125 jaar Beis Lijntje (1867-1992)
KOë/Atuincentrum
i
Café Nova
in de Molenstraat te Baarle-Hertog
'Patrick and his sound'
„Tot ziens, Neity
ZOEKT
□□HAPERS
bedrijfsorganisatie
Bisschop de Vetplein 7, 5126 CA Gilze
1.00
Drieluik-concert
Baarle-Gilze-Sprundel succesvol!
Nieuws- en Advertentieblad voor Alphen en Riel - Baarle-Nassau - Baarle-Hertog en Chaam
n.
Vrijdag 2 oktober 1992
nr. 4307
- lulip
computers
- Exact
software
Om ouderwets en
gezellig kermis te eieren,
kom naar
Onze netwerken groeien met U mee (Ook OS/2)
inpidem
GOORWEG15
BAARLE-NASSAU
Daar speelt voor u
de bekende i
automatisering Rijen
software 01612-22377
WEEKAANBIEDING:
Gemengde violen 5 stuks-normaal 1.50 nu
Zaterdag 3 oktober
vanaf 20.00 uur
en dit totuur!
Stamrozen in soorten - normaal 17.50 nu9.90
Verder alle soorten tuinplanten in container, tegen zeer scherpe prijzen isiz
n i i AA
Ons Weekblad
Samen met het gemengd Koor het kersverse volkslied van Baol.
PORT BETAALD
BAARLE-NASSAU
ZIE ELDERS IN DIT BLAD
*1
Uitgave van Uitgeverij Emiel de Jong B.V. - Tel. 04257-8922* - Postbus 8 - Baarle-Nassau - Zevenentachtigste jaargang.
Kopij en advertenties uiterlijk woensdagmorgen in ons bezit s.v.p. Telefonisch opgeven van advertenties is mogelijk tot
woensdag 12.00 uur (alleen via tel.nr. 04257-8922* toestel 42 - fax nr. 04257-8496). Uitgezonderd familie-advertenties
en zoekertjes. Deze uitsluitend opgeven bij de kontaktadressen kontant of aan de drukkerij - Voor Baarle: Visweg 8 - Giro:
4473393. Voor Alphen: 'De Nieuwe Magneet' - Stationstraat 23 - Alphen - Tel. 04258-1721 - Voor Chaam: A. de Jong -
Wolfsdonk 7 - Chaam - Tel. 01619-1767 - Voor Riel: J. van der Kaa - Ronsel 9 Riel - Tel. 04248-1922. Voor België:
P.V.B.A. de Jong - Nassaulaan 1 - 2387 Baarle-Hertog.
Boek
In oktober 1992 zal dan de geschiedenis
van ’Het Beis Lijntje’ eindelijk in boek
vorm verschijnen. De auteur van deze
geschiedenis is Josée Siegers. Zij is in
1963 geboren te Turnhout, ze groeide
op in Weelde en volgde haar middelba
re studies in Turnhout. Zij studeerde
geschiedenis aan de Katholieke Univer-
j door Sprundel, Gilze en Baarle een
leuk licht concert gebracht wat door
het toch redelijk opgekomen publiek
positief werd gewaardeerd.
Een bijzondere waardering kwam van
uit het publiek na het optreden van
St. Remi tesamen met het parochieel
zangkoor waarbij het lied ter gelegen
heid van het 1000 jaar Baarle werd ge
presenteerd.
Als afsluiting werd door de drie deel
nemende verenigingen o.l.v. Frans
van Gils de felicitatiemars B.B.-
Jubiiee gebracht, hetgeen bij het pu
bliek zeer zeker in de smaak viel.
Als organisatie rest ons nog onze har
telijke dank over te brengen voor de
bewezen diensten aan onze vereniging
t.w. de gemeente Baarle-Nassau voor
de afsluiting van het plein. Zij, die de
stoelen voor het publiek ter beschik
king stelden, het bedrijf dat de trek
kracht disponibel stelde voor het op
halen en wegbrengen van de kiosk en
de toiletwagen en tot slot zij, die voor
de broodnodige energievoorziening
hun medewerking verleenden. Nog
maals hartelijk dank!
Wij als St. Remi zien in elk geval te
rug op een geslaagd evenement in het
kader van het 1000-jarig bestaan van
Baarle. We spreken daarbij tevens de
hoop uit dat uit dit contact tussen de
drie verenigingen in de toekomst eni
ge continuïteit mag geboren worden.
Aan St. Remi zal het niet liggen!!
