Nog veel haken en
ogen aan het ontwerp
verkeerscirculatieplan
van Baarle-Nassau
Wagenspel te
Baarle
Vrijdag 12 september 1980 - Nr. 3687
Nieuws- en Advertentieblad voor Alphen en Riel -Baarle-Nassau - Baarle-Hertog en Chaam
ll
FRANKERING BIJ ABONNEMENT
BAARLE-NASSAU
1
Harry Loots (die zich later terugtrok), de politie van zowel Nassau als Hertog en een externe advi-
«pnr ”De voorstellen ziin inmiddels aan beide gemeentebesturen aangeboden”, zo verklapte de
Vervolg op pag. 5
Zo oogft het parkeerterrein door-de-week.
i 03333™»
Uitgave van Drukkerij Emiel de Jong B.V. - Tel. 04257-9235* - Postbus 8 - Baarle-Nassau - vijfenzeventigste jaargang
Copy en advertenties uiterlijk woensdagmorgen in ons bezit s.v.p. Voor Baarle: Roosakkerstraat 7 - Giro: 1115780
Voor Alphen: 'De Nieuwe Magneet" - Raadhuisstraat 20 - Alphen - Tel. 04258-1721 Voor Chaam: A. de Jong -
Wolfsdonk 7 - Chaam - Tel. 01619-1767 Voor Riel: A. v.d. Hout - Dorpsstraat 2 - Riel - Tel. 04248-1296 Voor
België: P.V.B.A. de Jong - Hoogbraak 2 - Baarle-Hertog.
Maar ook in dit rapport doet men voorstellen
die voor de gemiddelde Baarlenaar niet te prui
men zijn: zo wil men geen parkeerverbod in de
Kerkstraat, terwijl toch iedere simpele ziel zelfs
weet dat een automobilist ’s zaterdags en ’s
zondags ter hoogte van de ingang van de Belgi
sche wijk al een sprintje moet inzetten om zon
der kleurscheuren tussen de geparkeerde
auto’s door te rijden en wee je gebeente als een
tegenligger aankomt, dan kan men beter uit
gaan zien naar een spelletje haasje-rep-je-
ezeltje-strek-je-autootje-dek-je. Ook op het
St. Annaplein aan de straatzijde van het post
kantoor wil men geen parkeerverbod invoeren
juist op de plaats waar het wellicht het hardste
nodig is. Wie kent niet de taferelen van het
wringen, het betere ellenbogenwerk en het in
gehouden vloeken en schelden, wanneer daar
enkele vrachtwagens de daar geparkeerdstaan-
I vruchtbaar overleg tussen vertegenwoordigers
De VVV Baarle-Nassau-Hertog organi
seert op zondag 14 september a.s. ter af
sluiting van de eveneens door haar geor
ganiseerde wekelijkse antiek- en curio-
samarkt toneel op de binnenplaats van
het gemeentehuis van Baarle-Nassau.
De antiek- en curiosamarkt verhuist
voor deze keer naar de voorzijde van het
gemeentehuis van Baarle-Nassau.
Het toneel is een wagenspel, dat zich af-
speeld in de middeleeuwen, een zoge
naamde ’’middeleeuwse klucht”.
Dit wagenspel wordt gespeeld door de
toneelvereniging ’’Het Zunderts
Toneel”.
De groep treedt tweemaal op, en wel
van 14.00 tot 14.30 uur en van 15.30 tot
16.00 uur.
De toegang tot dit toneel is gratis.
Zoals eerder vermeld schort het aan goede
looproutes van én andere zaken op de pas aan
gelegde parkeerplaats bij de Spoorlijn. Totale
kosten van dit parkeerterrein een slordige half-
miljoen aan gemeenschapsgeld. Op iedere dag
van de week zou je grootscheepse happeningen
kunnen houden of er een kanon af kunnen
schieten en zelfs zijn er al geruchten gehoord
dat het parkeerterrein in de Chaaseweg-
Katerstraat richting de Stationsstraat in door
gaand verkeer zou overtreffen, kortom je ziet
er doordeweeks geen kip. Op de zondagmid
dag ligt de situatie echter anders dan is de par
keerplaats redelijk vol. Met Baarlese parkeer
ders?.... kom, kom, met toeristen en dag
jesmensen. Zou het dan teveel gevraagd zijn
dat er op een parkeerterrein dat de Baarlese ge-
meengschap handenvol geld gekost heeft een
parkeerautomaat wordt geplaatst, zodat er wat
geld terugvloeit in de gemeenschapskas. De ex
tra kosten voor zo’n autommaat zouden
tenslotte op de totale kosten maar een schijntje
zijn.
