Verlies en winst veer S.V.U.
Wielernieuws Tourmalet
□UPANEL
VOOR
STAL-ISOLATIE
Overscholing
van de maatschappij
KOOY ISOLATIE
B.V. "De Flotsers
i
ijdig
an
65
Mi
•se\.
ing.
ing.
11
1
ll
11
ll
11
1<
1
i
MMMMMUK
j
19.30 uur; Svu 7 - Boeimeer 7
18.30 uur; Svu 8 - Wernhout 8
Handbalprogramma zaterdag 21 april
14.30 uur; Were Di 2 - Svu A
15.00 uur; Avanti 4 - Svu P
Handbalprogramma zondag 22 april
13.00 uur; Svu 1 - Be-Fair
14.00 uur; Svu 2 - EBHV
1
ISOLATIEPLAAT VAN HARD POLYURETHAANSCHUIM, 1 ZIJDIG BEKLEED
MET POLYETHYLEEN-KRAFT. 1 ZIJDIG M^ ALUMINIUM-FOLIE
Zeer hoge isolatiewaarde Licht in gewicht
Vlamdovend. dus moeilijk brandbaar.
Grote afmetingen dus weinig naden en snel te
verwerken. Lengte wordt op bestelling geleverd
Leverbaar met sponning aan de lange zijden
Weinig onderhoud. Zeer gemakkelijk te reinigen.
(Afspuitbaar).
LEVERING VIA ONZE DEALERS. VOOR INLICHTINGEN BEL:
Lovensekanaaldi|k 5. Tilburg Tel 013-420038
deze tochten zijn geen prijzen te winnen
hooguit een medaille of een herinnerings-
vaantje. Het tempo ligt tussen de 20 en 25 km.
per uur. Belangstellenden kunnen zich
wenden tot de secretaris (tel. 01619-1678) van
de Tourmalet. De jeugdronde op 6 mei belooft
een groots spektakel te worden. De Harmonie
en showgroep St. Remie uit Baarle heeft
toegezegd voor de aanvang van de wed
strijden een wervelende show te zullen ver
zorgen, dit als contraprestatie voor de steun
die zij op velerlei gebied gekregen hebben van
het Baarlese wielerleven. Bij dit gebeuren zal
de voltallige jeugdploeg aan het publiek
worden voorgesteld. Tevens zal getracht
worden een prominente figuur uit het Baarlese
het startschot te laten lossen.
Zondag 29 april is er een lange afstandstocht
van plm. 100 km, vertrek om 8.00 uur bij Bar
Tourmalet. Er zal een tempo worden aan
gehouden dat voor iedereen te volgen is, de
route is trouwens maar aan een paar inge
wijden bekend. Voor degenen die elk jaar op
1e Pinksterdag mee naar Scherpenheuvel
rijden is dit een mooie gelegenheid om hun
conditie wat op te schroeven.
Uitslag jeugdronde van Bosschenhoofd op 2e
Paasdag: 8 jarigen: 20e Martin van Stayen - 9
jarigen: 16e Richard Jansen; 26e Erica van
Stayen - 10 jarigen: 10e Benny Peeters - 11
jarigen: 36e Freddy Verdonk - 12 jarigen: 24e
Ronny Peeters -13 jarigen: 6e Luc van Stayen;
25e Guus-Jan Siemons - 14 jarigen: 3e Patrick
Verdonk; 22e Harry van Ballaer.
van de vereniging. Aangezien de jaarlijkse
bijdrage van de vereniging aan deze
organisatie vrij pittig in prijs is, is besloten dat
minimaal 5 leden hiervoor belangstelling
moeten hebben anders is het te duur. De
NRTU organiseert toertochten, sterritten, drie
en vierdaagsen in Nederland met afstanden
van 25 tot 100 km. Voor de kilometervreters
zijn er de z.g. Eurodax-tochten in Nederland
en ver daarbuiten, in lengte variërend van 200
tot bijna 4000 km. De bekendste van deze
laatste categorie is wél de Tour de Franse
Randonnee over een afstand van 3300 km. Bij
In de Loko-bar is de strijd gestreden voor dit
seizoen. Op de laatste avond was de spanning
te snijden, toen de laatste partij gespeeld
moest worden tussen Jos Moelands en Toon
Michielsen. Immers Jos Moelands stond maar
een punt voor op Lowie Koyen, maar Jos wist
zijn plaats toch goed te verdedigen. Er is nog
sprake geweest van steekpenningen bij die
laatste partij, maar na een grondig onderzoek
is gebleken dat er toch sportief is gestreden.
