A afstuderen
r2o
SC
2
3
8
9
r io
r 11
r 12
r 13
r 14
F 15
r 16
r 17
r 18
r 19
F 21
F 22
F 23
F 30
F 31
F 32
F 33
F 34
1 35
r 36
37
F 24
F 25
26
F 27
t28
f29
r 4
l
Ik heb een baan
af studeerprojekt
één
met
dagen
Sol I iciteren
heb-
drie gasten
heb
Bij
ook
kennis
Waar
aan
i n
van
ben
bemoedi gend
ieder geval
keurig berichtje
niet
rest
De
gymleraren
een
maar
te
erg
i n
een
Mol Ier
vieren
van
waren
vormi ngs-
Stichting
de
van
(600 ge-
aantal
maar
net
gaat
van
i s de
I over
bevoegd
zijn
heb
jaar
ben
mensenrechten
daarvan
een
achter
gen
moet
andere
denis
en
i we
afstuderen
niet
slag
heb
omdat
de kans op
ja
terwij I
werken
uithangt,
passief
gaat
met
al leen
maar
waar
sfeer
tie-werk
voor C-
Limburg
Amnesty
Anne
een
voor-
boek-
i n
heb
Bart:
en op
deerd
r i a I i sme
het
met
ste
nu
maar
dus
legt
windeieren.
mazzel
als ze
krijgen
moeten
een
me
Ik
tweede vak op
geschiedenis. I
stage voor
iemand
i n
II
krijg
en
aerobic dansen
tijd wat gestechel
wel of
voor de
vol ledig.
voor
H
Twee van
ben een
Annette
brieven
10 uur
haar
af
de
opgeleid
technikus
een
weekHoop zo
die richting op
gestaag
zit wel meer en
met de gedachte
buitenland -
en
studeren
skri pt ie
komen
werkje
ging.
je het
werkzaam
vak kan
het
Maar
dat vak
gezien
was het
maar binnen
die men daar
aandacht aan
is altijd
i kindje
sommige afde-
werkelijk ner-
keren
haal de
niet de
Dat
en
in het verlengde
tentoonstel ling,
op
maar
dat het
school voor
Pedagogisch
ik vernam wat voor
het betrof,
schoolsysteem
30 schriftelijke
de rug. Niet
is bestookt,
organ i sat i es
in de
en eduka-
I nsti tuut
Ontw ikkel i ngssamenwerki ng
(400 sollicitanten),
soms
ui t
of diepe zui-
zover nooit geko-
14-uurs
sol-
het
mijn
ik ja gezegd toen
voordeed
Bovendien
voor een
gebonden
opdoen en
leest
krijgt
vakature
hoge
Bart
Hij
zonder ook
licitatiebrief
Volgens Annette
de afgestudeerden
akademie niet slecht:
ten
mijn
a I
werk
demie
voor 10 uur gym-
van haar aanvul-
uitkering af te komen
inmiddels de 200e en—
de brievenbus gede-
Wei ni g
i n
alle
zijn.
veel
worden. Via verenigin—
huisvrouwen-
w i I de
Dat
i s
tegenstel ling
nooi t
werden
om
van
de slag te
advertenties
waren
rondkijken
baan heb
"Door ons
ik een baantje gekregen
de audio-visuele dienst van
Moller om opgeleid te wor-
tot technikus video-monta-
Onbetaald, een paar uur
wat ervaring
te doen. Ik
door,
meer
om
(Portugal
daar mijn opleiding
bineren met
Wi m
en I
een
het
den
men
baan
meer
Vakdidaktiek i
ondergeschoven
maar op
slaat het
11
ik ei-
meteen
Ik liet
wat ze
uitblazen,
i toch een
I n
heb
de mogelijkheden
ik enorme
anderen
een baan
of nee
ik nu
zonder
wel bevredigend
tentoonstel I i ng
hebben er ondermeer
de ABOP-manifestatie
vredesonderwijs in Utrecht
staan, en tot begin
jaar zijn we 'm kwijt.
