Bewapeningswedloop is een schandaal BH*?* /TG in het begin schiep god... I H.H. Landbouwers Gemeente Baarle-Nassau II Hervormde Gemeente Chaam Twee /cursussen voor agrariërs I le Paus Paulus tot Verenigde Naties: Gemeente Baarle-Nassau Gymclub Ulicoten Gemeentehuis besloten Méér zijn •4 ij f „Abraham heeft geluisterd ^7. alphen en riel sn gemeente alphen en riel MET Y ov Spreekuur Openbare Werken: Elke dinsdag en donderdag van 9.00 tot 10.00 uur. nu at Spreekuur Bouwtoezicht: Dagelijks van 9.00 tot 10.00 uur. Openstelling vuilstortplaats: Elke maandag en donderdag van 8.00 tot 11.30 uur. Gemeentehuis open: van 8.30 tot 12.30 uur; na de middag gesloten. SPREEKUUR BURGEMEESTER Maandag 4 september 1978: gemeente Een andere pijler die een ge zond geestelijk leven moet ondersteunen is: de kracht om al je gaven en talenten zoveel mogelijk tot ontwikke ling te brengen. Dit is trouwens een christe lijke opdracht. Christus leerde dat we God moesten dienen met geheel ons verstand, geheel onze wil, geheel ons hart en al onze krachten. Dat is nogal wat. God dienen met geheel ons verstand. Ik denk hierbij aan wat een jongen eens tegen me zei: „Mijn verstand, dat is nog zo goed als nieuw: Ik heb het nog bijna niet gebruikt”. Dat is natuurlijk niet de be doeling. Geheel onze wil. Het is echt niet zo dat je alles kunt wat je wilt. Waar een wil is, is een weg, is maar betrek kelijk waar. Vaak wil je veel meer dan je in feite kunt. We lijden niet alleen aan on wil, onkunde, maar ook aan onmacht. Geheel ons hart. Het lied van de Beatles blijft altijd waar: „AU you need is love, love is all you need". De liefde is de wortel en het hart van heel de scheppino. Zij is de bloedsomloop van de menselijke geschiedenis. De liefde is sterker dan de dood, zegt de bijbel. Kijk maar naar mensen als Dom Helder Camara en Moeder Teresa van Calcutta. Blijft de mens niet vaak on der dé maat, onder zijn maat Zou Harvey Cox, de Ameri kaanse theoloog gelijk heb ben als hij schrijft: „Ik geloof dat bij 'n nauwkeurig onder zoek van de bijbelse bronnen zal blijken dat de grootste zwakheid van de mens niet zijn trots is. Het is niet zijn poging om méér te zijn dan een mens. Het is veel meer zijn traag heid om alles te zijn waartoe hij eigenlijk geschapen is” srs jtei Vj rr >m[ it uit reil ana ïlbd Fn insk J' Baai Vet aerts ning Gemeentesecretarie. Riet en Nel. 4 ABONNEMENT RAADSSTUKKEN maandelijkse toezending agenda notulen: f 15,-per jaar. even jilze Jong irecie gadei :e gr® t best GEMEENTEHUIS TEL. 04258-1235 iedere werkdag 's morgens van negen tot twaalf uur geopend, iedere woensdagmiddag - van twee tot vier uur - is in de brandweer- garage te Riel een ambtenaar aan wezig voor de afhandeling van een voudige zaken zoals paspoorten, rijbewijzen, uittreksels en dergelijke. SPREEKUUR BURGEMEESTER te Riel: in de Zwade, iedere 1e en 3e donderdag van de maand 's morgens van elf tot twaalf uur; te Alphen: gemeentehuis, na - tele fonische - afspraak. SPREEKUUR WETHOUDERS na - telefonische - afspraak aan huis. wethouder A. v. Merrienboer, Irenestraat 2 te Riel, tel. 04248-302; wethouder J. de Jong, Kwaalburg 10 te Alphen, tel. 04258-1278. SPREEKUUR AMBTENAAR BOUWTOEZICHT te Riel: in de Zwade, iedere 1e en 3e donderdag van de maand 's mor gens van half twaalf tot twaalf uur; te Alphen: gemeentehuis, na - tele fonische - afspraak. RAADSVERGADERING - in principe - iedere 4e vrijdag van