Burgemeester
W.M.A. van Zeeland
3
Waar wordt in Alphen
het woonwagencentrum
gepland?
in het koper
Brassband Ulicoten
donateurs
Vrijdag 3 oktober 1980 - Nr. 3690
0
Nieuws- en Advertentieblad voor Alphen en Riel - Baarle-Nassau - Baarle-Hertog en Chaam
Chaam
(f.
r
FRANKERING BIJ ABONNEMENT
BAARLE-NASSAU
l
i
2
12
in
1
■uss mis&jlaö
Uitgave van Drukkerij Emiel de Jong B.V. - Tel. 04257-9235* - Postbus 8 - Baarle-Nassau - vijfenzeventigste jaargang
Copy en advertenties uiterlijk woensdagmorgen in ons bezit s.v.p. Voor Baarle: Roosakkerstraat 7 - Giro: 1115780
Voor Alphen: "De Nieuwe Magneet" - Raadhuisstraat 20 - Alphen - Tel. 04258-1721 Voor Chaam: A. de Jong -
Wolfsdonk 7 - Chaam - Tel. 01619-1767 Voor Riel: A. v.d. Hout - Dorpsstraat 2 - Riel - Tel. 04248-1296 - Voor
België: P.V.B.A. de Jong - Hoogbraak 2 - Baarle-Hertog.
er vanzelfsprekend wel eens een verschil van mening bestond, is er tussen hen nooit een onverto
gen woord gevallen.
Zoals op de informatie-avond op 22 september
is meegedeeld, is er op 6 oktober a.s. een
bespreking, waarin meer in het bijzonder
wordt ingegaan op de mogelijke lokaties. Daar
wordt dus gesproken over de vraag, welke
plaats in Alphen het meest in aanmerking
komt voor het gemeentelijk woonwagenkamp
je. We kunnen niet vaak genoeg herhalen, dat
het niet gaat om de vraag of de gemeenteraad
een bestemmingsplan voor een woonwagen
centrum voor vier wagens vaststelt, maar om
de vraag voor welke plek van ongeveer 1600 m2
de raad dit doet. De woonwagenlokatie moet
aan verschillende voorwaarden voldoen. Die
voorwaarden kunnen we onder andere vinden
in het provinciaal woonwagenplan, dat on
langs door de Provinciale Staten is vastgesteld.
Een woonwagenkamp moet zodanig zijn gele
gen, dat het de woonwagenbewoners een goed
leef- en werkklimaat biedt en hen in staat stelt
op normale wijze gebruik te maken van de da
gelijkse voorzieningen, deel te nmen aan het
maatschappelijk verkeer en contacten te leggen
met de plaatselijke bevolking. Dit betekent,
dat zo’n centrum moet liggen
- in of aansluitend aan een woonkern
- aan een openbare weg met geregeld plaatse
lijk verkeer bij voorkeur met haltes voor open
baar vervoer
- op een plaats, die de voorzieningen (winkels,
school, gemeentehuis, maatschappelijk werk,
kruisvereniging, enz.) op loopafstand bereik
baar maakt (vuistregel: 500 m.)
- het centrum is niet door barrières (spoorweg,
kanaal) van de woonkern gescheiden
- indien behoefte aan een bedrijventerrein aan
wezig is, moet dit terrein bereikbaar zijn.
Bovenbedoelde criteria zijn niet absoluut
d.w.z. de gemeente kan niet zeggen: ”We heb
ben een terreintje, dat aan alle eisen voldoet,
dus hoeven we geen lokatie te reserveren”. Ie
dere gemeente wijst de best mogelijke plaats
aan.
Niemand zal ons tegenspreken als wij op grond
van bovenstaande beweren, dat burgemeester
van Zeeland een harde werker is, die met veel
tact, inzicht en doorzettingsvermogen voor
Chaam grote verdiensten heeft verworven,
waarop hij terecht trots mag zijn! Doch hij is
daarbij in zijn dagelijkse omgang gebleven de
gemoedelijke ’’burger-vader”, de eenvoudige
’’burger”, de fijngevoelige en menselijke
’’baas”!
Om dit alles zal burgemeester van Zeeland ter
gelegenheid van zijn koperen burgemeestersju-
bileum op 16 oktober a.s. in een informele bij
eenkomst van raadsleden en personeel worden
gehuldigd, waarna van 17 tot 19 uur ten ge-
meentehuize een receptie zal worden gehou
den, waarop iedere belangstellende welkom is.
