Nog veel haken en ogen aan het ontwerp verkeerscirculatieplan van Baarle-Nassau Wagenspel te Baarle Vrijdag 12 september 1980 - Nr. 3687 Nieuws- en Advertentieblad voor Alphen en Riel -Baarle-Nassau - Baarle-Hertog en Chaam ll FRANKERING BIJ ABONNEMENT BAARLE-NASSAU 1 Harry Loots (die zich later terugtrok), de politie van zowel Nassau als Hertog en een externe advi- «pnr ”De voorstellen ziin inmiddels aan beide gemeentebesturen aangeboden”, zo verklapte de Vervolg op pag. 5 Zo oogft het parkeerterrein door-de-week. i 03333™» Uitgave van Drukkerij Emiel de Jong B.V. - Tel. 04257-9235* - Postbus 8 - Baarle-Nassau - vijfenzeventigste jaargang Copy en advertenties uiterlijk woensdagmorgen in ons bezit s.v.p. Voor Baarle: Roosakkerstraat 7 - Giro: 1115780 Voor Alphen: 'De Nieuwe Magneet" - Raadhuisstraat 20 - Alphen - Tel. 04258-1721 Voor Chaam: A. de Jong - Wolfsdonk 7 - Chaam - Tel. 01619-1767 Voor Riel: A. v.d. Hout - Dorpsstraat 2 - Riel - Tel. 04248-1296 Voor België: P.V.B.A. de Jong - Hoogbraak 2 - Baarle-Hertog. Maar ook in dit rapport doet men voorstellen die voor de gemiddelde Baarlenaar niet te prui men zijn: zo wil men geen parkeerverbod in de Kerkstraat, terwijl toch iedere simpele ziel zelfs weet dat een automobilist ’s zaterdags en ’s zondags ter hoogte van de ingang van de Belgi sche wijk al een sprintje moet inzetten om zon der kleurscheuren tussen de geparkeerde auto’s door te rijden en wee je gebeente als een tegenligger aankomt, dan kan men beter uit gaan zien naar een spelletje haasje-rep-je- ezeltje-strek-je-autootje-dek-je. Ook op het St. Annaplein aan de straatzijde van het post kantoor wil men geen parkeerverbod invoeren juist op de plaats waar het wellicht het hardste nodig is. Wie kent niet de taferelen van het wringen, het betere ellenbogenwerk en het in gehouden vloeken en schelden, wanneer daar enkele vrachtwagens de daar geparkeerdstaan- I vruchtbaar overleg tussen vertegenwoordigers De VVV Baarle-Nassau-Hertog organi seert op zondag 14 september a.s. ter af sluiting van de eveneens door haar geor ganiseerde wekelijkse antiek- en curio- samarkt toneel op de binnenplaats van het gemeentehuis van Baarle-Nassau. De antiek- en curiosamarkt verhuist voor deze keer naar de voorzijde van het gemeentehuis van Baarle-Nassau. Het toneel is een wagenspel, dat zich af- speeld in de middeleeuwen, een zoge naamde ’’middeleeuwse klucht”. Dit wagenspel wordt gespeeld door de toneelvereniging ’’Het Zunderts Toneel”. De groep treedt tweemaal op, en wel van 14.00 tot 14.30 uur en van 15.30 tot 16.00 uur. De toegang tot dit toneel is gratis. Zoals eerder vermeld schort het aan goede looproutes van én andere zaken op de pas aan gelegde parkeerplaats bij de Spoorlijn. Totale kosten van dit parkeerterrein een slordige half- miljoen aan gemeenschapsgeld. Op iedere dag van de week zou je grootscheepse happeningen kunnen houden of er een kanon af kunnen schieten en zelfs zijn er al geruchten gehoord dat het parkeerterrein in de Chaaseweg- Katerstraat richting de Stationsstraat in door gaand verkeer zou overtreffen, kortom je ziet er doordeweeks geen kip. Op de zondagmid dag ligt de situatie echter anders dan is de par keerplaats redelijk vol. Met Baarlese parkeer ders?.... kom, kom, met toeristen en dag jesmensen. Zou het dan teveel gevraagd zijn dat er op een parkeerterrein dat de Baarlese ge- meengschap handenvol geld gekost heeft een parkeerautomaat wordt geplaatst, zodat er wat geld terugvloeit in de gemeenschapskas. De ex tra kosten voor zo’n autommaat zouden tenslotte op de totale kosten maar een schijntje zijn. gedeelte van de Kerkstraat. Wat wil nl. verder het geval: Baarle Hertog heeft namelijk al een volledig uitgewerkt verkeersplan voor de ge heel Belgische straten, sterker nog, dit plan is al in 1979 goedgekeurd door de gemeenteraad alsook door de provincie en met de uitvoering wordt één dezer dagen een begin gemaakt. Met dit gegeven goed