i
CARITAS
Samen kerk zijn, toen, nu en in de toekomst
Jaarmarkt
si!
Alphen
I
ZONNEBANK
Geslaagden
La Salie Mavo
Baarle-Nassau
Papieraktie
Harmonie Alphen
1
uurdersvereniging
aarle-Nassau
Onze vakkennis... uw zekerheid!
feil
all/l
Het leven van
St. Antonins-Abt
I
Nassaulaan 38
baarlè-nassau
Aphrodite”
REISBURO BREDA NOORD
ieuws- en Advertentieblad voor Alphen en Riel - Baarle-Nassau - Baarle-Hertog en Chaam
/AN^ASTEI<
04257-9209
„APHRODITE"
ft
Jubileum
viering
1978
Chaam
I Caritas bedelt voor de
bedelaars in deze tijd.
Zie elders in dit blad het eerste artikel
over de roemruchte geschiedenis van de
"Acht van Chaam"
ARDANTA
verzekert én
verzorgt de
uitvaart
begrafenisfonds voor
f
g 48,
orps-
Harmonie Alphen.
sringen
Schoonheidssalon
H.j Antonius Abt.,Naareen houtsnede .van Hans Weidi
I
4
I
FRANKERING BIJ ABONNEMENT
BAARLE-NASSAU
dags,
Tele-
jony-
■reda-
e leng-
icurre-
ilefoon
Willem
elefoon
Ive prij-
drijfA.
Hertog,
sines en
els enz.
9, Baat
te monti
zelf
iarle-M
i
.i
Gior-
e bij
au.
bij
istraat
per
Oor-
heren
merk
uis van
raat 20,
raar alle
Indone-
i combi-
aël.
zware
A. v.d.
op de
terras,
edase-
-8282,
alver op
FBAAN
arle-Nasj
1910.
onder
rleuk
je, bij
u.
bij Hilde
u.
T
e ook
idviesburi
tls licht-
.an sterk,
jst 2, Al-
Mevr.
Annie Kools-van Tilburg
voeren. De viering van dit achtste decennium
was voor "Ons Weekblad" aanleiding om in
een 4 tal artikelen de roemruchte geschiedenis
van de "Acht" te vertellen.
De eerste aflevering gaat over de moeilijke
jaren vanaf 1898 tot aan de tweede wereld
oorlog.
1934: De renners passeren hier het café van Lowie van de Dekker, thans "De Ruif"
nwezige..verborgen.
lipt u Cartias helpen? Voor zieken die
menkomen in het ziekentriduum in Dongen;
er zieken voor wie de Zonnebloem paraat
jat; voor zieken die we soms even willen
:en merken dat zij bij ons horen, met een
aemetje of een fruitmand...
muit het kontakt met de Regionale Caritas
isterhout en de Interregionale Caritas -
mgen-Gilze-Rijen,
Ad Mol, pastoraal werker
voor "kerk en samenleving"
Van Bossehof 9,
Rijen. Tel. 01612-3522.
i en poffl
m, Bredal
jes, kcj
te voed'
merkcjj.
peek, 1*
F
ytex
net kortitl
e-Nassau
Zaterdag 8 juli a.s. is het weer papier ophalen
in de bebouwde kom en 't Zand. Zet tijdig uw
papier gebundeld of in dozen langs de straat.
Wij beginnen om 9 uur. Onze hartelijke dank
voor uw medewerking.
doppens, Ulicotenseweg 13a, Chaam
Telefoon 01619 -1443.
J- Groetelaers, Nassaulaan 31,
Baarle-Nassau, Tel. 04257-9071
I. v.
s huurdervereniging houdt haar maande-
cse klachten- en informatie-avond en wel op
mderdag 6 juli om 20.00 uur in het SOB
ibouw. Ook kunt u met uw huurverhoging
>g, Tetelëih puntentelsel bij ons terecht als u er geen
■Bnoegen mee neemt.
De huurdersver. B-N.
Antonius voelde zich diep getroffen door deze
woorden en vatte ze op, alsof ze tot hem zelf
gericht waren. Hij kon het einde van de dienst
niet afwachten, maar liep naar buiten. Het
beheer van zijn vele bezittingen had hem nooit
kunnen bekoren, maar bracht alleen maar
zorgen met zich mee. Dit kwam waarschijnlijk
mede door het in die jaren zeer strenge
Egyptische belastingstelsel. Hij begon met al
zijn bezit weg te geven. Vervolgens vestigde
hij zich aan de rand van zijn geboortedorp,
waar hij door een oude man werd ingewijd in
de beginselen van de askese, die hij de rest
van zijn leven vol hield. Hij stelde steeds
zwaardere eisen aan zich zelf. Hij leefde van
zout en brood en dronk niet anders dan water.
