ÏJ B Grenzeloos succes voor 9 Jo van den Buys, Alphen kreeg zevende onderscheiding Heemkundekring Amalia van Solms I GfashanM SpHters Heemkamp 1992 in Baarle H till Vrijdag 28 augustus 1992 nr. 4302 Voor al uw glaswerkzaamheden P.G. Plaatsing van het bronzen plastiek op de hoek van het pand van Galerie de Verbeelding (Fo to: Hans Franz). Daarbij hebben de deelnemers voor al oog voor de natuur en de historie. zilver; Frans Europese onderscheiding en de gouden onderscheiding van de Bond van Nederlandse Militaire oorlogs- en dienstslachtoffers. Wij wensen Jo van harte proficiat of schoon het krijgen van dergelijke on derscheidingen nooit echt vreugdevol kunnen zijn. Vrijdag stond een nadere kennisma king met Baarle op het programma. Ook nu weer verdeeld over drie groe pen trok men door Baarle, Zonderei- gen en Ulicoten. Ook vrijdag was het weer een druk programma. Een groep heeft jammer genoeg niet alles kun nen afwerken omdat deze groep ge plaagd werd door maar liefst 9 lekke banden. Het weer was vrijdag een stuk gunstiger zodat men zelfs de ge plande picknick kon laten doorgaan. Zaterdag ging men te voet kennis ma ken met Baarle-Centrum waarbij men de Remigiuskerk, de beide gemeente huizen en het Heemhuis bezocht. In het heemhuis kon men dan de ten toonstelling ’1000 jaar Baarle met een Vérvolg op pagina 9 PORT BETAALD BAARLE NASSAU Tel. 04257-8853 - Reth 8 5111 HC Baarle-Nassau de boot gebleven, want toen ik aan de beurt was, was het eb geworden en lag de boot meters ver op het drooggeval len strand. Het gevolg was dat de touwladders enkele meters boven het bikkelharde strand ophielden. Toch maar riske ren, want de angst voor een nieuw bombardement zat er danig in. De val op het harde strand werd mij nood lottig. Ik verbrijzelde mijn voet. Door kameraden ben ik naar een strand- schuurtje gedragen. Rode Kruis sol daten haalden mij daar later op en brachten mij naar een ziekenhuis in Calais. Alsof ze mij beslist moesten hebben, werd ook dat ziekenhuis even later gebombardeerd. Ik werd niet verder gewond, maar werd meteen overgebracht naar een ander ziekenhuis in Calais. Daar bleek mijn verwonding van die aard, dat mijn voet geamputeerd moest worden. Zes weken later werd ik door het Ro de Kruis opgehaald en overgebracht naar Breda en later naar Utrecht. Daags voor Kerstmis 1940 was ik weer thuis. De Franse boot ’La Pavor’ is, nadat de vele doden waren geborgen, in brand gestoken. Hij heeft heel lang op In de regen wachten voor ’douanier’ Mil Rijsbosch. Heemkundekring Amalia van Solms mag terugzien op een zeer geslaagd Heem- kamp 1992. In het kader van 1000 jaar Baarle had de ’Baarlenaar van het jaar 1991’ dit traditionele werkkamp voor Brabantse heemkundigen naar Baar le gehaald. Na een voorbereidingsperiode van bijna een jaar mag de werk groep Heemkamp tevreden zijn over dit heemkamp dat dit jaar 150 deelne mers telde. ven en vervolgens Tilburg. Wij zou den proberen achter de waterlinie te komen. Regelmatig moesten wij dek king zoeken voor de Duitse vliegtui gen. Op de Rijksweg Tilburg-Breda werden wij tot tweemaal toe bestookt met bommen door drie Duitse bom menwerpers. Tal van voertuigen wer den vernield. Hoeveel doden en ge wonden er vielen, heb ik eigenlijk nooit geweten. Onze groep was door deze bombardementen totaal uiteen geslagen. Met een zekere Grauwmans uit Gilze reden wij na dit vreselijk bombardement richting Gilze, waar we ’s avonds de elfde mei aankwa men. We brachten de nacht door bij de ouders van Gerrit de Bakker. ’s Anderendaags rees bij ons de vraag: wat te doen? Richting Breda of rich ting Alphen? Wij kozen Alphen. De nacht die volgde