N
m
A
A
5
E-i
5
5
CQ
wat nu
nota vreemde
lingenbeleid
Deze laatste konstatering is door
de Nederlandse regering tot uit
gangspunt gemaakt van de 'Nota in
zake het nederlandse vreemdelingen
beleid' aan de 2e Kamer gezonden
in juni 1979. Anders dan de naam
doet vermoeden komt in deze nota
niet het hele overheidsbeleid met
betrekking tot vreemdelingen ter
sprake. Zaken als integratie van
minderheden in
huisvesting,
zijn te rekenen tot de hoofddoel
stellingen van het overheidsbeleid'
zegt de nota, en een eerdere toe
passing van dit beginsel in het ne-
derlandse vreemdelingenbeleid had
veel ellende kunnen voorkomen.
Het zou meer getuigen van het 'be
vorderen van een rechtvaardige so
ciale ordewanneer niet langer
de werkloosheid wordt geïmporteerd,
maar onze (intussen geslonken maar
relatief grote) welvaart zou worden
geëxporteerd. Dit laatste niet om
langs goedkope weg winsten binnen
te slepen, maar cm de maatschappe
lijke onrechtvaardigheid te bestrij
den die bestaat uit het moeten ver
laten van je geboorteland cm elders
tijdelijk te mogen 'meegenieten'
van de welvaart doch in problemen
te komen als er een einde blijkt
te zijn aan de groei.
Walter Jansen
Advokatenkollektief Tilburg
Er van uitgaande dat voorlopig
geen ekcncmische groei valt te ver
wachten, zal Nederland de komende
jaren geen behoefte hebben aan bui
tenlandse arbeidskrachten.
Een vergroting van de vraag kan
overigens gemakkelijk worden opge
vangen door de thans aanwezige
werkloze buitenlandse arbeidskrach
ten. Geen werving dus, en de opzet
van de wet Arbeid buitenlandse werk
nemers maakt de komst van nieuwe
arbeidskrachten vrijwel ónmogelijk.
Inmiddels zien we bij de buitenlan
ders veel werkloosheid, slechte
baantjes en een tweede generatie
die nauwelijks perspektief heeft.
De nota vreemdelingenbeleid ruimt
voor deze laatste groep veel plaats
in en geeft hen een aantal juri
dische waarborgen. Gelet op het
karakter van de nota wordt niet
inhoudelijk ingegaan op de proble
matiek van deze jeugdigen. Wie
hierin geïnteresseerd is, kan te
recht bij de nota 'minderhedenbe
leid' van de minister van binnen
landse zaken en de diverse beleids
stukken van CRM.
onze samenleving,
werkgelegenheid en
onderwijs voor buitenlanders worden
in deze nota slechts genoemd voor
zover zij de marges kunnen bepalen
waarbinnen het vreemdelingenbeleid
als vreemdelingenrecht moet word
en uitgevoerd'aldus de nota.
Er wordt dus een onderscheid ge
maakt tussen vreemdelingenbeleid in
ruime zin (het Iele gebied van
overheidstaken m.b.t. buitenlan
ders) ai het vreemdelingenbeleid in
enge zin (het vreemdelingenrecht)
Aangezien de nota dateert van de
zomer van 1979, valt deze binnen de
termijn van de drie voorafgaande
jaren waarin het beleid aanzien
lijk is verscherpt volgens de ver
antwoordelijke minister-president.
En deze verscherping is op vele
punten in de nota aan te wijzen.
Voor het meer algemene aspekt dat
thans wordt besproken is van belang
dat het vreemdelingenrecht blij
kens de nota in hoge mate wordt be
paald door de niet-juridische as
pekten van het vreemdelingenbeleid.
'Zo is bijvoorbeeld de mate waarin
gezinnen van buitenlandse werkne
mers in Nederland kunnen worden
toegelaten, in sterke mate afhanke
lijk van de ten behoeve nav die ge
zinnen aanwezige huisvestingsfaci-
liteiten'zegt de nota ogenschijn
lijk erg menselijk.
Daarbij wordt wel verzwegen dat de
eis van passende huisvesting nu
plotseling wel de ruimte bepaalt
waarbinnen gebruik kan worden ge
maakt van het recht op gezinsher
eniging. Formeel bestond deze eis
ook bij de eerste binnenkomst van
de 'gastarbeiders'maar de over
heid was tijdens de ekonomische
groeiperiode bereid om het op dit
punt bij de formaliteit te laten.
De misstanden rondom gastarbeiders
pensions en de miserabele huisves
ting in woonketen op het terrein
van sommige fabrieken kunnen voor
een groot deel hieruit verklaard
worden. Nu het minder goed gpat, en
het permanent verblijf door het
ontbreken van een goed beleid (in
verleden-en heden) tot een probleem
gaat worden, worden de eisen in al
le hevigheid toegepast en worden de
hulpverleners met schrijnende ge
vallen gekonfronteerd.
De verscherping in het vreemdelin
genbeleid is -naast het strenger
worden van wettelijke eisen- niet
in de laatste plaats het gevolg van
het plotseling ernstiger nemen van
ethische normen, nu in de ekonomie
geen rek meer zit.
'Het bevorderen van een rechtvaar
dige sociale orde en het bieden van
passende huisvesting aan eenieder
Nu de 'gastarbeidersen hun gezin
nen -onbedoeld- deel zijn gaan uit
maken van onze samenleving, zullen
zij ook als zodanig moeten worden
beschouwd. Dat wil zeggen dat de
'rotbaantjes' waarvoor zij in het
verleden veelal werden ingezet,
dienen te worden vervangen door
volwaardige arbeid, welke voor ne-
derlanders èn buitenlanders aksep-
tabel isDaarnaast dient zoveel
mogelijk herstel plaats te vinden
van de fouten die in het verleden
zijn gemaakt. Geen gettovorming
in oude stadswijken met slechte
huisvesting, en ruimte bieden aan
scholing, zowel in de nederlandse
als in de eigen kuituur. Maar ook:
fouten voorkomen voor wat betreft
de basisproblematiek van de 'gast
arbeiders Twintig jaar geleden
is een heilloze weg ingeslagen door
het aantrekken van werknemers uit
de werkloosheidsgebieden rond de
Middellandse Zee, zonder investe
ringen in deze landen.