CAMP
Uitbreiding Gemeentehuis
Baarle-Nassau voorlopig
van de baan
BRUURS
bloemen en planten
Bestel tijdig uw
potchrysanten
Grote witte dQ Efl
BIOTHERM aanwezig
Drogisterij- Parfumerie
Nieuws- en Advertentieblad voor Alphen en Riel - Baarle-Nassau - Baarle-Hertog en Chaam
D.m.v. fluoriserend licht van de 'bio-analyseur'
is het mogelijk om zeer nauwkeurig
een huidadvies te geven
Indien u wenst kunt u voor 26 oktober
een afspraak maken
Vrijdag 25 oktober 1991
nr. 4260
Nieuwstraat31 - Baarle-Nassau
Telefoon: 04257-9262
Klein witte 1E nn
Op zaterdag 26 oktober a.s. is bij ons
een schoonheidsspecialiste van
ns Weekblad
2502
y
Vervolg op pagina 15
O
297
i
PORT BETAALD
BAARLE-NASSAU
voet-
Gu
vens
rging
e voet.
43,
3679.
^taal2- Baarle-Nassau Tel. 04257-9885
Ligt hier eventueel een nieuwe bestem
ming voor het SOB-gebouw
Inmiddels is ook de studie over de mo
gelijke groene gemeente afgerond.
Meer daarover leest u elders in Ons
Weekblad.
Ir. Verkuylen gaat in zijn onderzoek
dieper in op de onderlinge planologi
sche samenhang. Verrassend daarbij is
dat hij behalve de vier genoemde ge
meenten ook Molenschot en Gilze bij
de groene gemeente voegt vanwege de
samenhang met het groene gebied daar
onder gelegen. Dit is voor de stuurgroep
aanleiding om ook de gemeente Gilze-
Rijen de rapporten toe te sturen. Of de
gemeente Gilze-Rijen zal deelnemen
aan het initiatief voor de groene ge
meente valt te betwijfelen, maar het is
wel goed dat men op de hoogte is van de
inhoud van de rapporten. Want juist de
provincie en meer speciaal decommis-
sie Schampers zullen ook deze rappor
ten onder de ogen krijgen. Stel dat men
op provinciaal niveau iets ziet in de ge
constateerde samenhang van Gilze en
Molenschot met de groene gemeente,
dan zou het voor Gilze-Rijen onnodig
schrikken zijn. Nu kan men al in een
vroeg stadium kennis nemen van de
rapporten. Of het allemaal zo’n vaart
zal lopen, valt nog te betwijfelen.
Per gemeente heeft professor Frissen
een sterkte/zwakte analyse in kaart ge
bracht. We geven in het kort de conclu
sies per gemeente:
(Foto ANorbart, Baarle-Nassau)
nologische samenhang voor een sterke
groene gemeente. In het volgende gaan
we eens aan de hand van die rapporten
bekijken wat de voors en tegens zijn
voor een vorm van samenwerking of sa
mensmelting van de betrokken ge
meenten.
Sterkte/zwakte analyse
Professor Frissen heeft als basis voor
zijn onderzoek een analyse gemaakt
van de sterke en zwakke punten van de
vier afzonderlijke gemeenten. Uit die
gegevens komt duidelijk naar voren dat
de afzonderlijke gemeenten op dit mo
ment naar behoren functioneren, maar
dat men door samenvoeging van die
vier gemeenten een gemeente krijgt die
met zijn 36.000 inwoners zodanig ver
sterkt wordt dat men ook op bestuurlijk
vlak de gelegenheid krijgt om meer pro
fessionalisme aan te trekken voor het
uitvoeren van de diverse taken. Zo zou
die grote groene gemeente kunnen be
schikken over full-time wethouders en
een ambtelijk apparaat waarin meer
specialisten kunnen worden aange
trokken.
Eén groene gemeente,
van idee tot werkelijkheid
ling tegenover staat. Bestuurskracht-
overwegingen zouden een roep voor één
bestuurszorg kunnen rechtvaardigen.
Aangezien de grensproblematiek met
Baarle-Hertog geen zaak van gemeen
telijke herindeling is, is deze situatie
noch een sterkte noch een zwakte. Fi
nancieel gezien is Baarle-Nassau een
sterke gemeente en is er daarom geen re
den tot bezorgdheid.
De door het gemeentebestuur van
Baarle-Nassau noodzakelijk geachte
uitbreiding van het gemeentehuis gaat
voorlopig niet door. De Provincie
Noord-Brabant onthield haar goedkeu
ring aan de begrotingswijziging nodig
voor een krediet van 2.292.23Ó,- t.b.v.
de nieuwbouw/verbouw wegens drin
gende redenen.
