J Het Sint Annaplein wordt weer veranderd! I s 't Heerlijk avondje is gekomen! J V Nieuws- en Advertentieblad voor Alphen en Riel - Baarle-Nassau - Baarle-Hertog en Chaam 'roefperiode het ordelijk parkeren zou bevor- >1 niets meer mocht kosten. Een voorstel dat het uiteindelijk zou halen bij de meerderheid van de raad. Annemiek Smit lanceerde het voorstel dat alle voorzieningen die aangebracht waren maar moesten worden opgeruimd m.u.v. de aange brachte strepen. Deze zouden hun nut nog wel hebben en de tand des tijds zou wel zorgen dat deze verdwenen. De heer Boeren wilde de toestand handhaven zoals die nu was. Volgens hem had het heel wat voordelen. Iedereen kon dan altijd vertrekken en staat nooit ingesloten. De mening dat het St. Annaplein verminkt zou worden met derge- nog best wat verbeteringen zouden kunnen worden aangebracht die zeer nuttig waren. In elke geval sprak hij zich duidelijk uit voor het handhaven van de aangebrachte voorzienin gen. De heer Vermeer onderstreepte nog eens dat vervolg op pagina 7 Het mag geen geld meer kosten. deren, werd door het college niet ontkend. Maar dit zou alleen gelden voor de zondag om dat de aanwezige parkeerruimte op andere da gen vrijwel steeds voldoende was en is. De heer Leuris voerde als eerste het woord. Hij had zich duidelijk ingewerkt in de hele materie, en verwoordde de mening van zijn fraktie zo snel dat het soms moeilijk was om hem in zijn rede nering te volgen. Voor de toehoorders op de publieke tribune ging het zeker te snel omdat zij te weinig inzicht hadden in de reakties die bij het gemeentebestuur waren binnengeko men op de ’’parkeerproef”. Met de nodige bemerkingen werden de reakties van buurtvereniging ’’Samen Sterk”, de hui sartsen, gecorrigeerd. Ook het uitgebrachte politierapport n.a.v. de proef werd met kantte keningen gelardeerd, terwijl de handtekeninge- naktie ook zijn weerwoord kreeg. Uiteindelijk kwam hij met twee voorstellen die beide uitgingen van het principe dat wijziging van de situatie geen geld meer mocht kosten. De ene mogelijkheid was om het te laten zoals het is, terwijl het andere voorstel er in voorzag dat de straat voor de winkel van Bruurs weer ’’verkeer in twee richtingen” zou krijgen en er tussen de parkeervakken 1-richting verkeer zou komen. De heer Raeymakers was van mening dat het voorstel van het college niet volledig was. Hij mistte namelijk een kostenraming van wat ”het herstellen in oude toestand” zou gaan kosten. Hij was van mening dat er duidelijke verwij zingen moesten komen naar de parkeerplaats op de loswal. Ook hij kwam met een voorstel waarbij van uitgegaan werd dat het weinig of lijke voorzieningen vond hij erg subjectief. Im mers: ’’Netjes in de vakken is veel leuker”. ”Wel zou er een oplossing gezocht moeten worden voor de vrachtwagens die vanuit de Burgemeester de Grauwstraat richting St. An- nastraat wilden.” De heer Grimbergen hield een gloedvol be toog. In elk geval zeer geanimeerd voor de toe hoorders. Hij pleitte er overduidelijk voor dat de parkeervoorzieningen gehandhaafd dienen te blijven. Onze bekendste toeristische ge meente in Zuid-Nederland verdient zo’n voor ziening. We hebben een winkelbestand dat misschien wel 5x onze behoefte dekt. Dit draagt bij aan een fikse werkgelegenheid in ei gen dorp. Volgens de heer Grimbergen hadden o.a. bovengenoemde zaken er voor gezorgd dat er fikse toename van het verkeer was, waar we verzuimd hebben te zorgen voor voldoende parkeergelegenheid Wanneer, volgens de heer Grimbergen, er geen blijvende maatregelen zouden worden geno men was de conclusie gerechtvaardigd dat men niet meer waardeert wat men heeft, omdat men geen prijs meer stelde op het toerisme. Andere gemeenten likken hun vingers af bij het zien van de