Molenwijk Alphen moet verkeersveiliger worden De Molenwijk Alphen en haar verwarming Kleine Rie/se Kaaikes Fel Onderzoek wijst uit: 9g! J W-z (Dus 98 suggesties? Zo ja, welke? 98 50 50 98 98 20 95 50 50 anders snelheidsbeperkende maatregelen worden getroffen? 136 ja - 2 neen - 5 geen mening Vraag 3. Bent u voor dergelijke maatregelen, waar zouden ze volgens u moeten komen? 38 waren voor verkeerdrempels, maar hadden geen mening waar deze zouden moeten komen. 91 waren voor verkeersdrempels en gaven hun mening waar deze zouden moeten komen. Vraag 4. Bent u het ermee eens dat er meer parkeer plaatsen worden aangelegd om b.v. parkeer situaties zoals die in de Weimortel, te voor komen. Zo ja, waar had u die dan gedacht? 71 hebben deze vraag met "ja" beantwoord en gaven ook suggesties waar deze zouden moeten komen - 2 antwoorden deze vraag met /'neen" - 56 hadden geen mening. Vraag 5. Hebt u meer suggesties? Zo ja, welke? 56 hadden nog andere suggesties - 73 hadden geen suggesties. Als tweede punt in de Hofstade werd genoemd de hoek van de Haverheining en de Hofstade. Na de Hofstade was de Hazenberg een goede tweede. Men had geen bepaalde voorkeur waar deze moest komen, doch de hoek Hazenberg-Papenakker en de hoek Hazenberg - Haagstuk werden een paar keer genoemd. Als derde kwam de Dorenbos uit de bus. Ook hier bleek geen voorkeur waar de drempels zouden moeten komen. Ook werden ver keersdrempels voorgesteld op de Lindenakker bij de kleuterschool, op de Molendries en de Molenstraat. Behalve bovengenoemde plaatsen werden nog enkele andere plaatsen genoemd. Over het algemeen was men niet tevreden over de bestaande verkeersdrempels in de Molendries. Deze wordt te laag bevonden. Bovendien is de mogelijkheid om er gedeeltelijk langs te rijden te groot. Bromfiet sers en fietsers storen er zich helemaal niet aan omdat zij gebruik maken van het zandpad er naast. Daarom is een drempelsluis zoals eenmaal is voorgesteld helemaal niet zo gek. Het verkeer wordt hierdoor verhinderd gebruik te maken van de naastliggende voetpaden. Verder werden de drempels in Chaam en die bij het zwembad in Baarle-Nassau als voorbeeld ge noemd. Vraag 4 Parkeerplaatsen. Als eerste werd zoals verwacht verbetering van de parkeergelegenheid op en rond de Weimortel genoemd. De volgende suggesties werden hiervoor gedaan: Parkeerhavens aan de Lindenakker. Deze zouden aangelegd kunnen worden aan de kopsekant van de woningen aan de Hofstade en de Weimortel. Een klein stuk van de beplanting zou hiervoor moeten wijken. Het trottoir zou dan opgeschoven moeten wor den en de daardoor vrijgekomen stroken langs de weg zouden dan parkeerhavens kunnen worden. Een voorbeeld hiervan zijn de parkeerhavens aan de Lindenakker, die zijn aangelegd aan de kopse kant van de woningen aan de Molenstraat. Velen zouden ook graag zien dat er parkeerhavens wer den aangelegd aan de Hofstade. Deze zouden kunnen komen daar waar de kleuterschool heeft gestaan vanaf nr. 24 richting nr. 35 aan de rech terkant van de weg. Dan waren er nog enkelen die gaarne een parkeergelegenheid zouden zien aan de Haverheining. Hiervoor zou een stukje ga zon van de kleuterschool opgeofferd moeten worden. Verder werden parkeerplaatsen voorge steld op de hoek van de Hofstade en Haagstuk, de hoek Hazenberg en Papenakker en op het ker misterrein. Het aantal verzoeken voor een verbod van het parkeren van caravans was opvallen groot. Een uitzondering hierop zou gemaakt moeten worden voor de vakantietijd. Een parkeerverbod in de straten met carports werd