Pl ESI i CO S3 co a P« iJI <3 CO M EH P5 o I een voor en Johan Willemse, Huize Poels ft I Zaken moeten voor beheersbaar zijn IMiljoenen guldens komen jaarlijks, I via de Algemene Bijstandswet (ABW), 1 terecht bij hulpverleningsinstellin- Igen. Het gaat hierbij om vormen van I hulpverlening, waarvoor nog geen 1 geëigende subsidieregeling bestaat. I Mede omdat op dit terrein nogal leens geld in verkeerde handen is I gekomen, is per 1 januari 1979 de I ABW zo veranderd, dat het ministe- I rie nu meer greep heeft op de indi- I rekt-gefinancierde instellingen, I waaronder de opvangcentra. In 1979/ I '80 werden de opvangcentra grondig I doorgelicht: dikke enquêtes moesten I worden ingevuld, accountants werden I ingehuurd, diskussies werden ge- Ivoerd, enzovoort. Cp basis van dit I onderzoek zou het ministerie een I besluit nemen over welke instellin- I gen de komende vijf jaar kunnen re- I kenen op bijstandsgelden, en welke I niet. Met andere woorden: welke zouden worden erkend, welke niet. I Het onderzoek is door de ambtenaren I ook gebruikt om een beleid voor I de toekomst te formuleren. I Hoewel het ministerie eind vorig I jaar de zaak in Tilburg erg cp de I spits dreef (Pension Transvaalplein I werd met een failissement bedreigd, I de subsidie-afspraken tussen de I gemeente en de beide huizen moesten I op de helling) heeft men uiteinde- I lijk Huize Poels en het Pension I voorlopig voor één jaar erkend. I Een spannend jaar: een werkgroep I waarin vertegenwoordigers van CRM, I de gemeente en maatschappelijke in- I stellingen deelnamen, moest een I beleid voor de toekomst gaan formu- I leren. De grenzen van dit beleid I zijn echter door CRM al aangegeven. I Het kader van CRM I In grote lijnen betekenen de opvat- I tingen van CRM voor Tilburg het I volgende: het Algemeen Maatschappe- I lijk Werk en de Geestelijke Gezond- I heidszopg moeten een 7x24-uurs be reikbaarheidsdienst gaan organise ren. Deze dienst moet in de plannen van CRM mensen verwijzen en zou daartoe de volgende mogelijkheden krijgen: een krisis-opvangcentrum (15 a 20 bedden), een huis voor alleenstaande vrouwen met/zonder kind(eren) (ev. onder het FICM) beschermd wonen voorziening ex-psychiatrische patiënten een passantenverblijf (vergelijk baar met een onderkomen voor zwer vers a la Leger des Heils). Deze vier specifieke instellingen be staan momenteel in Tilburg niet, maar het is Huize Poels, welke nu voorziet in al deze vormen van op vang. De gemeente Tilburg moet zorg geen dragen voor opvang van 'pure' huisvestingsproblematiek. Binnen deze laatste voorziening en binnen het krisisopvangcentrum moet de ambulante hulpverlening een belang rijke rol gaan spelen. Cp dit moment zijn goede kontakten met de ambulante hulpverlening voor Huize Poels en het Pension van le vensbelang. De praktijk heeft echter geleerd, dat de ambulante werkers nooit de maatschappelijk werkenden van de beide huizen kunnen vervan gen (waar CRM wel cp af stuurt) Ook ten aanzien van de 24-uurs-be- reikbaarheid wil het ministerie de praktijk op zip kop zetten. Ter wijl deze bereikbaarheid al sinds I jaren door Huize Poels wordt ver een ministerie zorgd (en sinds ruim een jaar ook door de hulpcentrale) wordt in de plannen uitgegaan van een nog-op- te-zetten dienst. Huize Poels kan in haar bereikbaarheid wél steun gebruiken van de ambulante instel lingen. Het huis wil in haar opname echter niet afhankelijkheid worden van een elders gevestigde - bereik baarheidsdienst Het grootste probleem ligt echter op een ander vlak. Door Huize Poels en Pension Transvaalplein worden honderd bedden beheerd. Door het Pension is in december 1979 een nota uitgebracht, waarin een beleid wordt voorgesteld, dat uit is op een zinvoller gebruik van de bed den. Er werd gekozen voor een aan vullende funktie ten opzichte van Huize Poels. Cp deze inhoudelijke voorstellen is nooit gereageerd door de overheid, waarschijnlijk om dat ze teveel geld kosten. De noodzaak om een nieuw beleid te formuleren wordt dus door Huize Poels onderschreven, maar waar beide huizen zich uitdrukkelijk te gen verztten is het opsplitsen van de bewonersgroepen, vooral die van Huize Poels. Dertien jaar wordt er gewerkt vanuit het het idee van een "leefgemeenschap": los van de afkomst, je problemen, je leeftijd of geslacht, woon je samen met an deren en probeer je er iets van te maken. Niet het probleem (ver- slaafs, gescheiden, gestoord, een zaam) staat voorop, maar dat je "iemand" bent staat voorop, dat je met anderen samen kunt leven, erbij hoort, enzovoort. Uitgangspunt is dan ook niet het differentiëren van mensen, maar het met de mensen zoeken naar een vervolg: terug naar waar zij vandaan kwamen, of verwij zing naar een andere instelling of nieuwe leefsituatie. Bij de amb tenaren van CRM bestaan er een aan tal belemmeringen, die het voor hen moeilijk maken om deze manier van werken te begrijpen en te accep teren: het past niet binnen de ten dens van professionalisering en specialisatie, het werk is niet vertaald in het wetenschappelijk vakjargon, maar het belangrijkste is wel, dat het op deze manier niet binnen de gangbare beheersstruktu- ren past. Wat gaat 1981 opleveren? Er is een werkgroep in oprichting, warvan de eerste bijeenkomst bemoe digend was. Voorlopig wordt* de praktijk van de afgelopen jaren als uitgangspunt genomen en daarin staan beide huizen sterk! Wat be treft de steun cp plaatselijk nivo hebben wij voldoende vertrouwen. Als echter deze werkgroep in de loop van het jaar met een rapport komt, blijft de vraag of CRM een beleid zal accepteren, dat niet geheel in overeenstemming is met haar blauwdruk. Er zal meer nodig zijn, dan de steun van de hulpverleningsinstellingen. Voor Huize Poels en Pension Trans vaalplein is het belangrijk dat men sen die het werk van beide huizen waardevol vinden, de ontwikkelingen blijven volgen en klaarstaan cm eventuele steun in de vorm van ak- tie te laten blijken.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Tilburg - Tilburgse Aktiekrant | 1981 | | pagina 2