NOCTOSOME VOORJAARSSHOW 10.00-17.00 uur Een monument voor het Beis lijntje in Alphen CAMP Zaterdag 29 en zondag 30 april van BEKENDMAKING Gloshandel Sfitters Noctosöme geeft uw huid elke nacht nieuwe levenskracht Inleveren kopij en advertenties i.v.m. Hemelvaartsdag DE EIKEN SCHUUR, Strijbeekseweg 14, Ulvenhout. Telefoon: 076 - 612614 Symbool van trots, belangrijkheid en gemoedelijkheid LANCÖME^» ^Drogisterij- Parfumerie Nieuws- en Advertentieblad voor Alphen en Riel - Baarle-Nassau - Baarle-Hertog en Chaarn Vrijdag 28 april 1989 nr. 4131 (Zie onze advertentie elders in dit blad) Voor al uw glaswerkzaamheden Zomerstraat 1| SB i Nieuwstraat - Baarle-Nassau Stationchef Eekelaar te Riel, ca. 1910. Volgende week komt ’Ons Weekblad’ uit op woensdag 3 mei dit i.v.m. Hemelvaartsdag. Het inleveren van kopij en advertenties voor dit nummer kan uiterlijk tot dinsdag 2 mei 12.00 uur. Wij vragen om uw medewerking en rekenen op uw begrip. De redaktie. PORT BETAALD BAARLE-NASSAU DE GESCHIEDENIS VAN HET BELS LIJNTJE Ik vertel u niet uitgebreid over ont staan, glorie en verval van het Beis Lijntje. U kunt dat elders lezen, bij- Tel. 04257-8853 - Vekemanshof 8 5111 VP Baarle-Nassau lijkheid die zo kenmerkend zijn voor het Beis Lijntje. Tegen die achtergrond van trots, be langrijkheid en gemoedelijkheid zal ik u iets vertellen over dat Beis Lijntje, ik stap met 7-mijlslaarzen door de ge schiedenis van het lijntje en sta daar na nog even stil bij de sociale aspec ten van het Beis Lijntje voor onze ge meenschap, voor Alphen, rond de vraag: wat heeft het Beis Lijntje voor gevolgen in goede zin gehad voor de ze leefgemeenschap. PARIS 'i" tral had Jan het over, vol vuur, ja, de Grand Central dat was het Beis Lijn tje vroeger. Hij wist het zeker en wist mij zo nieuwsgierig te maken dat ik in de geschiedenis van het Beis Lijn tje dook, toen al. Twee weken geleden interviewde ik Jaon Trommelen. Oh, zei Jaon, het spoor... Ja, maar daar reden wel 20 treinen per dag, zeg! Personen- en goederentreinen dan. En mijn vader was stationschef! Hij heeft hier op het Alphens station eens 3 treinen veilig gezet toen het in Tilburg helemaal vast zat. Op het losspoor kon mijn va der die wel kwijt, vertelde Jaon trots, ik merk het elke keer als ik met men sen van vroeger praat over het Beis Lijntje: hun ogen gaan glinsteren, ze gaan recht zitten en sneller praten, ze worden enthousiast. Elke keer weer. Het is een mengeling van trots, belangrijkheid maar ook gemoede- naar België gaat. Overigens praten ze in Weelde-Statie niet over Beis Lijn tje, maar gewoon over Het Spoor. Wij praten hier al 120 jaar over het Beis Lijntje omdat alles van het lijntje Beis was: de vergunning-aanvragers, de maatschappij die het spoor aanleg de (de Sociëté Anonyme de Chemins de Fer du Nord de la Belgique), en ook de exploitatiemaatschappij, en dat was dus de Grand Central Beige. Er was toen noch geen N.S. overi gens, wel een Staatsspoor, maar dat had geen monopolie-positie. Men noemde hier de lijn Beis Lijntje. In Tilburg sprak men aan het station van een Belse Chef, dat was de man van de Grand Central die daar alles regelde van onze lijn. De laatste Bel se chef was de heer Robroeckx, een Nederlander die Belse chef heette. Hij was in dienst van de Grand Central en werkte in Tilburg tot 1898. Toen was het namelijk afgelopen met de Grand Central. In België werd alles genationaliseerd, en Nederland volgde. Eigenlijk is 1898 dus het einde van het vervolg op pagina 11 voorbeeld in het vorig jaar versche nen boek van Jacob Veen: Sporen over de Heuvel. U weet het wel: in 1867 wordt het lijntje letterlijk uit de grond gestampt. De plannen van 1865, de onteigeningen van 1866 en het echte aanleggen in 1867 beschreef ik uitgebreid in ons Alphen en Riels boek: Twee dorpen, één gemeente... Heel belangrijk is het feit waarom het nou Beis Lijntje heet. Niet omdat het Ons Weekblad Uitgave van Uitgeverij Emiel de Jong B.V. - Tel. 04257-8922* - Postbus 8 - Baarle-Nassau - Vierentachtigste jaargang. Kopij en advertenties uiterlijk woensdagmorgen in ons bezit s.v.p. - Voor Baarle: Visweg 8 - Giro: 4473393. Voor Alphen. 