Burgemeester W.M.A. van Zeeland 3 Waar wordt in Alphen het woonwagencentrum gepland? in het koper Brassband Ulicoten donateurs Vrijdag 3 oktober 1980 - Nr. 3690 0 Nieuws- en Advertentieblad voor Alphen en Riel - Baarle-Nassau - Baarle-Hertog en Chaam Chaam (f. r FRANKERING BIJ ABONNEMENT BAARLE-NASSAU l i 2 12 in 1 ■uss mis&jlaö Uitgave van Drukkerij Emiel de Jong B.V. - Tel. 04257-9235* - Postbus 8 - Baarle-Nassau - vijfenzeventigste jaargang Copy en advertenties uiterlijk woensdagmorgen in ons bezit s.v.p. Voor Baarle: Roosakkerstraat 7 - Giro: 1115780 Voor Alphen: "De Nieuwe Magneet" - Raadhuisstraat 20 - Alphen - Tel. 04258-1721 Voor Chaam: A. de Jong - Wolfsdonk 7 - Chaam - Tel. 01619-1767 Voor Riel: A. v.d. Hout - Dorpsstraat 2 - Riel - Tel. 04248-1296 - Voor België: P.V.B.A. de Jong - Hoogbraak 2 - Baarle-Hertog. er vanzelfsprekend wel eens een verschil van mening bestond, is er tussen hen nooit een onverto gen woord gevallen. Zoals op de informatie-avond op 22 september is meegedeeld, is er op 6 oktober a.s. een bespreking, waarin meer in het bijzonder wordt ingegaan op de mogelijke lokaties. Daar wordt dus gesproken over de vraag, welke plaats in Alphen het meest in aanmerking komt voor het gemeentelijk woonwagenkamp je. We kunnen niet vaak genoeg herhalen, dat het niet gaat om de vraag of de gemeenteraad een bestemmingsplan voor een woonwagen centrum voor vier wagens vaststelt, maar om de vraag voor welke plek van ongeveer 1600 m2 de raad dit doet. De woonwagenlokatie moet aan verschillende voorwaarden voldoen. Die voorwaarden kunnen we onder andere vinden in het provinciaal woonwagenplan, dat on langs door de Provinciale Staten is vastgesteld. Een woonwagenkamp moet zodanig zijn gele gen, dat het de woonwagenbewoners een goed leef- en werkklimaat biedt en hen in staat stelt op normale wijze gebruik te maken van de da gelijkse voorzieningen, deel te nmen aan het maatschappelijk verkeer en contacten te leggen met de plaatselijke bevolking. Dit betekent, dat zo’n centrum moet liggen - in of aansluitend aan een woonkern - aan een openbare weg met geregeld plaatse lijk verkeer bij voorkeur met haltes voor open baar vervoer - op een plaats, die de voorzieningen (winkels, school, gemeentehuis, maatschappelijk werk, kruisvereniging, enz.) op loopafstand bereik baar maakt (vuistregel: 500 m.) - het centrum is niet door barrières (spoorweg, kanaal) van de woonkern gescheiden - indien behoefte aan een bedrijventerrein aan wezig is, moet dit terrein bereikbaar zijn. Bovenbedoelde criteria zijn niet absoluut d.w.z. de gemeente kan niet zeggen: ”We heb ben een terreintje, dat aan alle eisen voldoet, dus hoeven we geen lokatie te reserveren”. Ie dere gemeente wijst de best mogelijke plaats aan. Niemand zal ons tegenspreken als wij op grond van bovenstaande beweren, dat burgemeester van Zeeland een harde werker is, die met veel tact, inzicht en doorzettingsvermogen voor Chaam grote verdiensten heeft verworven, waarop hij terecht trots mag zijn! Doch hij is daarbij in zijn dagelijkse omgang gebleven de gemoedelijke ’’burger-vader”, de eenvoudige ’’burger”, de fijngevoelige en menselijke ’’baas”! Om dit alles zal burgemeester van Zeeland ter gelegenheid van zijn koperen burgemeestersju- bileum op 16 oktober a.s. in een informele bij eenkomst van raadsleden en personeel worden gehuldigd, waarna van 17 tot 19 uur ten ge- meentehuize een receptie zal worden gehou den, waarop iedere belangstellende welkom is. Wij wensen burgemeester van Zeeland profici at met de bereikte mijlpaal