in het achterhoofd geprent is het des te vreemder dat er op de pagina’s 10 en 11 van ”Het Carillon” beide zijden van de Molenstraat van een dikke zwarte streep is ge markeerd en dat het Kerkplein met een zwarte pijl richting Kerkstraat is versierd. Als we nu de verklaring der tekens onderaan op bladzijde 10 bekijken dan houdt dit in dat er als ’’voor stel” op de proppen komt: een volledig par keerverbod in de Molenstraat, een wisselend parkeerverbod in de Kapelstraat en éénrich tingsverkeer op het Kerkplein. Ieder figuur dat een beetje bekend is met de situatie in Baarle weet dat het hier handelt over compleet (beide zijden dus) Belsiche stukken straat. Hierover is echter al een definitieve beslissing genomen door Baarle-Hertog: zo zal de huidige parkeer situatie in de Molenstraat blijven bestaan en zo zal het Kerkplein alleen nog maar toegankelijk zijn voor plaatselijk verkeer. Over deze straten valt dus niks meer voor te stellen, te discussië ren of te veranderen want deze zijn al opgeno men in het al goedgekeurde Belgische ver keersplan en daarmee is de kous af, punt uit. Een andere zaak die blijkbaar in erg mistige nevelen gehuld is en waarvan niemand eigen lijk het fijne weet is de parkeersituatie in de Singel. We zien ook hier dezelfde zwarte strepen, een parkeerverbod dus. Maar betekent dit nu dat er ook niet meer geparkeerd mag worden tus sen de bomen aldaar, zodat eindelijk de trot- toirterreur tot het verleden behoort en we niet zigzaggend voor de Rabobank door moeten lo pen of dat we zonder over auto’s te moeten klauteren in de telefooncel kunnen gaan bel len? En betekent dit ook dat we ”De Engel” kunnen passeren zonder gebruik te moeten maken van de rijbaan? Of betekenen deze zwarte strepen dat er nog wel tussen de bomen geparkeerd mag worden en niet op de rijbaan? Trottoirbanden ontbreken ten enen male dus tot waar looptn die rijbaan? Tot aan de voor de auto’s willen passeren en er onverhoopt te genliggers aankomen. Dan sta je toch mooi te kijken terwijl je geen kant meer op kunt. En wat te denken van de fietsers die in negen van de tien gevallen genoodzaakt zijn hun toe vlucht tot het trottoir te nemen. Óp de laatste bladzijde van het rapport, inderdaad de blad zijde met de situatieschets, daar is het helemaal kommer en kwel. Maakt het KNOV rapport in het begin melding van de onherroepelijke Bel gische verkeersplannen en dat men zich alleen met de Hollandse delen wil bezighouden; op de situatieschets is daarvan niets te merken. De zelfde zwarte dikke strepen zijn aangebracht op Belgisch gebied waarvan in ”Het Carillon” sprake was en waar allang en breed de beslis singen over zijn genomen. Waarom deze komi sche tegenstrijdigheid? Maar al met al een rap port dat er zijn mag, uitgezonderd dan bo venstaande opsomming die toch bedenkingen oproept, maar een rapport dat op andere pun ten een welkome aanvulling op het gemeente/ grondmij rapport is, met o.a. het probleem St. Annastraat als discussiepunt, en het toch niet onterecht willen invoeren van ’’blauwe zones”. Maar.... en dit moet u lezen als een hele grote maar, want wat wil het geval. Zoals bekend zal dit KNOV en consorten rapport, voor 15 sep tember moeten worden ingediend bij de ge meente. Door interne onenigheid onder hun le den heeft het KNOV meer tijd nodig om tot een gelijkluidend verkeersplanvoorstel te ko men en hiervoor zal het officieel om een latere inleverdatum moeten verzoeken bij de gemeen te! Of ze meer tijd krijgen dat valt te bezien en of dan het rapport nog steeds dezelfde punten zal bevatten.... dat is een hele.... hele grote vraag. Het wordt trouwens hooghóóg tijd dat er eens wat gaat gebeuren, want als je dinsdag- voormiddags, ’s zaterdags (zij het in mindere mate) of ’s zondags als Baarlenaar en/of toe rist op de Singel, St. Annaplein, Nieuwstraat, Des. Geeraertsstraat en nog vele andere cen- trumstraten een ommetje gaat maken, dan kun je beter over een atletisch