VOLWASSENONDERWIJS n A A M E-i CQ I deze kursussen o.a. het cp vrijwilligers, het ge- aan (geldelijke) mogelijkhe- onzekerheid m.b.t. kontinuï- SQEIDING MAMMEN EN VROUWEN Het onderwijs aan niet-nederlanders is te scheiden naar sexe, voor de grootste groep althans (Turken en Marnokanen)Chderwijs aan jongeren en de hele problematiek van de tweede generatie buitenlanders kant later in deze serie aan de orde. Het onderwijs aan volwassen manneg lijke buitenlanders wordt momenteel begeleid en gekoördineerd door de Stichting Buitenlandse Werknemers (SBW), terwijl het Edukatief Pro ject Buitenlandse Vrouwen (EPBV) de overkoepeling is voor het vol wassen onderwijs aan buitenlandse vrouwen. DUBBEL ISOLEMENT Is het voor buitenlandse mannen I al moeilijk een weg te vinden in I onze samenleving, dan kan rustig I gezegd worden dat hun echtgenotes I zich in een dubbel isolement bevin- I den. Hun gebrek aan kennis van de I nederlandse taal en de positie die I vrouwen in hun eigen kuituren inne- I men belemmeren hen vaak te worden I tot een volwaardig lid van cnze I maatschappij Waarschijnlijk is deze dubbele I 'handicap' ook tot hogere regionen I doorgedrongen. Het Edukatief Pro- jekt Buitenlandse Vrouwen i in de EDUKATIEF CENTRUM "Er zou meer aandacht besteed moe ten worden aan onderwijs aan an derstaligen", aldus Mohammed Azzougarh. -Hij denkt in de richtirg van een Edukatief Centrum voor bui tenlanders, waar ze niet alleen de nederlandse taal leren, naar waar zij ook de mogelijkheid krij gen cm cp andere scholen te konen. Een andere mogelijkheid is volgens Azzougarh de instelling van een talenpraktikum waar iedere anders talige man of vrouw gebruik van kan maken voor een stoomkursus van drie maanden. Toch blijft de constante rondom deze problematiek volgens hem de overvloed van regels, regelingen, voorwaarden en andere burokratiese rompslomp waardoor initiatieven vaak kapot lopen. NEDERLANDSE TAAL EN TECHNIEK Mohammed Azzougarh van de SBW: "Wij zitten meer in het zgn. tweede lijns werk. Het eerste-lijns werk is de direkte onderwijspraktijk. Toch proberen wij samen met de ko- mitees van de diverse nationalitei ten diverse kursussen cp te zet ten." Begrijpelijk is het dat de hoofd moot van het onderwijs aan deze groep buitenlanders gevormd wordt door onderricht aan de nederlandse taalDe kursussen worden vooral gegeven in het Streekcentrum, de Kierschool (tot 27 jaar), de cnt- mcetingscentra van de diverse nati onaliteiten, verscheidene buurthui zen en wijkcentra en cp het Baanlo- zencentrum. Hoewel er op dit moment overleg is tussen het Streekcentrum en de SBW om het onderwijs aan deze kate— gorie mannen meer te struktureren zijn toch de algemene kenmerken van al deze kursussen o.a. draaien I brek I den, I teit. I Daartegenover staat de steeds gro- I ter wordende vraag naar onderwijs- I mogelijkheden. I Mohammed Azzougarh: "Er is vooral I ook vraag naar techniese vakken. I Het zou daarom wenselijk zijn al s I ook de techniese scholen in de a- I vonduren of in het weekend ter be- I schikking zouden staan van dit I tweede-kans-onderwijs, tearom al- I leen het streekcentrum epen stel len? Er moeten in feite in elke wijk voorzieningen zijn voor bui tenlandse leergierigen." Rond 1950 kwamen de eerste "gastarbeiders" (Italianen) naar Nederland. Deze goedkope arbeidskrachten werden door het bedrijfsleven met epen armen ontvangen. Later werd deze stroom "gastarbeiders" aangevuld met vooral Spanjaarden, Grieken, Turken en Marrokanen. Neg lange tijd werd er handenwrijvend van hen geprofiteerd. Tegenover hun arbeidskracht stond een niet-evenredig locn. Over voorzieningen zoals huisvesting, onderwijs etc. werd niet gedacht, immers zij waren hier 'te gpst', wat dus inhield dat hun verblijf van tijdelijke aard was. En waarom daar dan onnodig geld aan spenderen. Nu er sinds enige jaren meer zicht kemt cp de problematiek van de bui tenlandse werknemer en zijn gezin blijkt dat zij lelijk in de kou zijn kernen te staan en elementaire voorzieningen veruit tekort schieten. In dit artikel willen wij nader ingaan op de situatie rondom de volwassenen edukatie van buitenlanders in Tilburg. EEN CUEE AAP KAN NIETS MEER LEREN Deze Marrokaanse zegswijze mat slechts ten dele cp voor de oudere "gastarbeiders". Jaren terug zagen zij de noodzaak van onderricht niet in, zij waren hier immers toch maar tijdelijk. Nu dit tijdelijke nogal lang begint uit te vallen, wordt het steeds urgenter nederlands te gaan leren. Dit ondanks de onzeker heid in hun toekomstperspektief Veel buitenlanders zijn er bang voor de dupe te worden van de eko- nomiese malaise in ons land en daardoor teruggestuurd te worden naar hun eigen land. Wordt een bui tenlandse werknemer ontslagen, dan weet hij dat hij bijna niet meer aan de slag komt indien hij het nederlands niet beheerst. IS

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Tilburg - Tilburgse Aktiekrant | 1981 | | pagina 5