Baarlese toestanden. We mo gen daarbij niet vergeten dat er heel wat in de gemeentela wordt bezorgd door de heffing van forensen en toeristenbelasting. Hij deed het zelfs voorkomen dat de werkgelegenheid in het gevaar kwam wanneer er geen goede parkeer voorzieningen zouden worden aangebracht op ’t St. Annaplein. Hij liet niet na om alle menin gen die er voor pleitten om het St. Annaplein in de oude toestand te herstellen min of meer van tafel te vegen. Volgens hem zou zonder parkeervoorzieningen er slechts een 35-tal werkbare parkeerplaatsen over blijven op het St. Annaplein. De handtekeningen aktie werd afgeschilderd als een aktie van nul en generlei waarde omdat deze niet representatief zou zijn. Bovendien hechtte hij, gezien opgedane ervaringen, helemaal geen waarde aan een handtekeningen aktie. Zijn mening was dat er Na een lange discussie, en een schorsing Van de Vergadering besloot de gemeenteraad van Baarle-Nassau met 7 tegen 4 stemmen dat de kitte plaatjes en al die andere voorzieningen top en rond het St. Annaplein weer gaan ver kwijnen. Echter met de uitzondering dat de kitte strepen voor de parkeervakken blijven paan, met uitzondering van die 12 vakken die lijn aangebracht parallel aan de winkel van Bruurs. De lange discussie was noodzakelijk omdat elke groepering zich uitgebreid wilde uitsprekeh over de toekomst van de parkeer voorzieningen op het St. Annaplein. Het meest jritgebreid moesten we gaan zitten voor de le- fcing van de heer Grimbergen hierover, We konden ons niet van de indruk ontdoen dat de neer Grimbergen minstens evenveel tijd had Besteed aan de voorbereiding van dit agenda punt als aan de voorbereiding van de algemene Beschouwing op de begroting 1982 die eerder Eie avond gehouden werd, (waarover elders peer) Her discussie lag het voorstel van het college cm het St. Annaplein weer in zijn oude toestand te herstellen waardoor het karakte ristieke plein zijn eigen identiteit van begin dit laar weer terug zou krijgen. Maximaal kunnen er dan ongeveer 70 auto’s geparkeerd worden >P het plein. Een alternatieve mogelijkheid sas dat de parkeervoorzieningen zouden wor- len gehandhaafd met dien verstande dat de >arkeervakken in visgraatmodel zouden wor- len uitgevoerd waardoor 71 auto’s een plaats zouden kunnen vinden op het plein. De aanwe zige reflecterende paaltjes zouden dan tevens vervangen worden door trottoirbanden. Kosten hiervan werden geraamd op 18.500,-. Het college had zijn voorkeur uitgesproken foor het herstel van de oude toestand omdat wijziging nauwelijks meer parkeerrendement ®et zich mee zou brengen. Verder zou de ka- akteristiek van het plein niet worden aange- ast. Iets wat door nogal wat inwoners bepleit vas. Jat de aangebrachte voorzieningen in de gag» F# 9837 Dhr. Raeymaekers: Alles weg, m.u.v. de parkeervakken. Dhr. Grimbergen: Op zijn handhaven wat er nu is. FRANKERING BIJ ABONNEMENT BAARLE-NASSAU (Foto: Jaap Homan, Alphen) te i Uitgave van Uitgeverij Emiel de Jong B V. Tel. 04257-8765* - Postbus 8 - Baarle-Nassau zesenzeventigste jaar- ^B gang Copy en advertenties uiterlijk woensdagmorgen in ons bezit s.v.p. Voor Baarle: Roosakkerstraat 7 - Giro: A yyi kn» 1QQ1 M OHF/IO 4473393 Voor Alphen: "De Nieuwe Magneet" Raadhuisstraat 20 - Alphen - tel. 04258-1721 - Voor Chaam: A. BV I j M Cl y UvUt/lllUvr IvO I l\ll v/rv de Jong -Wolfsdonk 7- Chaam - tel. 01619-1767 Voor Riel: A. v.d. Hout - Dorpsstraat 2 Riel Tel. 04248 1296 - B Voor België: P.V.B.A. de Jong - Hoogbraak 2 - Baarle-Hertog. Dhr. Vermeer: Terug naar de oude toestand. Voor toerisme kan alles, voor eigen inwoners niets. Dhr. Leuris: Mevr. Smit: Alles opruimen, de strepen gaan vanzelf wel weg. -w.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1981 | | pagina 1