h UH de geschiedenis van de parochie Chaam OPEN DAG KAMP DE KIEK" ALPHEN Samen kerk zijn, toen, nu en in de toekomst i Caritas, wat is dat vu eigenlijk? c i i y maandag 3 april T V i De speciaalzaak voor de modebewuste man! 1 ARDANTA VERZEKERT ÉN VERZORGT DE UITVAART BEGRAFENISFONDS VOOR BAARLE-NASSAU-HERTOG, CHAAM, ULICOTEN EN OMSTREKEN rijdag 31 maart 1978 - nr. 3562 |g|| gg| ggg| A A ...De storm luwt, de katholieke eredienst verboden. '9 - IETS TE VIEREN.... Bar Aanvang verkoop staatsloten KADO-SHOP 'TLUIFELTJE Chaamseweg 32 BAARLE-NASSAU TELEFOON 04257-8189 Jubileum viering 1978 ,/t Timpke w fv Baarle-Nassau-Hertog „HARRIS” herenmode ieuws- en Advertentieblad voor Alphen en Riel - Baarle-Nassau - Baarle-Hertog en Chaam Bar-Cafetaria ,/T TIMPKE" ULICOTEN cm i: werker kerk past. •f9, iterdagmiddag een gevarieerd program- ;1 en m demonstratie met honden van de De organisatoren. J- Verhoeven P- v. Oers A. Domen C-Coppens M- Groetelaers of zo maar een gezellig familiefeestje? Van eenvoudige menu's tot zeer gevarieerd. Ook koffietafels. FRANKERING BIJ ABONNEMENT BAARLE-NASSAU Telefoon 04257-9834 Telefoon 01619-1483 Telefoon 04249-402 Telefoon 01619-1443 Telefoon 04257-9071 Kapel op Snijders, met strooien dak, 29 oktober 1809. van Sint Lucia. I •I I I I I I Dat is een moeilijke taak. Moeilijk vanwege deze tijd van schijn van welvaart en totaal verzorging. Moeilijk ook omdat het niet meevalt trouw te zijn en te worden aan zó-geloven. Caritas-mensen moeten omwillen van hun taak, door de schijn van de samenleving heen kijken. En ook zichzelf overwinnen. En dan zien ze: dat mensen onder ons niet kunnen leven, ondanks bijstand. dat kans-armen geen kans krijgen vanwege harde onbereikbare wettelijke normen, (vormingswerk, soms) dat bewegingen voor "anders" niet van de grond komen zonder geld. (Interkerkelijk Vredesberaad) dat mensen elders met de Vastenaktie alleen niet geholpen zijn, (bevrijdingsstrijd, bewust- wordingsbeweging alom en altijd.) Caritas heeft het niet gemakkelijk met haar taak. De nood is er. Maar is hij te erkennen? Durf je hem in te brengen? Durf je ervoor te vragen? Want de een zijn nood, is de ander zijn brood? De vormgeving vraagt tijd en groei. Parochieel en regionaal. U kunt Caritas daarbij helpen. Durf haar aan te spreken, en vertrouw haar van u middelen toe, zodat zij, aangesproken, namens u in kan springen. In overleg met de interregionale caritas - Dongen-Gilze-Rijen, en de regionale caritas Oosterhout, ULICOTEN De gelovige mens kan hiermee geen rust (hebben. Het verhaal van zijn God, en wat die met mensen wil en doorheen mensen deed, en poet, daagt hem voortdurend uit. Maakt van de samenleving een uitdaging. In mensen, in fcoden, in wantoestanden, hoort hij de roep van zijn God. Vanouds heeft de gelovige mens Heen in de kerk hierop in willen gaan. Soms gedaan, even vaak nagelaten. In dit geheel moet u Caritas plaatsen. M/aar mensen in nood zijn, waar samenleven [vast dreigt te lopen, en er met geld te helpen is, biedt Caritas zich aan, uit zichzelf, of op (verzoek. Naar haar mogelijkheden. Keren wij even terug naar de bewaard geble ven rapporten welke de deken jaarlijks stuurde aan zijn bisschop te Antwerpen, na gehouden kerkvisitatie. Wij lezen hierin onder meer dat de parochie Chaam in