Molenwijk Alphen moet verkeersveiliger worden
De Molenwijk Alphen en haar
verwarming
Kleine Rie/se Kaaikes
Fel
Onderzoek wijst uit:
9g!
J
W-z
(Dus
98
suggesties? Zo ja, welke?
98
50
50
98
98
20
95
50
50
anders snelheidsbeperkende maatregelen
worden getroffen?
136 ja - 2 neen - 5 geen mening
Vraag 3.
Bent u voor dergelijke maatregelen, waar
zouden ze volgens u moeten komen?
38 waren voor verkeerdrempels, maar hadden
geen mening waar deze zouden moeten
komen.
91 waren voor verkeersdrempels en gaven hun
mening waar deze zouden moeten komen.
Vraag 4.
Bent u het ermee eens dat er meer parkeer
plaatsen worden aangelegd om b.v. parkeer
situaties zoals die in de Weimortel, te voor
komen. Zo ja, waar had u die dan gedacht?
71 hebben deze vraag met "ja" beantwoord en
gaven ook suggesties waar deze zouden
moeten komen - 2 antwoorden deze vraag met
/'neen" - 56 hadden geen mening.
Vraag 5.
Hebt u meer suggesties? Zo ja, welke?
56 hadden nog andere suggesties - 73 hadden
geen suggesties.
Als tweede punt in de Hofstade werd
genoemd de hoek van de Haverheining en de
Hofstade. Na de Hofstade was de Hazenberg
een goede tweede. Men had geen bepaalde
voorkeur waar deze moest komen, doch de
hoek Hazenberg-Papenakker en de hoek
Hazenberg - Haagstuk werden een paar keer
genoemd.
Als derde kwam de Dorenbos uit de bus. Ook
hier bleek geen voorkeur waar de drempels
zouden moeten komen. Ook werden ver
keersdrempels voorgesteld op de Lindenakker
bij de kleuterschool, op de Molendries en de
Molenstraat. Behalve bovengenoemde
plaatsen werden nog enkele andere plaatsen
genoemd. Over het algemeen was men niet
tevreden over de bestaande verkeersdrempels
in de Molendries. Deze wordt te laag
bevonden. Bovendien is de mogelijkheid om er
gedeeltelijk langs te rijden te groot. Bromfiet
sers en fietsers storen er zich helemaal niet aan
omdat zij gebruik maken van het zandpad er
naast. Daarom is een drempelsluis zoals
eenmaal is voorgesteld helemaal niet zo gek.
Het verkeer wordt hierdoor verhinderd gebruik te
maken van de naastliggende voetpaden. Verder
werden de drempels in Chaam en die bij het
zwembad in Baarle-Nassau als voorbeeld ge
noemd.
Vraag 4 Parkeerplaatsen.
Als eerste werd zoals verwacht verbetering
van de parkeergelegenheid op en rond de
Weimortel genoemd. De volgende suggesties
werden hiervoor gedaan: Parkeerhavens aan
de Lindenakker. Deze zouden aangelegd
kunnen worden aan de kopsekant van de
woningen aan de Hofstade en de Weimortel.
Een klein stuk van de beplanting zou hiervoor
moeten wijken.
Het trottoir zou dan opgeschoven moeten wor
den en de daardoor vrijgekomen stroken langs de
weg zouden dan parkeerhavens kunnen worden.
Een voorbeeld hiervan zijn de parkeerhavens aan
de Lindenakker, die zijn aangelegd aan de kopse
kant van de woningen aan de Molenstraat. Velen
zouden ook graag zien dat er parkeerhavens wer
den aangelegd aan de Hofstade. Deze zouden
kunnen komen daar waar de kleuterschool heeft
gestaan vanaf nr. 24 richting nr. 35 aan de rech
terkant van de weg. Dan waren er nog enkelen
die gaarne een parkeergelegenheid zouden zien
aan de Haverheining. Hiervoor zou een stukje ga
zon van de kleuterschool opgeofferd moeten
worden. Verder werden parkeerplaatsen voorge
steld op de hoek van de Hofstade en Haagstuk,
de hoek Hazenberg en Papenakker en op het ker
misterrein.
Het aantal verzoeken voor een verbod
van het parkeren van caravans was opvallen
groot. Een uitzondering hierop zou gemaakt
moeten worden voor de vakantietijd.
