27 19 15 99 14 BEZORGER(S) GEVRAAGD I S1 L >op van Baal 50 jaar bnderweg met de vrachtwagen if scheid van een onderwijsman pur sang gebruiken om formatief overzicht en formatieve consequenties van deze fusie in beeld te krijgen.” In juni is de fusie een feit, vanaf dat moment zal hij ook bestuursadvi- seur van het Groene Lint worden en blijven. Vanaf 2000 één dag per week werkzaam voor het be stuur, dat wordt later uitgebreid naar 2 dagen. ie jaargang nru L BEZORGERS HEK jubileum voor alphenaar 'v y. voor Ons Weekblad in Chaam of mail naar onsweekblad@emdejong.nl Vanaf 13 jaar, dus óók 55-plussers. Gezonde bijverdienste! Port Betaald rj, PortPayé I postnl Pays-Bas kdvoor oriimerit S fi bpost PB-PP -1 M MEER INFORMATIE? Bel dan naar 013-5075540 Hm Andere tijden Wij zoeken enthousiaste SISSCHOOL DE DRIESPRONG CHAAM j F' PAASVOORDEEL OP Bart en Katja de Breuer I0R LUC VAN HOEK en Joop van Baal, 50 jaar op de vrachtwagen! verantwoord blijven.’ [nomen van directeur André Damen, vanaf 1 februari 1998 was Damen: “de fusie van Chaam in naar een Kindcentrum toe. x ZANDBERGEN k i rdappelburgers elburgers LOKALE OMROEP BAARLE ONDERSTEUNT OP DIVERSE FRONTEN lees verder op pagina 3 alleen maar met een thuisfront wat hier achter staat." Echtgeno- PAASMUZIEK PAROCHIEKOOR ST. CECILIA OP DE RADIO bij Remijsen ook veel zakgoed (veevoer) en kunstmest voor de Boerenbond. Die werden dan zak voor; bond en uitgereden naar de boe ren in de omtrek. Eerst zakken van kreeg Joop een aantal andere bazen. “Altijd door overnames, zelf verkaste ik niet. Zo kwamen 4 Start in 1998 (Fotobewerking: FotoFrankTeems). I' 1 BELGIE(N)- BELGIQUE let Groene Lint le Stichting Katholiek Onderwijs pj PAGINA Mooie carrière Het begon allemaal in 1974 in Achthuizen op het Zuid-Holland- se eiland Goeree-Overflakkee. De 2e klas, ver van huis, het avontuur Eas van korte duur want er kwam een vacature in zijn woonplaats mijsen Transport >p groeide op in de Stations- aat in Alphen. En dat was :t ver van het transportbedrijf Jmijsen, wat toen nog aan die- llfde Stationsstraat, midden in Iphen te vinden was. “Eigenlijk Lor ’t voor mij al toen ik samen let Ad Remijsen in de zandbak Ipeelde. Hij had veel mooiere Lleinevrachtwagentjes als ik, die Lilde ik ook...” Joop ging naar lw/37n Gilze, maar was, als hij few lijd had, te vinden bij Remij- n;daar werkte ook zijn oudere per Wil als chauffeur. Joop zei [school vaarwel en stapte als Lijder al jong in de vrachtwa- l Joop: “als 15-16-jarige was Inanusje-van-alles. We reden tjes naturel en skmarinade bij de groei van een school. Met een klussengroep van actieve ouders zijn speelzaal en aula om gebouwd tot klaslokalen. Later in 2007 werden 2 noodlokalen ge plaatst en in 2012 werd de school aangei we lokalen aan de voorzijde bij. Nu staan er enkele lokalen leeg, die weer gebruikt worden als be- stuurskantoor en voor de kinder opvang. We groeien zodoende al naar een Kindcentrum toe.” Onderwijskundige veranderingen In de loop der jaren is er op on derwijsgebied nogal wat gewij zigd en er zijn nieuwe initiatieven ontwikkeld en ingevoerd. Damen geeft een uitgebreide opsom ming. Andrë Damen: afscheid van De Driesprong (Fotobewerking: FotoFrankTeems). In die 50 jaar is de transportwe reld wel veel veranderd. Joop: “dat is niet te vergelijken. Vroeger was ’t rijden, rijden, rijden. En als je met pech langs de kant