Vergaderen tot middernacht
Vier geslachten....
s
nder voorbehoud accoord met reconstructies wegen
ning houden met de bewoning aan de
Molenstraat. Tussen industriezone en
aanpalende tuinen komt een extra buf
fer van totaal zes meter.
i
I
2\ i zÉF
I
'aad Baarle-Hertog:
x
Raad Baarle-Nassau:
rg
fog1
1
-x-v
4?
hr. 4246
'V
Nieuws- en Advertentieblad voor Alphen en Riel - Baarle-Nassau - Baarle-Hertog en Chaam
-y
I... Müh Kopij en advertenties uiterlijk woensdagmorgen in ons bezit s.v.p. Telefonisch opgeven van advertent es is mogelijk tot
h/rijdag 12 juli 1991 I I KT I woensdag 12.00 uur alleen via tel.nr. 04257-8922* toestel 42 - fax nr. 04257-9100). Uitgezonderd familie-advertenties
nr. 4246 4473393. Voor Alphen: 'De Nieuwe Magneet' - Stationstraat 23 - Alphen - Tel. 04258-1721 - Voor Chaam: A. de Jong -
<X
1
J J
■■I
30
«-CO
‘epy1
2
s
2.00
5
A
constructie van Singel-Nieuwstraat-Chaamseweg en Molenbaan te bekijken en
Vervolg op pagina 1.
B
•insdag 9 juli had de raad van Baarle-Hertog heel wat minder tijd nodig om de
«constructie van Singel-Nieuwstraat-Chaamseweg en Molenbaan te bekijken en
oed te keuren dan de raad van Baarle-Nassau.
Donderdag 4 juli leek er geen einde te komen aan de raadsvergadering. Tot het
middernachtelijk uur werd er vergaderd over een agenda van 20 punten, want
alle partijen wilde hun zegje doen in deze marathonzitting.
Kabel-TV in buitengebied
Het eerste hete hangijzer vormde het
geplande kabelnet in het buitengebied.
Het voorstel van B en W luidde:
a) Electrabel (voorheen Iveka) een net
voor kabel-TV in de hele gemeente
foto: Jacobs: ‘Waarom zulke brede
sloten?’
PORT BETAALD
BAARLE-NASSAU
Parkwrp 1 Mt(
\3.00
Óns Weekblad
I I A Uitgave van Uitgeverij Emiel de Jong B.V. - Tel. 04257-8922* - Postbus 8 - Baarle-Nassau - Zesentachtigste jaargang.
I /i z* L^J Tv en zoekertjes. Deze uitsluitend opgeven bij de kontaktadressen a kontant of aan de drukkerij -Voor Baarle: Visweg 8 -Giro:
Wolfsdonk 7 - Chaam - Tel. 01619-1767 - Voor Riel: J. van der Kaa - Ronsel 9 - Riel - Tel. 04248-1922. Voor België:
P.V.B.A. de Jong - Nassaulaan 1 - 2387 Baarle-Hertog.
|*/r
®Rb
Eindelijk weer eens een plaatje van
- r zrv r\ 1
mevr.-v-
mevr. Steyaert-Lucas (23) en Steffi Steyaert (7 maanden) allen uit Baarle-
Nassau.
vier generaties. Allemaal even trots zijn:
Schaftenaar-Kroesel (83) uit Amsterdam; mevr. Lucas-Schaftenaar (46);
Klein Chemisch Afval
Vanwege het feit dat de inzameling
van Klein Chemisch Afval (KCA) een
duidelijk succes is, wil men samen met
Baarle-Nassau de mogelijkheden om
dit KCA in te leveren verruimen. Zo
zal men m.i.v. 14 september a.s. een
vierde inleverdag namelijk op zaterdag
invoeren. Alle bewoners van Baarle
(dus ook die van Baarle-Hertog en
Zondereigen kunnen dan hun KCA
inleveren op de gemeentewerf van
Baarle-Nassau, gelegen aan de Smede
rij straat.
De kosten van het verwerken van KCA
blijken het laatste jaar enorm gestegen.
