J ht ZONNEBANK ZONNEBANK Vrouwenhuis Breda REISBURO BREDA NOORD IV zekerheid en service. Nassau laan 38 6. De La Salie in Rouaan Aphrodite” Diploma-uitreiking aan de L.T.S. ”St. Jozef” Gilze i /ANfASTER ALPHEN” 04257 9209 APHRODITE” V' Meerstraat 20 - Breda - Tel. 076 - 874081, 877522» Koers- korrekties k TWlfesi J „BADM INTONCLUB I. "Ons Weekblad" - vrijdag 20 juni 1980 17 wj JEAN-BAPTISTE DE LA SALLE r ROUEN EGLISE SAINT-OUEN Schoonheidssalon id, sen H ren Mevr. Annie Kools-van Tilburg BAARLE NASSAU en >ij lijk en oor n. k /r Op 27 juni wordt de 2e thema-ochtend over op voeding gehouden, waarin onze eigen opvoe ding b.v. sexueel en als toekomstige huisvrouw en moeder aan de orde kunnen komen. Aan vang 9.30 uur. Vrouwenhuis Breda, Pasbaan 17, tel. 076-148448. de Jong x-.l 1 .j g I Afsluitingstournooi 1979-1980 Op de zondagen 8 en 15 juni hebben we de wedstrijden verspeeld om de ’’afsluitingstour- nooikampioen 1979-1980” te vinden. De eerste zondagmorgen was poule I aan de beurt om de spits af te bijten van dit hopelijk jaarlijks terugkerend evenement. Elk team (a, b, c en d.) moest diverse dubbels spelen om hun poule winnaar te vinden. Na erge leuke en spon tane wedstrijden kwam team c. (Jan van Gils, Arthur Hendriks en Edith Horrevoorts) uit de bus om door te mogen naar de naronde. ’s Middags moest poule II, bestaande uit de teams e, f, g en h spelen. In deze poule is het tot het laatst spannend gebleven wie er door mocht naar de naronde. Team e. won, na de nodige spanning, met één puntje meer als team h. (team e.: Sjan van Gils, Crist-Jan Manniën en Anita van Kaam). De tweede zondag mocht poule III met de teams i, j, k, 1 en m het uitvechten wie er in de naronde geplaatst werd. Hier kwam duidelijk team k. naar voren dat bestond uit Frans Brou wers, Irma Kokx en Angelique de Rijk. Zondagmiddag 15 juni om 15.00 uur begonnen we met de naronde tussen de teams c, e en k. Ondanks de erge warme tropische temperatuur in de gymzaal werd er keihard gewerkt voor elk puntje. Het allerhardst en het beste hebben team e. gespeeld die de titel ’’Afsluitingstour- nooikampioen 1979-1980” op zich kunnen ne men. Het bestuur dacht zo dat dit tournooi een zoda nig succes is geweest dat we eer een jaarlijks te rugkerend evenement van willen maken. Puntenoverzicht: Poule I: a. 122; b. 92; c. 129; d. 63 Poule II: e. 111; f. 81; g. 79; h. 110 Poule III: i. 154; j. 144; k. 161; 1. 115; m. 124 Naronde: team e. Sjan van Gils, Crist-Jan Manniën en Anita van Kaam 83 punten. team c. Jan van Gils, Arthur Hendriks en Edith Horrevoorts 79 punten. team k. Frans Brouwers, Irma Kokx en Angeli que de Rijk 70 punten. Het Bestuur.’ Zij werden van de overige bewoners afgezon derd en leefden alleen op een kamertje, totdat zij in een gemeenschap konden worden opgeno men. Geregeld stonden ze onder dokterscontro- le. De La Salie richtte voor die jongens enige ateliers in en door middel van handenarbeid, on derwijs, godsdienst en vriendelijkheid werd aan hun gedrag verbetering aangebracht. Ook kwam er nog een afdeling voor geestelijk gestoorden binnen het grote kompleks van St. Yon te Rouaan. Zo is het duidelijk, dat de werkzaamheden, tel kens beantwoordend aan een Waarblijkende nood, in de loop van de jaren een vrij grote ver scheidenheid gingen vertonen. Het eerlijk streven om er samen het beste van te maken, heeft geleid tot methoden en reglemen ten en de La Salie schreef erover. Die geschriften van de La Salie zijn ontstaan in onmiddellijk verband met en ten dienste van het leven in een religieuze gemeenschap en het da gelijks werken voor het welzijn van de jeugd. En Joannes hield zijn broeders voor waar zij die spiritualiteit konden vinden: in het overdenken van de Schrift. ”In het licht van de Schrift begrijpt Messire De La Salie en nodigt hij