125 jaar Beis Lijntje (1867-1992) KOë/Atuincentrum i Café Nova in de Molenstraat te Baarle-Hertog 'Patrick and his sound' „Tot ziens, Neity ZOEKT □□HAPERS bedrijfsorganisatie Bisschop de Vetplein 7, 5126 CA Gilze 1.00 Drieluik-concert Baarle-Gilze-Sprundel succesvol! Nieuws- en Advertentieblad voor Alphen en Riel - Baarle-Nassau - Baarle-Hertog en Chaam n. Vrijdag 2 oktober 1992 nr. 4307 - lulip computers - Exact software Om ouderwets en gezellig kermis te eieren, kom naar Onze netwerken groeien met U mee (Ook OS/2) inpidem GOORWEG15 BAARLE-NASSAU Daar speelt voor u de bekende i automatisering Rijen software 01612-22377 WEEKAANBIEDING: Gemengde violen 5 stuks-normaal 1.50 nu Zaterdag 3 oktober vanaf 20.00 uur en dit totuur! Stamrozen in soorten - normaal 17.50 nu9.90 Verder alle soorten tuinplanten in container, tegen zeer scherpe prijzen isiz n i i AA Ons Weekblad Samen met het gemengd Koor het kersverse volkslied van Baol. PORT BETAALD BAARLE-NASSAU ZIE ELDERS IN DIT BLAD *1 Uitgave van Uitgeverij Emiel de Jong B.V. - Tel. 04257-8922* - Postbus 8 - Baarle-Nassau - Zevenentachtigste jaargang. Kopij en advertenties uiterlijk woensdagmorgen in ons bezit s.v.p. Telefonisch opgeven van advertenties is mogelijk tot woensdag 12.00 uur (alleen via tel.nr. 04257-8922* toestel 42 - fax nr. 04257-8496). Uitgezonderd familie-advertenties en zoekertjes. Deze uitsluitend opgeven bij de kontaktadressen kontant of aan de drukkerij - Voor Baarle: Visweg 8 - Giro: 4473393. Voor Alphen: 'De Nieuwe Magneet' - Stationstraat 23 - Alphen - Tel. 04258-1721 - Voor Chaam: A. de Jong - Wolfsdonk 7 - Chaam - Tel. 01619-1767 - Voor Riel: J. van der Kaa - Ronsel 9 Riel - Tel. 04248-1922. Voor België: P.V.B.A. de Jong - Nassaulaan 1 - 2387 Baarle-Hertog. Boek In oktober 1992 zal dan de geschiedenis van ’Het Beis Lijntje’ eindelijk in boek vorm verschijnen. De auteur van deze geschiedenis is Josée Siegers. Zij is in 1963 geboren te Turnhout, ze groeide op in Weelde en volgde haar middelba re studies in Turnhout. Zij studeerde geschiedenis aan de Katholieke Univer- j door Sprundel, Gilze en Baarle een leuk licht concert gebracht wat door het toch redelijk opgekomen publiek positief werd gewaardeerd. Een bijzondere waardering kwam van uit het publiek na het optreden van St. Remi tesamen met het parochieel zangkoor waarbij het lied ter gelegen heid van het 1000 jaar Baarle werd ge presenteerd. Als afsluiting werd door de drie deel nemende verenigingen o.l.v. Frans van Gils de felicitatiemars B.B.- Jubiiee gebracht, hetgeen bij het pu bliek zeer zeker in de smaak viel. Als organisatie rest ons nog onze har telijke dank over te brengen voor de bewezen diensten aan onze vereniging t.w. de gemeente Baarle-Nassau voor de afsluiting van het plein. Zij, die de stoelen voor het publiek ter beschik king stelden, het bedrijf dat de trek kracht disponibel stelde voor het op halen en wegbrengen van de kiosk en de toiletwagen en tot slot zij, die voor de broodnodige energievoorziening hun medewerking verleenden. Nog maals hartelijk dank! Wij als St. Remi zien in elk geval te rug op een geslaagd evenement in het kader van het 1000-jarig bestaan van Baarle. We spreken daarbij tevens de hoop uit dat uit dit contact tussen de drie verenigingen in de toekomst eni ge continuïteit mag geboren worden. Aan St. Remi zal het niet liggen!! Bestuur St. Remi Nieuwe impuls Nadat de lijn van Tilburg tot aan de grens door de Nederlandse Staatsspoor wegen was genaast, werd tevens door beide landen besloten een nieuw grensstation te bouwen, analoog aan het grensstation van Roosendaal. Men hoopte met dit station en de daar aan wezige douanefaciliteiten