NOCTOSOME
VOORJAARSSHOW
10.00-17.00 uur
Een monument voor het
Beis lijntje in Alphen
CAMP
Zaterdag 29 en zondag 30 april van
BEKENDMAKING
Gloshandel Sfitters
Noctosöme geeft uw huid elke
nacht nieuwe levenskracht
Inleveren kopij en advertenties
i.v.m. Hemelvaartsdag
DE EIKEN SCHUUR,
Strijbeekseweg 14, Ulvenhout.
Telefoon: 076 - 612614
Symbool van trots, belangrijkheid en gemoedelijkheid
LANCÖME^»
^Drogisterij- Parfumerie
Nieuws- en Advertentieblad voor Alphen en Riel - Baarle-Nassau - Baarle-Hertog en Chaarn
Vrijdag 28 april 1989
nr. 4131
(Zie onze advertentie elders in dit blad)
Voor al uw glaswerkzaamheden
Zomerstraat 1| SB i
Nieuwstraat - Baarle-Nassau
Stationchef Eekelaar te Riel, ca. 1910.
Volgende week komt ’Ons Weekblad’ uit op woensdag 3 mei
dit i.v.m. Hemelvaartsdag.
Het inleveren van kopij en advertenties voor dit nummer
kan uiterlijk tot dinsdag 2 mei 12.00 uur.
Wij vragen om uw medewerking en rekenen op uw begrip.
De redaktie.
PORT BETAALD
BAARLE-NASSAU
DE GESCHIEDENIS VAN HET
BELS LIJNTJE
Ik vertel u niet uitgebreid over ont
staan, glorie en verval van het Beis
Lijntje. U kunt dat elders lezen, bij-
Tel. 04257-8853 - Vekemanshof 8
5111 VP Baarle-Nassau
lijkheid die zo kenmerkend zijn voor
het Beis Lijntje.
Tegen die achtergrond van trots, be
langrijkheid en gemoedelijkheid zal ik
u iets vertellen over dat Beis Lijntje,
ik stap met 7-mijlslaarzen door de ge
schiedenis van het lijntje en sta daar
na nog even stil bij de sociale aspec
ten van het Beis Lijntje voor onze ge
meenschap, voor Alphen, rond de
vraag: wat heeft het Beis Lijntje voor
gevolgen in goede zin gehad voor de
ze leefgemeenschap.
PARIS 'i"
tral had Jan het over, vol vuur, ja, de
Grand Central dat was het Beis Lijn
tje vroeger. Hij wist het zeker en wist
mij zo nieuwsgierig te maken dat ik
in de geschiedenis van het Beis Lijn
tje dook, toen al.
Twee weken geleden interviewde ik
Jaon Trommelen. Oh, zei Jaon, het
spoor... Ja, maar daar reden wel 20
treinen per dag, zeg! Personen- en
goederentreinen dan. En mijn vader
was stationschef! Hij heeft hier op het
Alphens station eens 3 treinen veilig
gezet toen het in Tilburg helemaal
vast zat. Op het losspoor kon mijn va
der die wel kwijt, vertelde Jaon trots,
ik merk het elke keer als ik met men
sen van vroeger praat over het Beis
Lijntje: hun ogen gaan glinsteren, ze
gaan recht zitten en sneller praten, ze
worden enthousiast. Elke keer weer.
Het is een mengeling van trots,
belangrijkheid maar ook gemoede-
naar België gaat. Overigens praten ze
in Weelde-Statie niet over Beis Lijn
tje, maar gewoon over Het Spoor.
Wij praten hier al 120 jaar over het
Beis Lijntje omdat alles van het lijntje
Beis was: de vergunning-aanvragers,
de maatschappij die het spoor aanleg
de (de Sociëté Anonyme de Chemins
de Fer du Nord de la Belgique), en
ook de exploitatiemaatschappij, en
dat was dus de Grand Central Beige.
Er was toen noch geen N.S. overi
gens, wel een Staatsspoor, maar dat
had geen monopolie-positie.
Men noemde hier de lijn Beis Lijntje.
In Tilburg sprak men aan het station
van een Belse Chef, dat was de man
van de Grand Central die daar alles
regelde van onze lijn. De laatste Bel
se chef was de heer Robroeckx, een
Nederlander die Belse chef heette. Hij
was in dienst van de Grand Central
en werkte in Tilburg tot 1898. Toen
was het namelijk afgelopen met de
Grand Central. In België werd alles
genationaliseerd, en Nederland
volgde.
Eigenlijk is 1898 dus het einde van het
vervolg op pagina 11
voorbeeld in het vorig jaar versche
nen boek van Jacob Veen: Sporen
over de Heuvel. U weet het wel: in
1867 wordt het lijntje letterlijk uit de
grond gestampt. De plannen van
1865, de onteigeningen van 1866 en
het echte aanleggen in 1867 beschreef
ik uitgebreid in ons Alphen en Riels
boek: Twee dorpen, één gemeente...
