WELZIJNSPLANNING Fh 2 CQ CQ a ahnd i van voldaan Het is niet zo dat alleen buurt- groeperingen, wijkorganisaties zich met het begrip "inspraak" bezig hebben kunnen houden, waar het ging om bestemmingsplannen e.d. Inmid dels is ook het sociaal-kultureel werk onder de verantwoordelijkheid van de Raad voor de Inspraak komen te vallen. Men moet niet raar op kijken van deze formulering. Na zo'n 1 1/2 jaar demokratiese be sluitvorming over de welzijnsplan ning lijkt het er immers op dat B&W van Tilburg ten aanzien van dit specifieke werkterrein de hele besluitvorming laten regelen door die Raad voor de Inspraak, gesteund door de planningpfunktionarissen van afdeling 10. Nu is dat, zeker gezien de huidige samenstelling van het College niet onvoorstel baar. De indruk ontstaat dat deze mensen met de beste wil van de we reld niet in staat zijn te begrij pen dat Tilburg een stad is met een relatief grote sociale achter stand. Bijvoorbeeld: -De werkeloosheid neemt Oost-Gro- ningse proporties aan. Met name de jeugdwerkeloosheid is enorm proporties aan. jeugdwerkeloosheid groot. -Het gemiddelde inkomen in Tilburg ligt zeer laag. -Het huizenbestand is verouderd. Kortom, Tilburg is beslist geen welvarende stad, maar een stad met veel ellende. Een goed stadsbestuur zou het wel zijnswerk moeten ondersteunen cm in de marges wat van die achter stand op te heffen. Het welzijns werk kan overigens geen huizen bou wen noch werkgelegenheid scheppen. Tot neg toe heeft het stadsbestuur nagelaten het welzijnswerk op grand van de maatschappelijke problema tiek te organiseren. Bij de invoe ring van de decentralisatie van het welzijnswerk leek de kans te ontstaan cm rechtstreeks invloed uit te oefenen op de organisatie van het welzijnswerk. Via een groots aangekondigde cam pagne werd een inventarisatieronde aangekondigd waarin iedereen zijn zegje kon doen. De resultaten zijn genoegzaam bekend. Vanuit de in stellingen werd zware kritiek gele verd op de inventarisatie, cmdat men van mening was dat een kleuter het nog degelijker had kunnen doen. De buurten en wijken waren neg dui delijker: ze boycotten de wijkbij eenkomsten of verschijnen in aan tallen die op de vingers van een te tellen waren. Teleurstel ling en verontwaardiging alom. Na lang zeuren werd aan de wens de welzijnsinstellirgen en werd de procedure een jaar ver lengd. Men begon gewoon opnieuw maar nu onder verantwoordelijkheid van de Raad voor de Inspraak. Cp de 10e afdeling bleek men namelijk ook niet meer te weten hoe dat met die inspraak moest. Het daarvoor geëigende instituut werd dus inge schakeld. Het is dan april 1980. I Intussen was de papierberg dermate gegroeid dat professionele instel-

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Tilburg - Tilburgse Aktiekrant | 1981 | | pagina 8