de maand, 's avonds om half negen. OPENSTELLING VUILNISSTORTPLAATSEN te Alphen: iedere woensdagmiddag van twee tot vier uur; iedere zaterdagochtend van negen tot half twaalf. te Riel: iedere woensdagochtend van half tien tot half twaalf; iedere zaterdagochtend van negen tot half twaalf. OPHALEN HUISVUIL te Alphen: iedere dinsdag - vanaf acht uur 's morgens; te Riel: iedere dinsdag - vanaf acht uur 's morgens - met uitzonde ring van: Leykant II, de Ronde Akkers, Dorpstraat - vanaf Til- burgseweg - en Zandeind: iedere woensdag - vanaf acht uur 's morgens. OPHALEN GROF HUISVUIL zowel te Alphen als te Riel: iedere eerste donderdag van de maand - vanaf acht uur 's morgens. is; rs- aarhl n H sept jen. elkorr 1 -ii I. f! rica I- 0 1341 irissel □ijdral aarod lissiol isteeJ sgint lorjaal u wei mord Bij g i naai >te gr I. Br aten. half 1 bij g derda twd d. B twijf^ ta zijn b.| rg-l Ulicoten (Wit-gele-kruisgebouw) van 10.00 -11.00 uur; Baarle-Nassau (gemeentehuis) van 11.15 -12.30 uur. Elk jaar proberen we als agrarische afdeling in de scholengemeenschap, enkele cursussen in de streek op de school te organiseren. Dit jaar denken we daarbij aan: 1e Lascursus voor beginners: Eisen: L.A.S. diploma of 21 jaar met 3 jaar praktijk in de LAndbouw. Duur: 24 avonden vna 3 lesuren. Aantal deelnemers: minstens 10 en maximaal 12. 2e. Cursus steen- en cementwerk. Eisen: L.A.s. diploma of 21 jaar. Duur: 24 avonden van 3 lesuren. Aantal deelnemers minstens 10. Mocht u als lid van de plaatselijke organisatie (Boerenbond of A.J.W.) belangstelling hebben, meldt u dan spoedig aan. U kunt zich ook aanmelden bij de Heer van Nuland van de afd. Agra van de Scholengemeenschap in Alphen. Dit kan telefonisch: 04258-1570. Mocht u belangstelling hebben voor andere cursussen, dan willen we ons best doen om deze alsnog te organiseren. nba DOlS in .4 Donderdag 7 september begint de gym weer. Voor de ouderen om half 8. Voor de jongeren om half 9. Wilt u a.u.b. de eerste of tweede les uw contributiegeld meebrengen. r: K| igravl eden Evenals voorgaande jaren zijn wij voornemens een aantal waterlopen of gedeelten hiervan, een grondige schoonmaakbeurt te geven, waarbij bijzonder aandacht zal worden be steed aan herprofilering van bodems en taluds. De volgende waterlopen komen voor deze schoonmaakbeurt in aanmerking. 1. Poelloop van Kleine Mark tot Hoogeind 2. Schaluinenloop van Kleine Mark tot - Schaluinen 3. Waterloop van Grote Mark naar Groeske 4. Kromme hoek naar Haldijk 5. Nonnenven-naar de Chaamse Beek. Voor eventuele inlichtingen inzake deze werk zaamheden kunt u zich wenden tot de afd. gemeentewerken tel 8031 toestel 22. gebeurt al vaker in een katholieke dienst bij een huwelijksinzegening, maar ook altijd op Witte Donderdag. Waarom dan niet op deze feestdag? Maar alweer, niet iedere katholiek is daar al aan gewend. Hij heeft van jongsaf geleerd dat alleen de priester dit doet. Hij zal het bijna schennend vinden en niet willen drinken. Toch moet ook hij kunnen deel nemen. Het is het vreugdevolle bedrijf van de voor bereiding geweest, dat wij elkaar zo helemaal gevonden hebben. Het zal mogelijk zijn voor ieder om deel te nemen aan dit voorgestelde eucharistisch avondmaal. Allereerst in woor den die toeleiden naar de viering, als in die viering zelf. Ik vind dit een groots teken van verzoening. Verzoening is een kernwoord in de heilsboodschap van God. Waar we maar al te vaak