J
ht
ZONNEBANK
ZONNEBANK
Vrouwenhuis Breda
REISBURO BREDA NOORD
IV
zekerheid en service.
Nassau laan 38
6. De La Salie in
Rouaan
Aphrodite”
Diploma-uitreiking
aan de L.T.S. ”St.
Jozef” Gilze
i
/ANfASTER
ALPHEN”
04257 9209
APHRODITE”
V'
Meerstraat 20 - Breda - Tel. 076 - 874081, 877522»
Koers-
korrekties
k
TWlfesi J
„BADM INTONCLUB
I.
"Ons Weekblad" - vrijdag 20 juni 1980
17
wj
JEAN-BAPTISTE DE LA SALLE
r
ROUEN EGLISE SAINT-OUEN
Schoonheidssalon
id,
sen
H
ren
Mevr.
Annie Kools-van Tilburg
BAARLE NASSAU
en
>ij
lijk
en
oor
n.
k
/r
Op 27 juni wordt de 2e thema-ochtend over op
voeding gehouden, waarin onze eigen opvoe
ding b.v. sexueel en als toekomstige huisvrouw
en moeder aan de orde kunnen komen. Aan
vang 9.30 uur. Vrouwenhuis Breda, Pasbaan
17, tel. 076-148448. de Jong
x-.l
1
.j
g
I
Afsluitingstournooi 1979-1980
Op de zondagen 8 en 15 juni hebben we de
wedstrijden verspeeld om de ’’afsluitingstour-
nooikampioen 1979-1980” te vinden.
De eerste zondagmorgen was poule I aan de
beurt om de spits af te bijten van dit hopelijk
jaarlijks terugkerend evenement. Elk team (a, b,
c en d.) moest diverse dubbels spelen om hun
poule winnaar te vinden. Na erge leuke en spon
tane wedstrijden kwam team c. (Jan van Gils,
Arthur Hendriks en Edith Horrevoorts) uit de
bus om door te mogen naar de naronde.
’s Middags moest poule II, bestaande uit de
teams e, f, g en h spelen. In deze poule is het tot
het laatst spannend gebleven wie er door mocht
naar de naronde. Team e. won, na de nodige
spanning, met één puntje meer als team h. (team
e.: Sjan van Gils, Crist-Jan Manniën en Anita
van Kaam).
De tweede zondag mocht poule III met de
teams i, j, k, 1 en m het uitvechten wie er in de
naronde geplaatst werd. Hier kwam duidelijk
team k. naar voren dat bestond uit Frans Brou
wers, Irma Kokx en Angelique de Rijk.
Zondagmiddag 15 juni om 15.00 uur begonnen
we met de naronde tussen de teams c, e en k.
Ondanks de erge warme tropische temperatuur
in de gymzaal werd er keihard gewerkt voor elk
puntje. Het allerhardst en het beste hebben
team e. gespeeld die de titel ’’Afsluitingstour-
nooikampioen 1979-1980” op zich kunnen ne
men.
Het bestuur dacht zo dat dit tournooi een zoda
nig succes is geweest dat we eer een jaarlijks te
rugkerend evenement van willen maken.
Puntenoverzicht:
Poule I: a. 122; b. 92; c. 129; d. 63
Poule II: e. 111; f. 81; g. 79; h. 110
Poule III: i. 154; j. 144; k. 161; 1. 115; m. 124
Naronde:
team e. Sjan van Gils, Crist-Jan Manniën en
Anita van Kaam 83 punten.
team c. Jan van Gils, Arthur Hendriks en Edith
Horrevoorts 79 punten.
team k. Frans Brouwers, Irma Kokx en Angeli
que de Rijk 70 punten. Het Bestuur.’
Zij werden van de overige bewoners afgezon
derd en leefden alleen op een kamertje, totdat
zij in een gemeenschap konden worden opgeno
men. Geregeld stonden ze onder dokterscontro-
le. De La Salie richtte voor die jongens enige
ateliers in en door middel van handenarbeid, on
derwijs, godsdienst en vriendelijkheid werd aan
hun gedrag verbetering aangebracht.
Ook kwam er nog een afdeling voor geestelijk
gestoorden binnen het grote kompleks van St.
Yon te Rouaan.
Zo is het duidelijk, dat de werkzaamheden, tel
kens beantwoordend aan een Waarblijkende
nood, in de loop van de jaren een vrij grote ver
scheidenheid gingen vertonen.
Het eerlijk streven om er samen het beste van te
maken, heeft geleid tot methoden en reglemen
ten en de La Salie schreef erover.
Die geschriften van de La Salie zijn ontstaan in
onmiddellijk verband met en ten dienste van het
leven in een religieuze gemeenschap en het da
gelijks werken voor het welzijn van de jeugd.
