marcheren 'fïï I. I i23 I £24 £25 r |_7. r ax l_ L i I 21 I 8 f 9 F 12 F 13 r 14 I r 15 £35 10 I F 11 I I r 6 i F 2 F 3 F 4 F 5 £30 £31 F 16 F 17 F 18 I r 13 £20 F 36 37 I MET HEN OVER EN OVER DE RELATIE TUS- _£32 I £33 F 34 F 26 £27 £28 |£29 I het woord Kerk Kapitaal en Knechten het en de wel een BUT MET ik Rooi ons een zijn was Hij Jan van JacJo Sjefke Spijkers Communistische I terechtgekomen. Kapital nog in I n fa de il- al Ie de hel du i vel s gevolg zoveel raampjes dat tussen kerk, I ustrat ies, van van legio, ook met Als werd vanaf haar I even anderzijds De en voor verstikkende kathol icisme bedroevend on- Mei- dan I de sluit want "Die ben ik Partij Ik het Hij stak af tegen Die man get i rann i seerd afgehamerd. Er werd bij niet over godsdienst ge en zeker niet in die TUSSEN HET VIEREN VAN DE EERSTE MEI VROEGER EN NU BESTAAT EEN WEZENLIJK VERSCHIL. OM NA TE GAAN HOE GROOT DAT VER SCHIL IS EN HOE EEN VERBAND GELEGD KAN WORDEN MET DE ONT WIKKELING VAN DE ARBEIDERSBEWEGING SPRAK DE TAK MET EEN AANTAL 'OUDGEDIENDEN'. ONZE GESPREKSPARTNERS WAREN DE SOCIAAL-DEMOCRATEN KEES ANDRI ESSE (75) EN JAAP RAAP (74), BEIDEN AFKOMSTIG UIT AJC EN SDAP, EN DE COMMUNISTEN JAC COOLEN (66), EVENEENS UIT EEN ROOD NEST EN VOORMALIG AJC- LID, EN LAST BUT NOT LEAST JAN KLIJSEN (73), DE ENIGE VAN HET VIERTAL MET EEN NAAR 'GOED' TILBURGS GEBRUIK ZWAAR KATHOLIEKE ACHTERGROND. WE SPRAKEN MET HEN OVER TILBURGS LINKSE GESCHIEDENIS, DE EERSTE MEI SEN SOCIALISME, GELOOF EN KAPITAAL. Het zal niet al enerzijds het nauw soci aa l-cu I turele brikanten, en socialistische beweging, anekdotes de het Meesta I een spottende er eens een 1 gehouden de preekstoel "Mensen, vensters, t de rode met als tevoren wapperden om gade Er godsdienst zeker niet in duidelijk zijn te best boterde de kathol ieke met haar verwante en man scheldkannonade kapelaan en kerk, jarenlang werd ons sproken geest nooit vergeten dat ik in het klooster van de Rooi Harten Op bijeenkomsten in ons Volks- gebouw werden lezingen gehou den door de paters Jongbloed en Henricus. Als christen-socia- listen, zo kun je dat wel noe men, werden zij als het waren verbannen van parochie naar parochie. Henricus stelde een keer, toen of een zijn ste en reinste socialist en daarom werd vermoord, bedoelde niet zozeer zijn gods dienstig leven, maar zijn prac- tische leven in een maatschappij vol el lende." Coolen: '"De godsdienst werd uitgespeeld tegen de arbeiders klasse. Wij waren niet tegen de godsdienst. In onze Rooie buurt ging het prima met de katholieken. Maar als we daar buiten kwamen dan werden we beschouwd als rooie duivels en werden we tijdens fakkelop tochten met stenen bekogeld." KI ijsen: "Ik ben nooit bij de AJC geweest, kwam uit een fijn- katholiek gezin. In de katho lieke vakbeweging lag ik altijd in de contramine. Ik werd be schouwd als een cry pto-commu- nist en ben dan ook de bond uitgegooid. Vóór mijn werkloos heid in de dertiger jaren hab ik als kantoorklerk ondermeer gewerkt bij Philips en de AaBe- (AfBeu Ierij-fabrieken Via de stempellokalen, Jan Coolen (de vader van Jac), Jo de Lepper en Sjefke Spijkers ben ik bij de Communistische Partij Hol land terechtgekomen. Ik heb Das Kapital nog in het duits gelezen. In die stempellokalen werden door de Henricus. zo kun je dat wel werden zij als het 1 van parochie Henricus stelde hem gevraagd werd socialist gevlovig kon dat Jezus Christus de eer- en reinste socialist was daarom werd vermoord. Hij niet beelden werki ng zijn sorns dentoon optocht k lonk waarschuw i ng ramen en is losgebroken, marcheren" dat als nooit gordijntjes openstonden langstrekkende stoet te slaan. Andriesse: "Die katholieken die onder alle druk hun beginselen van rechtvaardigheid wilden nakomen hadden het moeilijk. Zeker wanneer dat zich vertaal de in termen en daden die ook de socialistische beweging voor stond. Ik heb het meegemaakt dat oprecht gelovigen "het schuifke kregen" (het schuifje tussen biechten en biechtvader werd abrupt dichtgeschoven) vanwege bijvoorbeeld vakbonds activiteiten. Volwassen mensen die daar kapot van waren, za ten te janken. Zo was de druk vroeger. Wij hebben altijd ge zegd: het is niet de socialisti sche beweging die de kerk uit holt, maar de kerk zelf die de mensen buitengooit. Volgens de katholieke gedachte zaten mijn vader en moeder ook te hokken; zij waren immers niet voor de kerk getrouwd. Wij als socialisten waren pertinent niet anti-godsdienstig. Zo werden we wel altijd afgesch i d I derd Op een vergadering vroeg een

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Tilburg - Tilburgse Aktiekrant | 1983 | | pagina 8