gedeelte van de Kerkstraat. Wat wil nl. verder
het geval: Baarle Hertog heeft namelijk al een
volledig uitgewerkt verkeersplan voor de ge
heel Belgische straten, sterker nog, dit plan is
al in 1979 goedgekeurd door de gemeenteraad
alsook door de provincie en met de uitvoering
wordt één dezer dagen een begin gemaakt. Met
dit gegeven goed in het achterhoofd geprent is
het des te vreemder dat er op de pagina’s 10 en
11 van ”Het Carillon” beide zijden van de
Molenstraat van een dikke zwarte streep is ge
markeerd en dat het Kerkplein met een zwarte
pijl richting Kerkstraat is versierd. Als we nu
de verklaring der tekens onderaan op bladzijde
10 bekijken dan houdt dit in dat er als ’’voor
stel” op de proppen komt: een volledig par
keerverbod in de Molenstraat, een wisselend
parkeerverbod in de Kapelstraat en éénrich
tingsverkeer op het Kerkplein. Ieder figuur dat
een beetje bekend is met de situatie in Baarle
weet dat het hier handelt over compleet (beide
zijden dus) Belsiche stukken straat. Hierover is
echter al een definitieve beslissing genomen
door Baarle-Hertog: zo zal de huidige parkeer
situatie in de Molenstraat blijven bestaan en zo
zal het Kerkplein alleen nog maar toegankelijk
zijn voor plaatselijk verkeer. Over deze straten
valt dus niks meer voor te stellen, te discussië
ren of te veranderen want deze zijn al opgeno
men in het al goedgekeurde Belgische ver
keersplan en daarmee is de kous af, punt uit.
Een andere zaak die blijkbaar in erg mistige
nevelen gehuld is en waarvan niemand eigen
lijk het fijne weet is de parkeersituatie in de
Singel.
We zien ook hier dezelfde zwarte strepen, een
parkeerverbod dus. Maar betekent dit nu dat
er ook niet meer geparkeerd mag worden tus
sen de bomen aldaar, zodat eindelijk de trot-
toirterreur tot het verleden behoort en we niet
zigzaggend voor de Rabobank door moeten lo
pen of dat we zonder over auto’s te moeten
klauteren in de telefooncel kunnen gaan bel
len? En betekent dit ook dat we ”De Engel”
kunnen passeren zonder gebruik te moeten
maken van de rijbaan? Of betekenen deze
zwarte strepen dat er nog wel tussen de bomen
geparkeerd mag worden en niet op de rijbaan?
Trottoirbanden ontbreken ten enen male dus
tot waar looptn die rijbaan? Tot aan de voor
de auto’s willen passeren en er onverhoopt te
genliggers aankomen. Dan sta je toch mooi te
kijken terwijl je geen kant meer op kunt. En
wat te denken van de fietsers die in negen van
de tien gevallen genoodzaakt zijn hun toe
vlucht tot het trottoir te nemen. Óp de laatste
bladzijde van het rapport, inderdaad de blad
zijde met de situatieschets, daar is het helemaal
kommer en kwel. Maakt het KNOV rapport in
het begin melding van de onherroepelijke Bel
gische verkeersplannen en dat men zich alleen
met de Hollandse delen wil bezighouden; op de
situatieschets is daarvan niets te merken. De
zelfde zwarte dikke strepen zijn aangebracht
op Belgisch gebied waarvan in ”Het Carillon”
sprake was en waar allang en breed de beslis
singen over zijn genomen. Waarom deze komi
sche tegenstrijdigheid? Maar al met al een rap
port dat er zijn mag, uitgezonderd dan bo
venstaande opsomming die toch bedenkingen
oproept, maar een rapport dat op andere pun
ten een welkome aanvulling op het gemeente/
grondmij rapport is, met o.a. het probleem St.
Annastraat als discussiepunt, en het toch niet
onterecht willen invoeren van ’’blauwe
zones”.
Maar.... en dit moet u lezen als een hele grote
maar, want wat wil het geval. Zoals bekend zal
dit KNOV en consorten rapport, voor 15 sep
tember moeten worden ingediend bij de ge
meente. Door interne onenigheid onder hun le
den heeft het KNOV meer tijd nodig om tot
een gelijkluidend verkeersplanvoorstel te ko
men en hiervoor zal het officieel om een latere
inleverdatum moeten verzoeken bij de gemeen
te! Of ze meer tijd krijgen dat valt te bezien en
of dan het rapport nog steeds dezelfde punten
zal bevatten.... dat is een hele.... hele grote
vraag.
