Pinksteren
Mensen uit Vietnam in
aarle
f
11
E.H.B.O.-cursus te
Chaam
Demonstratie met
politiehonden te
Baarle-Nassau
a
Nieuws- en Advertentieblad voor Alphen en Riel - Baarle-Nassau - Baarle-Hertog en Chaam
1
4»
FRANKERING BIJ ABONNEMENT
BAARLE-NASSAU
1
si
Gemeente Alphen en Riel
Gemeentelijk
informatieboekje
drogen de vis en
Dat is vuur en warmte in de kerk en de
samenleving
Twee zaken vragen onze aandacht rond deze
Pinksterdagen.
maar ook honden die volledig zijn afgericht.
Het demonstratie programma omvat:
Volgen, springen, zoeken, afliggen, voedsel
weigeren, transportlopen, bewaken, en na
tuurlijk het spectaculaire programma o.a. het
bekende pakwerk, dat niet alleen van de hon
den maar ook van de pakwerker nogal wat
vraagt.
Allereerst het Vredesfestival in Tilburg.
Een twintigtal groepen en organisaties hebben
hun schouders gezet onder dit initiatief. En
zaterdag a.s. is het dan zo ver.
Onder het motto „Stop de kernbewapening...
[ontspanning nu” wordt U de hele dag een
totaal-program geboden, door mensen die
denkend, sprekend, dichtend, musicerend be
zig zijn rond onze vede en veiligheid.
Van ’s morgens 10.00 uur tot ’s avonds 11 uur
(of later).
Ga eens naar Tilburg.
In en rond de Stadsschouwburg voltrekt zich
het festival.
In Tilburg en Oosterhout schuilen op dit
moment een aantal „illegalen”. In Tilburg 16.
In Oosterhout een veertigtal.
Het gaan om mensen die vier tot zeven jaar
werkten in Nederland, en die nu het land
moeten verlaten, omdat zij niet met hun
werkgever kunnen aantonen dat zij vanaf 1
januari 1978 bij hem werkten en dat, omdat zij
of bij verschillende werkgevers werkten, of
omdat de werkgever liever niet te kennen geeft
dat hij met illegalen werkt.
Ten gemeentehuize zijn voorbereidingen ge
troffen om te komen tot een hernieuwde uitga
ve van het ’’vademecum”. Alle daarin voorko
mende instellingen, verenigingen, stichtingen,
comités e.d. zullen door ons zoveel mogelijk
worden aangeschreven teneinde deze uitgave
zo volledig mogelijk te kunnen samenstellen.
Aangezien de vorige uitgave dateert van april
1977 is het evenwel zeer goed mogelijk dat se
dert die tijd opgerichtte instellingen of vereni
gingen door ons niet aangeschreven kunnen
worden.
Wij doen daarom een beroep op allen die
bestuurslid of kontaktpersoon van een plaatse
lijke vereniging of instelling zijn en die op uit
erlijk 26 mei a.s. geen brief hebben ontvangen
om alle door hen van belang geachte informa
tie aan ons in te zenden (zoals de naam,
bestuur, doel e.d.) voor 7 juni 1980.
Mede van uw medewerking hangt het slagen
van de hernieuwde uitgave af.
Gemeentesecretarie
Alphen en Riel
Bijvoorbeeld in gezinnen waarvan de man
naar een heropvoedingskamp werd gestuurd
of waarvan de man werkloos thuis moet zitten
zoals, bijvoorbeeld de militairen, leraren en
ambtenaren die in dienst waren bij de oude
regering en nu moeilijk aan het werk kunnen
komen.
Bij de families in de stad zijn de vrouwen meer
geëmancipeerd dan op het platteland. Sinds
1975 werken veel meer vrouwen buitenshuis
dan daarvoor.
Veel vrouwen moeten de kost verdienen met
smokkelen. De meeste smokkelaars zijn vrou
wen; voor mannen is het smokkelen veel
gevaarlijker. Als de politie een vrouw oppakt
wegens smokkelen is ze haar koopwaar kwijt:
mannen worden een paar dagen opgesloten,
hoewel dat natuurlijk afhankelijk is van hun
verleden.
De vrouw die wil smokkelen koopt levensmid
delen: rijst, stof, medicijnen, alles dus, bij de
regeringswinkels. Dat biedt ze in een ander
dorp, op straat of onderweg te koop aan.
Hoewel op het platteland man en vrouw niet
Voor deze mensen geven een vijftal kerken in
Nederland onderdak. Waaronder de Paulus-
abdij in Oosterhout en Maranatha in Tilburg.
