Samen kerk zijn, toen, nu en in de toekomst O Bidden met jonge kinderen ZONNEBANK ZONNEBANK Vrouwencafé Oud papier-aktie Jongerenkoor Baarle Zaterdag 3 juni komt het Jongerenkoor Baarle voor de laatste maal voor de grote vakantie bij u het oud papier ophalen. We beginnen dan presenteert "Droomland" '[Ej Lotus s Vakantieplannen klaar?. Steeds meer gegadigden voor 'de raad' r Nassaulaan 38 Aphrodite” vrijdag 2 juni 1978 - nr. 3571 l||| SB 12,50 CHINEES INDISCH RESTAURANT /AN^ASTEi< 042579209 Zondag 4 juni van 10.30 tot 17.00 uur Onder schriftelijke zekerheid bieden een groep antiquairs U een keur aan antiquiteiten w.o.: koper - tin - zilver - goud - sieraden - porcelain - kristal ijzerwerk - potten - klokken - schilderijen en meubilair. FRANKERING BIJ ABONNEMENT BAARLE-NASSAU IN HET BEKENDE LANDGOED SCHALUINEN TE BAARLE-NASSAU. O „APHRODITE" ARDANTA verzekert én verzorgt de uitvaart begrafenisfonds voor BAARLE-NASSAU-HERTOG, CHAAM, ULICOTEN EN OMSTREKEN Volledige verzorging van begrafenissen en crematies. SM lieuws- en Advertentieblad voor Alphen en Riel - Baarle-Nassau - Baarle-Hertog en Chaam I-1 Chaam Jubileum viering 1978 I Klokkenstraat 12 - Baarle-Nassau-Hertog Distriktskatecheert. Parochiemedewerkers H. Antonius Abt te Chaam te gast van Kerkbestuur en Parochieraad. Antiekbeurs Baarle-Nassau j reef Mevr. Annie Kools-van Tilburg BAARLE-NASSAU 180 kandidaten op 16 lijsten 142 kandidaten op 17 lijsten 111 kandidaten op 15 lijsten 53 kandidaten 44 kandidaten 27 kandidaten Kom eens kijken wat wij hebben voor in uw vakantiekoffer. Voor zonnige stranden: modieuse bikini's. Voor terrasjes: zonnejurkjes, mét of zonder schouderbandjes te dragen. Voor de boulevard: wikkeljaponnen in zeldzaam mooie kleuren, lang en kort te dragen. En voor de reis: broeken en broekpakken met smalle pijp, bandplooien en de gewone "lekker zittend" broeken. T-shirts en bloesen in alle kleuren en modellen v. a. St. Annaplein 9 - Baarle-Nassau - Telefoon 04257-9988 HET CHINESE RESTAURANT MET SFEERVOL EN SPECIALE ARRANGEMENTEN VOOR PARTIJEN EN ZAKENLUNCHEN. U KUNT TELEFONISCH BESTELLEN EN HET DAN BIJ ONS AFHALEN. DAGELIJKS GEOPEND VAN 11.00 TOT 23.00 UUR. Voor degenen die er belang in stellen, volgt hier een overzicht van het steeds groter wordende aantal liefhebbers voorde gemeenteraad. Schoonheidssalon 64 kandidaten 57 kandidaten 52 kandidaten 63 kandidaten 41 kandidaten 32 kandidaten Alphen en Riel: Zeven lijsten met In 1974 zes lijsten met In 1970 vier lijsten met Baarle-Nassau: Vijf lijsten met In 1974 zes lijsten met In 1970 zeven lijsten met Chaam: Vier lijsten met In 1974 vijf lijsten met In 1970 vier lijsten met Totaal aantal kandidaten: 1978 1974 1970 Woensdag 7 juni zijn alle vrouwen uit Baarle en wijde omstreken weer welkom in het Baarlese Vrouwencafé. Heeft u zin om met vrouwen te praten over vrouwenzaken, - vrouwenemancipatie, vrouwen in het gezin, vrouwen in het werk? Kom dan naar het Plushok, dat zijn deuren op 7 juni vanaf 8 uur uitnodigend openstelt voor dat doel. Voor deze avond hebben wij de beschikking over een videoband van de film droomland. Droomland is een romantisch verfilmde - dolumentaire over het verschijnsel kiosllitera- tuur. Wie lezen de mammies, de kasteelro mans. de beeldromans? Hoe ervaren deze In het kader van de jubileumviering waren op 18 mei j.l. zo'n 150 medewerkers van de parochie H. Antonius Abt te Chaam te gast van het Kerkbestuur en de Parochieraad. De avond werd gehouden in zaal Bellevue. De bedoeling van deze avond was, aldus pastor Backx namens Kerkbestuur en Parochieraad in zijn inleiding, om iedereen te bedanken voor zijn of haar inzet voor de parochie, in welke vorm dan ook, de medewerkers op een ongedwongen manier eens kennis te laten maken met elkaar en eikaars aktiviteiten en van