uit om te begrijpen, dat de geschiedenis van de congregatie het verhaal van een getrouwde God is. Die is alles begonnen, Die realiseert vandaag zijn heilsplan, Die zal het getrouw voltooien bij de terugkeer van Christus” (Br. M. Campos). Joannes hield zijn broeders voor in zijn Medita ties: in de fraaie Alpenstad Geneble. Einde 1708 zag de La Salie zijn ruim 20 scholen verspreid liggen in de driehoek Rouaan-Reims- Marseille. In 1710 kwam er Macon, Versailles, Boulogne- sur-Mer en Moulins bij. Niets vermocht de ex pansiekracht van dit werk Gods te stuiten”. (Br. Bernard) Maar donkere wolken kwamen opzetten en har de slagen zouden nog vallen. De stichting was nog niet klaar, nog zou er een grote crisis vol gen. Op woensdag 4 juni vond de diploma-uitreiking plaats aan de geslaagde leerlingen aan de L.T.S. ”St. Jozef’ te Gilze. De beoordeling van de gemaakt werkstukken werd verzorgd door de heer Pastcors uit Rijen, gedelegeerde van het Nederlandse Instituut voor Lastechniek. In zijn toespraak tot de geslaagden uitte hij zijn waardering over de kwaliteit van de examen- werkstukken en had ook alle lof over de beant woording van de theorievragen. De gescoorde punten lagen in het geheel iets hoger dan vorig jaar. Ook de direkteur, de heer J. Bastiaansen sprak zijn waardering uit over de getoonde inzet van het afgelopen jaar. Hij wenste alle geslaagden proficiat en dankte ook namens het bestuur de beide leraren, de'hren Elants en van Dongen, voor de wijze waarop zij zich het hele jaar voor de leerlingen hadden ingezet. De tegenwerking, die Joannes Baptiste de La Salle in Parijs steeds verduren moest, hield de normale ontwikkeling van de congregatie tegen. Daarom richtte hij het oog op Normandië en vooral op de hoofdplaats: Rouaan, de plaats waar de La Salle’s eerste medewerker A. Nyël ook vandaan kwam. Begin mei 1705 trok Joannes met nog 2 Lasalli- anen te voet door het dal van de Seine naar Rouaan. 19 mei begonnen ze met de scholen van St. Ma- clou en St. Godard. Maar het was zwaar wer ken, want buiten de school moesten de broeders nog helpen in het hospitaal en het weeshuis. Hierin had de La Salie toegegeven, om zo vaste grond in Rouaan te krijgen. Na 2 jaar bleek dat er te veel van de broeders gevraagd werd. De La Salle deed het voorstel: de 10 broeders bedien den de 4 scholen en zullen de weeskinderen on derrichten, maar dan moeten ze ook in een ei gen huis wonen en niet meer in het hospitaal. Aan de overkant van de Seine, in de wijk Saint Sever, lag een fraai buitengoed: St. Yon. En daar werd het centrum van het instituut naar verlegd, nu Parijs zo moeilijk bleef doen. 31 augustus 1705 verhuisde het noviciaat - 6 jongemannen met Br. Barthelemy als directeur. In 4 jaar waren het er 32 novicen, die zich voor bereidde om de rangen aan te vullen. Joannes riep zijn broeders tijdens de grote vakantie naar St. Yon, zoals hij vóór 1703 het in Vaugirard en in ”het grote huis” gedaan had. De Rouaanse ”U oefent een taak uit, die de verplichting met zich meebrengt de harten te raken; u kunt dat slechts doen door de Geest van God: Bid Hem dat Hij u vandaag (Pinksteren) dezelfde genade geeft die Hij aan de apostelen heeft gegeven en dat Hij u - na u vervuld te hebben met zijn Geest om u te heiligen - Hem ook aan u geeft om het heil van anderen te bevorderen”. (Medi tatie 43/3) ”In de jaren dat het Rouaanse moederhuis op bloeide, schoot de La Salle’s instituut sterke scheuten uit in het zonnige zuiden. Sinds 1703 werkten de broeders in Avignon, de voormalige pausenstad. In 1706 de eerste broe derschool in Marseille aan de Middellandse Zee. In 1707 in Mende en Alés in de Hugeno- tenstreek van de Cevennen. De bisschop van Alés schreef: ”We hebben veel predikanten, maar te weinig katechisten. Dit hugenotenland heeft dringend