Bewapeningswedloop
is een schandaal
BH*?* /TG
in het begin schiep god...
I
H.H. Landbouwers
Gemeente
Baarle-Nassau
II
Hervormde
Gemeente Chaam
Twee /cursussen
voor agrariërs
I
le
Paus Paulus tot Verenigde Naties:
Gemeente
Baarle-Nassau
Gymclub Ulicoten
Gemeentehuis
besloten
Méér zijn
•4
ij
f
„Abraham heeft geluisterd
^7.
alphen en riel
sn
gemeente
alphen en riel
MET
Y
ov
Spreekuur Openbare Werken:
Elke dinsdag en donderdag
van 9.00 tot 10.00 uur.
nu
at
Spreekuur Bouwtoezicht:
Dagelijks van 9.00 tot 10.00 uur.
Openstelling vuilstortplaats:
Elke maandag en donderdag van
8.00 tot 11.30 uur.
Gemeentehuis open:
van 8.30 tot 12.30 uur;
na de middag gesloten.
SPREEKUUR BURGEMEESTER
Maandag 4 september 1978:
gemeente
Een andere pijler die een ge
zond geestelijk leven moet
ondersteunen is: de kracht
om al je gaven en talenten
zoveel mogelijk tot ontwikke
ling te brengen.
Dit is trouwens een christe
lijke opdracht.
Christus leerde dat we God
moesten dienen met geheel
ons verstand, geheel onze wil,
geheel ons hart en al onze
krachten. Dat is nogal wat.
God dienen met geheel ons
verstand. Ik denk hierbij aan
wat een jongen eens tegen me
zei: „Mijn verstand, dat is
nog zo goed als nieuw: Ik heb
het nog bijna niet gebruikt”.
Dat is natuurlijk niet de be
doeling.
Geheel onze wil.
Het is echt niet zo dat je alles
kunt wat je wilt. Waar een wil
is, is een weg, is maar betrek
kelijk waar. Vaak wil je veel
meer dan je in feite kunt.
We lijden niet alleen aan on
wil, onkunde, maar ook aan
onmacht.
Geheel ons hart.
Het lied van de Beatles blijft
altijd waar: „AU you need is
love, love is all you need".
De liefde is de wortel en het
hart van heel de scheppino.
Zij is de bloedsomloop van
de menselijke geschiedenis.
De liefde is sterker dan de
dood, zegt de bijbel.
Kijk maar naar mensen als
Dom Helder Camara en
Moeder Teresa van Calcutta.
Blijft de mens niet vaak on
der dé maat, onder zijn maat
Zou Harvey Cox, de Ameri
kaanse theoloog gelijk heb
ben als hij schrijft: „Ik geloof
dat bij 'n nauwkeurig onder
zoek van de bijbelse bronnen
zal blijken dat de grootste
zwakheid van de mens niet
zijn trots is.
Het is niet zijn poging om
méér te zijn dan een mens.
Het is veel meer zijn traag
heid om alles te zijn waartoe
hij eigenlijk geschapen is”
srs
jtei
Vj
rr
>m[
it
uit
reil
ana
ïlbd
Fn
insk
J'
Baai
Vet
aerts
ning
Gemeentesecretarie.
Riet en Nel.
4
ABONNEMENT RAADSSTUKKEN
maandelijkse toezending agenda
notulen: f 15,-per jaar.
even
jilze
Jong
irecie
gadei
:e gr®
t best
GEMEENTEHUIS TEL. 04258-1235
iedere werkdag 's morgens van
negen tot twaalf uur geopend,
iedere woensdagmiddag - van twee
tot vier uur - is in de brandweer-
garage te Riel een ambtenaar aan
wezig voor de afhandeling van een
voudige zaken zoals paspoorten,
rijbewijzen, uittreksels en
dergelijke.
SPREEKUUR BURGEMEESTER
te Riel: in de Zwade, iedere 1e en 3e
donderdag van de maand
's morgens van elf tot twaalf uur;
te Alphen: gemeentehuis, na - tele
fonische - afspraak.
SPREEKUUR WETHOUDERS
na - telefonische - afspraak aan
huis.
wethouder A. v. Merrienboer,
Irenestraat 2 te Riel, tel. 04248-302;
wethouder J. de Jong,
Kwaalburg 10 te Alphen,
tel. 04258-1278.