deze benarde tijden tot overmaat van ramp soms ook nog met interne moeilijkheden te kampen kreeg. Jarenlang, van 1613 tot 1621 was het een zekere meester Thomas, koster en schoolmeester, die voort durend uit was op eigen voordeel ten koste van de parochiegemeenschap. Op twijfelach tige gronden weet hij zijn zoon in dezelfde functies aangesteld te krijgen en wil (in 1615) niet wijken voor de deken, noch voor de bis schop. De deken noemt hem "een beklagens- waardig mens, zogezegd katholiek, die zijn Pasen niet houdt en wien allen ten laste leggen, dat hij de oorzaak is dat de ketters in Chaam prediken..." In 1628 wordt pastoor Willibrordus van Buchemberg opgevolgd door Hubertus Rooymans die reeds in 1630 wordt opgevolgd door Joannes Hessels. Beide pas toors, zo meldt de deken, zitten opgescheept met een merkwaardig probleem: de kerk zit tot het koor toe gevuld met meubelen van de parochianen, de priester heeft haast geen plaats meer om te celebreren! Het ligt voor de hand te veronderstellen dat deze meubels in de kerk werden opgeborgen om ze te beveili gen tegen plunderende troepen. Pastoor Rooymans verspeelt de sympatie van veel parochianen als hij de meubels uit de kerk wil laten verwijderen, terwijl de deken in deze kwestie geen partij wil kiezen. Zelfs in 1635 blijkt dit Chaamse probleem nog niet te zijn opgelost, integendeel: de pastoor zit nu op de altaarvoet op een stoel en preekt vandaaruit... Geen wonder dat de deken reeds in 1628 aan G i "moeilijk volk, vooral die van Snijders-Chaam en ook: arbeid op zondag". Omtrent het kerk gebouw krijgt de bisschop eveneens gege vens. In 1609 is de kerk goed gedekt en de toren is in orde, in 1618 is de kerk geheel volledig en van binnen goed voorzien, ook de schilderingen van de altaren. In 1622 heeft de pastoor een vergulde zilveren kelk aange schaft., "opdat de Hervormden niet meer met die armoede van de Roomsen zouden spot ten". Er wordt in 1627 een biechtstoel ge plaatst welke voorheen ontbrak. Bovendien wordt dat jaar een nieuw kerkhof aangelegd en voorlopig licht omheind in afwachting van een muur. Ook de school in Chaam blijkt in deze woelige tijd een bron van voortdurende zorgen en moeilijkheden. Zowel de parochie als de Her vormden spannen zich in om elk naar hun opvattingen onderricht aan de kinderen te geven. Wij zouden het een kleine schoolstrijd kunnen noemen. In 1620 is er nog geen her vormde school; de parochie geeft onderricht aan 110 scholieren tegen een maandelijks schoolgeld van 2 stuivers. Het volgend jaar wordt school gehouden door de Vorster die een hervormde is. Daarom geeft pastoor van Langenberge zelf school om indringen van hervormden te verminderen: 90 scholieren. In 1622 krijgt Chaam weer een katholiek onder wijzer en in 1628 wordt door de gemeente een school gebouwd, maar er blijven nu en dan strubbelingen. Zo o.a. in 1635 met een onwillige meester, wiens eigen huishouden niet in orde was, aldus een dekenaal verslag en vervolg op pag. 3 Zo lezen wij dat er in 1609 met Pasen 450 communicerenden in Chaam waren en 570 in 1613. Er wordt in deze jaren een draagbare altaarsteen gebruikt omdat de altaren in Chaam en Snijders ontheiligd zijn, dan wel gevaar lopen ontheiligd te worden. Uit het aantal Paascommunies laat zich met enige voorzichtigheid