'De Nieuwe Magneet' - Raadhuisstraat 20 - Alphen - Tel. 04258-1721 - Voor Chaam: A. de Jong - Wolfsdonk 7 - Chaarn -Tel. 01619-1767-Voor Riel: vander Kaa - Ronsel 9- Riel - Tel. 04248-1922. Voor België: P.V.B.A. de Jong - Nassaulaan 1 - 2338 Baarle-Hertog. Zaterdag werd in het bijzijn van een aantal genodigden het monumentje van het Beis Lijntje onthuld. Plaats van handeling: bij het voormalige station. Aanvankelijk zou Janus Trommelen, zoon van de laatste stationschef in Al phen de onthulling verrichten. Daar hij echter in het ziekenhuis verblijft, was de eer aan zijn dochters Ine en Jo. Het initiatief tot oprichting van zo’n blij vende herinnering aan het Beis lijntje was onlangs genomen door de plaatse- lijke VVV. De genodigden kwamen bijeen in zaal Welkom waar Gerard Hardeveld, als voorzitter van de VVV, een korte inleiding hield om daarna het woord te ge ven aan Jan van Eijck (Pzn). Op een amusante wijze schilderde deze de ge schiedenis van het thans verdwenen Beis lijntje. Zijn verhaal is hieronder te lezen. Alvorens men gezamenlijk naar het monumentje trok, werd aan Wilma en Piet van Welkom een blijvende herinnering aangeboden in de vorm van een zeer oude ingelijste dienstregeling. Bij het monumentje werd door Ine en Jo een rode stationsvlag van het An dreaskruis verwijderd, waarna een plaquette zichtbaar werd met daarop en kele gegevens over het Beis lijntje. De voet onder het monumentje is gemetseld door siermetselaar Jan Bernaerts, het smeedwerk is vervaardigd door siersmid Harrie Oomen, terwijl het An dreaskruis geplaatst werd door Joost Vromans. Het is een eenvoudig maar wel een sierlijk monumentje geworden dat voor altijd zal herinneren dat daar ter plekke ooit treinen hebben gereden. De rode vlag werd geschonken aan de buurtbewoners van ’Nes’ op wiens grond het monumentje zijn plaats heeft gekregen. De exacte plaats werd bepaald door Rinus Timmermans van de ge- meente. Na de onthulling ging het gezelschap naar Café de Statie van Sjef en Ria van Breugel. Ook zij kregen een oude ingelijste dienstregeling aangeboden om in het café op te hangen. Er waren daar ook fotocollages en krantenknipsels te bezichtigen. Burgemeester Krijgsman zei in een kort toespraakje dat, sinds hij in Alphen en Riel is, nergens zoveel over geschreven en gesproken is als juist over het Beis lijntje. En het laatste woord is hierover thans nog niet gezegd, want het staat nog volop in de belangstelling in verband met de aanleg van een fietspad. Cees van der Wielen vertelde een serie al dan niet gebeurde anekdotes die stuk voor stuk met de verdwenen spoorlijn te maken hadden. Pieter van Eijck me moreerde nog even hoe er kort na de oorlog een speciale trein met meer dan duizend Alphenaren naar Turnhout en Tielen reed om aldaar de bevolking dank te brengen voor het gekregen onderdak toen in oktober 1944 Alphen geëvacueerd moest worden in verband met oorlogshandelingen. Hieronder nu de zeer interessante geschiedenis over het Beis lijntje zoals die Jan van Eijck uiteenzette. Het Beis Lijntje spreekt tot de ver beelding. In Tilburg en in Baarle- Nassau/Hertog. In Het Nieuwsblad de laatste 10 jaar en in Ons Weekblad al langer dan 10 jaar. Maar ook in Al phen spreekt het Beis Lijntje tot de verbeelding. Herinnert u zich nog 1974, toen hier in Alphen de kersver se stoomtrein werd tegengehouden met namaak-koeien om Alphen als stopplaats af te dwingen? Ook vandaag spreekt het Beis Lijn tje tot onze verbeelding. We moeten toch iets kunnen laten zien, in beeld brengen van ons zo dierbare Beis Lijntje in Alphen. Daarom zijn we hier! Waarom spreekt het nu zo tot onze verbeelding? Ik heb wel een idee. Ik heb de laatste 20 jaar met veel men sen gesproken over het Beis Lijntje, aan alle twee de kanten van de meet. Het begon met Jan van Tilborg in 1970 of daaromtrent. De Grand Cen- Ine en Jo Trommelen onthullen hier het spoorweg monumentje Foto: Th. de Graaf, Riel O^~-ƒ01 I

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1989 | | pagina 1