SPREEKUUR AMBTENAAR
BOUWTOEZICHT
te Riel: in de Zwade, iedere 1e en 3e
donderdag van de maand 's mor
gens van half twaalf tot twaalf uur;
te Alphen: gemeentehuis, na - tele
fonische - afspraak.
RAADSVERGADERING
- in principe - iedere 4e vrijdag van
de maand, 's avonds om half negen.
OPENSTELLING
VUILNISSTORTPLAATSEN
te Alphen: iedere woensdagmiddag
van twee tot vier uur;
iedere zaterdagochtend van negen
tot half twaalf.
te Riel: iedere woensdagochtend
van half tien tot half twaalf;
iedere zaterdagochtend van negen
tot half twaalf.
OPHALEN HUISVUIL
te Alphen: iedere dinsdag - vanaf
acht uur 's morgens;
te Riel: iedere dinsdag - vanaf acht
uur 's morgens - met uitzonde
ring van: Leykant II, de Ronde
Akkers, Dorpstraat - vanaf Til-
burgseweg - en Zandeind: iedere
woensdag - vanaf acht uur
's morgens.
OPHALEN GROF HUISVUIL
zowel te Alphen als te Riel:
iedere eerste donderdag van de
maand - vanaf acht uur 's morgens.
is;
rs-
aarhl
n H
sept
jen.
elkorr
1 -ii
I. f!
rica
I- 0
1341
irissel
□ijdral
aarod
lissiol
isteeJ
sgint
lorjaal
u wei
mord
Bij g
i naai
>te gr
I. Br
aten.
half 1
bij g
derda
twd
d. B
twijf^
ta zijn
b.|
rg-l
Ulicoten (Wit-gele-kruisgebouw)
van 10.00 -11.00 uur;
Baarle-Nassau (gemeentehuis)
van 11.15 -12.30 uur.
Elk jaar proberen we als agrarische afdeling in
de scholengemeenschap, enkele cursussen in
de streek op de school te organiseren. Dit jaar
denken we daarbij aan:
1e Lascursus voor beginners: Eisen: L.A.S.
diploma of 21 jaar met 3 jaar praktijk in de
LAndbouw.
Duur: 24 avonden vna 3 lesuren.
Aantal deelnemers: minstens 10 en maximaal
12.
2e. Cursus steen- en cementwerk. Eisen:
L.A.s. diploma of 21 jaar. Duur: 24 avonden
van 3 lesuren.
Aantal deelnemers minstens 10. Mocht u als
lid van de plaatselijke organisatie (Boerenbond
of A.J.W.) belangstelling hebben, meldt u dan
spoedig aan. U kunt zich ook aanmelden bij de
Heer van Nuland van de afd. Agra van de
Scholengemeenschap in Alphen.
Dit kan telefonisch: 04258-1570.
Mocht u belangstelling hebben voor andere
cursussen, dan willen we ons best doen om
deze alsnog te organiseren.
nba
DOlS
in
.4
Donderdag 7 september begint de gym weer.
Voor de ouderen om half 8. Voor de jongeren
om half 9. Wilt u a.u.b. de eerste of tweede les
uw contributiegeld meebrengen.
r: K|
igravl
eden
Evenals voorgaande jaren zijn wij voornemens
een aantal waterlopen of gedeelten hiervan,
een grondige schoonmaakbeurt te geven,
waarbij bijzonder aandacht zal worden be
steed aan herprofilering van bodems en
taluds.
De volgende waterlopen komen voor deze
schoonmaakbeurt in aanmerking.
1. Poelloop van Kleine Mark tot Hoogeind
2. Schaluinenloop van Kleine Mark tot -
Schaluinen
3. Waterloop van Grote Mark naar Groeske
4. Kromme hoek naar Haldijk
5. Nonnenven-naar de Chaamse Beek.
Voor eventuele inlichtingen inzake deze werk
zaamheden kunt u zich wenden tot de afd.
gemeentewerken tel 8031 toestel 22.
gebeurt al vaker in een katholieke dienst bij
een huwelijksinzegening, maar ook altijd op
Witte Donderdag. Waarom dan niet op deze
feestdag? Maar alweer, niet iedere katholiek is
daar al aan gewend. Hij heeft van jongsaf
geleerd dat alleen de priester dit doet. Hij zal
het bijna schennend vinden en niet willen
drinken. Toch moet ook hij kunnen deel
nemen.
