13 11 5 3 n en Riet Akkermans-van der Pol 65jaar getrouwd 10 I lemeente Baarle-Nassau investeert in verkeersveiligheid ■J E l I 5‘jaargang J V ff f 7 ■MH tes Lees verder op pagina 3. Port Betaald Port Payé I pÖStnl Pays-Bas S' r bpost PB-PP Bh MGEVING UILENPOORT fllHH PAGIN1 L t ci? e Jan en Riet Akkermans uit Baarle zijn 65 jaar getrouwd! van Breda waar hij een opleiding ma bouw van een nieuwe fabriek. Hij feur. Maar omdat het niet goed lij schoolgebouw ‘de Uilenpoort’ in Baarle-Nassau ligt een Kiss De kiss en ride zone die gaat verdwijnen. Li taal Jgglans loscoop ie rooie, dat wasjan Akkermans, Ewas onder dienst in Tilburg en laigezien wat de vriendin deed, ■wilde liever uit met het andere lieisje, dat niet haar band lek ge loken had. Dus togen jan en Riet kar bioscoop Metropool, buiten telden ze samen hun geld en het kas net genoeg. Jan had als sol- Saat 75 cent per dag, Riet verdien de geld met ophalen van ladders h nylonkousen, 5 cent per ladder, tij was dienstbode in Tilburg, haar dat geld droeg ze thuis af. |We hebben de hele middag zit ten buurten, om 16.00 uur moest k thuis zijn” vertelt Riet. Het was PIET ALS 90-JARIGE NOG STEEDS ACTIEF BIJ TC ALPHEN NIEUW CURSUSAANBOD CULTUURCENTRUM BAARLE het schoolgebouw sterk verbe teren.” Dit zebrapad zal worden waar Transformatorenfabriek terecht, en werd door de heer Verolme OOK IN BEWEGING KOMEN NA DE VAKANTIE? Ouwe Molen Na dik een jaar verkering trouw- het verkeer vanuit de School straat de Boschovenseweg op rijdt. Motie De gemeenteraad heeft in de BELGIE(N)-BELGIQUE Tl, dit hout ibels, en. WEKELIJKS VOORDEEL OP jjjSIlw Sart en Katja de Bresser 20 Week 34 21 augustus PAGINA ging overal op zoek naar perso neel, en was daarin vaak heel cre atief en vindingrijk. Riet bleef tot 1982 bij de kip penslachterij werken en kon toen aan de slag bij Ericson op Love- ren waar ze eindcontrole van te lefoons deed tot ze ziek werd. In die tijd woonden ze in de Kater- straat, tegenover den Bonten Os, maar vanwege de belastingen, ze werkten beide bij een Nederlands bedrijf, wilden ze graag weer in Ne derland wonen. jnds 1958 wonen Riet en Jan in karle, waar ze toen naartoe ver- Lisden vanwege het werk van Jan. Haar we beginnen bij het begin, loe ontmoetten ze elkaar? Riet beet het nog precies, dag, datum, Laats, tijd en uur. 10 mei 1954 op Se Korvelsewegin Tilburg. Zij was paar met haar vriendin Annie op de fiets en ze zagen een groepje kn 6 soldaten lopen. De vriendin Lilde wel een afspraakje ‘met die koie’ en stak daarom haar band hpot zodat ze konden vragen of soldaten hen wilden helpen en Jan 86 jaar en samen ■t hen blikken we terug op jaar gedeeld lief en leed. zaterdag 5 september vie rt Riet en Jan hun briljanten iwelijksfeest, met onder an- >re een Heilige mis in de Onze eve Vrouw van Bijstandkerk |i Baarle. lerkeerd gebruik fiss Ride zone Wethouder Hans van re g Veilig oversteken Een ander probleem is dat het Tilborg: moeilijker wordt om verkeersbri- [Helaas werkt de Kiss Ride zone gadiers te vinden, die de kinde- piet naar verwachting. Door on- ren veilig helpen over te steken, b^t gebruik van mensen die Bnderen halen of brengen ont- paan er wachttijden, irritaties en levaarlijke situaties als kinderen aan deTurnhoutseweg.Jan werkte als vrachtwagenchauffeur bij Wil- hij inpakmachines, roltrappen lems en Riet in de slachterij. Daar- l speelde kwam mee helpen ver huizen, “in één dag was alles klaar, voor twee bakken bier en 2 dozen lopende banden repareren, zoals worstenbrood” lacht Jan die vol over vertelt Riet: “Stan Grooten op Schiphol. Later kwam hij bij de bracht ons Marianne naar school als ik moest werken, en later ook legden via de vader van Riet. Ze uur vrij" vertelt Riet. Riet was de gingen met hun dochter Marianne vierde uit het grote gezin Van der die in 1956 werd geboren, wonen Pol; trots laat ze de foto’s van toen 1 Ride zone. Door verkeerd gebruik ontstaan er gevaarlijks si- uaties voor schoolkinderen die worden gehaald of gebracht, •aarom stelt het college de gemeenteraad voor om van de Kiss tide zone een parkeerstrook