i Kanttekening bij de corner (willen wonen! vervolg op pag. 4 Cp dat moment werd door vertegen woordigers van de gemeente cm be middeling van de SJHT gevraagd. In een bijeenkomst eind december, waarbij aanwezig vertegenwoordigers van gemeenteAHJ en SJHT en de curator werd door ondergetekende uitdrukkelijk gesteld dat, gezien de door hem ingewonnen informatie én de ervaringen in het nabije ver leden, de toezegging- ad 1) gerust als hard beschouwd kon worden en dat ad 2) de SJHT bereid was haar invloed aan te wenden. Ervaringen uit het verleden leren dat zulks ook wel wat meer betekent dan een vage intentieverklaring (de Van Dam-regeling staat overigens zo'n bestemming beslist niet in de weg, zie bv. Stationsstraat 45)De AHJ- vertegenwoordiger was zelf tevreden maar stelde medewerking (onder an dere het ondertekenen van een door de gemeente en curator gewenst ver klaring, dat het pand voor de over dracht in januari ontruimd zou wor den) afhankelijk van het overleg met de achterban. Enige dagen later vervoegde hij zich bij de gemeente en ondertekende de betreffende ver klaring! Begin januari heeft ondergetekende aan zich eveneens vertegenwoordi gers van de AHJ noemende mensen het hele verhaal uit de doeken ge daan. Hun kritiek richtte zich toen bij voortduring op het feit dat het pand in een periode van grote wo ningnood gedurende langere tijd niet optimaal benut zou worden. Cp zich terechtmaar over de strijd met Waarom slechts vier? Omdat dit de limiet is, die in de Tilburgpe ka- merverordening (in werking sinds december '79 en gericht op de be strijding van misstanden op de ka- mermarkt) wordt gesteld. Het huis vesten van een groter aantal mensen zou grote investeringen vragen (brandveiligheid, sanitair en ce tera) die voor een termijn van maxi maal anderhalf jaar niet te recht vaardigen zijn (door ingrijpende ver bouwing t.z.t. betekent driekwart van zo'n investering kapitaalver nietiging) De voorpagina van de vorige TAK (31-1-'81), de wedergeboorte van de Corner, het pand op de hoek van Stationsstraat en Tuinstraat. Vanzelfsprekend zijn ook wij verheugd over de woonbestemming van het pand. Cp de foto en illustratie valt dan ook niets af te dingen, maar van het bijbehorende artikel kan helaas niet hetzelfde gezegd worden. Schrijver(s) daarvan zijn er ni m geslaagd feiten en fantasieën van elkaar te scheiden, hetgeen geresulteerd heeft in een, laten we het rustig zo uitdrukken, bedenkelijk "groepscentrisch" verhaal. Dit zijn de feiten: Dat die al op 24 november was gete kend, zoals de betrouwbare bron de schrijver had meegedeeld, doet daar niets aan af. Het eigendom van onroerend goed gaat pas over na de overdracht bij de notaris en niet door het tekenen van een koop overeenkomst. De curator is dus eigenaar gebleven totdat de over dracht in januari plaatsvond. Nadat de krakers door de gemeente was meegedeeld, dat het pand bestemd zou worden voor jongerenhuisvesting werd de curator toegezegd dat het pand ontruimd zou worden. Nadat het pand eind november vorig jaar door de AHJ werd gekraakt, op dat moment nog in handen van de curator, ontstond er overleg tussen gemeente,curator en krakers. B en W had namelijk, zoals gebruike lijk, de uitdrukkelijke opdracht ge geven alléén tot aankoop over te gaan als het pand leeg opgeleverd zou worden. Deze ontbindende voor waarde was dan ook opgenomen in de voorlopige koopovereenkomst. Inmiddels was er ook overleg ge start tussen gemeentelijke woning- dienst en SJHT over de bestemming van het pand, voordat verbouwing zou plaatsvinden. Hierbij moet in termen van één a anderhalf jaar gedacht wordeneen produkt van onze bureaukratische verzorgirgs- staat waarin minstens 36 ambtenaren en 10 verschillende overheidsin stellingen hun paraaf moeten zetten voordat één steen, gemetseld kan worden. Met de GWD werd afgesproken dat in het (dubbele) pand een aan tal kamers zou worden opgeknapt zodat een viertal jongeren die hun huidige behuizing in verband met verbouwing aldaar moeten verlaten, tijdelijk zouden kunnen, wonen. Korte tijd later bleken de krakers van mening te zijn veranderd. Twee bezwaren hadden ze nog: 1) wat was de toezegging van de gemeente ei genlijk waard (de wethouder van volkshuisvesting die nog enig kre diet had, was zojuist gewipt) en 2) middels de kraak had men de aan dacht op de woningnood van groepen willen vestigen en de gebruikelijke aanpak van de gemeente (verbouwen in de Van Dam-sfeer) zou niet tot zo'n bestemming leiden. J B i

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Tilburg - Tilburgse Aktiekrant | 1981 | | pagina 3