bracht ik door bij Ch. Jansen in de stationsstraat. In Al phen (dus thuis blijven) zou deserte ren in oorlogstijd betekenen. In het dorp zagen we burgemeester Ancion. Hij raadde ons aan België te vluch ten en te proberen de kust te bereiken. Via Hoogstraten kwamen wij aan in Antwerpen. Daar waren nog honder den andere Nederlandse militairen. In een grote wanorde zakten we af naar Duinkerken. Daar troffen we de Al- phenaren die bij de luchtmacht wa ren. Ook zij vluchtten steeds verder van huis weg. Ook Aug. Pijnenburg was bij hen. Hij zou sneuvelen in La Panne. Wij verloren onze dorpsgeno ten reeds snel weer uit het oog. 20 MEI In Duinkerken gingen wij aan boord van de Franse boot ’La Pavor’, die ons naar Engeland zou brengen. De boot zat vol met bijna allemaal Ne derlanders. Bij Calais zou zij het ka naal oversteken, maar nog vóór deze havenstad werd de boot getroffen door een zwaar bombardement. De gevolgen waren ontzettend. Er wa ren, zoals ik later hoorde, van de 1800 opvarenden 400 doden en een groot aantal gewonden. Ikzelf mankeerde niets. Wat ik veel later pas hoorde was, dat ook de Alphenaren Toon van de Heyning en Kees Huyben aan boord van deze boot waren en ook Janus Jansen uit Riel. Ook bij bleven ongedeerd. De zwaar beschadigde boot werd door de kapitein met opzet op het strand gezet. Dit gebeurde toen het vloed was. Met honderden gingen de overlevenden via touwladders van boord. Ze sprongen in het water en bereikten zo behoorlijk gemakkelijk het strand. Helaas ben ik té lang op Baarle Het programma dat de 150 deelne mers moesten afwerken was zeer vol. Na de kennismakingsavond op woensdag, ging de groep donderdag op de fiets richting Turnhout. De Stad Turnhout die al eeuwen banden heeft met Baarle was een logische keuze in dit ’Grenzeloos Heemkamp’. Het was of de duvel er mee speelde, maar juist op het moment dat men op de fiets wilde stappen, viel het met bakken uit de hemel. Toch lieten de ervaren heemkampers zich niet afschrikken en opgewekt fietste men via het Beis Lijntje richting Turnhout. Precies aan de grens had men de heemkampers een leuke verrassing bereid. Enkele le den van de heemkundekring traden hier op als douaniers. Hier kreeg een ieder een stempel in zijn Grenzeloos Werkkamp Het werkkamp van Stichting Bra bants Heem is elk jaar weer een bele venis voor de deelnemers. In feite is het een grote vriendengroep die jaar lijks weer samenkomt om gezamen lijk Brabant te verkennen. Vele deel nemers komen dan ook niet voor de eerste keer naar een werkkamp. Een deelnemer deed al weer voor de 42-ste keer mee. Als je dan bedenkt dat dit het 44-ste was, dan weet u wel hoe be langrijk dit werkkamp is. Trouwens tegenwoordig spreekt men meer over een Heemkamp. Vroeger was het echt een werkkamp waarbij de deelnemers letterlijk de spade han teerden om opgravingen te doen. Te genwoordig is men nog wel actief, maar de opgravingen e.d. zitten niet meer in het programma. Nu maakt men intensief kennis met het dorp door drie dagen lang kris kras door het dorp en omgeving te fietsen. Ons Weekblad Uitgave van Uitgeverij Emiel de Jong B V. -Tel. 04257-8922* -Postbus 8 -Baarle-Nassau -Zevenentachtigste jaargang. Kopij en advertenties uiterlijk woensdagmorgen in ons bezit s.v.p. Telefonisch opgeven van advertenties is mogelijk tot woensdag 12.00 uur (alleen via tel.nr. 04257-8922 toestel 42 - fax nr. 04257-8496). Uitgezonderd familie-advertenties en zoekertjes. Deze uitsluitend ópgeven bij de kontaktadressen a kontant of aan de drukkerij - Voor Baarle: Visweg 8 Giro: 4473393. Voor Alphen: 'De Nieuwe Magneet' - Stationstraat 23 - Alphen - Tel. 04258-1721 - Voor