het aantal inwoners van Chaam voor die tijd afleiden. Zo komt men voor de jaren 1609 en 1621 op een inwonertal dat ligt tussen 650 en 750. Na 1621 is er een aanzienlijke daling tot zelfs 200 inwoners in 1623 en vanaf dit jaar tot 1635 ruim 500 inwoners. Het geringe aantal Paascommunies in 1623 wijst misschien op een bijzondere gebeurtenis: vlucht van de bevolking voor oorlogsgeweld, ziekte of anderzins? Wij kun nen slechts gissen. In elk geval was de oorlog in 1621 hervat nadat vredesonderhandelingen mislukt waren. De Spanjaarden maken zich op Breda te heroveren, de belangrijke Oranjestad die reeds in 1590 door prins Maurits in bezit was genomen met de hulp van een turfschip per. In 1624 legert de Spaanse veldheer Spinola een belangrijk deel van zijn troe penmacht in Chaam e.o., zij het slechts voor 3 van de oorlog spoedig betrekkelijk veilig en konden al gauw een tijd van bloei tegemoet gaan. Noordelijk Brabant daarentegen bleef tientallen jaren het slagveld van de strijdende partijen. Dit feit weerspiegelt zich in de parochiegeschiedenis van Cnaam over deze periode. Nu eens kwamen er enkele jaren van betrekkelijke rust, zij het onstabiel en onzeker, dan weer jaren van oorlogsgeweld. demonstratie parachutespringen ten beste geven, waaronder een spectaculaire vrije val vanaf 3 kilometer hoogte. Aan de bezoekers uit de gemeente Alphen en Riel zal, op vertoon van legitimatie, een herinneringsplaquette van deze dag worden uitgereikt. De Luchtmachtleiding te 's-Gravenhage heeft voor deze dag ontheffing voor fotografeer- en filmverbod verleend, zodat het een en ander naar hartelust op de gevoelige plaat kan worden vastgelegd. Ondanks het feit dat er voldoende parkeer gelegenheid is, verzoeken wij u, i.v.m. de verwachten drukte, tijdig aanwezig te zijn. De open dag vangt a.s. zaterdag om 14.00 uur aan en het programma zal ongeveer te 18.00 uur zijn afgewerkt. Tot zaterdag. Uitgave van Drukkerij Emiel de Jong B.V. Tei. 04257-9235* - Postbus8- Baarle-Nassau drieënzeventigste jaargang Copy en advertenties uiterlijk woensdagmorgen in ons bezit s.v.p. Voor Baarle: Roosakkerstraat 7. - Giro 1115780. Voor Alphen: "De Nieuwe Magneet”, Raadhuisstraat 20-Alphen-Tel. 1721. Voor Chaam: A. de Jong - Wolfsdonk 7, Chaam - Telefoon 1767. Voor Riel: A. v.d. Hout - Dorpsstraat 2 - Riel, Telefoon 04248-296. Voor België: PVBA de Jong, Hoogbraak 2, Baarle-Hertog. weken. Ondanks deze korte tijdsduur en ofschoon Spinola bekend bleef als een hu maan veldheer, is het jaar 1624 voor Chaam berucht geworden vanwege de ernstige plun deringen en wat dies meer zij. De Chaamse mensen moesten o.a. zwaar graafwerk ver richten voor de belegering van Breda. In het voorjaar van 1625 gaf Breda zich over en kwam weer onder het bestuur van de koning van Spanje. Het blijft Spaans tot 1637, in welk jaar Frederik Hendrik de stad definitief in bezit neemt. Tot 1637 komt ook Chaam rechtens weer onder Spaans bewind hetgeen overigens niet betekende dat de katholieken het nu voor het zeggen kregen. Vooral na de verovering van 's-Hertogenbosch door Frederik Hendrik in 1629 verliezen de Spanjaarden hun controle over het Brabantse platteland. Jaren van plundering en brandschatting breken weer aan. Spaanse troepen met name de Meijerij; Staatse troepen hielden