27
19
15
99
14
BEZORGER(S)
GEVRAAGD
I
S1
L
>op van Baal 50 jaar
bnderweg met de vrachtwagen
if scheid van een onderwijsman pur sang
gebruiken om formatief overzicht
en formatieve consequenties van
deze fusie in beeld te krijgen.” In
juni is de fusie een feit, vanaf dat
moment zal hij ook bestuursadvi-
seur van het Groene Lint worden
en blijven. Vanaf 2000 één dag
per week werkzaam voor het be
stuur, dat wordt later uitgebreid
naar 2 dagen.
ie jaargang
nru
L
BEZORGERS
HEK jubileum voor alphenaar
'v
y.
voor
Ons Weekblad
in Chaam
of mail naar onsweekblad@emdejong.nl
Vanaf 13 jaar, dus óók 55-plussers.
Gezonde bijverdienste!
Port Betaald rj,
PortPayé I postnl
Pays-Bas
kdvoor
oriimerit
S
fi
bpost
PB-PP
-1
M
MEER INFORMATIE? Bel dan naar 013-5075540
Hm
Andere tijden
Wij zoeken
enthousiaste
SISSCHOOL DE DRIESPRONG CHAAM
j
F'
PAASVOORDEEL OP
Bart en Katja de Breuer
I0R LUC VAN HOEK
en
Joop van Baal, 50 jaar op de vrachtwagen!
verantwoord blijven.’
[nomen van directeur André Damen, vanaf 1 februari 1998 was
Damen: “de fusie van Chaam in
naar een Kindcentrum toe.
x
ZANDBERGEN
k
i
rdappelburgers
elburgers
LOKALE OMROEP BAARLE
ONDERSTEUNT OP
DIVERSE FRONTEN
lees verder op pagina 3
alleen maar met een thuisfront
wat hier achter staat." Echtgeno-
PAASMUZIEK
PAROCHIEKOOR
ST. CECILIA OP DE RADIO
bij Remijsen ook veel zakgoed
(veevoer) en kunstmest voor de
Boerenbond. Die werden dan zak
voor;
bond en uitgereden naar de boe
ren in de omtrek. Eerst zakken van
kreeg Joop een aantal andere
bazen. “Altijd door overnames,
zelf verkaste ik niet. Zo kwamen
4
Start in 1998 (Fotobewerking:
FotoFrankTeems).
I'
1
BELGIE(N)- BELGIQUE
let Groene Lint
le Stichting Katholiek Onderwijs
pj
PAGINA
Mooie carrière
Het begon allemaal in 1974 in
Achthuizen op het Zuid-Holland-
se eiland Goeree-Overflakkee. De
2e klas, ver van huis, het avontuur
Eas van korte duur want er kwam
een vacature in zijn woonplaats
mijsen Transport
>p groeide op in de Stations-
aat in Alphen. En dat was
:t ver van het transportbedrijf
Jmijsen, wat toen nog aan die-
llfde Stationsstraat, midden in
Iphen te vinden was. “Eigenlijk
Lor ’t voor mij al toen ik samen
let Ad Remijsen in de zandbak
Ipeelde. Hij had veel mooiere
Lleinevrachtwagentjes als ik, die
Lilde ik ook...” Joop ging naar
lw/37n Gilze, maar was, als hij
few lijd had, te vinden bij Remij-
n;daar werkte ook zijn oudere
per Wil als chauffeur. Joop zei
[school vaarwel en stapte als
Lijder al jong in de vrachtwa-
l Joop: “als 15-16-jarige was
Inanusje-van-alles. We reden
tjes naturel en
skmarinade
bij de groei van een school. Met
een klussengroep van actieve
ouders zijn speelzaal en aula om
gebouwd tot klaslokalen. Later in
2007 werden 2 noodlokalen ge
plaatst en in 2012 werd de school
aangei
we lokalen aan de voorzijde bij.
Nu staan er enkele lokalen leeg,
die weer gebruikt worden als be-
stuurskantoor en voor de kinder
opvang. We groeien zodoende al
naar een Kindcentrum toe.”
Onderwijskundige
veranderingen
In de loop der jaren is er op on
derwijsgebied nogal wat gewij
zigd en er zijn nieuwe initiatieven
ontwikkeld en ingevoerd. Damen
geeft een uitgebreide opsom
ming.
Andrë Damen: afscheid van
De Driesprong (Fotobewerking:
FotoFrankTeems).
