CARITAS KIND EN GELOOF I Bejaarden uit Alphen ep reis De kinderbijbel Scouting Alphen r Openstelling postkantoor Chaam i SI "Ons Weekblad” vrijdag 31 augustus 1979 n (Foto: Jaap Homan, Alphen). En nu allemaal eventjes naar het vogeltje kijkenI THEOLOGISCHE BENADERING VAN DE KINDERBIJBEL. Op de feitelijk keuze van de kinderbijbel wil ik de volgende keer graag terugkomen. Lou Verhagen D.V. Gilze. Zeggen we karigheid/schaarste, dan zullen we onderzoeken waaraan. Waaraan hebben de roependen, de protesterende behoefte? Wat willen ze? Is geld alleen voldoende? De verschillende parochiële caritas-instelling- en zullen vanuit hun betrokkenheid U weer maandelijks aanspreken. Ad. Mol vanuit het kontakt met de caritas-instellingen in het dekenaat Oosterhout, Van Bossehof 9, 5121 AD Rijen 01612-3522. Het leven gaat gewoon verder..., "dienen" zullen we altijd moeten... Mensen uit Nicaragua, vluchtelingen uit Viet nam, Syrisch Orthodoxe christenen: die neem e mee op vakantie, schreef ik zes weken geleden. Was het niet zo? Dan hebben zij U intussen wel weer herinnerd aan de ernst van het leven, de karigheid in het mensenbestaan. Karigheid. Dat schijnt de oorspronkelijke betekenis van het woord caritas te zijn. Karigheid of schaar ste. Het lijkt me de moeite waard dit woord dan maar eens centraal te stellen in onze betrokkenheid bij de "naasten". Het zijn verhalen met een "verborgen waarheid" achter de woorden en de feiten. Het zijn verhalen met een boodschap. Het Helpt U hen helpen. Zij werken namens U. Ik wil maandelijks met U zoeken naar die karigheid, die schaarste, die ons, christenen, in het bijzonder, bindt aan de alledaagse samenleving. verhaal van God met de mens is een illustratie ook van ons leven, een handvat om onze eigen situatie onder ogen te zien. Elk verhaal, ook het bijbelveraal, moet voor het kind konkreet en duidelijk zijn, mag emotioneel niet te belastend of moraliserend zijn, maar zal vooral vinnig van taal moeten zijn. We zullen de bijbel naar het kind moeten brengen op tijden dat het kind daarvoor ontvankelijk is. Het kind moet er aan toe zijn. Toch zal het iedereen duidelijk zijn dat je de godsdienstige opvoe ding van je kind niet kunt uitbesteden, ook niet aan een kinderbijbel. Ouders zullen zelf over tuigd moeten zijn van de waarden van het bijbelverhaal en samen met hun kind het verhaal moeten lezen, de illustraties moeten bepraten, het verhaal moeten toelichten. Een kinderbijbel wordt zo steeds meer een boek voor het hele gezin i.p.v. een kinder-(voor) leesboek. De zorg die ten grondslag lag aan het "Rapport van een onderzoek naar kinderbij bels" was; aan welke voorwaarden moet een kinderbijbel voldoen, wil men redelijkerwijze kunnen verwachten dat er in de latere jaren (van het kind) geen moeilijkheden ontstaan vanuit de geloofsovertuiging, die gegroeid is op grand van het herhaaldelijk horen van kinderverhalen. Klaarblijkelijk was er wat mis met de kinderbijbel. Sinds het begin van de vorige eeuw was er behoefte aan een kinder bijbel vanuit de godsdienstige opvoedings situatie. Het kind werd nog te zeer gezien als een kleine volwassene en de bijbel werd vaak misbruikt om te moraliseren. De eerste katho lieke kinderbijbel verschijnt in 1829 en alle nadruk ligt daarbij op de bijbelse geschiedenis. De eerste kinderbijbels willen een zo'n over zichtelijke beschrijving geven van de geschie denis van het O.T. en N.T. Met ingang van 3 september a.s. zal het postkantoor een andere opstellingstijd krijgen. Het kantoor zal dan van maandag t/m vrijdag geopend zijn van 09.00 tot 12.00 uur en van 15.30 tot 17.30 uur. De P.T.T. verwacht, dat deze openstellina beter zal verantwoorden aan de behoeften van het publiek. Om na te gaan of dit inderdaad zo is zal gedurende een half jaar nauwlettend worden nagegaan hoe het publiek op de wijziging reageert. Dit half jaar geldt dus als proeftijd. Indien daartoe aanleiding bestaat zal daarna de openstellingstijd opnieuw aange past worden. Dit zal dan ook weer tijdig bekend gemaakt worden. De eerste week van september staat dit jaar weer in het teken van de bijbel en dit jaar gaat in deze bübelweek de aandacht bijzonder uit naar het kind. Een oecomenisch overlegor gaan betreffende de bijbel heeft een werkboek uitgegeven; "Worden als kinderen". Toch biedt dit werkboekje zelf weinig direkte infor matie over de bijbel en het kind. Ik wil daarom stil staan bij de problema tiek van het kinderbijbel. Ik maak daarbij gebruik