Het is het vreugdevolle bedrijf van de voor
bereiding geweest, dat wij elkaar zo helemaal
gevonden hebben. Het zal mogelijk zijn voor
ieder om deel te nemen aan dit voorgestelde
eucharistisch avondmaal. Allereerst in woor
den die toeleiden naar de viering, als in die
viering zelf. Ik vind dit een groots teken van
verzoening. Verzoening is een kernwoord in
de heilsboodschap van God. Waar we maar al
te vaak omheen draaien. Maar ditmaal niet.
Daarom verheugen wij ons zeer!
In verband met de oecumenische dienst nog
dit: de geloofsbelijdenis in deze dienst door
allen meegezegd, heeft hier en daar andere
bewoordingen dan wij deze spreken of zingen.
Maar de inhoud is dezelfde, de algemene
christelijke belijdenis van eeuwen. Zelfs het
woord katholiek wil in wezen niets anders
zeggen dan algemeen christelijk. In onze tijd
zouden we gewoon oecumenische kerk -
zeggen.
Voor de vreemdelingen die in onze kerk 's
zondag te gast zijn, en die natuurlijk niet op de
hoogte zijn van onze oecumenische samen
komst willen wij trachten een gewone dienst
om 10 uur in eigen kerk te houden. Maar een
voorganger voor die dag is vrijwel niet te
vinden. Dus of dit lukken zal, is nog een open
vraag.
Daar waar zulks nodig is zal door de gemeente
de afrastering tijdelijk worden verwijderd en na
de ruiming op de vereiste afstand uit de
watergang worden teruggeplaatst.
Mocht er zich in aanpalende weilanden nog
vee bevinden dan hopen wij in overleg met u
e.e.a. zo te regelen dat de ruimingswerk-
zaamheden normaal doorgang kunnen vinden.
Mochten er onder u zijn die de uitkomende
specie liever meteen wensen af te voeren dan
mogen wij u adviseren (voor uw rekening) de
nodige transportmiddelen bij de machine te
plaatsen. De aanvang der werkzaamheden is
in overleg met de aannemer gepland op
maandag 4 september.
Als bijdrage aan de vredesweek 1978 maar ook
als eerbewijs aan de overledene die op het
terrein van de vredesbevordering zeker zijn
sporen verdiend heeft, willen wij dit artikel
afdrukken. In de komende weken willen we er
op terugkomen. We willen dan verschillende
punten belichten, om u nader te informeren en
motiveren, em "macht" te geven in uw
verlangen naar vrede alom.
Namens de vredeswerkgroep en werkgroepen
"Kerk en samenleving" in het dekenaar Oos-
terhout.
Ad Mol
pastoraal werker "kerk en samenleving"
Van Bossehof 9
Rijen. Tel. 1612-3522.
en beelden van hout of steen of edelmetaal,
die oren hebben maar niet horen, een mond
hebben maar niet spreken kunnen, een neus
maar niet kunnen ruiken.
Terach, zijn vader, vereerde allerhand van die
góden. En toen Terach eens zijn huis verliet,
moest de jonge Abram oppassen en met name
op al die dure beelden. Als de mensen die
beelden kwamen vereren, vroeg hij steeds
weer: "Hoe oud zijn jullie?" Dan antwoordden
die mensen b.v.: "vijftig" of "zestig jaar". Dan
zei Abram: "Schamen jullie je niet góden te
aanbidden die mijn vader gisteren heeft
gemaakt?" Eens kwam een vrouw een schaal
meel offeren. Abram zette die voor het
grootste afgodsbeeld en sloeg alle anderen
stuk, terwijl hij de bijl die hij gebruikt had, in de
armen van de leider legde. Toen Terach, thuis
gekomen, de ravage zag, riep hij: "Waar is de
boosdoener die góden vernielt?" Abram zie:
"Zie je die bijl niet? Een vrouw bracht meel en
toen wilden alle góden ervan eten, maar de
grootste stond het niet toe en heeft de
anderen kapot geslagen." Maar Terach -
snauwde: "Drijf je de spot met mij? Die
beelden kunnen immers niet eten nog zien en
hebben geen voeten, dat ze zich kunnen
verplaatsen."
