Baatte
J
krijgt
De herfst is begonnen
eigen
kalender
3
Internationaal
welzij nsplan Baarle
)J
Ju
la's
Vrijdag 26 september 1980 - Nr. 3689
Nieuws- en Advertentieblad voor Alphen en Riel - Baarle-Nassau - Baarle-Hertog en Chaam
3N
r Hill
if
FRANKERING BIJ ABONNEMENT
BAARLE-NASSAU
Z
3
2
A
I
jr
op
NAAM:
ADRES:
Handtekening,
Weldra verliezen deze bomen hun bladerenpracht
Fotoclub ,,de Zoeker”
r* s
.'^X
•:<y
wenstkalenderfs) 1981 (ad 5,-)
van de fotoclub te ontvangen.
Alle bovengenoemde informatieavonden be
ginnen om 20.00 uur. Ter inleiding zal op deze
avonden een dia-serie worden vertoond over
het sociaal-kulturele-leven in Baarle-Nassau-
Hertog. Deze is beslist de moeite waard om te
zien.
Wilt u meer weten over de opzet van het plan
öf heeft u op- of aanmerkingen over de wer-
kopzet dan bent u van harte welkom op een
van de informatieavonden.
9
3
De plaatselijke fotoclub ’’Zoeker” is
met het initiatief gekomen om een week
kalender voor het jaar 1981 uit te geven,
waarbij op ieder blad een foto zal staan,
genomen in Baarle-Nassau, Baarle-Her
tog, Ulicoten, Zondereigen of Castelré.
In totaal zijn 54 foto’s afgedrukt.
Omdat niet te voorspellen valt hoe groot
de belangstelling voor zo’n verzameling
foto’s van Baarle (tevens kalender) zal
zijn, zal deze in een beperkte oplage
worden vervaardigd. De kalender zal
5,- per stuk gaan kosten.
Voor iemand die graag een aantal foto’s
van de eigen omgeving heeft, of die het
leuk vind om zo’n kalender aan iemand
cadeau te doen (misschien staat uw huis
er ook bij) zal die prijs zeker geen be
zwaar zijn. Wel moet vermeld worden
dat de foto’s in zwart/wit zijn uitge
voerd.
Om teleurstelling voor belangstellenden
te voorkomen (en ook om het financiële
risico voor ons te beperken) stellen wij
U reeds nu in de gelegenheid een exem
plaar voor U te reserveren (of meerdere
uiteraard). U kunt dat doen door on
derstaande strook in te vullen en te zen
den naar ons secretariaat:
Fotoclub Zoeker, Titus Brandsmastraat
12, 5111 VE Baarle-Nassau, telefoon
04257-8495.
- -I
tl
Uitgave van Drukkerij Emiel de Jong B.V. - Tel. 04257-9235* - Postbus 8 - Baarle-Nassau - vijfenzeventigste jaargang
Copy en advertenties uiterlijk woensdagmorgen in ons bezit s.v.p. Voor Baarle: Roosakkerstraat 7 - Giro:4115780
Voor Alphen: "De Nieuwe Magneet" - Raadhuisstraat 20 - Alphen - Tel. 04258-1721 Voor Chaam: A. de Jong -
Wolfsdonk 7 - Chaam - Tel. 01619-1767 Voor Riel: A. v.d. Hout - Dorpsstraat 2 - Riel - Tel. 04248-1296 Voor
België: P.V.B.A. de Jong - Hoogbraak 2 - Baarle-Hertog.
Begeleidingscommissie
De eerder genoemde begeleidingscommissie
bestaat thans voornamelijk uit raadsleden van
de béide gemeenten. Van de gemeente Baarle-
Nassau hebben hierin zitting, de heren Moors
(voorzitter), Nooren en Kerremans. Vanuit de
gemeente Baarle-Hertog zijn afgevaardigd, de
heren Van Leuven, Gladines en Cox.
De taak van de commissie zal naast een proce
durele begeleiding van de planning bestaan uit:
a. toezien op de uitvoering van de door de ra
den vastgestelde werkopzet
b. voortgangscontrole
c. indien nodig het nader concretiseren van de
werkopzet
De commissie doet beslist geen inhoudelijke
uitspraken. Hiervoor zijn de beide colleges van
B. en W. en B. en S. en de gemeenteraden.
Om de bevolking ook daadwerkelijk te betrek
ken bij de procedure begeleiding van het plan,
zal, nadat de definitieve werkopzet is vast
gesteld door beide gemeenteraden, de begelei
dingscommissie worden uitgebreid met afge
vaardigden uit de bevolking.
Voorlopige werkopzet sociaal-kultureel-plan
oktober 1980 vaststelling van de werkopzet
door beide gemeenteraden nadat alle betrokke
nen hiervoor gehoord zijn
november 1980 tot februari 1981
inventarisatie:
- inventarisatie van de aanwezige sociaal-kul-
turele-aktiviteiten en -accommodaties.
- opstellen van een analyse betreffende de
uitgaven van beide gemeenten voor sociaal-
kultureel werk over een reeks jaren.
