N m A A 5 E-i 5 5 CQ wat nu nota vreemde lingenbeleid Deze laatste konstatering is door de Nederlandse regering tot uit gangspunt gemaakt van de 'Nota in zake het nederlandse vreemdelingen beleid' aan de 2e Kamer gezonden in juni 1979. Anders dan de naam doet vermoeden komt in deze nota niet het hele overheidsbeleid met betrekking tot vreemdelingen ter sprake. Zaken als integratie van minderheden in huisvesting, zijn te rekenen tot de hoofddoel stellingen van het overheidsbeleid' zegt de nota, en een eerdere toe passing van dit beginsel in het ne- derlandse vreemdelingenbeleid had veel ellende kunnen voorkomen. Het zou meer getuigen van het 'be vorderen van een rechtvaardige so ciale ordewanneer niet langer de werkloosheid wordt geïmporteerd, maar onze (intussen geslonken maar relatief grote) welvaart zou worden geëxporteerd. Dit laatste niet om langs goedkope weg winsten binnen te slepen, maar cm de maatschappe lijke onrechtvaardigheid te bestrij den die bestaat uit het moeten ver laten van je geboorteland cm elders tijdelijk te mogen 'meegenieten' van de welvaart doch in problemen te komen als er een einde blijkt te zijn aan de groei. Walter Jansen Advokatenkollektief Tilburg Er van uitgaande dat voorlopig geen ekcncmische groei valt te ver wachten, zal Nederland de komende jaren geen behoefte hebben aan bui tenlandse arbeidskrachten. Een vergroting van de vraag kan overigens gemakkelijk worden opge vangen door de thans aanwezige werkloze buitenlandse arbeidskrach ten. Geen werving dus, en de opzet van de wet Arbeid buitenlandse werk nemers maakt de komst van nieuwe arbeidskrachten vrijwel ónmogelijk. Inmiddels zien we bij de buitenlan ders veel werkloosheid, slechte baantjes en een tweede generatie die nauwelijks perspektief heeft. De nota vreemdelingenbeleid ruimt voor deze laatste groep veel plaats in en geeft hen een aantal juri dische waarborgen. Gelet op het karakter van de nota wordt niet inhoudelijk ingegaan op de proble matiek van deze jeugdigen. Wie hierin geïnteresseerd is, kan te recht bij de nota 'minderhedenbe leid' van de minister van binnen landse zaken en de diverse beleids stukken van CRM. onze samenleving, werkgelegenheid en onderwijs voor buitenlanders worden in deze nota slechts genoemd voor zover zij de marges kunnen bepalen waarbinnen het vreemdelingenbeleid als vreemdelingenrecht moet word en uitgevoerd'aldus de nota. Er wordt dus een onderscheid ge maakt tussen vreemdelingenbeleid in ruime zin (het Iele gebied van overheidstaken m.b.t. buitenlan ders) ai het vreemdelingenbeleid in enge zin (het vreemdelingenrecht) Aangezien de nota dateert van de zomer van 1979, valt deze binnen de termijn van de drie voorafgaande jaren waarin het beleid aanzien lijk is verscherpt volgens de ver antwoordelijke minister-president. En deze verscherping is op vele punten in de nota aan te wijzen. Voor het meer algemene aspekt dat thans wordt besproken is van belang dat het vreemdelingenrecht blij kens de nota in hoge mate wordt be paald door de niet-juridische as pekten van het vreemdelingenbeleid. 'Zo is bijvoorbeeld de mate waarin gezinnen van buitenlandse werkne mers in Nederland kunnen worden toegelaten, in sterke mate afhanke lijk van de ten behoeve nav die ge zinnen aanwezige huisvestingsfaci- liteiten'zegt de nota ogenschijn lijk erg menselijk. Daarbij wordt wel verzwegen dat de eis van passende huisvesting nu plotseling wel de ruimte bepaalt waarbinnen gebruik kan worden ge maakt van het recht op gezinsher eniging. Formeel bestond deze eis ook bij de eerste binnenkomst van de 'gastarbeiders'maar de over heid was tijdens de ekonomische groeiperiode bereid om het op dit punt bij de formaliteit te laten. De misstanden rondom gastarbeiders pensions en de miserabele huisves ting in woonketen op het terrein van sommige fabrieken kunnen voor een groot deel hieruit verklaard worden. Nu het minder goed gpat, en het permanent verblijf door het ontbreken van een goed beleid (in verleden-en heden) tot een probleem gaat worden, worden de eisen in al le hevigheid toegepast en worden de hulpverleners met schrijnende ge vallen gekonfronteerd. De verscherping in het vreemdelin genbeleid is -naast het strenger worden van wettelijke eisen- niet in de laatste plaats het gevolg van het plotseling ernstiger nemen van ethische normen, nu in de ekonomie geen rek meer zit. 'Het bevorderen van een rechtvaar dige sociale orde en het bieden van passende huisvesting aan eenieder Nu de 'gastarbeidersen hun gezin nen -onbedoeld- deel zijn gaan uit maken van onze samenleving, zullen zij ook als zodanig moeten worden beschouwd. Dat wil zeggen dat de 'rotbaantjes' waarvoor zij in het verleden veelal werden ingezet, dienen te worden vervangen door volwaardige arbeid, welke voor ne- derlanders èn buitenlanders aksep- tabel isDaarnaast dient zoveel mogelijk herstel plaats te vinden van de fouten die in het verleden zijn gemaakt. Geen gettovorming in oude stadswijken met slechte huisvesting, en ruimte bieden aan scholing, zowel in de nederlandse als in de eigen kuituur. Maar ook: fouten voorkomen voor wat betreft de basisproblematiek van de 'gast arbeiders Twintig jaar geleden is een heilloze weg ingeslagen door het aantrekken van werknemers uit de werkloosheidsgebieden rond de Middellandse Zee, zonder investe ringen in deze landen.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Tilburg - Tilburgse Aktiekrant | 1981 | | pagina 6