Chaam: A. de Jong - Wolfsdonk 7 - Chaam - Tel. Ó1619-1767 Voor Riel: J. van der Kaa - Ronsel 9 - Riel - Tel. 04248-1922. Voor België: P.V.B.A. de Jong - Nassaulaan 1 - 2387 Baarle-Hertog. het strand gelegen en kreeg de bij naam ’Het Spookschip’. Tot zover in telegramstijl het verhaal van Jo, die sindsdien als een van de vele oorlogsslachtoffers door het le- ven gaat. Vorige week vrijdag dus kreeg Jo zijn zevende onderscheiding met de ver melding ’Gewond maar niet overwon nen’. De zes eerdere opgespelde onderschei dingen zijn mooi maar wegen niet op tegen het gemis van een voet. De zes onderscheidingen zijn: Oranje Nassau in zilver; mobilisatie oorlogskruis; Bond van Oudstrijders in brons en in Paspoort, wat als zeer leuk werd er varen. In Turnhout kreeg men ver deeld over drie groepen een stadwan- deling onder geleide van een VVV- hostess. Vorige week vrijdag kreeg Jo van den Buys voor de zevende maal een onder scheiding. Deze onderscheiding werd op het gemeentehuis uitgereikt door loco- burgemeester Van den Abbeelen. Hierbij waren aanwezig zijn familie, het bestuur van de Bond Oudstrijders en wethouder Van Gorp en secretaris T. Wouters. De heer van den Abbeelen zei in zijn toespraak o.m.: U was bij het uitbreken van de oor log als dienstplichtig soldaat ingedeeld bij het 4-2 Grensbataljon en gelegerd in Blerick aan de Maas. U moest zich voor het oprukken van de vijand te rugtrekken en belandde uiteindelijk uiteindelijk in Duinkerken in Frank rijk om van daaruit op 20 mei 1940 verscheept te worden naar Engeland. U kwam echter niet ver. Het vracht schip de ’Pavor’ waar u aan boord was, werd door de Duitsers gebom bardeerd en van de 1800 opvarenden sneuvelden helaas 450 man. U mocht zich nog gelukkig prijzen maar raak te wel ernstig gewond bij het verlaten van het schip. Zes weken lang lag u in een ziekenhuis in Duinkerken. De Minister van Defensie heeft eind 1990 het besluit genomen om een Draaginsigne Gewonden in te stellen om respect en waardering uit te spre ken voor al degenen die zich in de oorlog onder toch al buitengewoon moeilijke omstandigheden hebben in gezet en daarbij ook nog verwonding of psychisch letsel hebben opgelopen. Mijnheer van den Buijs, onlangs heb ik van het Ministerie van Defensie be richt ontvangen dat aan u als eerste in deze gemeente deze Draaginsigne Gewonden is toegekend. De Latijnse tekst hierop ’Vulneratur Nee Victus’ ofwel ’gewond maar niet overwonnen’ spreekt voor zichzelf. Toen Jo in april 1987 voor de zesde maal een onderscheiding kreeg op gespeld, was dat voor ons aanleiding om een praatje met hem te maken. Na enig nadenken deed hij zijn verhaal en vond het goed dat wij in tele gramstijl zijn wedervaren zouden pu bliceren. Uit dat verhaal distilleren wij thans het volgende: 10 MEI 1940 Toen op 10 mei 1940 de oorlog uit brak, was ik ingedeeld bij het deta chement kanaalwacht Tilburg en was gelegerd in Blerick bij Venlo. Die be wuste dag was ons eerste werk de spoorlijn afgrendelen door middel van een groot stalen hek voor het ge val een Duitse trein zou proberen ons land binnen te rijden. Nauwelijks hadden wij deze taak volbracht of er naderde reeds een trein stampvol mi litairen. Bij het hek konden ze niet verder. Onze tweede opdracht was een grote brug opblazen. Hierbij sneuvelden een flink aantal Duitsers me vanuit de stilstaande trein pro beerde de brug in handen te krijgen. Vanaf dat moment was onze enige ge legenheid om niet te sneuvelen of in Duitse handen te vallen, terugtrek ken. We reden per fiets naar Eindho- 7oto’s: Theo de Graaf, Riel)

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1992 | | pagina 1