voorgesteld. Een parkeerverbod aan een kant van de Haverheining werd voorgesteld. Opvallend was de reactie van een aantal mensen die tegen de uitbreiding van het aantal parkeerplaatsen zijn. Met uitzondering van de De werkgroep leefbaarheid Molenwijk heeft onlangs een onderzoek verricht naar de verkeersveiligheid in de Molenwijk. Hiervoor werd gevraagd een vragenformulier in te vullen. De verwerking van al de suggesties nam nogal wat tijd in beslag omdat velen van u zeer uitgebreid op de vragen zijn ingegaan, iets dat bij de werkgroep zeer positief is overgekomen. Het resultaat van dit onderzoek willen wij hieronder bekend maken. Er werden 228 formulieren uitgedeeld. Hiervan zijn er 143 weer in ons bezit gekomen. De vragen werden als volgt beantwoord: Vraag 1. Bent u het er mee eens dat de werkgroep u vertegenwoordigt voor wat betreft het bevor deren van de verkeersveiligheid in de Molen wijk? 129 werden met "ja" beantwoord, 3 met neen, 3 blanco, 8 geen mening, waarvan op 6 toch suggesties werden gedaan en 2 helemaal geen mening hadden. Vraag 2. Bent u het ermee eens, dat er om de snelheden te beperken, verkeersdrempels of verkeersgeleiders worden aangelegd of dat er Op enkele uitzonderingen na waren de meeste wensen gelijkluidend. Wij hebben getracht hiervan een overzicht te maken dat hieronder volgt: Vraag 3. snelheidsbeperkende maatregelen. Voor deze maatregel was de belangstelling groot. Over het algemeen bleek men de voorkeur te geven aan verkeersdrempels. De behoefte aan verkeersdrempels bleek voor namelijk in de Hofstade. Het punt op de hoek van de Lindenakker en de Hofstade kwam hiervoor het meest jn aanmerking./ bewoners van de Molenwijk uitgenodigd moeten worden. Dit was een samenvatting van de meest gedane suggesties. Onze werkzaamheden zijn nog niet ten einde, er zal nog veel moeten gebeuren, maar daarover hoort u nader. Werkgroep leefbaarheid Molenwijk. 1Copy en advertenties voor "Ons Weekblad" hoeft u niet in te leveren. Dorpstraat 2, Riel, maar dat mag u! Maar dan ook uiterlijk dinsdagavonds 22.00 uurl "Maar er staat toch in de kop van Ons Weekblad: Copy en adver tenties uiterlijk woensdagmorgen in ons bezit, s.v.p."? Dat klopt, maar dat geldt dus alleen voor het inleveren OP DE DRUKKERIJ! Wij zorgen dus, dat uw copy enz. uiterlijk woensdagmorgen in Baarle-Nassau is,als u die tenminste dinsdagavond bij ons in geleverd hebt! Deze modeling, om de boze telefoontjes te voorkomen, die tegenwoordig 's woensdags- voormiddags nog al eens afgevuurd worden! Kleine advertenties, b.v. Te Koop enz..., moeten in gesloten enveloppe ingeleverd worden met bijvoeging van f 4,--. (Dus hiervoor niet aanbellen!) Van grote advertentie krijgt u een rekening thuisgestuurd! Plaatsing van verenigingsnieuws is gratisl 2. Een nieuwe jaargang is begonnen. Een tiental lezers hebben hun abonnementsgeld over 1979 al gestort! Mogen we dit jaar op een vlotte afwerking rekenen? HOE kunt u dat jaarabonnement van f 29,- voldoen? a) Sommigen hebben de Bank opdracht gegeven automatisch af te laten schrijven. Zij hebben dus geen zorgen! b) Voor de overige abonnees: Storten op giro 24 32 969 óf Rabo 1023 91 769 t.n.v. A. van den Hout, Dorpstraat 2, Riel. DUS NIET NAAR ALPHEN OF BAARLE. Hierdoor ontstaan vergissingenl c) Men kan het bedrag öök in een gesloten enveloppe bezorgen in de brievenbus Dorp straat 2, Riel, waarna u een bewijsje thuis gebracht wordt dat u betaald hebt. d) Na 1 maart a.s. wordt het bedrag bij u opgehaald, verhoogd met f 1,- incasso kosten. 