s r I n D Jaar harmonie "St. REMI aarle it I I I I g I I I I I 8 I Uit de geschiedenis van de parochie Chaam. is 1Het ontstaan van de parochie EN r u 7 ■E I 1 BAR ,,'T TIMPKE ARDANTA VERZEKERT ÉN VERZORGT DE UITVAART jdag 20 jan1978 - nr. 3552 ogg 7 tl ff b Zonnebloem Welfare Baarle CAFETARIA TBACKHUYS CHAAM-TELEFOON 01619-1208 ?uws- en Advertentieblad voor Alphen en Riel - Baarle-Nassau - Baarle-Hertog en Chaam a1 j De heer Th. van Sas. uw n I! H.K. Jongensschool met daarnaast de kiosk. 25, I* is, Sell en J- Verhoeven P. v. Oers A. Oomen Coppens J. Groetelaers Voske 6 Baarleseweg 15 Wilhelminastraat 6 Ulicotenseweg 13a Nassaulaan 31 - FRANKERING BIJ ABONNEMENT BAARLE-NASSAU Telefoon 04257-9834 Telefoon 01619-1483 Telefoon 04249-402 Telefoon 01619-1443 Telefoon 04257-9071 i >i i i i i i Wij verzorgen ook - RECEPTIES - FEESTDINERS EN - VERGADERINGEN! DORPSSTRAAT 79 ULICOTEN TELEFOON 04249-431 Het beeld van de Heilige Antonius-Abt uit de 15e eeuw. crematiekosten. Ook opneming in de verzekering van bejaarden, Hierin hebben al verschillende mensen hun bijdragen gegeven, o.a. de RABO-bank zelf die de eerste inzet deed. Hiervoor willen we deze mensen van harte danken. Bij deze zouden wij u allen kennis willen laten nemen van het bestaan van ons Intrumentefonds. Uw bijdra gen hierin stellen wij ten zeerste op prijs en danken u bij voorbaat. Bankrekeningnummer 10.38.16.720. 1 3rei ien Vlaamse kermis op 8 december 1924 |<I Let op! a.s. Dinsdag 24 jan. Welfaremorgen in de aula van St. Janshove, St. Jansstraat 2. (dus niet in t Kloster), vanaf half 10 tot half 12. Dit op verzoek van Mhr. Robs om de bewoners van St. Jaqghove te laten zien welke technieken we dinsdags in t Kloster zoal doen. Volgende keer is het weer in ’t Kloster. Tot dinsdag. Voor al uw snacks en salades: DEZE WEEK REKLAME: Zaterdag 5 vleeskroketten v. 3,75 v. 3, Zondag zak frites van 2,50 voor 2, Charter nr. 2039 uit het archief van de abdij van Tongerlo. Dit is de afscheidingsacte waarbij Chaam onafhankelijk wordt van de parochie Alphen en een zelfstandige parochie wordt. Uitgave van Drukkerij Emiel de Jong B.V. Tel. 04257-9235* - Postbus 8- Baarle-Nassau tweeënzeventigste jaargang Copy en advertenties uiterlijk woensdagmorgen in ons bezit s.v.p. Voor Baarle: Roosakkerstraat 7. Voor Alphen: "De Nieuwe Magneet", Raadhuisstraat 20 - Alphen - Tel. 1721 Voor Chaam: A. de Jong - Wolfsdonk 7, Chaam - Telefoon 1767. Voor Riel: A. v.d. Hout - Dorpsstraat 2 - Riel, Telefoon 04248-296. Voor België: PVBA de Jong, Hoogbraak 2, Baarle-Hertog. - --1 en grote loterij in 1925 waren beide een groot :es voor de finantiele toestand van de ■monie. De opbrengst van de Vlaamse 'mis bedroeg 4196 franken en 469,18 gulden van de loterij was de opbrengst 527,20 I ien. Voor dit geld werd een muziekkiosk I oud door Com. van Gooi onder toezicht van 'ui-dorpsgenoot Louis Koks, gemeente-op- I iter in Etten-Leur. I I. De Harmonie heeft onlangs een instru- neitenfonds opgericht bij de RABO-bank. BEGRAFENISFONDS VOOR BAARLE-NASSAU-HERTOG, CHAAM ULICOTEN EN OMSTREKEN Volledige verzorging van begrafenissen en crematies. Vervoer binnen- en buitenland. Dag en nacht bereikbaar. Volledige verzekering tegen alle begrafenis- oorlog herleefde de Harmonie en werden petities weer trouw bezocht, en er kon met succes geconcerteerd worden. Kort- e Harmonie ontplooide weer alle moge- levendigheid en aktie. In januari 1920 één van de medeoprichters van onze lonie