jaarlijkse strooptoch ten vanuit Bergen op Zoom tegen "Spaanse" d.w.z. katholieke dorpen in W-Brabant, tot bij Breda en Antwerpen. Ook Chaam zal hiervan ongetwijfeld zijn deel weer hebben gekregen ofschoon wij nauwelijks dokumentatie hier omtrent hebben gevonden. STATIONSSTRAAT 37 - HOEK KERKSTRAAT OOK OP ZONDAG DE GEHELE DAG GEOPEND!!! ■Aangezien 10 jaar geleden de eerste personeelsleden van "Kamp de Kiek" zich ■fnet hun gezinsleden in de gemeente ■Alphen en Riel vestigden, heeft men gemeend een zogenaamde OPEN DAG voor de bevolking van Alphen en Riel en de ['•omliggende gemeenten te moeten or - i ganiseren. Na enige maanden van voorbe- reiding zijn we er in geslaags u a.s. Voske 6 Baarleseweg 15 Wilhelminastraat 6 Ulicotenseweg 13a Nassaulaan 31 - b.g.g. 076 - 132079 (dag en nacht). Volledige verzorging van begrafenissen en crematies. Vervoer binnen- en buitenland. Dag en nacht bereikbaar. Volledige verzekering tegen alle begrafenis- en crematiekosten. Ook opneming in de verzekering van bejaarden, zieken en invaliden. Voor inlichtingen: Baarle-Nassau Chaam Ulicoten Chaam Baarle-Nassau Ad Mol, en samenleving" Van Bossehof 9, Rijen. 01612-3522. "ins weekblad Hertellen wat Caritas is, waarom het er is, is Koeilijk. Het gaat om een groepje van goed gelovige Lnensen, aangesteld door de bisschop, met de ■eigende taak: ■De parochiële caritas instelling heeft tot taak Boor het verwerven en beheren van middelen de parochie in staat te stellen werken van christelijke caritas te beoefenen. Het stelt deze ■iddelén ter beschikking voor werken op caritatief en maatschappelijk gebied, of wendt ze zelf aan tot leniging van noden." Ze nebben geld. Geld uit de maandelijkse Kliekten. En soms inkomsten uit verworven Vermogen. Maar wat stelt dat nu voor? Om er iets van te begrijpen moet u de kerk, de gelovige mens zien temidden van en midden in alle leed en vreugde en ellende van de wereld. De gelovige, kerkende mens, alleen en zoals hij samenkomt, in een samenleving: bedreigd door kernenergie en kernbewape ning, L getekend door vervreemding, geen-kontakt, [haast en snelheid, gedragen door mensen die niet weten daarheen", jetroffen door werkloosheid, en onzekerheid ar toekomst, bestaand uit mensen die het "gemaakt" bben, en mensen die geen kansen kregen. Stoer en fier getuigde de fonkelnieuwe toren omstreeks 1504 van de welvaart, de offerzin en het geluk van de Chaamse mensen. De vertrouwde klank van zijn klokken galmde over het vredige Chaamse land en maande de parochianen tot saamhorigheid bij droeve en bij blijde gebeurtenissen. Maar dit rustige bestaan zou wreed verstoord worden. Donke re wolken begonnen zich samen te pakken en zeer troebele tijden gingen aanbreken, niet alleen voor Chaam maar voor de meeste Nederlandse gewesten. In ons vorig artikel schilderden wij, aan de hand van nagelaten dokumenten, de trieste vaak uitzichtloze - situatie waarin de Chaamse parochie kwam te verkeren tegen het einde van de zestiende eeuw. De Tachtigjarige Oorlog was in volle gang, gepaard gaande met een ernstige materiële en geestelijke ontreddering. Deze vrijheidsoorlog leek vaak het karakter aan te nemen van een godsdienstoorlog, met - bijzonder kwalijke gevolgen. De verwarring der geesten was groot Tallozen moesten vervolging lijden