In die 50 jaar is de transportwe
reld wel veel veranderd. Joop:
“dat is niet te vergelijken. Vroeger
was ’t rijden, rijden, rijden. En als
je met pech langs de kant kwam,
kwamen collega’s je helpen. Nu
onder andere Tibbith Brittain rijden ze de broekspijpen uit je
en Leo de Bruin langs. Nu rijdt hij I
Thematisch onderwijs
Vanaf 2000 werd het onderwijs
gedeeltelijk ingericht als thema
tisch onderwijs. Taal, lezen en
rekenen bleven volgens de me
thodes gegeven worden. Aard
rijkskunde, geschiedenis en na
tuurkunde niet meer als aparte
vakken, maar thematisch.
j broek... En natuurlijk de rijtijden,
al weer 10 jaar bij Zandbergen, Verplichte rust, daar^ontkomje
een Nederlands familiebedrijf
met het hoofdkantoor in Lim-
men. “I
“Al vrij snel werd ‘Weer Samen
Naar School - op de Driesprong
t voor leer
lingen die op school nog voor-
Groei en bloei
De scheidend directeur over de
ontwikkelingen aan de Wolfs
donk: “In 1998 bij mijn start op
de Driesprong telde de school
“Het Groene Lint" omvat de ka- 215 leerlingen. Hierna zijn wege-
tholieke basisscholen in Alphen,
Baarle-Nassau, Bavel, Chaam, Gal-
der, Riel en Ulicoten.
'■'Ik --
i
I
ten, helaas, alle activiteiten zijn om begrijpelijke redenen gean-
lileerd vanwege de coronacrisis. Al enige tijd geleden hadden
zijn onregelmatig, daar ontkom
je niet aan. De tuin is mijn hobby.”
jWeek 15
agio april
I
Kmplete verrassing toen onlangs in de late namiddag werd aan
Jbeld en André afscheid kwam nemen van de overbuurman.
-week. “Echte weekenden, heer-
papfer voor van Gelder, piano’s, lijk. Ik werk nog een jaar door en
scooters, tv’s...” dan kÜk ik weL Het is nog noolt zo
rustig geweest op de weg als de
Thuis afgelopen maand, dus ik hou ’t
Joop: “Die 50 jaar chauffeur kon nog wel even vol!"
VERHALEN VAN MENSEN
(RIVM-voorschrift). De gezondheid van eenieder staat voorop,
dat is het belangrijkste op dit moment.” Een bizar afscheid na
een leven lang werkzaam in het onderwijs. Een troost, het is uit
stel, wanneer alles weer een beetje normaal draait komt er een
passend afscheid.
zodoende niet naar het speciaal
basisonderwijs behoefden te
gaan. R.T. (remedial teaching)
werd ingevoerd, waarbij kinderen
met bepaalde leer-en/of gedrags
problemen tijdelijk geholpen kon
den worden en hierna weer met
past en kwamen er 2 nieu- de groep konden meedoen.”
Er werd een Zorgafdeling inge
richt met een intern begeleider
en remedial teachers.
te pakken en
4 keer Nederlands Kampioen ge
worden.” In 1984 mocht Joop zelfs
deelnemen aan het Wereldkam-
Veel ferrytrailers uit de havens pioenschap in het Fins Turku. Na
vanZeebrugge, Vlissingen en Rot- l"”'"
terdam. Ik heb zelfs meegemaakt Joop om Wereldkampioen te wor-
dat ik terugkwam uit Zwitserland
om een
op te halen in Nieuw-Ginneken.
kilometer achteruit om de lading
op zijn plek te krijgen." Later reed
Joop ook roomboter voor Cam-
zak geladen bij de Boeren- pina naar Frankrijk. “Een droom
baan: toen had je nog douane.
Maar die kenden mij al snel. Ik
50 kilo en toen dat van de arbo- had altijd welkeen doosje voor die
wet niet meer mocht zakken van
25 kilo. Die pakten we dan maar
twee tegelijk... Remijsen reed
eigenlijk alles, slakken en kolen
een spannende wedstrijd lukte ’t
dem een bijzondere prestatie! Die vereniging lastig e werktijden
dag later groot huisvuil behendigheid heeft Joop ook ge-
holpen om al die jaren nagenoeg
Om daarha weer zand- en grind- schadevrij met de vrachtwagen
containers weg te brengen. Die te rijden,
afwisseling, dat vond ik geweldig.