Wij kunnen dus trots zijn op onze kampioen en
willen hem bij deze nog eens feliciteren. Ons
rest nu nog een feestavond, waarbij de
vrouwen de gelegenheid hebben om onze
kampioen te feliciteren. Wij geven u hieronder
de eindstand met resp:
Naam - Punten - Gemiddelde:
1. Jos Moelands 28 - 1,177
2. L. Koyen 27 - 4,440
3. H. Scharlaekens 25 - 2,187
4. J. v.d. Velden 24 - 2,267
5. L. v.d. Enden 21 - 1,869
Ook SVU moest in het paasweekend een
dubbel programma afwerken. Zaterdag thuis
tegen Zouavia en maandag thuis tegen Steen-
sel. Blijkbaar heeft men het laaggeplaatste
Zouavia toch onderschat, want na 20 minuten
keek men al tegen een 0-2 achterstand aan.
Piet Theeuwes wist met een kopbal deze ach
terstand te verkleinen tot 1-2.
Er volgde nu een ware stormloop op het
Zouavia doel, maar verder dan paal en lat
wisten onze jongens niet te komen. Ook na
rust hetzelfde spelbeeld, maar ook nu weer
werden de vele kansen niet in doelpunten
omgezet. Zouavia echter wist na een van hun
spaarzame aanvallen wél te scoren, zodat de
eindstand 1-3 werd in het voordeel van
Zouavia.
Svu 3 - Evv 4 3-3
Madese B. - Svu 4 7-0
Svu 6 - Tsc 10 0-9
Chaam 7 - Svu 7 4-2
Terheijden 10 - Svu 8 2-5
Svu 8 behaalde op het toernooi bij Dosko een
mooie 3e plaats, terwijl svu 7 een 6e plaats en
de sportiviteitsbeker won.
Zundert 8 - Svu 7 2-2
Svu 1 - Steensel 2-1
Dussense Boys - Svu 2 1-1
Raamsdonk 4 - Svu 3 4-0
Svu 4 - Advendo 5 0-3
Voetbalprogramma zaterdag 21 april
13.00 uur; Svu 8 - Achtmaal 4
10.30 uur; Gesta 8 - Svu 9
Svu 7 en 10 zijn vrij
Voetbalprogramma zondag 22 april
14.30 uur; Knegtelse Boys - Svu 1
10.00 uur; Svu 2 - Dosko (vr.)
12.00 uur; PCP 4 - Svu 3
12.00 uur; Svu 4 - Bavel 4
Voetbalprogramma woensdag 25 april
19.00 uur; Madese Boys 13 - Svu 6
I De tradiotionele paaseierenrit van de wieler-
vereniging Tournalet is een groot succes
geworden. Ruim veertig deelnemers in leeftijd
jarierend van 8 (Martin van Stayen) tot 57 jaar
'•wrans Adriaensen) vertrokken om 9.00 uur in
I ee< prachtig fietsweertje voor het bekende
I roi dje. Na afloop werden zo'n 150 "tietaikes"
spldaat gemaakt, zodat met recht gezegd kan
Werden dat de Tourmalet ruim 1 op 3 loopt.
I let bestuur heeft inlichtingen ingewonnen bij
I ■ec*er*ands grootste touroganisatie de
■Ü-EU. (Nederlandse Rijwiel en Tour Unie)
.Biet betrekking tot een eventuele aansluiting
*- *- X t 4 'i .4 .VVi X V X i t
Y
Maandag trad SVU aan tegen het hoog
geplaatste Steensel, en men was er van
overtuigd, dat er voor het publiek nog iets
goed te maken was! Er werd met veel inzet
gespeeld en dat resulteerde na tien minuten al
in een doelpunt doordat Piet TheeuWes met
het hoofd kon inknikken. In de 25e minuut
kwam men op 2-0, toen André Leuris een door
Jan Wildhagen genomen vrije trap afrondde.
Voor Steensel was dit een tegenvaller en het
spel werd wat harder, waarmee de scheids
rechter (die zijn beste dag ook niet had) het
toch wel moeilijk had. Zo gaf hij Steensel een
strafschop wegens hands en vergat hij te
fluiten voor een grover overtreding tegen Ton
Keustermans en buitenspel. Het betekende
wel 2-1
Na rust twee hard-spelende ploegen en een
nerveus fluitende scheidsrechter die geregeld
verkeerde beslissingen nam. Zo zag hij over
het hoofd dat Piet Theeuwes met twee
handen aan zijn benen gepakt werd toen hij de
keeper reeds gepasseerd was. Een strafschop
zou hier toch wel op zijn plaats zijn geweest!