Een parkeerverbod in de straten met carports
werd voorgesteld. Een parkeerverbod aan een
kant van de Haverheining werd voorgesteld.
Opvallend was de reactie van een aantal
mensen die tegen de uitbreiding van het aantal
parkeerplaatsen zijn. Met uitzondering van de
De werkgroep leefbaarheid Molenwijk heeft
onlangs een onderzoek verricht naar de
verkeersveiligheid in de Molenwijk. Hiervoor
werd gevraagd een vragenformulier in te
vullen. De verwerking van al de suggesties
nam nogal wat tijd in beslag omdat velen van u
zeer uitgebreid op de vragen zijn ingegaan,
iets dat bij de werkgroep zeer positief is
overgekomen. Het resultaat van dit onderzoek
willen wij hieronder bekend maken.
Er werden 228 formulieren uitgedeeld. Hiervan
zijn er 143 weer in ons bezit gekomen.
De vragen werden als volgt beantwoord:
Vraag 1.
Bent u het er mee eens dat de werkgroep u
vertegenwoordigt voor wat betreft het bevor
deren van de verkeersveiligheid in de Molen
wijk?
129 werden met "ja" beantwoord,
3 met neen,
3 blanco,
8 geen mening, waarvan op 6 toch suggesties
werden gedaan en 2 helemaal geen mening
hadden.
Vraag 2.
Bent u het ermee eens, dat er om de
snelheden te beperken, verkeersdrempels of
verkeersgeleiders worden aangelegd of dat er
Op enkele uitzonderingen na waren de meeste
wensen gelijkluidend. Wij hebben getracht
hiervan een overzicht te maken dat hieronder
volgt:
Vraag 3. snelheidsbeperkende maatregelen.
Voor deze maatregel was de belangstelling
groot. Over het algemeen bleek men de
voorkeur te geven aan verkeersdrempels. De
behoefte aan verkeersdrempels bleek voor
namelijk in de Hofstade. Het punt op de hoek
van de Lindenakker en de Hofstade kwam
hiervoor het meest jn aanmerking./
bewoners van de Molenwijk uitgenodigd
moeten worden.
Dit was een samenvatting van de meest
gedane suggesties.
Onze werkzaamheden zijn nog niet ten einde,
er zal nog veel moeten gebeuren, maar
daarover hoort u nader.
Werkgroep leefbaarheid Molenwijk.
1Copy en advertenties voor "Ons Weekblad"
hoeft u niet in te leveren. Dorpstraat 2, Riel,
maar dat mag u! Maar dan ook uiterlijk
dinsdagavonds 22.00 uurl "Maar er staat toch
in de kop van Ons Weekblad: Copy en adver
tenties uiterlijk woensdagmorgen in ons bezit,
s.v.p."?
Dat klopt, maar dat geldt dus alleen voor het
inleveren OP DE DRUKKERIJ!
Wij zorgen dus, dat uw copy enz. uiterlijk
woensdagmorgen in Baarle-Nassau is,als
u die tenminste dinsdagavond bij ons in
geleverd hebt!
Deze modeling, om de boze telefoontjes te
voorkomen, die tegenwoordig 's woensdags-
voormiddags nog al eens afgevuurd worden!
Kleine advertenties, b.v. Te Koop enz...,
moeten in gesloten enveloppe ingeleverd
worden met bijvoeging van f 4,--. (Dus
hiervoor niet aanbellen!)
Van grote advertentie krijgt u een rekening
thuisgestuurd!
Plaatsing van verenigingsnieuws is gratisl
2. Een nieuwe jaargang is begonnen. Een
tiental lezers hebben hun abonnementsgeld
over 1979 al gestort!
Mogen we dit jaar op een vlotte afwerking
rekenen? HOE kunt u dat jaarabonnement van
f 29,- voldoen?
a) Sommigen hebben de Bank opdracht
gegeven automatisch af te laten schrijven. Zij
hebben dus geen zorgen!
b) Voor de overige abonnees:
Storten op giro 24 32 969 óf
Rabo 1023 91 769 t.n.v. A. van den Hout,
Dorpstraat 2, Riel. DUS NIET NAAR ALPHEN
OF BAARLE. Hierdoor ontstaan vergissingenl
c) Men kan het bedrag öök in een gesloten
enveloppe bezorgen in de brievenbus Dorp
straat 2, Riel, waarna u een bewijsje thuis
gebracht wordt dat u betaald hebt.
d) Na 1 maart a.s. wordt het bedrag bij u
opgehaald, verhoogd met f 1,- incasso
kosten.