Het wordt trouwens hooghóóg tijd dat er
eens wat gaat gebeuren, want als je dinsdag-
voormiddags, ’s zaterdags (zij het in mindere
mate) of ’s zondags als Baarlenaar en/of toe
rist op de Singel, St. Annaplein, Nieuwstraat,
Des. Geeraertsstraat en nog vele andere cen-
trumstraten een ommetje gaat maken, dan kun
je beter over een atletisch gebouwd lichaam be
schikken. Het tot de beschikking hebben van
een goed geoefende hink-stap-sprong, een ste
vige korte sprint of een gedegen sierdijkmetho-
de kan van levensbelang zijn. Het gebruik van
de auto in het centrum kan ten sterkste worden
afgeraden; ten eerste je kunt je mobiel bijna
nergens parkeren, ten tweede moet je blikken
monster voorzien zijn van extra krachtige rem
men en een prima stuurinrichting, ten derde is
het aan te bevelen een hoge graad in zenuwbe-
heersing te bezitten, ten vierde kosten opstop
pingen en files zeer veel kostbare tijd en
tenslotte is een paar extra ogen nooit weg. Het
verkeerscirculatieplan is dus niet alleen erg
welkom, maar gewoon bittere noodzaak.
Op zondag 23 juli 1978 was er een flink onder
zoek verricht door eerder genoemde werk
groep, veldwerk noemt men zoiets, vervolgens
analyseerde men de aldus verkregen cijfers,
men trok er conclusies uit en deze laatste pro
beert de werkgroep d.m.v. ingediend ver
keersplan in de praktijk te brengen. We zullen
in dit artikel een wat simpel woordgebruik
hanteren, want onze tong hebben we in ”Het
Carillon” al kunnen breken over termen en
zinsconstructies zoals ”’t formuleren van fun
damentele waarden in de vormen van doelstel
lingen”, ’’vermindering verkeerskongestie en
verhoging verkeersveiligheid”, en ”de
verkeers- en vervoersplanning evenals andere
beleidsonderdelen onderhevig aan een veran
deringsproces waarin doelstellingen een centra
le plaats innemen”. Aangehaalde termen doen
erg ’’duur” aan, maar je wordt er geen klap
wijzer van.
Eerst moet er een huzarenstukje van volksver-
lakkerij in de voorlichting van ”Het Carillon”
ongedaan worden gemaakt. Zoals gezegd het
verkeerscirculatieplan is ingediend bij beide ge
meentebesturen, dus ook die van Baarle-
Hertog, maar dan moet U er wel bijdenken dat
zulks een voorstel in Hertog alleen nog maar
zin kan hebben als deze voorstellen handelen
over een straat die aan de ene zijde Belgisch is
en aan de andere zijde Hollands zoals bijv, een
gevels der gebouwen? Of tot aan de witte
streep voor de bomen? Wie het denkt te weten,
die steke zijn vinger omhoog.
Hetzelfde geldt min of meer voor de Stati
onsstraat, ook daar een joekel van een zwarte
streep, dat valt tenminste op, maar ook hier
rijzen de vragen of dat het parkeerverbod ook
geldt op het trottoir dat daar een respektabele
breedte heeft of ook alleen op de rijbaan?
Vraagtekens en nog eens vraagtekens.
Door bovenstaande vragen zijn we terecht ge
komen bij het KNOV rapport. Ongetwijfeld
zullen velen over het ontwerverkeersplan hun
zegje doen en al gedaan hebben bij de gemeen
te.
Zo hadden ook KNOV, VVV en NCMV hun
eigen ideeën over de circulatie en veiligheid van
het verkeer, zij steken de koppen bij elkaar en
met behulp van een geleerde piet op het gebied
van verkeerskunde zijn ze tot een lijvig rapport
gekomen. Zo wil men de voetganger op de Sin
gel de broodnodige ruimte verschaffen door
een parkeerverbod onder de bomen en het in
voeren van een ’’blauwe zone”, verder ijvert
men voor betere looproutes naar het centrum
en daar schort nog al het een en ander aan zo
als verderop in dit artikel zal blijken.
Een zeer onveilige plaats voor voetgangers en fietsers.
De ogen van de Baarlese bevolking gingen medio juli wat verder open dan normaal het geval is en
de wenkbrauwen gingen fronsend omhoog. Een verbaasde blik was het resultaat, want wat stond
te lezen in het gemeentelijk informatieblad ’’Het Carillon”, dat er een ontwerp verkeerscirculatie
plan was ontworpen voor het centrum van Baarle. Dit verkeersplan was tot stand gekomen na een
j.beide gemeenten t.w. van Nassau Jef van den
Brandt, Gerard Grimbergen, Harrie van den Brandt en Kees Neggers_yn vanHertog Jos^Km en
^nJ”D7;Vo7s5eTen‘;iïn inmiddeis aan beide gemeentebesturen aangebÓden"
inleiding van het verkeerplan in ’’Het Carillon” ons.
7£!
ójbk
7 J
if!