Pastoor Ghijzels ontslag als herder e Parochie Baarle-Hertog. Hij ging rusten Pieters-Lille, waar hij op 23 april ;ed. als zijn opvolger werd benoemt tot or van Baarle-Hertog de Z.E. heer Maes. pastoor Maes zou zich voor de Harmonie ppen als een muziekliefhebber van het ras. Geen enkele repetitie sloeg hij over, wezigheid van één der leden ging hij er vaderlijk en overtuigend...De Harmonie ijn tweede parochie. Januari 1921 trok de heer Veremans zich als directeur van onze Harmonie. Als zijn ger werd aangesteld de heer Th. van Sas irnhout. St. Remi heeft jarenlang kunnen eren van de uitzonderlijke kwaliteiten van Ibekwame en hoogst-gewaardeerde musi- |n mens. Op muzikaal gebied stond de ■onie in de twintiger jaren hoog genoteerd s verre om trek. Het is dan ook niet te Anderen dat zij meerdere malen werd raagd om te concerteren. Een van die «epunten was een concert op de Grote Kt in Breda in 1922. leden vertrokken dan meestal gezamelijk ■aarle op de fiets. De terugreis was voor wiige wel eens iets lastiger, daar zij zich nog hielden aan een oud spreekwoord dat zegt: Bn klank zonder drank”. Hr zoals overal in het leven worden de ■ige dingen afgewisseld door minder pret- ■zoals in 1923. Toen stierven twee jonge ■kanten van de Harmonie tijdens hun iliiaire dienst n.l. Alfons van Hoeck en Btant Bierens. Zij waren een groot verlies de Harmonie maar nog meer voor hun He families. Rond 1923 kwam de heer Bie van Gompel (later gemeentesekretaris n Baarle-Nassau) in het bestuur van de ■monie. Vol jeugdig enthousiasme zette hij in voor deze prachtige vereniging. Hij werd Zingmeester en hield de boeken bij. Hij is Hn alle gezinnen van de beide Baarles afgaan, om hen die nog geen donateur waren ■strikken”. Weinigen ontkwamen aan zijn ei edingskracht en doorzettingsvermogen, gedankte jammer genoeg al na enkele jaren bestuurslid, doch het klaas staan voor de Iniging bleef. In de volgende stukken zult u 'meer van hem kunnen lezen. Nu Chaam zich opmaakt het 500-jarig bestaan van zijn parochie te vieren, zullen velen zich afvragen, hoe de parochie Chaam en het dorp Chaam zijn ontstaan. Hiervoor moeten wij ver terug gaan in de geschiedenis. Het zijn voorna melijk de archieven van de Abdij van Tongerlo (niet ver van Scherpenheuvel in België) die ons gegevens kunnen verschaffen hierover. Jaar en datum van de stichting van onze parochie zijn zelfs nauwkeurig bekend: 29 maar 1463 vermeldt de stichtingsacte. De jubileumviering in 1978 is dus wat aan de late kant! Reeds lang voor 1463 moet Chaam bestaan hebben en een godsdienstig leven hebben gekend. De schrittelijke vermelding van de naam Cambe Chaam) duikt voor het eerst op in een dokument uit 1215, waarin sprake is van het ”bos van Cambe”. Zoals bekend, werd het Christendom in onze streken voorgoed gevestigd ten tijde van de H. Willebrordus omstreeks 700. Enkele eeuwen eerder waren de Romeinen uit deze streken verdreven door een volksverhuizing van Germaanse stammen en vestigden zich hier de Saalfranken. Deze vermengden zich met de reeds gevestigde bevolking. Uit deze vermenging zou de huidige nederlandse bevolking zijn voortgekomen. Omstreeks 800, ten tijde van Karei de Grote, begint de kerkelijke indeling van deze gebie den, een indeling, die tot 1559 zou blijven gehandhaafd. Heel Brabant hoorde tot het bisdom Luik, al deze eeuwen door. Het zijn echter vooral de kloosters geweest, die een grote invloed hebben gehad. Naast.een gods dienstige, door