"Vader", zei Abram bitter, "Dat wilde ik maar
van je horen. Hoe kun ja aanbidden het
maaksel van een mensenhand, dat dood
materiaal is?" (Beresjiet Rabba 38:19).
Kijk, dat is het handelen van je vader critisch
beschouwen. Dat is luisteren naar hart en
verstand, dat is echt geloven in het leven. En
daarom zeggen wij nu en staat er zelfs
geschreven: God sprak: trek weg uit het
land....
Door dat verhaal wordt die tektst heel goed
verstaanbaar.
Abram (is: die van vader houdt) kon alleen zo
Abraham (is: vader van vele volken) worden
en iemand die de toekomst naar het leven voor
velen openlegt. In de naam van hun vele
afgoden (land, bezit, staat, geloof) hebben
mensen elkaar steeds weer de dood aange
daan. Zo wilde Jesus uit het oude leren nieuw
te zijn. Overbekend is ook het verhaal over de
binding van Isaac. In dat tafereel wordt met
woorden een schilderij samengesteld, waarop
je zien kunt de twijfel en de strijd in het hart
van de man, die aan de ene kant getrouw wil
zijn aan zijn opvoeding (en dus moet je je
oudste kind offeren aan de godheid) en
tegelijk voldoende critisch is geworden door
zijn keuze voor het leven. Met aarzeling,
tegenzin en moeite beklimt hij de berg en de
engel van de Levende (zijn geweten) houdt
hem tegen van de levende Isaac een lijk te
maken. Maar je moet je onderwerping aan
God tonen en je dankbaarheid voor het krijgen
van het leven? Ja, maar neem daar eventueel
dan maar een dier voor. Dat vindt hij in de
struiken. Daarom heet die plaats Moria is: God
zal er wel in voorzien.
Geloven is kiezen voor het kind, voor het leven
voor morgen, dat iets meermenselijks zal zijn
dan het heden en er zelf alles aan doen daar
iets van waar te maken. Het begin en het eind
van het levensverhaal van Abraham laten dat
zien. Is zo ook ons levensverhaal of vinden we
dat te zwaar? Blijft het verhaal ons omdat we
er niets menselijke of gelovigs in ontdekken,
dat ook in ons eigen hart steekt?
(wordt vervolgd)
J. Klappe O.P.
Zondag 3 september:
De Oecumenische Kerkdienst zal gehouden
worden in de Rooms Katholieke Kerk van
Antonius Abt te Chaam om HALF ELF.
De kampdienst op de Flaasbloem begint om
half tien en wordt geleid door Mevr. Bremer-
kamp.
Uit "De Schakel":
Ik begin maar meteen met het belangrijkste:
de eerste gemeenschappelijke kerkdienst van
alle christenen te Chaam sinds eeuwenl Want
dat is het! En die eerste stap zal een
onwennige zijn. Geen wonder. In onze tijd nog
zijn velen opgegroeid met een soort hel- en
verdoemenisgedachte jegens de andere partij.
En nu samen kerk zijn? Bij het ongelooflijk vele
dat in deze eeuw is veranderd, zijn wij toch
ook zelf soepel geworden in de geest. Want
we doen het toch maar, wat eerst onmogelijk
leek. En wat is dit een moedgevend teken in
ons hele geloofsleven! We raken immers aard
sceptisch aangaande de diepe verwachtingen
in ons geloof over een wereld waar gerechtig
heid zal heersen, en vrede en blijdschap. Wat
onmogelijk is bij mensen, is mogelijk bij God.
Zo gaan we dan ook op die eerste zondag van
september samen naar die éne kerk. Daarom
letten we niet teveel op mensen en mensen
werk, maar richten ons op God. Dan is het
mogelijk samen te aanbidden in de eenheid
van ons geloof door Jezus Christus, onze éne
Heer en Zaligmaker!