Antonius abt, de patroonsheilige van onze
parochie, leefde rond het jaar 300 in Egypte.
Hij was als kind al in zich zelf gekeerd en
speelde bijna nooit met andere kinderen. Op
jeugdige leeftijd verloor hij zijn beide ouders,
die hem vele bezittingen nalieten. Als jonge
man van 20 jaar woonde hij eens een
godsdienstoefening bij, waar het verhaal van
de rijke jongeling werd voorgelezen. Jezus
antwoordde daarin: indien gij volmaakt wil t
worden, ga heen, verkoop wat ge bezit en feef
het de armen; dan zult gij een schat in de
hemel bezitten. Kom en volg mij na.
fever bedelaars praten wij niet graag.
We zeggen dat ze er niet meer zijn. Dat ze er in
leder geval niet meer behoeven te zijn. Want
Mat ieder recht heeft op menswaardig leven en
een voldoende inkomen. En via sociale wetten
lebben we dat voor onze eigen direkte
samenleving redelijk goed rond.
bus geen gebedel meer.
BAAR TOCH
■eem nu b.v. de zieken onder ons. Individueel
jedt ieder het financieel wel. Al kunnen de
festen best nog eens zwaar zijn.
[■Maar als die zieken nü eens bij elkaar willen
lemen, om samen vrij te zijn, los van huis, een
luisgenoten eens even los van hen, op een
Bekentriduum of een zonnebloem-kamp...
Of als in deze tijd van ziekte vanwege en
Lanuit het werk (enkele honderdduizenden
feao'ers), mensen getekend door en versleten
Ban het werken voor onze welvaart, als die
■ensen eens met elkaar in gesprek willen
laan, elkaar tot steun willen zijn....
ban zijn er geen centen, of niet voldoende...
En dan wil Caritas, namens ons, vanuit onze
■erantwoordelijkheid voor goed-leven voor
teder,tot steun zijn...
KJw steun vragen voor hen, soms zonder dat
Jwij het weten, steun nodig hebben.
ij Bilde >delen voor bedelaars; de stille, maar altijd
or watei
igcar-l
stpost el
istraat 8»
3ds aan
ilo f
üf A Td
srtog, 19
Een deskundige jury zal de deelnemers ob
serveren en beoordelen. Na afloop van de
markt zal de uitslag bekend worden gemaakt
in Hotel Den Brouwer. Voor de winnaar van
het standwerkersconcours en voor de
eigenaar van de fraaist uitgedoste kraam is een
beker beschikbaar.
De organisatoren hebben dit jaar gezorgd voor
muziek op en om de markt. De "Chaamer
Kapelle" zal eerst een kort concert verzorgen
op het marktpleintje bij het museum waarna
een muzikale rondwandeling volgt over de
markt.
Daarnaast heeft men nog een straatorgel
gehuurd wat ongetwijfeld ook zal bijdragen
aan de gezellige sfeer.
Leden van de KPJ zullen het parkeren van
auto's in goede banen leiden.
Parkeerterreinen zullen worden ingericht op
het kermisterrein en aan de nieuwe Veldweg;
De bezoekers kunnen komen.
Aan de La Salie Mavo te Baarle-Nassau
slaagden de volgende jongelui voor hun
Mavo-diploma:
Jack van Alpen, Ulicoten
Lian Ariëns, Baarle-Nassau
Huub Backx, Alphen
Ingrid Baeten, Baarle-Hertog
Wilma Baeten, Alphen
Anja Bastiaansen, Chaam
Marcel van Beek, Baarle-Nassau
Lenie Bergman, Alphen
Willy Bernhard, Baarle-Nassau
Tonny v.d. Broek, Baarle-Nassau
Piet Brosens, Chaam
Margot Deprez, Baarle-Hertog
Hedwig van Gompel, Baarle-Nassau
Jeanette van Gooi, Baarle-Nassau
Rian van Gorp, Alphen
Ad Govers, Chaam
Jeanette Hendrickx, Baarle-Nassau
Jacqueline Hendriks, Baarle-Nassau
Marian Hendriks, Alphen
Miriam van Hoek, Alphen
Deborah Hurks, Castelré
Marian Huijben, Alphen
Wilma Huijben, Alphen
Gonnie Jacobs, Chaam
Rik Keustermans, Baarle-Nassau
Ad Kusters, Chaam
Marij Laurijssen, Baarle-Nassau
Joost Leuris, Ulicoten
Rudolf van Lith, Alphen
Eric Loots, Baarle-Nassau
Loecky Louwerse, Baarle-Hertog
Kees Meeuwsen, Baarle-Nassau
Herman Molendijk, Baarle-Nassau
Lia Olieslagers, Chaam
Jan Pluijm, Alphen
Marion van Puijenbroek, Baarle-Nassau
Marie-Louise van Raak, Baarle-Nassau
Trees Ramautarsing, Alphen
Mathieu Roelands, Alphen
Ingrid de Rooij, Baarle-Nassau
Anja Schoenmakers, Alphen
Willie Schroër, Castelré
Frank Sellier, Alphen
Marleen v.d. Stoep, Alphen
Annelien Theeuwes, Alphen
Ingrid Theeuwes, Baarle-Hertog
Remi Tuijtelaars, Baarle-Nassau
Wim Tuitjer, Alphen
Geert-Jan v.d. Veeken, Baarle-Nassau
Ludo v.d. Veeken, Baarle-Nassau
Peter Verheijen, Chaam
Marianne Verhoeven, Baarle-Nassau
Tonny Verschuren, Baarle-Nassau
Eddy Voeten, Baarle-Nassau
Hannie Wouters, Alphen.
