Chaaais College verdeeld over bezwaarschrift Govers Grote boerderijen maken kleine kapot i lii 1 "s Nieuws- en Advertentieblad voor Alphen en Riel - Baarle-Nassau - Baarle-Hertog er^Chaam il Vriidaq 9 maart 19/9 - nr. obi i donk 7 -PChaam - Tel. 01619-1767 - Voor Riel: A. v.d. Hout - Dorpsstraat 2 - Riel - Tel. 04248-296 - Lente in aantocht! -'•fi X X V- FRANKERING BIJ ABONNEMENT BAARLE-NASSAU Andere agendapunten zijn o.m. - Voorstel tot het aanleggen van een centrale verwarming in het hoofdgebouw van het zwembad - kosten f 4.396,00 excl. B.T.W. - Voorstel tot aanpassing raadsbesluit d.d. 1 februari 1979 tot verkoop van bouwpercelen in het plan Elsakker i.v.m. enkele mutaties. - Voorstel tot het aanvragen van zo hoog mogelijke voorschotten en tot het aanvaarden van zo hoog mogelijke bijdragen inzake de bouw van 16 normale woningwetwoningen en 12 bejaardenwoningen. uJ JU Copy en advertenties uiterlijk woensdagmorgen in ons bezit s.v.p. - Voor Baarie: Roosakkerstraat 7 - Giro. 11157») f. I Q"7Q nr 1 Voor Alphen: "De Nieuwe Magneet"-Raadhuisstraat 20-Alphen- rel. 04258-1721 -Voor CtaamrA. de Jong-Wolfs- Voor België: PVBA de Jong - Hoogbraak 2 - Baarle-Hertog. 4 Afrastering "Acht van Chaam" Ten behoeve van een goede afrastering van het parcours van de befaamde "Acht” stelt het College voor gaten te boren in de Gilzeweg. In deze gaten kunnen schroefhulzen worden aangebracht, zodat het mogelijk is hierin schroefpalen met oog aan te brengen waardoor een draad getrokken kan worden. Deze palen kunnen tijdens de koers niet verschoven worden door het publiek terwijl het tijdrovende laden en lossen van ijzeren palen met een betonvoet voortaan alleen op het betongedeelte nog noodzakelijk is. De totale lengte, die afgerasterd moet wor den, bedraagt 600 meter terwijl de kosten van het boren en het leveren van de schroefhulzen geraamd worden op f 4.500,00 excl. B.T.W. De Commissie Openbare Werken heeft ten aanzien van deze voorziening gunstig gead viseerd. Donderdag 15 maart a.s. om 20.00 uur komt de Chaamse Raad voor de tweede maal dit jaar bijeen voor een openbare raadsvergadering. De agenda omvat een 14-tal punten waaron der een voorstel tot ongegrond-verklaring van het bezwaarschrift van de heer H. Govers, tegen een aan hem geweigerde vergunning voor de bouw van een woonhuis aan de Industriestraat. Voor de goede orde geven wij een korte impressie van de voorgeschiedenis: De heer H.Govers, Wolfsdonk 28, en de heer J. Cabanier, p.a. Dorpsstraat 30, kochten on langs een gedeelte van de voormalige klei-wa- renfabriek "Echt-Chaam" aan de Industrie straat. Deze kleiwarenfabriek kwam in het midden van de vijftiger jaren tot stand en was nauw gerelateerd aan het bos, waaruit het belangrijkste produktieonderdeel, de klei, be trokken werd. Bij deze kleiwarenfabriek wer den destijds ook twee dienstwoningen ge bouwd. Na sluiting van deze kleiwarenfabriek in 1971 bleef de bestemming "Industrieter rein", hangende de langdurige voorberei dingsprocedure van een nieuw bestemmings plan buitengebied, ongewijzigd gehandhaafd, ofschoon de toenmalige eigenaren er met medeweten van de gemeente een tijdelijk recreatief gebruik aan hadden gegeven. Bij een (meerderheids)besluit van B en W van 20 december 1978, werd de heer H. Govers een vergunning geweigerd voor de bouw van een woonhuis aan de Industriestraat, omdat het bouwwerk in strijd zou zijn met het geldende bestemmingsplan. Begin januari wendde daarop de heer H. Go vers zich tot de Raad met het verzoek om hem Verkoop woningwetwoning Een ander agendapunt behelst het voorstel tot verkoop van een woningwetwoning, Beek straat 14, aan de heer P.E.A.N. Torenbos. Aangezien deze woning meer dan 10 jaar oud is en er hierover op 25 maart 1976 een raads