05 r f qa 0 h Q S r l i i I GEÏMPROVISEERDE MUZIEK IN TILBURG 5 n 5? 3 O rt> .Nico Langenhuizen 8 o o 5 H Z! n_ (ra a S’ tra 5 Op 7 december j.l. werd in de Studiezaal van burg, het Vara-jazzkonsert 1980 georganiseerd lijk was het Vara-jazzkonsert gekoppeld (tegenwoordig de Boy Edgar prijs), maar vanaf '74, toen de prijs derd werd in een soort aanmoedigingsprijs, is de Vara (in dit geval Aad Bos) zelf gaan bepalen welke Nederlandse musikus sentraal mocht staan. Dit jaar viel mij die eer te beurt. Het schijnt dan een soort traditie te zijn om een aardige Amerikaan uit te nodigen, liefst een neger, want dat taboe heerst nog steeds in de jazzmuziek. C re on de Stadsschouwburg te Til- l en opgenomen. Oorspronke- aan de Wessel Ilckenprijs veran- In afwijking van die traditie vond ik het zinvoller een dwarsdoorsnede te geven van de geïmproviseerde muziek in Tilburg, vooral cmdat ik vanuit mijn muzikale- ontwikke ling, variërend van o.a. klassieke muziek, pop, avant-garde, jazz en het geven van workshops, meer voe ling heb met het improviseren in het algemeen, dan de pretentie een jazzmuzikus te zijn. Dat zelfs de RK Veulpoepers BV meededen is niet omdat ze improviserende musisie zijn, maar omdat ze hun muziek bin nen een eigenzinnige sociale ken- tekst weten te plaatsen, wat ook vaak eigen is aan de geïmproviseer de muziek, ook al is dit voor een buitenstaander vaak moeilijk te horen. Het resultaat van dat pro gramma was dan ook zeer gevarieerd en nam de nodige tijd in beslag. Een ander gevolg van zo'n program mering is dat door de verscheiden heid van groepen, allerlei soorten liefhebbers en aanliangers naar de Studiezaal waren gekomen. De reak- sies van het publiek, de Vara, en de musisie waren zeer positief, met uitzondering van de Volkskrant, maar die vogel had waarschijnlijk niets begrepen van de bedoeling van dit programma, laat staan zich geïnformeerd over de ontwikkeling van de geïmproviseerde muziek in Tilburg. Slechts een paar mensen realiseer den zich die avoid, dat het volko men absurd is,, dat pas door zo'n Vara programma een aantal Tilburgse musisie in staat werden gesteld een globaal overzicht te geven van een Tilburgse kuituur. En nu zijn we presies waar we moe ten zijn. Het is echt vólkernen krankzinnig dat je in een stad.als Tilburg, met zoveel producerende kunstenaars (in de breedst mogelij ke zin) zo weinig mogelijkheden hebt om die kuituur te laten funk- tioneren, terwijl ook nog eens blijkt dat er voldoende belangstel ling voor is. Met name die groepen die 'grensverleggend'bezig zijn en ook daardoor tot de minderheid behoren, hebben zo goed als geen kans naar buiten te treden, ook al zijn ze nog zo ambitieus. Dit S’ C -i JQ heeft dan te naken met een gebrek aan een echt Kultureel Sentrum, podia voor musisie, kulturele koör- dinatie, een financieel' kultuurbe- leid enz. Een uitzondering hierop is de Stadsschouwburg, wat je ook vindt van hun beleid, en daar vind ik nogal wat van, wat betreft de geïmproviseerde muziek is het bij mijn weten de enige schouwburg in Nederland die een prinsipiele pro grammering heeft voor eigentijdse geïmproviseerde muziek. Kortom, het kulturele beleid van deze ge meente laat het nog steeds afweten. Nu is dat niets nieuws, want uit 'verschillende publikaties en die ik ken dateren al vanaf 1960, blijkt, dat er al een behoorlijk aantal zwartboeken over het kuituur beleid van deze gemeente geschreven zijn, variërend van BKS t/m Til burgse Muziekschoolen laten we het niet hebben over de geïmprovi seerde muziek, want met uitzonde ring van een eenmalig subsidie voor de oktoberjazzmaand 1979, hebben we zowat alle kastjes en muren van de plaatselijke overheid gezien. Het probleem is dan ook niet de wethouder van Kulterele Zaken, in dit geval v. Puyenbroek; het is meer de domme partijpolitiek die ervoor zorgt dat de gemeente meer gebaat is met een soort verdeelpo- litiek. Zolang al die idealistiese grensverleggende mafkezen zich met hun eigen wereldje bezig houden, zal er politiek niets veranderen, dus waarom zouden ze zich zorgen maken? Wil je binnen het ontbreken aan kultuurbeleid nog een beetje mondig worden, lijkt het er- op of kunstenaars zich moeten gaan orga niseren samen met de kanarievereni ging, de voetbalklup en het Nieuws blad van het Zuiden. Hoe dan ook, deze gemeente heeft niet door dat kulturele initiatieven niet alleen "van onderen" kunnen komen, maar ook van boven, dus door de plaatse lijke overheid, gestimuleerd moeten worden. En in december 1980, kunnen we dat wel als een nieuwjaarswens beschouwen. i?. o o 9 c-< 3 ?r S GJ f6 tz> 3 Ui ■O f6 S b fi 3 f6 I f6 f6 w f6 N CD Tl Z M Q S’ o' Q' fl CO HJ I O Gj O GJ tu (JQ. Gj ■U O GJ

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Tilburg - Tilburgse Aktiekrant | 1980 | | pagina 27