Bestuur St. Remi
Nieuwe impuls
Nadat de lijn van Tilburg tot aan de
grens door de Nederlandse Staatsspoor
wegen was genaast, werd tevens door
beide landen besloten een nieuw
grensstation te bouwen, analoog aan
het grensstation van Roosendaal. Men
hoopte met dit station en de daar aan
wezige douanefaciliteiten extra passa
giers te trekken voor deze verbinding.
In 1906 werd het ambitieuze grenssta
tion geopend. Toch bleef de lijn een
sluimerend bestaan leiden.
In de eerste wereldoorlog kwam de ver
binding Turnhout-Tilburg zelfs hele
maal stil te liggen. De beruchte ’elek-
trieke draad’ liep midden door het
grensstation. Nu het grote grensstation
er stil en verlaten bij lag, besloot de Ne-
siteit van Leuven, waar zij in 1987 haar
licentiaat in de moderne geschiedenis
behaalde met de geschiedenis van de
spoorlijn Turnhout-Tilburg. Na enke
le jaren gewerkt te hebben als lerares ge
schiedenis en
bibliotheekassistente, werkt zij momen
teel bij de milieudienst van de gemeen
te Ravels. Na haar huwelijk is zij woon
achtig in Baarle-Hertog en heeft zij van
uit haar huis uitzicht op het nog otbre-
kende stuk van het fietspad ’Het Beis
Lijntje’.
’Het Beis Lijntje’; de geschiedenis van
de spoorlijn Turnhout-Tilburg
De afgelopen twee weken attendeerden wij u in dit blad reeds op het feit dat
afgelopen zondag in Baarle de afsluiting zou plaats vinden, van het drieluik-
concert in het kader van het 1000 jarig bestaan van de plaatsen Baarle, Gilze
Moeizaam begin
Het begin van het Beis Lijntje was
beslist geen gemakkelijke. In beide lan
den was men het erover eens dat er een
aantal snelle spoorwegverbindingen
tussen beide landen nodig waren om de
economie te ondersteunen. De eerste
verbinding werd die tussen Essen en
Roosendaal die deel uitmaakte van de
verbinding tussen Antwerpen en Rot
terdam. Toen een tweede verbinding ter
sprake kwam, dacht men aan verlen
ging van de lijn Leuven-Herentals via
Turnhout tot Tilburg in Nederland. Via
deze lijn zou dan de snelste verbinding
tussen Parijs en Amsterdam gereali
seerd kunnen worden. Heel vlot ging
het allemaal niet. Ook een stad als Bre
da wilde graag die verbinding met
Turnhout. Daarbij kwam nog dat de
onderhandelingen tussen beide landen
niet al te vlot verliepen. Men kende we
derzijds nog steeds enige achterdocht,
voortkomend uit de onafhankelijk
heidsstrijd van België. Toch kwam men
in 1864 tot een overeenkomst waarbij
besloten werd de lijn vanuit Turnhout
naar Tilburg aan te leggen. De lijn werd
aangelegd door de Belgische maat
schappij Société des Chemins de fer de
la Nord de la Belgique. De exploitatie
van de lijn kwam ook in handen van een
Belgische maatschappij, de ’Grand
Central Beige’. De spoorlijn tussen
Turnhout en Tilburg kreeg bij de bevol
king al snel de bijnaam ’het Beis
Lijntje’.
Hoewel de lijn de snelste verbinding
vormde tussen Amsterdam en Parijs
kwam, door allerlei tegenwerking van
concurrerende maatschappijen, het
vervoer over deze lijn niet echt op gang.
Ook de opening van deze nieuwe lijn
werd niet wat men zich
ervan had voorgesteld. Door het uitbre
ken van een cholera-epidemie in onze
streek, werden alle feestelijkheden af
gelast. De opening op 1 oktober 1867
was dan ook een
sobere aangelegenheid. De hele gang
van zaken leek wel profetisch, want het
beoogde succes van de lijn bleef ook uit.
en Sprundel.
Het concert als zondanig vond plaats
op de kiosk, welke was opgesteld op
het St. Annaplein. Op dit plein was
door St. Remi een gezellig terras ge
schapen. Om 13.00 uur werd door el
ke deelnemende vereniging een korte
muzikale rondwandeling door het
dorp gemaakt, welke uiteraard eindig
de bij de kiosk. Dit gegeven op zich
bracht al de nodige ambiance in on-
Nieuwstraat 2- Baarle-Nassau Tel. 04257-9885
In de finale concerteerden de drie corpsen samen
(1867-1992) is binnenkort in de boek
handel verkrijgbaar voor fl. 44,50 of
890 F. Het boek is een uitgave van uit
geverij Em. de Jong bv te Baarle-
Nassau.