De kosten voor verwerking waren be
gin 1990 nog 1,45 per kg. nu is dat al
opgelopen tot 2,83 per kg. Bijna een
verdubbeling in iets meer dan een jaar.
Voorlopig heeft dit nog geen gevolgen
voor de burgers, maar in de toekomst
zullen de extra kosten zeker op de bur
gers verhaald worden. Tenslotte gaan
beide gemeenten uit van het principe
dat de vervuiler betaalt. Terecht ove
rigens. Al met al een zinnige vergade
ring die toch snel was afgelopen.
Baarle-Nassau te laten aanleggen.
b) Accoord te gaan met de hieraan ver
bonden tariefsverhogingen.
c) accoord te gaan met het voorstel om
de winstuitkering voor de gemeente
Baarle-Nassau te gebruiken voor het
versneld afschrijven van de investerin
gen. Als de boekwaarde van het net ni-
hil is, zal de winst worden uitgekeerd
aan de gemeente Baarle-Nassau.
Dit voorstel van B en W werd niet
overal met gejuich ontvangen. Met na
me Theeuwes van de VPB vond het
plan van B en W veel te ambitieus.
Veel te duur voor de 550 mogelijke
aansluitingen in het echte buitenge
bied. Bovendien maakt een onder
gronds net zoals nu werd voorgesteld
de hele onderneming nog eens een half
miljoen duurder. Dit alles heeft tot ge
volg dat de tarieven per 1 januari 1992
met 10% zullen stijgen. De VPB stel
de dan ook voor om slechts de kernen
Ulicoten en Castelre aan te sluiten en
het echte buitengebied niet aan te slui
ten. Mede omdat de verwachting van
Electrabel is dat in het jaar 2000 slechts
20% van de buitengebiedse aansluitin
gen zich ook daadwerkelijk op de
kabel-TV zullen aansluiten. Dit bete
kent kort gezegd dat de vele miljoenen
investeringen terugverdiend moeten
worden op slechts 110 buitengebiedse
aansluitingen. Reden waarom in de ja-
ren 1993 t/m 2006 de tarieven elk jaar
met 3% zullen stijgen. Het meeste be
zwaar maakte Theeuwes dan ook te
gen de tariefsverhogingen omdat die in
2007 een winstuitkering van fl.
335.000,- voor de gemeente Baarle-
Nassau betekent. Geld dat door mid
del van die tarieven uit de zakken van
de bewoners is geklopt.
Ook Staes (CDA) vond die 10% ver
hoging van de tarieven veel te veel. Ze
ker omdat RTL-4 nog steeds ont-
bnreekt op de kabel. Voor de rest kon
hij accoord gaan met het voorstel om
dat hij van mening was dat een kabel-
TV tot de primaire voorzieningen
moet worden gerekend waar elke in
woner recht op heeft.
Ook Laurijssen (F.U.) vond die 10%
verhoging aan de forse kant. Kerre-
mans (A en GB) was blij met het feit
dat er nueindelijk een goede voorzie
ning komt voor het buitengebied,
maar hij was wel van mening dat eer
tariefsverhoging van 10% ook moei
betekenen dat RTL-4 wordt aangebo
den via de kabel.
Ten aanzien van de tariefsverhoginger
200- 5.50 20^\
y-èS&r
1 ;2 1 1 -
kingen had.
Punt 1: De geplande lindebomén voor
de kerk wil men voorlopig niet zetten
i.v.m. plannen voor herinrichting van
de tuin rond de kerk. Bovendien vond
men de bomen het zicht ontnemen van
de kerk. Daarnaast voorzag men pro
blemen met het zicht op de kerststal en
met de Kaarskensprocessie.
punt 2: Op de nieuwe kruising St.
Jansstraat-Loswal wil men
graag de verkeersleider zien verdwij
nen of als dat onmogelijk is in ieder
geval een overrij dbare geleider omdat
anders de bussen komende uit de St.
