A
m
A
ft
A
ÉS
CO
A
I
Tot slot: de keerzijde
De ontworteling is bij de buiten- I
landse jongeren in Tilburg groot. I
Door de politiek warden ze in de I
steek gelaten, welzijsinstellingen I
zijn niet in staat tot een gezame- I
lijk beleid, de diskriminatie neemt
steeds manifester vormen aan. Is
het dan gek dat deze jongeren ont
vankelijk worden voor de ideologie
van de Grijze Wolven of de Amica-
'les. Deze ideologie verschaft hen
immers een kapstok om zich boven
de vernederingen in Nederland opge
daan, te stellen. Het gaat er dan
niet om dat de buitenlandse jonge
ren fascistoïde zijn, maar dat
juist de Nederlandse samenleving
de voedingsbodem voor het fascisme
levert. Een politiek die her niet
van uit ggat is niet alleen laks
of blind maar in zijn effekten
fascisme-bevorderend.
geren. Voor de buitenlandse meisjes
heeft dit meestal tot gevolg: uit
sluiting, isolement en gebondenheid
aan thuis, voor de jongens: konkur-
rentiepositie met de nederlandse
leeftijdgenoten en 'clan'-vorming.
Doordat aanpassing aan de leefwe
reld van de nederlandse jongeren
hierdoor en door andere oorzaken
welhaast onmogelijk is, worden zij
op hun culturele eigenheid terugge
worpen, terwijl die culturele ei
genheid zelf geen alternatief meer
lis. Zie daar de opbouw van een
scala van frustraties, verwarring
en onbegrip.
Welzijnsinstellingen?
Tilburg kent een hele reeks wel
zijnsinstellingen die allemaal wel
iets voor de buitenlandse jongeren
doen. Wat echter opvalt is, dat
de Stichting Buitenlandse Werkne-
mers weinig voor de jongeren pro
blematiek over heeft. Slechts 3%
van haar begroting heeft ze vrijge
maakt voor de buitenlandse jongeren
in Tilburg. Andere instellingen
die met de buitenlandse jongeren
te maken hebben zijn: V.J.V.het
centrum voor buitenlandse vrouwen,
de buurthuizen, SCOT en SSK. Van
afstemming tussen deze instellingen
is geen sprakezodat iedereen
langs elkaar heen werkt, ervaringen
niet worden doorgegeven en van een
eenduidige visie geen sprake is
Ook met de ervaringen die binnen
het onderwijs worden opgedaan wordt
weinig gedaan. Daar komt bij dat
niet alleen visie ontbreekt maar
dat bovendien de buitenlandse jon
geren zelf weinig of niet bij deze
visie-ontwikkeling worden ingescha
keld.
I geren in Tilburg betekend, weten
I we zo langzamerhand: nog steeds
fr-l geen eigen sociaal-culturele akko-
modatie, gegeven het feit dat zij
neg steeds bij sportbeoefening wor
den gediscrimineerd, geen eigen
sport mogelijkheden, weinig cultu
rele mogelijkheden (film, muziek
e.d.), omdat het cultuurbeleid in
Tilburg nu eenmaal het begrip eman
cipatie niet kent. Letterlijk en
figuurlijk zijn de buitenlandse
jongeren, gegeven de gemeentepoli
tiek, dan ook het 'kind van de re
kening'
I vooralsnog voor deze impasse een
I perspektief biedt. Helaas moeten
I we konstateren dat het gemeentebe-
I leid van Tilburg deze problemen
I eerder versterkt dan tot een oplos-
I sing probeert te brengen. Zó stelde
I Mevr. Van Puyenbroek tijdens de
I behandeling van de begroting in
I een commissievergadering: Het rijk
I heeft ervoor gezorgd dat die mensen
I hier kwamen zij moet er nu ook
maar voor zorgen dat de problemen
I worden opgelost. M.a.w. de gemeente
I is niet de oorzaak van de problemen
I dus is zij ook niet verantwoorde-
I lijk voor de oplossing ervan. Onge-
I keerd stelt het rijk juist dat zij
I voor de .buitenlandersproblematiek
I niet meer geld wil uitgeven dan
I het bedrag dat zij daartoe in 1979
I uitgaf. C.R.M. zegt zelfs dat de
I gemeentes voor de meerkosten moeten
I opdraaien. Wat dit soort 'kat en
I rruisspel' voor de buitenlandse jon-
I geren
I we
Chtheeiiïiing en gemeentebeleid
Deze ervaringen die de buitenlandse
jongeren overal in Nederland opdoen
gaan dus gepaard met een ondergra
ven van de eigen culturele identi
teit. Een keuze is onmogelijk ge
worden, de eigen groep is belang
rijk. Wé hebben het dan over
groepsbinding zonder dat die groep
vooralsnog vooc deze impasse een
perspektief biedt. Helaas moeten
Diskriminatie
De problematiek van de buitenlan
ders in Nederland is voor een groot
deel te bepalen als ontheemding
in een samenleving die deze ont
heemding ook nog eens tegemoet
treedt met diskriminatie. Dit komt
tot uitdrukking in een de-humanise-
ring van medeburgers op grond van
nationaliteit, cultuur, godsdienst
etc. Cm wat voorbeelden te noemen
waarmee buitenlandse jongeren in
Tilburg te naken hebben gehad.
Cp de lagere school zijn buiten
landse kinderen vaak het doelwit
van hun nederlandse leeftijdgenoot
jes. Ze worden de hoek ingepest
of met alles wat kwaad is opge
scheept. Klassen waar veel buiten
landse kinderen inzitten vallen
op den duur niet meer in de smaak
van nederlandse ouders. Veelal wor
den de nederlandse kinderen dan
van school gehaald. Wil je als bui
tenlandse jongere bij een voetbal-
klub, dan moet je wel heel goed
'kunnen voetballen, wil je geaccep
teerd worden. Als je als groep bui
tenlandse jongeren een buurthuis
binnen wil dan wordt je, zo niet
net de nek aangekekendan toch
door nederlandse jongens als kon-
kurrent aangemerkt. Het akkomodeert
in ieder geval niet, wordt dan ach
teraf gezegd.
Het niet geaccepteerd worden, het
anders zijn, de ontwaarding van
je persoon, met deze ervaringen
worden de buitenlandse jongeren
dus al vroeg opgescheept. Het wordt
er bij wijze van spreken al van
af de wieg ingeponpt. Diskriminatie
bevestigt te nadrukkelijk de ont
heemding.