Andere chauffeurs waren daar Vaste wagen
niet zo blij mee, ik wel. Zo reed ik Na zijn periode bij Remijsen
ook hout voor de houthandel aan
het Alphense treinstation en later
ruim twaalf jaar voor de gebroe
ders Vromans. Dat hout ging naar
stallenbouw, tot in de Ardennen
toe. Dan moest je soms bijna een
groeid naar 385 en weer gedaald
naar momenteel 262 leerlingen.
De groei zorgde voor veel ruim- ‘hulpklas opgestart
teproblemen. Noodbouw en l
nieuwbouw, gefinancierd door uitgeholPen^°ndenu^°rd^.^
deze richting was al in voorberei- de gemeente, loopt altyd achter
kertruidenberg. André beschikt ding, ik kon meteen mijn experti-
ker een ijzeren geheugen: "ook se ais adviseur personeelszaken
er de 2e klas, wel met 40 leerlin-
pn, destijds overigens een heel
prmale grootte.”
Bnaf 1977 voor de 6e klas, toen
fcstonden ook al Cito eindtoet
en. De jonge onderwijzer is am-
Itieus en gaat managementcur-
Lssen volgen. In 1980 subhoofd
pn Basisschool de Peuzelaer in
[eertruidenberg, in 1988 hier de
hnoeming tot directeur.
h een Magistrum cursus en cur-
F Bovenschools management
bigt een sollicitatie naar Chaam,
let vervolg is bekend, vanaf 1
pbruari 1998 directeur op de
fnesprong.
LL 40 jaar onafgebroken in
■ndienst is tegenwoordig j
en hele prestatie. Alphe-
ir joop van Baal stapte al
970 in de vrachtwagen om
bijna 15-jarige zijn eerste
rmeters als bijrijder op de
j te maken. Nu, 50 jaar
«r, is Joop nog steeds op de
gte vinden. Deze week werd
voor dit unieke jubileum in
onnetje gezet. “Chauffeur
t je niet worden, dat ben je
jen je niet”, aldus Joop.
niet aan. In Duitsland wordt de
tachograaf al uitgelezen door
,v_.‘De enige voorwaarde die naast je vrachtwagen te rijden,
ik had was een eigen wagen. Dat Natuurlijk ook goed, t moet wel
kon eerst niet, maar na kort over- verantwoord blijven.”
leg weer wel. Ik rijd nu veel in de
levensmiddelen, maar ook voor Joop wordt binnenkort 65 jaar
Heineken naar Noord-Frankrijk. en werkt nu nog drie dagen in de
Of rollen staal voor Hoogovens, - -
ONS WEEKBLAD
ONDERNEMERS
IN BEELD
mannen bij. Of bonbons, die ik op
de terugweg in leper laadde. Mijn
collega-chauffeurs waren niet al
tijd blij met de snelle behandeling
uit de treinwagons aan het Alp- die ik kreeg,
hense spoor, melk en boter van
de Campina en stenen voor de Wereldkampioen
steenfabriek in Gilze.” Stiekem Dat manoeuvreren met de
reed hij dan al stukjes, met de vrachtwagen bracht Joop ook
baas ernaast. “Of ze vroegen of bij behendigheidswedstrijden. r
ik de vrachtwagen achteruit kon “Begin jaren ’80 werd ik erop I JJ j y fj
wegzetten, dat ging al vrij snel gewezen dat er beheu"di^d®-
goed... Mijn eerste rit herinner ik ,n
me nog goed: met Alphense ker
mis zes houten trappen van Jan
sen Timmerfabriek naar Gorkum
brengen. Ik moest wel nuchter rijs aan te zitten. Ik had de smaak
zijn, op stap met de kermis zat er
toen niet in!” Remijsen Transport
vervoerde in die tijd heel veel.
Joop: “behalve vee, verder alles.
wedstrijden voor vrachtwagens in
Gilze werden gehouden. De eer
ste keer werd ik meteen 3e. En er
bleek ook nog een weekendje Pa-
daarna ben ik nog te May: “toen de kinderen Noortje
en Tom nogjong waren was Joop
elke avond thuis, daarna niet
meer. Maar je weet niet beter. Ik
heb veel verjaardagen alleen be
zocht.” Joop: “omdat je ook nach
ten weg bent is aansluiten bij een
•■"Usd