s contacten U 't maar! J01 261 301 25 i 21 31 41 51 61 71 81 91 111 121 131 141 151 161 171 181 191 201 211 221 231 291 311 321 331 341 35 36 37 281 241 Nieuwe inspraakstruktuur ko- Adders Begelei di ng vervolg op pag. 21 Drie nivo's de te groot posi tief voorstel om d i skussie van dan Aan zi tten en n zijn het het zo heeft enkele de nog komt u i t externe nog een dat vormen re- re- te voor over- i nzetbare duurt er op dat i s een de met bedoel i ng een De regels gaan die voor bijzonder nog aan de Uit dat n iet weerd wordt. Dat gekozen wordt voor amb tenaren Wat hij konf likt klein I i eten over het de krij- de manda niet. In de enkele ge rond zijn In grote lijnen komt het er op neer dat er drie n i vos/man le ren komen waarop buurten en organisaties bij -plannen betrok ken worden: voorlichting, in- Gaandeweg heeft u waarschijn lijk weer enkele adders onder het gras aangetroffen. voorgaande is gebleken Inspraakteam helemaal onafhankelijk is als be- wordt. Dat daarom nu wordt voor begeleiding door ambtenaren is merkwaar dig. Wat doet een ambtenaar als hij gaande de participatie in konflikt komt met de buurt, hetgeen toch wel eens voorkomt in Tilburg? Juist! Ook de parti cipatie wordt dan stopgezet. Wat betreft de Raad voor Inspraak. Daar zijn we ook niet helemaal van af. Er I nu een "Kommissie Bevolkings- kontakten" die bestaat uit 5 gemeenteraadsleden en 2 figuren. Wie dat zijn is verrassing. Duidelijk is wel deze kommissie nog dichter gen het kollege aan zal leunen dan de Raad voor de Inspraak al deed. Wat betreft de begeleiding van de inspraak zijn we nu eindelijk van het Inspraakteam af. Er wordt gekonstateerd dat des tijds gekozen is voor een onaf hankelijke inspraakbegeleiding. Dat werkte niet, dus wordt nu aan de ambtenaren opgedragen de inspraak te begeleiden! In die gevallen dat er ambtenaren zijn die daar nog diet toe in staat zijn, worden extra in- spraakambtenaren van de afde ling voorlichting ingezet. De mensen die bij het Inspraakteam werkten zijn nu bij de afdeling voorlichting ondergebracht Het is de bedoeling dat ambtenaren een mandaat gen. De regels voor tering zijn er nog r praktijk lopen er al mandateerde ambtenaren in Tilburg, maar meestal ze niet te onderscheiden van de ongemandateerde. Bovendien moeten de "bewonersvriendelijke" ambtenaren tegenwoordig ook naar de eigen afdeling toe vriendelijk zijn, anders dreigen Het duurt echter tot 1982 voor men er op het stadhuis achter komt dat de struktuur van de inspraakorganisatie niet deugt. Bij de samenstelling van het nieuwe kollege worden dan ook afspraken gemaakt over een nieuwe struktuur. De bezuini gingsdrift is daarbij natuurlijk overwegend. Men heeft eindelijk in de gaten dat inspraak op zo'n manier geld over de balk smijten is. De nieuwe struktuur is niet uit de lucht komen vallen. Dikke boekwerken liggen er aan ten grondslag. Eerst een evaluatie rapport van de Raad voor de Inspraak, vervolgens een rap port van een ambtelijke werk groep. Dan een vergelijk van de verschillende standpunten. Dit alles steeds teruggekoppeld naar de raadskommissie algeme ne zaken. Als de Tilburgers nog willen weten hoe het staat met de inspraak moeten ze eerst een berg papier doorworstelen Begin mei van dit jaar kwam er dan een definitief voorstel ter tafel: "de Verordening Be- volkingskontakten". Wijk- en buurtraden kregen een-en-ander slechts enkele dagen voor de raadskommissie Algemene Zaken toegestuurd, zodat slechts een enkele geïnteresseerde en af doende op de hoogte zijnde be trokkene aanwezig was. Zowel klein links als rechts lieten zich zeer uit over het nieuwe Men liet zich snel verleiden aan de akademische deel te nemen. Over de inhoud van het voorstel zullen we kort zijn; in de plaat selijke pers is er uitvoerig over geschreven spraak en participatie. Afhan kelijk van de inhoud van de plannen beslist de gemeente op welk nivo er ingesproken wordt. Bij voorlichting wordt alleen informatie verschaft en krijgt men de gelegenheid te reageren; bij participatie mag een buurt in vergaande vorm zelf beslis sen. Inspraak zwerft daar dan zo'n-beetje tussen. Hier zit dus al de eerste adder onder 't gras: niet de buurten beslissen over het nivo waarop ingesproken wordt, maar het stadhuis bepaald hoe gevoelig een maatregel in een buurt over zal komen. deze verschillende natuurlijk de nodige geitjes gekoppeld. Juist de geitjes die gaan over de parti cipatie, en die dus van veel belang zijn voor de wijken en buurten, zijn bijzonder vaag gehouden ze in de "pool" terecht men (het uitzendburo tollige, her en der ambtenaren

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Tilburg - Tilburgse Aktiekrant | 1983 | | pagina 17