we
we
UI
evenveel dollars zouden
minder problemen"
cabezas:
ver omar
11
4 j
31
5
8
9 1
701
111
121
131
141
151
<81
19
201
211
221
231
241
251
261
271
291
301
31 1
321
331
341
351
361
281
2 II
371
begi n
een
en
e
i n
Poëzie-werkp I aatsen
e
;n
ie
Kuituur als wapen
'9
in
?n
j -9-
n
n
e
n
boek
we
poëzie?
aan
de
Het
al Ier lei
aan
we
Deze
op
nale
nu
Het
zijn
van
een
zouden
i zouden
hebben
aan
Het
zou
zijn
te
Op
mi I i-
ei I and
ver
wordt
ervan
5.
■n
door
1934.
daarop
i naar
ideeën
de
vaste
wortel
on-
de
e
ie
9
)0
zoon
waarvan
ze
de
de
is
Het
een
ontstaat
onderdruk-
leven
nog:
als
stimu I ator
huidige mi-
Ernesto
geen
i n-
medestanders
ei Iand
zijn
van
en
man ier
strijd
een
op
van
ten
Somoza-regime
vrij
werkt
schiedenis
potentie.
een
kunnen
i s
Er
waar
die van
Cabezas
je
populair
vIucht
de periode
viel het
geheel
Omar
al over
Niet
maar
een heleboel ei-
laatste opmer-
het hedendaagse
a's
produceren als gedichten hadden
onder begelei-
aan hun poëtische
Als we ^evenvee.1*
produceren
we niet;
d i e wéï
eigen
traditie, met de
Nicaragua en
Don Leandro i
van
ontroeri ng
ik niet
van een
maar dat
bevond
Ik
II
In de periode van
king viel het kulturele
niet geheel stil. Sterker
kuituur werd gebruikt
strijdmiddel. Grote
hierachter was de
nister van kuituur, I
Cardenal (dezelfde die
handje kreeg van de paus,
raft.K.L-'^tandino begin dertiger
was een populaire strijd.
Déze werd onderbroken
pe moord op Sand i no in
iÖe onderdrukk i ng die i
volgde, deed de mensen
de bergen vluchten. De
van Sandino worden via
kinderen in stand gehouden."
Getuige een passage uit zijn
boek was het ontdekken van
die traditie een grote stimulans
voor Cabezas. Na een ontmoe
ting met Don Leandro, de vader
van een van de andere verzets
strijder, beseft Cabezas dat hij
voor het eerst zijn feitelijke
navelstreng ziet. Ik had
mijzelf hervonden in relatie met
mijn eigen geschiedenis, met
de
van
helsde
si dderi ng
en
dat
was
rie,
bodem
schoot
versl aanbaar.
geschieden is,
met de essentie
en ik om-
met een
diepe vreugde
ik voelde
al leen maar
uitgewerkte theo-
ik mij op
dat ik
voelde mij
Cabezas:
vol k
door
tie.
reger i ngsprogramma
draagt de kuituur,
het ook deelnemen,
rie van Kuituur is
bevrijding opgericht,
van allerlei terreinen
deel aan kulturele
ten
Op literair gebied hebben met
name de poëzie en de 'getuige
nissen uit de laatste fase van
de strijd' vooruitgang geboekt.
Tot de laatste kategorie behoort
het boek van Omar Cabezas,
waar we het al over hadden.
Maar poëzie? Niet direkt een
Maar
leerde de mensen
te schilderen,
wilde hij een
voeren. Het
"De deelname van het
de kuituur is gewild
Sandinist ische revolu-
is een deel van het
Het volk
daarom moet
Het ministe-
snel na de
Mensen
nemen
ak t i vi tei-
derdaad). Hij trok zich met
groep medestanders terug
het eiland Solentiname om
daaruit zijn ongenoegen
aanzien van het
te uiten.
Cabezas: "Somoza had de dood
aangekondigd voor de intelli
gentie van Nicaragua. Hij wilde
het volk vervreemden.
Cardenal leerde de
dansen
die r
tante
vormt een symbool voor het kul
turele leven in Nicaragua,
nu hebben
landjes."
king slaat
ku I tuurbeleid van Nicaragua.
ui t i ngsvorm
Wacht dat
Waaraan is
té danken?
Cabezas: "Vooral
bevrijding
daardoor
aan zijn
de natio-
volk is
gelukk ig
eigen ge-
dat geeft kreatie-
ve potentie. Daarnaast berust
poëzie op een traditie. De men
sen kunnen in zogenaamde poë
zie-werkp I aatsen
ding werken
ontw i kkel i ng
dollars
gedichten
problemen
hebben
De praktijken in de werkplaat
sen zijn inmiddels ünder-
werp van d i sk u geweest.
Er zou een bepaakte’1 stij I wor
den opgelegd aan de deelne
mers. Dit doet jdfe'5' vraag rijzen
naar de fi achter de San
di n i st i sche Kunstenaarsbond
Nicaragua zru niet het eerste
land zijn waar de enige 'goede'
kunst die van de revolutie
zijn. Cabezas is snel met
antwoord
"In Nicaragua is de vorm van
de kunst vrij. Er is vrijheid
van kreat i v i tei tHet is niet
de bedoeling dat er een 'Sandi-
nistisch realisme' ontstaat. Wij
gaan de kunst niet aan banden
leggen. Aan de mislukkingen
die de geschiedenis op dat ge
bied kent hoeven wij er geen
toe te voegen