Samen kerk zijn, toen, nu en in de toekomst
O
Bidden met jonge kinderen
ZONNEBANK
ZONNEBANK
Vrouwencafé
Oud papier-aktie
Jongerenkoor Baarle
Zaterdag 3 juni komt het Jongerenkoor Baarle
voor de laatste maal voor de grote vakantie bij
u het oud papier ophalen. We beginnen dan
presenteert
"Droomland"
'[Ej Lotus s
Vakantieplannen klaar?.
Steeds meer gegadigden voor 'de raad'
r
Nassaulaan 38
Aphrodite”
vrijdag 2 juni 1978 - nr. 3571 l||| SB
12,50
CHINEES INDISCH RESTAURANT
/AN^ASTEi<
042579209
Zondag 4 juni van 10.30 tot 17.00 uur
Onder schriftelijke zekerheid bieden een groep antiquairs
U een keur aan antiquiteiten w.o.:
koper - tin - zilver - goud - sieraden - porcelain - kristal
ijzerwerk - potten - klokken - schilderijen en meubilair.
FRANKERING BIJ ABONNEMENT
BAARLE-NASSAU
IN HET BEKENDE LANDGOED SCHALUINEN TE
BAARLE-NASSAU.
O
„APHRODITE"
ARDANTA
verzekert én
verzorgt de
uitvaart
begrafenisfonds voor
BAARLE-NASSAU-HERTOG,
CHAAM, ULICOTEN EN OMSTREKEN
Volledige verzorging van begrafenissen
en crematies.
SM
lieuws- en Advertentieblad voor Alphen en Riel - Baarle-Nassau - Baarle-Hertog en Chaam
I-1
Chaam
Jubileum
viering
1978
I
Klokkenstraat 12 -
Baarle-Nassau-Hertog
Distriktskatecheert.
Parochiemedewerkers H. Antonius Abt te Chaam te gast van Kerkbestuur en Parochieraad.
Antiekbeurs
Baarle-Nassau
j reef
Mevr.
Annie Kools-van Tilburg
BAARLE-NASSAU
180 kandidaten op 16 lijsten
142 kandidaten op 17 lijsten
111 kandidaten op 15 lijsten
53 kandidaten
44 kandidaten
27 kandidaten
Kom eens kijken wat wij hebben voor in uw vakantiekoffer.
Voor zonnige stranden: modieuse bikini's.
Voor terrasjes: zonnejurkjes, mét of zonder schouderbandjes te
dragen.
Voor de boulevard: wikkeljaponnen in zeldzaam mooie kleuren,
lang en kort te dragen.
En voor de reis: broeken en broekpakken met smalle pijp,
bandplooien en de gewone "lekker zittend" broeken.
T-shirts en bloesen in alle kleuren en modellen v. a.
St. Annaplein 9 - Baarle-Nassau - Telefoon 04257-9988
HET CHINESE RESTAURANT MET SFEERVOL EN SPECIALE
ARRANGEMENTEN VOOR PARTIJEN EN ZAKENLUNCHEN.
U KUNT TELEFONISCH BESTELLEN EN HET DAN BIJ ONS AFHALEN.
DAGELIJKS GEOPEND VAN 11.00 TOT 23.00 UUR.
Voor degenen die er belang in stellen, volgt hier een overzicht van het steeds groter
wordende aantal liefhebbers voorde gemeenteraad.
Schoonheidssalon
64 kandidaten
57 kandidaten
52 kandidaten
63 kandidaten
41 kandidaten
32 kandidaten
Alphen en Riel:
Zeven lijsten met
In 1974 zes lijsten met
In 1970 vier lijsten met
Baarle-Nassau:
Vijf lijsten met
In 1974 zes lijsten met
In 1970 zeven lijsten met
Chaam:
Vier lijsten met
In 1974 vijf lijsten met
In 1970 vier lijsten met
Totaal aantal kandidaten:
1978
1974
1970
Woensdag 7 juni zijn alle vrouwen uit Baarle
en wijde omstreken weer welkom in het
Baarlese Vrouwencafé. Heeft u zin om met
vrouwen te praten over vrouwenzaken, -
vrouwenemancipatie, vrouwen in het gezin,
vrouwen in het werk? Kom dan naar het
Plushok, dat zijn deuren op 7 juni vanaf 8 uur
uitnodigend openstelt voor dat doel.
Voor deze avond hebben wij de beschikking
over een videoband van de film droomland.
Droomland is een romantisch verfilmde -
dolumentaire over het verschijnsel kiosllitera-
tuur. Wie lezen de mammies, de kasteelro
mans. de beeldromans? Hoe ervaren deze
In het kader van de jubileumviering waren op 18 mei j.l. zo'n 150 medewerkers van de parochie
H. Antonius Abt te Chaam te gast van het Kerkbestuur en de Parochieraad. De avond werd
gehouden in zaal Bellevue.