van het "Rapport van een onderzoek naar kinderbijbels" (een uitgave van het Ned. Bijbelgenootschap en de Kath. Bijbelstichting (1972)), "De kleine mens en het grote boek" (Ds. Klink) en "De ene kinderbijbel is de andere niet" (G. Marseille). WAAROM BRENGEN WE DE KINDEREN IN KONTAKT MET DE BIJBEL? Sommige mensen hebben er geen enkel probleem mee het kind reeds vroeg in kontakt te brengen met de bijbel. Alles wat je kinderen uit en over de bijbel kunt vertellen, zo redeneren ze, is goed en meegenomen. Kinderen kunnen er nooit genoeg van horen en weten. Anderen proberen bij kinderen geleidelijk aan begrip te kweken over Gods bedoelingen met ons maar zijn er zich van bewust dat dit een heel langzaam en moeilijk proces is. Ds. Klink waarschuwt ons als ze zegt dat de bijbel niet voor kinderen is geschreven. Ook een in taal aangepaste kinderbijbel lijkt inhoudelijk niet op kinderen te zijn afgestemd, omdat vele verhalen niet herkenbaar zijn van uit de eigen belevingswe reld van het kind. En toch zullen velen zeggen dat kinderen graag naar bijbelverhalen luisteren. Immers in die verhalen worden de oervragen van ieder mensenkind geraakt; waar komen we van daan?, waar gaan we heen?, worden we aangenomen of alleen gelaten?, is er iemand die ons leidt en redt? We moeten echter niet vergeten dat de bijbel geen doel in zichzelf is. Het gaat bij de bijbel om het God leren kennen, zijn plannen met de mensen en de wereld, om onze taak daarbij. De bijbel is openbarend voor ons leven en we zullen bij de kinderen daarvoor geleidelijk aan begrip moe ten kweken. Toch zijn er duidelijk twee stromningen als het er om gaat het kind reeds vroeg in kontakt te brengen met de bijbel. De bekende J. Nieuwenhuis pleit voor een uit gangspunt dat zo lang mogelijk stil wil blijven staan bij het leven van elke dag; levensthema's noemt hij dat. Pas daarna is volgens hem een vertaling naar bijbelse thema's mogelijk. Zijn protestantse opponent Ds. Lam pleit er voor reeds jongere kinderen in kontakt te brengen met bijbelse verhalen al wil ook hij rekening houden met de kinderlijke ervaringen. In de huidige schoolkatechese bestaan trouwens dezelfde twee tendenzen. Lam wil beginnen met het bijbelverhaal waarbij rekening gehou den wordt met de ervaringen van kinderen. Nieuwenhuis e.a. willen beginnen met levens thema's en deze daarna terug vertalen naar de bijbel. BEDOELING VAN EEN KINDERBIJBEL. Welk standpunt je ook kiest, het is duidelijk dat een goede kinderbijbel aan heel wat voorwaarden zal moetn voldoen. Uitgangs punt vóór elke "godsdienstige" opvoeder is het kind een eigen relatie tot God te laten vinden: het kind laten ontdekken dat God bevrijdend met ons bezig is. Het kind is een verhalend kind maar bijbelverhalen zijn geen spannende verhalen van vroeger maar verha len met een dubbele bodem. Nu de zomerkampen weer achter de rug zijn en de scholen weer begonnen zijn gaat ook Scouting Alphen weer van start: Welpen van de Sioniehorde, akela Marleen Bax; vrijdag 7 sept. 17.00 - 19.00 uur. Welpen van de Jungle horde, akela Hannie van Loon: dinsdag 4 sept. 16.00 - 18.00 uur. Kabouters van de Dephokring, rea Adrienne Kox: maandag 3 sept. 18.00 - 20.00 uur. voorlopig 4 weken, daarna komt een wijziging Kabouters van de Piporkokring, rea Bernadet- Y.an Puyenbroek: zaterdag 8 sept. 10.00 - 12.00 uur. Gidsengroep, guide José Backx: vrijdag 7 sePt. 18.00 - 20.00 uur. wijziging volgt nog. Verkenners krijgen een persoonlijke uitnodi- 9'ng. Al bovenstaande bijeenkomsten zijn voor de welpen, kabouters, gidsen en verken ners die vóór het kamp al lid waren. Hoe en wanneer nieuwe leden opgegeven ditbTd Wor<^en ^unt u v°lflende week lezen in Met vriendelijke groeten en tot ziens. Staf Scouting Alphen De bijbel is een boek voor volwassenen. Door zijn ouderdom, taalgebruik en niet alledaagse begrippenwereld sluit de bijbel niet zonder meer aan bij de wereld van de huidige volwassenen, laat staan het kind. De kinder bijbel wil dit niet passen opheffen door de kinderbijbel aan te passen aan het kind. Dit betekent dat de kinderbijbel allereerst aan de bijbel zelf recht moet doen. Een leuk aange past kinderboek is nog geen kinderbijbel. In de vroegere kinderbijbels (helaas nog in de omloop als leerboekjes op vele basisscholen - ik denk aan de bijbelverhalen van Timmermans werden vaak een aantal passe-partouts of denkschema's ingebouwd. Ik noem er enkele; - God beloont het goede en straft het kwade. - Bepaalde