te maken. Daarnaast is de Boscho- 'enseweg een gevaarlijke plek om over te steken. Het voorstel is een zebrapad aan te leggen met parallel hieraan tedverlich- ing die de kinderen kunnen bedienen. raadsbreed een motie aangeno men om in overleg met de school maatregelen te nemen om.de verkeersveiligheid rondom het schoolgebouw te verbeteren. In de motie verzocht de raad het college om in overlég met de school maatregelen te treffen die de verkeersveiligheid rondom het schoolgebouw sterk verbeteren, zodanig dat eenieder kan zien dat het hier een gebied betreft waar bij jonge kinderen van en naar school gaan. Bedoeling was dat voor het zo merreces een voorstel zou wor den gepresenteerd om de ver keerssituatie rond de Uilenpoort te verbeteren. Ook hier blijkt ‘corona’ roet in het eten gestrooid te hebben. De planning geeft aan dat de ge meenteraad in haar vergadering van 23 september een besluit hiervoor neemt. “Als de raad akkoord is, kunnen de werkzaamheden dit najaar nog van start gaan”, zo besluit vergadering van 19 februari 2020 Hans van Tilborg. A 3 september 1955 stapten L en Riet Akkermans in het Iwelijksbootje; heel Hilva- ïnbeek, want daar kwam let vandaan, liep daarvoor It. Want Riet was de eerste |t het grote gezin Van der ze hadden 18 kinderen, week erna kwam Jan bij Riet thuis tje en zusje van Riet als bruidsmeis- met een bos bloemen. “Er kwam er steeds weer een uit de keuken, met 18 kinderen woonden ze in een klein arbeidershuisje, ik dacht dat ze steeds weer achter aanslo ten” lacht Jan. Het klikte direct, ook met de vader van Riet waar Jan soms mee op pad ging om te zien. Na de trouwerij verhuisden stropen of jagen. ze naar de Ouwe Molen bij Wil lemstad, waar Jan vandaan kwam en waar zijn vader en twee broers een pluimveebedrijf hadden. Jan den ze, de zussen van Jan als grote werkte er als vrachtwagenchauf- lefde op het eerste gezicht en de bruidsmeisjes en het kleine broer- anekdotes zit over Dosko en wat hij daar allemaal meemaakte. Hij was er 25 jaar begeleider en bestuurslid nog meer kinderen van de Turn- zelf benoemd tot opzichter bij de bij de jeugd. houtseweg." bouw van een nieuwe fabriek. Hij Lees verder op pagina 3. Dosko Jan was inmiddels in zijn vrije tijd jeugdleider geworden bij Dosko en hij zat bij de veteranen. Jos Kin was in die tijd voorzitter bij Dosko en toen hij hoorde dat Riet en Jan overwogen naar Rijen te verhui zen, ging hij met hen rondrijden Machinefabriek door Baarle-Nassau en wees aan Ze hadden het goed naar hun waar een huis leeg kwam, en zo zin in Baarle. Na een tijdje ging kwamen Jan en Riet in deTaxan- driastraat terecht in 1978, waar ze nog steeds heel graag wonen. ONS WEEKBLAD DBV DE RUIF SLUIT AF MET DE PRIJS VAN DE KEIZER -- boterde besloten ze uit het bedrijf je/jonkertje. “In rijen dik stonden ze te stappen en Jan kon werk krijgen van het gemeentehuis naarde kerk in Baarle-Hertog bij de pluimvee- te kijken op zaterdagochtend, de slachterij, waarmee ze contact Jan werken voor Machinefabriek confectie (fabriek red.) kreeg een legden via de vader van Riet. Ze F chinebankwerker mocht volgen De ploeg veteranen waar Jan bij en goed betaald werd als voor man. Op allerlei locaties moest en “Daarom hebben de scholen ons gevraagd om een zebrapad aan te leggen bij de Boshoven- seweg”, vervolgt de wethouder. hssen de wegrijdende auto’s “Alleen een zebrapad is in onze versteken. Er heerst een gevoel ogen niet voldoende, omdat ook pn onveiligheid. We hebben via een goede zichtbaarheid belang- F school ouders en verzorgers rijk is. Daarom stellen wij voor liverse keren tevergeefs gevraagd om dit aan te leggen zebrapad deze zone goed te gebrui- te voorzien van ledverlichting die Fn- In overleg met de scholen, kinderen en volwassenen mét te politie en de boa hebben we een drukknop gemakkelijk kun- rn ook besloten de Kiss Ride nen bedienen. rne te vervangen in een parkeer- Met beide maatregelen kunnen Fro°k. we de verkeersveiligheid rondom aangelegd nabij de plaats

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 2020 | | pagina 1