omwillen van de gerechtig heid. Roomsen zowel als Hervormden werden om het leven gebracht, alleen omwille van hun overtuiging....In het Zuiden onder het Spaan se bewind waren het de brandstapels van de officiële rechtbanken, in het Noorden de beulsknechten van de vrijheidsstrijders, door wie vele, meest edele mensen werden ver moord. (o.a. 19 Heilige martelaren van Gor- cum). Gelukkig is Chaam voor deze gruwelijke excessen gespaard gebleven en Brabant gro tendeels, voorzover wij kunnen nagaan. Nochtans werden op 29 mei 1568 op het Kasteelplein te Breda twee Hervomrden - levend verbrand.... Ongetwijfeld moeten de berichten over deze moorden en andere gruwelijke gebeurtenissen ook in Chaam diepe indruk gemaakt hebben. Priesters en gelovigen zullen vaak in grote angst hebben geleefd. De Hollandse steden benoorden de Moerdijk lagen na de beginfase Kort na 1600, als pastoor van Overda nog steeds parohieherder in Chaam is, breken wat rustiger tijden aan. Spanje en de Nederlanden verlangen beide naar vrede. Maar het komt niet verder dan een wapenstilstand die in 1609 te Antwerpen gesloten worden (Twaalfjarig Bestand). In feite een nederlaag voor Spanje want de Noordelijke Nederlanden krijgen hun eisen ingewilligd. Zo blijft de katholieke godsdienst verboden, hoewel gewetensvrij heid voor ieder wordt gewaarborgd. Als enige tegemoetkoming werd door de Staten Gene raal toegezegd, dat de katholieken op het platteland van westelijk Noord-Brabant met rust gelaten zouden worden. Ook de parochie Chaam profiteert van deze (tijdelijke) gunstige ontwikkeling. De oude pastoor van Overda neemt ontsalg op 13 maart 1613 en wordt in alle rust opgevolgd door Adriaen van Langen berge, afkomstig uit Groot-Zundert. Op - aandrang van de deken gaat deze pastoor catechismusles geven in een deel van zijn zondagspreek, teneinde de parochianen beter weerbaar te maken tegen de Hervorming. Met hetzelfde doel geven zijn opvolgers regelmatig catechismusonderricht aan de kinderen, - telkens na de H.Mis, want dit was blijkbaar de beste tijd om de kinderen te krijgen. Er wordt namelijk geklaagd dat de onderwijzer de kinderen niet naar de catechismus stuurt. De deken meent daarom dat Chaam eèn kapelaan nodig heeft die deze lesssen zou geven en tevens school zou doen. De pastoors hadden hun verblijf in een huis, dat aan de arme zijn bisschop over Chaam rapporteerde: toebehoorde en als pastorie diende. In 1621 1 -4:-r~ echter legden de hervormden de hand op de Tafel van H.Geest (armenbedeling), waardoor de pastoor sindsdien huur moest betalen voor zijn huis: 18.20 florijn. De deken houdt vrijwel jaarlijks zijn kerkvi- sitaite en zendt zijn bevindingen naar de bisschop te Antwerpen. Deze rapporten zijn meest bewaard gebleven en bevatten soms interessante gegevens. Ook voor een goed verzorgd koud buffet van eenvoudige tot zeer verfijnde schotels. Vraag vrijblijvend prijsopgaaf. Telefoon 04249 - 431 Bulkov- Indien de weersomstandigheden gunstig Pjn zullen leden van de parachutisten- preniging "ICARUS" uit Hilversum een na te brengen. :nige programmapunten zijn o.a.: >en brandweerdemonstratie; ler J- .uchtmacht Bewakingsdienst; demonstratie van 3 zgn. lelicopters. lijn zullen leden r j Al

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1978 | | pagina 1