s contacten
U 't maar!
J01
261
301
25 i
21
31
41
51
61
71
81
91
111
121
131
141
151
161
171
181
191
201
211
221
231
291
311
321
331
341
35
36
37
281
241
Nieuwe inspraakstruktuur
ko-
Adders
Begelei di ng
vervolg op pag. 21
Drie nivo's
de
te
groot
posi tief
voorstel
om
d i skussie
van
dan
Aan
zi tten
en
n
zijn
het
het
zo
heeft
enkele
de
nog
komt
u i t
externe
nog een
dat
vormen
re-
re-
te
voor over-
i nzetbare
duurt
er op
dat
i s
een
de
met
bedoel i ng
een
De regels
gaan
die
voor
bijzonder
nog
aan
de
Uit
dat
n iet
weerd wordt. Dat
gekozen wordt voor
amb tenaren
Wat
hij
konf likt
klein
I i eten
over het
de
krij-
de manda
niet. In de
enkele ge
rond
zijn
In grote lijnen komt het er op
neer dat er drie n i vos/man le
ren komen waarop buurten en
organisaties bij -plannen betrok
ken worden: voorlichting, in-
Gaandeweg heeft u waarschijn
lijk weer enkele adders onder
het gras aangetroffen.
voorgaande is gebleken
Inspraakteam helemaal
onafhankelijk is als be-
wordt. Dat daarom nu
wordt voor begeleiding
door ambtenaren is merkwaar
dig. Wat doet een ambtenaar
als hij gaande de participatie
in konflikt komt met de buurt,
hetgeen toch wel eens voorkomt
in Tilburg? Juist! Ook de parti
cipatie wordt dan stopgezet.
Wat betreft de Raad voor
Inspraak. Daar zijn we ook
niet helemaal van af. Er I
nu een "Kommissie Bevolkings-
kontakten" die bestaat uit 5
gemeenteraadsleden en 2
figuren. Wie dat zijn is
verrassing. Duidelijk is wel
deze kommissie nog dichter
gen het kollege aan zal leunen
dan de Raad voor de Inspraak
al deed.
Wat betreft de begeleiding van
de inspraak zijn we nu eindelijk
van het Inspraakteam af.
Er wordt gekonstateerd dat des
tijds gekozen is voor een onaf
hankelijke inspraakbegeleiding.
Dat werkte niet, dus wordt nu
aan de ambtenaren opgedragen
de inspraak te begeleiden! In
die gevallen dat er ambtenaren
zijn die daar nog diet toe in
staat zijn, worden extra in-
spraakambtenaren van de afde
ling voorlichting ingezet. De
mensen die bij het Inspraakteam
werkten zijn nu bij de afdeling
voorlichting ondergebracht
Het is de bedoeling dat
ambtenaren een mandaat
gen. De regels voor
tering zijn er nog r
praktijk lopen er al
mandateerde ambtenaren
in Tilburg, maar meestal
ze niet te onderscheiden van de
ongemandateerde. Bovendien
moeten de "bewonersvriendelijke"
ambtenaren tegenwoordig ook
naar de eigen afdeling toe
vriendelijk zijn, anders dreigen
Het duurt echter tot 1982 voor
men er op het stadhuis achter
komt dat de struktuur van de
inspraakorganisatie niet deugt.
Bij de samenstelling van het
nieuwe kollege worden dan ook
afspraken gemaakt over een
nieuwe struktuur. De bezuini
gingsdrift is daarbij natuurlijk
overwegend. Men heeft eindelijk
in de gaten dat inspraak op
zo'n manier geld over de balk
smijten is.
De nieuwe struktuur is niet uit
de lucht komen vallen. Dikke
boekwerken liggen er aan ten
grondslag. Eerst een evaluatie
rapport van de Raad voor de
Inspraak, vervolgens een rap
port van een ambtelijke werk
groep. Dan een vergelijk van
de verschillende standpunten.
Dit alles steeds teruggekoppeld
naar de raadskommissie algeme
ne zaken. Als de Tilburgers
nog willen weten hoe het staat
met de inspraak moeten ze eerst
een berg papier doorworstelen
Begin mei van dit jaar kwam
er dan een definitief voorstel
ter tafel: "de Verordening Be-
volkingskontakten". Wijk- en
buurtraden kregen een-en-ander
slechts enkele dagen voor de
raadskommissie Algemene Zaken
toegestuurd, zodat slechts een
enkele geïnteresseerde en af
doende op de hoogte zijnde be
trokkene aanwezig was.
Zowel klein links als
rechts lieten zich zeer
uit over het nieuwe
Men liet zich snel verleiden
aan de akademische
deel te nemen.
Over de inhoud van het voorstel
zullen we kort zijn; in de plaat
selijke pers is er uitvoerig over
geschreven
spraak en participatie. Afhan
kelijk van de inhoud van de
plannen beslist de gemeente op
welk nivo er ingesproken wordt.
Bij voorlichting wordt alleen
informatie verschaft en krijgt
men de gelegenheid te reageren;
bij participatie mag een buurt
in vergaande vorm zelf beslis
sen. Inspraak zwerft daar dan
zo'n-beetje tussen.
Hier zit dus al de eerste adder
onder 't gras: niet de buurten
beslissen over het nivo waarop
ingesproken wordt, maar het
stadhuis bepaald hoe gevoelig
een maatregel in een buurt over
zal komen.
deze verschillende
natuurlijk de nodige
geitjes gekoppeld. Juist de
geitjes die gaan over de parti
cipatie, en die dus van veel
belang zijn voor de wijken en
buurten, zijn bijzonder vaag
gehouden
ze in de "pool" terecht
men (het uitzendburo
tollige, her en der
ambtenaren