VOLWASSENONDERWIJS
n
A
A
M
E-i
CQ
I
deze kursussen o.a. het
cp vrijwilligers, het ge-
aan (geldelijke) mogelijkhe-
onzekerheid m.b.t. kontinuï-
SQEIDING MAMMEN EN VROUWEN
Het onderwijs aan niet-nederlanders
is te scheiden naar sexe, voor de
grootste groep althans (Turken en
Marnokanen)Chderwijs aan jongeren
en de hele problematiek van de
tweede generatie buitenlanders kant
later in deze serie aan de orde.
Het onderwijs aan volwassen manneg
lijke buitenlanders wordt momenteel
begeleid en gekoördineerd door de
Stichting Buitenlandse Werknemers
(SBW), terwijl het Edukatief Pro
ject Buitenlandse Vrouwen (EPBV)
de overkoepeling is voor het vol
wassen onderwijs aan buitenlandse
vrouwen.
DUBBEL ISOLEMENT
Is het voor buitenlandse mannen I
al moeilijk een weg te vinden in I
onze samenleving, dan kan rustig I
gezegd worden dat hun echtgenotes I
zich in een dubbel isolement bevin- I
den. Hun gebrek aan kennis van de I
nederlandse taal en de positie die I
vrouwen in hun eigen kuituren inne- I
men belemmeren hen vaak te worden I
tot een volwaardig lid van cnze I
maatschappij
Waarschijnlijk is deze dubbele I
'handicap' ook tot hogere regionen I
doorgedrongen. Het Edukatief Pro-
jekt Buitenlandse Vrouwen i
in de
EDUKATIEF CENTRUM
"Er zou meer aandacht besteed moe
ten worden aan onderwijs aan an
derstaligen", aldus Mohammed
Azzougarh. -Hij denkt in de richtirg
van een Edukatief Centrum voor bui
tenlanders, waar ze niet alleen
de nederlandse taal leren, naar
waar zij ook de mogelijkheid krij
gen cm cp andere scholen te konen.
Een andere mogelijkheid is volgens
Azzougarh de instelling van een
talenpraktikum waar iedere anders
talige man of vrouw gebruik van
kan maken voor een stoomkursus van
drie maanden.
Toch blijft de constante rondom
deze problematiek volgens hem de
overvloed van regels, regelingen,
voorwaarden en andere burokratiese
rompslomp waardoor initiatieven
vaak kapot lopen.
NEDERLANDSE TAAL EN TECHNIEK
Mohammed Azzougarh van de SBW: "Wij
zitten meer in het zgn. tweede
lijns werk. Het eerste-lijns werk
is de direkte onderwijspraktijk.
Toch proberen wij samen met de ko-
mitees van de diverse nationalitei
ten diverse kursussen cp te zet
ten."
Begrijpelijk is het dat de hoofd
moot van het onderwijs aan deze
groep buitenlanders gevormd wordt
door onderricht aan de nederlandse
taalDe kursussen worden vooral
gegeven in het Streekcentrum, de
Kierschool (tot 27 jaar), de cnt-
mcetingscentra van de diverse nati
onaliteiten, verscheidene buurthui
zen en wijkcentra en cp het Baanlo-
zencentrum.
Hoewel er op dit moment overleg
is tussen het Streekcentrum en de
SBW om het onderwijs aan deze kate—
gorie mannen meer te struktureren
zijn toch de algemene kenmerken
van al deze kursussen o.a.
draaien
I brek
I den,
I teit.
I Daartegenover staat de steeds gro-
I ter wordende vraag naar onderwijs-
I mogelijkheden.
I Mohammed Azzougarh: "Er is vooral
I ook vraag naar techniese vakken.
I Het zou daarom wenselijk zijn al s
I ook de techniese scholen in de a-
I vonduren of in het weekend ter be-
I schikking zouden staan van dit
I tweede-kans-onderwijs, tearom al-
I leen het streekcentrum epen stel
len? Er moeten in feite in elke
wijk voorzieningen zijn voor bui
tenlandse leergierigen."
Rond 1950 kwamen de eerste "gastarbeiders" (Italianen) naar Nederland.
Deze goedkope arbeidskrachten werden door het bedrijfsleven met epen
armen ontvangen. Later werd deze stroom "gastarbeiders" aangevuld met
vooral Spanjaarden, Grieken, Turken en Marrokanen. Neg lange tijd werd
er handenwrijvend van hen geprofiteerd. Tegenover hun arbeidskracht
stond een niet-evenredig locn. Over voorzieningen zoals huisvesting,
onderwijs etc. werd niet gedacht, immers zij waren hier 'te gpst', wat
dus inhield dat hun verblijf van tijdelijke aard was. En waarom daar
dan onnodig geld aan spenderen.
Nu er sinds enige jaren meer zicht kemt cp de problematiek van de bui
tenlandse werknemer en zijn gezin blijkt dat zij lelijk in de kou zijn
kernen te staan en elementaire voorzieningen veruit tekort schieten. In
dit artikel willen wij nader ingaan op de situatie rondom de volwassenen
edukatie van buitenlanders in Tilburg.
EEN CUEE AAP KAN NIETS MEER LEREN
Deze Marrokaanse zegswijze mat
slechts ten dele cp voor de oudere
"gastarbeiders". Jaren terug zagen
zij de noodzaak van onderricht niet
in, zij waren hier immers toch maar
tijdelijk. Nu dit tijdelijke nogal
lang begint uit te vallen, wordt
het steeds urgenter nederlands te
gaan leren. Dit ondanks de onzeker
heid in hun toekomstperspektief
Veel buitenlanders zijn er bang
voor de dupe te worden van de eko-
nomiese malaise in ons land en
daardoor teruggestuurd te worden
naar hun eigen land. Wordt een bui
tenlandse werknemer ontslagen, dan
weet hij dat hij bijna niet meer
aan de slag komt indien hij het
nederlands niet beheerst.
IS