De belangrijkste reden is dat er op dit
moment gewerkt wordt aan een ge
meentelijke herindeling in de gehele
provincie. Uitgangspunt van het pro
vinciaal beleidsakkoord 1991-1995 is
dat de provinciale voorbereidingen
(v.d. herindeling) in de bestuursperio
de 1991-1995 worden afgerond. Pas
dan is er zichtop welke de gevolgen zul
len zijn van een gemeentelijke herin
deling.
Met dit besluit van G.S. wordt het
meerderheidsbesluit van de gemeente
raad eerder dit jaar teruggedraaid. De
VPB vroeg destijds in de raad al om eni
ge terughoudendheid aangaande de
bouwplannen, mede gezien het ook
door Baarle-Nassau ondersteunde on
derzoek naar een samenwerkingsver
band in één groene gemeente en de na
derende gemeentelijke herindeling. De
meerderheid van de raad vond toen ech
ter dat gezien de werkomstandigheden
geen langer uitstel wenselijk was. De
provincie Noord Brabant heeft nu ech
ter anders beslist. Wel geeft de provin
cie ter overweging of er middels tijdelij
ke voorzieningen een aanvaardbare tus
senoplossing kan worden gerealiseerd.
Chaam: Uit het onderzoek blijkt dat de
gemeente Chaam vooral op bestuurlij k-
juridisch terrein kwetsbaar is. De gerin
ge omvang en specialisatie van vooral
het ambtelijke apparaat draagt ertoe bij
dat een aantal lokale basistaken welis
waar naar behoren wordt uitgevoerd,
maar dat deze uitvoering zeer kwets
baar is. Op financieel-economisch ter
rein zijn er geen redenen tot be
zorgdheid.
Nieuw-Ginneken: Geconstateerd wordt
dat de gemeente Nieuw-Ginneken in
staat is haar lokale basistaken op een
adequaat niveau uit te voeren. In ver
houding tot de andere gemeenten moet
tevens worden vastgesteld dat de specia
lisatie van het ambtelijk apparaat rela
tief groot is. Daarnaast biedt een derde
wethouder hier meer ruimte voor spe
cialisatie binnen het college.
Op financieel-economisch terrein moet
het gebruik vanvoorzieningen van de
gemeente Breda als gevolg van het in el
kaar over lopen van Bavel en Ulven-
hout in Breda als een zwate worden ge
zien. Deze zwakte wordt tot op zekere
hoogte geneutraliseerd door een aantal
specifieke financiële compensatierege
lingen. Daarom is de totaalscore op dit
punt noch sterk noch zwak. Een zwakte
is het feit dat zich op de grens van
Uitgave van Uitgeverij Emiel de Jong B.V. - Tel. 04257-8922" - Postbus 8 - Baarle-Nassau - Zesentachtigste jaargang.
Kopij en advertenties uiterlijk woensdagmorgen in ons bezit s.v.p. Telefonisch opgeven van advertenties is mogelijk tot
woensdag 1 2.00 uur (alleen via tel.nr. 04257-8922' toestel 42 fax nr. 04257-9100). Uitgezonderd familie-advertenties
en zoekertjes. Deze uitsluitend opgeven bij de kontaktadressen a kontant of aan de drukkerij - Voor Baarle: Visweg 8 - Giro-
4473398. Voor Alphen: 'De Nieuwe Magneet' - Stationstraat 23 - Alphen - Tel. 04258-1721 - Voor Chaam: A. de Jong -
Wolfsdonk 7 - Chaam - Tel. 01619-1767 - Voor Riel: J. van der Kaa - Ronsel 9 - Riel - Tel. 04248-1922. Voor België'
P. V.B A. de Jong - Nassaulaan 1 - 2387 Baarle-Hertog.
te enige maanden studie kon de stuur-
;roep dan afgelopen dinsdag 22 okto-
>er de beide rapporten aan de pers pre
steren. Het zijn twee lijvige studies
(worden. Professor Frissen heeft zich
nzijn studie gericht op de haalbaarheid
fan die groene gemeente op bestuurlij k-
lundisch en financieel-economisch ter
pin. Ir. Verkuylen onderzocht de pla-
±35 bloemenIvJaUU
Gekleurde pot- aa Efl
chrysanten tk..bU
Pomponne 12.50
Alphen en Riel: Resumerend stelt men
dat de zwakten van Alphen en Riel met
name gelegen zijn in de om vang en spe
cialisatie van het ambtelijk apparaat en
het College van B&W. Relatief weinig
mensen nemen een relatief uitgebreid
takenpakket voor hun rekening, het
geen gevolgen heeft voor de kwetsbaar
heid van de gemeente. Een en ander
wreekt zich in toenemende mate in het
uitvoeren van een aantal lokale basista
ken. De Financiële positie van de ge
meente moet daarentegen als een sterk
te worden beschouwd.
