Chaaais College verdeeld
over
bezwaarschrift Govers
Grote boerderijen maken
kleine kapot
i
lii
1
"s
Nieuws- en Advertentieblad voor Alphen en Riel - Baarle-Nassau - Baarle-Hertog er^Chaam
il
Vriidaq 9 maart 19/9 - nr. obi i donk 7 -PChaam - Tel. 01619-1767 - Voor Riel: A. v.d. Hout - Dorpsstraat 2 - Riel - Tel. 04248-296 -
Lente in aantocht!
-'•fi
X
X
V-
FRANKERING BIJ ABONNEMENT
BAARLE-NASSAU
Andere agendapunten zijn o.m.
- Voorstel tot het aanleggen van een centrale
verwarming in het hoofdgebouw van het
zwembad - kosten f 4.396,00 excl. B.T.W.
- Voorstel tot aanpassing raadsbesluit d.d. 1
februari 1979 tot verkoop van bouwpercelen in
het plan Elsakker i.v.m. enkele mutaties.
- Voorstel tot het aanvragen van zo hoog
mogelijke voorschotten en tot het aanvaarden
van zo hoog mogelijke bijdragen inzake de
bouw van 16 normale woningwetwoningen en
12 bejaardenwoningen.
uJ JU
Copy en advertenties uiterlijk woensdagmorgen in ons bezit s.v.p. - Voor Baarie: Roosakkerstraat 7 - Giro. 11157»)
f. I Q"7Q nr 1 Voor Alphen: "De Nieuwe Magneet"-Raadhuisstraat 20-Alphen- rel. 04258-1721 -Voor CtaamrA. de Jong-Wolfs-
Voor België: PVBA de Jong - Hoogbraak 2 - Baarle-Hertog.
4
Afrastering "Acht van Chaam"
Ten behoeve van een goede afrastering van
het parcours van de befaamde "Acht” stelt
het College voor gaten te boren in de
Gilzeweg. In deze gaten kunnen schroefhulzen
worden aangebracht, zodat het mogelijk is
hierin schroefpalen met oog aan te brengen
waardoor een draad getrokken kan worden.
Deze palen kunnen tijdens de koers niet
verschoven worden door het publiek terwijl
het tijdrovende laden en lossen van ijzeren
palen met een betonvoet voortaan alleen op
het betongedeelte nog noodzakelijk is.
De totale lengte, die afgerasterd moet wor
den, bedraagt 600 meter terwijl de kosten van
het boren en het leveren van de schroefhulzen
geraamd worden op f 4.500,00 excl. B.T.W.
De Commissie Openbare Werken heeft ten
aanzien van deze voorziening gunstig gead
viseerd.
Donderdag 15 maart a.s. om 20.00 uur komt
de Chaamse Raad voor de tweede maal dit jaar
bijeen voor een openbare raadsvergadering.
De agenda omvat een 14-tal punten waaron
der een voorstel tot ongegrond-verklaring van
het bezwaarschrift van de heer H. Govers,
tegen een aan hem geweigerde vergunning
voor de bouw van een woonhuis aan de
Industriestraat.
Voor de goede orde geven wij een korte
impressie van de voorgeschiedenis: De heer
H.Govers, Wolfsdonk 28, en de heer J.
Cabanier, p.a. Dorpsstraat 30, kochten on
langs een gedeelte van de voormalige klei-wa-
renfabriek "Echt-Chaam" aan de Industrie
straat. Deze kleiwarenfabriek kwam in het
midden van de vijftiger jaren tot stand en was
nauw gerelateerd aan het bos, waaruit het
belangrijkste produktieonderdeel, de klei, be
trokken werd. Bij deze kleiwarenfabriek wer
den destijds ook twee dienstwoningen ge
bouwd. Na sluiting van deze kleiwarenfabriek
in 1971 bleef de bestemming "Industrieter
rein", hangende de langdurige voorberei
dingsprocedure van een nieuw bestemmings
plan buitengebied, ongewijzigd gehandhaafd,
ofschoon de toenmalige eigenaren er met
medeweten van de gemeente een tijdelijk
recreatief gebruik aan hadden gegeven.
Bij een (meerderheids)besluit van B en W van
20 december 1978, werd de heer H. Govers
een vergunning geweigerd voor de bouw van
een woonhuis aan de Industriestraat, omdat
het bouwwerk in strijd zou zijn met het
geldende bestemmingsplan.
Begin januari wendde daarop de heer H. Go
vers zich tot de Raad met het verzoek om hem
Verkoop woningwetwoning
Een ander agendapunt behelst het voorstel tot
verkoop van een woningwetwoning, Beek
straat 14, aan de heer P.E.A.N. Torenbos.