Na mijn afstuderen was
genlijk niet van plan
aan de slag te gaan,
de advertenties voor
even
ik
puur
tot
nu
toeval
anderen
gesol I ici teerd
via het
met z'n
"Wim en ik zijn tegelijk
hetzelfde projekt afgestu-
handelde over impe—
met
een
Je kunt ook af-
bij voorbeel d
we w i I den
zoveelste
ongelezen de kast
Bij maatschappijleer
voordeel dat de afstu-
deermogel ijkheden gevarieerder
zijn, dat je konkreter de link
naar het onderwijs kunt leggen,
en dus werd het een tentoon
stel ling.
Best
de
We
op
ik nog
maar we
benaderd
eens in Dordrecht te solliciteren
op een school voor Middelbaar
Sociaal Pedagogisch Onderwijs.
Toen ik vernam wat voor onder-
wijstype het betrof, en bleek
dat het schoolsysteem aansloot
bij mijn onderwijsi deeënheb
de kans zich
gestorven
jaar 1945,
het
de Sport-
"De mees
van de 23 studenten uit
af studeergroep hebben,
dan niet in schoolverband,
Als je van de Sportaka-
komt ben je automatisch
eerstegraads bevoegd om op
school types
En in ons
geregeld
gen, zwemklubs,
gymnastiek en dergelijke. Alleen
- Iaat—
wie
i s
wij dat
f i tness-manie
geen
te belanden
nastiek. Om
lende
heeft zij
veloppe
poneerd
maar ik
iedere keer, een
van afwijzing."
Wim heeft
pogi ngen
het onderwijs
ook tal
vakatures
van
Nou
theorie
dat niet
tingsverkeer
dat voorkomen
de docent de
kundi ge
I ing niet
Maar hoe
Docerende
D. Alweer
tussen t...
en inhoud.
Bart: "Mijn
Mol Ier was
tijdens mijn
ik nooit
maatschappijleer
niet alles,
de mogelijkheden
had werd er
besteed
al een
geweest
I i ngen
gens op.
gedane kennis niet meteen kwijt
kunt. Waar ik me overigens
wel aan geërgerd heb is de
vaak ronduit negatieve sfeer
in zo'n docentenkamer: leerlin
gen worden niet altijd voor vol
aangezien. Dat is, wat mijn
ervaring betreft, op andere
schooltypen een stuk positiever.
Voor terugkoppeling van de op
gedane ervaring naar het Mol
ler toe hebben we echt moeten
zeuren. Er zijn dan wel lessen
vakdidaktiek, maar dat is puur
theorie met een enkel verdwaald
praktisch oefeningetje. Een
voorbeeld? Nou, je krijgt een
stukje theorie over 'lesgeven
dat dat niet volledig eenrich-
behoort te zijn,
moet worden dat
autoritaire des
dat de leer-
f consumeert,
dat? Precies!
met een hoofdletter
1 de perfekte scheiding
theorie en praktijk, vorm
o
onze
baan
schreef een vijftigtal
om uiteindelijk in Oss
(400 sollicitanten),
International (talloze),
Frank Stichting
gadigden). Een
is hij uitgenodigd,
tot tweemaal toe
eindstreep.
Wim:
heb
bij
het
den
ge.
per
i n
sol I ici teer
wel
de
ik een kontrakt
zodat ik niet
ervaring kan
volgend jaar verder
kan kijken wat
zijn. Natuurlijk
gehad
al
definitief
zeggen
jaar kan
vast té pinnen,
geef 14 uur, twee
maatschappijleer en geestelijke
stromingen, en houd me verder,
in verband met onderwijskundige
reorganisatie op de school, be
zig met leerplanontwikkeling.
Het geven van het vak maat
schappijleer kent zijn beperkin-
Veel van het materiaal
je zelf ontwikkelen. Mijn
bevoegdheid is geschie-
en daarmee ligt het wat
makkelijker, zeker wanneer je
vrij traditioneel je lesje af
draait. Ik bedoel te zeggen
dat voor wat betreft het vak
geschiedenis Hitler de eerstko
mende eeuwen
zal blijven in
is, dat
aansl aat
mee
over
ge-
volgend
doen
maar
te spelen
naar het
te gaan
te kom-
ontwikkel ingswerk
landelijke kranten
bekenden
toegespeeld
noorden
is
kreeg
daarmee ligt het
zeker wanneer
traditioneel je lesje
Ik bedoel te
betreft
de
voor
wel
het