En Joannes hield zijn broeders voor waar zij die
spiritualiteit konden vinden: in het overdenken
van de Schrift.
”In het licht van de Schrift begrijpt Messire De
La Salie en nodigt hij uit om te begrijpen, dat de
geschiedenis van de congregatie het verhaal van
een getrouwde God is. Die is alles begonnen,
Die realiseert vandaag zijn heilsplan, Die zal het
getrouw voltooien bij de terugkeer van
Christus” (Br. M. Campos).
Joannes hield zijn broeders voor in zijn Medita
ties:
in de fraaie Alpenstad Geneble.
Einde 1708 zag de La Salie zijn ruim 20 scholen
verspreid liggen in de driehoek Rouaan-Reims-
Marseille.
In 1710 kwam er Macon, Versailles, Boulogne-
sur-Mer en Moulins bij. Niets vermocht de ex
pansiekracht van dit werk Gods te stuiten”. (Br.
Bernard)
Maar donkere wolken kwamen opzetten en har
de slagen zouden nog vallen. De stichting was
nog niet klaar, nog zou er een grote crisis vol
gen.
Op woensdag 4 juni vond de diploma-uitreiking
plaats aan de geslaagde leerlingen aan de L.T.S.
”St. Jozef’ te Gilze.
De beoordeling van de gemaakt werkstukken
werd verzorgd door de heer Pastcors uit Rijen,
gedelegeerde van het Nederlandse Instituut
voor Lastechniek.
In zijn toespraak tot de geslaagden uitte hij zijn
waardering over de kwaliteit van de examen-
werkstukken en had ook alle lof over de beant
woording van de theorievragen. De gescoorde
punten lagen in het geheel iets hoger dan vorig
jaar.
Ook de direkteur, de heer J. Bastiaansen sprak
zijn waardering uit over de getoonde inzet van
het afgelopen jaar. Hij wenste alle geslaagden
proficiat en dankte ook namens het bestuur de
beide leraren, de'hren Elants en van Dongen,
voor de wijze waarop zij zich het hele jaar voor
de leerlingen hadden ingezet.
De tegenwerking, die Joannes Baptiste de La
Salle in Parijs steeds verduren moest, hield de
normale ontwikkeling van de congregatie tegen.
Daarom richtte hij het oog op Normandië en
vooral op de hoofdplaats: Rouaan, de plaats
waar de La Salle’s eerste medewerker A. Nyël
ook vandaan kwam.
Begin mei 1705 trok Joannes met nog 2 Lasalli-
anen te voet door het dal van de Seine naar
Rouaan.
19 mei begonnen ze met de scholen van St. Ma-
clou en St. Godard. Maar het was zwaar wer
ken, want buiten de school moesten de broeders
nog helpen in het hospitaal en het weeshuis.
Hierin had de La Salie toegegeven, om zo vaste
grond in Rouaan te krijgen. Na 2 jaar bleek dat
er te veel van de broeders gevraagd werd. De La
Salle deed het voorstel: de 10 broeders bedien
den de 4 scholen en zullen de weeskinderen on
derrichten, maar dan moeten ze ook in een ei
gen huis wonen en niet meer in het hospitaal.
Aan de overkant van de Seine, in de wijk Saint
Sever, lag een fraai buitengoed: St. Yon. En
daar werd het centrum van het instituut naar
verlegd, nu Parijs zo moeilijk bleef doen.
31 augustus 1705 verhuisde het noviciaat - 6
jongemannen met Br. Barthelemy als directeur.
In 4 jaar waren het er 32 novicen, die zich voor
bereidde om de rangen aan te vullen. Joannes
riep zijn broeders tijdens de grote vakantie naar
St. Yon, zoals hij vóór 1703 het in Vaugirard en
in ”het grote huis” gedaan had. De Rouaanse
”U oefent een taak uit, die de verplichting met
zich meebrengt de harten te raken; u kunt dat
slechts doen door de Geest van God: Bid Hem
dat Hij u vandaag (Pinksteren) dezelfde genade
geeft die Hij aan de apostelen heeft gegeven en
dat Hij u - na u vervuld te hebben met zijn
Geest om u te heiligen - Hem ook aan u geeft
om het heil van anderen te bevorderen”. (Medi
tatie 43/3)
”In de jaren dat het Rouaanse moederhuis op
bloeide, schoot de La Salle’s instituut sterke
scheuten uit in het zonnige zuiden.
Sinds 1703 werkten de broeders in Avignon, de
voormalige pausenstad. In 1706 de eerste broe
derschool in Marseille aan de Middellandse
Zee. In 1707 in Mende en Alés in de Hugeno-
tenstreek van de Cevennen. De bisschop van
Alés schreef:
”We hebben veel predikanten, maar te weinig
katechisten. Dit hugenotenland heeft dringend
goede werklieden nodig, die er de ware gods
dienst herstellen door de opvoeding van de kin
deren. Ja, we hebben meer behoefte aan onder
wijzers dan aan welke andere arbeidskrachten
ook. Er is zoveel te doen, help ons”.