omheen draaien. Maar ditmaal niet. Daarom verheugen wij ons zeer! In verband met de oecumenische dienst nog dit: de geloofsbelijdenis in deze dienst door allen meegezegd, heeft hier en daar andere bewoordingen dan wij deze spreken of zingen. Maar de inhoud is dezelfde, de algemene christelijke belijdenis van eeuwen. Zelfs het woord katholiek wil in wezen niets anders zeggen dan algemeen christelijk. In onze tijd zouden we gewoon oecumenische kerk - zeggen. Voor de vreemdelingen die in onze kerk 's zondag te gast zijn, en die natuurlijk niet op de hoogte zijn van onze oecumenische samen komst willen wij trachten een gewone dienst om 10 uur in eigen kerk te houden. Maar een voorganger voor die dag is vrijwel niet te vinden. Dus of dit lukken zal, is nog een open vraag. Daar waar zulks nodig is zal door de gemeente de afrastering tijdelijk worden verwijderd en na de ruiming op de vereiste afstand uit de watergang worden teruggeplaatst. Mocht er zich in aanpalende weilanden nog vee bevinden dan hopen wij in overleg met u e.e.a. zo te regelen dat de ruimingswerk- zaamheden normaal doorgang kunnen vinden. Mochten er onder u zijn die de uitkomende specie liever meteen wensen af te voeren dan mogen wij u adviseren (voor uw rekening) de nodige transportmiddelen bij de machine te plaatsen. De aanvang der werkzaamheden is in overleg met de aannemer gepland op maandag 4 september. Als bijdrage aan de vredesweek 1978 maar ook als eerbewijs aan de overledene die op het terrein van de vredesbevordering zeker zijn sporen verdiend heeft, willen wij dit artikel afdrukken. In de komende weken willen we er op terugkomen. We willen dan verschillende punten belichten, om u nader te informeren en motiveren, em "macht" te geven in uw verlangen naar vrede alom. Namens de vredeswerkgroep en werkgroepen "Kerk en samenleving" in het dekenaar Oos- terhout. Ad Mol pastoraal werker "kerk en samenleving" Van Bossehof 9 Rijen. Tel. 1612-3522. en beelden van hout of steen of edelmetaal, die oren hebben maar niet horen, een mond hebben maar niet spreken kunnen, een neus maar niet kunnen ruiken. Terach, zijn vader, vereerde allerhand van die góden. En toen Terach eens zijn huis verliet, moest de jonge Abram oppassen en met name op al die dure beelden. Als de mensen die beelden kwamen vereren, vroeg hij steeds weer: "Hoe oud zijn jullie?" Dan antwoordden die mensen b.v.: "vijftig" of "zestig jaar". Dan zei Abram: "Schamen jullie je niet góden te aanbidden die mijn vader gisteren heeft gemaakt?" Eens kwam een vrouw een schaal meel offeren. Abram zette die voor het grootste afgodsbeeld en sloeg alle anderen stuk, terwijl hij de bijl die hij gebruikt had, in de armen van de leider legde. Toen Terach, thuis gekomen, de ravage zag, riep hij: "Waar is de boosdoener die góden vernielt?" Abram zie: "Zie je die bijl niet? Een vrouw bracht meel en toen wilden alle góden ervan eten, maar de grootste stond het niet toe en heeft de anderen kapot geslagen." Maar Terach - snauwde: "Drijf je de spot met mij? Die beelden kunnen immers niet eten nog zien en hebben geen voeten, dat ze zich kunnen verplaatsen." "Vader", zei Abram bitter, "Dat wilde ik maar van je horen. Hoe kun ja aanbidden het maaksel van een mensenhand, dat dood materiaal is?" (Beresjiet Rabba 38:19). Kijk, dat is het handelen van je vader critisch beschouwen. Dat is luisteren naar hart en verstand, dat is echt geloven