- het opstellen van een sociale typering van
Baarle-Nassau-Hertog. Hierin zal een alge
mene beschrijving gegeven worden van de
beide gemeenten waarbij gegevens verza
meld worden omtrent de bevolking, de
woon- en werkgelegenheid, onderwijs
enz...
- gesprekken met instellingen en verenigin
gen over hun plaats in de Baarlese gemeen
schap.
De resultaten van deze vier aktiviteiten worden
verwerkt in een discussienota. Verder zal ge
tracht worden inspraakgroepen uit de bevol
king in te stellen. Deze zullen van begeleiding
en informatie worden voorzien. Mogelijk zal
in deze een beroep gedaan worden op de op
bouwwerker.
februari tot mei 1981
inspraak-meningsvorming:
- openbare bespreking van de discussienota.
In een openbare discussie met bewoners,
verenigingen en organisaties wordt de dis
cussienota toegelicht en wordt nagetrokken
of de getrokken conclusies kloppen.
- burgemeester en wethouders van Baarle-
Nassau en burgemeester en schepenen van
Baarle-Hertog geven hun reactie op de dis
cussienota, welke vervolgens in de beide ge
meenteraden besproken wordt.
mei tot augustus 1981
Beleidsvoorstellen:
- opstellen van een voorlopige beleidsnota
waarin voorstellen worden gedaan voor de
ontwikkeling van het sociaal-kultureel werk
in Baarle.
De gemeenten Baarle-Nassau en Baarle-Hertog
gaan voor het eerst een sociaal kultureel-plan
opstellen.
De gemeente Baarle-Nassau doet dit omdat zij
hiertoe verplicht is geworden door de rijkso
verheid (ministerie van C.R.M.).
Aangezien het verenigingsgebeuren van de ge
meenten Baarle-Nassau en Baarle-Hertog, ook
op sociaal-kultureel terrein, met elkaar ver
groeid is, is de medewerking van de gemeente
Baarle-Hertog bij de opstelling van zo’n plan
onontbeerlijk. De gemeente Baarle-Hertog
heeft deze medewerking toegezegd. Dus gaan
beide gemeenten een gezamenlijk plan opstel
len. Een meerjarenplan voor de jaren 1982 t/m
1985. Bovendien wordt er uit dat meerjaren
plan een programma van aktiviteiten samen
gesteld voor het eerste jaar 1982 dus. Dit pro
gramma vormt een uitwerking van het meerja
renplan.
Beide gemeenten willen dit plan echter niet op
eigen houtje gaan opstellen, maar in overleg
met de Baarlese bevolking en de betrokkene
organisaties. Daarom is een werkopzet op
gesteld.
Waarom een sociaal-kultureel-plan?
U zult zich misschien afvragen waarom de Ne
derlandse Rijksoverheid de gemeenten nu ver
plicht om een dergelijk plan op te stellen. Om
op deze vraag antwoord te geven moeten we al
lereerst weten hoe het subsidiebeleid van het
rijk ten opzichte van de gemeenten en de
sociaal-kulturele instellingen is geweest. Tot 1
januari 1979 subsidiëerde het ministerie van
Cultuur Recreatie en Maatschappelijk Werk
(C.R.M.) zowel de gemeenten als enige duizen
den instellingen en groepen op het welzijnsge-
bied. Om een goed subsidiebeleid te bepalen
zou het rijk eigenlijk eerst met al die instellin
gen en groepen moeten gaan praten. Maar dit
is natuurlijk een ondoenlijke zaak.’
Wel kan het zicht op het subsidiebeleid beter
worden indien dit beleid ook dichter bij de
mensen gebracht wordt; dichter dus bij de be
volking en instellingen. En dit gaat nu gebeu
ren.
Voortaan gaan de gemeenten zelf het subsidie
beleid bepalen op sociaal-kultureel-gebied,
want zij staan tenslotte veel dichter bij de
plaatselijke bevolking en instellingen dan de
rijksoverheid. Het ministerie van C.R.M. be
hoeft nu alleen maar bijdragen te verstrekken
aan de gemeenten zodat deze de plaatselijke
sociaal-kulturele-aktiviteiten kunnen subsidië
ren. Deze bijdragen van het rijk worden ge
makshalve ’’rijksbijdragen” genoemd.
Wil een Nederlandse gemeente voor deze rijks-
bijdrage in aanmerking komen dan zal zij ech
ter wel aan enkele voorwaarden moeten vol
doen.
Een van die voorwaarden is dan: het opstellen
van een sociaal-kultureel-plan. Het doel van
een dergelijk plan is om de welzijnsvoorzienin
gen goed op elkaar af te stemmen. Ook zou bij
de opstelling van het plan kunnen blijken dat
bepaalde voorzieningen niet goed functione
ren. Nu de gemeente de enige subsidieverstrek-
ker wordt, kan, in overleg met de bevolking en
instellingen, een evenwichtig subsidiebeleid ge
voerd gaan worden. Zo zou thans kunnen blij
ken dat bepaalde voorzieningen ontbreken en
dat andere elkaar overlappen. In overleg met
de bevolking en instellingen kan dan het aan
bod en de behoefte aan sociaal-kulturele akti
viteiten beter op elkaar af gestemd worden.
