Verlies en winst veer S.V.U. Wielernieuws Tourmalet □UPANEL VOOR STAL-ISOLATIE Overscholing van de maatschappij KOOY ISOLATIE B.V. "De Flotsers i ijdig an 65 Mi •se\. ing. ing. 11 1 ll 11 ll 11 1< 1 i MMMMMUK j 19.30 uur; Svu 7 - Boeimeer 7 18.30 uur; Svu 8 - Wernhout 8 Handbalprogramma zaterdag 21 april 14.30 uur; Were Di 2 - Svu A 15.00 uur; Avanti 4 - Svu P Handbalprogramma zondag 22 april 13.00 uur; Svu 1 - Be-Fair 14.00 uur; Svu 2 - EBHV 1 ISOLATIEPLAAT VAN HARD POLYURETHAANSCHUIM, 1 ZIJDIG BEKLEED MET POLYETHYLEEN-KRAFT. 1 ZIJDIG M^ ALUMINIUM-FOLIE Zeer hoge isolatiewaarde Licht in gewicht Vlamdovend. dus moeilijk brandbaar. Grote afmetingen dus weinig naden en snel te verwerken. Lengte wordt op bestelling geleverd Leverbaar met sponning aan de lange zijden Weinig onderhoud. Zeer gemakkelijk te reinigen. (Afspuitbaar). LEVERING VIA ONZE DEALERS. VOOR INLICHTINGEN BEL: Lovensekanaaldi|k 5. Tilburg Tel 013-420038 deze tochten zijn geen prijzen te winnen hooguit een medaille of een herinnerings- vaantje. Het tempo ligt tussen de 20 en 25 km. per uur. Belangstellenden kunnen zich wenden tot de secretaris (tel. 01619-1678) van de Tourmalet. De jeugdronde op 6 mei belooft een groots spektakel te worden. De Harmonie en showgroep St. Remie uit Baarle heeft toegezegd voor de aanvang van de wed strijden een wervelende show te zullen ver zorgen, dit als contraprestatie voor de steun die zij op velerlei gebied gekregen hebben van het Baarlese wielerleven. Bij dit gebeuren zal de voltallige jeugdploeg aan het publiek worden voorgesteld. Tevens zal getracht worden een prominente figuur uit het Baarlese het startschot te laten lossen. Zondag 29 april is er een lange afstandstocht van plm. 100 km, vertrek om 8.00 uur bij Bar Tourmalet. Er zal een tempo worden aan gehouden dat voor iedereen te volgen is, de route is trouwens maar aan een paar inge wijden bekend. Voor degenen die elk jaar op 1e Pinksterdag mee naar Scherpenheuvel rijden is dit een mooie gelegenheid om hun conditie wat op te schroeven. Uitslag jeugdronde van Bosschenhoofd op 2e Paasdag: 8 jarigen: 20e Martin van Stayen - 9 jarigen: 16e Richard Jansen; 26e Erica van Stayen - 10 jarigen: 10e Benny Peeters - 11 jarigen: 36e Freddy Verdonk - 12 jarigen: 24e Ronny Peeters -13 jarigen: 6e Luc van Stayen; 25e Guus-Jan Siemons - 14 jarigen: 3e Patrick Verdonk; 22e Harry van Ballaer. van de vereniging. Aangezien de jaarlijkse bijdrage van de vereniging aan deze organisatie vrij pittig in prijs is, is besloten dat minimaal 5 leden hiervoor belangstelling moeten hebben anders is het te duur. De NRTU organiseert toertochten, sterritten, drie en vierdaagsen in Nederland met afstanden van 25 tot 100 km. Voor de kilometervreters zijn er de z.g. Eurodax-tochten in Nederland en ver daarbuiten, in lengte variërend van 200 tot bijna 4000 km. De bekendste van deze laatste categorie is wél de Tour de Franse Randonnee over een afstand van 3300 km. Bij In de Loko-bar is de strijd gestreden voor dit seizoen. Op de laatste avond was de spanning te snijden, toen de laatste partij gespeeld moest worden tussen Jos Moelands en Toon Michielsen. Immers Jos Moelands stond maar een punt voor op Lowie Koyen, maar Jos wist zijn plaats toch goed te verdedigen. Er is nog sprake geweest van steekpenningen bij die laatste partij, maar na een grondig onderzoek is gebleken dat er toch sportief is gestreden. Wij kunnen dus trots zijn op onze kampioen en willen hem bij deze nog eens feliciteren. Ons rest nu nog een feestavond, waarbij de vrouwen de gelegenheid hebben om onze kampioen te feliciteren. Wij geven u hieronder de eindstand met resp: Naam - Punten - Gemiddelde: 1. Jos Moelands 28 - 1,177 2. L. Koyen 27 - 4,440 3. H. Scharlaekens 25 - 2,187 4. J. v.d. Velden 24 - 2,267 5. L. v.d. Enden 21 - 1,869 Ook SVU moest in het paasweekend een dubbel programma afwerken. Zaterdag thuis tegen Zouavia en maandag thuis tegen Steen- sel. Blijkbaar heeft men het laaggeplaatste Zouavia toch onderschat, want na 20 minuten keek men al tegen een 0-2 achterstand aan. Piet Theeuwes wist met een kopbal deze ach terstand te verkleinen tot 1-2. Er volgde nu een ware stormloop op het Zouavia doel, maar verder dan paal en lat wisten onze jongens niet te komen. Ook na rust hetzelfde spelbeeld, maar ook nu weer werden de vele kansen niet in doelpunten omgezet. Zouavia echter wist na een van hun spaarzame aanvallen wél te scoren, zodat de eindstand 1-3 werd in het voordeel van Zouavia. Svu 3 - Evv 4 3-3 Madese B. - Svu 4 7-0 Svu 6 - Tsc 10 0-9 Chaam 7 - Svu 7 4-2 Terheijden 10 - Svu 8 2-5 Svu 8 behaalde op het toernooi bij Dosko een mooie 3e plaats, terwijl svu 7 een 6e plaats en de sportiviteitsbeker won. Zundert 8 - Svu 7 2-2 Svu 1 - Steensel 2-1 Dussense Boys - Svu 2 1-1 Raamsdonk 4 - Svu 3 4-0 Svu 4 - Advendo 5 0-3 Voetbalprogramma zaterdag 21 april 13.00 uur; Svu 8 - Achtmaal 4 10.30 uur; Gesta 8 - Svu 9 Svu 7 en 10 zijn vrij Voetbalprogramma zondag 22 april 14.30 uur; Knegtelse Boys - Svu 1 10.00 uur; Svu 2 - Dosko (vr.) 12.00 uur; PCP 4 - Svu 3 12.00 uur; Svu 4 - Bavel 4 Voetbalprogramma woensdag 25 april 19.00 uur; Madese Boys 13 - Svu 6 I De tradiotionele paaseierenrit van de wieler- vereniging Tournalet is een groot succes geworden. Ruim veertig deelnemers in leeftijd jarierend van 8 (Martin van Stayen) tot 57 jaar '•wrans Adriaensen) vertrokken om 9.00 uur in I ee< prachtig fietsweertje voor het bekende I roi dje. Na afloop werden zo'n 150 "tietaikes" spldaat gemaakt, zodat met recht gezegd kan Werden dat de Tourmalet ruim 1 op 3 loopt. I let bestuur heeft inlichtingen ingewonnen bij I ■ec*er*ands grootste touroganisatie de ■Ü-EU. (Nederlandse Rijwiel en Tour Unie) .Biet betrekking tot een eventuele aansluiting *- *- X t 4 'i .4 .VVi X V X i t Y Maandag trad SVU aan tegen het hoog geplaatste Steensel, en men was er van overtuigd, dat er voor het publiek nog iets goed te maken was! Er werd met veel inzet gespeeld en dat resulteerde na tien minuten al in een doelpunt doordat Piet TheeuWes met het hoofd kon inknikken. In de 25e minuut kwam men op 2-0, toen André Leuris een door Jan Wildhagen genomen vrije trap afrondde. Voor Steensel was dit een tegenvaller en het spel werd wat harder, waarmee de scheids rechter (die zijn beste dag ook niet had) het toch wel moeilijk had. Zo gaf hij Steensel een strafschop wegens hands en vergat hij te fluiten voor een grover overtreding tegen Ton Keustermans en buitenspel. Het betekende wel 2-1 Na rust twee hard-spelende ploegen en een nerveus fluitende scheidsrechter die geregeld verkeerde beslissingen nam. Zo zag hij over het hoofd dat Piet Theeuwes met twee handen aan zijn benen gepakt werd toen hij de keeper reeds gepasseerd was. Een strafschop zou hier toch wel op zijn plaats zijn geweest! De laatste minuut haalde hij de woede van heel Steensel op zijn hals toen hij een doelpunt afkeurde wegens hinderen van de keeper van SVU. De stand in de bovenste regionen is niet veel gewijzigd, want alle koplopers hebben in het dubbelprogramma maar 2 punten behaald. Er is dus nog van alles mogelijk. Uitslagen paasweekend Svu 1 - Zouavia 1-3 In opdracht van de ministers van Onderwijs en Sociale Zaken is gestudeerd op de relatie tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Het perspectief dat