De bedoeling van deze avond was, aldus pastor Backx namens Kerkbestuur en Parochieraad in
zijn inleiding, om iedereen te bedanken voor zijn of haar inzet voor de parochie, in welke vorm
dan ook, de medewerkers op een ongedwongen manier eens kennis te laten maken met elkaar
en eikaars aktiviteiten en van gedachten te wisselen over de mogelijke bestemming van de
opbrengst van de jubileum-geschenk-aktie later dit jaar.
Na een korte gebedsdienst met samenzang door de aanwezigen, gaf de heer Jacobs
(Parochieraad) op humoristische wijze in alfabetische volgorde een opsomming van ongeveer 35
groepen (totaal zo'n 250 mensen) die zich inzetten voor de parochie. Wij zullen ze hier niet
noemen, omdat de kans groot is dat er iemand vergeten wordt.
Het jongerenkoor o.l.v. mej. de Roover, trad twee keer op: eerst nadat de heer Jacobs bij de
letter J was aangekomen, en aan het einde van zijn relaas. Het koor bracht enige liedjes ten
gehore die in de normale zaterdagavonddienst niet zo goed kunpen worden ingepast. Een en
ander werd door de aanwezigen zeer op prijs gesteld: het koor werd met daverend applaus
beloond.
Daarna gaf de heer de Vries (Kerkbestuur) een uiteenzetting over de bestemming die Kerk
bestuur, Parochieraad en bestuur Jubileumviering hadden gedacht te geven aan de opbrengst
van de jubileum-geschenk-aktie. Met het geschikt maken van het kerkgebouw voor lichamelijk
gehandicapten (door het maken van hellingen en leuningen en het aanbrengen van een
geluidsinstallatie) en het terugplaatsen van de prachtige preekstoel, kon de vergadering unaniem
instemmen. Het ontwerp van de verruiming van het priesterkoor bracht een geanimeerde
diskussie op gang. Enkele aanwezigen zagen het geld liever besteed aan een in te stellen
kerkorgel-restauratie-fonds. Een en ander zal daarom nog eens ter inspraak gebracht worden, in
welke vorm dan ook. Maar hoe het ook zij, de heer Korsmit en zijn mannen staan klaar om te
beginnen!
Tenslotte bedankte pastor Backx iedereen die zich voor de parochie inzet, al of niet aanwezig
deze avond, de familie Hendriks voor de gastvrijheid, het jongerenkoor en mej. de Roover voor
het optreden, en de heren Jacobs en de Vries voor hun uiteenzettingen.
Onder het genot van een drankje en in een plezierige sfeer, bleven velen daarom nog geruime tijd
aanwezig.
overkomt.Bidden is je eigen leven hernemen
en het niet zondermeer voor kennisgeving
aannemen.
Kijkend naar de bijbel ontmoeten we God als
iemand die met de mens meelijdt, een God die
nabij wil zijn en "trouw aan mensen in tijden
van kommer en tijden van vrede". Gos is
solidair met de mens.
3. Hoe bidden.
In bidden gaat het om ons, met onze ge
voelens en emoties, om onze totale betrok
kenheid met elkaar en op die betrokkenheid is
God juist aanspreekbaar. Bidden wordt dan
"heel konkreet je leven van alle dag voor God
ontvouwen. Gewoon zeggen wat er met hou
en de mensen om je heen gebeurt.
4. Praktijk met jonge kinderen.
Jonge kinderen vertellen vaak spontaan waar
ze vol van zijn. Ze hopen dan op een
volwassene die met hen meevoelt, naar hen
luistert. Dat is een begin van bidden: mogen
ervaren dat je iets van jezelf, wat je bezighoudt
aan de ander toe kunt vertrouwen. Dit soort
bidden vraagt niet om een vaststaand gebed.
"Het gaat hier om het loskomen van een
menselijke gevoelens en die ontvouwen voor
God naar wie je vertrouwen uitgaat, die je
nabij weet, die met je beproeving en vreugde
ondergaat". Tegen die God wil je spreken over
je eigen verwachtingen, over de zorgen
waarmee je bezig bent, over de verantwoor
delijkheid die je te dragen hebt. Zo kan bidden
worden tot een heroriëntering van je bestaan,
maar ook tot een relativering van je eigen
behoeften. Zo kan bidden je helpen te zoeken
naar nieuwe uitgangspunten voor je leven.