3. Er zijn nog enkele kalenders 1979 ver
krijgbaar, uitgegeven door nze Heemkunde
kring. Zoals u wel bekend zal zijn, is deze
kalender een prachtige uitvoering met 25
foto's geïllustreerd uit Alphen en Riel.
Een mooie verzameling van oude "dorps
gezichten", en tevens....een mooie steun voor
onze vereniging. Prijs per stuk f 2,50. Geeft u
even een berichtje door aan Dorpstraat 2, Riel?
Wij zorgen dat de kalender bij u thuis bezorgd
wordt!
Weimortel waren er genoeg parkeerplaatsen,
als iedereen de auto zoveel mogelijk in de
carports parkeert of op eigen terrein of op
parkeerplaatsen. Bovendien zouden er door
het maken van parkeerplaatsen groenstroken
opgeofferd moeten worden. Door middel van
folder en misschien het Molentje zouden de
eigenaren van motorvoertuigen verzocht
kunnen worden dit onhandige parkeren zoveel
mogelijk na te laten.
Vraag 5. Andere suggesties.
Woonerf.
Enkelen hadden de suggestie om van de
Molenwijk of een gedeelte daarvan een
woonerf te maken.
Hekken bij het begin en het uiteinde van de
tegelpaden. Acht keer is voorgesteld om
hekken te plaatsen aan het begin en einde van
de tegelpaden rond de huizenblokken. Uit de
reactie van de voorsteller bleek dat kinderen
op fietsjes en op rijdend speelgoed zonder te
kijken of vaart te minderen de weg opvliegen.
Dit levert een enorm gevaar op. Eenmaal werd
verzocht, vermoedelijk door een bewoner van
de Hoogt, maatregelen te nemen tegen het
misbruik maken van het tegelpad door
gemotoriseerd verkeer.
Doorgaand verkeer.
Verzocht werd om doorgaand verkeer uit de
wijk te weren, dit zou door middeld van
verkeersborden moeten worden aangegeven.
Eenrichtingsverkeer.
Enkele suggesties werden gedaan om gedeel
telijk éénrichtingsverkeer toe te passen.
Snelheidsbeperking.
Enkele stellen voor in de Molenwijk een
maximum snelheid in te voeren. Deze moet
tussen de 20 en 30 km worden.
Verkeervoorlichting.
Een aantal suggesties werden gedaan om de
bewoners van de Molenwijk verkeersvoorlich-
ting te geven welke voornamelijk te maken
heeft met de veiligheid van het kind in het
verkeer.
Voorlichting aan eigen kinderen.
Er is ook voorgesteld om de ouders te
verzoeken om hun kinderen te wijze op
gevaarlijke verkeerssituaties in de Molenwijk.
Met name geldt dit voor jeugdige bromfietsers
en autorijders. Ook zou men fietswedstrijden
door kinderen in de buurt beperkt of zelfs
verboden willen zien. Het zonder te kijken de
weg oprennen vanuit de carports is ook één
van de gevaarlijke situaties.
Plattegrond van de Molenwijk aan de invals
wegen.
Voorgesteld werd om plattegronden van de
Molenwijk aan de invalswegen van de Molen
wijk te plaatsen. Dit zou het bepalen van de
route vereenvoudigen en het hinderlijk heen
en weer rijden in de smalle straat beperken.
Hoorzitting.
Diverse malen werd verzocht om een hoorzit
ting. Hiervoor zouden een verkeersdeskun-
dige, leden van het gemeentebestuur en de
rw
De gemeente wil 250 gemeentewoningen van warmte-iso/atie gaan voorzien. En dat
moet een belangrijke energiebesparing opleveren. Kan wel zijn, zei mevr. Janssen, tij
dens de begrotingsvergadering, maar dan zullen zeker ook de verbindingsbuizen van
de blokverwarming c.q. centrale wijkverwarming onder straten en gazons eveneens
geïsoleerd moeten worden, want zolang de ontsnapte warmte zwarte sporen door de
witte sneeuw trekt, is er iets niet in orde. Onze fotograaf legde dit verschijnsel voor de
twijfelaars vast. Een beter bewijs is moeilijk denkbaar.
foto: Jaap Homan, Alphen.
1
-»■'* i
BS#S!