Wij wensen burgemeester van Zeeland profici
at met de bereikte mijlpaal en wij hopen dat er
voor hem (en voor Chaam!) nog vele vruchtba
re jaren zullen volgen!
Binnenkort zullen leden van onze vereniging
weer op pad gaan om hun donateurs te bezoe
ken. Wij als muziekvereniging proberen steeds
weer present te zijn bij de verscheidene festivi
teiten in onze leefgemeenschap.
Daarnaast houden we regelmatig uitwisseling-
sconcerten met andere korpsen. Traditiege
trouw geven we ieder jaar in de kerk een
nieuwjaarsconcert en werken we mee aan het
kerstconcert.
Bij al deze gelegenheden is iedereen steeds wel
kom en de toegang is steeds geheel gratis. Wij
kennen gelukkig al een groot aantal sympathi
santen die naast de jaarlijkse bijdrage ook
daadwerkelijk belangstelling tonen bij de ver
scheidene uitvoeringen. Wij stellen dit zeer op
prijs en hopen dat zij steeds meer in aantal toe
mogen nemen. Met de bestaande bezetting en
de jonge muzikanten en drummers in opleiding
blijven wij streven om deze amateuristische
muziekbeoefening in ons dorp in stand te hou
den. Samen met uw steun moet dit zeker luk
ken. Dat er veel geld nodig is in zo’n vereniging
zal iedereen wel begrijpen, zeker als we zien
dat onze drumband op vrij korte termijn aan
nieuwe uniformen toe is, om het nog maar niet
te hebben over aankoop en onderhoud van het
instrumentarium.
Wij hopen en vertrouwen dan ook dat deze
oproep uitmondt in een goed resultaat. Wij
streven naar een bijdrage van tien gulden per
gezin, maar het is en blijft geheel vrijblijvend.
De regel ’wie het kleine niet eert is het grote
niet weerd’ past ons nog steeds.
Het bestuur van ’Brassband Ulicoten’ dankt u
bij voorbaat voor uw bijdrage en hoopt u in
het komende jaar ook bij de verscheidene uit
voeringen te ontmoeten.
diend. Lang heeft hij er voor moeten vechten,
maar... de aanhouder wint!
Het is ondoenlijk alles tè vermelden, maar de
aanleg van een Centraal-Antenne Systeem mag
toch niet worden vergeten.
Het college van Alphen en Riel heeft aan de
hand van de kaart van de gemeente vijf plaat
sen aangewezen, die in aanmerking leken te
komen en heeft deze voorgelegd aan het woon
wagenschap om nader te laten bekijken. In het
schap, waartoe onze gemeente behoort, ge
beurt het nader onderzoek door een ambtelijke
commissie, waarin zitting hebben provinciaal
opbouworgaan (PON), ambtenaren van de
prov. griffie en planologische dienst en van het
woonwagenschap. Naast deze 5 lokaties zijn
naar aanleiding van de bespreking in de com
missie ruimtelijke ordening van de gemeente
nog twee lokatie toegevoegd (hierna vermeld
onder 6 en 7).
De lokaties zijn:
1. Goedentijd (tegenover Schellestraat)
Afstand tot voorzieningen: ongeveer 700 meter
Afstand tot bushalte: ongeveer 100 meter
Afstand tot bedrijventerrein: ongeveer 1500
meter
Barrières: gelegen binnen stankcirkel van agra
rische bedrijven.
2. Baarleseweg (tegenover Looiersweg)
Afstand tot voorzieningen: ongeveer 600 me
ter; bushalte: ongeveer 200 meter; bedrijven
terrein: ongeveer 1000 meter.
3. Boslust (hoek St. Janstraat)
Afstand tot voorzieningen: ongeveer 650 me
ter; bushalte: ongeveer 600 meter; bedrijven
terrein: ongeveer 150 meter.
Barrières: is gelegen op het tracé van de aan te
leggen omleidingsweg, althans binnen de ge
luidshinder zone daarvan.
4. Nieuwe bedrijventerrein (gepland tegenover
bestaande bedrijventerrein aan de overkant
van de spoorlijn)
Afstand tot voorzieningen: ongeveer 750 me
ter; bushalte: ongeveer 750 meter; bedrijven
terrein: aangrenzend.
Barrières: Ontsluiting moet nog plaatsvinden.