Jansstraat nooit zonder problemen de
Chaamseweg op kunnen rijden.
punt 3: De ingang van de Parkeer
plaats Loswal slechts 3,5 meter breed
met een duidelijke afscheiding voor het
’Beis Lijntje’. Daarnaast wil men een
duidelijke drempel in de toegang tot de
parkeerplaats die ook voor bussen
o verrijdbaar moet zijn.
punt 4: Graag ziet het college een ver
keersgeleider op het punt van de
Hoogbraak waar de fietsers de rijbaan
op moeten, zelfs als daarvoor gronden-
moeten worden aangekocht. Dit om te
voorkomen dat men met te grote snel
heid het dorp inrijdt waardoor weer
een onveilige situatie .voor de fietsers
ontstaat.
punt 5: Omdat in het plan rond de re
constructie van de Nieuwstraat en
Chaamseweg geen bomen kunnen
worden geplant, stelt het college voor
om op het punt waar vroeger enkele
grote treurwilgen stonden, ook weer
grote bomen geplant zien. Óp bedoeld
punt waar Nieuwstraat aansluit op de
Chaamseweg is namelijk voldoende
ruimte aanwezig om dit te realiseren.
Bovendien komt men dan straks als
het ware onder een groene boog het
dorp binnenrijden, hetgeen ook uit het
oogpunt van snelheidsvermindering
zijn nut heeft. Een natuurlijke barriè
re dus.
De raad van Baarle-Hertog kon volle
dig instemmen met de plannen van de
provincie onder voorbehoud van de
genoemde punten. Het is te hopen dat
de provincie wil luisteren naar de zin
nige voorstellen van Baarle-Hertog.
Ambachtelijke zone-2
De ambachtelijke zone zal worden uit
gebreid met het stuk dat vorig jaar sep
tember al is voorgesteld, namelijk het
stuk tussen de Wiekenweg en de hui
zen aan de Molenstraat. Twee inwo
ners van Baarle-Hertog hadden bezwa
ren tegen deze plannen ingediend. Die
bezwaren werden echter niet ontvanke
lijk bevonden omdat elke motivatie
voor de bezwaren ontbrak. In het
nieuwe plan zal men echter wel reke-
- ‘vA
i
■ril^aan’X‘de B°nt: Graa8 bomen
traaf ln8ang van de Nieuw-
-S Sg
Molenbaan
D' reconstructie van de Molenbaan
tan wat Baarle-Hertog betreft gaan
■egwn. Wel had Jacobs (BEL) en-
tele vragen aan het college. Ten eerste
>ver de materiaalkeuze voor de meu
te Molenbaan: beton i.p.v. asfalt.
Schepen van Tilburg kon meedelen dat
Jaarle-Nassau (het overgrote deel van
ie Molenbaan is Nassaus grondgebied)
keft gekozen voor beton omdat qua
[nderhoud en levensduur beton ge-
foon wenselijker is dan asfalt. Een be-
bnweg vergt de eerste dertig jaar zelfs
hauwelijks onderhoud. De nieuwe
Molenbaan (vanaf Visweg tot Gor-
beind) wordt 5 meter breed.
I® tweede wilde Jacobs weten waar
om de geplande grachten (of sloten) nu
20 breed moeten worden. Van Tilburg
fctwoordde hierop dat op het grond-
jbied van Baarle-Hertog GEEN
■achten of sloten zullen komen, die
Jomen uitsluitend op het gebied van
fassau. Bovendien komen die verder
[an de weg te liggen dan nu, zodat er
|ter een behoorlijke berm ontstaat,
fat voorkomt dan weer dat de bermen
[orden kapotgereden. ’Die brede slo-
ei is een keuze van de gemeente
[aarle-Nassau, dat zullen we moeten
[spetteren’ aldus van Tilburg.
|*n§el-Nieuwstraat-Chaamseweg
t.a.v. de reconstructie van Singel-
fleuwstraat-Chaamseweg was men
pe. snel eens met het plan van de pro-
hncie behoudens een vijftal punten.
re college stelde de raad voor ac-
jo°ra te gaan met de reconstructie met
Li'n !ineming van v’jf Punten waarop
ollege van Baarle-Hertog aanmer-
4 f
v
A':'