deze projectgroep schetst, is somber. Als wij ermee doorgaan gelijke kansen op ontplooiing te vertalen in het bijna onbeperkt aanbieden van onderwijs, dan zullen óf al die opgeleiden in hoge mate werkeloos worden, öf we Moeten het begrip "passende arbeid" aanpassen en ermee akkoord gaan dat de mensen bereden hun opleidingsniveau gaan werken. Hierdoor zullen dan de hoger opgeleiden de lager ■geleiden uit hun banen drukken en dat krijgt een sneeuwbaleffekt, zodat tenslotte de laagstopgeleiden zonder werk komen. Dit Hes zal tot gevolg hebben dat de neiging om in 's hemelsnaam maar zo lang mogelijk naar ■holen, academies en universiteiten te gaan, hoe langer hoe sterker wordt, zodat er steeds meer hoger opgeleiden komen en het verdringingsproces hoe langer hoe dieper gaat. En het zal hoe lancer hoe moeilijken worden tegen deze neerwaartse stroming in, met een mindere opleiding via de praktijk naar boven te klimmen. Het belang van diploma's zal hoe langer hoe groter worden, zodat er op de scholen steeds meer op cijfers zal worden gejaagd. En het is de vraag of dat de persoonlijke ontplooiing en de creatieve vorming wel zal dienen. Dit proces van de verdringing van lager opgeleiden door hoger opceleiden, van de run op diploma's en van het strakke op-resultaat -werken op de scholen is al aar de gang, ofschoon misschien nog niet van "overscholing" gesproken mag worden. Of misschien al wel? Tja als je onder overscholing verstaat dat de mensen te eenvoudig werk moeten doen in relatie tot hun opleiding, dan is het met die overscholing misschien nog niet eens zo erg. •Als ie echter onder overscholing zou verstaan, dat we doende zijn onze jeugd af te beulen om toch maar goede cijfers te behalen voor de traditionele vakken die meetellen voor de examens 1 I zonder de jeugd de tijd en de rust te gunnen zichzelf te ontplooien naar hun geaardheid en hun I gaven creatief te ontwikkelen in een natuurlijk proces van belangstelling, leergierigheid en Ihfebbyisme, dan zijn we met onze omscholing reeds ver. Want de tijd dat je naar de kleuterschool ging om al huppelend en spelend gestimuleerd te I worden in de ontwikkeling van je eigen creativiteitde tijd dat op de lagere school je spelen lieren was en je leren spelen, zodat alleen zij die spelenderwijs goed konden leren naar hogere [opleidingen hoefden en de anderen mochten kiezen voor opleidingen waar ze zich zouden I kunnen ontplooien naar hun aard en ambities..., die tijd is al lang voorbij. I Op de kleuterschool wordt, veelal op aandrang van de ouders, al gewérkt aan de prestaties die I op de lagere school geleverd moeten worden en op de lagere school is reeds voor enig spel geen I tijd meer. Alles en iedereen wordt opgezweept ongeacht het karakter, ongeacht de belang- I stelling van het kind. r De vele gaven diehet kind van nature bezit, worden de kop ingedrukt omdat ze zelden qua richting en qua tijd zullen passen in het starre leerpatroon. I Want er is geen tijd te verliezen: de jeugd moet doorhollen tot ze er bij neervalt, en men verbaast [zich dat er dan een jeugd komt die oud en afgemat is, geen levensvreugde kent, zelden I gemotiveerd is en gemakkelijk ten prooi valt aan avonturiers, aan verslaving en criminaliteit. Ja, als je dat onder overscholing verstaat, dan zijn wij al heel aardig op weg. Maar je zou onder overscholing ook de ontwikkeling kunnen verstaan, waarbij steeds meer I banen worden gecreëerd voor mensen met een hogere opleiding. Een ontwikkeling die veelal I sjoelt op de gedachte dat men langs wetenschappelijke weg de problemen van de maatschappij I beter kan oplossen dan gewoon op z'n Jan-boeren-fluitjes. f Dat leidt er dan toe dat men het probleem van de relatie tussen arbeidsmarkt en onderwijs binnen I de smalle kaders van de wetenschappelijke mogelijkheden laat bestuderen door sociologen, [economen en andere wetenschappelijke extrapoleurs die dan tot de conclusie plegen te komen dat er nog heel veel ruimte is voor nieuwe sociologen en economen, psychologen en medici, [technici en innovateurs. 