Ligging afzijdig en daardoor integratie verhin
derd.1 i
5. St. Janstraat (ten zuiden van de Agra-
school).
Afstand tot voorzieningen: ongeveer 800 me
ter; bushalte: ongeveer 750 meter; bedrijven
terrein: ongeveer 300 meter.
Barrières: Van het dorp gescheiden door om
leidingsweg. Gelegen in stankcirkel twee agra
rische bedrijfjes.
6. Zandstraat (gemeente ’’kwekerij”)
Afstand tot voorzieningen: ongeveer 600 me
ter; bushalte: 600 meter; bedrijventerrein:
meer dan 1000 meter.
Barrières: geen.
7. Goeden tijd 25
Afstand tot voorzieningen: ongeveer 400 me
ter; bushalte: 50 meter; bedrijventerrein: onge
veer 1300 meter.
Barrières: Gelegen in stankcirkel argrarische
bedrijven. Perceel gereserveerd als ontslui-
tingsmogelijkheid voor uitbreiding dorpskern
tussen Zandstraat en Goedentijd.
De ambtelijke adviesgroep heeft de lokaties 1
t/m 5 ter plaatse bekeken en achtte de lokaties
Baarleseweg en St. Janstraat geschikt. De
laatste ondanks de barrière van de eventuele
omleidingsweg. Tijdens de informatieavond
van 22 september bleek, dat men de aanwezig
heid van agrarische activiteit niet had opge
merkt en daardoor over het hoofd gezien, dat
zich ook hier een stankcirkel voordoet.
Wij hebben de ambtelijke adviesgroep ge
vraagd, in hoeverre deze omstandigheid op
haar eerdere advies van invloed is. Daarnaast
hebben wij alsnog advies gevraagd over de lo
katies 6 en 7. De bedoeling is, dat wij op 6 ok
tober de adviezen van de commissie binnen
hebben.
Wij hopen dan ook, dat de bijeenkomst op 6
oktober (’s avonds om 8 uur) in het Gemeen
schapshuis ”Den Heuvel” zoveel informatie
en duidelijkheid oplevert, dat de gemeenteraad
tot een verantwoorde beslissing kan komen.
Wij willen de raad daartoe in oktober een
voorstel doen, na de commissie R.O. te hebben
gehoord.
Dit alles overziende, vraagt men zich af hoe dit
alles toch mogelijk is geweest in 12Vi jaar tijd!
Over ’’aanpakken” en ’’doorzetten” gespro
ken! En naast dat drukke ambtelijke bestaan -
burgemeester van Zeeland is ook nog tevens se
cretaris! - durfde hij het nog aan om voorzitter
te worden van het befaamde ’’Komitee Acht
van Chaam”, een taak die jaarlijks ook de no
dige beslommeringen meebrengt!
Op 16 oktober a.s. zal het 12!/z jaar geleden zijn dat de heer W.M.A. van Zeeland werd geïnstal
leerd als burgemeester van Chaam.
Hij werd geboren te Berkel-Enschot op 15 oktober 1928 als zoon van het Hoofd der school al
daar, kwam op 3 september 1945 als volonitair op de secretarie van Berkel-Enschot en bleef als
ambtenaar aldaar werkzaam tot 16 januari 1953, toen hij een werkkring aanvaardde op de Pro
vinciale Griffie Den Bosch.
Op 1 oktober 1955 stapte hij over naar de secretarie van Vught, op 1 januari 1960 naar de secreta
rie van Gendringen en op 16 september 1961 naar de secretarie van Oisterwijk. Aldus door diverse
werkkringen veelzijdig in het vak ontwikkeld, werd hij per 1 januari 1964 benoemd tot gemeente
secretaris van Hengelo (Gld.), welke belangrijke post hij bekleedde tot 16 april 1968.
