s Alphense lampenkappen veroveren de wereld I r «8 en! - te L k' I Foto: Jaap Homan, Alphen. De toonzaal in A!phen. P.G. :kle- 1st pand in de Stationstraat jaren terug. De prachtige Beria-stand op de verUchtingsbeurs te Parijs. I Mw»- Het is Berla die de naam "Alphen Holland" wereldwijd brengt door haar populair en gewild product "De Lampenkap". tde V' opsomming blijkt duidelijk, dat de gebroeders l aORd nohnorrl" ™k+ is geen uitzondering als de rollen worden omgedraaid. Beide heren zijn namelijk van alle markten thuis, niet te beroerd om hard te werken en wat misschien wel het allerbe langrijkste is: ze staan heel dichtbij hun mensenll En dit was dan een blik in de keuken van de Berlafabriek. Hoofdboekhouder Ad Raeymae- kers heeft van achter zijn buro de touwtjes die naar vele landen van de wereld zijn gespan nen, stevig in handen. Op een grote wereld kaart, die een van de wanden van het kantoor siert kan men in één blik de stand van zaken overzien. Ze is volgeprikt met gekleurde kopspelden. Blauwe spelden zijn steden of landen waaraan reeds wordt geleverd. Rode spelden duiden de landen aan, waarmee men exportcontacten heeft. exportlanden wordt in uitgebreide artikelen verlucht met foto's, regelmatig aandacht besteed aan het Berla produkt uit Alphen. Berla heeft 65 vaste medewerklstlers en 150 thuiswerk(st)ers en Kumaro 8 vaste mede werklstlers en 75 thuiswerk(st)ers; waarbij nog een aantal personen verspreid over diverse werkplaatsen (b.v. Gaarshof te Baarle) geteld kunnen worden. VASTE STAF Buiten de beide directeuren heeft Berla al jaren vaste stafleden bestaande uit de heren Rinus Driessen en Sjef Hoogendoorn, bedrijfslei ders, Ad Raeymaekers hoofdadministratie, en Ad Sijkens hoofdverkoper Kumaro. TOONZAAL In de 250 vierkante meter grote toonzaal kunnen de bezoekers zich een goed beeld vormen van het totale Berla /Kumaro-pro- gramma, dat zo'n 400 verschillende modellen omvat. Een opvallende plaats in de toonzaal wordt ingenomen door een soort 'tribune' waarop de lampekappen trapsgewijze worden gepresenteerd. Iedere kap is geplaatst op een stang. Een niet minder belangrijke plaats wordt in de toonzaal ingenomen door een gastvrije bar, waaraan de bezoekende fabrikanten en gros siers (want Berla levert per traditie niet aan winkeliers) tussen het bepalen van hun keuze én het plaatsen van hun order even op verhaal kunnen komen bij een al of niet pittig drankje. Ook de particulier kan sinds enige tijd een keuze komen maken uit de enorme sortering die men in die toonzaal aantreft. Gastheren zijn de beide directieleden Rudy en Ernö Berkes, die zich respectievelijk bezighou den met de produktie en de verkoop; doch het de smederij, het nieuwe bedrijfskantoor, de karkassenafdeling en last but not least de driehoekvormige toonzaal, waarin het Berla- als het Kumaro- programma ruim en overzich telijk getoond kunnen worden. BEDRUFSGROND Aan de Stationsstraat beschikt Berla over ongeveer 3500 vierkante meter bedrijfsruimte, voornamelijk in gebruik als leerlooierij en houtbewerkingsbedrijf. Aan de Looiersweg beschikt men nu over 5000 vierkante meter produktieruimte en 1000 vierkante meter kan toor- en toonzaalruimte. Bovendien ligt er nog ongeveer 1 hectare braak voor toekomstige- en eigenlijk voor de hand liggende-uitbreidingen. Zo is het niet uitgesloten, dat het houtbewerkingsbedrijf aan de Stationsstraat te zijner tijd óók aan de Looiersweg gevestigd zal worden. PRODUKTIE Het Berla-produktieprogramma omvat rund en kalfslederen kappen (geregen of gestikt), runderblaaskappen, stofkappen, openweaye- kappen, smeedijzeren en eikehouten verlich- tingsarmaturen (waarop uiteraard lederen kap pen uit het eigen bedrijf zijn toegepast) en tenslotte componenten voor zelfbouw-lampe- kappen (compleet met een eveneens zelf te monteren karkas) Het Kumaro-produktieprogramma omvat bloemstofkappen, verlichtingsartikelen voor toepassing in boten en caravans (vaak kapjes waarvan de stof is gecombineerd met pitriet), touwlampen en pitrietkappen. De eigen produktie betreft voor 50 rund- en kalfsleder, voor 20 blaaskappen, voor 10 smeedijzeren armaturen, voor 5 eikehouten armaturen en voor 15 stofkappen. EXPORT Uit dit alles blijkt overduidelijk, dat Berla en Kumaro uitsluitend 100 eigen fabrikaat op de binnen- en buitenlandse veriichtingsmarkt brengen. Ten aanzien van de buitenlandse markt is het interessant te vermelden, dat het bedrijf in 1977 40 exporteerde en in 1978 70 Voor 1979 wordt zelfs op 80 gemikt. Met het oog op de groeiende afzet in het buitenland, neemt Berla de laatste jaren niet zonder succes deel aan de verlichtingsbeurzen van Parijs (standruimte 80 