gebouwd lichaam be schikken. Het tot de beschikking hebben van een goed geoefende hink-stap-sprong, een ste vige korte sprint of een gedegen sierdijkmetho- de kan van levensbelang zijn. Het gebruik van de auto in het centrum kan ten sterkste worden afgeraden; ten eerste je kunt je mobiel bijna nergens parkeren, ten tweede moet je blikken monster voorzien zijn van extra krachtige rem men en een prima stuurinrichting, ten derde is het aan te bevelen een hoge graad in zenuwbe- heersing te bezitten, ten vierde kosten opstop pingen en files zeer veel kostbare tijd en tenslotte is een paar extra ogen nooit weg. Het verkeerscirculatieplan is dus niet alleen erg welkom, maar gewoon bittere noodzaak. Op zondag 23 juli 1978 was er een flink onder zoek verricht door eerder genoemde werk groep, veldwerk noemt men zoiets, vervolgens analyseerde men de aldus verkregen cijfers, men trok er conclusies uit en deze laatste pro beert de werkgroep d.m.v. ingediend ver keersplan in de praktijk te brengen. We zullen in dit artikel een wat simpel woordgebruik hanteren, want onze tong hebben we in ”Het Carillon” al kunnen breken over termen en zinsconstructies zoals ”’t formuleren van fun damentele waarden in de vormen van doelstel lingen”, ’’vermindering verkeerskongestie en verhoging verkeersveiligheid”, en ”de verkeers- en vervoersplanning evenals andere beleidsonderdelen onderhevig aan een veran deringsproces waarin doelstellingen een centra le plaats innemen”. Aangehaalde termen doen erg ’’duur” aan, maar je wordt er geen klap wijzer van. Eerst moet er een huzarenstukje van volksver- lakkerij in de voorlichting van ”Het Carillon” ongedaan worden gemaakt. Zoals gezegd het verkeerscirculatieplan is ingediend bij beide ge meentebesturen, dus ook die van Baarle- Hertog, maar dan moet U er wel bijdenken dat zulks een voorstel in Hertog alleen nog maar zin kan hebben als deze voorstellen handelen over een straat die aan de ene zijde Belgisch is en aan de andere zijde Hollands zoals bijv, een gevels der gebouwen? Of tot aan de witte streep voor de bomen? Wie het denkt te weten, die steke zijn vinger omhoog. Hetzelfde geldt min of meer voor de Stati onsstraat, ook daar een joekel van een zwarte streep, dat valt tenminste op, maar ook hier rijzen de vragen of dat het parkeerverbod ook geldt op het trottoir dat daar een respektabele breedte heeft of ook alleen op de rijbaan? Vraagtekens en nog eens vraagtekens. Door bovenstaande vragen zijn we terecht ge komen bij het KNOV rapport. Ongetwijfeld zullen velen over het ontwerverkeersplan hun zegje doen en al gedaan hebben bij de gemeen te. Zo hadden ook KNOV, VVV en NCMV hun eigen ideeën over de circulatie en veiligheid van het verkeer, zij steken de koppen bij elkaar en met behulp van een geleerde piet op het gebied van verkeerskunde zijn ze tot een lijvig rapport gekomen. Zo wil men de voetganger op de Sin gel de broodnodige ruimte verschaffen door een parkeerverbod onder de bomen en het in voeren van een ’’blauwe zone”, verder ijvert men voor betere looproutes naar het centrum en daar schort nog al het een en ander aan zo als verderop in dit artikel zal blijken. Een zeer onveilige plaats voor voetgangers en fietsers. De ogen van de Baarlese bevolking gingen medio juli wat verder open dan normaal het geval is en de wenkbrauwen gingen fronsend omhoog. Een verbaasde blik was het resultaat, want wat stond te lezen in het gemeentelijk informatieblad ’’Het Carillon”, dat er een ontwerp verkeerscirculatie plan was ontworpen voor het centrum van Baarle. Dit verkeersplan was tot stand gekomen na een j.beide gemeenten t.w. van Nassau Jef van den Brandt, Gerard Grimbergen, Harrie van den Brandt en Kees Neggers_yn vanHertog Jos^Km en ^nJ”D7;Vo7s5eTen‘;iïn inmiddeis aan beide gemeentebesturen aangebÓden" inleiding van het verkeerplan in ’’Het Carillon” ons. 7£! ójbk 7 J if!

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1980 | | pagina 1