Aangezien deze woning meer dan 10 jaar oud
is en er hierover op 25 maart 1976 een raads
besluit is genomen dat deze mogelijkheid
aanwezig is, stelt het College voor genoemde
woningwetwoning te verkopen tegen een
door de Minister vastgestelde prijs.
Reconstructie Oude Bredasebaan
In de raadsvergadering van juni 1978 stelde de
Raad reeds het benodigde krediet beschikbaar
voor de reconstructie van de Oude Bredase
baan, maar voor een optimale uitvoering bleek
de aankoop van enkele stukjes grond nood
zakelijk.
De onderstaande eigenaren, te weten A.J.
Verheyen, F. Roeien en A. Heestermans, allen
Oude Bredasebaan, A.C. en C. Jacobs, Bleke
Heidestraat en A.J.A. Schoenmakers, Meer-
leseweg bleken bereid in totaal 1036 m2 grond
over te dragen aan de gemeente en de Raad
wordt voorgesteld tot aankoop van deze per-
ceelsgedeelten te besluiten.
De druk om onder de economische strijd
groter te groeien en daarmee de kleinere
bedrijven kapot te maken, is ook in de
landbouw en vooral in de intensieve veehou
derij, aanwezig. Een ontwikkeling die agra
rische kringen met zorg gade slaan. Het
Landbouwschap heeft in een aantal nota’s
maatregelen voorgesteld om die ontwikkeling
tegen te gaan. In het landbouwbeleid zou een
tweezijdige aanpak de opmars van de intensie
ve mammoetbedrijven moeten keren: een
stimulering van het gezinsbedrijf met een
gezonde economische basis, en een ontmoedi
gingsbeleid voor de grotere bedrijven. Dit
laatste vooral door het grote bedrijf voor
dienstverlening meer te laten betalen en een
intensivering van de kleinschaligheidstoeslag
binnen de Wet InvesteringsRekening (de WIR)
Daarnaast kan gedacht worden aan wettelijke
eisen. Een vereiste daarbij is het vaststellen
van grenzen; wat is een gezinsbedrijf en wat is
een groot bedrijf. Om de gedachten te bepalen
zou de grens gesteld kunnen worden bij 2 a 3
Volledig Arbeidskrachten VAK). Een ge
zinsbedrijf omvat gemiddeld ongeveer 1,3
VAK. Behalve maatstaven voor het aantal
VAK dient ook het aantal dieren te worden
bepaald. Die zijn:
Melkkoeien 80-180 stuks per VAK 60 stuks
Mestkalveren 700-1.400 per VAK ±450 stuks
Mestvarkens 2.000-4.000 per VAK ±1.300
Fokzeugen 200-450 per VAK 150 stuks
Leghennen 20.000-45.000 per VAK 15.000
Slachtkuiken 8O.OOO-15O.OOO per VAK 50.000
Uit onderzoek bleek verder dat de stijging van
arbeidsproductiviteit bij 2 a 3 VAK ten
opzichte van 1,3 VAK zijn maximale hoogte
bereikt. Boven die grens stijgt de arbeidspro
ductiviteit en daarmee de besparing op ar
beidskosten, niet meer. Op zich is een schaal
vergroting en specialisatie van het gezinsbe
drijf daaruit wel te verklaren, maar geen
uitgroei naar het mammoet bedrijf. De werke
lijke reden voor die ontwikkeling is dat grotere
bedrijven interessanter zijn voor de industrie,
waardoor een uitbouw van het gezinsbedrijf
indirect een penetratie van de industrie uitlokt.
Als mogelijke wettelijke regeling zou de
Vestigingswet uit 1954 en de Wet erkenning
tuinbouw 1961 gehanteerd kunnen worden.
Via beide wetten kunnen eisen worden gesteld
Gemeentelijke brandweer
De Raad krijgt in deze vergadering tevens het
voorstel om accoord te gaan met een wij-
zigingsbesluit waarin een aantal supplementen
zijn aangebracht ten aanzien van de Rechts
positieregeling voor de vrijwilligers van de
gemeentelijke brandweer.
Ook komt een voorstel op tafel voor de
aanschaf van apparatuur ten behoeve van een
draadloze alarmering.
De huidige alarmering wordt momenteel on
gunstig geacht omdat de in het torentje van de
R.K. Kerk geplaatste sirene in een zeer
miserabele staat verkeert.
