Vergaderen tot middernacht Vier geslachten.... s nder voorbehoud accoord met reconstructies wegen ning houden met de bewoning aan de Molenstraat. Tussen industriezone en aanpalende tuinen komt een extra buf fer van totaal zes meter. i I 2\ i zÉF I 'aad Baarle-Hertog: x Raad Baarle-Nassau: rg fog1 1 -x-v 4? hr. 4246 'V Nieuws- en Advertentieblad voor Alphen en Riel - Baarle-Nassau - Baarle-Hertog en Chaam -y I... Müh Kopij en advertenties uiterlijk woensdagmorgen in ons bezit s.v.p. Telefonisch opgeven van advertent es is mogelijk tot h/rijdag 12 juli 1991 I I KT I woensdag 12.00 uur alleen via tel.nr. 04257-8922* toestel 42 - fax nr. 04257-9100). Uitgezonderd familie-advertenties nr. 4246 4473393. Voor Alphen: 'De Nieuwe Magneet' - Stationstraat 23 - Alphen - Tel. 04258-1721 - Voor Chaam: A. de Jong - <X 1 J J ■■I 30 «-CO ‘epy1 2 s 2.00 5 A constructie van Singel-Nieuwstraat-Chaamseweg en Molenbaan te bekijken en Vervolg op pagina 1. B •insdag 9 juli had de raad van Baarle-Hertog heel wat minder tijd nodig om de «constructie van Singel-Nieuwstraat-Chaamseweg en Molenbaan te bekijken en oed te keuren dan de raad van Baarle-Nassau. Donderdag 4 juli leek er geen einde te komen aan de raadsvergadering. Tot het middernachtelijk uur werd er vergaderd over een agenda van 20 punten, want alle partijen wilde hun zegje doen in deze marathonzitting. Kabel-TV in buitengebied Het eerste hete hangijzer vormde het geplande kabelnet in het buitengebied. Het voorstel van B en W luidde: a) Electrabel (voorheen Iveka) een net voor kabel-TV in de hele gemeente foto: Jacobs: ‘Waarom zulke brede sloten?’ PORT BETAALD BAARLE-NASSAU Parkwrp 1 Mt( \3.00 Óns Weekblad I I A Uitgave van Uitgeverij Emiel de Jong B.V. - Tel. 04257-8922* - Postbus 8 - Baarle-Nassau - Zesentachtigste jaargang. I /i z* L^J Tv en zoekertjes. Deze uitsluitend opgeven bij de kontaktadressen a kontant of aan de drukkerij -Voor Baarle: Visweg 8 -Giro: Wolfsdonk 7 - Chaam - Tel. 01619-1767 - Voor Riel: J. van der Kaa - Ronsel 9 - Riel - Tel. 04248-1922. Voor België: P.V.B.A. de Jong - Nassaulaan 1 - 2387 Baarle-Hertog. |*/r ®Rb Eindelijk weer eens een plaatje van - r zrv r\ 1 mevr.-v- mevr. Steyaert-Lucas (23) en Steffi Steyaert (7 maanden) allen uit Baarle- Nassau. vier generaties. Allemaal even trots zijn: Schaftenaar-Kroesel (83) uit Amsterdam; mevr. Lucas-Schaftenaar (46); Klein Chemisch Afval Vanwege het feit dat de inzameling van Klein Chemisch Afval (KCA) een duidelijk succes is, wil men samen met Baarle-Nassau de mogelijkheden om dit KCA in te leveren verruimen. Zo zal men m.i.v. 14 september a.s. een vierde inleverdag namelijk op zaterdag invoeren. Alle bewoners van Baarle (dus ook die van Baarle-Hertog en Zondereigen kunnen dan hun KCA inleveren op de gemeentewerf van Baarle-Nassau, gelegen aan de Smede rij straat. De kosten van het verwerken van KCA blijken het laatste jaar enorm gestegen. De kosten voor verwerking waren be gin 1990 nog 1,45 per kg. nu is dat al opgelopen tot 2,83 per kg. Bijna een verdubbeling in iets meer dan een jaar. Voorlopig heeft dit nog geen gevolgen voor de burgers, maar in de toekomst zullen de extra kosten zeker op de bur gers verhaald worden. Tenslotte gaan beide gemeenten uit van het principe dat de vervuiler betaalt. Terecht ove rigens. Al met al een zinnige vergade ring die toch snel was afgelopen. Baarle-Nassau te laten aanleggen. b) Accoord te gaan met de hieraan ver bonden tariefsverhogingen. c) accoord te gaan met het voorstel om de winstuitkering voor de gemeente Baarle-Nassau te gebruiken voor het versneld afschrijven van de investerin gen. Als de boekwaarde van het net ni- hil is, zal de winst worden uitgekeerd aan de gemeente Baarle-Nassau. Dit voorstel van B en W werd niet overal met gejuich ontvangen. Met na me Theeuwes van de VPB vond het plan van B en W veel te ambitieus. Veel te duur voor de 550 mogelijke aansluitingen in het echte buitenge bied. Bovendien maakt een onder gronds net zoals nu werd voorgesteld de hele onderneming nog eens een half miljoen duurder. Dit alles heeft tot ge volg dat de tarieven per 1 januari 1992 met 10% zullen stijgen. De VPB stel de dan ook voor om slechts de kernen Ulicoten en Castelre aan te sluiten en het echte buitengebied niet aan te slui ten. Mede omdat de verwachting van Electrabel is dat in het jaar 2000 slechts 20% van de buitengebiedse aansluitin gen zich ook daadwerkelijk op de kabel-TV zullen aansluiten. Dit bete kent kort gezegd dat de vele miljoenen investeringen terugverdiend moeten worden op slechts 110 buitengebiedse aansluitingen. Reden waarom in de ja- ren 1993 t/m 2006 de tarieven elk jaar met 3% zullen stijgen. Het meeste be zwaar maakte Theeuwes dan ook te gen de tariefsverhogingen omdat die