en wij hopen dat er voor hem (en voor Chaam!) nog vele vruchtba re jaren zullen volgen! Binnenkort zullen leden van onze vereniging weer op pad gaan om hun donateurs te bezoe ken. Wij als muziekvereniging proberen steeds weer present te zijn bij de verscheidene festivi teiten in onze leefgemeenschap. Daarnaast houden we regelmatig uitwisseling- sconcerten met andere korpsen. Traditiege trouw geven we ieder jaar in de kerk een nieuwjaarsconcert en werken we mee aan het kerstconcert. Bij al deze gelegenheden is iedereen steeds wel kom en de toegang is steeds geheel gratis. Wij kennen gelukkig al een groot aantal sympathi santen die naast de jaarlijkse bijdrage ook daadwerkelijk belangstelling tonen bij de ver scheidene uitvoeringen. Wij stellen dit zeer op prijs en hopen dat zij steeds meer in aantal toe mogen nemen. Met de bestaande bezetting en de jonge muzikanten en drummers in opleiding blijven wij streven om deze amateuristische muziekbeoefening in ons dorp in stand te hou den. Samen met uw steun moet dit zeker luk ken. Dat er veel geld nodig is in zo’n vereniging zal iedereen wel begrijpen, zeker als we zien dat onze drumband op vrij korte termijn aan nieuwe uniformen toe is, om het nog maar niet te hebben over aankoop en onderhoud van het instrumentarium. Wij hopen en vertrouwen dan ook dat deze oproep uitmondt in een goed resultaat. Wij streven naar een bijdrage van tien gulden per gezin, maar het is en blijft geheel vrijblijvend. De regel ’wie het kleine niet eert is het grote niet weerd’ past ons nog steeds. Het bestuur van ’Brassband Ulicoten’ dankt u bij voorbaat voor uw bijdrage en hoopt u in het komende jaar ook bij de verscheidene uit voeringen te ontmoeten. diend. Lang heeft hij er voor moeten vechten, maar... de aanhouder wint! Het is ondoenlijk alles tè vermelden, maar de aanleg van een Centraal-Antenne Systeem mag toch niet worden vergeten. Het college van Alphen en Riel heeft aan de hand van de kaart van de gemeente vijf plaat sen aangewezen, die in aanmerking leken te komen en heeft deze voorgelegd aan het woon wagenschap om nader te laten bekijken. In het schap, waartoe onze gemeente behoort, ge beurt het nader onderzoek door een ambtelijke commissie, waarin zitting hebben provinciaal opbouworgaan (PON), ambtenaren van de prov. griffie en planologische dienst en van het woonwagenschap. Naast deze 5 lokaties zijn naar aanleiding van de bespreking in de com missie ruimtelijke ordening van de gemeente nog twee lokatie toegevoegd (hierna vermeld onder 6 en 7). De lokaties zijn: 1. Goedentijd (tegenover Schellestraat) Afstand tot voorzieningen: ongeveer 700 meter Afstand tot bushalte: ongeveer 100 meter Afstand tot bedrijventerrein: ongeveer 1500 meter Barrières: gelegen binnen stankcirkel van agra rische bedrijven. 2. Baarleseweg (tegenover Looiersweg) Afstand tot voorzieningen: ongeveer 600 me ter; bushalte: ongeveer 200 meter; bedrijven terrein: ongeveer 1000 meter. 3. Boslust (hoek St. Janstraat) Afstand tot voorzieningen: ongeveer 650 me ter; bushalte: ongeveer 600 meter; bedrijven terrein: ongeveer 150 meter. Barrières: is gelegen op het tracé van de aan te leggen omleidingsweg, althans binnen de ge luidshinder zone daarvan. 4. Nieuwe bedrijventerrein (gepland tegenover bestaande bedrijventerrein aan de overkant van de spoorlijn) Afstand tot voorzieningen: ongeveer 750 me ter; bushalte: ongeveer 750 meter; bedrijven terrein: aangrenzend. Barrières: Ontsluiting moet nog plaatsvinden. Ligging afzijdig en daardoor integratie verhin derd.1 i 5. St. Janstraat (ten zuiden van de Agra- school). Afstand tot voorzieningen: ongeveer 800 me ter; bushalte: ongeveer 750 meter; bedrijven terrein: ongeveer 300 meter. Barrières: Van het dorp gescheiden door om leidingsweg. Gelegen in stankcirkel twee agra rische bedrijfjes. 