Omdat bovendien door de sluiting van café
"Het Chaamsche Wapen" niet meer voor
100% beschikt kan worden over het 2e alar-
meringsnummer, adviseert het College over te
gaan tot de aanschaf van apparatuur voor een
draadloze alarmering.
De kosten bedragen 9.982,00 en de Com
missie Openbare Werken heeft gunstig gead
viseerd.
alsnog bouwvergunning te verlenen. De wei-
geringsgronden werden in het Collegebesluit
zo omschreven, dat door verkoop van het
industrieterrein zonder de twee dienstwonin
gen niet andermaal het recht ontleend kan
worden op grond van het bestemmingsplan
andermaal dienstwoningen te bouwen.
Bovendien mist de woning, waarvoor de heer
Govers vergunning vraagt, qua opzet, inhoud
en afstand tot de bedrijfsgebouwen, het
karakter van een dienstwoning.
De heer Govers is van mening dat op grond
van het bestemmingsplan twee dienstwonin
gen per bedrijf mogen worden opgericht en
hier ligt nu de konfliktstof.
De meerderheid van het College blijft van
mening dat er niet alleen naar de letter van de
wet maar ook naar de geest gewerkt moet
worden. In een uitvoerige toelichting wordt dit
thema door B en W uitgewerkt waarbij tevens
wordt opgemerkt dat het te bouwen "land
huis" zoals het op de bouwtekening wordt
genoemd, met een inhoud van maar liefst
980 m3, het karakter mist van een dienst
woning.
In haar voorstel komt het overigens verdeelde
College tot de konklusie het bezwaar van de
heer Govers ongegrond te verklaren.
De Commissie Openbare Werken kan dit
meerderheidsstandpunt delen en stelt voor de
Raad te adviseren om het beroepschrift on
gegrond te verklaren.
aan kredietwaardigheid, handelskennis en
vakbekwaamheid van de bedrijfsbeheerder.
Overigens is een nieuwe Vestigingswet voor de
gehele agrarische sector meer aan te bevelen.
Deze wet mag niet in strijd zijn met de EG, wat
geen gemakkelijke opgave is. Bovendien zal
het tegengaan van grote bedrijfseenheden
binnen de EG op juridische bezwaren stuiten.
Binnen de gemeenschap zijn beperkingen van
het aantal dieren per bedrijf of het aantal
dieren per oppervlakte-eenheid uit den boze.
Bovendien zijn dergelijke regelingen door het
opzetten van een groot aantal B.V.’s makke
lijk te ontwijken. Deze landbouworganisaties
staan allemaal op het standpunt dat de
regelingen uitvoerbaar binnen de EG moeten
zijn. Ook via het planologisch beleid van de
Gemeenten (bouwvoorschriften) kunnen be
paalde ontwikkelingen tegengegaan worden.
Door het stellen van eisen aan afmetingen
van gebouwen zou het ontstaan van grotere
eenheden sterk belemmerd kunnen worden.
Met voornoemd beleid kunnen wel spanningen
in landbouwkringen ontstaan. De boer die
verboden wordt uit te breiden, maar dat zijn
buurman een half jaar eerder wel zag doen,
stapt ongetwijfeld naar de rechter, met alle
gevolgen van dien. Kortom, een onzekere
methode. Ook de in voorbereiding zijnde
wijzigingen van de Hinderwet zijn even
onzeker. In de toekomst zal daarbij rekening
worden gehouden met cumulatieve effecten
met andere bedrijven in de buurt en met
toekomstige ontwikkelingen in het gebied. In
verband hiermee is stankhinder van bijv, mest
een.belangrijk gegeven. Daarom is dan ook te
pleiten voor voorrang voor de gezinsbedrijven.
En een wat mildere houding uit sociale
overweging is t.a.v. gezinsbedrijven zeer ac
ceptabel een aan te bevelen. Overigens ver
wacht het Landbouwschap niet dat er een
Vestigingswet zal komen. Ook de minister
denkt aan stimuleringsmaatregelen ten gunste
van het gezinsbedrijf. Dit zal vooral een
versterking van de goede ontwikkelingen
(sociaal-economische aspecten) van het ge
zinsbedrijf moeten zijn. Daar dienen Rijks
overheid, lokale overheid en landbouworgani
saties op de eerste plaats voor te zorgen. Een
groot probleem, maar met goede wil en
wijsheid van alle partijen wel oplosbaar. Dat
geeft De Boer weer moed.
L I"
s.L
•I
Niet alle lammetjes worden door de moeder grootgebracht. Ook Werner en Arno worden
ingeschakeld om de fles tg geven. AS)
r
E
SL.