A afstuderen r2o SC 2 3 8 9 r io r 11 r 12 r 13 r 14 F 15 r 16 r 17 r 18 r 19 F 21 F 22 F 23 F 30 F 31 F 32 F 33 F 34 1 35 r 36 37 F 24 F 25 26 F 27 t28 f29 r 4 l Ik heb een baan af studeerprojekt één met dagen Sol I iciteren heb- drie gasten heb Bij ook kennis Waar aan i n van ben bemoedi gend ieder geval keurig berichtje niet rest De gymleraren een maar te erg i n een Mol Ier vieren van waren vormi ngs- Stichting de van (600 ge- aantal maar net gaat van i s de I over bevoegd zijn heb jaar ben mensenrechten daarvan een achter gen moet andere denis en i we afstuderen niet slag heb omdat de kans op ja terwij I werken uithangt, passief gaat met al leen maar waar sfeer tie-werk voor C- Limburg Amnesty Anne een voor- boek- i n heb Bart: en op deerd r i a I i sme het met ste nu maar dus legt windeieren. mazzel als ze krijgen moeten een me Ik tweede vak op geschiedenis. I stage voor iemand i n II krijg en aerobic dansen tijd wat gestechel wel of voor de vol ledig. voor H Twee van ben een Annette brieven 10 uur haar af de opgeleid technikus een weekHoop zo die richting op gestaag zit wel meer en met de gedachte buitenland - en studeren skri pt ie komen werkje ging. je het werkzaam vak kan het Maar dat vak gezien was het maar binnen die men daar aandacht aan is altijd i kindje sommige afde- werkelijk ner- keren haal de niet de Dat en in het verlengde tentoonstel ling, op maar dat het school voor Pedagogisch ik vernam wat voor het betrof, schoolsysteem 30 schriftelijke de rug. Niet is bestookt, organ i sat i es in de en eduka- I nsti tuut Ontw ikkel i ngssamenwerki ng (400 sollicitanten), soms ui t of diepe zui- zover nooit geko- 14-uurs sol- het mijn ik ja gezegd toen voordeed Bovendien voor een gebonden opdoen en leest krijgt vakature hoge Bart Hij zonder ook licitatiebrief Volgens Annette de afgestudeerden akademie niet slecht: ten mijn a I werk demie voor 10 uur gym- van haar aanvul- uitkering af te komen inmiddels de 200e en— de brievenbus gede- Wei ni g i n alle zijn. veel worden. Via verenigin— huisvrouwen- w i I de Dat i s tegenstel ling nooi t werden om van de slag te advertenties waren rondkijken baan heb "Door ons ik een baantje gekregen de audio-visuele dienst van Moller om opgeleid te wor- tot technikus video-monta- Onbetaald, een paar uur wat ervaring te doen. Ik door, meer om (Portugal daar mijn opleiding bineren met Wi m en I een het den men baan meer Vakdidaktiek i ondergeschoven maar op slaat het 11 ik ei- meteen Ik liet wat ze uitblazen, i toch een I n heb de mogelijkheden ik enorme anderen een baan of nee ik nu zonder wel bevredigend tentoonstel I i ng hebben er ondermeer de ABOP-manifestatie vredesonderwijs in Utrecht staan, en tot begin jaar zijn we 'm kwijt. Na mijn afstuderen was genlijk niet van plan aan de slag te gaan, de advertenties voor even ik puur tot nu toeval anderen gesol I ici teerd via het met z'n "Wim en ik zijn tegelijk hetzelfde projekt afgestu- handelde over impe— met een Je kunt ook af- bij voorbeel d we w i I den zoveelste ongelezen de kast Bij maatschappijleer voordeel dat de afstu- deermogel ijkheden gevarieerder zijn, dat je konkreter de link naar het onderwijs kunt leggen, en dus werd het een tentoon stel ling. Best de We op ik nog maar we benaderd eens in Dordrecht te solliciteren op een school voor Middelbaar Sociaal Pedagogisch Onderwijs. Toen ik vernam wat voor onder- wijstype het betrof, en bleek dat het schoolsysteem aansloot bij mijn onderwijsi deeënheb de kans zich gestorven jaar 1945, het de Sport- "De mees van de 23 studenten uit af studeergroep hebben, dan niet in schoolverband, Als je van de Sportaka- komt ben je automatisch eerstegraads bevoegd om op school types En in ons geregeld gen, zwemklubs, gymnastiek en dergelijke. Alleen - Iaat— wie i s wij dat f i tness-manie geen te belanden nastiek. Om lende heeft zij veloppe poneerd maar ik iedere keer, een van afwijzing." Wim heeft pogi ngen het onderwijs ook tal vakatures van Nou theorie dat niet tingsverkeer dat voorkomen de docent de kundi ge I ing niet Maar hoe Docerende D. Alweer tussen t... en inhoud. Bart: "Mijn Mol Ier was tijdens mijn ik nooit maatschappijleer niet alles, de mogelijkheden had werd er besteed al een geweest I i ngen gens op. gedane kennis niet meteen kwijt kunt. Waar ik me overigens wel aan geërgerd heb is de vaak ronduit negatieve sfeer in zo'n docentenkamer: leerlin gen worden niet altijd voor vol aangezien. Dat is, wat mijn ervaring betreft, op andere schooltypen een stuk positiever. Voor terugkoppeling van de op gedane ervaring naar het Mol ler toe hebben we echt moeten zeuren. Er zijn dan wel lessen vakdidaktiek, maar dat is puur theorie met een enkel verdwaald praktisch oefeningetje. Een voorbeeld? Nou, je krijgt een stukje theorie over 'lesgeven dat dat niet volledig eenrich- behoort te zijn, moet worden dat autoritaire des dat de leer- f consumeert, dat? Precies! met een hoofdletter 1 de perfekte scheiding theorie en praktijk, vorm o onze baan schreef een vijftigtal om uiteindelijk in Oss (400 sollicitanten), International (talloze), Frank Stichting gadigden). Een is hij uitgenodigd, tot tweemaal toe eindstreep. Wim: heb bij het den ge. per i n sol I ici teer wel de ik een kontrakt zodat ik niet ervaring kan volgend jaar verder kan kijken wat zijn. Natuurlijk gehad al definitief zeggen jaar kan vast té pinnen, geef 14 uur, twee maatschappijleer en geestelijke stromingen, en houd me verder, in verband met onderwijskundige reorganisatie op de school, be zig met leerplanontwikkeling. Het geven van het vak maat schappijleer kent zijn beperkin- Veel van het materiaal je zelf ontwikkelen. Mijn bevoegdheid is geschie- en daarmee ligt het wat makkelijker, zeker wanneer je vrij traditioneel je lesje af draait. Ik bedoel te zeggen dat voor wat betreft het vak geschiedenis Hitler de eerstko mende eeuwen zal blijven in is, dat aansl aat mee over ge- volgend doen maar te spelen naar het te gaan te kom- ontwikkel ingswerk landelijke kranten bekenden toegespeeld noorden is kreeg daarmee ligt het zeker wanneer traditioneel je lesje Ik bedoel te betreft de voor wel het

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Tilburg - Tilburgse Aktiekrant | 1983 | | pagina 6