pr r 2 r 3 schrijver 4 1 5 r 6 r 7 fl r io r 11 r 12 r 13 r 14 r 1/ r 18 r 19 F31 r 36 I 37 27 j 28 fr29 8 9 ¥20 ¥21 ¥22 F23 ¥24 F25 ¥30 F32 F33 F34 F35 F 26 SóÖ^jtÓ' zk ii I luurbarbaar stempef ku I - w i I een dat gene- zichzelf ku Itureel schrijver van voor dat door aan van Deze een een boek i s volkstaaI al leen als die een ben zo- van ging om- van ste- mensen pen ses i s (zijn werk het i Ernesto van jg) deel handen waari n zwakke aan boek voor Er het zelfs en met Na gueri I lero deel boek heeft voorzichtigheid kunnen tegenover beeld in inwoners) de ge- Ananta 10.000 Die zei kwamen boek zijn gaande Borge ragua het boek is Cabezas zijn 79 op dezelfde van hemzel f opvalt die b ij vertel trant van land dat zijn Cabezas kwam Sandi n ist ies dat toen nog vang was. tot mandant I n het wat hij de periode van doet hij zonder romantiseren met aandacht d i t veel Her en samenvattingen opgehangen voor die het niet konden ko lk denk dat het zo'n suk- is omdat het een bekentenis ik me met al mijn maar ook goede kanten lezer laat zien. Het een mens door ik net a I s gegeven me legen, alles het resultaat is geworden, omar cabezas met tolk josé fin-J |ders (el Salvador komitee) Niet i Maar I k weet literatuur Op een ik Dat boek a I dus wilde het volk de kuituur." de mist in, vooral niet alleen de kuituur nicaraguaanse volk op verankerde berustte strijd tegen Nicaragua. Vier het Sandinisties het sterk dikatator keer niet vuistvol land van Van 17 tot p I aats. hedendaagse zas door van Het en jaar geleden werd de macht er overgenomen B^vrijdi ngsfront FSLN. Daarmee kwam een eind naar Amerikaans spoelwater stinkende rijkeluisbeleid Somoza om rijke families en en met 21 Midden in de week een thema-avond Nicaragua. Met als voornaamste schrijver van het onlangs verschenen de bergen'. Momenteel is hij hoofd van het ministerie van Binnenlandse Zaken in zijn verhaal van een schrijver die een land dat zijn revolutie ook is literatuur, reakties op der werden De broodnodige wederopbouw kon beginnen, de dozen Havana's en flessen Johnny Walker te betalen, maar vanuit het idee vóór het volk moet zijn. oktober vond in Tilburg een sol idariteitsweek week een thema-avond over kuituur in het Met als voornaamste spreker Omar Cabe- van het onlangs verschenen boek 'De lange mars Momenteel is hij hoofd van de politieke afdeling land geen schrijver vindt, laten zijn. gebeurt i s de nadere blijkt de lezer laat is gemaakt door de mensen, bedenksel-mens, geen veel cybernetica moment moest eru i tgooien daarvan een is toeval lig." In het interview dat voor in het boek is opgenomen, ver trouwt Cabezas ons toe dat hij ook zijn ervaringen van '75 tot '79 op schrift gaat stellen. "Op dezelfde manier. Ik houd niet van schrijven. Ik ben er traag in. Het verveelt me." "Het boek is niet ge bet is gedikteerd. in de volkstaal. Die voor mij niet zo moei- heb jaren als studen tenleider in de arbeidersbuurten Léon (zijn geboortestad, politiek werk gedaan. Een van het boek kwam in van Ernesto Cardenal. in 1968 bij het Bevrijd i ngsfront beperkt van om- een opleiding nam hij als kom aan de strijd, verhaalt Cabezas meegemaakt in '68 tot '75. Dit de periode te maar realistisch, voor datgene wat er door de strijd met de mensen én met hemzelf gebeurt. Wat verder opvalt is de vlotte schrijf trantdie bij nadere in formatie te zijn. Cabezas schreven Gesproken taal was lijk. Ik niet alleen vooraan- mensen als Cardenal, Cabezas die in Nica- t kuituur bezig zijn. Na het slagen van de Sandinis^i tische revolutie werd kultu.^|| enorm gestimuleerd. Was eq...*^ jaren van Somoza-diktatuur’ tWS) iets over dat het tuur kon dragen? Cabezas: "Ons volk heeft Cultu reel gesproken 300. jóóf Spanje doorstaan. Voorat. ómdat er een grote morele. is, die van genera;^§|||?it>p generatie wordt overgedragenEen kleine illustratie van deze stelling mag het sukses van Cabezas' boek vormen. De eerste editie, uitgebracht in Cuba, Peru en Nicaragua, was binnen een week uitverkocht. Met' de nodige we daar zetten dat bijvoor- Indonesië (100 miljoen een boek van respekteerde schrijver Toer een oplage van nauwelijks haalt. "Somoza wilde de morele traditie vernietigen", aldus Cabezas. "Hij wilde het volk losweken van de kuituur." Somoza daarbij de mist in, dat het vig verankerde indianentradi— ties berustte, maar het voeren van strijd tegen een onderdruk kende macht evenzeer. Cabezas: "De strijd van

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Tilburg - Tilburgse Aktiekrant | 1983 | | pagina 16