besluit is genomen dat deze mogelijkheid aanwezig is, stelt het College voor genoemde woningwetwoning te verkopen tegen een door de Minister vastgestelde prijs. Reconstructie Oude Bredasebaan In de raadsvergadering van juni 1978 stelde de Raad reeds het benodigde krediet beschikbaar voor de reconstructie van de Oude Bredase baan, maar voor een optimale uitvoering bleek de aankoop van enkele stukjes grond nood zakelijk. De onderstaande eigenaren, te weten A.J. Verheyen, F. Roeien en A. Heestermans, allen Oude Bredasebaan, A.C. en C. Jacobs, Bleke Heidestraat en A.J.A. Schoenmakers, Meer- leseweg bleken bereid in totaal 1036 m2 grond over te dragen aan de gemeente en de Raad wordt voorgesteld tot aankoop van deze per- ceelsgedeelten te besluiten. De druk om onder de economische strijd groter te groeien en daarmee de kleinere bedrijven kapot te maken, is ook in de landbouw en vooral in de intensieve veehou derij, aanwezig. Een ontwikkeling die agra rische kringen met zorg gade slaan. Het Landbouwschap heeft in een aantal nota’s maatregelen voorgesteld om die ontwikkeling tegen te gaan. In het landbouwbeleid zou een tweezijdige aanpak de opmars van de intensie ve mammoetbedrijven moeten keren: een stimulering van het gezinsbedrijf met een gezonde economische basis, en een ontmoedi gingsbeleid voor de grotere bedrijven. Dit laatste vooral door het grote bedrijf voor dienstverlening meer te laten betalen en een intensivering van de kleinschaligheidstoeslag binnen de Wet InvesteringsRekening (de WIR) Daarnaast kan gedacht worden aan wettelijke eisen. Een vereiste daarbij is het vaststellen van grenzen; wat is een gezinsbedrijf en wat is een groot bedrijf. Om de gedachten te bepalen zou de grens gesteld kunnen worden bij 2 a 3 Volledig Arbeidskrachten VAK). Een ge zinsbedrijf omvat gemiddeld ongeveer 1,3 VAK. Behalve maatstaven voor het aantal VAK dient ook het aantal dieren te worden bepaald. Die zijn: Melkkoeien 80-180 stuks per VAK 60 stuks Mestkalveren 700-1.400 per VAK ±450 stuks Mestvarkens 2.000-4.000 per VAK ±1.300 Fokzeugen 200-450 per VAK 150 stuks Leghennen 20.000-45.000 per VAK 15.000 Slachtkuiken 8O.OOO-15O.OOO per VAK 50.000 Uit onderzoek bleek verder dat de stijging van arbeidsproductiviteit bij 2 a 3 VAK ten opzichte van 1,3 VAK zijn maximale hoogte bereikt. Boven die grens stijgt de arbeidspro ductiviteit en daarmee de besparing op ar beidskosten, niet meer. Op zich is een schaal vergroting en specialisatie van het gezinsbe drijf daaruit wel te verklaren, maar geen uitgroei naar het mammoet bedrijf. De werke lijke reden voor die ontwikkeling is dat grotere bedrijven interessanter zijn voor de industrie, waardoor een uitbouw van het gezinsbedrijf indirect een penetratie van de industrie uitlokt. Als mogelijke wettelijke regeling zou de Vestigingswet uit 1954 en de Wet erkenning tuinbouw 1961 gehanteerd kunnen worden. Via beide wetten kunnen eisen worden gesteld Gemeentelijke brandweer De Raad krijgt in deze vergadering tevens het voorstel om accoord te gaan met een wij- zigingsbesluit waarin een aantal supplementen zijn aangebracht ten aanzien van de Rechts positieregeling voor de vrijwilligers van de gemeentelijke brandweer. Ook komt een voorstel op tafel voor de aanschaf van apparatuur ten behoeve van een draadloze alarmering. De huidige alarmering wordt momenteel on gunstig geacht omdat de in het torentje van de R.K. Kerk geplaatste sirene in een zeer miserabele staat verkeert. Omdat bovendien door de sluiting van café "Het Chaamsche Wapen" niet meer voor 100% beschikt kan worden over het 2e alar- meringsnummer, adviseert het College over te gaan tot de aanschaf van apparatuur voor een draadloze alarmering. De kosten bedragen 9.982,00 en de Com missie