a. openbare Lj bibliotheek o baarle ba parochie i/an de H. Antonins en de abdij nan Tongerlo in Vrijdag 6 oktober 1978 - nr. 3589 1 Nieuws- en Advertentieblad voor Alphen en Riel - Baarle-Nassau - Baarle-Hertog en Chaam Kleuterkursus Wit-Gele Kruis Uiico ten Samen kerk zijn, toen, nu en in de toekomst! ii A 'A IN EN r ïtcii! FRANKERING BIJ ABONNEMENT BAARLE-NASSAU ik SO .'ii en Jubileum viering 1978 Chaam aas arasma© Uitgave van Drukkerij Emiel de Jong BV. - Tel. 04257-9235* - Postbus 8 Baarle-Nassau drieënzeventigste jaargang Copy en advertenties uiterlijk woensdagmorgen in ons bezit s vp. Voor Baarle: Roosakkerstraat 7 - Giro: 1115780 Voor Alphen: "De Nieuwe Magneet" Raadhuisstraat 20 - Alphen - Tel. 04258-1721 Voor Chaam: A. de Jong - Wolfs donk 7 - Chaam - Tel. 01619-1767 Voor Riel: A. v.d. Hout - Dorpsstraat 2 Riel Tel. 04248-296 - Voor België: PVBA de Jong - Hoogbraak 2 - Baarle-Hertog. hierbij delen wij u mede dat de Kleutercursus begint op dinsdagavond 17 oktober om 8 uur in het Wit Gele Kruis gebouw Dorpstraat 20. Wij verzoeken u op tijd aanwezig te zijn. Zijn opvolger moet hier heel wat geleden hebben. Hij was maar twee jaar pastoor en was meestal ziek. Maar hij heeft zijn lijden manmoedig gedragen, zegt het Memoriale. Jeroen van Blockhoven, zo was zijn naam, moest het ook nog meemaken dat zijn been werd geamputeerd. Welke medicijnen werden voorgeschreven door de artsen Luyens en Betinx weten we uit de rekening van apothe ker Hendrik Willems. De rekening, groot 68 gulden en 13 stuivers werd opgemaakt op de dag van het overlijden van de pastoor 28 oktober 1670. Ze werd betaald op 4 juli 1671. Als je dan weer verder leest, wordt meteen je neus op de harde feiten van de historie gedrukt... het samenleven van katholieke en reformatorische christenen was niet altijd even gemakkelijk. Pastoor Augustinus Somers wist daar van mee te spreken. Hij was op 8 november 1670 in Chaam benoemdJn in 1684 moest hij gaan vluchten naar voor hem veiliger oorden. Onze informatie-bron zegt: "omdat de ketters tegen zijn persoon samenspanden en omdat hij door de magistraat veroordeeld was om zijn tong met een gloeiend ijzer te laten doorboren. Over pastoor Paulinus Coomans lezen we dat hij een waarlijk vredelievend man was; hij was een ijverig priester, was een graag gehoord prediker en was erg geliefd als biechtvader. Jeroen Smittens wordt getypeerd als "een man van grote trouw en vroomheid" en van pastoor Marcus Maesen, die in 1766 stierf, wordt opgetekend dat hij een waardig man was: vir gravis. Wat hebben al deze mensen voor Chaam betekend? We weten het niet precies, leder zal wel naar eigen aard en aanleg getracht hebben de mensen voor te gaan in het beleven van het evangelie. Wat wel vast staat, zijn twee feiten: dat de abdij Tongerlo er heel wat voor over heeft gehad om de parochies die aan haar zorgen waren toevertrouwd, van goed ge trainde priesters te voorzien. En ten tweede dat de theologische opleiding die deze kregen in het algemeen van hoog niveau was. Mag ik u een voorbeeld aanhalen ter illustratie van mijn eerste bewering? Toen het vredes verdrag van Münster - om een einde te maken aan de Tachtigjarige Oorlog - het oude Her togdom Brabant in twee gebieden ging opde len, verloor Tongerlo, ten noorden van de nieuwe grenslijn 18 parochies. Voor die tijd bedienden de kanunniken van Tongerlo er 30. In 1653 werden aan de abdij Tongerlo de goederen, huizen en tienden teruggeschonken die zijn in de Baronie van Breda in bezit had: met name te Alphen, Chaam, Kleinzundert, Nispen en Roosendaal. Dat was het gevolg van een uitspraak die werd gedaan door de Spaanse afgezant bij de Staten Generaal van de Verenigde Nederlanden, een mén die als scheidsrechter was aanvaard door de prins van Oranje en door de abt van Tongerlo. Deze goederen werden teruggeschonken op voor waarde dat de abdij zou instaan voor het onderhoud van de Reformatorische predi kanten van Alphen, Zundert, Nispen en Roosendaal. Per persoon kostte dit onderhoud 600 gulden per jaar. Dat de abdij haar verplichtingen trouw heeft vervuld, blijkt uit de stukken in het abdij-archief. Zo heeft de abdij van Tongerlo dan ook