Baatte J krijgt De herfst is begonnen eigen kalender 3 Internationaal welzij nsplan Baarle )J Ju la's Vrijdag 26 september 1980 - Nr. 3689 Nieuws- en Advertentieblad voor Alphen en Riel - Baarle-Nassau - Baarle-Hertog en Chaam 3N r Hill if FRANKERING BIJ ABONNEMENT BAARLE-NASSAU Z 3 2 A I jr op NAAM: ADRES: Handtekening, Weldra verliezen deze bomen hun bladerenpracht Fotoclub ,,de Zoeker” r* s .'^X •:<y wenstkalenderfs) 1981 (ad 5,-) van de fotoclub te ontvangen. Alle bovengenoemde informatieavonden be ginnen om 20.00 uur. Ter inleiding zal op deze avonden een dia-serie worden vertoond over het sociaal-kulturele-leven in Baarle-Nassau- Hertog. Deze is beslist de moeite waard om te zien. Wilt u meer weten over de opzet van het plan öf heeft u op- of aanmerkingen over de wer- kopzet dan bent u van harte welkom op een van de informatieavonden. 9 3 De plaatselijke fotoclub ’’Zoeker” is met het initiatief gekomen om een week kalender voor het jaar 1981 uit te geven, waarbij op ieder blad een foto zal staan, genomen in Baarle-Nassau, Baarle-Her tog, Ulicoten, Zondereigen of Castelré. In totaal zijn 54 foto’s afgedrukt. Omdat niet te voorspellen valt hoe groot de belangstelling voor zo’n verzameling foto’s van Baarle (tevens kalender) zal zijn, zal deze in een beperkte oplage worden vervaardigd. De kalender zal 5,- per stuk gaan kosten. Voor iemand die graag een aantal foto’s van de eigen omgeving heeft, of die het leuk vind om zo’n kalender aan iemand cadeau te doen (misschien staat uw huis er ook bij) zal die prijs zeker geen be zwaar zijn. Wel moet vermeld worden dat de foto’s in zwart/wit zijn uitge voerd. Om teleurstelling voor belangstellenden te voorkomen (en ook om het financiële risico voor ons te beperken) stellen wij U reeds nu in de gelegenheid een exem plaar voor U te reserveren (of meerdere uiteraard). U kunt dat doen door on derstaande strook in te vullen en te zen den naar ons secretariaat: Fotoclub Zoeker, Titus Brandsmastraat 12, 5111 VE Baarle-Nassau, telefoon 04257-8495. - -I tl Uitgave van Drukkerij Emiel de Jong B.V. - Tel. 04257-9235* - Postbus 8 - Baarle-Nassau - vijfenzeventigste jaargang Copy en advertenties uiterlijk woensdagmorgen in ons bezit s.v.p. Voor Baarle: Roosakkerstraat 7 - Giro:4115780 Voor Alphen: "De Nieuwe Magneet" - Raadhuisstraat 20 - Alphen - Tel. 04258-1721 Voor Chaam: A. de Jong - Wolfsdonk 7 - Chaam - Tel. 01619-1767 Voor Riel: A. v.d. Hout - Dorpsstraat 2 - Riel - Tel. 04248-1296 Voor België: P.V.B.A. de Jong - Hoogbraak 2 - Baarle-Hertog. Begeleidingscommissie De eerder genoemde begeleidingscommissie bestaat thans voornamelijk uit raadsleden van de béide gemeenten. Van de gemeente Baarle- Nassau hebben hierin zitting, de heren Moors (voorzitter), Nooren en Kerremans. Vanuit de gemeente Baarle-Hertog zijn afgevaardigd, de heren Van Leuven, Gladines en Cox. De taak van de commissie zal naast een proce durele begeleiding van de planning bestaan uit: a. toezien op de uitvoering van de door de ra den vastgestelde werkopzet b. voortgangscontrole c. indien nodig het nader concretiseren van de werkopzet De commissie doet beslist geen inhoudelijke uitspraken. Hiervoor zijn de beide colleges van B. en W. en B. en S. en de gemeenteraden. Om de bevolking ook daadwerkelijk te betrek ken bij de procedure begeleiding van het plan, zal, nadat de definitieve werkopzet is vast gesteld door beide gemeenteraden, de begelei dingscommissie worden uitgebreid met afge vaardigden uit de bevolking. Voorlopige werkopzet sociaal-kultureel-plan oktober 1980 vaststelling van de werkopzet door beide gemeenteraden nadat alle betrokke nen hiervoor gehoord zijn november 1980 tot februari 1981 inventarisatie: - inventarisatie van de aanwezige sociaal-kul- turele-aktiviteiten en -accommodaties. - opstellen van een analyse betreffende de uitgaven van beide gemeenten voor sociaal- kultureel werk over een reeks jaren. - het opstellen van een sociale typering van Baarle-Nassau-Hertog. Hierin zal een alge mene beschrijving gegeven worden van de beide gemeenten waarbij gegevens verza meld worden omtrent de bevolking, de woon- en werkgelegenheid, onderwijs enz... - gesprekken met instellingen