z cn 0 CD 1 s o f torn/ s* 3 cm ■u c> CA ■- o Cm j S c fl> Annemarie Snels ov&l //YSfKfifik" T>fS7£ 3 Zij zal verder in de aktiesfeer aan de knelpunten blijven werken en de buurt ondersteunen in de verdere afwikkeling van de bestemmingsplan procedure. *S’ B? Daarnaast zie je dat binnen de in spraakprocedures niet het belang van de buurt voorop staat. Vaak blijken er vóóraf al een groot aan tal randvoorwaarden te zijn waaraan een inspraakgroep zich heeft te houden. Op zich kun je als buurt dus al niet vanuit een blanko si tuatie beginnen en de direkte buurtbelangen voorop stellen. Maar je weet als buurt dan in ieder ge val waar de mogelijkheden liggen om nog wél een aantal buurtzaken te realiseren. O Het terrein van Droge/Franken/van Beurden/Mol is daar een voorbeeld van. De sociale woningbouw die daar gepland was moest grotendeels wijken voor een nieuw Tilburgs statussym bool een textielfabriek-monument dat de tilburgse samenleving handen vol geld gaat kosten en waar tezij- nertijd de tilburgse musea in ge- huisvest moeten gaan worden - iets waarom bij mijn veten nog nooit een tilburgse bewoner gevraagd heeft. Het uiteindelijke resultaat is dat mensen een hele tijd voor niets heb ben gewerkt en bovendien de nodige frustraties oplopen (een veelge hoorde kreet is "Waar doen we 't allemaal voor - we worden toch niet serieus genomen"). Uiteindelijk heeft de voormalige inspraakgroep 'de Pastorieklamp onder druk van de buurt, ingezien dat het met dit soort spelletjes niet mee moest spelen. Men heeft duidelijk gekozen voor stopzetting van de inspraakprocedure cm niet langer mede-verantwoordelijk te wor den gemaakt voor het gemeentebe leid. Een gemeentebeleid dat regel recht indruist tegen het buurtbe- lapg. Beroerder is 't echter wanneer tij dens de inspraakprocedure de rand- ivoorwaarden worden veranderd. Dit is bij "de Pastorieklamp" menig maal gebeurd (zie brochure), met als resultaat dat bewoners eerst maandenlang, op kleinschalig niveau met allerlei komités/werkgroepen/ etc praten over herindeling van terreinen, cm daarna door een ge meentelijke overheid gewoon aan de kant te worden gezet. Cp dit moment wordt het besterrming- plan binnen Publieke Werken afge rond, waarna nog een laatste infor- matie-avond voor de buurt wordt georganiseerd Het buurtkomité "de Pastorieklamp" waarin ook een aantal voormalige inspraakgroep-leden zitten, zal er verder voor waken dat een aantal richtlijnen die ze in het verleden meegegeven hebben, door de gemeente worden nagekomen. TC 5? <T> -o o Zolang er geen duidelijke konflikt- situaties tussen de buurt en de gemeente liggen, verloopt de samen werking tussen ambtenaren en de inspraakgroep meestal "wel aardig". Bij konfliktsituaties kom je hen echter óók tegen. Dat bleek bijvoor beeld overduidelijk toen de voorma lige inspraakgroep "de Pastorie klamp" er genoeg van had en wou stoppen. Toen ondernamen de in- spraakbegeleiders allerlei lijnpo gingen zónder daarbij te kijken wat nu de buurtbelangen waren. Het ge voel was toen duidelijk aanwezig dat de inspraakbegeleiders vóóraf met een opdracht naar de inspraak groep waren gestuurd: probeer kost wat kost de inspraakgroep in stand te houden. Het belang van de ge meente was daarbij dat het inspraak- gebeuren in Tilburg niet ter dis- kussie zou worden gesteld. Dat moest worden geprobeerd cm het be grip inspraak in stand te houden. Men waakte er angstvallig voor dat inspraak geen schijninspraak zou worden genoemd en met uitspraken als 'Inspraak, is volksbedrog' was men ook niet zo gelukkig. Diskussie tussen een buurt en de gemeente over het waaróm van die gemeentelijke beslissingen is zelfs vaak niet mogelijk. Daarbij zie je dan nog dat de ambte naren van Publieke Werken en het 1 inspraakteam gebruikt werden als loopjongens cm de kollege-beslis- singen aan de buurt door te geven. En dus eigenlijk een bufferfunktie vervullen. Deze mensen zijn verder niet aanspreekbaar omdat ze simpel- weg geen bevoegdheden hebben. Ze maken het voor de buurt eigenlijk alleen maar moeilijker cm zaken ter diskussie te stellen. iN A O bJ cn “i TC “O fB 3 5 3 TC 5 CF TC <T PT rt> 00 o 3^ o Cm r 3

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Tilburg - Tilburgse Aktiekrant | 1980 | | pagina 26