E Een nieuw gemeentehuis in Alphen: is dat nu wel nodig? i I i Maquette nieuw gemeentehuis ft Hartrevalidatie Bevolkingsonderzoek Huurdersvereniging Baarle Oud papieraktie Harmonie Chaam T Vrijdag 3 april 1981 -Nr. 3715 Gemeente Baarle-Nassau Nieuws- en Advertentieblad voor Alphen en Riel - Baarle-Nassau - Baarle-Hertog en Chaam ale - Het bestuur FRANKERING BIJ ABONNEMENT BAARLE-NASSAU Zó ongeveer komt het nieuwe gemeentehuis van Alphen en Riel er uit te zien. Het lange gebouw op de achtergrond is de kantoorvleugel met aan beide zijden een trappenhui. Midden de hal met daarboven de raadzaal. De twee gebouwtjes op de voorgrond zijn het bestuurlijke en representatieve gedeelte. De algemene ingang komt in de hoek tussen de hal en kantoorvleugel. gebracht zouden kunnen worden, zo weinig ruimte-winst opleveren, dat lang niet alle pro blemen waren opgelost, terwijl er het niet on aanzienlijke probleem van de verspreide admi nistratie aan toegevoegd zou worden. Naar onze mening heeft de gemeenteraad na afweging van alle factoren een juist besluit ge nomen door te kiezen voor nieuwbouw. Op de financiële gevolgen van de nieuwbouw komen wij, zoals beloofd, de volgende week terug. Burgemeester en Wethouders van Alpen en Riel. Binnenkort zal er in Baarle-Nassau worden be gonnen met een bevolkingsonderzoek op risisofactoren voor hart/vaatziekten. Voor dit onderzoek zullen ieder jaar de 35-jari- ge mannen worden uitgenodigd. Het is gericht op die factoren waarvan we weten dat ze het ontstaan van ziekten van hart- en bloedvaten bevorderen, en dat ze beinvloedbaar zijn. Hiervoor zal een bloed- en urineonderzoek worden gedaan, de bloeddruk wordt gemeten, lengte en gewicht worden bepaald en geïnfor meerd worden naar het rookgedrag. Ook krijgt ieder een vragenlijst toegestuurd om in te vul len. Ieder die aan het onderzoek heeft deelgenomen krijgt zelf de uitslag. Wanneer één van de fac toren verhoogd is, zal er advies worden gege ven en zal de betreffende factor nog eens wor den gecontroleerd. Het onderzoek is voor de deelnemers voorals nog kosteloos. Er is gekozen voor 35-jarige mensen omdat de kans op het krijgen van een hartinfarct bij mannen 4 a 5 maal groter is dan bij vrouwen en het onderzoek erop gericht is dit zoveel moge lijk te voorkomen. Ook bereiken we in deze leeftijdsgroep meestal de nog jonge gezinnen van wie de kinderen indirect meeprofiteren van de gezondheidsvoorlichting. De algemene gezondheidsvoorlichting op dit gebied zal hiermee krachtig worden on dersteund, en de bestaande epidemie van hart/ vaatziekten zal hierdoor kunnen worden terug gedrongen. Omdat ieder medeverantwoordelijk is voor de gezondheid van zichzelf en zijn gezin, ver wachten we een goede opkomst. Hartrevalidatie is in 1981 het centrale jaarthema van de Nederlandse Hartstichting. Hartrevalidatie heeft tot doel de hartinfarct- en har- toperatiepatiënten weer in een zo goed mogelijke geestelijke en lichamelijke conditie te brengen zodat een normaal leven weer mogelijk is. Dit proces kan tegenwoordig aanzienlijk sneller verlopen dan vroe ger. Toen immers was het normaal dat een patiënt eerst vele weken in het ziekenhuis moest verblijven en daarna nog eens 1 tot 2 maanden tot het bed thuis was veroordeeld. Deze grote omzichtigheid had mede tot gevolg dat ook het geestelijk en soci aal herstel aanzienlijk werden vertraagd. De verblijfsduur in het ziexenhuis is tegenwoordig zowel voor hartinfarct- als hartoperatiepatiënten nog maar zo’n 2 weken. Het revalideren kan dan ook veel vroeger een aanvang nemen. Helaas kun nen nog niet op ruime schaal - in nog geen 20 zie kenhuizen in Nederland - volwaardige revalidatie- teams worden ingezet ter begeleiding van de patiën ten. Zo’n team bestaat veelal uit een cardioloog, een fysiotherapeut en een maatschappelijk werker. Daarnaast zien wij in toenemende mate het ver schijnsel van zelfhulpgroepen waarbij ex- hartpatiënten elkaar de hand reiken en in georgani seerd verband helpen waar de professionele teams ontbreken. Deze zelfhulp heeft een georganiseerde vorm gevonden in de Verenigingen van Voor- en Nazorg die reeds werden opgericht in Venlo, Nijme gen, ’s-Heerenberg, Rotterdam en Amsterdam. Vanaf het begin van de zestiger jaren is de Neder landse Hartstichting ten nauwste betrokken geweest bij de ontwikkeling van de hartrevalidatie patiënten