gedachten te wisselen over de mogelijke bestemming van de opbrengst van de jubileum-geschenk-aktie later dit jaar. Na een korte gebedsdienst met samenzang door de aanwezigen, gaf de heer Jacobs (Parochieraad) op humoristische wijze in alfabetische volgorde een opsomming van ongeveer 35 groepen (totaal zo'n 250 mensen) die zich inzetten voor de parochie. Wij zullen ze hier niet noemen, omdat de kans groot is dat er iemand vergeten wordt. Het jongerenkoor o.l.v. mej. de Roover, trad twee keer op: eerst nadat de heer Jacobs bij de letter J was aangekomen, en aan het einde van zijn relaas. Het koor bracht enige liedjes ten gehore die in de normale zaterdagavonddienst niet zo goed kunpen worden ingepast. Een en ander werd door de aanwezigen zeer op prijs gesteld: het koor werd met daverend applaus beloond. Daarna gaf de heer de Vries (Kerkbestuur) een uiteenzetting over de bestemming die Kerk bestuur, Parochieraad en bestuur Jubileumviering hadden gedacht te geven aan de opbrengst van de jubileum-geschenk-aktie. Met het geschikt maken van het kerkgebouw voor lichamelijk gehandicapten (door het maken van hellingen en leuningen en het aanbrengen van een geluidsinstallatie) en het terugplaatsen van de prachtige preekstoel, kon de vergadering unaniem instemmen. Het ontwerp van de verruiming van het priesterkoor bracht een geanimeerde diskussie op gang. Enkele aanwezigen zagen het geld liever besteed aan een in te stellen kerkorgel-restauratie-fonds. Een en ander zal daarom nog eens ter inspraak gebracht worden, in welke vorm dan ook. Maar hoe het ook zij, de heer Korsmit en zijn mannen staan klaar om te beginnen! Tenslotte bedankte pastor Backx iedereen die zich voor de parochie inzet, al of niet aanwezig deze avond, de familie Hendriks voor de gastvrijheid, het jongerenkoor en mej. de Roover voor het optreden, en de heren Jacobs en de Vries voor hun uiteenzettingen. Onder het genot van een drankje en in een plezierige sfeer, bleven velen daarom nog geruime tijd aanwezig. overkomt.Bidden is je eigen leven hernemen en het niet zondermeer voor kennisgeving aannemen. Kijkend naar de bijbel ontmoeten we God als iemand die met de mens meelijdt, een God die nabij wil zijn en "trouw aan mensen in tijden van kommer en tijden van vrede". Gos is solidair met de mens. 3. Hoe bidden. In bidden gaat het om ons, met onze ge voelens en emoties, om onze totale betrok kenheid met elkaar en op die betrokkenheid is God juist aanspreekbaar. Bidden wordt dan "heel konkreet je leven van alle dag voor God ontvouwen. Gewoon zeggen wat er met hou en de mensen om je heen gebeurt. 4. Praktijk met jonge kinderen. Jonge kinderen vertellen vaak spontaan waar ze vol van zijn. Ze hopen dan op een volwassene die met hen meevoelt, naar hen luistert. Dat is een begin van bidden: mogen ervaren dat je iets van jezelf, wat je bezighoudt aan de ander toe kunt vertrouwen. Dit soort bidden vraagt niet om een vaststaand gebed. "Het gaat hier om het loskomen van een menselijke gevoelens en die ontvouwen voor God naar wie je vertrouwen uitgaat, die je nabij weet, die met je beproeving en vreugde ondergaat". Tegen die God wil je spreken over je eigen verwachtingen, over de zorgen waarmee je bezig bent, over de verantwoor delijkheid die je te dragen hebt. Zo kan bidden worden tot een heroriëntering van je bestaan, maar ook tot een relativering van je eigen behoeften. Zo kan bidden je helpen te zoeken naar nieuwe uitgangspunten voor je leven. 