Baarle-Nassau: Uit het onderzoek blijkt
dat Baarle-Nassau in staat is haar ba
sistaken op een adequaat niveau uit te
voeren. Deze uitvoering is vooral op
technisch terrein kwetsbaar, hetgeen
overigens samenhangt met de omvang
en specialisatie van het ambtelijk appa
raat. De geringe omvang van de ge
meente leidt tot minder differentiatie en
specialisatie: relatief weinig mensen
oefenen relatief veel taken/functies uit.
Dit wordt overigens weerspiegeld in de
omvang en specialisatie van het Colle
ge van B&W.
Kenmerkend voor Baarle-Nassau is de
verwevenheid met Baarle-Hertog, het
geen heeft geleid tot gezamenlijke voor
zieningen en wederzijdse dienstverle
ning, waar overigens evenredige beta-
Nieuw-Ginneken en Breda voorzienin
gen bevinden die op basis van
efficiency-overwegingen het meeste ge
baat zouden zijn bij één plaatselijke
bestuurszorg. Verder moet worden
vastgesteld dat Nieuw-Ginneken een fi
nancieel gezonde gemeente is.
Concluderend zegt het rapport van
proffessor Frissen dat de afzonderlijke
gemeenten hun lokale basistaken op een
behoorlijk niveau uit voeren. Een groot
aantal basisvoorzieningen is in de ge
meenten aanwezig. De adequate uitvoe
ring komt vooral in het geval van
Chaam, Baarle-Nassau en Alphen en
Riel enigszins onder druk te staan wan
neer deze gerelateerd wordt aan de om
vang en specialisatie van het ambtelijk
apparaat. Tegenover de relatieve zwak
te staat vooral een relatieve sterkte: al de
onderzochte gemeenten beschikken
over een goede financiële positie.
De groene gemeente
Men constateert dat - bezien tegen de
achtergrond van de plannen voor ge
meentelijke herindeling in Midden- en
West-Brabant - louter samenwerking
tussen Alphen en Riel, Baarle-Nassau,
Chaam en Nieuw-Ginneken geen ade
quaat strategisch antwoord is. Men
gaat voorbij aan de politieke realiteit.
Men sluit niet uit dat een ’groene ge
meente’ bestaande uit Alphen en Riel,
Baarle-Nassau, Chaam en Nieuw-
Ginneken de enige variant is. In het on
derzoek wordt dan ook een tweede va
riant gepresenteerd, bestaande uit sa
menvoeging van Alphen en Riel,
Baarle-Nassau en Chaam en de hand
having van Nieuw-Ginneken in zijn
huidige vorm. Tenslotte heeft men nog
een derde variant bekeken, bestaande
uit de samenvoeging van Nieuw-
Ginneken en Chaam. We zetten de va
rianten even op een rijtje.
Variant 1: ABCN-gemeenten:
De nieuwe gemeente zou in totaal
27.440 inwoners gaan tellen met een op
pervlakte van 20.505 ha. Financieel zou
de gemeente er op vooruit gaan t.o.v. de
huidige situatie omdat er een grotere
bijdrage uit het Gemeentefonds kan
worden verwacht. Zie tabel 1 voor de
sterke en zwakke kanten van deze
variant.
Variant 2: ABC-gemeenten
Deze nieuwe gemeente zou in totaal
15690 inwoners gaan tellen met een op-
De naderende gemeentelijke herindeling évan West- en Midden Brabant werpt al enige tijd zijn schaduw vooruit. Vele ge
meentebesturen van vooral de kleinere gemeenten zijn ervan overtuigd dat zij de herindeling als zelfstandige gemeente niet
zullen overleven. De landelijke gemeenten Alphen en Riel, Chaam, Baarle-Nassau en Nieuw-Ginneken hebben echter besloten
geen afwachtende houding aan te nemen, maar zelf alvast initiatieven te ontplooien. De vier betrokken burgemeesters heb
ben daarom een stuurgroep opgericht die de mogelijkheden ging onderzoeken of het haalbaar is om de betrokken gemeen
ten samen te voegen tot één groene gemeente die dan sterker staat t.o.v. de sterke stedelijke agglomoraties Breda en Tilburg.
De stuurgroep heeft afgelopen zomer dan ook aan professor Frissen van de Universiteit Brabant in Tilburg en het Ingenieurs-
Jzureau Verkuylen in Den Bosch de opdracht gegeven om eens te onderzoeken of die groene gemeente in welke vorm dan
ook een haalbare kaart is.