o
I
I
241
371 P
-
1
W
8
20
251
261
I
32 f
'1
15j
■■■■■■nBMWMnnnHnHHBUHHHBI
21
6
71
9 1
701
121
131
141
161
171
181
191
211
221 I
231
291
301
31 1
331
341
351
271
281
361
■4-
I
en
1
les
f 200 brieven
i n
i n
Drie
De opleiding
spreken
over
niet
te
Ab so I uut
Wim
en
hun
de
de
wat
deze
we
een
een
per
zijn
"Grote
weer,
I aat
duur
is
laatste
begi nt
drie
over
solliciteren,
het werk.
fiek van
Annette:
uur
het
jaar
of
les.
Dat
vreemde
gedurende
als
op
mu-
a I
aan
ge-
het
van
be-
één
de
is.
dat
scholen
de
de week
8 a
aarbij
lijkt
leerl i ngen
juiste koppeling
en praktijk
optimaal I
ook
maar orga-
docenten
los van
dat is
'ik door
Een
om
op I
als
k I as
reidi ng
derde jaar geeft
één dag in
van
w
toetssteen
met
vrij
stage
begel ei ding
en
meer
de
want
l
lil
be
en
be-
ge-
n aardrijkskunde.
inmiddels een jaar-
uur les,
schrijven
Toch
goed
en als
spelen
al weet
de opleiding
anders
die aan
t begin
aandacht
de praktische
1 later'
Bart:
keer
te
van
menteel
op de
loopt
aantal
ren
Annette
waar i n
kwam aan
Bart en Wim
zomer hun
voegdheid
zijn
afgestudeerden
opleiding, het
vele brieven en
vierde en
opleiding
maal
gericht
week wat
verzorgi ng
lesje van
het
Het
leerkachten
tweede
groepje
meeloopt
en vierde
dan zelf een
de week
is
een
de
Bij
stagi ai-
les voor
10 weken
de voor-
te zijn
overweg
voorbereiding op
Bart en Wim.
breekpunt,
is dat de stage én
aanvangt én te kort
Extra nadeel mo
de begeleiding
waar je stage
vermindert, doordat het
I taakuren, waarin lera
begeleiding geven, door
de bezuinigingen
Het Moller kent
tweede jaar
'snuffelstages’
rondkijken
van een
een half
tuutspraktikum)
Het
re
in het
van de
echte werk:
die koppeling
"Ik heb met
i van
gewoond
de verschi I len
opleiding tussen bij-
de Sportakademie
Eén van die
dat wij de
en
van die ver-
wij de helft
dertig lesuren
zogenaamde prak-
turnen
en
ook
de praktijk
eerste jaar moeten
observeren
jaar geven we met
les terwijl een do
en het hele der-
- door geef
twee ochten-
De beoor-
permanent en
slecht loopt
intensie-
'vond deze slechts
jaar plaats, maar
ik het gewoon
stage op zich
jongensschool
wat mee kunt
t het best, ook
je een hoop op-
Kort-
zwakkere broe-
Daarbovenop
dat, alle kreten
onderwijskansen
milieu van de
LTS-er niet spoort
de modale student,
die stage op
echte
daar
dan gaat
je dat
Ierarenopleiding is bedoeld
studenten voor te bereiden
de periode waarin zij zelf
onderwijskracht voor de
moeten staan. Die voorbe-
omvat een theoretisch/
inhoudelijk -de leerstof- en een
praktisch gedeelte -de stage.
Achterliggende idee is, dat door
een juiste koppeling van theo
rie en praktijk de leraar/lera-
res optimaal klaargestoomd de
Leergangen uit en het onder
wijsveld in stapt.
Annette is over
wel
een
Ier
merk
hoop dat
mijn opgedane
uren kan gaan
richting waarin
het bevalt me
Oss, en dan
eenzijdige
'normale' I
op leiding.
inhoud van
problemen
treure gehad, maar
in het buitengewoon
geeft wel de nodige
In het begin stond
met mijn oren te klap-
had niet geleerd om
met kinderen die leer-
opvoedings-moei lijkheden
De akademie zou zich
iedere
de stage
én te
i nadeel
later al problemen
voortvloeien uit een
praktijk voorberei
ding, dan zijn die veelal speci-
aard
k werk nu dan voor
10 uur op een LOM (Leer- en
Opvoedings-Moei lijkheden)-school
in Oss, en dan wreekt zich de
vrij eenzijdige aandacht voor
het 'normale' kind tijdens de
i s
te spreken:
aantal mensen
i n huis
je snel
aanpak en
voorbeel d
het Moller,
schillen is,
van de ongeveer
besteden aan
tijkuren: atletiek,
zwemmen, en beweging
ziek. Eigenlijk is dat
een stukje praktijk.
Bovendien is
de Sportakademie
struktureerd dan
Moller. Vanaf het
de studie wordt
je
doordat
waarin
geven
terug loopt
het eerste en
de zogenaamde
gedurende
en
eenmal ig
uur i n s t i -
heb
het Mol
en dan
i n
hetzelfde jaar
de Academie
kon i n
ze van
de slag.
haalden afgelopen
tweedegraads
maatschappij leer
daarnaast derdegraads
voegd in respektievelijk
schiedenis en
Bart heeft i
kontrakt voor 14
blijft voorlopig
bel len
periode
semester,
naamste
of men
kan
Pas
jaar
het echte werk: twee
weken vakinhoudelijk
bezig zijn.
Wim: "Tijdens mijn
heb ik zowel bij
scholengemeenschap
LTS praktijkervaring op
doen. Dat laatste was
je 'n
want
krijg je als het
dat het op een
moeilijke mensen
rends-
om
ders
komt
over
ten
gem i ddel de
met dat van
ging
een
je
derde jaar
een Da I ton
als bij een
kunnen
een beet-
gewaarwording,
je opleiding
ware ingeprent
LTS afzien is:
beetje hardho-
slecht gemotiveerd,
de t
en
nog
sociaal
zusters.
j eens
gelijke
spijt, het
een les heb
dat heb je
gehad
Met de
ik geen
tot in den
de aanpak
onderwijs
kopzorg
ik echt
perenI k
te gaan
en
hebben. De akademie
breder moeten oriënteren.
Ik volg nu een kursus Buiten
gewoon Bewegingsonderwijs,
via de Leergangen,
nisatorisch' en wat de
betreft staat de kursus
Sportakademie,
raar. Ik l
kursus
ervari ng
draaien in
ik nu zit,
uitstekend."
steed aan
lesgeven
wij de I
het
een
cent
de
je
den i n
deling
wanneer
wordt
ver. Bij mij
eenmaal per
dat kwam omdat
goed deed."
Doen er zich
voor die
gebrekk i ge