bijbelse figuren worden als ge loofshelden beschreven, zonder dat hun zwakheden aan de orde komen (vgl. Jacob, Jozef, Samson, etc.). - God kan alles. God hoort, ziet en weet alles. Daarbij wordt een scheef beeld gevormd van de "Almachtige God". Ds. Klink zegt in "Kind en geloof"; "In de eerste zin van de bijbel is er al sprake van dat God afstand doet van zijn almacht; God schiep de mens en vertrouwde hem de aar- toe". Het gevaar voor het kind is dat de almachtige God die van lijden verlost, er eenvoudige niet blijkt te zijn. God blijkt zich in de bijbel juist op de stellen aan de kant van de zwakken. Hij is een kwetsbare God. - In het O.T. wordt op een zeer menselijke Wijze over god gesproken. Ook vervallen vele oudere kinderbijbels in de fout het O.T. reeds te verklaren vanuit de komst van Jezus. Woensdag 22 augustus. In tegenstelling tot de vorige dag is het nu weer stralend. Om kwart over acht zijn de eerste bejaarden reeds in de Heuvelstraat aanwezig in afwachting van de 2 autobussen van de Fa. Jos van Raak, die hen deze dag zullen vervoeren. Nadat de 98 bejaarden en de 2 begeleiders van Alphen Vooruit zijn ingestapt, zetten de bussen zich in beweging en worden door de achterblijvers vrolijk nagewuifd. Via Baarle Nassau/Hertog en Turnhout gaat het richting Kasterlee. Hier stuiten we op een typische Belgische omlei ding. Een pijl naar links en een pijl naar rechts, en verder moet je zelf maar uitzoeken. Wel dat hebben we gedaan en via Heretals en Diest arriveren we tegen tien uur op de eerste pleisterplaats te St. Truiden. Hier wordt onder muzikale omlijsting van een amusementsorgel van de Fa De Cap uit Antwerpen van een kop koffie genoten. Onder begeleiding van enkele laagvliegende straaljagers van de Belgische Luchtmacht rijden we richting Huy, de vol gende pleisterplaats. De eerste glooingen van het Ardennelandschap nopen de chauffeurs Huy aangekomen worden de bussen onder aande kade van de Maas, aan de voet van de de kade van de Maas, aan de voet van de Citadel en Notre Dame, op vakkundige wijze door de chauffeurs geparkeerd. De passagiers krijgen nu anderhalf uur de tijd zich op eigen gelegenheid te verpozen. Eenieder dient om kwart voor twee terug te zijn. En dan gebeurt het. Er ontbreken nog 3 man. Allerlei gissingen worden gedaan. Verdwaald ontvoerd, achter de madammekes aan of ingelijfd bij het vreemdelingenlegioen? Wie zal het zeggen Traag glijden de minuten voorbij en nog steeds geen spoor van het drietal te bekennen. De spanning is te snijden. Joop de Vuyst gaat op onderzoek uit. En ja hoor, na een vijftal minuten komen de deserteurs aanlopen. Ook hier kende gezelligheid geen tijd. Op naar Luik, volgens de chauffeur de grootste vervuiler van Europa. Dit gebied doorkruisend bemerk je pas hoe zuiver men in Alphen en omstreken leeft. In het centrum van Luik aangekomen wordt op een plezierboot van de Rederij Stipthout uit Maastricht overgestapt. Om half vier worden de trossen losgegooid en zetten we de koers richting Nederland. Grauwe cementfabrieken vormen het decor van het eerste gedeelte. De daken van de omliggende dorpen zijn allemaal wit bestoven gelijk een sneeuwlandschap. Tot Ternaaijen varen we op het Prins Albertkanaal. Dan worden we geschut, 15 meter naar beneden, om vervol gens via de Maas naar Maastricht te koersen. Om zes uur meren we aan, sommigen met een groenachtige huidskleur anderen met een witte neus. Ook hier heeft de zeeziekte op meedogenloze wijze toegeslagen. Nog gauw even een groepsfoto gemaakt en dan de bussen in op weg naar Weert. Hier wordt om zeven uur deelgenomen aan een smakelijke Koffiemaaltijd in "De poort van Limburg". Onder muzikale omlijsting van een orkestje worden, in een zaal waarin zich ruim duizend mensen bevinden, de laatste gaatjes gevuld. Nog even paniek, de soepballetjes blijken niet eerlijk verdeeld te zijn, maar een kniesoor die - hierop let. Om negen uur nog een ingevroren Weerter Vla voor de thuisblijvers gekocht en dan op huis aan. Onder Eindhoven dienen de eerste regendruppels zich op de voorruit aan, maar dat mag de pret nu niet meer deren. Een fantastische dag is teneinde. En bijzonder woord van dank aan de chauffeurs, die zich op een uiterst plezierige en vakkundige wijze van hun taak hebben gekweten. En mochten jullie volgend jaar weer een begeleider van Alphen Vooruit nogid hebben, ik houd we aanbevo len. Hou doe. J.H. U 1

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1979 | | pagina 11