De laatste minuut haalde hij de woede van
heel Steensel op zijn hals toen hij een doelpunt
afkeurde wegens hinderen van de keeper van
SVU.
De stand in de bovenste regionen is niet veel
gewijzigd, want alle koplopers hebben in het
dubbelprogramma maar 2 punten behaald. Er
is dus nog van alles mogelijk.
Uitslagen paasweekend
Svu 1 - Zouavia 1-3
In opdracht van de ministers van Onderwijs en Sociale Zaken is gestudeerd op de relatie tussen
onderwijs en arbeidsmarkt. Het perspectief dat deze projectgroep schetst, is somber.
Als wij ermee doorgaan gelijke kansen op ontplooiing te vertalen in het bijna onbeperkt
aanbieden van onderwijs, dan zullen óf al die opgeleiden in hoge mate werkeloos worden, öf we
Moeten het begrip "passende arbeid" aanpassen en ermee akkoord gaan dat de mensen
bereden hun opleidingsniveau gaan werken. Hierdoor zullen dan de hoger opgeleiden de lager
■geleiden uit hun banen drukken en dat krijgt een sneeuwbaleffekt, zodat tenslotte de
laagstopgeleiden zonder werk komen.
Dit Hes zal tot gevolg hebben dat de neiging om in 's hemelsnaam maar zo lang mogelijk naar
■holen, academies en universiteiten te gaan, hoe langer hoe sterker wordt, zodat er steeds meer
hoger opgeleiden komen en het verdringingsproces hoe langer hoe dieper gaat. En het zal hoe
lancer hoe moeilijken worden tegen deze neerwaartse stroming in, met een mindere opleiding via
de praktijk naar boven te klimmen.
Het belang van diploma's zal hoe langer hoe groter worden, zodat er op de scholen steeds meer
op cijfers zal worden gejaagd. En het is de vraag of dat de persoonlijke ontplooiing en de
creatieve vorming wel zal dienen. Dit proces van de verdringing van lager opgeleiden door hoger
opceleiden, van de run op diploma's en van het strakke op-resultaat -werken op de scholen is al
aar de gang, ofschoon misschien nog niet van "overscholing" gesproken mag worden.
Of misschien al wel?
Tja als je onder overscholing verstaat dat de mensen te eenvoudig werk moeten doen in relatie
tot hun opleiding, dan is het met die overscholing misschien nog niet eens zo erg.
•Als ie echter onder overscholing zou verstaan, dat we doende zijn onze jeugd af te beulen om
toch maar goede cijfers te behalen voor de traditionele vakken die meetellen voor de examens 1
I zonder de jeugd de tijd en de rust te gunnen zichzelf te ontplooien naar hun geaardheid en hun
I gaven creatief te ontwikkelen in een natuurlijk proces van belangstelling, leergierigheid en
Ihfebbyisme, dan zijn we met onze omscholing reeds ver.
Want de tijd dat je naar de kleuterschool ging om al huppelend en spelend gestimuleerd te
I worden in de ontwikkeling van je eigen creativiteitde tijd dat op de lagere school je spelen
lieren was en je leren spelen, zodat alleen zij die spelenderwijs goed konden leren naar hogere
[opleidingen hoefden en de anderen mochten kiezen voor opleidingen waar ze zich zouden
I kunnen ontplooien naar hun aard en ambities..., die tijd is al lang voorbij.
I Op de kleuterschool wordt, veelal op aandrang van de ouders, al gewérkt aan de prestaties die
I op de lagere school geleverd moeten worden en op de lagere school is reeds voor enig spel geen
I tijd meer. Alles en iedereen wordt opgezweept ongeacht het karakter, ongeacht de belang-
I stelling van het kind.
r De vele gaven diehet kind van nature bezit, worden de kop ingedrukt omdat ze zelden qua
richting en qua tijd zullen passen in het starre leerpatroon.
I Want er is geen tijd te verliezen: de jeugd moet doorhollen tot ze er bij neervalt, en men verbaast
[zich dat er dan een jeugd komt die oud en afgemat is, geen levensvreugde kent, zelden
I gemotiveerd is en gemakkelijk ten prooi valt aan avonturiers, aan verslaving en criminaliteit.