extra passa giers te trekken voor deze verbinding. In 1906 werd het ambitieuze grenssta tion geopend. Toch bleef de lijn een sluimerend bestaan leiden. In de eerste wereldoorlog kwam de ver binding Turnhout-Tilburg zelfs hele maal stil te liggen. De beruchte ’elek- trieke draad’ liep midden door het grensstation. Nu het grote grensstation er stil en verlaten bij lag, besloot de Ne- siteit van Leuven, waar zij in 1987 haar licentiaat in de moderne geschiedenis behaalde met de geschiedenis van de spoorlijn Turnhout-Tilburg. Na enke le jaren gewerkt te hebben als lerares ge schiedenis en bibliotheekassistente, werkt zij momen teel bij de milieudienst van de gemeen te Ravels. Na haar huwelijk is zij woon achtig in Baarle-Hertog en heeft zij van uit haar huis uitzicht op het nog otbre- kende stuk van het fietspad ’Het Beis Lijntje’. ’Het Beis Lijntje’; de geschiedenis van de spoorlijn Turnhout-Tilburg De afgelopen twee weken attendeerden wij u in dit blad reeds op het feit dat afgelopen zondag in Baarle de afsluiting zou plaats vinden, van het drieluik- concert in het kader van het 1000 jarig bestaan van de plaatsen Baarle, Gilze Moeizaam begin Het begin van het Beis Lijntje was beslist geen gemakkelijke. In beide lan den was men het erover eens dat er een aantal snelle spoorwegverbindingen tussen beide landen nodig waren om de economie te ondersteunen. De eerste verbinding werd die tussen Essen en Roosendaal die deel uitmaakte van de verbinding tussen Antwerpen en Rot terdam. Toen een tweede verbinding ter sprake kwam, dacht men aan verlen ging van de lijn Leuven-Herentals via Turnhout tot Tilburg in Nederland. Via deze lijn zou dan de snelste verbinding tussen Parijs en Amsterdam gereali seerd kunnen worden. Heel vlot ging het allemaal niet. Ook een stad als Bre da wilde graag die verbinding met Turnhout. Daarbij kwam nog dat de onderhandelingen tussen beide landen niet al te vlot verliepen. Men kende we derzijds nog steeds enige achterdocht, voortkomend uit de onafhankelijk heidsstrijd van België. Toch kwam men in 1864 tot een overeenkomst waarbij besloten werd de lijn vanuit Turnhout naar Tilburg aan te leggen. De lijn werd aangelegd door de Belgische maat schappij Société des Chemins de fer de la Nord de la Belgique. De exploitatie van de lijn kwam ook in handen van een Belgische maatschappij, de ’Grand Central Beige’. De spoorlijn tussen Turnhout en Tilburg kreeg bij de bevol king al snel de bijnaam ’het Beis Lijntje’. Hoewel de lijn de snelste verbinding vormde tussen Amsterdam en Parijs kwam, door allerlei tegenwerking van concurrerende maatschappijen, het vervoer over deze lijn niet echt op gang. Ook de opening van deze nieuwe lijn werd niet wat men zich ervan had voorgesteld. Door het uitbre ken van een cholera-epidemie in onze streek, werden alle feestelijkheden af gelast. De opening op 1 oktober 1867 was dan ook een sobere aangelegenheid. De hele gang van zaken leek wel profetisch, want het beoogde succes van de lijn bleef ook uit. en Sprundel. Het concert als zondanig vond plaats op de kiosk, welke was opgesteld op het St. Annaplein. Op dit plein was door St. Remi een gezellig terras ge schapen. Om 13.00 uur werd door el ke deelnemende vereniging een korte muzikale rondwandeling door het dorp gemaakt, welke uiteraard eindig de bij de kiosk. Dit gegeven op zich bracht al de nodige ambiance in on- Nieuwstraat 2- Baarle-Nassau Tel. 04257-9885 In de finale concerteerden de drie corpsen samen (1867-1992) is binnenkort in de boek handel verkrijgbaar voor fl. 44,50 of 890 F. Het boek is een uitgave van uit geverij Em. de Jong bv te Baarle- Nassau. Tentoonstelling Rondom