Omstreeks dezelfde tijd verschenen de broeders
Geslaagd zijn voor booglassen beginners:
A. van Gestel, Chaam; J. van Gestel, Chaam;
A. Hoevenaars, Gilze; A. Janssen, Baarle-
Hertog; P. Mutsaers, Gilze; F. Peters, Baarle-
Nassau; S. Rombouts, Chaam; E. Schuurman,
Rijen; P. Swolfs, Gilze; J. Witteveen, Gilze; F.
Clemens, Gilze; A. van Dongen, Molenschot;
A. Graafmans, Gilze; C. Huyben, Alphen; A.
Peeters, Rijen; P. Swolfs, Gilze; A. van Tilborg,
Baarle-Nassau; T. Willemse, Gilze.
Geslaagd zijn voor booglassen gevorderden:
L. van Bergen, Alphen; P. van Bree, Rijen; J.
Dogge, Gilze; J. van Hoof, Hulten; R. de Klei
ne, Rijen; A. Paymans, Rijen; C. Timmermans,
Gilze; A. Vlijm, Rijen; J. Wouters, Hulten.
Geslaagd zijn voor autogeen lassen beginners:
M. Aertse, Rijen; P. Bayens, Baarle-Nassau; A.
Berbers, Rijen; A. van Dongen, Molenschot; J.
Gunsing, Rijen; J. Eelants, Rijen; G. Oprins,
Gilze; 4
P. van de Ouweland, Gilze; A. Pijnenburg, Alp-
hen; C. Vermeulen, Alphen; D. de Vet, Gilze.
middenstanders, vooral de handelslui en in
dustriëlen, kwamen naar de La Salie en vroegen
hem: ’’Leid ook onze jongens, en niet alleen de
armen, op voor hun toekomst. Het mag gerust
wat kosten”. Na wat nadenken, stemde de La
Salie er in toe en zo kwam er een kostschool te
St. Yon, waar de leerlingen een vorming kregen,
die rekening hield met hun maatschappelijke
positie.
Een oude beschrijving van Rouaan vat het pro
gramma van deze school zo samen:
”Te St. Yon onderwijst men alles betreffende
handel, financiën, krijgskunde, architectuur en
wiskunde, in één woord, alles wat een jonge
man kan leren, uitgezonderd latijn”.
Naast die pensionaat werd in 1716 ook een af
deling opgericht voor moeilijk opvoedbare jon
gens, die door hun ouders uit eigen vrije bewe
ging naar St. Yon gestuurd werden. Deze jon
gens, de zgn. ’’libertins” werden als er verbete
ring in hun gedrag kwam naar het gewone pen
sionaat geplaatst.
Nog later werd er in St. Yon een soort tucht
school opgericht voor jonge mensen, die door
een rechtelijk vonnis van hun vrijheid beroofd
waren en voor wie de gevangenis immoreel zou
werken.
Laatst zei iemand tegen me:
„Die preken iedere zondag,
nou dat hoeft van mij niet.
Die vind ik gewoon overbodig”
„O ja??”, zei ik. „Ja”, zei hij,
„je weet zelf onderhand wei
wat je te doen en te laten hebt.
Dat hoef je toch niet steeds
opnieuw te horen”.
Is dat zo?? Kennen wij vol
doende de koers die wij te
varen hebben? Hebben we de
juiste richting? Weet je: de
astronauten die de lucht in ge
stuurd werden, kenden hun
koers ook. Of niet??
Maar toch ont
vingen ze regel
matig berichten
vanaf de basis
Houston.
Af en toe moes
ten ze namelijk
kleine koers-
korrekties aan
brengen.
Zou dat bij ons ook niet zo
zijn?? Kleine koerskorrektiesl!
’n Flinke dreun, ’n stevige
storm, ’n ernstige ziekte en we
raken uit ons evenwicht. Wees
nou eens eerlijk!
We weten trouwens heel goed
dat we ons eigen leven niet in
handen hebben en dat het on
berekenbaar is. Je raakt nogal
eens uit je baan. Je neemt de
bocht nogal eens te krap of te
wijd.
Op een vliegveld probeert men
de piloot te helpen doordat hij
via een koptelefoon verbonden
is met een radiobaken.
Wanneer hij nu van de juiste
koers afwijkt, hoort hij een
waarschuwende fluittoon.
Als je goed luistert hebben we
allemaal zo’n waarschuwings-
mechanisme: geweten noemen
we dat.
Goed gevormd werkt het feil
loos. Het is een veilig kompas,
waarop we kunnen varen of
vliegen. En een goede preek
kan dat geweten weer wat bij
stellen.
S
w.’