Ja, als je dat onder overscholing verstaat, dan zijn wij al heel aardig op weg.
Maar je zou onder overscholing ook de ontwikkeling kunnen verstaan, waarbij steeds meer
I banen worden gecreëerd voor mensen met een hogere opleiding. Een ontwikkeling die veelal
I sjoelt op de gedachte dat men langs wetenschappelijke weg de problemen van de maatschappij
I beter kan oplossen dan gewoon op z'n Jan-boeren-fluitjes.
f Dat leidt er dan toe dat men het probleem van de relatie tussen arbeidsmarkt en onderwijs binnen
I de smalle kaders van de wetenschappelijke mogelijkheden laat bestuderen door sociologen,
[economen en andere wetenschappelijke extrapoleurs die dan tot de conclusie plegen te komen
dat er nog heel veel ruimte is voor nieuwe sociologen en economen, psychologen en medici,
[technici en innovateurs.
0r dat de maatschappij zo ingewikkeld is geworden dat niemand meer begrijpt en niemand er
no maal en gezond bij blijft. Dat leidt dan tot een maatschappij die ten onder gaat in het
wetenschappelijk gebral, aan het wijsneuzerig geklets over de doelstellingen en de middelen en
de criteria en de prioriteiten.
Het leidt tot een maatschappij waarin we dankzij onze medische technologie tenslotte allemaal
Srsleten rondlopen met pacemakers en andere technische hulpmiddelen om onze uitgevallen
functies te onderstutten, maar waar we tevergeefs zoeken naar enig menselijk contact, omdat
iedereen daar qua opleiding veel te ver boven staat en dus wel wat beters te doen heeft.
Het wemelt van de academici die staan te trappelen om mooie apparaatje te maken of benoemd
té worden in de een of andere wetenschappelijke commissie ter bestudering van de problemen
van de maatschappij, maar er is niemand meer die bereid is de problemen menselijk op te lossen,
doe zonder dikdoenerij te doen wat nodig is, die bereid is aardappels te rooien, straten te
maken, vuil op te halen, hulp te bieden aan wie hulp behoeft.
Als we dèt overscholing noemen, dan zijn we al heel erg ver overschoold.
Het wordt tijd dat we ons gaan bezinnen over onze arbeidsmarkt en over ons onderwijs. Maar
niet zozeer in hun directe onderlinge relatie en vooral niet wetenschappelijk.
We moeten gewoon onze ogen durven te openen en proberen te constateren wat er eigenlijk aan
de and is.
We hebben het werk in de laqdbouw efficiënter gemaakt, zodat de mensen konden gaan werken
het ambacht. We hebben het ambacht efficiënter gemaakt, zodat hét industrieën werden. We
bben de industrieën efficiënter gemaakt, zodat de mensen konden gaan werken in de
bnstverlening.
En nu we doende zijn de dienstverlening efficiënter te maken, nu zoeken we naar nieuwe
reservoirs van werk, en we hebben die aanvankelijk ook wel gevonden door zowel de vraag als
het aanbod in het onderwijs op te kloppen, door zowel de vraag als het aanbod in de medische
verzorging op te kloppen, door zowel de vraag als het aanbod in de sociale dienstverlening op te
■poen.
En om deze verzorgingsstaat te kunnen besturen en om het omvormen van onze maatschappij
tot een subsidiemaatschappij te kunnen begeleiden, moesten ook alle overheidsapparaten danig
wo: len opgeklopt.
En met al deze ontwikkelingen is de zin van het werk onduidelijk geworden, zijn de diploma's
hélangrijker geworden en zijn de mogelijkheden langs de weg van de praktijk nog naar een
aardige positie te klimmen, kleiner geworden. Er zit geen uitdaging meer in het leven: er is alleen
oog maar een obsessie op school.
Bsschien hebben de mensen wel gelijk die onze arbeidsmarkt eens grondig willen uitkammen en
ontdoen van alle overbodigheid: misschien hebben de mensen wel gelijk die de maatschappij
radicaal willen omscholen: misschien hebben de mensen wel gelijk die de efficiency een beetje
zouden willen terugdringen door kleinschaligheid en ambachtelijker te gaan werken. Maar het
zijn zulke kleine minderheden, zodat ze in onze democratie wel roepende zullen blijven in de
woestijn. De woestijn van onze verzandende beschaving. M.
ins Weekblad” vrijdag 20 april 1979