6. Zandstraat (gemeente ’’kwekerij”) Afstand tot voorzieningen: ongeveer 600 me ter; bushalte: 600 meter; bedrijventerrein: meer dan 1000 meter. Barrières: geen. 7. Goeden tijd 25 Afstand tot voorzieningen: ongeveer 400 me ter; bushalte: 50 meter; bedrijventerrein: onge veer 1300 meter. Barrières: Gelegen in stankcirkel argrarische bedrijven. Perceel gereserveerd als ontslui- tingsmogelijkheid voor uitbreiding dorpskern tussen Zandstraat en Goedentijd. De ambtelijke adviesgroep heeft de lokaties 1 t/m 5 ter plaatse bekeken en achtte de lokaties Baarleseweg en St. Janstraat geschikt. De laatste ondanks de barrière van de eventuele omleidingsweg. Tijdens de informatieavond van 22 september bleek, dat men de aanwezig heid van agrarische activiteit niet had opge merkt en daardoor over het hoofd gezien, dat zich ook hier een stankcirkel voordoet. Wij hebben de ambtelijke adviesgroep ge vraagd, in hoeverre deze omstandigheid op haar eerdere advies van invloed is. Daarnaast hebben wij alsnog advies gevraagd over de lo katies 6 en 7. De bedoeling is, dat wij op 6 ok tober de adviezen van de commissie binnen hebben. Wij hopen dan ook, dat de bijeenkomst op 6 oktober (’s avonds om 8 uur) in het Gemeen schapshuis ”Den Heuvel” zoveel informatie en duidelijkheid oplevert, dat de gemeenteraad tot een verantwoorde beslissing kan komen. Wij willen de raad daartoe in oktober een voorstel doen, na de commissie R.O. te hebben gehoord. Dit alles overziende, vraagt men zich af hoe dit alles toch mogelijk is geweest in 12Vi jaar tijd! Over ’’aanpakken” en ’’doorzetten” gespro ken! En naast dat drukke ambtelijke bestaan - burgemeester van Zeeland is ook nog tevens se cretaris! - durfde hij het nog aan om voorzitter te worden van het befaamde ’’Komitee Acht van Chaam”, een taak die jaarlijks ook de no dige beslommeringen meebrengt! Op 16 oktober a.s. zal het 12!/z jaar geleden zijn dat de heer W.M.A. van Zeeland werd geïnstal leerd als burgemeester van Chaam. Hij werd geboren te Berkel-Enschot op 15 oktober 1928 als zoon van het Hoofd der school al daar, kwam op 3 september 1945 als volonitair op de secretarie van Berkel-Enschot en bleef als ambtenaar aldaar werkzaam tot 16 januari 1953, toen hij een werkkring aanvaardde op de Pro vinciale Griffie Den Bosch. Op 1 oktober 1955 stapte hij over naar de secretarie van Vught, op 1 januari 1960 naar de secreta rie van Gendringen en op 16 september 1961 naar de secretarie van Oisterwijk. Aldus door diverse werkkringen veelzijdig in het vak ontwikkeld, werd hij per 1 januari 1964 benoemd tot gemeente secretaris van Hengelo (Gld.), welke belangrijke post hij bekleedde tot 16 april 1968. Met ingang van deze datum begon zijn loopbaan als burgemeester (tevens secretaris) van de ge meente Chaam, als opvolger van de heer A. J.M. Schram, die enige maanden tevoren was afgetre den wegens het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. Het was een hele verandering voor het dorp Chaam, dat twee generaties lang had geleefd onder de dynastie-Schram. Maar zowel de bevolking van Chaam als de nieuwe burgemeester hadden al gauw elkaar aangevoeld, wisten op korte termijn tot een vruchtbare samenwerking te komen en weten nu sinds jaren wat ze aan el kaar hebben. Zowel met het College van burgemeester