05
r
f
qa
0
h
Q S
r
l
i
i
I
GEÏMPROVISEERDE MUZIEK IN TILBURG
5
n
5?
3
O
rt>
.Nico Langenhuizen
8
o
o
5
H
Z!
n_
(ra
a
S’
tra
5
Op 7 december j.l. werd in de Studiezaal van
burg, het Vara-jazzkonsert 1980 georganiseerd
lijk was het Vara-jazzkonsert gekoppeld
(tegenwoordig de Boy Edgar prijs), maar vanaf '74, toen de prijs
derd werd in een soort aanmoedigingsprijs, is de Vara (in dit geval Aad
Bos) zelf gaan bepalen welke Nederlandse musikus sentraal mocht staan.
Dit jaar viel mij die eer te beurt. Het schijnt dan een soort traditie
te zijn om een aardige Amerikaan uit te nodigen, liefst een neger, want
dat taboe heerst nog steeds in de jazzmuziek.
C
re
on
de Stadsschouwburg te Til-
l en opgenomen. Oorspronke-
aan de Wessel Ilckenprijs
veran-
In afwijking van die traditie vond
ik het zinvoller een dwarsdoorsnede
te geven van de geïmproviseerde
muziek in Tilburg, vooral cmdat
ik vanuit mijn muzikale- ontwikke
ling, variërend van o.a. klassieke
muziek, pop, avant-garde, jazz en
het geven van workshops, meer voe
ling heb met het improviseren in
het algemeen, dan de pretentie een
jazzmuzikus te zijn. Dat zelfs de
RK Veulpoepers BV meededen is niet
omdat ze improviserende musisie
zijn, maar omdat ze hun muziek bin
nen een eigenzinnige sociale ken-
tekst weten te plaatsen, wat ook
vaak eigen is aan de geïmproviseer
de muziek, ook al is dit voor een
buitenstaander vaak moeilijk te
horen. Het resultaat van dat pro
gramma was dan ook zeer gevarieerd
en nam de nodige tijd in beslag.
Een ander gevolg van zo'n program
mering is dat door de verscheiden
heid van groepen, allerlei soorten
liefhebbers en aanliangers naar de
Studiezaal waren gekomen. De reak-
sies van het publiek, de Vara, en
de musisie waren zeer positief,
met uitzondering van de Volkskrant,
maar die vogel had waarschijnlijk
niets begrepen van de bedoeling
van dit programma, laat staan zich
geïnformeerd over de ontwikkeling
van de geïmproviseerde muziek in
Tilburg.
Slechts een paar mensen realiseer
den zich die avoid, dat het volko
men absurd is,, dat pas door zo'n
Vara programma een aantal Tilburgse
musisie in staat werden gesteld
een globaal overzicht te geven van
een Tilburgse kuituur.
En nu zijn we presies waar we moe
ten zijn. Het is echt vólkernen
krankzinnig dat je in een stad.als
Tilburg, met zoveel producerende
kunstenaars (in de breedst mogelij
ke zin) zo weinig mogelijkheden
hebt om die kuituur te laten funk-
tioneren, terwijl ook nog eens
blijkt dat er voldoende belangstel
ling voor is. Met name die groepen
die 'grensverleggend'bezig zijn
en ook daardoor tot de minderheid
behoren, hebben zo goed als geen
kans naar buiten te treden, ook
al zijn ze nog zo ambitieus. Dit
S’
C
-i
JQ
heeft dan te naken met een gebrek
aan een echt Kultureel Sentrum,
podia voor musisie, kulturele koör-
dinatie, een financieel' kultuurbe-
leid enz. Een uitzondering hierop
is de Stadsschouwburg, wat je ook
vindt van hun beleid, en daar vind
ik nogal wat van, wat betreft de
geïmproviseerde muziek is het bij
mijn weten de enige schouwburg in
Nederland die een prinsipiele pro
grammering heeft voor eigentijdse
geïmproviseerde muziek. Kortom,
het kulturele beleid van deze ge
meente laat het nog steeds afweten.
Nu is dat niets nieuws, want uit
'verschillende publikaties en die
ik ken dateren al vanaf 1960,
blijkt, dat er al een behoorlijk
aantal zwartboeken over het kuituur
beleid van deze gemeente geschreven
zijn, variërend van BKS t/m Til
burgse Muziekschoolen laten we
het niet hebben over de geïmprovi
seerde muziek, want met uitzonde
ring van een eenmalig subsidie voor
de oktoberjazzmaand 1979, hebben
we zowat alle kastjes en muren van
de plaatselijke overheid gezien.
Het probleem is dan ook niet de
wethouder van Kulterele Zaken, in
dit geval v. Puyenbroek; het is
meer de domme partijpolitiek die
ervoor zorgt dat de gemeente meer
gebaat is met een soort verdeelpo-
litiek. Zolang al die idealistiese
grensverleggende mafkezen zich met
hun eigen wereldje bezig houden,
zal er politiek niets veranderen,
dus waarom zouden ze zich zorgen
maken? Wil je binnen het ontbreken
aan kultuurbeleid nog een beetje
mondig worden, lijkt het er- op of
kunstenaars zich moeten gaan orga
niseren samen met de kanarievereni
ging, de voetbalklup en het Nieuws
blad van het Zuiden. Hoe dan ook,
deze gemeente heeft niet door dat
kulturele initiatieven niet alleen
"van onderen" kunnen komen, maar
ook van boven, dus door de plaatse
lijke overheid, gestimuleerd moeten
worden. En in december 1980, kunnen
we dat wel als een nieuwjaarswens
beschouwen.
i?.
o
o
9
c-< 3
?r
S
GJ
f6
tz>
3
Ui
■O
f6
S
b
fi
3
f6
I
f6
f6
w
f6
N
CD
Tl Z M
Q
S’
o' Q'
fl
CO HJ
I
O
Gj
O
GJ
tu
(JQ.
Gj
■U
O
GJ