4
9
UI
9
co
t5
l
Theresia
redaktie
moeten
voorrang
Vijf jaar geleden kwamen de eerste
plannen boven tafel voor de renova
tie van de SVW-woningen in de wijk
Theresia. Die vijf jaar betekenden
voor de bewoners grote onzekerheid,
temeer daar de SVW bij het verwaar
lozen van het onderhoud steeds ver
wees naar de ophandenzijnde renova
tie. Inmiddels hebben de bewoners
hun huizen zien verkrotten en de
buurt zien verpauperen. Alle mooie
plannen en beloftes ten spijt zullen
er nu zo'n 90 woningen worden gere
noveerd volgens een voor de bewo
ners teleurstellend, uitgekleed
plan. Tachtig woningen zullen wor
den gesloopt of zogenaamd 'in stand
gehouden' en 45 woningen gaan zeker
tegen de graadDe bewoners zijn
bang dat bij eventuele nieuwbouw
de huren veel te hoog zullen worden
zodat ze niet neer terug kunnen
keren in de wijk. Het buurtkcmitee
vindt het een twijfelachtige presta
tie van de SVW, om het na vijf jaar
werken zover te brengen.
In het rapport van het R.I.W. (zie
TAK 15) van augustus 1980 wordt
overigens glashard aangetoond dat
de SVW een falend beleid gevoerd
heeft. Dit rapport is zowel door
de gemeente als door de SVW hoog
hartig terzijde geschoven.
Enfin. De renovatie van zo'n 90
woningen staat voor de deur. Maar
wat blijkt?! De bewoners was verze
kerd dat ze konden kiezen uit een
aantal varianten. Zonder echter
maar iets tegen de bewoners te zeg
gen, komt de SVW op het laatste
moment met de mededeling dat er
slechts één plan bij het rijk is in
gediend, dat zonder meer door de
bewoners geaccepteerd moet worden
omdat anders de renovatieplannen
weer uitgesteld moeten worden. De
bewoners worden ronduit voor het
blok gezet. "Renoveren? Ckee, maar
dan wel op onze manier." Dat is
de arrogante "slikken of stikken"-
opstelling van de SVW. De gemeente
knijpt de ogen voor deze praktijken
stijf dicht, want ook zij heeft de
bewoners toezeggingen gedaan die
niet meer dan verzinsels blijken.
Hierover moet ex-wethouder van Ber
gen nog maar eens diep nadenken!
Cm gezamenlijk iets aan de genoemde
wanordelijkheden van de kant van
het rijk, gemeente en bouwverenigin
gen te doen, is er in Tilburg sinds
oktober 1980 een renovatie-overleg,
waarin de in het artikel genoemde
bewonerskomitees zitting hebben.
Dit overleg heeft op 25 februari
j.l. een onderhoud met de nieuwe
wethouder van Hassel gehad. Hoe
die afspraak tot stand kwam, tekent
de houding van de gemeente ten op
zichte van bewonersstandpunten
Van Hassel gaf te kennen dat een
gesprek in dit stadium geen zin
had. Hij moest eerst overleg plegen
met de stuurgroep Nieuwbouw-Ver-
nieuwbouw en daar de toestand rond
om de vooroorlogse woningen bespre
ken.
Enig speurwerk bracht aan het licht
dat deze stuurgroep bestaat uit
de wethouder zelf en de besturen
van de woningbouwverenigingen en
een aantal top-ambtenaren. Bij deze
groep dreigt ook de stadsvernieu
wing in handen te vallen. Geen en
kele bewoners-vertegenwoordiging
dusDe plannen worden voorgekookt 1
door een gezamenlijk blok tegen de I
bewoners
Nadat druk uitgeoefend was op van I
Hasselstemde hij alsnog in met I
een gesprek. Met de vorming door I
van Hassel van deze stuurgroep in I
achterhoofd, hebben de bewoners-1
komitees een aantal eisen op een I
rij gezet om te voorkomen dat ze I
straks helemaal niets meer in te I
brengen hebben. In het kort kernen I
deze eisen op het volgende neer:
-per woning meer geld
-meer mogelijkheden cm woningen te I
verbeteren (b.v. ook buitenkarkas) I
Daarom moet er:
-meer geld bij het rijk gehaald wor- I
den
-toestemming verkregen worden cm I
dat geld ook te besteden aan bewo- I
nerswensen (b.v. grotere aanbouw, I
grotere dakkapellen)
-voor gemeente en woningbouwvereni- I
gingen meer mogelijkheden gemaakt I
worden zelf geld in renovatie te I
steken (n.b. zonder huurverhoging) I
Hieruit volgt:
-De wethouder moet konförm de hier- I
boven genoemde eisen een voorstel I
in de raad indienen.
-Hij moet zich bereid verklaren met I
bewonersgroepen met duidelijke plan- I
nen naar Den Haag te gaan cm de I
belangen van de Tilburgse huurders
te verdedigen.
Het renovatie-overleg eist van de I
gemeente een duidelijk en aktief
beleid ten aanzien van de stadsver
nieuwing. De wethouder dient zich
hiervoor op zeer korte termijn in
te spannen. Daarbij dient hij ook
zijn verantwoordelijkheden naar de
woningbouwverenigingen in acht te
nemen.
Ten aanzien van de woonlas+en en
de kwaliteit van de woningen is
het renovatie-overleg van mening
dat de wethouder middels een voor
stel aan de raad op een bedrag van
5000 gulden moet brengen.
Voorts moet hij er zorg voor dragen
dat de gemeente Tilburg zich ver
antwoordelijk stelt voor de uitvoe
ring van renovatieprojekten zonder
dat op de bewoners te verhalen.
De wethouder moet met klem protes
teren tegen de plannen van de rege
ring cm een huurstop pas een half
jaar voor een eventuele aanvang
van de renovatie of instandhouding
toe te staan.
De woningtoewijzing op dit moment
betekent vaak een verslechtering
van het woonklimaat in de buurt.
De wethouder dient daarom zo snel
moge lijk te komen met een centraal
toewijzingsbeleid. Daarbij
stadvemieuwingsbewoners
krijgen bij woningtoewijzing in eigen
buurt.
De wethouder dient het renovatie-
overleg regelmatig op de hoogte
te houden van de ontwikkelingen
betreffende de hierboven genoemde
eisen.
Cm tot slot een indruk te geven
van hoe de tijd dringt: onderhande-
lingen en plannen duren nu al:
6 jaar in Theresia
8 jaar in Broekhoven I
2 jaar in de Beukensteeg
7 jaar in de Vogeltjesbuurt
6 jaar in Rosmolen
De wethouder kan dus aan de slag!
I
^4