en wethouders als dagelijks bestuur, dat minstens één keer per week vergadert, als met de gemeenteraad heeft burgemeester van Zeeland al die jaren op vlotte, eerlijke, menselijke en vruchtbare wijze weten samen te werken. Ondanks dat Deze goede samenwerking is natuurlijk niet zonder vruchten gebleven. Want, al volgt nu een opsomming van enkele grotere objecten, die onder de bestuursperiode van burgemeester van Zeeland zijn tot stand gekomen en waar van mag gesteld worden dat hij er de grote ani mator en stuwkracht van is geweest, toch was dit alles niet mogelijk geweest zonder een eens gezinde samenwerking met en van de bestuur scolleges. Zonder de pretentie te hebben volle dig te zijn of de juiste volgorde in tijd in acht te nemen, willen we enkele van deze projecten opsommen. Vanzelfsprekend vroegen het ontwerpen en uitvoeren van diverse bestemmingsplannen van een plattelandsburgemeester veel inzicht, ge duld en doorzettingsvermogen. Het bestem mingsplan ’’Kern Chaam” (omvattende het in 3 fasen uitgevoerde plan ’’Wolfsdonk”) werd in korte tijd geheel gerealiseerd. Het thans in uitvoering zijnde bestemmingsplan ’’Elsakker” had veel voeten in de aarde vóór het van de grond kwam door omstandigheden, gelegen buiten de schuld van het gemeente bestuur, doch de le fase is thans gerealiseerd, met het bouwrijpmaken van de 2e fase is reeds begonnen en met de uitvoering daarvan zal wellicht in 1981 een begin kunnen worden ge maakt. Ondertussen vormt de voorbereiding van het ontwerp-bestemmingsplan ’’Buitenge bied” reeds jaren een voorwerp van aanhou dende zorg, een zaak met vele haken en ogen, die het uithoudingsvermogen van een gemeen tebestuur danig op de proef stelt. Toch weet burgemeester van Zeeland, ondanks dat een compleet ingediend plan van provinciewege to taal werd gekraakt, van geen ophouden en heeft hij zelfs daarnaast het voorzitterschap van de Adviescommissie inzake het ’’Ruilver- kavelingsplan Baarle-Nassau/Chaam” op zich genomen. Ook de wegen kregen zijn volle aandacht. Naast verharding van buitenwegen vonden be langrijke reconstructies van wegen plaats, o.a. Alphensebaan, Meerleseweg, Ulicotenseweg, Dorpsstraat, Gilzeweg, Heikantsestraat, en laatstelijk Oude Bredasebaan, Kapelstraat en Kerkstraat. Mooi werk, dat echter een grote in zet vroeg (hij ging zelf ”den boer op” voor de nodige grondaankopen!) en... veel geld kostte! Daarnaast kwam nog een uitgebreide rioolaf- voerleiding voor de campings tot uitvoering. De bouw van de nieuwe basisschool ”De Ark”, van een nieuwe kleuterschool ”’t Braks- ke”, van de nieuwe Ned.-Herv.-basisschool, van een nieuwe gymnastiekzaal en een nieuwe brandweergarage waren even zovele zaken, die niet zonder moeite tot stand kwamen, maar zijn ook even zovele parels aan zijn voor uitstrevend bestuurlijk inzicht. En als we het daar dan toch over hebben, dient zeker in één adem genoemd te worden de oprichting van een openluchtzwembad, dat vast niet zonder slag of stoot uit de lucht kwam vallen maar wel degelijk veel inspanning heeft gekost. Dat zo’n ’’Weidebad” een uniek en trots bezit is voor Chaam, kan zonder meer gesteld. Ook vond tijdens zijn bestuursperiode de bouw plaats van een nieuw postkantoor en nieuw Wit-Gele-Kruisgebouw en de aanleg van de reeds zö lang verbeide vrijliggende rijwiel paden Chaam-Ulvenhout en Chaam-Gilze, met welke paden het veilig verkeer vooral van de Chaamse schoolgaande jeugd zeer is ge- Burgemeester en wethouders v Alphen en Riel.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1980 | | pagina 1