Openbare Werken heeft gunstig gead viseerd. alsnog bouwvergunning te verlenen. De wei- geringsgronden werden in het Collegebesluit zo omschreven, dat door verkoop van het industrieterrein zonder de twee dienstwonin gen niet andermaal het recht ontleend kan worden op grond van het bestemmingsplan andermaal dienstwoningen te bouwen. Bovendien mist de woning, waarvoor de heer Govers vergunning vraagt, qua opzet, inhoud en afstand tot de bedrijfsgebouwen, het karakter van een dienstwoning. De heer Govers is van mening dat op grond van het bestemmingsplan twee dienstwonin gen per bedrijf mogen worden opgericht en hier ligt nu de konfliktstof. De meerderheid van het College blijft van mening dat er niet alleen naar de letter van de wet maar ook naar de geest gewerkt moet worden. In een uitvoerige toelichting wordt dit thema door B en W uitgewerkt waarbij tevens wordt opgemerkt dat het te bouwen "land huis" zoals het op de bouwtekening wordt genoemd, met een inhoud van maar liefst 980 m3, het karakter mist van een dienst woning. In haar voorstel komt het overigens verdeelde College tot de konklusie het bezwaar van de heer Govers ongegrond te verklaren. De Commissie Openbare Werken kan dit meerderheidsstandpunt delen en stelt voor de Raad te adviseren om het beroepschrift on gegrond te verklaren. aan kredietwaardigheid, handelskennis en vakbekwaamheid van de bedrijfsbeheerder. Overigens is een nieuwe Vestigingswet voor de gehele agrarische sector meer aan te bevelen. Deze wet mag niet in strijd zijn met de EG, wat geen gemakkelijke opgave is. Bovendien zal het tegengaan van grote bedrijfseenheden binnen de EG op juridische bezwaren stuiten. Binnen de gemeenschap zijn beperkingen van het aantal dieren per bedrijf of het aantal dieren per oppervlakte-eenheid uit den boze. Bovendien zijn dergelijke regelingen door het opzetten van een groot aantal B.V.’s makke lijk te ontwijken. Deze landbouworganisaties staan allemaal op het standpunt dat de regelingen uitvoerbaar binnen de EG moeten zijn. Ook via het planologisch beleid van de Gemeenten (bouwvoorschriften) kunnen be paalde ontwikkelingen tegengegaan worden. Door het stellen van eisen aan afmetingen van gebouwen zou het ontstaan van grotere eenheden sterk belemmerd kunnen worden. Met voornoemd beleid kunnen wel spanningen in landbouwkringen ontstaan. De boer die verboden wordt uit te breiden, maar dat zijn buurman een half jaar eerder wel zag doen, stapt ongetwijfeld naar de rechter, met alle gevolgen van dien. Kortom, een onzekere methode. Ook de in voorbereiding zijnde wijzigingen van de Hinderwet zijn even onzeker. In de toekomst zal daarbij rekening worden gehouden met cumulatieve effecten met andere bedrijven in de buurt en met toekomstige ontwikkelingen in het gebied. In verband hiermee is stankhinder van bijv, mest een.belangrijk gegeven. Daarom is dan ook te pleiten voor voorrang voor de gezinsbedrijven. En een wat mildere houding uit sociale overweging is t.a.v. gezinsbedrijven zeer ac ceptabel een aan te bevelen. Overigens ver wacht het Landbouwschap niet dat er een Vestigingswet zal komen. Ook de minister denkt aan stimuleringsmaatregelen ten gunste van het gezinsbedrijf. Dit zal vooral een versterking van de goede ontwikkelingen (sociaal-economische aspecten) van het ge zinsbedrijf moeten zijn. Daar dienen Rijks overheid, lokale overheid en landbouworgani saties op de eerste plaats voor te zorgen. Een groot probleem, maar met goede wil en wijsheid van alle partijen wel oplosbaar. Dat geeft De Boer weer moed. L I" s.L •I Niet alle lammetjes worden door de moeder grootgebracht. Ook Werner en Arno worden ingeschakeld om de fles tg geven. AS) r E SL.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1979 | | pagina 1