En als we al op mensen letten, dan is het zoals
in de dorpsgemeenschap: als een buur leed
draagt of vreugde viert, dan doet de hele
buurtschap mee.
We gaan dus met buren een gezamenlijke
eucharistie (avondmaalsdienst) vieren. Maar
een protestant zou zich vreemd voelen als
daarbij niet uit de wijnbeker gedronken zou
worden. Dus ook de beker nu. Maar dat
"De bewapeningswedloop is werkelijk een
schandaal, het uitzicht op ontwapening is een
teken van hoop. Bewapeningswedloop is een
schandaal, omdat daarin een schrijnende
wanverhouding duidelijk wordt tussen de
financiële inspanningen die gedaan worden in
dienst van de dood en het weinige dat gedaan
wordt in dienst van het leven. De hoop is, dat
door de vermindering van de militaire uitgaven
een belangrijke deel van het geld, dat nu
verspild wordt, vrij komt voor een uitgebreid
en wereldwijd ontwikkelingsprogramma".
Aldus de boodschap, die Paus Paulus VI
richtte tot de Verenigde Naties. De boodschap
werd op de ontwapeningsconferentie van de
Verenigde Naties voorgelezen door mgr. -
Casaroli.
De pauselijke boodschap bevatte een ernstige
waarschuwing tot de vergadering: "Gaat niet
uiteen zonder de grondslagen gelegd te
hebben en de noodzakelijkse impuls gegeven
te hebben tot de oplossing van het vraagstuk
waarvoor u bijeen gekomen bent. Morgen is
het misschien te laat". De Paus voegde
daaraan toe, dat de H.Stoel zich niet al
onttrekken van de verantwoordelijkheid en
altijd bereid is mee te helpen het probleem van
bewapening en ontwapening op te lossen.
De pauselijke boodschap onderkende, dat
vaak als redenatie geldt dat een zeker even
wicht in de bewapening een goede garantie
voor de vrede is. De Paus is daarentegen in de
van mening dat de bewapeningswedloop
onmogelijk tot in het oneindige kan doorgaan
en uiteindelijk moet leiden tot een catastrofe.
In zijn boodschap wijst Paus Paulus enige
wegen aan die kunnen leiden tot ontwape
ning: op de eerste plaats is noodzakelijk een
goede verstandhouding tussen de volkeren en
een vertrouwen in elkaar. "Ontspanning moet
gebouwd zijn op wederzijdse achting".
Bovendien zal er, voor een solide interna
tionale relatie van vertrouwen, een stuctuur
moeten zijn, die de erkenning van de rechten
kan garanderen.
De Paus geeft ook enige prioriteiten aan in de
afremming van de bewapeningswedloop. Op
de eerste plaats zou de nucleaire bewapening
moeten worden aangepakt.
Want deze is de "verschrikkelijkste bedreiging
voor de mensheid". Alle landen moeten
worden aangespoord af te zien van het
opslaan van atoomwapens en alles moet in het
werk worden gesteld om atoomkracht te
gebruiken voor vreedzame doeleinden. Op de
tweede plaats zou aandacht moeten uitgaan
naar de chemische en soortgelijke wapens, die
in staat zijn grote groepen van mensen te
doden. Tenslotte moet ook aandacht uitgaan
naar de handel in conventionele wapens, want
deze is de voedingsbodem voor de kleinere
oorlogen. Op het eerste gezicht lijken deze
oorlogen wat minder ernstig, maar voor de
plaatselijke bevolking is het leed in geen enkel
opzicht geringer als bij een grote oorlog.
De Paus geeft toe, dat de weg naar ont
wapening een lange en moeilijke weg zal zijn.
Hij pleit er echter met grote nadruk voor, dat
deze weg inderdaad wordt ingeslagen en niet
wordt afgedaan met woorden als "utopie" of
"politiek onmogelijk". "De vrede is de vrucht
van de menselijke goede wil, maar aitijd zijn er
zaken die niet alleen met goede wil opgelost
kunnen worden. Daarom heeft de mensheid
de vrede ook altijd gezien als een geschenk
van God. Daarom bidden wij ook: Geef ons
vrede! En wij bidden tevens, dat Hij u zal
leiden in uw werk, zodat de resultaten ervan
zowel op korte als op langere termijn, de
volkeren niet zullen teleurstellen".