en verenigin gen over hun plaats in de Baarlese gemeen schap. De resultaten van deze vier aktiviteiten worden verwerkt in een discussienota. Verder zal ge tracht worden inspraakgroepen uit de bevol king in te stellen. Deze zullen van begeleiding en informatie worden voorzien. Mogelijk zal in deze een beroep gedaan worden op de op bouwwerker. februari tot mei 1981 inspraak-meningsvorming: - openbare bespreking van de discussienota. In een openbare discussie met bewoners, verenigingen en organisaties wordt de dis cussienota toegelicht en wordt nagetrokken of de getrokken conclusies kloppen. - burgemeester en wethouders van Baarle- Nassau en burgemeester en schepenen van Baarle-Hertog geven hun reactie op de dis cussienota, welke vervolgens in de beide ge meenteraden besproken wordt. mei tot augustus 1981 Beleidsvoorstellen: - opstellen van een voorlopige beleidsnota waarin voorstellen worden gedaan voor de ontwikkeling van het sociaal-kultureel werk in Baarle. De gemeenten Baarle-Nassau en Baarle-Hertog gaan voor het eerst een sociaal kultureel-plan opstellen. De gemeente Baarle-Nassau doet dit omdat zij hiertoe verplicht is geworden door de rijkso verheid (ministerie van C.R.M.). Aangezien het verenigingsgebeuren van de ge meenten Baarle-Nassau en Baarle-Hertog, ook op sociaal-kultureel terrein, met elkaar ver groeid is, is de medewerking van de gemeente Baarle-Hertog bij de opstelling van zo’n plan onontbeerlijk. De gemeente Baarle-Hertog heeft deze medewerking toegezegd. Dus gaan beide gemeenten een gezamenlijk plan opstel len. Een meerjarenplan voor de jaren 1982 t/m 1985. Bovendien wordt er uit dat meerjaren plan een programma van aktiviteiten samen gesteld voor het eerste jaar 1982 dus. Dit pro gramma vormt een uitwerking van het meerja renplan. Beide gemeenten willen dit plan echter niet op eigen houtje gaan opstellen, maar in overleg met de Baarlese bevolking en de betrokkene organisaties. Daarom is een werkopzet op gesteld. Waarom een sociaal-kultureel-plan? U zult zich misschien afvragen waarom de Ne derlandse Rijksoverheid de gemeenten nu ver plicht om een dergelijk plan op te stellen. Om op deze vraag antwoord te geven moeten we al lereerst weten hoe het subsidiebeleid van het rijk ten opzichte van de gemeenten en de sociaal-kulturele instellingen is geweest. Tot 1 januari 1979 subsidiëerde het ministerie van Cultuur Recreatie en Maatschappelijk Werk (C.R.M.) zowel de gemeenten als enige duizen den instellingen en groepen op het welzijnsge- bied. Om een goed subsidiebeleid te bepalen zou het rijk eigenlijk eerst met al die instellin gen en groepen moeten gaan praten. Maar dit is natuurlijk een ondoenlijke zaak.’ Wel kan het zicht op het subsidiebeleid beter worden indien dit beleid ook dichter bij de mensen gebracht wordt; dichter dus bij de be volking en instellingen. En dit gaat nu gebeu ren. Voortaan gaan de gemeenten zelf het subsidie beleid bepalen op sociaal-kultureel-gebied, want zij staan tenslotte veel dichter bij de plaatselijke bevolking en instellingen dan de rijksoverheid. Het ministerie van C.R.M. be hoeft nu alleen maar bijdragen te verstrekken aan de gemeenten zodat deze de plaatselijke sociaal-kulturele-aktiviteiten kunnen subsidië ren. Deze bijdragen van het rijk worden ge makshalve ’’rijksbijdragen” genoemd. Wil een Nederlandse gemeente voor deze rijks- bijdrage in aanmerking komen dan zal zij ech ter wel aan enkele voorwaarden moeten vol doen. Een van die voorwaarden is dan: het opstellen van een sociaal-kultureel-plan. Het doel van een dergelijk plan is om de welzijnsvoorzienin gen goed op elkaar af te stemmen. Ook zou bij de opstelling van het plan kunnen blijken dat bepaalde voorzieningen niet goed functione ren. Nu de gemeente de enige subsidieverstrek- ker wordt, kan, in overleg met de bevolking en instellingen, een evenwichtig subsidiebeleid ge voerd gaan worden. Zo zou thans kunnen blij ken dat bepaalde voorzieningen ontbreken en dat andere elkaar overlappen. In overleg met de bevolking en instellingen kan dan het aan bod en de behoefte aan sociaal-kulturele akti viteiten beter op elkaar af gestemd worden. Voor wie is het plan van belang? Het gaat in