Pinksteren Mensen uit Vietnam in aarle f 11 E.H.B.O.-cursus te Chaam Demonstratie met politiehonden te Baarle-Nassau a Nieuws- en Advertentieblad voor Alphen en Riel - Baarle-Nassau - Baarle-Hertog en Chaam 1 4» FRANKERING BIJ ABONNEMENT BAARLE-NASSAU 1 si Gemeente Alphen en Riel Gemeentelijk informatieboekje drogen de vis en Dat is vuur en warmte in de kerk en de samenleving Twee zaken vragen onze aandacht rond deze Pinksterdagen. maar ook honden die volledig zijn afgericht. Het demonstratie programma omvat: Volgen, springen, zoeken, afliggen, voedsel weigeren, transportlopen, bewaken, en na tuurlijk het spectaculaire programma o.a. het bekende pakwerk, dat niet alleen van de hon den maar ook van de pakwerker nogal wat vraagt. Allereerst het Vredesfestival in Tilburg. Een twintigtal groepen en organisaties hebben hun schouders gezet onder dit initiatief. En zaterdag a.s. is het dan zo ver. Onder het motto „Stop de kernbewapening... [ontspanning nu” wordt U de hele dag een totaal-program geboden, door mensen die denkend, sprekend, dichtend, musicerend be zig zijn rond onze vede en veiligheid. Van ’s morgens 10.00 uur tot ’s avonds 11 uur (of later). Ga eens naar Tilburg. In en rond de Stadsschouwburg voltrekt zich het festival. In Tilburg en Oosterhout schuilen op dit moment een aantal „illegalen”. In Tilburg 16. In Oosterhout een veertigtal. Het gaan om mensen die vier tot zeven jaar werkten in Nederland, en die nu het land moeten verlaten, omdat zij niet met hun werkgever kunnen aantonen dat zij vanaf 1 januari 1978 bij hem werkten en dat, omdat zij of bij verschillende werkgevers werkten, of omdat de werkgever liever niet te kennen geeft dat hij met illegalen werkt. Ten gemeentehuize zijn voorbereidingen ge troffen om te komen tot een hernieuwde uitga ve van het ’’vademecum”. Alle daarin voorko mende instellingen, verenigingen, stichtingen, comités e.d. zullen door ons zoveel mogelijk worden aangeschreven teneinde deze uitgave zo volledig mogelijk te kunnen samenstellen. Aangezien de vorige uitgave dateert van april 1977 is het evenwel zeer goed mogelijk dat se dert die tijd opgerichtte instellingen of vereni gingen door ons niet aangeschreven kunnen worden. Wij doen daarom een beroep op allen die bestuurslid of kontaktpersoon van een plaatse lijke vereniging of instelling zijn en die op uit erlijk 26 mei a.s. geen brief hebben ontvangen om alle door hen van belang geachte informa tie aan ons in te zenden (zoals de naam, bestuur, doel e.d.) voor 7 juni 1980. Mede van uw medewerking hangt het slagen van de hernieuwde uitgave af. Gemeentesecretarie Alphen en Riel Bijvoorbeeld in gezinnen waarvan de man naar een heropvoedingskamp werd gestuurd of waarvan de man werkloos thuis moet zitten zoals, bijvoorbeeld de militairen, leraren en ambtenaren die in dienst waren bij de oude regering en nu moeilijk aan het werk kunnen komen. Bij de families in de stad zijn de vrouwen meer geëmancipeerd dan op het platteland. Sinds 1975 werken veel meer vrouwen buitenshuis dan daarvoor. Veel vrouwen moeten de kost verdienen met smokkelen. De meeste smokkelaars zijn vrou wen; voor mannen is het smokkelen veel gevaarlijker. Als de politie een vrouw oppakt wegens smokkelen is ze haar koopwaar kwijt: mannen worden een paar dagen opgesloten, hoewel dat natuurlijk afhankelijk is van hun verleden. De vrouw die wil smokkelen koopt levensmid delen: rijst, stof, medicijnen, alles dus, bij de regeringswinkels. Dat biedt ze in een ander dorp, op straat of onderweg te koop aan. Hoewel op het platteland man en vrouw niet Voor deze mensen geven een vijftal kerken in Nederland onderdak. Waaronder de Paulus- abdij in Oosterhout en Maranatha