vierkante meters) en Hannover eveneens 80 vierkante meter en dit voorlopig voor vijf jaar. Tenslotte Göteborg, waar men de beschikking heeft over 30 vierkante meter. Oók voor Frankrijk, Zweden en West-Duitsland heeft men de beschikking over een agent die de belangen van Berla en/of Kumaro behartigt. Belangrijke exportlanden zijn in alfabetische volgorde: Amerika, Benelux, Frankrijk, Grie kenland, Japan, Oostenrijk, Scandinavië - en via Finland indirect ook naar landen in het Oostblok-Spanje, West-Duitsland en Zwitser land. Thans Ts er ook een begin gemaakt met het veroveren van de Italiaanse markt, welke op gebied van verlichting een van de grootste van Europa is. In diverse verlichtingsbladen in de Alphense lampenkappen veroveren de wereld en daar is geen woord van overdrijven bij. De lampenkappen die in Alphen door Berla B V. worden gefabriceerd vinden hun weg naar vele landen. Ze sieren b.v. de huiskamers in de I Afrikaanse binnenlanden even zo goed als in Ysland, Spanje of Japan. j Daar heeft de gewone man, die, rijdend over de Baarleseweg met grote letters "BERLA" ziet staan op de steeds maar groter wordende I fabriek op het Alphense industrieterrein, he- I lemaal geen erg in. Daar staat de fabriek van Berla, er werkt nogal wat volk en ze hebben naar het schijnt ook nogal wat thuiswerksters. Dat is zo ongeveer alles wat de leek er van I weet. Maar van export naar tientallen landen over de gehele wereld verspreid, och God nee, I déér hebben nog weinigen over gehoord, al I wonen ze er dan met hun neus boven op. Daar H wordt gewoon niet bij stil gestaan. En toch is I het zol Berla heeft in de verlichtingsindustrie I een hele dikke vinger in de pap. Ze heeft een I naam gekregen waar de collega's wel degelijk rekening mee houden. I De gebroeders Rudy en Ernö Berkes resp. 40 I en 38 jaar oud stammen uit een echte I Amsterdamse lampenkappen familie. Hun vader n.l. zat ook reeds in dit vak maar sinds I de gebroeders de zaak van hun vader hebben I overgenomen is er ontzettend veel veranderd. OUDE BOERDERIJ I In de leegstaande oude boerderij van Jan I Rommens naast café "In 't Zand" onder Boshoven is het allemaal zo'n beetje begon- I nen. Daar werd gestart met het premitief I vervaardigen van lampenkappen, hoofdzake lijk van varkensblazen. Verschillende van onze lezers zullen ze wel eens te drogen hebben I zien hangen op het weiland naast de boerderij. I Aan draden en in lange rijen hingen daar de I verse "klapblazen" vrolijk te wapperen in de I wind. Wij schreven toen februari 1971 en deze I nieuwe soort van lampenkap stond nog op de I drempel van een kollesale groei. I Door de heren Berkes en Rinus Driessen, een I rasechte Alphenaar die er vanaf het eerste uur I bij was en als het ware met het vervaardigen I en ontwerpen van de lampenkap is vergroeid, I werd er formidabel hard gewerkt om aan de I snel groeiende vraag van hun produkt te i kunnen voldoen. Het ging er daar op Bos- I hoven welliswaar allemaal nog erg primitief I naar toe, maar de varkensblaaslampenkap van I Berla werd overal met vreugde begroet. Al I snel werd duidelijk dat men op het goede I paard had gewed. NAAR HET DORP Officieel is Berla opgericht op 15 februari 1971 Na ruim een half jaar verhuisde men naar een eigen kooppand in de Stationsstraat, de woning van "Jean van Tiste". Hier werd meteen begonnen met de bouw van een fabrieksruimte. In 1972-'73 en '74 werd er elk jaar bijgebouwd en verbouwd, totdat er geen mogelijkheden meer waren om nog meer uit te breiden. Inmiddels was de lederen lampekap door Berla op de markt gebracht die enorm aansloeg, zodat opnieuw een uitbreiding moest plaatsvinden. In 1975 kreeg men de kans schoon. Op het inmiddels klaar gekomen industrieterrein aan de Looiersweg kon men grond kopen. En zo werd op dit terrein een gloednieuwe fabriek van 1200 vierkante meter uit de Alphense grond gestampt. Berla was de eerste die zich op dit nieuwe terrein vestigde. In maart 1977 was die nieuwe fabriek al weer te klein geworden en werd besloten er 700 vierkante meter bij te bouwen. Medio 1978 was Berla ook daar uitgegroeid en volgde automatisch de tweede uitbreiding; ditmaal 1000 vierkante meter erbij. Die uitbreiding werd eigenlijk mede in de hand gewerkt door de overname van het verlich- tingsbedrijf Kumaro dat tot die tijd in Apel doorn te vinden was. Kortom, uit deze --o—.w.ij mu vaw mw*,. w** v O goed geboerd" hebben in de afgelopen acht jaren. In maart 1979 was het noodzakelijk er opnieuw een stuk bedrijfsruimte bij te bouwen; speciaal voor de Kumaro-afdeling, de uitbreiding van 1

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1979 | | pagina 7