5. Het spontaan gebed.
Improviserend spontaan gebed lijkt in deze
gedachtengang het best haalbare, hoe primi
tief en stamelend ook uitgesproken. Een
simpel "dank je wel" kan veel rijker zijn dan
een opgerakeld "weesgegroet". Als illustratie
een tafelgebed: "God, maak van deze kleine
om 9 uur. Bundelt u het oudpapier stevig en
zet het tijdig aan de straat, dan kunnen we
goed doorwerken. De containers staan bij
"het Kloster" achter op het plein. Hartelijk dan
k aan al diegenen die dit seizoen meegewerkt
hebben om al onze oud-papier acties succes
vol te laten verlopen. Tot zaterdag en hopelijk
ook tot het volgend seizoen. Nogmaals dank.
Het bestuur.
Vervoer binnen- en buitenland.
Dag en nacht bereikbaar.
Volledige verzekering tegen alle begra
fenis- en crematiekosten.
Ook opneming in de verzekering van be-
goal
was 't
chtige
jlofte.
n was
s met
esten-
iiende
tafel een grote tafel voor alle mensen. Dat is
onze wens, God, voor we gaan eten. Amen.
6. Formulegébeden.
Vele nieuwe verschenen kindergebeden
mogen zomaar nooit klakkeloos nagebeden
worden. Deze kindergebeden moeten gehan
teerd worden als inspiratievoorbeelden om zelf
met kinderen aan de slag te gaan om te komen
tot een eigen gebed.
Kersten laat in zijn artikel zien hoe hij bij de
HKI projekten voor 4-8 jarigen ervaren heeft
hoe moeilijk het is vastaande gebedjes te
maken. Toch heeft hij ontdekt dat bepaalde
gebedjes altijd moeten aansluiten bij het
aktueel gebeurde, bijv, aan het begin van een
schooldag of n.a.v. een verhaal of aktiviteit in
het kader van een katecheseprojekt. Hij zegt
echter wel ter waarschuwing: "Bidden hoeft
geen redenerend verhaal te worden met
zinnen beginnend met: Als, want, daarom,
omdat.
Theo Kersten geeft dan twee gebeden als
vergelijking.
1) God, er zijn veel zieke kinderen. Ziek zijn is
niet leuk, soms heb je pijn. God, we maakten
een tekening voor de zieke kinderen. We
willen ze niet vergeten. U vergeet niemand van
de mensen. Blijf altijd bij ons.
2) God, er zijn veel kinderen ziek. Wij vragen
dat ze niet veel pijn hebben. Maar ze gauw
allemaal beter. Want u maakte altijd de zieken
beter. Dan zij we weer allemaal samen en dan
kunnen we weer samen spelen. God, vergeet
ons niet, dan zullen we altijd van u houden en
van elkaar.
Het eerste gebed lijkt gezien bovengenoemd
verhaal verkiesbaar omdat daar God slechts
gevraagd wordt om een stukje nabijheid. Er
moet van God niets. Het tweede gebed is veel
minder belangeloos en heeft minder sporen
van eigen belang.
7. Bidden op school.
Gezien het bovenstaande hoeft de frekwentie
van het bidden niet de maatstaf te vormen
voor het R.K. van de school. Belangrijk lijkt
eerder "de emotionele betrokkenheid van
kind en leerkracht" dan een geprogrammeerde
gebedscyclus.
Over het voor en na een bepaalde schooltijd
bidden lijkt belangrijk te zeggen dat de vraag
allereerst is of dit verlangen van de leerkracht
of zijn kinderen komt. De kinderen helpen
eigen gebeden te formuleren zou het gebeds-
gebeuren al veel kunnen doen versterken.
Een slotgebed op het einde van de dag zou
kunnen zijn: God, ik wil even zeggen: ik vond
het geen fijne dag. De juffrouw was boos en ik
ook. God, morgen wordt het misschien een
fijne dag. Maar ook zinger kan fijn zijn. Maar
daarop wil hij later terugkomen.
Lou Verheagen.
Uitgave van Drukkerij Emiel de Jong B.V.
Tel. 04257-9235* - Postbus 8 - Baarle-Nassau
drieënzeventigste jaargang
Copy en advertenties uiterlijk woensdagmorgen
in ons bezit s.v.p.
Voor Baarle: Roosakkerstraat 7. - Giro 1115780.
Voor Alphen: "De Nieuwe Magneet",
Raadhuisstraat 20 - Alphen - Tel. 1721.
Voor Chaam: A. de Jong - Wolfsdonk 7,
Chaam - Telefoon 1767.
Voor Riel: A. v.d. Hout - Dorpsstraat 2 - Riel,
Telefoon 04248-296.
Voor België: PVBA de Jong, Hoogbraak 2,
Baarle-Hertog.
mensen deze boeken. Wie schrijft die boeken
eigenlijk? Waarom worden ze geschreven en
wie geeft ze uit? Dit alles wordt uit de doeken
gedaan in een 1 1/2 uur durend verslag, dat
wordt afgewisseld met gedeelten uit kiosk-
romans die verfilmd zijn.