die een bredere aanpak vereist, gezien de psychische spanningen en angsten die ook bij de omgeving van de patiënt een grote rol spelen. Toch mag men stel len dat onder normale omstandigheden 2/3 van de patiënten na 4 tot 6 maanden revalidatie in staat moet worden geacht weer volledig in de maatschap pij te kunnen functioneren. Een kanttekening hier bij is dat de huidige economische ontwikkelingen en de daaruit voortvloeiende werkloosheid deze, op zich gunstige ontwikkeling, in de weg staan. De problematiek van de werkhervatting ligt dan ook niet meer in de eerste plaats bij de patiënt maar is in toenemende mate verweven met het ongunstige ar beidsklimaat dat minder kansen biedt aan oudere werknemers die - zij het tijdelijk - niet meer konden werken. Hart- en vaatziekten zijn de grootste volksepidemie die ons volk kent. Jaarlijks krijgen 40.000 mensen een hartinfarct. 20.000 van hen zijn na éen jaar nog in leven. Ieder jaar weer zijn derhalve 20.000 har tinfarct patiënten aangewezen op een goed functio nerend revalidatie apparaat dat nu langzamerhand van de grond gaat komen mede dankzij de steun die de Nederlandse Hartstichting hieraan geeft. De Nederlandse Hartstichting en de Vereniging Vrienden van de Hartstichting doen in de Nationale Hartweek van 6 t/m 12 april door middel van straatcollecte en giromailing een ernstig beroep op de Nederlandse bevolking een bijdrage te geven om de hartrevalidatie op grotere schaal ingang te doen vinden zowel in de ziekenhuizen als in de huisart senpraktijken en waar nodig in de vorm van zelf hulpgroepen. nemen met een hoekje op de afdeling algemene zaken of het bureau van iemand, die toevallig afwezig is. Diezelfde moeilijkheden ondervin den burgers, die gebruik willen maken van hun recht om bestemmingsplannen of hinderwe- taanvragen enz. in te zien. De wethouders hebben in het huidige gemeen tehuis geen eigen ruimte, waar zij bezoekers kunnen ontvangen of vergaderingen voorberei den. Deze punten bij elkaar optellend komen wij tot een onaanvaardbaar peil van beperkin gen. Gaan we nu in op het gemeentehuis als werk ruimte voor de ambtenaren. De secretaris en de burgemeester niet meegerekend biedt het huidige gemeentehuis plaats aan 20 personen: 5 op algemene zaken, 1 op bouw- en woning toezicht, 5 tot 6 op de secretarie, 2 op sociale zaken, 1 op openbare werken en 5 op finan ciën. In 1977 was dit aantal 7 tot 8 personen minder. Het is met veel kunst- en vliegwerk ge lukt deze ’’aanwas” een plaats te geven, maar nu is het gemeentehuis bomvol. Wij hebben al gewezen op de hinder, die de bezoeker van de ze situatie ondervindt. Dat het werk er onder kan lijden behoeft geen betoog. Behalve de vaste medewerkers zijn er nog een aantal mensen, die ten gemeentehuize werk ruimte nodig hebben. Te denken valt aan de medewerkers van het verificatiebureau (dat is de accountant, die meermalen per jaar onaan gekondigd de gemeentelijke boeken komt con troleren), aan de streekregistrator en aan de streekarchivaris met zijn medewerkers. Voor hen is geen vaste plaats. Zij moeten maar ho pen, dat de commissiekamer beschikbaar is of dat de burgemeester een ochtend of middag weg is. En dat is lang niet altijd het geval. Het huidige gemeentehuis kampt met een groot ruimtegebrek en hoewel wij er niet op uit zijn het ambtenarenkorps meer dan strikt nodig te vergroten zal dit ruimtegebrek nog toe nemen. Tengevolge van de toenemende ingewikkeld heid van de maatschappij neemt ook de om vang van de administratie toe. Denk maar eens aan de steeds groter wordende berg nota’s, be schikkingen, brieven e.d., die de ’’hogere” overheden ons toesturen en waarvoor wij berg ruimte moeten zien te vinden. Toch heeft het gemeentebestuur op grond van het vorenstaande niet onmiddellijk tot nieuw bouw besloten. Eerst is namelijk nagegaan, of uitbreiding van het huidige gemeentehuis mo gelijk was (waarbij dan voorbij werd gegaan aan de ontoegankelijkheid van het huidige ge bouw), maar dat bleek niet het geval. Vervol gens is bekeken, of de activiteiten van de ge meente niet over meerdere gebouwen kon wor den verdeeld. Het bleek echter, dat de afdelin gen, die met het minste bezwaar elders onder- ■JÉ MP De H.V.B.N. houd op dinsdag 7 april a.s. om 20.00 uur in het S.O.B. gebouw haar jaarver gadering. De agenda is samen gesteld als volgt: 1- Opening. 