kwam, kwamen collega’s je helpen. Nu onder andere Tibbith Brittain rijden ze de broekspijpen uit je en Leo de Bruin langs. Nu rijdt hij I Thematisch onderwijs Vanaf 2000 werd het onderwijs gedeeltelijk ingericht als thema tisch onderwijs. Taal, lezen en rekenen bleven volgens de me thodes gegeven worden. Aard rijkskunde, geschiedenis en na tuurkunde niet meer als aparte vakken, maar thematisch. j broek... En natuurlijk de rijtijden, al weer 10 jaar bij Zandbergen, Verplichte rust, daar^ontkomje een Nederlands familiebedrijf met het hoofdkantoor in Lim- men. “I “Al vrij snel werd ‘Weer Samen Naar School - op de Driesprong t voor leer lingen die op school nog voor- Groei en bloei De scheidend directeur over de ontwikkelingen aan de Wolfs donk: “In 1998 bij mijn start op de Driesprong telde de school “Het Groene Lint" omvat de ka- 215 leerlingen. Hierna zijn wege- tholieke basisscholen in Alphen, Baarle-Nassau, Bavel, Chaam, Gal- der, Riel en Ulicoten. '■'Ik -- i I ten, helaas, alle activiteiten zijn om begrijpelijke redenen gean- lileerd vanwege de coronacrisis. Al enige tijd geleden hadden zijn onregelmatig, daar ontkom je niet aan. De tuin is mijn hobby.” jWeek 15 agio april I Kmplete verrassing toen onlangs in de late namiddag werd aan Jbeld en André afscheid kwam nemen van de overbuurman. -week. “Echte weekenden, heer- papfer voor van Gelder, piano’s, lijk. Ik werk nog een jaar door en scooters, tv’s...” dan kÜk ik weL Het is nog noolt zo rustig geweest op de weg als de Thuis afgelopen maand, dus ik hou ’t Joop: “Die 50 jaar chauffeur kon nog wel even vol!" VERHALEN VAN MENSEN (RIVM-voorschrift). De gezondheid van eenieder staat voorop, dat is het belangrijkste op dit moment.” Een bizar afscheid na een leven lang werkzaam in het onderwijs. Een troost, het is uit stel, wanneer alles weer een beetje normaal draait komt er een passend afscheid. zodoende niet naar het speciaal basisonderwijs behoefden te gaan. R.T. (remedial teaching) werd ingevoerd, waarbij kinderen met bepaalde leer-en/of gedrags problemen tijdelijk geholpen kon den worden en hierna weer met past en kwamen er 2 nieu- de groep konden meedoen.” Er werd een Zorgafdeling inge richt met een intern begeleider en remedial teachers. te pakken en 4 keer Nederlands Kampioen ge worden.” In 1984 mocht Joop zelfs deelnemen aan het Wereldkam- Veel ferrytrailers uit de havens pioenschap in het Fins Turku. Na vanZeebrugge, Vlissingen en Rot- l"”'" terdam. Ik heb zelfs meegemaakt Joop om Wereldkampioen te wor- dat ik terugkwam uit Zwitserland om een op te halen in Nieuw-Ginneken. kilometer achteruit om de lading op zijn plek te krijgen." Later reed Joop ook roomboter voor Cam- zak geladen bij de Boeren- pina naar Frankrijk. “Een droom baan: toen had je nog douane. Maar die kenden mij al snel. Ik 50 kilo en toen dat van de arbo- had altijd welkeen doosje voor die wet niet meer mocht zakken van 25 kilo. Die pakten we dan maar twee tegelijk... Remijsen reed eigenlijk alles, slakken en kolen een spannende wedstrijd lukte ’t dem een bijzondere prestatie! Die vereniging lastig e werktijden dag later groot huisvuil behendigheid heeft Joop ook ge- holpen om al die jaren nagenoeg Om daarha weer zand- en grind- schadevrij met de vrachtwagen containers weg te brengen. Die te rijden, afwisseling, dat vond ik geweldig. Andere chauffeurs waren daar Vaste wagen niet zo blij mee, ik wel. Zo reed ik Na zijn periode bij Remijsen ook hout voor de houthandel aan het Alphense treinstation en later ruim twaalf jaar voor de gebroe ders Vromans. Dat hout ging naar stallenbouw, tot in de Ardennen toe. Dan moest je soms bijna een groeid naar 385 en weer gedaald naar momenteel 262 leerlingen. De groei zorgde voor veel ruim- ‘hulpklas opgestart teproblemen. Noodbouw en l nieuwbouw, gefinancierd door uitgeholPen^°ndenu^°rd^.