Herkansingen: 7
Afgewezen: 4.
uit nieuwsgierigheid naar deze ongewone
figuur, en om van zijn wijze raadgevingen te
profiteren. Aanvankelijk ontweek Antonius
zijn bezoekers, maar dat kon hij toch niet
volhouden. Hij werd zo een begenadigd
zielzorger. Hij werd wijd en zijn beroemd om
zijn milde wijsheid. Persoonlijke problemen
losten zich in zijn nabijheid als het ware van
zelf op. Vele Christenen waren zo onder de
indruk van zijn leven in de woestijn, dat zij zijn
leerlingen wilden worden. Zij verlieten alles
was zij bezaten en vestigden zich in zijn
nabijheid. Antonius wijdde hen in het leven
van de kluizenaar. Zo ontstonden er kolonies
van monnikken. Om deze reden noemt men
Antonius ook wel de vader van het kloosterle
ven. Ten tijde van de Christenvervolgingen
van Meximinus Daje volgt Antonius de marte
laren naar Alexandrië. Hij verzorgde daar
moedig de veroordeelden in de kerkers en de
dwangarbeiders in de mijnen.
Toen de vervolgingen voorbij waren, trok hij
zich weer terug in de woestijn. Hij verrichtte
daar nog vele genezingen. Wanneer hij op
105-jarige leeftijd zijn sterven voelt naderen,
verzoekt hij de 2 leerlingen, die bij hem zijn,
hem niet te balsemen, zoals in die tijd
gebruikelijk was, maar hem ergens in het
gebergte te begraven.
Niemand mocht de plaats van zijn graf kennen
buiten deze 2. Hij wil beslist geen eredienst
rond zijn lijk. Zij kleren moeten verdeeld
worden. Zij zullen voor zijn erfgenamen tot
kostbare reliquieën dienen. Volgens anderen is
het lichaam van Antonius na vele omzwer
vingen uiteindelijk bijgezet in de parochiekerk
St. Julien te Arles.
Antonius wordt vaak afgebeel met een bel: de
bedelende antonitermonikken droegen een
bel met een varken: Zij mochten hun vee vrij
laten grazen. Verder draagt hij meestal een
taukruis als staf. Soms wordt hij afgebeeld
met rode vlammen onder zijn voeten. Dit
verwijst naar het antoniusvuur, een ziekte
onder mensen en vee. Vele legendes en
anecdotes zijn er over Zint Antonius verteld.
Men vertelt b.v. dat hij macht had over de
wilde dieren. Vele gebruiken zijn er ontstaan
rond zijn eredienst. Een daarvan is het
zegenen van het vee en de stallen. Nu nog
wordt op Sint Antonius (17 januari in Chaam
Stin antoniusmeel uitgereikt in de kerk.
piti. LP
irle-Nas
Uitgave van Drukkerij Emiel de Jong B.V.
Tel. 04257-9235* - Postbus8 - Baarle-Nassau
drieënzeventigste jaargang
Copy en advertenties uiterlijk woensdagmorgen
in ons bezit s.v.p.
Voor Baarle: Poosakkerstraat 7. - Giro 1115780.
Voor Alphen: "De Nieuwe Magneet”,
Raadhuisstraat 20 - Alphen - Tel. 1721.
Voor Chaam: A. de Jong - Wolfsdonk 7,
Chaam - Telefoon 1767.
Voor Riel: A. v.d. Hout - Dorpsstraat 2 - Riel,
Telefoon 04248-296.
Voor België: PVBA de Jong, Hoogbraak 2,
Baarle-Hertog.