Op vrijdag 8 september 1978 zal het
gemeentehuis in verband met het
iaarlijks uitstapje van het gemeente-
Personeel de gehele dag gesloten
zijn.
Burgemeester en wethouders van Baarle-Nas-
I mciM/wc) i
Er gaat een serie van vier weekends van start,
waarop wij ons in de liturgie wat nadrukkelijk
gaan bezighouden met de boeken, waaraan
wij die liturgie ontleend hebben. En niet alleen
dat, maar, zoals u elders lezen kunt, daarnaast
gaan vele activiteiten gedurende de maand
september ontplooid worden in Baarle-Nassau
om te pogen die heilige boeken, die wij
BIJBEL noemen wat dichter bij de mensen van
1978 te brengen.
Luisteren: dat doen we elk weekend naar wan
die vreemde en soms ook zo bekende ver
halen. In beide gevallen verleiden ze ons vaak
tot een tukje en weten we achteraf nauwelijks
na te vertellen, waar het over ging. Ook zijn er
een massa verhalen, die we wel hebben leren
kennen en die zo precies kunnen navertellen,
maarwat je er nu eigenlijk mee doet?
Overigens zijn het verhalen, die over heel de
wereld in de joods-christelijke liturgie steeds
weer worden verteld en overgeleverd, in elke
gebedsdienst weer.
Ze zeggen, dat dat alles bij Abram begon.
Naar wat of wie luisterde hij dan? Niet naar die
teksten, want die werden pas na zijn tijd
bedacht en opgeschreven zelfs pas honderden
jaren na zijn dood. En tochhij is de vader
van alle gelovigen. Dat zeggen Moslims,
Joden en Christenen. Hoe komt dat dan?
Na zijn tijd, wonend in het Land, ging men
nadenken over het verleden in het Licht van
het heden en zo werd dat verleden geïnter
preteerd, uitgelgd, ging met er de betekenis
van zien en DIE BETEKENIS WERD VERTELD
IN VERHALEN.
Die zwerver, die uit het huis van zijn vader
wegtrok en op een kruispunt (is: Charan) een
nieuwe weg insloeg naar morgen, die was het.
Hij die niet langer bleef steken in: zo is het
altijd geweest, zo zal het altijd zijn. Hij, die zijn
eigen cultuur, afkomst en opvoeding critisch
onder ogen nam en probeerde zich er een
gewetensvol oordeel over te vormen, hij werd
de vader van het nieuwe, onbekende, van die
te geloven toekomst, die je nog niet ziet, maar
waarvan je denkt en hoopt en bidt en verlangt,
dat ze ooit zal dagen. En dan zonder oorlog,
haat, moord en doodslag, maar nieuw en
plaats biedend voor elk nieuw leven.
Hij koos voor het leven, voor de toekomst, vor
het nieuwe, het onbekende, omdat hij van het
Leven hield. Zo werd hij de vader der
gelovigen. We bedenken, dat ons woord
ge'love'n ten nauwste samenhangt met liefde.
Abram luisterde naar zijn hart en verstand en
zo gelovend hoorde hij de stem van God,
zeggen wij dan, maar natuurlijk heeft nooit
iemand met God op de hoek van de straat
staan te praten. Dat kan niet, toen niet en u
niet. Maar
Als de mensen Mozes een vraag voorleggen,
antwoordt hij: "Wacht even, ik zal het God
vragen." Dan gaat hij overleggen met Aaron
en dan wordt er geschreven: "En God
antwoorddeHoe kan dat? De grote
geleerde Rasjie zegt dan: "In dat overleg van
-twoegelovigen—(Mozes en Aaron), déér
spreekt God. "In ons gelovig samen zoeken en
samen spreken, déér moeten we God zien te
vinden. U kent het gezegde: "waar er twee in
Mijn Naam verenigd zijn, daar ben ik in hun
midden"? Wanneer zijn we ons dat echt
bewust? In dat laatste zit de moeilijkheid.
Abraham trekt weg uit het land van zijn vader
en slaat een nieuwe koers in. Hij heeft van het
verleden geleerd. Al die góden van zijn
vaderland; hij kan niet geloven in totempalen
4