Tentoonstelling
Rondom het Beis Lijntje zijn er nu een
tweetal tentoonstelhngen te bezichti- _a
gen. De eerste is de fototentoonstelling de geschiedenis" van de spoorlijn
van de Tilburgse fotograaf Ernest Pot- 1 - -
ters in het Heemhuis die op de open
zondag 4 oktober a.s. nog te bezichti-
gen is tot 17.00 uur. De tweede tentoon- j goed weer zijn beide tentoonstellingen
‘O x**o~xx^**v V.V W1UVZ.UU1 iv bllllia Lt LAJ111UL11CI Cll 111CL
Weelde-Statie. Het betreft hier een ten- langs ’Het Beis Lijntje’
Op 1 oktober 1992 herdenken we het feit dat het Beis Lijntje 125 jaar geleden werd
geopend. Bij die gelegenheid zal zeer binnenkort het boek van Josée Siegers dat
de gehele geschiedenis van dit Beis lijntje behandelt, verschijnen. Vooruitlopend
op de verschijning van de eerste complete geschiedenis van deze internationale
spoorwegverbinding tussen Nederland en België, geven we u hier een vooruitblik
op de geschiedenis van deze veelbelovende spoorlijn.
derlandse regering het in te richten voor
de opvang van Belgische vluchtelingen.
Na de eerste wereldoorlog kwam het
vervoer over de lijn weer traag op gang.
Te traag vond men bij de betrokken
maatschappijen en men besloot in 1934
het personenvervoer definitief te stop
pen. Daarna deed de lijn slechts dienst
voor het goederenvervoer. De teloor
gang van ’het Beis Lijntje’ was toen niet
meer te keren. Heel even was er bij de
bevrijding in 1944 nog een opleving
toen de geallieerden de lijn gebruikten
voor aanvoer van allerlei materieel.
In 1973 werd ook het goederenvervoer
over het Beis Lijntje stopgezet en lag de
lijn er stil en verlaten bij, totdat in Til
burg het initiatief werd genomen om
een toeristische stoomtrein op de lijn
Tilburg-Turnhout te laten rijden. He
laas ging voor de initiatiefnemers hun
droom niet geheel in vervulling, want
men mocht maar tot Baarle-Nassau-
Grens rijden. De toeristische trein kreeg
daarom al gauw de bijnaam ’Baol Boe
mel’. Met wisselend succes werd de ’Ba
ol Boemel’ in bedrijf gehouden. In 1982
gooide de N.S. echter roet in het eten
door de rekening voor achterstallig on
derhoud te presenteren aan de Stichting
Stoomtrein Tilburg-Turnhout. Het ge
volg was dat de SSTT failliet werd ver
klaard en andermaal het spoor er stil en
verlaten bij kwam te liggen. Uiteinde
lijk werd in 1987/88 de gehele spoorlijn
opgebroken. Heel even was er nog spra
ke van dat het tracé Turnhout-Tilburg
gebruikt zou worden voor de T.G.V.,
maar ook die plannen verdwenen weer
even snel als ze gekomen waren.
In 1989 bracht ons het initiatief van de
gemeente Alphen en Riel om op de bed
ding van de voormalige spoorlijn een
grensoverschrijdend toeristisch fietspad
aan te leggen. Een initiatief dat snel op
gevolgd werd door alle aanliggende ge
meenten en' dat dankzij een Interreg
subsidie gerealiseerd kon worden. Sinds
1990 kan men dan per fiets van Tilburg
naar Turnhout. Het fietspad kreeg de
passende naam ’Het Beis Lijntje’,
waarmee de herinnering aan de interna
tionale spoorlijn Turnhout-Tilburg le
vendig wordt gehouden.
In 1992 werd bekend dat er een specia
le EEG-subsidie (Interreg) zal komen
om het ontbrekende stuk van het
fietspad tussen Baarle-Centrum en
Baarle-Grens alsnog aan te leggen. De
werken zullen naar verwacht wordt in
1993 worden begonnen.
ze gemeenschap.
Op de kiosk werd achtereenvolgens
toonstelling die door de auteur is inge-
dcht en die een beeld geeft van de het
ontstaan van de grensgemeenschap en
Turnhout-Tilburg. Deze tentoonstel
ling is ook zondag 4 oktober a.s. te be
zichtigen van 12.00 tot 17.00 uur. Bij
stelling is ingericht in de parochiezaal te j primate'conib^