Aangemoedigd door het sukses van vorig jaar,
toen men in Alphen voor het eerst sinds lange
tijd een oude traditie weer had opgevat,
organiseert de VW Alphen op zondag 2 juli
wederom eer. jaarmarkt.
Aan weerszijden van de Stationstraat zullen
weer honderden stands worden ingericht door
kooplieden met een grote diversiteit aan
artikelen. Evenals vorig jaar overtrof ook nu
weer het aantal inschrijvingen ver het -
geplande aantal kramen met als gevolg dat
men een aantrekkelijke keuze kon samenstel
len. Ook als vorig jaar zullen een groot aantal
standwerkers strijden om de beker die be
schikbaar is gesteld voor degene die de
meester originaliteit en verkoopkracht kan
leggen in zijn verkoopmethode.
Onbeschrijflijk was het lawaai. De gebeden en
psalmen van Antonius werden volledig over
stemd. Antonius kon niet overeind blijven. Hij
lag op de grond, krimpend van de pijn van de
beten, slagen, stoten en steken die hem
werden toegebracht. Maar zijn geest bleef
helder, Antonius was onbevreesd in zijn
geloof, dat Christus de demonen had over
wonnen. Op het hoogtepunt van het gevecht
erbarmde God zich over hem: het rotsgraf
opende zich, er viel een lichtstraal op Antoius,
de demonen verdwenen, en God openbaarde
hem, dat Hij altijd bij hem was geweest, maar
hem op de proef had willen stellen.
BAARLE-NASSAU-HERTOG,
-haam, ULICOTEN EN OMSTREKEN
Volledige verzorging van begrafenissen
en crematies.
Vervoer binnen- en buitenland.
“)a.9 en nacht bereikbaar.
Volledige verzekering tegen alle begra
fenis- en crematiekosten.
Ook opneming in de verzekering van be
daarden, zieken en invaliden.
Voor inlichtingen:
Verhoeven, Voske 6, Baarle-Nassau,
Telefoon 04257 - 9834.
v Oers, Baarleseweg 15, Chaam,
Telefoon 01619- 1483.
Oomen, Wilhelminastr. 6, Ulicoten,
Telefoon 04249 - 402.
b'S-g. 076-132079 (dag en nacht).
Het rotsgraf was Antonius niet eenzaam
genoeg; hij wil de nog verder van de mensen
gaan en hij besloot, de woestijn in te trekken.
Hij vestigde zich aan de voet van een berg, in
een oase. Hier bewerkte hij de grond om zich
zelf van brood en groente te kunnen voorzien
en zo onafhankelijk te zijn. Hij was de eerste
Christen, die de naam "Monnik" (is: alleen
levende) verdiende.
De eenzaamheid, die hij zocht, was hem
echter niet gegeven: Velen zochten hem op,
IML-berel
Jphen, 1|
Hij sliep op de kale vloer, als hij de nacht niet
wakende doorbracht. In deze periode maakte
Antonius vele verzoekingen mee:
herinneringen aan zijn vroegere bezittingen,
aan lekker eten, erotische voorstellingen be
dwelmden zijn geest. Deze verzoekingen
hebben vele schilders, waaronder Jeroen
Bosch en Dürer tot inspiratie gediend. Anto
nius wist al deze verzoekingen te weerstaan.
Vijftien jaar had hij zo nodig om zich zelf in
bedwang te leren hebben.
Toen was de tijd gekomen voor de volgende
stap: nog verder verwijders hij zich van de
mensen, hij besloot te gaan wonen in een
rotsgraf. Nadat hij naar binnen was gegaan,
sloot hij het eigenhandig achter zich. Volstrekt
e eenzaamheid wenste hij! Slechts eenmaal
per half jaar werd hem brood gebracht. (Het
brood in die streek was heel lang houdbaar).
Door deze lugubere omgeving op te zoeken
bond hij de strijd met de duivel en zijn
demonen zelf aan. Deze satanische strijd
overtrof alle verzoekingen, die hij daarvoor
meegemaakt had. De demonen vertoonde
zien in steeds wisselende gedaantes, als
brullende leeuwen, sissende slangen, schor
pioenen, beren, wolven en ander gespuis.
ms weekbla
30 mei jd. was het precies 80 jaar geleden dat
de wielerclub "Steeds Voorwaarts" werd
opgericht. Al jaren geleden geraakte de naam
van deze vereniging in onbruik omdat met het
vinden van de naam "Acht van Chaam" -een
zeer toepasselijke intussen- zich een comité
vormde dat deze aanduiding voortaan zou
Blokkenweide 7 - Chaam - Tel. 01619-1813
na 18.00 uur:
Meerstraat 20 - Breda - Tel. 076-874081-877522 J,