nog bijgedragen tot de vestiging van de reformatorische gemeenten in dit gebied... De vraag of dat in die tijd met veel enthousiasme gebeurde, moet misschien wel negatief worden beantwoord. Mag ik nog een laatste woord zeggen over de theologische opleiding die de toekomstige pastoors kregen? In 1970 en 1971 werd het resultaat gepubliceerd van een zeer uitgebreid onderzoek naar de intellectuele vorming die aan de kloosterlingen van Tongerlo werd gegeven. Mevrouw H. de Ridder-Symoens en Professor Ludo Milis, van de Rijksuniversiteit te Gent, die het onderzoek deden, kwamen tot de vaststelling dat in de 15e en 16e eeuw ongeveer 105 kloosterlingen van de abdij een universitaire vorming kregen aan de hoge scholen van Keulen, Parijs, Orléans en later vooral Leuven. Van deze 105 zijn er 83 recht streeks werkzaam geweest in de zielzorg op de parochies die aan de zorg van de abdij waren toevertrouwd. Uit dit feit menen zij te mogen concluderen dat de intellectuele vorming op hoog niveau hoofdzakelijk werd gegeven in functie van de pastorale bedieningen waarmee de kloosterlingen van Tongerlo zouden wor den belast. Na een korte periode van moei lijkheden in de 2e helft van de 16e eeuw, toen de abdij Tongerlo als dotatie werd gehecht aan de nieuwe bisschopszetel van Den Bosch, gaat in de 17e eeuw deze trend verder. Naast vorming aan universiteiten zorgde de abdij school, waar bekende theologen van buiten de abdij doceerden, dat de priesters die het volk zouden moeten voorgaan geen onwetenden, en cultureel onderontwikkelden waren... In de hogergenoemde studie stellen de beide schrij vers vast: "de kritiek van de Reformatie dat de geestelijken in de zielzorg op een te laag niveau stonden, was te Tongerlo reeds lang achterhaald voor de beweging van de Refor matie opkwam", (p. 329) En in 1627 mocht de bisschop van 's Her- togenbosch, Ophovius, aan de abt van Ton gerlo schrijven: Een plicht is het voor ons naar vermogen de lof van de Tongerlose paro- chiezielzorgers te verkondigen... Velen, uit muntend door hun wetenschap en door hun geleerde geschriften, schitteren als sterren te midden van de duisternis onzer eeuw. Dank aan de wijze en voorzichtige zorg van de abt en de kloosteroversten, worden vele jongelin gen van bijzondere begaafdheid aan diverse universiteiten in godsvrucht en wetenschap opgeleid, om later in de pastorale bedieningen dienstbaar te kunnen zijn", (geciteerd bij W. Van Spilbeek, "De abdij van Tongerlo" p. 434-435). Wat heeft Tongerlo voor Chaam betekend? Het is zo moeilijk om na te gaan. Het is ook helemaal niet nodig dit te gaan onderzoeken. Eeuwenlang hebben mensen uit onze abdij- gemeenschap, naar best vermogen, leiding, bemoediging, onderricht gegeven aan mensen uit uw parochiegemeenschap, aan uw voor vaderen. Ze hebben gepoogd hun geloof voor te leven in goede en in kwade dagen. Waarschijnlijk ook met wisselend succes. Samen met u wil ik hen allen in dankbaarheid gedenken in deze feestbijeenkomst. In naam van onze abdijgemeenschap, die heel wat stormen heeft mogen overleven in haar bijna 850-jatig bestaan, wil ik tot slot aan u, pastoor Backx, en aan alle leden van uw parochie, zeggen, dat wij, de abdijgemeen schap van Tongerlo, u toewensen dat het woord van de Heer, de liefde van Zijn Geest, de eenheid en vrede die de vrucht zijn van de Liefde, onder u mogen wonen. -Z--- Tijdens de feestvergadering in de kerk op 17 september j.l. zou door de heer Dr. L.G. van Dijck, archivaris van de Abdij van Tongerlo een toespraak gehouden worden over de verhouding Abdij van Tongerlo en onze -Chaamse Parochie. Wegens een plotseling sterfgeval in zijn familie was de heer van Dijck helaas verhinderd om zijl rede uit te spreken. Vandaar dat wij nu in "Ons Weekblad" alsnog zijn toespraak publiceren in het kader van "Samen Kerk zijn, toen, nu en in de toe komst 11 tot en met 12 oktober is het kinderboeken week. Naar aanleiding hiervan wordt 18 oktober het kinderboekenweek feest ge - houden in de bibliotheek van Baarle. Het feest begint om 2 uur in de aula van het SOB gebouw met een film. Deze film is bedoeld voor alle kinderen. Na de film is er een kinder boekenweek feest voor