Heel belangrijk is het feit waarom het
nou Beis Lijntje heet. Niet omdat het
Ons Weekblad
Uitgave van Uitgeverij Emiel de Jong B.V. - Tel. 04257-8922* - Postbus 8 - Baarle-Nassau - Vierentachtigste jaargang.
Kopij en advertenties uiterlijk woensdagmorgen in ons bezit s.v.p. - Voor Baarle: Visweg 8 - Giro: 4473393. Voor Alphen.
'De Nieuwe Magneet' - Raadhuisstraat 20 - Alphen - Tel. 04258-1721 - Voor Chaam: A. de Jong - Wolfsdonk 7 - Chaarn
-Tel. 01619-1767-Voor Riel: vander Kaa - Ronsel 9- Riel - Tel. 04248-1922. Voor België: P.V.B.A. de Jong - Nassaulaan
1 - 2338 Baarle-Hertog.
Zaterdag werd in het bijzijn van een aantal genodigden het monumentje van
het Beis Lijntje onthuld. Plaats van handeling: bij het voormalige station.
Aanvankelijk zou Janus Trommelen, zoon van de laatste stationschef in Al
phen de onthulling verrichten. Daar hij echter in het ziekenhuis verblijft, was
de eer aan zijn dochters Ine en Jo. Het initiatief tot oprichting van zo’n blij
vende herinnering aan het Beis lijntje was onlangs genomen door de plaatse-
lijke VVV.
De genodigden kwamen bijeen in zaal Welkom waar Gerard Hardeveld, als
voorzitter van de VVV, een korte inleiding hield om daarna het woord te ge
ven aan Jan van Eijck (Pzn). Op een amusante wijze schilderde deze de ge
schiedenis van het thans verdwenen Beis lijntje. Zijn verhaal is hieronder te
lezen.
Alvorens men gezamenlijk naar het monumentje trok, werd aan Wilma en
Piet van Welkom een blijvende herinnering aangeboden in de vorm van een
zeer oude ingelijste dienstregeling.
Bij het monumentje werd door Ine en Jo een rode stationsvlag van het An
dreaskruis verwijderd, waarna een plaquette zichtbaar werd met daarop en
kele gegevens over het Beis lijntje.
De voet onder het monumentje is gemetseld door siermetselaar Jan Bernaerts,
het smeedwerk is vervaardigd door siersmid Harrie Oomen, terwijl het An
dreaskruis geplaatst werd door Joost Vromans. Het is een eenvoudig maar
wel een sierlijk monumentje geworden dat voor altijd zal herinneren dat daar
ter plekke ooit treinen hebben gereden. De rode vlag werd geschonken aan
de buurtbewoners van ’Nes’ op wiens grond het monumentje zijn plaats heeft
gekregen. De exacte plaats werd bepaald door Rinus Timmermans van de ge-
meente.
Na de onthulling ging het gezelschap naar Café de Statie van Sjef en Ria van
Breugel. Ook zij kregen een oude ingelijste dienstregeling aangeboden om in
het café op te hangen. Er waren daar ook fotocollages en krantenknipsels te
bezichtigen.
Burgemeester Krijgsman zei in een kort toespraakje dat, sinds hij in Alphen
en Riel is, nergens zoveel over geschreven en gesproken is als juist over het
Beis lijntje. En het laatste woord is hierover thans nog niet gezegd, want het
staat nog volop in de belangstelling in verband met de aanleg van een fietspad.
Cees van der Wielen vertelde een serie al dan niet gebeurde anekdotes die stuk
voor stuk met de verdwenen spoorlijn te maken hadden. Pieter van Eijck me
moreerde nog even hoe er kort na de oorlog een speciale trein met meer dan
duizend Alphenaren naar Turnhout en Tielen reed om aldaar de bevolking
dank te brengen voor het gekregen onderdak toen in oktober 1944 Alphen
geëvacueerd moest worden in verband met oorlogshandelingen.
Hieronder nu de zeer interessante geschiedenis over het Beis lijntje zoals die
Jan van Eijck uiteenzette.
Het Beis Lijntje spreekt tot de ver
beelding. In Tilburg en in Baarle-
Nassau/Hertog. In Het Nieuwsblad
de laatste 10 jaar en in Ons Weekblad
al langer dan 10 jaar. Maar ook in Al
phen spreekt het Beis Lijntje tot de
verbeelding. Herinnert u zich nog
1974, toen hier in Alphen de kersver
se stoomtrein werd tegengehouden
met namaak-koeien om Alphen als
stopplaats af te dwingen?
Ook vandaag spreekt het Beis Lijn
tje tot onze verbeelding. We moeten
toch iets kunnen laten zien, in beeld
brengen van ons zo dierbare Beis
Lijntje in Alphen. Daarom zijn we
hier! Waarom spreekt het nu zo tot
onze verbeelding? Ik heb wel een idee.
Ik heb de laatste 20 jaar met veel men
sen gesproken over het Beis Lijntje,
aan alle twee de kanten van de meet.
Het begon met Jan van Tilborg in
1970 of daaromtrent. De Grand Cen-
Ine en Jo Trommelen onthullen hier het spoorweg monumentje
Foto: Th. de Graaf, Riel
O^~-ƒ01 I