4 9 UI 9 co t5 l Theresia redaktie moeten voorrang Vijf jaar geleden kwamen de eerste plannen boven tafel voor de renova tie van de SVW-woningen in de wijk Theresia. Die vijf jaar betekenden voor de bewoners grote onzekerheid, temeer daar de SVW bij het verwaar lozen van het onderhoud steeds ver wees naar de ophandenzijnde renova tie. Inmiddels hebben de bewoners hun huizen zien verkrotten en de buurt zien verpauperen. Alle mooie plannen en beloftes ten spijt zullen er nu zo'n 90 woningen worden gere noveerd volgens een voor de bewo ners teleurstellend, uitgekleed plan. Tachtig woningen zullen wor den gesloopt of zogenaamd 'in stand gehouden' en 45 woningen gaan zeker tegen de graadDe bewoners zijn bang dat bij eventuele nieuwbouw de huren veel te hoog zullen worden zodat ze niet neer terug kunnen keren in de wijk. Het buurtkcmitee vindt het een twijfelachtige presta tie van de SVW, om het na vijf jaar werken zover te brengen. In het rapport van het R.I.W. (zie TAK 15) van augustus 1980 wordt overigens glashard aangetoond dat de SVW een falend beleid gevoerd heeft. Dit rapport is zowel door de gemeente als door de SVW hoog hartig terzijde geschoven. Enfin. De renovatie van zo'n 90 woningen staat voor de deur. Maar wat blijkt?! De bewoners was verze kerd dat ze konden kiezen uit een aantal varianten. Zonder echter maar iets tegen de bewoners te zeg gen, komt de SVW op het laatste moment met de mededeling dat er slechts één plan bij het rijk is in gediend, dat zonder meer door de bewoners geaccepteerd moet worden omdat anders de renovatieplannen weer uitgesteld moeten worden. De bewoners worden ronduit voor het blok gezet. "Renoveren? Ckee, maar dan wel op onze manier." Dat is de arrogante "slikken of stikken"- opstelling van de SVW. De gemeente knijpt de ogen voor deze praktijken stijf dicht, want ook zij heeft de bewoners toezeggingen gedaan die niet meer dan verzinsels blijken. Hierover moet ex-wethouder van Ber gen nog maar eens diep nadenken! Cm gezamenlijk iets aan de genoemde wanordelijkheden van de kant van het rijk, gemeente en bouwverenigin gen te doen, is er in Tilburg sinds oktober 1980 een renovatie-overleg, waarin de in het artikel genoemde bewonerskomitees zitting hebben. Dit overleg heeft op 25 februari j.l. een onderhoud met de nieuwe wethouder van Hassel gehad. Hoe die afspraak tot stand kwam, tekent de houding van de gemeente ten op zichte van bewonersstandpunten Van Hassel gaf te kennen dat een gesprek in dit stadium geen zin had. Hij moest eerst overleg plegen met de stuurgroep Nieuwbouw-Ver- nieuwbouw en daar de toestand rond om de vooroorlogse woningen bespre ken. Enig speurwerk bracht aan het licht dat deze stuurgroep bestaat uit de wethouder zelf en de besturen van de woningbouwverenigingen en een aantal top-ambtenaren. Bij deze groep dreigt ook de stadsvernieu wing in handen te vallen. Geen en kele bewoners-vertegenwoordiging dusDe plannen worden voorgekookt 1 door een gezamenlijk blok tegen de I bewoners Nadat druk uitgeoefend was op van I Hasselstemde hij alsnog in met I een gesprek. Met de vorming door I van Hassel van deze stuurgroep in I achterhoofd, hebben de bewoners-1 komitees een aantal eisen op een I rij gezet om te voorkomen dat ze I straks helemaal niets meer in te I brengen hebben. In het kort kernen I deze eisen op het volgende neer: -per woning meer geld -meer mogelijkheden cm woningen te I verbeteren (b.v. ook buitenkarkas) I Daarom moet er: -meer geld bij het rijk gehaald wor- I den -toestemming verkregen worden cm I dat geld ook te besteden aan bewo- I nerswensen (b.v. grotere aanbouw, I grotere dakkapellen) -voor gemeente en woningbouwvereni- I gingen meer mogelijkheden gemaakt I worden zelf geld in renovatie te I steken (n.b. zonder huurverhoging) I Hieruit volgt: -De wethouder moet konförm de hier- I boven genoemde eisen een voorstel I in de raad indienen. -Hij moet zich bereid verklaren met I bewonersgroepen met duidelijke plan- I nen naar Den Haag te gaan cm de I belangen van de Tilburgse huurders te verdedigen. Het renovatie-overleg eist van de I gemeente een duidelijk en aktief beleid ten aanzien van de stadsver nieuwing. De wethouder dient zich hiervoor op zeer korte termijn in te spannen. Daarbij dient hij ook zijn verantwoordelijkheden naar de woningbouwverenigingen in acht te nemen. Ten aanzien van de woonlas+en en de kwaliteit van de woningen is het renovatie-overleg van mening dat de wethouder middels een voor stel aan de raad op een bedrag van 5000 gulden moet brengen. Voorts moet hij er zorg voor dragen dat de gemeente Tilburg zich ver antwoordelijk stelt voor de uitvoe ring van renovatieprojekten zonder dat op de bewoners te verhalen. De wethouder moet met klem protes teren tegen de plannen van de rege ring cm een huurstop pas een half jaar voor een eventuele aanvang van de renovatie of instandhouding toe te staan. De woningtoewijzing op dit moment betekent vaak een verslechtering van het woonklimaat in de buurt. De wethouder dient daarom zo snel moge lijk te komen met een centraal toewijzingsbeleid. Daarbij stadvemieuwingsbewoners krijgen bij woningtoewijzing in eigen buurt. De wethouder dient het renovatie- overleg regelmatig op de hoogte te houden van de ontwikkelingen betreffende de hierboven genoemde eisen. Cm tot slot een indruk te geven van hoe de tijd dringt: onderhande- lingen en plannen duren nu al: 6 jaar in Theresia 8 jaar in Broekhoven I 2 jaar in de Beukensteeg 7 jaar in de Vogeltjesbuurt 6 jaar in Rosmolen De wethouder kan dus aan de slag! I ^4

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Tilburg - Tilburgse Aktiekrant | 1981 | | pagina 6