het algemeen om de bevolking en verenigingen instellingen die zich bezighou den met sociaal-kulturele-aktiviteiten. Onder sociaal-kulturele-aktiviteiten worden dan verstaan: aktiviteiten die zich richten vorming/ontwikkeling, ontspanning en be wustwording. Voor alle duidelijkheid noemen wij hierna een aantal voorbeelden van aktivi teiten welke in het plan zullen worden opgeno men: - jeugd en jongerenwerk - peuterspeelzaalwerk - amateuristische kunstbeoefening - vormings- en ontwikkelingswerk - club- en buurthuiswerk Ofschoon voor de bibliotheek, het sociaal- kultureel-werk voor bejaarden en nog enkele instellingen andere regelingen gelden, worden zij toch opgenomen in dit plan. De georgani seerde sport wordt (nu nog) niet bij de opzet van het plan betrokken. De sportieve recreatie wordt er echter wel bij betrokken. Wat vindt U van het plan? Voordat daadwerkelijk gestart wordt met het maken van het plan dienen er duidelijke af spraken gemaakt te worden over de te volgen werkwijze. In het stuk dat voor U ligt, kunt U deze werkopzet stap voor stap volgen. Dan kan iedereen weten wat er gedaan moet worden, door wie en wanneer. Om deze wer kopzet samen te stellen hebben de raden van beide gemeenten een begeleidingscommissie in gesteld. Deze commissie bestaat uit raadsleden van zo wel Baarle-Nassau als Baarle-Hertog. Reeds in juni 1980 is de commissie bij elkaar gekomen om te bespreken hoe er te werk gegaan dient te worden. Na een aantal besprekingen heeft de begeleidingscommissie thans een voorlopige werkopzet gemaakt. Hierin staat precies be schreven welke werkwijze gevolgd zal worden tot aan december 1981. Met nadruk wordt gewezen op het ’’voorlopi ge” van deze werkopzet. De beide gemeentera den zullen uiteindelijk de definitieve werkop zet vaststellen. Dit gebeurt echter niet voordat met de bevolking en instellingen overleg is ge voerd over deze werkopzet. De gemeenten zijn zich ervan bewust dat het overleg met de instellingen en de bevolking twee verschillende zaken zijn. Toch is het wen selijk dat de suggesties, ideeën en wensen van zowel de instellingen als de bevolking over de te volgen werkopzet, gebundeld worden. Daarom is besloten een aantal gezamenlijke bi jeenkomsten te houden. Er zullen drie van de ze avonden gehouden worden, één in elke woonkern, op de volgende data: - 29 september 1980 in Zondereigen in het parochiehuis; Zondereigen 84. - 30 september 1980 in Ulicoten in zaal café Kusters; Dorpsstraat 65. 2 oktober 1980 in Baarle-Nassau-Hertog in het S.O.B.-gebouw; Pastoor de Ka- terstraat 5-7. Indien u geïnteresseerd bent om hierin zitting te nemen kunt u schriftelijk reageren bij uw ge meentebestuur. Ook tijdens de informatiea vonden wordt u in de gelegenheid gesteld uw kandidaatstelling in te dienen: Het wordt wenselijk geacht dat de toegevoegde leden niet verenigings gebonden zijn, m.a.w. geen actieve bestuursfunctie vervullen in het Baarlese verenigingsleven. •■VS >-) X - s*; .s,:. v. r - over de beleidsnota wordt gediscussieerd in een openbare bespreking met de inspraak groepen van organisaties, burgers enz... Het verslag van deze bespreking wordt be handeld in de commissie C.R.M. en de op te richten Kulturele Raad. - op voorstel van B. en W. en B. en S. zullen de beide gemeenteraden zich uitspreken over de te hanteren uitgangspunten voor het te ontwikkelen plan en programma. augustus tot en met november 1981 Plan en programma: - onder verantwoordelijkheid van beide ge meenteraden wordt het plan 1982 t/m 1985 en het programma 1982 ontwikkeld. - opstellen van een subsidieverordening voor sociaal-kulturele organisaties. - bekendmaking aan bevolking en organisa ties van het voorgenomen beleid. - vaststellen van het plan en programma door de gemeenteraden. november/december 1981 Planverordening: - nagaan of de gevolgde werkwijze heeft vol daan om te bezien of deze procedure ook voor de opstelling van toekomstige plannen en programma’s aan te bevelen is. - opstellen van een planverordening, waarin wordt aangegeven welke procedure gevolgd dient te worden bij het opstellen van toe komstige plannen en programma’s.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1980 | | pagina 1