A
5
I
I
sB
Pl
I
itoL
I
K,
7,
Hans Robbesom
■■1^M
Een strakkere
objectsubsidies
en burokratische tendenzen, uitdro
ging van de geldstroom ten behoeve
van de sociale woningbouw.
Maar dat betekent niet dat een gp-
meente machteloos is.
Zo is bijvoorbeeld via een goede
uitvoering van het toewijzingssys-
teem, vergunningenstelsel, aan-
schrijvingstelsel etcetera etcetera
veel te doen. Zo ook door een ste
vig aankoopbeleid. Er zijn vele mo
gelijkheden cm niet alleen in de
marges maar ook meer wezenlijke za
ken aan te pakken. Het voorbeeld
gaat niet voor 10C% op, maar zoals
Rotterdam op 'n gegeven moment met
visie en prioriteit krottenkoning
Fennis weggesaneerd heeft, is leer
zaam voor Tilburg.
Op het gebied van jongerenhuisves
ting gebeurt weinig. Er wordt wat
gepronkt met verlate bouwsels voor
alleenstaanden, maar na 1984 blijken
HAT-woningen weer opnieuw ontdekt
te moeten worden. Zelfs een goed
koop en efficiënt herverdelingssys-
lets nieuws onder de zon? Dat ligt
er aan met wat voor ver- of wan
trouwen je de terminologie bekijkt.
De intenties liegen er niet cm:
"de verschillende (volkshuisves
ting) doelen integraal benaderen",
"het bereiken van een op de aktuele
vraagstukken toegesneden planning
en organisatie cp gemeentelijk ni
veau", "volkshuisvesting door be
sluitvormingsprocessen op lokaal
niveau" (bewonersorganisaties bra
ken al snel door deze mist van vage
lokkers en deden magertjes mee met
de voorbereidende werkzaamheden)
en "decentralisatie".
Het nieuwe onder de zon is een re
delijk waardevrije, zakelijke en brede
opsomming van al wat met wonen van
doen heeft. Het enige grote manco
is dat de opstellers niet de uit
voerders zijn.
Alles passeert de revu: van migra
tie en kwantitatieve woningbehoefte
via woonlasten en inkomens tot lan-
ge-ternijn-perspektieven
Aan de hand van enkele praktijkge
vallen (o.a. Tivoli en de bouw van
87 HAT-eenheden) schuiven de eerste
donkere wolkjes voor de zon. Het
loopt toch allemaal niet zo goed
als gehoopt en verondersteld.
Een VOP als deze heeft zijn waarde
en zou in principe blauwdruk kunnen
zijn voor elke gemeenteElke ge—
meente heeft middels een VOP een
uitgangspunt tot het ontwikkelen
van een visie. Maar, zoals reeds
gesteld, een gemeente is afhankelijk
van o.a. Den Haag. En daar zit he
den ten dage naast fantasieloosheid
1
V.O.P. staat voor Volkshuisvestingsplan. Het is een door het RIW (insti
tuut voor volkshuisvestingsonderzoek) te Delft samengesteld boekwerk
(600 pagina's over het volkshuisvestingsgebeuren in Tilburg voor de ja-
ren 1981 tot 1985.
Twee jaar terug kozen het kollege en de raad voor een brede benadering
van het volkshuisvestingsvraagstuk en voor een aktieve rol van de over
heid daarin. Het RIW in Delft kreeg de opdracht een werkstuk te produ
ceren om het de gemeente mogelijk te maken een integratie en krachtige
aanpak te verwezenlijken. Aangezien Tilburg sinds 1979 officieel experi-
menteer-gemeente is in het kader van het decentralisatie—beleid van het
ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening, kan er lustig
op los gegrasduind worden.
teem van flatsplitsing komt niet
van de grond wegens voortdurende
tegenwerking van de corporaties
en het slaafs volgen van de gemeen
te hierin. Vordering van leegstaan-
de woningen vermag vele uren verga
deren te vergen, maar deze club
wordt niet gedekt door een politiek
krachtdadig bestuurdus kraken
blijft een aktueel verschijnsel.
Deze waslijst van wat Tilburg kan
maar niet wil is oneindig. Meest
illustrerende is de vergelijking
met het geplande in Bouwplan 2 (19-
80) en het werkelijk gerealiseerde.
Bouwplan 2 is na veel vijven en zes
sen aangenomen als realistisch en
werkbaar. Gepland waren 1400 wo
ningen per jaar. Afgelopen jaar
moest dit
moest dit (minimale) aantal reeds
teruggebracht worden tot 1170. In
de afgelopen twee jaar is er méér
niet gerealiseerd. Kwalitatief en
kwantitatief is er sprake van een
achteruitgang. Zo was afgesproken
de verhouding 6C% "sociale" sektor
en 40% koopsektor. Echter door meer
bouw in de vrije sektor en in de
en gebrek aan daadkracht nogal wat premie-koop-sfeer
terughoudendheid. Een strakkere bouw in de vrije sektor dan in de
huurharmonisatie, objectsubsidies premie-koop-sfeer is de verhouding
op de terugtocht, centralistische geworden 30-70%.
De laatste jaren is er sprake van
de nieuwe woningnood. Door de ge
zinsverdunning, door het vroegtijdig
zelfstandig willen zijn en wenen,
door de overkomst van gezinnen van
buitenlandse werknemers etcetera
etcetera.
Naast bovengenoemde "Haagse invloe
den" geen makkie voor een lokaal
bestuur. Maar gekoppeld aan onwil
van dit lokaal bestuur een volks-
huisvestingsrampEen volkshuisves
tingsbeleid, gedomineerd door CDA-
bestuursmentaliteit. Zeker na de
CDA-coup op het Stadhuisplain is
het Cda zich niet alleen bewust
dat demokratie wel te pruimen is,
maar dat het gewoon 'de helft plus
één' is. Welnu, CDA en haar nage
boorte Partij Midden-Brabant (FMB)
HEBBEN die meerderheid. Hoe groot
het eigen ongelijk ook isen hoe
terecht het gelijk van de oppositie,
de helft-plus-één KRIJGT het gelijk.
■MMMMMMMMMHnMMMMMHMMMl
llrajj?
-~i.
S)l
a TORN
I CO-