3. Er zijn nog enkele kalenders 1979 ver krijgbaar, uitgegeven door nze Heemkunde kring. Zoals u wel bekend zal zijn, is deze kalender een prachtige uitvoering met 25 foto's geïllustreerd uit Alphen en Riel. Een mooie verzameling van oude "dorps gezichten", en tevens....een mooie steun voor onze vereniging. Prijs per stuk f 2,50. Geeft u even een berichtje door aan Dorpstraat 2, Riel? Wij zorgen dat de kalender bij u thuis bezorgd wordt! Weimortel waren er genoeg parkeerplaatsen, als iedereen de auto zoveel mogelijk in de carports parkeert of op eigen terrein of op parkeerplaatsen. Bovendien zouden er door het maken van parkeerplaatsen groenstroken opgeofferd moeten worden. Door middel van folder en misschien het Molentje zouden de eigenaren van motorvoertuigen verzocht kunnen worden dit onhandige parkeren zoveel mogelijk na te laten. Vraag 5. Andere suggesties. Woonerf. Enkelen hadden de suggestie om van de Molenwijk of een gedeelte daarvan een woonerf te maken. Hekken bij het begin en het uiteinde van de tegelpaden. Acht keer is voorgesteld om hekken te plaatsen aan het begin en einde van de tegelpaden rond de huizenblokken. Uit de reactie van de voorsteller bleek dat kinderen op fietsjes en op rijdend speelgoed zonder te kijken of vaart te minderen de weg opvliegen. Dit levert een enorm gevaar op. Eenmaal werd verzocht, vermoedelijk door een bewoner van de Hoogt, maatregelen te nemen tegen het misbruik maken van het tegelpad door gemotoriseerd verkeer. Doorgaand verkeer. Verzocht werd om doorgaand verkeer uit de wijk te weren, dit zou door middeld van verkeersborden moeten worden aangegeven. Eenrichtingsverkeer. Enkele suggesties werden gedaan om gedeel telijk éénrichtingsverkeer toe te passen. Snelheidsbeperking. Enkele stellen voor in de Molenwijk een maximum snelheid in te voeren. Deze moet tussen de 20 en 30 km worden. Verkeervoorlichting. Een aantal suggesties werden gedaan om de bewoners van de Molenwijk verkeersvoorlich- ting te geven welke voornamelijk te maken heeft met de veiligheid van het kind in het verkeer. Voorlichting aan eigen kinderen. Er is ook voorgesteld om de ouders te verzoeken om hun kinderen te wijze op gevaarlijke verkeerssituaties in de Molenwijk. Met name geldt dit voor jeugdige bromfietsers en autorijders. Ook zou men fietswedstrijden door kinderen in de buurt beperkt of zelfs verboden willen zien. Het zonder te kijken de weg oprennen vanuit de carports is ook één van de gevaarlijke situaties. Plattegrond van de Molenwijk aan de invals wegen. Voorgesteld werd om plattegronden van de Molenwijk aan de invalswegen van de Molen wijk te plaatsen. Dit zou het bepalen van de route vereenvoudigen en het hinderlijk heen en weer rijden in de smalle straat beperken. Hoorzitting. Diverse malen werd verzocht om een hoorzit ting. Hiervoor zouden een verkeersdeskun- dige, leden van het gemeentebestuur en de rw De gemeente wil 250 gemeentewoningen van warmte-iso/atie gaan voorzien. En dat moet een belangrijke energiebesparing opleveren. Kan wel zijn, zei mevr. Janssen, tij dens de begrotingsvergadering, maar dan zullen zeker ook de verbindingsbuizen van de blokverwarming c.q. centrale wijkverwarming onder straten en gazons eveneens geïsoleerd moeten worden, want zolang de ontsnapte warmte zwarte sporen door de witte sneeuw trekt, is er iets niet in orde. Onze fotograaf legde dit verschijnsel voor de twijfelaars vast. Een beter bewijs is moeilijk denkbaar. foto: Jaap Homan, Alphen. 1 -»■'* i BS#S!

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1979 | | pagina 9