kinderen van 6-12 jaar. Wat dit echter inhoudt is een verrassing. Voor dit feest moet men wel een toegangskaart hebben. Deze zijn gratis af te halen in de bibliotheek. Het kinderleesprogramma (ook naar aanleiding van de kinderboekenweek) duurt tot 18 oktober. De boomblaadjes kunnen dus uiterlijk 17 oktober worden inge leverd. Vanwege het kinderboekenweek feest zal de bibliotheek op woensdag 18 oktober gesloten zijn. Ruim zes eeuwen lang hebben er betrekkingen bestaan tussen Chaam en de norbertijnen abdij van Tongerlo. In 1175 kwam de abdij van Tongerlo in het bezit van de kerk van Alphen, aten, met haar afhankelijke kapellen waaronder de StlAntonius kapel te Chaam. In 1834 vertrok de laatste norbertijner pastoor, Ivo Lebon, naar zijn nieuwe standplaats in Roosendaal. Eeuwenlang heeft de abdij Tongerlo verant woordelijkheid gedragen voor het welzijn van deze parochie. Dat was voor onze abdij- gepneenschap reden te over om vandaag bij deze feestviering aanwezig te zijn. En op uitnodiging van de organisatoren van de Jubi leumviering wil ik hier graag met u even terugkijken op de voorbije eeuwen. Maar, wat misschien nog belangrijker is, mag ik, op gropd van de eeuwenlange verbondenheid tussen uwe parochie-gemeenschap en onze abdijgemeenschap, met u naar de toekomst kijken en u allen toewensen dat naar het woord van Paulus (Filippenzen 2,1) de ge meenschap van de Geest in uw midden moge worden. Ik ben niet genoeg vertrouwd met de ge- scjiedenis van uw parochie om een volledig beeld te schetsen van het leven van de Chaamse gemeente in de voorbije eeuwen. Ik heb me alleen maar afgevraagd wat heeft de abdij van Tongerlo voor Chaam betekend? Als je naar het begin van de betrekkingen kijkt, dan zou je de indruk kunnen krijgen dat Chaam een onderdeeltje is geweest van het uitgestrekte bezit aan kerken, gronden en rechten waarvan de kloosters in de middel eeuwen leefden. Voor zo ver mij bekend, hebben de volgelingen van Norbert van Gennep zich gedistancieerd van bestaande gewoonten en praktijken door zelf, met eigen priesters, de zielzorg ter harte te nemen in de kerken die zij in bezit kregen. Het bezit van kerken was zeker niet in de eerste plaats een bron van inkomsten. Of de abten van Tongerlo er altijd met de nodige aandacht voor gezorgd hebben dat er priesters beschikbaar werden gesteld voor de bediening van de parochie van Chaam heb ik niet kunnen nagaan. Bij een vluchtig onder- TTc jLoek van de archiefstukken die in de abdij van Tongerlo bewaard worden, vond ik een brief van de bisschop van Antwerpen, die in 1613 de abt van Tongerlo in mooie latijnse vol zinnen een standje geeft: het is de bisschop ter ore gekomen dat het in Chaam niet zo best gaat, en daarom wordt de abt van Tongerlo belee-j maar dringend verzocht zo vlug tpoglelijk een pastoor aan te stellen. Debisschop heeft later geen reden tot klagen gehad Dat blijkt uit het 17e eeuwse Memo- %Bdat in ons archief wordt bewaard. Dit Memoriale is een interessant hand-geschreven ooeli waarin alles werd opgetekend wat de Kloosterlingen van de abdij aan taken opge- otage kregen. Bij de meeste staat ook vermeld of ze die taken goed vervuld hebben. Maar dan moet je wel tussen de lijnen lezen. n dit Memoriale vond ik de lijst van alle Pastoors van Chaam van 1639 tot 1834. watlhebben deze mensen voor de parochie van Chaam betekend? Het is zo moeilijk dat te entprhaien. De informatie die daarover te inde is, is zo schaars en noodzakelijkerwijze uitd° H°e ^un ie trouwens in woorden hot *en wat een mens voor een andere kan riamfcnen' ^et 's n'et het woord van de mens in Iruk maakt, maar zijn hele zijn, zijn hele Persoonlijkheid. be dan maar gaan lezen... de bondige efbeschrijving van de pastoors van aapi. En dan gebeurt het vaak dat je deze Ajen U't 'an9 vervlogen tijden plotseling z'et -- een vaag beeld, waarvan de ntouren steeds scherper worden. e?„ïrAe Past°or van het lijstje, Frederik van dio m°et een fikse baas geweest zijn hoh i iaar de parochie heeft geleid. Ik zo be indruk dat hij geen makkelijke man ctnui bossier puilt uit van de proces- stukfsn. H

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1978 | | pagina 1