5. Het spontaan gebed. Improviserend spontaan gebed lijkt in deze gedachtengang het best haalbare, hoe primi tief en stamelend ook uitgesproken. Een simpel "dank je wel" kan veel rijker zijn dan een opgerakeld "weesgegroet". Als illustratie een tafelgebed: "God, maak van deze kleine om 9 uur. Bundelt u het oudpapier stevig en zet het tijdig aan de straat, dan kunnen we goed doorwerken. De containers staan bij "het Kloster" achter op het plein. Hartelijk dan k aan al diegenen die dit seizoen meegewerkt hebben om al onze oud-papier acties succes vol te laten verlopen. Tot zaterdag en hopelijk ook tot het volgend seizoen. Nogmaals dank. Het bestuur. Vervoer binnen- en buitenland. Dag en nacht bereikbaar. Volledige verzekering tegen alle begra fenis- en crematiekosten. Ook opneming in de verzekering van be- goal was 't chtige jlofte. n was s met esten- iiende tafel een grote tafel voor alle mensen. Dat is onze wens, God, voor we gaan eten. Amen. 6. Formulegébeden. Vele nieuwe verschenen kindergebeden mogen zomaar nooit klakkeloos nagebeden worden. Deze kindergebeden moeten gehan teerd worden als inspiratievoorbeelden om zelf met kinderen aan de slag te gaan om te komen tot een eigen gebed. Kersten laat in zijn artikel zien hoe hij bij de HKI projekten voor 4-8 jarigen ervaren heeft hoe moeilijk het is vastaande gebedjes te maken. Toch heeft hij ontdekt dat bepaalde gebedjes altijd moeten aansluiten bij het aktueel gebeurde, bijv, aan het begin van een schooldag of n.a.v. een verhaal of aktiviteit in het kader van een katecheseprojekt. Hij zegt echter wel ter waarschuwing: "Bidden hoeft geen redenerend verhaal te worden met zinnen beginnend met: Als, want, daarom, omdat. Theo Kersten geeft dan twee gebeden als vergelijking. 1) God, er zijn veel zieke kinderen. Ziek zijn is niet leuk, soms heb je pijn. God, we maakten een tekening voor de zieke kinderen. We willen ze niet vergeten. U vergeet niemand van de mensen. Blijf altijd bij ons. 2) God, er zijn veel kinderen ziek. Wij vragen dat ze niet veel pijn hebben. Maar ze gauw allemaal beter. Want u maakte altijd de zieken beter. Dan zij we weer allemaal samen en dan kunnen we weer samen spelen. God, vergeet ons niet, dan zullen we altijd van u houden en van elkaar. Het eerste gebed lijkt gezien bovengenoemd verhaal verkiesbaar omdat daar God slechts gevraagd wordt om een stukje nabijheid. Er moet van God niets. Het tweede gebed is veel minder belangeloos en heeft minder sporen van eigen belang. 7. Bidden op school. Gezien het bovenstaande hoeft de frekwentie van het bidden niet de maatstaf te vormen voor het R.K. van de school. Belangrijk lijkt eerder "de emotionele betrokkenheid van kind en leerkracht" dan een geprogrammeerde gebedscyclus. Over het voor en na een bepaalde schooltijd bidden lijkt belangrijk te zeggen dat de vraag allereerst is of dit verlangen van de leerkracht of zijn kinderen komt. De kinderen helpen eigen gebeden te formuleren zou het gebeds- gebeuren al veel kunnen doen versterken. Een slotgebed op het einde van de dag zou kunnen zijn: God, ik wil even zeggen: ik vond het geen fijne dag. De juffrouw was boos en ik ook. God, morgen wordt het misschien een fijne dag. Maar ook zinger kan fijn zijn. Maar daarop wil hij later terugkomen. Lou Verheagen. Uitgave van Drukkerij Emiel de Jong B.V. Tel. 04257-9235* - Postbus 8 - Baarle-Nassau drieënzeventigste jaargang Copy en advertenties uiterlijk woensdagmorgen in ons bezit s.v.p. Voor Baarle: Roosakkerstraat 7. - Giro 1115780. Voor Alphen: "De Nieuwe Magneet", Raadhuisstraat 20 - Alphen - Tel. 1721. Voor Chaam: A. de Jong - Wolfsdonk 7, Chaam - Telefoon 1767. Voor Riel: A. v.d. Hout - Dorpsstraat 2 - Riel, Telefoon 04248-296. Voor België: PVBA de Jong, Hoogbraak 2, Baarle-Hertog. mensen deze boeken. Wie schrijft die boeken eigenlijk? Waarom worden ze geschreven en wie geeft ze uit? Dit alles wordt uit de doeken gedaan in een 1 1/2 uur durend verslag, dat wordt afgewisseld met gedeelten uit kiosk- romans die verfilmd zijn. We hopen na de film een diskussie te kunnen houden over deze film. Wat denken we zelf over boeken? Is