13
11
5
3
n en Riet Akkermans-van der Pol 65jaar getrouwd
10
I
lemeente Baarle-Nassau investeert in verkeersveiligheid
■J
E
l
I
5‘jaargang
J
V ff f 7
■MH
tes
Lees verder op pagina 3.
Port Betaald
Port Payé I pÖStnl
Pays-Bas S'
r
bpost
PB-PP
Bh
MGEVING UILENPOORT
fllHH
PAGIN1
L
t
ci?
e
Jan en Riet Akkermans uit Baarle zijn 65 jaar getrouwd!
van
Breda waar hij een opleiding ma
bouw van een nieuwe fabriek. Hij
feur. Maar omdat het niet goed
lij schoolgebouw ‘de Uilenpoort’ in Baarle-Nassau ligt een Kiss
De kiss en ride zone die gaat verdwijnen.
Li
taal
Jgglans
loscoop
ie rooie, dat wasjan Akkermans,
Ewas onder dienst in Tilburg en
laigezien wat de vriendin deed,
■wilde liever uit met het andere
lieisje, dat niet haar band lek ge
loken had. Dus togen jan en Riet
kar bioscoop Metropool, buiten
telden ze samen hun geld en het
kas net genoeg. Jan had als sol-
Saat 75 cent per dag, Riet verdien
de geld met ophalen van ladders
h nylonkousen, 5 cent per ladder,
tij was dienstbode in Tilburg,
haar dat geld droeg ze thuis af.
|We hebben de hele middag zit
ten buurten, om 16.00 uur moest
k thuis zijn” vertelt Riet. Het was
PIET ALS 90-JARIGE NOG
STEEDS ACTIEF
BIJ TC ALPHEN
NIEUW CURSUSAANBOD
CULTUURCENTRUM
BAARLE
het schoolgebouw sterk verbe
teren.” Dit zebrapad zal worden
waar
Transformatorenfabriek terecht,
en werd door de heer Verolme
OOK IN BEWEGING
KOMEN NA DE
VAKANTIE?
Ouwe Molen
Na dik een jaar verkering trouw-
het verkeer vanuit de School
straat de Boschovenseweg op
rijdt.
Motie
De gemeenteraad heeft in de
BELGIE(N)-BELGIQUE
Tl, dit
hout
ibels,
en.
WEKELIJKS VOORDEEL OP
jjjSIlw
Sart en Katja de Bresser
20 Week 34
21 augustus
PAGINA
ging overal op zoek naar perso
neel, en was daarin vaak heel cre
atief en vindingrijk.
Riet bleef tot 1982 bij de kip
penslachterij werken en kon toen
aan de slag bij Ericson op Love-
ren waar ze eindcontrole van te
lefoons deed tot ze ziek werd. In
die tijd woonden ze in de Kater-
straat, tegenover den Bonten Os,
maar vanwege de belastingen, ze
werkten beide bij een Nederlands
bedrijf, wilden ze graag weer in Ne
derland wonen.
jnds 1958 wonen Riet en Jan in
karle, waar ze toen naartoe ver-
Lisden vanwege het werk van Jan.
Haar we beginnen bij het begin,
loe ontmoetten ze elkaar? Riet
beet het nog precies, dag, datum,
Laats, tijd en uur. 10 mei 1954 op
Se Korvelsewegin Tilburg. Zij was
paar met haar vriendin Annie op
de fiets en ze zagen een groepje
kn 6 soldaten lopen. De vriendin
Lilde wel een afspraakje ‘met die
koie’ en stak daarom haar band
hpot zodat ze konden vragen of
soldaten hen wilden helpen
en Jan 86 jaar en samen
■t hen blikken we terug op
jaar gedeeld lief en leed.
zaterdag 5 september vie
rt Riet en Jan hun briljanten
iwelijksfeest, met onder an-
>re een Heilige mis in de Onze
eve Vrouw van Bijstandkerk
|i Baarle.
lerkeerd gebruik
fiss Ride zone
Wethouder Hans van
re
g
Veilig oversteken
Een ander probleem is dat het
Tilborg: moeilijker wordt om verkeersbri-
[Helaas werkt de Kiss Ride zone gadiers te vinden, die de kinde-
piet naar verwachting. Door on- ren veilig helpen over te steken,
b^t gebruik van mensen die
Bnderen halen of brengen ont-
paan er wachttijden, irritaties en
levaarlijke situaties als kinderen
aan deTurnhoutseweg.Jan werkte
als vrachtwagenchauffeur bij Wil- hij inpakmachines, roltrappen
lems en Riet in de slachterij. Daar- l
speelde kwam mee helpen ver
huizen, “in één dag was alles klaar,
voor twee bakken bier en 2 dozen
lopende banden repareren, zoals worstenbrood” lacht Jan die vol
over vertelt Riet: “Stan Grooten op Schiphol. Later kwam hij bij de
bracht ons Marianne naar school
als ik moest werken, en later ook
legden via de vader van Riet. Ze
uur vrij" vertelt Riet. Riet was de gingen met hun dochter Marianne
vierde uit het grote gezin Van der die in 1956 werd geboren, wonen
Pol; trots laat ze de foto’s van toen
1 Ride zone. Door verkeerd gebruik ontstaan er gevaarlijks si-
uaties voor schoolkinderen die worden gehaald of gebracht,
•aarom stelt het college de gemeenteraad voor om van de Kiss
tide zone een parkeerstrook te maken. Daarnaast is de Boscho-
'enseweg een gevaarlijke plek om over te steken. Het voorstel is
een zebrapad aan te leggen met parallel hieraan tedverlich-
ing die de kinderen kunnen bedienen.
raadsbreed een motie aangeno
men om in overleg met de school
maatregelen te nemen om.de
verkeersveiligheid rondom het
schoolgebouw te verbeteren.