in Tilburg. Rond deze laatste ,vluchtplaats” wordt maandag 26 mei om 11.00 uur, een solidari- teitsbijeenkomst gehouden. Op initiatief van pastores en werkgroepen uit Helmond en Tilburg, die zich het lot van deze mensen aantrekken. Via de kerken van het bisdom den Bosch en de van het bisdom Breda (m.n. het dekenaat Oosterhout) wordt geprobeerd zoveel mogelijk mensen naar Tilburg te bewegen, opdat juist zij aangeven dat mensen niet onder de wet door mogen gaan. J uist zij Want de initiatiefnemers vinden, dat wanneer de samenleving de rechtsorde, aantoonbaar in de fout gaat, juist kerken mogen en moeten optreden met woord én daad. Dus: maak Pinksteren tot een warme’ Pink steren voor mensen in akute nood en ga naar Tilburg, (Cobbenhagenlaan 19), ga staan naast de „illegalen”. Ad mol, Pastoraal werker voor „Kerk en samenleving” van Bossehof 9, Rijen. 01612-3522. P.S.: bij de solidariteitsbijeenkomst zullen ook de 49 van Oosterhout betrokken worden. U kunt uw solidariteit ook in geld betuigen (voor voeding, onderdak, aktie): giro 1226700 t.n.v. Vereniging Dekenaat onder vermelding van aktie Raad v. Kerken Tilburg-Goirle. ’Zoals wij vorige week mochten aankondigen, willen wij nu iets meer bekendheid geven over familierelaties in Vietnam. Deze informatie is verzameld in een gesprek met de tolk van het opvangcentrum Duong Anh Tuan. Hij vertelt onder meer over de man-vrouw scheiding in Vietnam, over de grondwet en over verliefdheid, trouwen en scheiden. Wanneer wij praten over familierelaties moe ten we allereerst een onderscheid maken tussen families in de stad en families op het platteland, tussen de situatie vóór 1975 en daarna. In het algemeen is de kostwinner de baas in huis. Vroeger, voor 1975 was dat in de meeste families, de man. Door grote werkeloosheid onder de mannelij ke bevolking zijn de rollen na 1975 omge draaid. De E.H.B.O. vereniging van Chaam zal bij voldoende deelname omstreeks oktober- november met een nieuwe cursus starten. Gaarne zouden wij met een volledig bezette klas (ca. 20 personen) van start willen gaan, om op die manier de door ons ingeslagen weg te kunnen blijven voortgaan. De cursus staat onder leiding van dr. W. Nug- teren. U betaalt slechts de contributie als lid van de Nat. Kath. Bond en voor de cursus het beno digde Oranje Kruisboekje. Wanneer U zich wil laten inschrijven kunt U dat doen bij: J. Veeken, Telefoon 01619-1457. Bij voldoende deelname ontvangt U tijdig voor de aanvang van de cursus bericht. Het bestuur De politiehonden vereniging ”De Speurder” uit Princenhage organiseert traditiegetrouw jaarlijks wedstrijden en/of demonstratie’s. Op 2e Pinksterdag is deze vereniging in Baarle- Nassau op het grasveld tegenover het bejaar denhuis. Om 14.30 uur begint de demonstratie en deze zal om 16.30 uur zijn beëindigd. Het publiek zal honden aan het werk kunnen zien, die nog pas in het begin van de dressuur zijn, Aan de belangstellenden hoop ”De Speurder” een gezellige middag te bezorgen en enig idee te geven wat dressuur feitelijk inhoudt. Als bij zonderheid mag nog vermeld worden dat o.a. de oud Ulicotenaar Harrie Theeuwes als pa kwerker zal optreden. ta ju j K Uitgave van Drukkerij Emiel de Jong B.V. - Tel. 04257-9235* - Postbus 8 - Baarle-Nassau - vijfenzeventigste jaargang I Copy en advertenties uiterlijk woensdagmorgen in ons bezit s.v.p. Voor Baarle: Roosakkerstraat 7 - Giro: 1115780 I X/riifJort OQ 1 QOn n K Voor Alphen: "De Nieuwe Magneet” - Raadhuisstraat 20 - Alphen - Tel. 04258-1721 - Voor Chaam: A. de Jong - Vil Md U O I I I I luOv IIP. ÜO/Z. Wolfsdonk 7 - Chaam - Tel. 01619-1767 Voor Riel: A. v.d. Hout -Dorpsstraat 2- Riel - Tel. 04248-1296 Voor België: P.V.B.A. de