301
27j
3611
37 In
20 f
41
51
^6 1
9
701
111
121
131
141
151
161
171
181
211
221
231
291
31 1
321
331
34
241
251
261
281
8
191
3ïi
351 i
geen
vak
ik
HR
gemot i veerd
Niet
sol I icitatie-ervaring
van
e
e
i s dat
j
E?
at
je
Van
den
het
deze
zon
er
maar
waren
voor
nummer
heb
hoe
bleek
rang I ijst
en
de
de
hen
I n
naast
Het gesprek
liep niet al te soepeltjes.
teraf bleek dat men mij wel
geschikte kandidaat vond,
zich
veel
die
be-
op
ko-
reor-
zou-
er
gelijk
het
11
eens
vor-
pu-
il
n
?n
ik
sn
5,
van
Ik
i n
onder-
twijfelde
en de
kandidaten
naar voren
later
informeren
Ik
XpA
hun
de
Onder-
wederom
en zo-
Schnabbelfahigkeit
maatschappijleer
op dat ge-
i onderhoud
maatschappe-
Nou ja, on-
- g van
carré-vorm
mij twaalf
ver-
Ach-
een
maar
-H
waar
richt
een
doen
vak maat-
nog
aan de sociale
leerlingen, naast
overdracht van kennis.
ben erg kontent met
en
van turkse afkomst
MAVO-4 is een minimale
en de ponstypist moet
zijn keuzepakket heb-
hoe gaat dat bij de
of in de zachte
de
kreeg
doeling lag de baan
personen. I.
a I
of het wel
die 11 uur
Middelburg,
t aansluitend
had ik een
vaksektie
lijke begeleiding. Nou ja,
derhoud: het had meer weg
een tribunaal
zaten voor en
ondervragers,
liep niet al
zeker
toeI n
wel
gaat
wel
de oplei-
hen
dat
eenzaam
speci aaI
aangetrokken
en witte bloes
met but-
spijkerjacks.
zit verdomme in tig komitees
het heil van weet ik wat
dan is men gegriefd
gewoon voor uitkom
enthou-
een be-
over 2
je dan
b leem
voor
naar I
Direkt
sprek
met de
misbruik van werkzoeken-
door werkgevers in het be
drijfsleven en de partikuliere
sektor zijn voorbeelden te over:
de schoonmaakster mag dan nog
wel van turkse afkomst zijn,
maar MAVO-4 is
vereiste
Latijn in
ben. Maar
(semioverheid
sektor?
Een
Wi m
"In
rant
22 uur
leiding'
de Provinciale Zeeuwse Cou-
stond een vakature voor
'maatschappelijke bege-
op een streekschool
in Middelburg. Mijn sollicitatie
brief was aanleiding voor een
veertig minuten durend gesprek
met de direktie, waar ik te
horen kreeg dat het in de be-
i te verdelen
Natuurlijk zit
met het pro
doenlijk is
te verhuizen
dat een
niet mijn Grote
Verkooptechnisch
niet zo'n beste
ik ga er vanuit
ik voorlopig ook nog zoiets
en
men
engagement
9 andere opgeroepen
konden een voor
treden. Drie
ik gebeld om
het er voor
de nummer
te zijn
van de
jammer
nummers
gelukkigen,
gold dan
één al op
werkzaam
reeds
Nog
het
u i tb I ij vende
van
maak ten
bij de
welke
verleende
vragen had bij mijn
Ik had namelijk
naar het
sol Iici tatie
al leen
en
planning
een
themas,
sl u i ten
en de aktualiteit
tijd trek ik ervoor
dat soort zaken.
De overgang tussen mijn studie
tijd en mijn werk is vrij groot.
M'n baan geeft me 'n vrij grote
veran twoordel ijkhei dzeker ook
de leerlingen toe. In het
ik daar wel wat
maar het gaat me
Ik denk wel dat
I vanuit
is voor
Wat
maar dat de onderwerpen
maatschappijleer zich op
flexibeler zijn, veel meer
beroep op je kreativiteit
Bovendien beoogt het
schappijleer dan ook
te werken aan de
ming van
re
ik
werk
voordoen
vlak van
lessen, en
van: doe
werk ik met
opdrachten
elkaar
hoeveel
we vak maatschappijleer,
uitzondering, maar curieus was
wél dat mócht Teunissen zijn
aangenomen, hij, als bevoegd
docent, automatisch hoger
de af v loei i ngsl ijst zou zijn
men te staan. Ofwel, bij
ganisatie en bezuinigingen
den onbevoegde collega's
eerder uit vliegen.
Docenten van de afdeling maat
schappijleer aan het Moller -
boos vanwege de
volledige erkenning
beroepsop I ei di ng
zaak aanhangig
wijsinspektie,
dispensatie
doende de
van het vak
bevestigde.
erg kontent met mijn
de problemen die zich
liggen alleen op het
i vorm en inhoud der
de planning daar-
ik een rollenspel,
geef i k
deze op
aan
uit,
een
dagen
i te
stond
3 op de
-alle kandidaten kregen
juryleden punten-
maar helaas
een en twee
Als extra
ook nog dat
de betreffende school
was, en de ander
domicilie in Zeeland had.
steeds heb ik een beetje
de pis in over die wazige over
wegingen omtrent 'motivatie'
en 'engagement': het waren
ook
hippies,
al leen
de
b I auwe
toch vragen had bij mijn moti
vatie. Ik had namelijk op een
vraag naar het waarom van
deze sollicitatie eerlijk geant
woord dat je vaak niet de luxe
van het kiezen hebt en
Streekschool
Liefde was.
waarschijnlijk
beurt, maar
dat
heb als een voorkeur
wijsidealen. Enfin,
aan mijn
omtrent
'engagement'
zo van die zestiger-jaren-
daar eenzaam en
mijn speciaal voor
gelegenheid
sweater
tegenover een batterij
tons afgeladen
Ik
voor
niet al
als ik er gewoon voor
dat ik niet altijd even
siast kan raken over
paald schooltype."
De sollicitatie kreeg een onver
wachte nasleep. Een van de
kandidaten die met goed gevolg
de procedure doorstond bleek
niet bevoegd.
Nu is dat, zeker voor het nieu-
en
er
niet
raken
naar
beg in had i
moeite mee,
nu goed af
nabegelei di ng
ding gewenst
dat nodig hebben,
treft heb ik
troffen met
school
zelf goed ge-
baan op deze