in 2007 een winstuitkering van fl. 335.000,- voor de gemeente Baarle- Nassau betekent. Geld dat door mid del van die tarieven uit de zakken van de bewoners is geklopt. Ook Staes (CDA) vond die 10% ver hoging van de tarieven veel te veel. Ze ker omdat RTL-4 nog steeds ont- bnreekt op de kabel. Voor de rest kon hij accoord gaan met het voorstel om dat hij van mening was dat een kabel- TV tot de primaire voorzieningen moet worden gerekend waar elke in woner recht op heeft. Ook Laurijssen (F.U.) vond die 10% verhoging aan de forse kant. Kerre- mans (A en GB) was blij met het feit dat er nueindelijk een goede voorzie ning komt voor het buitengebied, maar hij was wel van mening dat eer tariefsverhoging van 10% ook moei betekenen dat RTL-4 wordt aangebo den via de kabel. Ten aanzien van de tariefsverhoginger 200- 5.50 20^\ y-èS&r 1 ;2 1 1 - kingen had. Punt 1: De geplande lindebomén voor de kerk wil men voorlopig niet zetten i.v.m. plannen voor herinrichting van de tuin rond de kerk. Bovendien vond men de bomen het zicht ontnemen van de kerk. Daarnaast voorzag men pro blemen met het zicht op de kerststal en met de Kaarskensprocessie. punt 2: Op de nieuwe kruising St. Jansstraat-Loswal wil men graag de verkeersleider zien verdwij nen of als dat onmogelijk is in ieder geval een overrij dbare geleider omdat anders de bussen komende uit de St. Jansstraat nooit zonder problemen de Chaamseweg op kunnen rijden. punt 3: De ingang van de Parkeer plaats Loswal slechts 3,5 meter breed met een duidelijke afscheiding voor het ’Beis Lijntje’. Daarnaast wil men een duidelijke drempel in de toegang tot de parkeerplaats die ook voor bussen o verrijdbaar moet zijn. punt 4: Graag ziet het college een ver keersgeleider op het punt van de Hoogbraak waar de fietsers de rijbaan op moeten, zelfs als daarvoor gronden- moeten worden aangekocht. Dit om te voorkomen dat men met te grote snel heid het dorp inrijdt waardoor weer een onveilige situatie .voor de fietsers ontstaat. punt 5: Omdat in het plan rond de re constructie van de Nieuwstraat en Chaamseweg geen bomen kunnen worden geplant, stelt het college voor om op het punt waar vroeger enkele grote treurwilgen stonden, ook weer grote bomen geplant zien. Óp bedoeld punt waar Nieuwstraat aansluit op de Chaamseweg is namelijk voldoende ruimte aanwezig om dit te realiseren. Bovendien komt men dan straks als het ware onder een groene boog het dorp binnenrijden, hetgeen ook uit het oogpunt van snelheidsvermindering zijn nut heeft. Een natuurlijke barriè re dus. De raad van Baarle-Hertog kon volle dig instemmen met de plannen van de provincie onder voorbehoud van de genoemde punten. Het is te hopen dat de provincie wil luisteren naar de zin nige voorstellen van Baarle-Hertog. Ambachtelijke zone-2 De ambachtelijke zone zal worden uit gebreid met het stuk dat vorig jaar sep tember al is voorgesteld, namelijk het stuk tussen de Wiekenweg en de hui zen aan de Molenstraat. Twee inwo ners van Baarle-Hertog hadden bezwa ren tegen deze plannen ingediend. Die bezwaren werden echter niet ontvanke lijk bevonden omdat elke motivatie voor de bezwaren ontbrak. In het nieuwe plan zal men echter wel reke- - ‘vA i ■ril^aan’X‘de B°nt: Graa8 bomen traaf ln8ang van de Nieuw- -S Sg Molenbaan D' reconstructie van de Molenbaan tan wat Baarle-Hertog betreft gaan ■egwn. Wel had Jacobs (BEL) en- tele vragen aan het college. Ten eerste >ver de materiaalkeuze voor de meu te Molenbaan: beton i.p.v. asfalt. Schepen van Tilburg kon meedelen dat Jaarle-Nassau (het overgrote deel van ie Molenbaan is Nassaus grondgebied) keft gekozen voor beton omdat qua [nderhoud en levensduur beton ge- foon wenselijker is dan asfalt. Een be- bnweg vergt de eerste dertig jaar zelfs hauwelijks onderhoud. De nieuwe Molenbaan (vanaf Visweg tot Gor- beind) wordt 5 meter breed. I® tweede wilde Jacobs weten waar om de geplande grachten (of sloten) nu 20 breed moeten worden. Van Tilburg fctwoordde hierop dat op het grond- jbied van Baarle-Hertog GEEN ■achten of sloten zullen komen, die Jomen uitsluitend op het gebied van fassau. Bovendien komen die verder [an de weg te liggen dan nu, zodat er |ter een behoorlijke berm ontstaat, fat voorkomt dan weer dat de bermen [orden kapotgereden. ’Die brede slo- ei is een keuze van de gemeente [aarle-Nassau, dat zullen we moeten [spetteren’ aldus van Tilburg. |*n§el-Nieuwstraat-Chaamseweg t.a.v. de reconstructie van Singel- fleuwstraat-Chaamseweg was men pe. snel eens met het plan van de pro- hncie behoudens een vijftal punten. re college stelde de raad voor ac- jo°ra te gaan met de reconstructie met Li'n !ineming van v’jf Punten waarop ollege van Baarle-Hertog aanmer- 4 f v A':'

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1991 | | pagina 1