Rond deze laatste ,vluchtplaats” wordt
maandag 26 mei om 11.00 uur, een solidari-
teitsbijeenkomst gehouden. Op initiatief van
pastores en werkgroepen uit Helmond en
Tilburg, die zich het lot van deze mensen
aantrekken.
Via de kerken van het bisdom den Bosch en de
van het bisdom Breda (m.n. het dekenaat
Oosterhout) wordt geprobeerd zoveel mogelijk
mensen naar Tilburg te bewegen, opdat juist
zij aangeven dat mensen niet onder de wet
door mogen gaan.
J uist zij
Want de initiatiefnemers vinden, dat wanneer
de samenleving de rechtsorde, aantoonbaar in
de fout gaat, juist kerken mogen en moeten
optreden met woord én daad.
Dus: maak Pinksteren tot een warme’ Pink
steren voor mensen in akute nood en ga naar
Tilburg, (Cobbenhagenlaan 19), ga staan
naast de „illegalen”.
Ad mol, Pastoraal werker voor „Kerk en
samenleving” van Bossehof 9, Rijen.
01612-3522.
P.S.: bij de solidariteitsbijeenkomst zullen
ook de 49 van Oosterhout betrokken worden.
U kunt uw solidariteit ook in geld betuigen
(voor voeding, onderdak, aktie): giro 1226700
t.n.v. Vereniging Dekenaat onder vermelding
van aktie Raad v. Kerken Tilburg-Goirle.
’Zoals wij vorige week mochten aankondigen,
willen wij nu iets meer bekendheid geven over
familierelaties in Vietnam.
Deze informatie is verzameld in een gesprek
met de tolk van het opvangcentrum Duong
Anh Tuan. Hij vertelt onder meer over de
man-vrouw scheiding in Vietnam, over de
grondwet en over verliefdheid, trouwen en
scheiden.
Wanneer wij praten over familierelaties moe
ten we allereerst een onderscheid maken tussen
families in de stad en families op het
platteland, tussen de situatie vóór 1975 en
daarna.
In het algemeen is de kostwinner de baas in
huis. Vroeger, voor 1975 was dat in de meeste
families, de man.
Door grote werkeloosheid onder de mannelij
ke bevolking zijn de rollen na 1975 omge
draaid.
De E.H.B.O. vereniging van Chaam zal bij
voldoende deelname omstreeks oktober-
november met een nieuwe cursus starten.
Gaarne zouden wij met een volledig bezette
klas (ca. 20 personen) van start willen gaan,
om op die manier de door ons ingeslagen weg
te kunnen blijven voortgaan.
De cursus staat onder leiding van dr. W. Nug-
teren.
U betaalt slechts de contributie als lid van de
Nat. Kath. Bond en voor de cursus het beno
digde Oranje Kruisboekje.
Wanneer U zich wil laten inschrijven kunt U
dat doen bij: J. Veeken, Telefoon 01619-1457.
Bij voldoende deelname ontvangt U tijdig voor
de aanvang van de cursus bericht.
Het bestuur
De politiehonden vereniging ”De Speurder”
uit Princenhage organiseert traditiegetrouw
jaarlijks wedstrijden en/of demonstratie’s. Op
2e Pinksterdag is deze vereniging in Baarle-
Nassau op het grasveld tegenover het bejaar
denhuis. Om 14.30 uur begint de demonstratie
en deze zal om 16.30 uur zijn beëindigd. Het
publiek zal honden aan het werk kunnen zien,
die nog pas in het begin van de dressuur zijn,
Aan de belangstellenden hoop ”De Speurder”
een gezellige middag te bezorgen en enig idee te
geven wat dressuur feitelijk inhoudt. Als bij
zonderheid mag nog vermeld worden dat o.a.
de oud Ulicotenaar Harrie Theeuwes als pa
kwerker zal optreden.
ta ju j
K Uitgave van Drukkerij Emiel de Jong B.V. - Tel. 04257-9235* - Postbus 8 - Baarle-Nassau - vijfenzeventigste jaargang
I Copy en advertenties uiterlijk woensdagmorgen in ons bezit s.v.p. Voor Baarle: Roosakkerstraat 7 - Giro: 1115780
I X/riifJort OQ 1 QOn n K Voor Alphen: "De Nieuwe Magneet” - Raadhuisstraat 20 - Alphen - Tel. 04258-1721 - Voor Chaam: A. de Jong -
Vil Md U O I I I I luOv IIP. ÜO/Z. Wolfsdonk 7 - Chaam - Tel. 01619-1767 Voor Riel: A. v.d. Hout -Dorpsstraat 2- Riel - Tel. 04248-1296 Voor
België: P.V.B.A. de Jong - Hoogbraak 2 - Baarle-Hertog.
