pr
r 2
r 3
schrijver
4
1 5
r 6
r 7
fl
r io
r 11
r 12
r 13
r 14
r 1/
r 18
r 19
F31
r 36
I 37
27
j 28
fr29
8
9
¥20
¥21
¥22
F23
¥24
F25
¥30
F32
F33
F34
F35
F 26
SóÖ^jtÓ' zk ii I luurbarbaar
stempef ku I -
w i I
een
dat
gene-
zichzelf
ku Itureel
schrijver
van
voor
dat
door
aan
van
Deze
een
een
boek
i s
volkstaaI
al leen
als
die
een
ben
zo-
van
ging
om-
van
ste-
mensen
pen
ses
i s
(zijn
werk
het
i Ernesto
van
jg)
deel
handen
waari n
zwakke
aan
boek
voor
Er
het
zelfs
en
met
Na
gueri I lero
deel
boek
heeft
voorzichtigheid kunnen
tegenover
beeld in
inwoners)
de ge-
Ananta
10.000
Die zei
kwamen
boek
zijn
gaande
Borge
ragua
het
boek is
Cabezas
zijn
79 op
dezelfde
van
hemzel f
opvalt
die b ij
vertel trant
van
land dat zijn
Cabezas kwam
Sandi n ist ies
dat toen nog
vang was.
tot
mandant
I n het
wat hij
de periode van
doet hij zonder
romantiseren
met aandacht
d i t
veel
Her en
samenvattingen opgehangen voor
die het niet konden ko
lk denk dat het zo'n suk-
is omdat het een bekentenis
ik me met al mijn
maar ook goede kanten
lezer laat zien. Het
een mens
door
ik
net
a I s
gegeven
me legen, alles
het resultaat
is geworden,
omar cabezas met tolk josé fin-J
|ders (el Salvador komitee)
Niet i
Maar
I k weet
literatuur
Op een
ik
Dat
boek
a I dus
wilde het volk
de kuituur."
de mist in, vooral
niet alleen de kuituur
nicaraguaanse volk op
verankerde
berustte
strijd tegen
Nicaragua. Vier
het Sandinisties
het sterk
dikatator
keer niet
vuistvol
land van
Van 17 tot
p I aats.
hedendaagse
zas
door
van
Het
en
jaar geleden werd de macht er overgenomen
B^vrijdi ngsfront FSLN. Daarmee kwam een eind
naar Amerikaans spoelwater stinkende rijkeluisbeleid
Somoza
om
rijke families
en
en met 21
Midden in de week een thema-avond
Nicaragua. Met als voornaamste
schrijver van het onlangs verschenen
de bergen'. Momenteel is hij hoofd van
het ministerie van Binnenlandse Zaken in zijn
verhaal van een schrijver die
een land dat zijn revolutie ook
is literatuur,
reakties op
der werden
De broodnodige wederopbouw kon beginnen,
de dozen Havana's en flessen Johnny Walker
te betalen, maar vanuit het idee
vóór het volk moet zijn.
oktober vond in Tilburg een sol idariteitsweek
week een thema-avond over kuituur in het
Met als voornaamste spreker Omar Cabe-
van het onlangs verschenen boek 'De lange mars
Momenteel is hij hoofd van de politieke afdeling
land
geen schrijver vindt,
laten zijn.
gebeurt
i s de
nadere
blijkt
de lezer laat
is gemaakt door
de mensen,
bedenksel-mens,
geen
veel
cybernetica
moment moest
eru i tgooien
daarvan een
is toeval lig."
In het interview dat voor in
het boek is opgenomen, ver
trouwt Cabezas ons toe dat hij
ook zijn ervaringen van '75
tot '79 op schrift gaat stellen.
"Op dezelfde manier. Ik houd
niet van schrijven. Ik ben er
traag in. Het verveelt me."
"Het boek is niet ge
bet is gedikteerd.
in de volkstaal. Die
voor mij niet zo moei-
heb jaren als studen
tenleider in de arbeidersbuurten
Léon (zijn geboortestad,
politiek werk gedaan. Een
van het boek kwam in
van Ernesto Cardenal.
in 1968 bij het
Bevrijd i ngsfront
beperkt van om-
een opleiding
nam hij als kom
aan de strijd,
verhaalt Cabezas
meegemaakt in
'68 tot '75. Dit
de periode te
maar realistisch,
voor datgene wat
er door de strijd met de mensen
én met hemzelf gebeurt. Wat
verder opvalt is de vlotte
schrijf trantdie bij nadere in
formatie
te zijn.
Cabezas
schreven
Gesproken
taal was
lijk. Ik
niet alleen vooraan-
mensen als Cardenal,
Cabezas die in Nica-
t kuituur bezig zijn.
Na het slagen van de Sandinis^i
tische revolutie werd kultu.^||
enorm gestimuleerd. Was eq...*^
jaren van Somoza-diktatuur’ tWS)
iets over dat het
tuur kon dragen?
Cabezas: "Ons volk heeft Cultu
reel gesproken 300. jóóf Spanje
doorstaan. Voorat. ómdat er een
grote morele. is, die
van genera;^§|||?it>p generatie
wordt overgedragenEen kleine
illustratie van deze stelling
mag het sukses van Cabezas'
boek vormen. De eerste editie,
uitgebracht in Cuba, Peru en
Nicaragua, was binnen een
week uitverkocht. Met' de nodige
we daar
zetten dat bijvoor-
Indonesië (100 miljoen
een boek van
respekteerde schrijver
Toer een oplage van
nauwelijks haalt.
"Somoza wilde de morele traditie
vernietigen", aldus Cabezas.
"Hij wilde het volk losweken
van de kuituur." Somoza
daarbij de mist in,
dat
het
vig verankerde indianentradi—
ties berustte, maar het voeren
van strijd tegen een onderdruk
kende macht evenzeer.
Cabezas: "De strijd van