in het leven. En daarom zeggen wij nu en staat er zelfs geschreven: God sprak: trek weg uit het land.... Door dat verhaal wordt die tektst heel goed verstaanbaar. Abram (is: die van vader houdt) kon alleen zo Abraham (is: vader van vele volken) worden en iemand die de toekomst naar het leven voor velen openlegt. In de naam van hun vele afgoden (land, bezit, staat, geloof) hebben mensen elkaar steeds weer de dood aange daan. Zo wilde Jesus uit het oude leren nieuw te zijn. Overbekend is ook het verhaal over de binding van Isaac. In dat tafereel wordt met woorden een schilderij samengesteld, waarop je zien kunt de twijfel en de strijd in het hart van de man, die aan de ene kant getrouw wil zijn aan zijn opvoeding (en dus moet je je oudste kind offeren aan de godheid) en tegelijk voldoende critisch is geworden door zijn keuze voor het leven. Met aarzeling, tegenzin en moeite beklimt hij de berg en de engel van de Levende (zijn geweten) houdt hem tegen van de levende Isaac een lijk te maken. Maar je moet je onderwerping aan God tonen en je dankbaarheid voor het krijgen van het leven? Ja, maar neem daar eventueel dan maar een dier voor. Dat vindt hij in de struiken. Daarom heet die plaats Moria is: God zal er wel in voorzien. Geloven is kiezen voor het kind, voor het leven voor morgen, dat iets meermenselijks zal zijn dan het heden en er zelf alles aan doen daar iets van waar te maken. Het begin en het eind van het levensverhaal van Abraham laten dat zien. Is zo ook ons levensverhaal of vinden we dat te zwaar? Blijft het verhaal ons omdat we er niets menselijke of gelovigs in ontdekken, dat ook in ons eigen hart steekt? (wordt vervolgd) J. Klappe O.P. Zondag 3 september: De Oecumenische Kerkdienst zal gehouden worden in de Rooms Katholieke Kerk van Antonius Abt te Chaam om HALF ELF. De kampdienst op de Flaasbloem begint om half tien en wordt geleid door Mevr. Bremer- kamp. Uit "De Schakel": Ik begin maar meteen met het belangrijkste: de eerste gemeenschappelijke kerkdienst van alle christenen te Chaam sinds eeuwenl Want dat is het! En die eerste stap zal een onwennige zijn. Geen wonder. In onze tijd nog zijn velen opgegroeid met een soort hel- en verdoemenisgedachte jegens de andere partij. En nu samen kerk zijn? Bij het ongelooflijk vele dat in deze eeuw is veranderd, zijn wij toch ook zelf soepel geworden in de geest. Want we doen het toch maar, wat eerst onmogelijk leek. En wat is dit een moedgevend teken in ons hele geloofsleven! We raken immers aard sceptisch aangaande de diepe verwachtingen in ons geloof over een wereld waar gerechtig heid zal heersen, en vrede en blijdschap. Wat onmogelijk is bij mensen, is mogelijk bij God. Zo gaan we dan ook op die eerste zondag van september samen naar die éne kerk. Daarom letten we niet teveel op mensen en mensen werk, maar richten ons op God. Dan is het mogelijk samen te aanbidden in de eenheid van ons geloof door Jezus Christus, onze éne Heer en Zaligmaker! En als we al op mensen letten, dan is het zoals in de dorpsgemeenschap: als een buur leed draagt of vreugde viert, dan doet de hele buurtschap mee. We gaan dus met buren een gezamenlijke eucharistie (avondmaalsdienst) vieren. Maar een protestant zou zich vreemd voelen als daarbij niet uit de wijnbeker gedronken zou worden. Dus ook de beker nu. Maar dat "De bewapeningswedloop is werkelijk een schandaal, het uitzicht op ontwapening is een