A 5 I I sB Pl I itoL I K, 7, Hans Robbesom ■■1^M Een strakkere objectsubsidies en burokratische tendenzen, uitdro ging van de geldstroom ten behoeve van de sociale woningbouw. Maar dat betekent niet dat een gp- meente machteloos is. Zo is bijvoorbeeld via een goede uitvoering van het toewijzingssys- teem, vergunningenstelsel, aan- schrijvingstelsel etcetera etcetera veel te doen. Zo ook door een ste vig aankoopbeleid. Er zijn vele mo gelijkheden cm niet alleen in de marges maar ook meer wezenlijke za ken aan te pakken. Het voorbeeld gaat niet voor 10C% op, maar zoals Rotterdam op 'n gegeven moment met visie en prioriteit krottenkoning Fennis weggesaneerd heeft, is leer zaam voor Tilburg. Op het gebied van jongerenhuisves ting gebeurt weinig. Er wordt wat gepronkt met verlate bouwsels voor alleenstaanden, maar na 1984 blijken HAT-woningen weer opnieuw ontdekt te moeten worden. Zelfs een goed koop en efficiënt herverdelingssys- lets nieuws onder de zon? Dat ligt er aan met wat voor ver- of wan trouwen je de terminologie bekijkt. De intenties liegen er niet cm: "de verschillende (volkshuisves ting) doelen integraal benaderen", "het bereiken van een op de aktuele vraagstukken toegesneden planning en organisatie cp gemeentelijk ni veau", "volkshuisvesting door be sluitvormingsprocessen op lokaal niveau" (bewonersorganisaties bra ken al snel door deze mist van vage lokkers en deden magertjes mee met de voorbereidende werkzaamheden) en "decentralisatie". Het nieuwe onder de zon is een re delijk waardevrije, zakelijke en brede opsomming van al wat met wonen van doen heeft. Het enige grote manco is dat de opstellers niet de uit voerders zijn. Alles passeert de revu: van migra tie en kwantitatieve woningbehoefte via woonlasten en inkomens tot lan- ge-ternijn-perspektieven Aan de hand van enkele praktijkge vallen (o.a. Tivoli en de bouw van 87 HAT-eenheden) schuiven de eerste donkere wolkjes voor de zon. Het loopt toch allemaal niet zo goed als gehoopt en verondersteld. Een VOP als deze heeft zijn waarde en zou in principe blauwdruk kunnen zijn voor elke gemeenteElke ge— meente heeft middels een VOP een uitgangspunt tot het ontwikkelen van een visie. Maar, zoals reeds gesteld, een gemeente is afhankelijk van o.a. Den Haag. En daar zit he den ten dage naast fantasieloosheid 1 V.O.P. staat voor Volkshuisvestingsplan. Het is een door het RIW (insti tuut voor volkshuisvestingsonderzoek) te Delft samengesteld boekwerk (600 pagina's over het volkshuisvestingsgebeuren in Tilburg voor de ja- ren 1981 tot 1985. Twee jaar terug kozen het kollege en de raad voor een brede benadering van het volkshuisvestingsvraagstuk en voor een aktieve rol van de over heid daarin. Het RIW in Delft kreeg de opdracht een werkstuk te produ ceren om het de gemeente mogelijk te maken een integratie en krachtige aanpak te verwezenlijken. Aangezien Tilburg sinds 1979 officieel experi- menteer-gemeente is in het kader van het decentralisatie—beleid van het ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, kan er lustig op los gegrasduind worden. teem van flatsplitsing komt niet van de grond wegens voortdurende tegenwerking van de corporaties en het slaafs volgen van de gemeen te hierin. Vordering van leegstaan- de woningen vermag vele uren verga deren te vergen, maar deze club wordt niet gedekt door een politiek krachtdadig bestuurdus kraken blijft een aktueel verschijnsel. Deze waslijst van wat Tilburg kan maar niet wil is oneindig. Meest illustrerende is de vergelijking met het geplande in Bouwplan 2 (19- 80) en het werkelijk gerealiseerde. Bouwplan 2 is na veel vijven en zes sen aangenomen als realistisch en werkbaar. Gepland waren 1400 wo ningen per jaar. Afgelopen jaar moest dit moest dit (minimale) aantal reeds teruggebracht worden tot 1170. In de afgelopen twee jaar is er méér niet gerealiseerd. Kwalitatief en kwantitatief is er sprake van een achteruitgang. Zo was afgesproken de verhouding 6C% "sociale" sektor en 40% koopsektor. Echter door meer bouw in de vrije sektor en in de en gebrek aan daadkracht nogal wat premie-koop-sfeer terughoudendheid. Een strakkere bouw in de vrije sektor dan in de huurharmonisatie, objectsubsidies premie-koop-sfeer is de verhouding op de terugtocht, centralistische geworden 30-70%. De laatste jaren is er sprake van de nieuwe woningnood. Door de ge zinsverdunning, door het vroegtijdig zelfstandig willen zijn en wenen, door de overkomst van gezinnen van buitenlandse werknemers etcetera etcetera. Naast bovengenoemde "Haagse invloe den" geen makkie voor een lokaal bestuur. Maar gekoppeld aan onwil van dit lokaal bestuur een volks- huisvestingsrampEen volkshuisves tingsbeleid, gedomineerd door CDA- bestuursmentaliteit. Zeker na de CDA-coup op het Stadhuisplain is het Cda zich niet alleen bewust dat demokratie wel te pruimen is, maar dat het gewoon 'de helft plus één' is. Welnu, CDA en haar nage boorte Partij Midden-Brabant (FMB) HEBBEN die meerderheid. Hoe groot het eigen ongelijk ook isen hoe terecht het gelijk van de oppositie, de helft-plus-één KRIJGT het gelijk. ■MMMMMMMMMHnMMMMMHMMMl llrajj? -~i. S)l a TORN I CO-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Tilburg - Tilburgse Aktiekrant | 1981 | | pagina 4