nog niet klaar
marx is
L
I La
I 33
I
I _z
I IJL
I 32
I 28
I
I 22
I 10
i
I I2Z
I t-17
1 L30
1 Ji
I 35
t 16X
■MMI
F 11
F12
F 13
i F 14
15
19
25
31
T 33
F 2
F 4
ff 5
F 6
e £29
lt 36
- -37
34
I H
I 'r 21
I s
23
24
I F 18
■i
MR
Ml
■Z_
mag
de
Crisis
echter
is
tevre-
iedereen
in
mensen
werken
v inden
nog
te
is
vage
het
onder
in
zich
i n
dus
zij n
tevreden
Londense
zo1 n
graag
baan
aantal
bevredi-
geven
noemen
ons
rond
maar
En
Op
was
on-
Die
I s
r 3
i n een
tegen elkaar.
brengt
zorgen
kon
paar
bewapen i ngs-
voortdurende
kernoor log
was
gaan
nu
moet om-
Een ander
loonkosten
"k i es
i n
moesten
I n het
arm op
overleg.
denking van Marx's
Tilburgse Karl-Marx-uni versi tei t
Het leek me aardig eens na te
voorstaat. En vooral, hoe moet het
overhei dtekort
zegt de een.
op de hoge
de vraag",
nieuwe technologie",
"ver
re
nu
meer
voort
wel vaartsmaat-
aantal belang-
geen
antwoorden
ik er een
ui tzichtsloze
en de
van
Marx mag dan bij zijn leven
weinig erkenning hebben gekre
gen, het valt niet te ontkennen
dat hij na zijn dood een enor
me invloed heeft uitgeoefend.
De misstanden die het kapita
lisme in de vorige eeuw
zijn vage schimmen
In het Westen is
controle
het
kIasse
geacht
Deze geschiedenis kwam bij mij boven toen ik nadacht over de her-
honderdste sterfdag, zo vlak voor 1 mei. De
immers ook eind april bezet?
hoe de arbeidersstrijd er nu
verder?
i nvloed
misstanden
i n
merkten
worden
kapi tal isme
bracht, terwijl
de arbeidende
zelfs formeel
handen te hebben,
blokken is er in
verzekerd bestaan
een. Kinderarbeid
afgeschaft. Er zijn
gen voor de oude dag en
ringen bij ziekte en
heid,
voor
kansen
bracht
zicht
ting.
Marx
u i tstrekken
graf
Veertien jaar geleden stond Tilburg opeens in de nationale belang
stelling. Studenten hadden de Hogeschool bezet. Na Frankrijk en
Duitsland was de onrust naar Nederland overgeslagen. Uitgerekend
in een van de provinciaalste instellingen van hoger onderwijs brak
de revolutie uit. Op de gevel verscheen, in rode letters, de naam
"Karl Marx-uni versi tei t"De bezittende klasse was geschokt en ver
ward. Bij de toen in de Hogeschool gehouden tentoonstelling van
Franse wandtapijten moesten de bezoekers over en langs slapende
bezetters stappen. In het paleis-raadhuis popelde burgemeester
Becht om de sterke arm op het "tuig" los te laten, maar de cura
toren kozen voor overleg. Hoe deze zaak verder ook zou aflopen,
men voelde dat voor Nederland een nieuwe periode was ingegaan.
in
i n
van de crisis,
strijdbaarheid
u i twegb iedende
oplossing laten we
de staat; die moet
dal halen,
het debat van
deskund i gen
"Het
I aag"
wijst
"St i mu leer
vooral voor
"verlaag de uitkeringen",
deel het werk" - allemaal
cepten van doktoren die,
het er écht op aankomt,
op priesters dan op wetenschap-
Niet
den
er lopen in ons land
800.000 mensen rond die
willen werken maar geen
kunnen vinden. En dat
neemt nog toe. Op uitkeringen
wordt gekort en salarissen gaan
omlaag. Bij steeds stijgende las-
ken-
ge-
het
ge-
Oosten
de macht
wordt in
In beide
principe een
voor ieder-
is officieel
voorzien i n-
voor de oude dag en uitke-
bij ziekte en werkloos-
Al gemeen onderwijs zorgt
een zekere gelijkheid aan
De werkdag is terugge-
tot 8 uur en er is uit-
op een verdere verkor-
pers lijken. Ze staan aan het
ziekbed en bezweren de ziekte.
Maar stel dat het lukt, dat
er weer een periode van voor
spoed aanbreékt, zijn we er
dan? Ik denk het niet.
Ook toen het nog alsmaar beter
ging waren er problemen,
er een groeiend gevoel van
vrede bij sommige groepen,
onvrede kwam voort uit het ge
voel dat onze
schappij op een
rijke problemen
gende
Laat
de
wedloop
dreiging
ten dreigen zo honderdduizenden
onder de minimumgrens terecht
te komen.
"We zitten in een crisis", zeg
gen we tegen elkaar. Het t.v.-
journaal brengt elke avond
nieuwe zorgen. Maar met een
verbazingwekkende gelatenheid
ondergaan we dit alles. De ene
groep na de andere wordt aan
gepakt. Het verzet blijft be
perkt tot de rituele vertoningen
op het Binnenhof. Het lijkt of
we diep in ons hart allemaal
gelóven in de zuiverende wer
king van de crisis. Waar is
de strijdbaarheidwaar zijn
de uitwegbiedende ideeën? De
laten we over aan
die moet ons uit het
Lusteloos volgen we
economi sche