teken van hoop. Bewapeningswedloop is een schandaal, omdat daarin een schrijnende wanverhouding duidelijk wordt tussen de financiële inspanningen die gedaan worden in dienst van de dood en het weinige dat gedaan wordt in dienst van het leven. De hoop is, dat door de vermindering van de militaire uitgaven een belangrijke deel van het geld, dat nu verspild wordt, vrij komt voor een uitgebreid en wereldwijd ontwikkelingsprogramma". Aldus de boodschap, die Paus Paulus VI richtte tot de Verenigde Naties. De boodschap werd op de ontwapeningsconferentie van de Verenigde Naties voorgelezen door mgr. - Casaroli. De pauselijke boodschap bevatte een ernstige waarschuwing tot de vergadering: "Gaat niet uiteen zonder de grondslagen gelegd te hebben en de noodzakelijkse impuls gegeven te hebben tot de oplossing van het vraagstuk waarvoor u bijeen gekomen bent. Morgen is het misschien te laat". De Paus voegde daaraan toe, dat de H.Stoel zich niet al onttrekken van de verantwoordelijkheid en altijd bereid is mee te helpen het probleem van bewapening en ontwapening op te lossen. De pauselijke boodschap onderkende, dat vaak als redenatie geldt dat een zeker even wicht in de bewapening een goede garantie voor de vrede is. De Paus is daarentegen in de van mening dat de bewapeningswedloop onmogelijk tot in het oneindige kan doorgaan en uiteindelijk moet leiden tot een catastrofe. In zijn boodschap wijst Paus Paulus enige wegen aan die kunnen leiden tot ontwape ning: op de eerste plaats is noodzakelijk een goede verstandhouding tussen de volkeren en een vertrouwen in elkaar. "Ontspanning moet gebouwd zijn op wederzijdse achting". Bovendien zal er, voor een solide interna tionale relatie van vertrouwen, een stuctuur moeten zijn, die de erkenning van de rechten kan garanderen. De Paus geeft ook enige prioriteiten aan in de afremming van de bewapeningswedloop. Op de eerste plaats zou de nucleaire bewapening moeten worden aangepakt. Want deze is de "verschrikkelijkste bedreiging voor de mensheid". Alle landen moeten worden aangespoord af te zien van het opslaan van atoomwapens en alles moet in het werk worden gesteld om atoomkracht te gebruiken voor vreedzame doeleinden. Op de tweede plaats zou aandacht moeten uitgaan naar de chemische en soortgelijke wapens, die in staat zijn grote groepen van mensen te doden. Tenslotte moet ook aandacht uitgaan naar de handel in conventionele wapens, want deze is de voedingsbodem voor de kleinere oorlogen. Op het eerste gezicht lijken deze oorlogen wat minder ernstig, maar voor de plaatselijke bevolking is het leed in geen enkel opzicht geringer als bij een grote oorlog. De Paus geeft toe, dat de weg naar ont wapening een lange en moeilijke weg zal zijn. Hij pleit er echter met grote nadruk voor, dat deze weg inderdaad wordt ingeslagen en niet wordt afgedaan met woorden als "utopie" of "politiek onmogelijk". "De vrede is de vrucht van de menselijke goede wil, maar aitijd zijn er zaken die niet alleen met goede wil opgelost kunnen worden. Daarom heeft de mensheid de vrede ook altijd gezien als een geschenk van God. Daarom bidden wij ook: Geef ons vrede! En wij bidden tevens, dat Hij u zal leiden in uw werk, zodat de resultaten ervan zowel op korte als op langere termijn, de volkeren niet zullen teleurstellen". Op vrijdag 8 september 1978 zal het gemeentehuis in verband met het iaarlijks uitstapje van het gemeente- Personeel