Jong - Hoogbraak 2 - Baarle-Hertog. Voor herstelwerkzaamheden en een onderhoudsbeurt, werden de wij zerplaten van het uurwerk in de Bel gische toren verwijderd. Het opnieuw plaatsen ervan was een heel karwei, dat op zo'n grote hoogte gebeurde, dat 'n mens maar heel erg klein leek tegen die reus Van 'n toren. ("Fotoclub Zoeker") als gelijkwaardig worden beschouwd werken ze wel samen op het land, even hard. De mannen verrichten het zware werk: ze bewerken de grond en halen de oogst binnen. De vrouwen doen het lichtere werk: ze wieden en planten bijvoorbeeld de rijst. Bovendien zorgen zij voor het kleinvee: de eenden, de kippen en de varkens. Ook de vrouwen van de vissers werken samen met hun mannen: ze verzorgen de handel. In het algemeen moeten de vrouwen veel verdragen, ze worden nogal eens geslagen en moeten veel kinderen baren ook al zouden ze dat niet prettig vinden. Dat is zo ingeburgerd dat geen enkele vrouw naar de rechter stapt om te protesteren. Het geld wat de kostwinner verdient is en blijft van hem of haar. Er zijn mannen die hun geld verdrinken met hun vrienden zonder zich om het welzijn van vrouw en kinderen te bekom meren. Soms wordt de vrouw daardoor gedwongen een deel van haar bezittingen te verkopen, bijvoorbeeld haar goud. De vrouw draagt alle verantwoordelijkheid voor de opvoeding van de kinderen. De Grondwet, waarin ook de familiewetgeving is vastgelegd dateert uit 1960-1961. Daarvoor bestond er geen officiële familiewetgeving. In de grondwet is het verboden dat een man met meerdere vrouwen trouwt. Vroeger moch ten en konden de rijke mannen (koningen en keizers) met een onbeperkt aantal vrouwen trouwen. Binnen de familierelaties komt op een gegeven dag ook de verliefdheid om de hoek kijken. Verliefdheid, hoe leggen een jongen en een meisje het eerste kontakt met elkaar? Deze rolopvattingen veranderen uiteraard zomaar niet als je toevallig in een land bent gekomen dat op dit gebied totaal andere vormen kent. Volgens het fatsoen moeten meisjes zich schuw gedragen tegenover de jongens. Het initiatief moet van de jongens komen. Hij gaat bijvoorbeeld naar het huis van het meisje waar hij verliefd op is en begint met een praatje. Na een paar van zulke ontmoetingen mag hij zeggen dat hij verliefd op haar is en van haar houdt. Het meisje mag geen antwoord geven. Pas als de jongen het heel vaak heeft gezegd dat hij van haar houdt mag zij antwoorden als het wederzijds is. Niemand mag zien dat de jongen en het meisje verliefd op elkaar zijn. In Nederland kun je elkaar op straat een kus geven, maar in Vietnam is daar geen denken aan. De meisjes mogen nooit uit nieuwsgierigheid naar het huis van de jongen lopen. Ze kan proberen hem te zien te krijgen op de markt of in of rond een andere openbare gelegenheid. Het verliefde stel kan wel met elkaar afspreken maar dat moet in het volstrektste geheim gebeuren. Of ze met elkaar mogen trouwen hangt af van de goedkeuring van de ouders, vooral van de moeder van het meisje. Ouders hebben veel invloed op de partnerkeu ze tenzij het om een paar gaat dat meerderjarig is. Jongens en meisjes mogen niet voor hun huwelijk al samen slapen. Het is heel belang rijk dat de meisjes hun maagdelijkheid bewa ren, bij het verlies van haar ”eer” krijgt zij de schuld en niet de jongen. Hoewel de vrouw zelf tot een abortus kan beslissen is het illegaal en in medisch opzicht een gevaarlijke ingreep die door veel vietnamezen wordt afgekeurd. Tot zover een aantal gedachten van onze vietnameese tolk. Volgende week over het huwelijksaanzoek - scheiden - oude mensen en weduwen en weduwnaars. De kerngroep Baarle

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1980 | | pagina 1