In de motie verzocht de raad het
college om in overlég met de
school maatregelen te treffen die
de verkeersveiligheid rondom het
schoolgebouw sterk verbeteren,
zodanig dat eenieder kan zien dat
het hier een gebied betreft waar
bij jonge kinderen van en naar
school gaan.
Bedoeling was dat voor het zo
merreces een voorstel zou wor
den gepresenteerd om de ver
keerssituatie rond de Uilenpoort
te verbeteren.
Ook hier blijkt ‘corona’ roet in
het eten gestrooid te hebben.
De planning geeft aan dat de ge
meenteraad in haar vergadering
van 23 september een besluit
hiervoor neemt.
“Als de raad akkoord is, kunnen
de werkzaamheden dit najaar
nog van start gaan”, zo besluit
vergadering van 19 februari 2020 Hans van Tilborg.
A 3 september 1955 stapten
L en Riet Akkermans in het
Iwelijksbootje; heel Hilva-
ïnbeek, want daar kwam
let vandaan, liep daarvoor
It. Want Riet was de eerste
|t het grote gezin Van der
ze hadden 18 kinderen,
week erna kwam Jan bij Riet thuis tje en zusje van Riet als bruidsmeis-
met een bos bloemen. “Er kwam
er steeds weer een uit de keuken,
met 18 kinderen woonden ze in
een klein arbeidershuisje, ik dacht
dat ze steeds weer achter aanslo
ten” lacht Jan. Het klikte direct,
ook met de vader van Riet waar
Jan soms mee op pad ging om te zien. Na de trouwerij verhuisden
stropen of jagen. ze naar de Ouwe Molen bij Wil
lemstad, waar Jan vandaan kwam
en waar zijn vader en twee broers
een pluimveebedrijf hadden. Jan
den ze, de zussen van Jan als grote werkte er als vrachtwagenchauf-
lefde op het eerste gezicht en de bruidsmeisjes en het kleine broer-
anekdotes zit over Dosko en wat hij
daar allemaal meemaakte. Hij was
er 25 jaar begeleider en bestuurslid
nog meer kinderen van de Turn- zelf benoemd tot opzichter bij de bij de jeugd.
houtseweg." bouw van een nieuwe fabriek. Hij Lees verder op pagina 3.
Dosko
Jan was inmiddels in zijn vrije tijd
jeugdleider geworden bij Dosko
en hij zat bij de veteranen. Jos Kin
was in die tijd voorzitter bij Dosko
en toen hij hoorde dat Riet en Jan
overwogen naar Rijen te verhui
zen, ging hij met hen rondrijden
Machinefabriek door Baarle-Nassau en wees aan
Ze hadden het goed naar hun waar een huis leeg kwam, en zo
zin in Baarle. Na een tijdje ging kwamen Jan en Riet in deTaxan-
driastraat terecht in 1978, waar
ze nog steeds heel graag wonen.
ONS WEEKBLAD
DBV DE RUIF SLUIT
AF MET DE PRIJS
VAN DE KEIZER
-- boterde besloten ze uit het bedrijf
je/jonkertje. “In rijen dik stonden ze te stappen en Jan kon werk krijgen
van het gemeentehuis naarde kerk in Baarle-Hertog bij de pluimvee-
te kijken op zaterdagochtend, de slachterij, waarmee ze contact Jan werken voor Machinefabriek
confectie (fabriek red.) kreeg een legden via de vader van Riet. Ze F
chinebankwerker mocht volgen De ploeg veteranen waar Jan bij
en goed betaald werd als voor
man. Op allerlei locaties moest
en
“Daarom hebben de scholen
ons gevraagd om een zebrapad
aan te leggen bij de Boshoven-
seweg”, vervolgt de wethouder.
hssen de wegrijdende auto’s “Alleen een zebrapad is in onze
versteken. Er heerst een gevoel ogen niet voldoende, omdat ook
pn onveiligheid. We hebben via een goede zichtbaarheid belang-
F school ouders en verzorgers rijk is. Daarom stellen wij voor
liverse keren tevergeefs gevraagd om dit aan te leggen zebrapad
deze zone goed te gebrui- te voorzien van ledverlichting die
Fn- In overleg met de scholen, kinderen en volwassenen mét
te politie en de boa hebben we een drukknop gemakkelijk kun-
rn ook besloten de Kiss Ride nen bedienen.
rne te vervangen in een parkeer- Met beide maatregelen kunnen
Fro°k. we de verkeersveiligheid rondom aangelegd nabij de plaats