Met ingang van deze datum begon zijn loopbaan als burgemeester (tevens secretaris) van de ge
meente Chaam, als opvolger van de heer A. J.M. Schram, die enige maanden tevoren was afgetre
den wegens het bereiken van de pensioengerechtigde leeftijd. Het was een hele verandering voor
het dorp Chaam, dat twee generaties lang had geleefd onder de dynastie-Schram. Maar zowel de
bevolking van Chaam als de nieuwe burgemeester hadden al gauw elkaar aangevoeld, wisten op
korte termijn tot een vruchtbare samenwerking te komen en weten nu sinds jaren wat ze aan el
kaar hebben. Zowel met het College van burgemeester en wethouders als dagelijks bestuur, dat
minstens één keer per week vergadert, als met de gemeenteraad heeft burgemeester van Zeeland al
die jaren op vlotte, eerlijke, menselijke en vruchtbare wijze weten samen te werken. Ondanks dat
Deze goede samenwerking is natuurlijk niet
zonder vruchten gebleven. Want, al volgt nu
een opsomming van enkele grotere objecten,
die onder de bestuursperiode van burgemeester
van Zeeland zijn tot stand gekomen en waar
van mag gesteld worden dat hij er de grote ani
mator en stuwkracht van is geweest, toch was
dit alles niet mogelijk geweest zonder een eens
gezinde samenwerking met en van de bestuur
scolleges. Zonder de pretentie te hebben volle
dig te zijn of de juiste volgorde in tijd in acht te
nemen, willen we enkele van deze projecten
opsommen.
Vanzelfsprekend vroegen het ontwerpen en
uitvoeren van diverse bestemmingsplannen van
een plattelandsburgemeester veel inzicht, ge
duld en doorzettingsvermogen. Het bestem
mingsplan ’’Kern Chaam” (omvattende het in
3 fasen uitgevoerde plan ’’Wolfsdonk”) werd
in korte tijd geheel gerealiseerd. Het thans in
uitvoering zijnde bestemmingsplan
’’Elsakker” had veel voeten in de aarde vóór
het van de grond kwam door omstandigheden,
gelegen buiten de schuld van het gemeente
bestuur, doch de le fase is thans gerealiseerd,
met het bouwrijpmaken van de 2e fase is reeds
begonnen en met de uitvoering daarvan zal
wellicht in 1981 een begin kunnen worden ge
maakt. Ondertussen vormt de voorbereiding
van het ontwerp-bestemmingsplan ’’Buitenge
bied” reeds jaren een voorwerp van aanhou
dende zorg, een zaak met vele haken en ogen,
die het uithoudingsvermogen van een gemeen
tebestuur danig op de proef stelt. Toch weet
burgemeester van Zeeland, ondanks dat een
compleet ingediend plan van provinciewege to
taal werd gekraakt, van geen ophouden en
heeft hij zelfs daarnaast het voorzitterschap
van de Adviescommissie inzake het ’’Ruilver-
kavelingsplan Baarle-Nassau/Chaam” op zich
genomen.
Ook de wegen kregen zijn volle aandacht.
Naast verharding van buitenwegen vonden be
langrijke reconstructies van wegen plaats, o.a.
Alphensebaan, Meerleseweg, Ulicotenseweg,
Dorpsstraat, Gilzeweg, Heikantsestraat, en
laatstelijk Oude Bredasebaan, Kapelstraat en
Kerkstraat. Mooi werk, dat echter een grote in
zet vroeg (hij ging zelf ”den boer op” voor de
nodige grondaankopen!) en... veel geld kostte!
Daarnaast kwam nog een uitgebreide rioolaf-
voerleiding voor de campings tot uitvoering.
De bouw van de nieuwe basisschool ”De
Ark”, van een nieuwe kleuterschool ”’t Braks-
ke”, van de nieuwe Ned.-Herv.-basisschool,
van een nieuwe gymnastiekzaal en een nieuwe
brandweergarage waren even zovele zaken, die
niet zonder moeite tot stand kwamen, maar
zijn ook even zovele parels aan zijn voor
uitstrevend bestuurlijk inzicht. En als we het
daar dan toch over hebben, dient zeker in één
adem genoemd te worden de oprichting van
een openluchtzwembad, dat vast niet zonder
slag of stoot uit de lucht kwam vallen maar wel
degelijk veel inspanning heeft gekost. Dat zo’n
’’Weidebad” een uniek en trots bezit is voor
Chaam, kan zonder meer gesteld.
Ook vond tijdens zijn bestuursperiode de
bouw plaats van een nieuw postkantoor en
nieuw Wit-Gele-Kruisgebouw en de aanleg van
de reeds zö lang verbeide vrijliggende rijwiel
paden Chaam-Ulvenhout en Chaam-Gilze,
met welke paden het veilig verkeer vooral van
de Chaamse schoolgaande jeugd zeer is ge-
Burgemeester en wethouders
v Alphen en Riel.