0r dat de maatschappij zo ingewikkeld is geworden dat niemand meer begrijpt en niemand er no maal en gezond bij blijft. Dat leidt dan tot een maatschappij die ten onder gaat in het wetenschappelijk gebral, aan het wijsneuzerig geklets over de doelstellingen en de middelen en de criteria en de prioriteiten. Het leidt tot een maatschappij waarin we dankzij onze medische technologie tenslotte allemaal Srsleten rondlopen met pacemakers en andere technische hulpmiddelen om onze uitgevallen functies te onderstutten, maar waar we tevergeefs zoeken naar enig menselijk contact, omdat iedereen daar qua opleiding veel te ver boven staat en dus wel wat beters te doen heeft. Het wemelt van de academici die staan te trappelen om mooie apparaatje te maken of benoemd té worden in de een of andere wetenschappelijke commissie ter bestudering van de problemen van de maatschappij, maar er is niemand meer die bereid is de problemen menselijk op te lossen, doe zonder dikdoenerij te doen wat nodig is, die bereid is aardappels te rooien, straten te maken, vuil op te halen, hulp te bieden aan wie hulp behoeft. Als we dèt overscholing noemen, dan zijn we al heel erg ver overschoold. Het wordt tijd dat we ons gaan bezinnen over onze arbeidsmarkt en over ons onderwijs. Maar niet zozeer in hun directe onderlinge relatie en vooral niet wetenschappelijk. We moeten gewoon onze ogen durven te openen en proberen te constateren wat er eigenlijk aan de and is. We hebben het werk in de laqdbouw efficiënter gemaakt, zodat de mensen konden gaan werken het ambacht. We hebben het ambacht efficiënter gemaakt, zodat hét industrieën werden. We bben de industrieën efficiënter gemaakt, zodat de mensen konden gaan werken in de bnstverlening. En nu we doende zijn de dienstverlening efficiënter te maken, nu zoeken we naar nieuwe reservoirs van werk, en we hebben die aanvankelijk ook wel gevonden door zowel de vraag als het aanbod in het onderwijs op te kloppen, door zowel de vraag als het aanbod in de medische verzorging op te kloppen, door zowel de vraag als het aanbod in de sociale dienstverlening op te ■poen. En om deze verzorgingsstaat te kunnen besturen en om het omvormen van onze maatschappij tot een subsidiemaatschappij te kunnen begeleiden, moesten ook alle overheidsapparaten danig wo: len opgeklopt. En met al deze ontwikkelingen is de zin van het werk onduidelijk geworden, zijn de diploma's hélangrijker geworden en zijn de mogelijkheden langs de weg van de praktijk nog naar een aardige positie te klimmen, kleiner geworden. Er zit geen uitdaging meer in het leven: er is alleen oog maar een obsessie op school. Bsschien hebben de mensen wel gelijk die onze arbeidsmarkt eens grondig willen uitkammen en ontdoen van alle overbodigheid: misschien hebben de mensen wel gelijk die de maatschappij radicaal willen omscholen: misschien hebben de mensen wel gelijk die de efficiency een beetje zouden willen terugdringen door kleinschaligheid en ambachtelijker te gaan werken. Maar het zijn zulke kleine minderheden, zodat ze in onze democratie wel roepende zullen blijven in de woestijn. De woestijn van onze verzandende beschaving. M. ins Weekblad” vrijdag 20 april 1979

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1979 | | pagina 17