We hopen na de film een diskussie te kunnen
houden over deze film. Wat denken we zelf
over boeken? Is de wereld uit Droomland
werkelijkheid?
Willen wij door seriefilms, serieboeken, serie-
tijdschriften uit de werkelijkheid vluchten?
Hebben wij ze nodig om ons na het werk te
ontspannen, om even uit de sleur van alledag
te raken? Of worden ze ons opgedrongen door
een niets ontziende commerciële grootmacht?
Wij hopen op deze vragen een antwoord te
krijgen van u. Kom dus naar het Vrouwencafé.
Natuurlijk bent u ook welkom voor een pilsje
of een babbeltje. Wie zin heeft om zelf wat
mee te denken over aktiviteiten in het -
vrouwencafé kan al vanaf 7 uur terecht. Het
café gaat open om 8 uur, en Droomland begint
om 8.30 uur. Tot ziens op 9 juni.
/aarden, zieken en invaliden.
Voor inlichtingen:
Verhoeven, Voske6, Baarle-Nassau,
Telefoon 04257 - 9834.
p v. Oers, Baarleseweg 15, Chaam,
Telefoon 01619 -1483.
A- Oomen, Wilhelminastr. 6, Ulicoten,
Telefoon 04249 - 402.
b-9.g. 076-132079 (dag en nacht).
C Coppens, Ulicotenseweg 13a, Chaam,
Telefoon 01619-1443.
J. Groetelaers, Nassaulaan 31,
Baarle-Nassau, Tel. 04257-9071
rins wfifikniBn
Ons Bisdomblad "Overweg" prijst de laatste
tijd nogal eens gebeden boekjes voor kinderen
aan, zoals bijv, de serie "Gebeden voor ...elke
dag, de nacht, het eten en de zondag". Gretig
worden ze door ouders en soms ook leer
krachten gekocht want hierin denkt men dan
uiteindelijk een antwoord te vinden op de
vraag: "Wat en hoe bidden met kinderen?"
I In het tijdschrift "School en Godsdienst", een
uitstekend katecheseblad voor de basisschool,
verscheen in het laatste nummer van mei een
goed artikel van Theo Kersten, een van de
medewerkers van het H.K.I. uit Nijmenge:
Bidden met jonge kinderen" (pg. 79-85).
Kersten is een van de steunpilaren onder de
katechesemethode van het H.K.I. voor 4-8
jarigen. Hij beschrijft in genoemd artikel,
waarvan we in onderstaande globaal verslag
willen doen, hoe hij tijdens observaties op de
kleuterscholen gemerkt heeft hoe moeilijk het
voor leidsters is om een goed gebed te
formuleren. Het is hem opgevallen dat, als er
op kleuterscholen gebeden wordt, men beslist
niet terug valt op gebedenboekjes maar dat
men een konkrete gebeurtenis aangrijpt om
iets in gebed te verwoorden.
1. Wat valt er te signaleren.
Allereerst heeft bidden iets te maken met het
"godsbeeld", met hoe men God beleeft. Is Hij
de almachtige, ver verheven boven de mensen
of meer de trouwe, solidaire nabije? Het zal in
het gebed doorklinken.
- God lijkt voor de een 'n goedgevige
sinterklaas te zijn, een schepper die alles kan.
God wordt dan in het gebed Iemand die je om
regen vraagt, om genezing, om iets te krijgen.
Dit soort vraaggebeden blijken bij de jonge
kinderen de overhand te hebben, erg egocen
trisch gekleurd en dit door kinderen durven
zelfs te bidden om vrij van school te krijgen...
"dat er iests gebeurt, dat we niet naar school
hoeven".
Zo'n gebedsopvoeding werkt funest, want
God is niet de God van het Mooie weer. Zo'n
God zou ook geen rampen kunnen toestaan.
- God wordt er nogal eens bijgeroepen als wij
over het kind zelf geen baas kunnen worden:
"God zal je straffen", klinkt dan vaak. God
wordt een zwarte Piet of God wordt misbruikt
als een gezagsargument. We leren kinderen
moralistisch dat zij God in hun avondgebed
moeten vragen "morgen weer lief te zijn...
I want anders is Hij zo, verdrietig." Dit is geen
I open eerlijk naar God zoekend gebed.
I 2. Hoe dan wel omgaan met God.
I Menselijke woorden schieten steeds tekort als
I e over God spreekt. Een ideale manier van
I bidden zullen we dan ook nooit ontdekken.
"I Bidden is zo tijds-, zo stemmingsgebonden.
I Maar bidden zal steeds iets moeten zeggen
I van "hoe je hoopt en verlangt, hoe angstig je
I bent, hoeveel vragen je hebt bij alles wat je
er
-S
?ne. I
ooi-1