Voor wie is het plan van belang?
Het gaat in het algemeen om de bevolking en
verenigingen instellingen die zich bezighou
den met sociaal-kulturele-aktiviteiten.
Onder sociaal-kulturele-aktiviteiten worden
dan verstaan:
aktiviteiten die zich richten
vorming/ontwikkeling, ontspanning en be
wustwording. Voor alle duidelijkheid noemen
wij hierna een aantal voorbeelden van aktivi
teiten welke in het plan zullen worden opgeno
men:
- jeugd en jongerenwerk
- peuterspeelzaalwerk
- amateuristische kunstbeoefening
- vormings- en ontwikkelingswerk
- club- en buurthuiswerk
Ofschoon voor de bibliotheek, het sociaal-
kultureel-werk voor bejaarden en nog enkele
instellingen andere regelingen gelden, worden
zij toch opgenomen in dit plan. De georgani
seerde sport wordt (nu nog) niet bij de opzet
van het plan betrokken. De sportieve recreatie
wordt er echter wel bij betrokken.
Wat vindt U van het plan?
Voordat daadwerkelijk gestart wordt met het
maken van het plan dienen er duidelijke af
spraken gemaakt te worden over de te volgen
werkwijze. In het stuk dat voor U ligt, kunt U
deze werkopzet stap voor stap volgen.
Dan kan iedereen weten wat er gedaan moet
worden, door wie en wanneer. Om deze wer
kopzet samen te stellen hebben de raden van
beide gemeenten een begeleidingscommissie in
gesteld.
Deze commissie bestaat uit raadsleden van zo
wel Baarle-Nassau als Baarle-Hertog. Reeds in
juni 1980 is de commissie bij elkaar gekomen
om te bespreken hoe er te werk gegaan dient te
worden. Na een aantal besprekingen heeft de
begeleidingscommissie thans een voorlopige
werkopzet gemaakt. Hierin staat precies be
schreven welke werkwijze gevolgd zal worden
tot aan december 1981.
Met nadruk wordt gewezen op het ’’voorlopi
ge” van deze werkopzet. De beide gemeentera
den zullen uiteindelijk de definitieve werkop
zet vaststellen. Dit gebeurt echter niet voordat
met de bevolking en instellingen overleg is ge
voerd over deze werkopzet.
De gemeenten zijn zich ervan bewust dat het
overleg met de instellingen en de bevolking
twee verschillende zaken zijn. Toch is het wen
selijk dat de suggesties, ideeën en wensen van
zowel de instellingen als de bevolking over de
te volgen werkopzet, gebundeld worden.
Daarom is besloten een aantal gezamenlijke bi
jeenkomsten te houden. Er zullen drie van de
ze avonden gehouden worden, één in elke
woonkern, op de volgende data:
- 29 september 1980 in Zondereigen in het
parochiehuis; Zondereigen 84.
- 30 september 1980 in Ulicoten in zaal café
Kusters; Dorpsstraat 65.
2 oktober 1980 in Baarle-Nassau-Hertog
in het S.O.B.-gebouw; Pastoor de Ka-
terstraat 5-7.
Indien u geïnteresseerd bent om hierin zitting
te nemen kunt u schriftelijk reageren bij uw ge
meentebestuur. Ook tijdens de informatiea
vonden wordt u in de gelegenheid gesteld uw
kandidaatstelling in te dienen:
Het wordt wenselijk geacht dat de toegevoegde
leden niet verenigings gebonden zijn, m.a.w.
geen actieve bestuursfunctie vervullen in het
Baarlese verenigingsleven.
•■VS
>-) X
-
s*; .s,:. v.
r
- over de beleidsnota wordt gediscussieerd in
een openbare bespreking met de inspraak
groepen van organisaties, burgers enz...
Het verslag van deze bespreking wordt be
handeld in de commissie C.R.M. en de op
te richten Kulturele Raad.
- op voorstel van B. en W. en B. en S. zullen
de beide gemeenteraden zich uitspreken
over de te hanteren uitgangspunten voor
het te ontwikkelen plan en programma.
augustus tot en met november 1981
Plan en programma:
- onder verantwoordelijkheid van beide ge
meenteraden wordt het plan 1982 t/m 1985
en het programma 1982 ontwikkeld.
- opstellen van een subsidieverordening voor
sociaal-kulturele organisaties.
- bekendmaking aan bevolking en organisa
ties van het voorgenomen beleid.
- vaststellen van het plan en programma
door de gemeenteraden.
november/december 1981
Planverordening:
- nagaan of de gevolgde werkwijze heeft vol
daan om te bezien of deze procedure ook
voor de opstelling van toekomstige plannen
en programma’s aan te bevelen is.
- opstellen van een planverordening, waarin
wordt aangegeven welke procedure gevolgd
dient te worden bij het opstellen van toe
komstige plannen en programma’s.