^ deze richting was al in voorberei- de gemeente, loopt altyd achter kertruidenberg. André beschikt ding, ik kon meteen mijn experti- ker een ijzeren geheugen: "ook se ais adviseur personeelszaken er de 2e klas, wel met 40 leerlin- pn, destijds overigens een heel prmale grootte.” Bnaf 1977 voor de 6e klas, toen fcstonden ook al Cito eindtoet en. De jonge onderwijzer is am- Itieus en gaat managementcur- Lssen volgen. In 1980 subhoofd pn Basisschool de Peuzelaer in [eertruidenberg, in 1988 hier de hnoeming tot directeur. h een Magistrum cursus en cur- F Bovenschools management bigt een sollicitatie naar Chaam, let vervolg is bekend, vanaf 1 pbruari 1998 directeur op de fnesprong. LL 40 jaar onafgebroken in ■ndienst is tegenwoordig j en hele prestatie. Alphe- ir joop van Baal stapte al 970 in de vrachtwagen om bijna 15-jarige zijn eerste rmeters als bijrijder op de j te maken. Nu, 50 jaar «r, is Joop nog steeds op de gte vinden. Deze week werd voor dit unieke jubileum in onnetje gezet. “Chauffeur t je niet worden, dat ben je jen je niet”, aldus Joop. niet aan. In Duitsland wordt de tachograaf al uitgelezen door ,v_.‘De enige voorwaarde die naast je vrachtwagen te rijden, ik had was een eigen wagen. Dat Natuurlijk ook goed, t moet wel kon eerst niet, maar na kort over- verantwoord blijven.” leg weer wel. Ik rijd nu veel in de levensmiddelen, maar ook voor Joop wordt binnenkort 65 jaar Heineken naar Noord-Frankrijk. en werkt nu nog drie dagen in de Of rollen staal voor Hoogovens, - - ONS WEEKBLAD ONDERNEMERS IN BEELD mannen bij. Of bonbons, die ik op de terugweg in leper laadde. Mijn collega-chauffeurs waren niet al tijd blij met de snelle behandeling uit de treinwagons aan het Alp- die ik kreeg, hense spoor, melk en boter van de Campina en stenen voor de Wereldkampioen steenfabriek in Gilze.” Stiekem Dat manoeuvreren met de reed hij dan al stukjes, met de vrachtwagen bracht Joop ook baas ernaast. “Of ze vroegen of bij behendigheidswedstrijden. r ik de vrachtwagen achteruit kon “Begin jaren ’80 werd ik erop I JJ j y fj wegzetten, dat ging al vrij snel gewezen dat er beheu"di^d®- goed... Mijn eerste rit herinner ik ,n me nog goed: met Alphense ker mis zes houten trappen van Jan sen Timmerfabriek naar Gorkum brengen. Ik moest wel nuchter rijs aan te zitten. Ik had de smaak zijn, op stap met de kermis zat er toen niet in!” Remijsen Transport vervoerde in die tijd heel veel. Joop: “behalve vee, verder alles. wedstrijden voor vrachtwagens in Gilze werden gehouden. De eer ste keer werd ik meteen 3e. En er bleek ook nog een weekendje Pa- daarna ben ik nog te May: “toen de kinderen Noortje en Tom nogjong waren was Joop elke avond thuis, daarna niet meer. Maar je weet niet beter. Ik heb veel verjaardagen alleen be zocht.” Joop: “omdat je ook nach ten weg bent is aansluiten bij een •■"Usd

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 2020 | | pagina 1