Voor herstelwerkzaamheden en een
onderhoudsbeurt, werden de wij
zerplaten van het uurwerk in de Bel
gische toren verwijderd.
Het opnieuw plaatsen ervan was
een heel karwei, dat op zo'n grote
hoogte gebeurde, dat 'n mens maar
heel erg klein leek tegen die reus
Van 'n toren. ("Fotoclub Zoeker")
als gelijkwaardig worden beschouwd werken
ze wel samen op het land, even hard.
De mannen verrichten het zware werk: ze
bewerken de grond en halen de oogst binnen.
De vrouwen doen het lichtere werk: ze wieden
en planten bijvoorbeeld de rijst. Bovendien
zorgen zij voor het kleinvee: de eenden, de
kippen en de varkens.
Ook de vrouwen van de vissers werken samen
met hun mannen: ze
verzorgen de handel.
In het algemeen moeten de vrouwen veel
verdragen, ze worden nogal eens geslagen en
moeten veel kinderen baren ook al zouden ze
dat niet prettig vinden. Dat is zo ingeburgerd
dat geen enkele vrouw naar de rechter stapt
om te protesteren.
Het geld wat de kostwinner verdient is en blijft
van hem of haar. Er zijn mannen die hun geld
verdrinken met hun vrienden zonder zich om
het welzijn van vrouw en kinderen te bekom
meren. Soms wordt de vrouw daardoor
gedwongen een deel van haar bezittingen te
verkopen, bijvoorbeeld haar goud.
De vrouw draagt alle verantwoordelijkheid
voor de opvoeding van de kinderen.
De Grondwet, waarin ook de familiewetgeving
is vastgelegd dateert uit 1960-1961. Daarvoor
bestond er geen officiële familiewetgeving.
In de grondwet is het verboden dat een man
met meerdere vrouwen trouwt. Vroeger moch
ten en konden de rijke mannen (koningen en
keizers) met een onbeperkt aantal vrouwen
trouwen.
Binnen de familierelaties komt op een gegeven
dag ook de verliefdheid om de hoek kijken.
Verliefdheid, hoe leggen een jongen en een
meisje het eerste kontakt met elkaar? Deze
rolopvattingen veranderen uiteraard zomaar
niet als je toevallig in een land bent gekomen
dat op dit gebied totaal andere vormen kent.
Volgens het fatsoen moeten meisjes zich schuw
gedragen tegenover de jongens.
Het initiatief moet van de jongens komen. Hij
gaat bijvoorbeeld naar het huis van het meisje
waar hij verliefd op is en begint met een
praatje.
Na een paar van zulke ontmoetingen mag hij
zeggen dat hij verliefd op haar is en van haar
houdt. Het meisje mag geen antwoord geven.
Pas als de jongen het heel vaak heeft gezegd
dat hij van haar houdt mag zij antwoorden als
het wederzijds is.
Niemand mag zien dat de jongen en het meisje
verliefd op elkaar zijn. In Nederland kun je
elkaar op straat een kus geven, maar in
Vietnam is daar geen denken aan.
De meisjes mogen nooit uit nieuwsgierigheid
naar het huis van de jongen lopen.
Ze kan proberen hem te zien te krijgen op de
markt of in of rond een andere openbare
gelegenheid.
Het verliefde stel kan wel met elkaar afspreken
maar dat moet in het volstrektste geheim
gebeuren.
Of ze met elkaar mogen trouwen hangt af van
de goedkeuring van de ouders, vooral van de
moeder van het meisje.
Ouders hebben veel invloed op de partnerkeu
ze tenzij het om een paar gaat dat meerderjarig
is.
Jongens en meisjes mogen niet voor hun
huwelijk al samen slapen. Het is heel belang
rijk dat de meisjes hun maagdelijkheid bewa
ren, bij het verlies van haar ”eer” krijgt zij de
schuld en niet de jongen. Hoewel de vrouw
zelf tot een abortus kan beslissen is het illegaal
en in medisch opzicht een gevaarlijke ingreep
die door veel vietnamezen wordt afgekeurd.
Tot zover een aantal gedachten van onze
vietnameese tolk.
Volgende week over het huwelijksaanzoek -
scheiden - oude mensen en weduwen en
weduwnaars.
De kerngroep Baarle