het Beis Lijntje zijn er nu een tweetal tentoonstelhngen te bezichti- _a gen. De eerste is de fototentoonstelling de geschiedenis" van de spoorlijn van de Tilburgse fotograaf Ernest Pot- 1 - - ters in het Heemhuis die op de open zondag 4 oktober a.s. nog te bezichti- gen is tot 17.00 uur. De tweede tentoon- j goed weer zijn beide tentoonstellingen ‘O x**o~xx^**v V.V W1UVZ.UU1 iv bllllia Lt LAJ111UL11CI Cll 111CL Weelde-Statie. Het betreft hier een ten- langs ’Het Beis Lijntje’ Op 1 oktober 1992 herdenken we het feit dat het Beis Lijntje 125 jaar geleden werd geopend. Bij die gelegenheid zal zeer binnenkort het boek van Josée Siegers dat de gehele geschiedenis van dit Beis lijntje behandelt, verschijnen. Vooruitlopend op de verschijning van de eerste complete geschiedenis van deze internationale spoorwegverbinding tussen Nederland en België, geven we u hier een vooruitblik op de geschiedenis van deze veelbelovende spoorlijn. derlandse regering het in te richten voor de opvang van Belgische vluchtelingen. Na de eerste wereldoorlog kwam het vervoer over de lijn weer traag op gang. Te traag vond men bij de betrokken maatschappijen en men besloot in 1934 het personenvervoer definitief te stop pen. Daarna deed de lijn slechts dienst voor het goederenvervoer. De teloor gang van ’het Beis Lijntje’ was toen niet meer te keren. Heel even was er bij de bevrijding in 1944 nog een opleving toen de geallieerden de lijn gebruikten voor aanvoer van allerlei materieel. In 1973 werd ook het goederenvervoer over het Beis Lijntje stopgezet en lag de lijn er stil en verlaten bij, totdat in Til burg het initiatief werd genomen om een toeristische stoomtrein op de lijn Tilburg-Turnhout te laten rijden. He laas ging voor de initiatiefnemers hun droom niet geheel in vervulling, want men mocht maar tot Baarle-Nassau- Grens rijden. De toeristische trein kreeg daarom al gauw de bijnaam ’Baol Boe mel’. Met wisselend succes werd de ’Ba ol Boemel’ in bedrijf gehouden. In 1982 gooide de N.S. echter roet in het eten door de rekening voor achterstallig on derhoud te presenteren aan de Stichting Stoomtrein Tilburg-Turnhout. Het ge volg was dat de SSTT failliet werd ver klaard en andermaal het spoor er stil en verlaten bij kwam te liggen. Uiteinde lijk werd in 1987/88 de gehele spoorlijn opgebroken. Heel even was er nog spra ke van dat het tracé Turnhout-Tilburg gebruikt zou worden voor de T.G.V., maar ook die plannen verdwenen weer even snel als ze gekomen waren. In 1989 bracht ons het initiatief van de gemeente Alphen en Riel om op de bed ding van de voormalige spoorlijn een grensoverschrijdend toeristisch fietspad aan te leggen. Een initiatief dat snel op gevolgd werd door alle aanliggende ge meenten en' dat dankzij een Interreg subsidie gerealiseerd kon worden. Sinds 1990 kan men dan per fiets van Tilburg naar Turnhout. Het fietspad kreeg de passende naam ’Het Beis Lijntje’, waarmee de herinnering aan de interna tionale spoorlijn Turnhout-Tilburg le vendig wordt gehouden. In 1992 werd bekend dat er een specia le EEG-subsidie (Interreg) zal komen om het ontbrekende stuk van het fietspad tussen Baarle-Centrum en Baarle-Grens alsnog aan te leggen. De werken zullen naar verwacht wordt in 1993 worden begonnen. ze gemeenschap. Op de kiosk werd achtereenvolgens toonstelling die door de auteur is inge- dcht en die een beeld geeft van de het ontstaan van de grensgemeenschap en Turnhout-Tilburg. Deze tentoonstel ling is ook zondag 4 oktober a.s. te be zichtigen van 12.00 tot 17.00 uur. Bij stelling is ingericht in de parochiezaal te j primate'conib^

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1992 | | pagina 1