2. Verslag van kaskontrolecommissie. 3. Goedkeuring financieel jaarverslag 1980. 4. Bestuursverkiezing. Aftredende bestuursleden zijn: Mevrouw Bai- jens en de heer J. Willemsen, beide bestuursle- den zijn herkiesbaar. Ter aanvulling van het bestuur heeft de heer*F. v.d. Ven zich kandi daat gesteld. 5- Algemene zaken 6- Rondvraag Sluiting. Op zondag 15 en 22 maart jl. zijn in de Zwade en in den Heuvel tentoonstellingen gehouden van de schetsplannen voor een nieuw gemeen tehuis. Ruim 100 mensen (veel meer in Riel dan in Alphen) hebben van de gelegenheid gebruik gemaakt om van de vier ontwerpen kennis te nemen. Desgewenst ontvingen zij daarbij voor lichting van mensen, die nauw bij de prijsvraag betrokken waren. Over het algemeen onder vond het lste-keus-ontwerp waardering, maar ook het 4de keus-ontwerp had vanwege zijn stoere statige trant de nodige supporters. Bij de aanwezigen klonken echter twee vragen door, die ook in de gemeenteraad uitvoerig aan de orde zijn geweest en die vooral gingen aan de vraag van de architectenkeuze. De eerste vraag is: een nieuw gemeentehuis, is dat nu wel nodig? en de tweede: dan gaat zeker de onroe- rendgoedbelasting flink omhoog? Op beide vragen willen wij graag nader ingaan. Nu op de eerste, volgende week op de tweede. Uitgangspunt van ons betoog is, dat wij het ge meentehuis zowel zien als het gebouw, waar de gemeentelijke zaken horen plaats te vinden en als het gebouw, waar mensen onder aanvaard bare omstandigheden moeten kunnen werken. Bij de vraag, of nieuwbouw nodig is, moeten beide aspecten bekeken worden. Van het huis van de gemeente mag verwacht worden, dat het een toegankelijk huis is, letter lijk en figuurlijk zonder drempelvrees. Ook ie mand met een handicap moet er kunnen trou wen, raads- of commissielid zijn, stukken in zien, geboortes aangeven, vergaderingen bij wonen. In het huidige gemeentehuis met zijn trappen en opstapjes kan dat niet. Een burger, die min of meer persoonlijke za ken te bespreken heeft, moet dat desgewenst met een ambtenaar onder vier ogen kunnen doen. In het huidige gemeentehuis kan dat maar in zeer beperkte mate. Op de meeste af delingen staan de bureaux zo dicht op elkaar, dat de medewerkers of zij willen of niet letter lijk kunnen volgen wat met hun collega besproken wordt. Degenen, die hun (onder)trouw komen regelen, moeten dat doorgaans doen aan de balie alsof het om een administratieve kleinigheid gaat, want een spreekkamer is er niet. Traditionele bijeen komsten (dodenherdenking, ontvangst gedeco reerden enz.) zijn ofwel naar een café-zaal ver bannen of moeten plaats vinden in een daar voor niet geschikte ruimte. De raadsvergaderingen worden noodgedwon gen beurtelings in de gemeenschapshuizen ge houden. Wanneer raadsleden ter voorberei ding van een vergadering de stukken willen in zien, lopen zij de kans niet op de commissieka mer terecht te kunnen en moeten ze genoegen Maandag 6 april a.s., eerste maandag van de maand, oud papieraktie Harmonie. Wij halen het oud papier als volgt op: Dorpsstraat vanaf hoek Gilzeweg richting Bredaseweg, Bredase- weg, Kapelstraat, Schootakkerstraat, Ulico- tenseweg, Beckershagen, Beekstraat, Eekhof, Withagen en Valkenakker. Wilt U het oud pa pier vanaf 18.00 uur s.v.p. goed gebundeld aan de straat zetten? Hartelijk dank. Uniformenkomitee harmonie. E.H.B.O.-Chaam Maandagavond 6 april te 20 uur is het weer oe fenavond in Hotel Belleveu. Voor hen die nog niet of maar weinig zijn geweest wordt het hoog tijd er nog iets aan te doen. Er zijn dit seizoen nog 2 avonden n.m. 6 april en 4 mei, dus neem minstens 1 van deze 2 avon den de kans waar om aan uw verplichtingen te voldoen. Tot maandagavond 6 april in Hotel Bellevue. Foto Jaap Homan, Alphen Het bestuur. K 1 ir 3 x. V th f f b t V 4 v 4 Uitgave van Uitgeverij Emiel de Jong B.V. - Tel. 04257-8765* - Postbus 8 - Baarle-Nassau - zesenzeventigste jaar gang Copy en advertenties uiterlijk woensdagmorgen in ons bezit s.v.p. Voor Baarle: Roosakkerstraat 7 - Giro: 4473393 Voor Alphen: "De Nieuwe Magneet" - Raadhuisstraat 20 - Alphen - tel. 04258-1721 Voor Chaam: A. de Jong - Wolfsdonk 7 - Chaam - tel. 01619-1767 Voor Riel: A. v.d. Hout - Dorpsstraat 2 - Riel - Tel. 04248-1296 Voor België: P.V.B.A. de Jong - Hoogbraak 2 - Baarle-Hertog. f ''/V

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1981 | | pagina 1