4
0
tn
0
Ui
ST
0
o
CM
o
»-*
£j
cn
o
<z>
co
n
co
*-
n>
B
©-
5’
w
B
3
o
Cm
c
De gemeenteraadsleden beoordeelden
over het algemeen dat PW plan beter
doordacht was in tegenstelling tot
voor de verkiezingen.
De toenmalige voorzitter De Heer
Mannaerts stelt gehoord hebbende
de Raad in, dat het plan van PW
verder ontwikkeld moet worden.
Het inspraakteam doet op deze avond
geen enkele poging om de in het
begin van de procedure gedane toe
zegging tot uitwerking van de al
ternatieven boven water te houden.
Wiens brood men eet wiens woord
men spreekt.
De bewoners gaan in beroep op eigen
initiatief bij de voorlopige Raad
van de inspraak. Ook hier moeten
we de passieve houding van het in
spraakteam konstateren.
Op geen enkele wijze springt zij
in de bres om bewoners belangen
veilig te stellen, meer nog zij
presteren het om de bewoners werk
groep voor te stellen als ware het
6 personen in verzwijgende buurt-
vergaderirgen procedure zoals de
bewoners werkgroep deze volgt.
In september 1978 deeld de voorlo
pige raad mee dat het plan van de
bewoners opgenomen dient te worden
in de toelichting van het bestem
mingsplan m.a.w. geen boter geen
vis.
Overigens bleek achteraf dat Ronrne
(gewezen waarnemer dir P.W.bij
de raming van de parkeergarage in
het plan van P.W. zich 1 miljoen
verteld had ten nadele van het plan
P.W. Waar gewerkt wordt kunnen fou
ten gemaakt worden niet waar.
Onze jonge aktieve voortvarende
stedebouwkundige teëen de.
afspraken inde avond voor de
raadscommissie, het woningenaantal
van het P.W. plan bij de Heer
Mannaerts ingeleverd, zonder ons
hiervan (ook nipt tijdens de raads
commissie) in kennis te stellen.
Toch besluit de bewoners werkgroep
door te gaan op de gekozen lijn
werken overeenkomstig de opdracht
van de buurtvergadering.
De bewoners werkgroep is zich be
wust op welk glad ijs ze zich be
geeft, immers er is geen enkele
garantie van uit de gemeente dat
hun plan nog bespreekbaar is.
De hoop is gevestigd op de proges-
sieve frakties in de raad en de
wethouder misschien. Ook kan de
verdere uitwerking dienstbaar zijn
in de bezwaarschriften procedure.
Dit zijn cte redenen om toch de lij
densweg verder te vervolgen.
dat in
een paar duizend
tellin
gen van P.W. en er rijden meer
auto's door de Piusstraat.
Dit in het voordeel van de autobe
zitter en de wens van afd. verkeer
om deze straten voor snelverkeer
in te richten.
(Richting nieuwe
randvoorwaardeni
de binnenstad)
Tijdens de inspraakprocedure worden
alvast 20 nieuwe voorrangswegen
bestemd, waaronder 9 straten in
ons plangebied.
Vanuit de bewoners werkgroep wordt
aangedrongen op een konfrontatie
met de gemeenteraad om het P.W.
plan en het plan wat net inspraak
van de bewoners is tot stand geko
men op de uitgangspunten te verge
lijken.
Op 28 juni, 1 maand na de raadsver
kiezingen mag de bewoners werkgroep
komen opdraven om hun plan te komen
toe lichten. Tijdens deze vergade
ring blijkt dat afd. verkeer niet
op het bewonersplan wil ingaan,
want er had een vervelend stukje
in de muurkrant gestaan over de
persoon Sangen en dat kan wel eens
geschreven zijn door de bewoners
werkgroep.
Dat De Heer Ronrne tijdens deze ver
gadering begon te goochelen met
prijzen, waar uit zou moeten blij
ken dat het plan van de bewoners
veel te duur was en het plan van
de gemeente lager uit zou komen.
Voordien was nooit over prijzen
gepraat en ook op deze avond niet
de bedoeling. Inmers er zou over
uitgangspunten worden gesproken
ten grondslag aan het plan.
ziekenhuis en
meer auto's naar
Inmiddels is ook vernomen dat De
Heer Sangen van de afdeling verkeer
in het gemeente plan een snelweg
heeft geprojekteerd waar 10.000
auto's per 12 uur overheen moeten.
We noemen dat in het vervolg De
Racebaan.
Sangen sluit ook de Vlimnenhoef-
straat af door eenrichtingsverkeer
(zonder enig onderzoek vooraf)
Er is echter al ruim een half jaar
daarvoor een verkeersplan ontwik
keld door de bewonerswerkgroep.
Plotseling staat daar het bord.
Gevolg: - sluipverkeer via 2 school
in- en uitgangen.
- sluipverkeer via 2 routes
waar praktisch alle school
kinderen 4x daags gebruik
van maken.
- gedesillusioneerde bewo
ners die samen met veel
moeite een tot ieders tevre
denheid plan ontwikkeld
hebben.
Ook verdwijnen
fietsers bij de "officiële'
3
3
3*
C
(TO
00
o
CM
C/1
o
v©
3*
n
n
bJ
bJ
3
-C
n>
*3
3
3.
3
3
■i
3
cr
3
3
5
*-h
bJ
U1
J|
10
Cm
4-
cn
10
i
3
<Z)
S“
3
V)
>./2>