o I I 241 371 P - 1 W 8 20 251 261 I 32 f '1 15j ■■■■■■nBMWMnnnHnHHBUHHHBI 21 6 71 9 1 701 121 131 141 161 171 181 191 211 221 I 231 291 301 31 1 331 341 351 271 281 361 ■4- I en 1 les f 200 brieven i n i n Drie De opleiding spreken over niet te Ab so I uut Wim en hun de de wat deze we een een per zijn "Grote weer, I aat duur is laatste begi nt drie over solliciteren, het werk. fiek van Annette: uur het jaar of les. Dat vreemde gedurende als op mu- a I aan ge- het van be- één de is. dat scholen de de week 8 a aarbij lijkt leerl i ngen juiste koppeling en praktijk optimaal I ook maar orga- docenten los van dat is 'ik door Een om op I als k I as reidi ng derde jaar geeft één dag in van w toetssteen met vrij stage begel ei ding en meer de want l lil be en be- ge- n aardrijkskunde. inmiddels een jaar- uur les, schrijven Toch goed en als spelen al weet de opleiding anders die aan t begin aandacht de praktische 1 later' Bart: keer te van menteel op de loopt aantal ren Annette waar i n kwam aan Bart en Wim zomer hun voegdheid zijn afgestudeerden opleiding, het vele brieven en vierde en opleiding maal gericht week wat verzorgi ng lesje van het Het leerkachten tweede groepje meeloopt en vierde dan zelf een de week is een de Bij stagi ai- les voor 10 weken de voor- te zijn overweg voorbereiding op Bart en Wim. breekpunt, is dat de stage én aanvangt én te kort Extra nadeel mo de begeleiding waar je stage vermindert, doordat het I taakuren, waarin lera begeleiding geven, door de bezuinigingen Het Moller kent tweede jaar 'snuffelstages’ rondkijken van een een half tuutspraktikum) Het re in het van de echte werk: die koppeling "Ik heb met i van gewoond de verschi I len opleiding tussen bij- de Sportakademie Eén van die dat wij de en van die ver- wij de helft dertig lesuren zogenaamde prak- turnen en ook de praktijk eerste jaar moeten observeren jaar geven we met les terwijl een do en het hele der- - door geef twee ochten- De beoor- permanent en slecht loopt intensie- 'vond deze slechts jaar plaats, maar ik het gewoon stage op zich jongensschool wat mee kunt t het best, ook je een hoop op- Kort- zwakkere broe- Daarbovenop dat, alle kreten onderwijskansen milieu van de LTS-er niet spoort de modale student, die stage op echte daar dan gaat je dat Ierarenopleiding is bedoeld studenten voor te bereiden de periode waarin zij zelf onderwijskracht voor de moeten staan. Die voorbe- omvat een theoretisch/ inhoudelijk -de leerstof- en een praktisch gedeelte -de stage. Achterliggende idee is, dat door een juiste koppeling van theo rie en praktijk de leraar/lera- res optimaal klaargestoomd de Leergangen uit en het onder wijsveld in stapt. Annette is over wel een Ier merk hoop dat mijn opgedane uren kan gaan richting waarin het bevalt me Oss, en dan eenzijdige 'normale' I op leiding. inhoud van problemen treure gehad, maar in het buitengewoon geeft wel de nodige In het begin stond met mijn oren te klap- had niet geleerd om met kinderen die leer- opvoedings-moei lijkheden De akademie zou zich iedere de stage én te i nadeel later al problemen voortvloeien uit een praktijk voorberei ding, dan zijn die veelal speci- aard k werk nu dan voor 10 uur op een LOM (Leer- en Opvoedings-Moei lijkheden)-school in Oss, en dan wreekt zich de vrij eenzijdige aandacht voor het 'normale' kind tijdens de i s te spreken: aantal mensen i n huis je snel aanpak en voorbeel d het Moller, schillen is, van de ongeveer besteden aan tijkuren: atletiek, zwemmen, en beweging ziek. Eigenlijk is dat een stukje praktijk. Bovendien is de Sportakademie struktureerd dan Moller. Vanaf het de studie wordt je doordat waarin geven terug loopt het eerste en de zogenaamde gedurende en eenmal ig uur i n s t i - heb het Mol en dan i n hetzelfde jaar de Academie kon i n ze van de slag. haalden afgelopen tweedegraads maatschappij leer daarnaast derdegraads voegd in respektievelijk schiedenis en Bart heeft i kontrakt voor 14 blijft voorlopig bel len periode semester, naamste of men kan Pas jaar het echte werk: twee weken vakinhoudelijk bezig zijn. Wim: "Tijdens mijn heb ik zowel bij scholengemeenschap LTS praktijkervaring op doen. Dat laatste was je 'n want krijg je als het dat het op een moeilijke mensen rends- om ders komt over ten gem i ddel de met dat van ging een je derde jaar een Da I ton als bij een kunnen een beet- gewaarwording, je opleiding ware ingeprent LTS afzien is: beetje hardho- slecht gemotiveerd, de t en nog sociaal zusters. j eens gelijke spijt, het een les heb dat heb je gehad Met de ik geen tot in den de aanpak onderwijs kopzorg ik echt perenI k te gaan en hebben. De akademie breder moeten oriënteren. Ik volg nu een kursus Buiten gewoon Bewegingsonderwijs, via de Leergangen, nisatorisch' en wat de betreft staat de kursus Sportakademie, raar. Ik l kursus ervari ng draaien in ik nu zit, uitstekend." steed aan lesgeven wij de I het een cent de je den i n deling wanneer wordt ver. Bij mij eenmaal per dat kwam omdat goed deed." Doen er zich voor die gebrekk i ge

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Tilburg - Tilburgse Aktiekrant | 1983 | | pagina 5