de gehele dag gesloten zijn. Burgemeester en wethouders van Baarle-Nas- I mciM/wc) i Er gaat een serie van vier weekends van start, waarop wij ons in de liturgie wat nadrukkelijk gaan bezighouden met de boeken, waaraan wij die liturgie ontleend hebben. En niet alleen dat, maar, zoals u elders lezen kunt, daarnaast gaan vele activiteiten gedurende de maand september ontplooid worden in Baarle-Nassau om te pogen die heilige boeken, die wij BIJBEL noemen wat dichter bij de mensen van 1978 te brengen. Luisteren: dat doen we elk weekend naar wan die vreemde en soms ook zo bekende ver halen. In beide gevallen verleiden ze ons vaak tot een tukje en weten we achteraf nauwelijks na te vertellen, waar het over ging. Ook zijn er een massa verhalen, die we wel hebben leren kennen en die zo precies kunnen navertellen, maarwat je er nu eigenlijk mee doet? Overigens zijn het verhalen, die over heel de wereld in de joods-christelijke liturgie steeds weer worden verteld en overgeleverd, in elke gebedsdienst weer. Ze zeggen, dat dat alles bij Abram begon. Naar wat of wie luisterde hij dan? Niet naar die teksten, want die werden pas na zijn tijd bedacht en opgeschreven zelfs pas honderden jaren na zijn dood. En tochhij is de vader van alle gelovigen. Dat zeggen Moslims, Joden en Christenen. Hoe komt dat dan? Na zijn tijd, wonend in het Land, ging men nadenken over het verleden in het Licht van het heden en zo werd dat verleden geïnter preteerd, uitgelgd, ging met er de betekenis van zien en DIE BETEKENIS WERD VERTELD IN VERHALEN. Die zwerver, die uit het huis van zijn vader wegtrok en op een kruispunt (is: Charan) een nieuwe weg insloeg naar morgen, die was het. Hij die niet langer bleef steken in: zo is het altijd geweest, zo zal het altijd zijn. Hij, die zijn eigen cultuur, afkomst en opvoeding critisch onder ogen nam en probeerde zich er een gewetensvol oordeel over te vormen, hij werd de vader van het nieuwe, onbekende, van die te geloven toekomst, die je nog niet ziet, maar waarvan je denkt en hoopt en bidt en verlangt, dat ze ooit zal dagen. En dan zonder oorlog, haat, moord en doodslag, maar nieuw en plaats biedend voor elk nieuw leven. Hij koos voor het leven, voor de toekomst, vor het nieuwe, het onbekende, omdat hij van het Leven hield. Zo werd hij de vader der gelovigen. We bedenken, dat ons woord ge'love'n ten nauwste samenhangt met liefde. Abram luisterde naar zijn hart en verstand en zo gelovend hoorde hij de stem van God, zeggen wij dan, maar natuurlijk heeft nooit iemand met God op de hoek van de straat staan te praten. Dat kan niet, toen niet en u niet. Maar Als de mensen Mozes een vraag voorleggen, antwoordt hij: "Wacht even, ik zal het God vragen." Dan gaat hij overleggen met Aaron en dan wordt er geschreven: "En God antwoorddeHoe kan dat? De grote geleerde Rasjie zegt dan: "In dat overleg van -twoegelovigen—(Mozes en Aaron), déér spreekt God. "In ons gelovig samen zoeken en samen spreken, déér moeten we God zien te vinden. U kent het gezegde: "waar er twee in Mijn Naam verenigd zijn, daar ben ik in hun midden"? Wanneer zijn we ons dat echt bewust? In dat laatste zit de moeilijkheid. Abraham trekt weg uit het land van zijn vader en slaat een nieuwe koers in. Hij heeft van het verleden geleerd. Al die góden van zijn vaderland; hij kan niet geloven in totempalen 4

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1978 | | pagina 3