goede werklieden nodig, die er de ware gods dienst herstellen door de opvoeding van de kin deren. Ja, we hebben meer behoefte aan onder wijzers dan aan welke andere arbeidskrachten ook. Er is zoveel te doen, help ons”. Omstreeks dezelfde tijd verschenen de broeders Geslaagd zijn voor booglassen beginners: A. van Gestel, Chaam; J. van Gestel, Chaam; A. Hoevenaars, Gilze; A. Janssen, Baarle- Hertog; P. Mutsaers, Gilze; F. Peters, Baarle- Nassau; S. Rombouts, Chaam; E. Schuurman, Rijen; P. Swolfs, Gilze; J. Witteveen, Gilze; F. Clemens, Gilze; A. van Dongen, Molenschot; A. Graafmans, Gilze; C. Huyben, Alphen; A. Peeters, Rijen; P. Swolfs, Gilze; A. van Tilborg, Baarle-Nassau; T. Willemse, Gilze. Geslaagd zijn voor booglassen gevorderden: L. van Bergen, Alphen; P. van Bree, Rijen; J. Dogge, Gilze; J. van Hoof, Hulten; R. de Klei ne, Rijen; A. Paymans, Rijen; C. Timmermans, Gilze; A. Vlijm, Rijen; J. Wouters, Hulten. Geslaagd zijn voor autogeen lassen beginners: M. Aertse, Rijen; P. Bayens, Baarle-Nassau; A. Berbers, Rijen; A. van Dongen, Molenschot; J. Gunsing, Rijen; J. Eelants, Rijen; G. Oprins, Gilze; 4 P. van de Ouweland, Gilze; A. Pijnenburg, Alp- hen; C. Vermeulen, Alphen; D. de Vet, Gilze. middenstanders, vooral de handelslui en in dustriëlen, kwamen naar de La Salie en vroegen hem: ’’Leid ook onze jongens, en niet alleen de armen, op voor hun toekomst. Het mag gerust wat kosten”. Na wat nadenken, stemde de La Salie er in toe en zo kwam er een kostschool te St. Yon, waar de leerlingen een vorming kregen, die rekening hield met hun maatschappelijke positie. Een oude beschrijving van Rouaan vat het pro gramma van deze school zo samen: ”Te St. Yon onderwijst men alles betreffende handel, financiën, krijgskunde, architectuur en wiskunde, in één woord, alles wat een jonge man kan leren, uitgezonderd latijn”. Naast die pensionaat werd in 1716 ook een af deling opgericht voor moeilijk opvoedbare jon gens, die door hun ouders uit eigen vrije bewe ging naar St. Yon gestuurd werden. Deze jon gens, de zgn. ’’libertins” werden als er verbete ring in hun gedrag kwam naar het gewone pen sionaat geplaatst. Nog later werd er in St. Yon een soort tucht school opgericht voor jonge mensen, die door een rechtelijk vonnis van hun vrijheid beroofd waren en voor wie de gevangenis immoreel zou werken. Laatst zei iemand tegen me: „Die preken iedere zondag, nou dat hoeft van mij niet. Die vind ik gewoon overbodig” „O ja??”, zei ik. „Ja”, zei hij, „je weet zelf onderhand wei wat je te doen en te laten hebt. Dat hoef je toch niet steeds opnieuw te horen”. Is dat zo?? Kennen wij vol doende de koers die wij te varen hebben? Hebben we de juiste richting? Weet je: de astronauten die de lucht in ge stuurd werden, kenden hun koers ook. Of niet?? Maar toch ont vingen ze regel matig berichten vanaf de basis Houston. Af en toe moes ten ze namelijk kleine koers- korrekties aan brengen. Zou dat bij ons ook niet zo zijn?? Kleine koerskorrektiesl! ’n Flinke dreun, ’n stevige storm, ’n ernstige ziekte en we raken uit ons evenwicht. Wees nou eens eerlijk! We weten trouwens heel goed dat we ons eigen leven niet in handen hebben en dat het on berekenbaar is. Je raakt nogal eens uit je baan. Je neemt de bocht nogal eens te krap of te wijd. Op een vliegveld probeert men de piloot te helpen doordat hij via een koptelefoon verbonden is met een radiobaken. Wanneer hij nu van de juiste koers afwijkt, hoort hij een waarschuwende fluittoon. Als je goed luistert hebben we allemaal zo’n waarschuwings- mechanisme: geweten noemen we dat. Goed gevormd werkt het feil loos. Het is een veilig kompas, waarop we kunnen varen of vliegen. En een goede preek kan dat geweten weer wat bij stellen. S w.’

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1980 | | pagina 5