de wereld uit Droomland werkelijkheid? Willen wij door seriefilms, serieboeken, serie- tijdschriften uit de werkelijkheid vluchten? Hebben wij ze nodig om ons na het werk te ontspannen, om even uit de sleur van alledag te raken? Of worden ze ons opgedrongen door een niets ontziende commerciële grootmacht? Wij hopen op deze vragen een antwoord te krijgen van u. Kom dus naar het Vrouwencafé. Natuurlijk bent u ook welkom voor een pilsje of een babbeltje. Wie zin heeft om zelf wat mee te denken over aktiviteiten in het - vrouwencafé kan al vanaf 7 uur terecht. Het café gaat open om 8 uur, en Droomland begint om 8.30 uur. Tot ziens op 9 juni. /aarden, zieken en invaliden. Voor inlichtingen: Verhoeven, Voske6, Baarle-Nassau, Telefoon 04257 - 9834. p v. Oers, Baarleseweg 15, Chaam, Telefoon 01619 -1483. A- Oomen, Wilhelminastr. 6, Ulicoten, Telefoon 04249 - 402. b-9.g. 076-132079 (dag en nacht). C Coppens, Ulicotenseweg 13a, Chaam, Telefoon 01619-1443. J. Groetelaers, Nassaulaan 31, Baarle-Nassau, Tel. 04257-9071 rins wfifikniBn Ons Bisdomblad "Overweg" prijst de laatste tijd nogal eens gebeden boekjes voor kinderen aan, zoals bijv, de serie "Gebeden voor ...elke dag, de nacht, het eten en de zondag". Gretig worden ze door ouders en soms ook leer krachten gekocht want hierin denkt men dan uiteindelijk een antwoord te vinden op de vraag: "Wat en hoe bidden met kinderen?" I In het tijdschrift "School en Godsdienst", een uitstekend katecheseblad voor de basisschool, verscheen in het laatste nummer van mei een goed artikel van Theo Kersten, een van de medewerkers van het H.K.I. uit Nijmenge: Bidden met jonge kinderen" (pg. 79-85). Kersten is een van de steunpilaren onder de katechesemethode van het H.K.I. voor 4-8 jarigen. Hij beschrijft in genoemd artikel, waarvan we in onderstaande globaal verslag willen doen, hoe hij tijdens observaties op de kleuterscholen gemerkt heeft hoe moeilijk het voor leidsters is om een goed gebed te formuleren. Het is hem opgevallen dat, als er op kleuterscholen gebeden wordt, men beslist niet terug valt op gebedenboekjes maar dat men een konkrete gebeurtenis aangrijpt om iets in gebed te verwoorden. 1. Wat valt er te signaleren. Allereerst heeft bidden iets te maken met het "godsbeeld", met hoe men God beleeft. Is Hij de almachtige, ver verheven boven de mensen of meer de trouwe, solidaire nabije? Het zal in het gebed doorklinken. - God lijkt voor de een 'n goedgevige sinterklaas te zijn, een schepper die alles kan. God wordt dan in het gebed Iemand die je om regen vraagt, om genezing, om iets te krijgen. Dit soort vraaggebeden blijken bij de jonge kinderen de overhand te hebben, erg egocen trisch gekleurd en dit door kinderen durven zelfs te bidden om vrij van school te krijgen... "dat er iests gebeurt, dat we niet naar school hoeven". Zo'n gebedsopvoeding werkt funest, want God is niet de God van het Mooie weer. Zo'n God zou ook geen rampen kunnen toestaan. - God wordt er nogal eens bijgeroepen als wij over het kind zelf geen baas kunnen worden: "God zal je straffen", klinkt dan vaak. God wordt een zwarte Piet of God wordt misbruikt als een gezagsargument. We leren kinderen moralistisch dat zij God in hun avondgebed moeten vragen "morgen weer lief te zijn... I want anders is Hij zo, verdrietig." Dit is geen I open eerlijk naar God zoekend gebed. I 2. Hoe dan wel omgaan met God. I Menselijke woorden schieten steeds tekort als I e over God spreekt. Een ideale manier van I bidden zullen we dan ook nooit ontdekken. "I Bidden is zo tijds-, zo stemmingsgebonden. I Maar bidden zal steeds iets moeten zeggen I van "hoe je hoopt en verlangt, hoe angstig je I bent, hoeveel vragen je hebt bij alles wat je er -S ?ne. I ooi-1

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1978 | | pagina 1