de stichting van parochies, een culturele door de oprichting van schrijfzalen en scholen, een economische door ontginningen en de landbouw en een politieke. De ontwik keling van Chaam kunnen wij niet los zien van die van Alphen. Chaam, dat tot in de Franse tijd bestuurlijke nauw verbonden is geweest met Alphen en Baarle-Nassau, viel aanvanke lijk ook parochieel onder Alphen. In het jaar 709 schonk Engelbert, een saalfran- kische edelman, zijn bezittingen in Alphen, die hij van zijn vader geërfd had, aan Sint Wille- mis weekblad I $5 ■-Ï- zieken en invaliden. Voor inlichtingen: Baarle-Nassau Chaam Ulicoten Chaam Baarle-Nassau - b.g.g. 076-132078 (dag en nacht). ook de kerken van Mechelen, Rijckevorsel men aan dit bouwwerk. De in 1944 door de duitsers opgeblazen toren was van jonger datum. Waarschijnlijk ving de bouw daarvan aan in 1535, want in dat jaar liet het kerkbestuur een steenover bouwen in de buurtschap de leg. In 1461 was de kapel vergroot tot een godshuis, groot genoeg om als parochiekerk te kunnen dienen. Het was werkelijk geen kleine dorps- dakruiter I kapel meer, maar een kerkgebouw met koor en I zijaltaren. Hij werd in dat jaar ingewijd. Er I werd zoveel geld bijeengebracht, dat men een I I altaar kon oprichten ter ere van O.L. Vrouwe I met een beneficie voor 2 missen per week. De i I rector van de kapel zou bovendien op dagen, I dat de parochianen naar de Alphense kerk I moesten gaan, celebreren enkel voor de - i I ouderen en de zwakkelingen. Hier moest strikt I de hand aan worden gehouden. Nog was het j I geen parochiekerk. I I Op 20 maart 1463 riep de vorster (veldwachter) I de parochianen op het uur van de hoogmis in I de kapel bijeen. Een hele menigte was op- I gekomen. Er was een priester-notaris uitge- I nodigd, die alles netjes moest opschrijven, in I het bijzijn van een paar getuigen uit Alphen. Er I werd een verzoekschrift opgesteld, waarin I gevraagd werd de kapel tot parochiekerk te I verheffen. Als argumenten voerde men aan, I dat de weg naar de parochiekerk in Alphen I lang en gevaarlijk is, dat hierdoor het - I toedienen der Sacramenten wordt bemoeilijkt; I dat er al een geschikt kerkgebouw aanwezig is, I waaraan voldoende inkomsten zijn verbonden I om het onderhoud van een eigen pastoor te I kunnen waarborgen. Zeven mannen werden I aangewezen om het verzoekschrift aan de I bisschop van Luik te overhandigen. Hun tocht I had succes: reeds op 29 maart besluit de I bisschop de kapel tot parochiekerk en doop- I kapel te verheffen. Er moesten drie missen per I week opgedragen worden, waarvan één op I zondag. De pastoor van Alphen werd schade- I loos gesteld met 5 sester rogge. I De Chaamse parochie was een feit! gewijd irbij be. Rondom dit beeld ontwikkelde zich dienst. Chaam was in de 15e eeuw in betekenis 1450 telde het ongeveer 100 woningen, verdeeld over de gehuchten Kerk of dorp, Snijders, Dassemus, Ginderdoor, Houtgoor en Leg. Bij een gemiddelde van 5 per woning, telde Chaam toen dus een 500 inwoners. Genoeg om aan een - j een eigen parochiekerk met een doopvont en een begraafplaats. Men begon alvast met de bestaande kapel uit te breiden tot een gebouw, groot genoeg om hun godsdienstoefeningen in .te houden. Naar Overlevering werd dit - de heilige Barbara, I bekostigd uit de opbrengsten van de eredienst - aan Sint Antonius abt. Dit was wel niet zoveel, dat altaar 2 heilige missen per week zou maar ook de abdij van Tongerlo, als tiendehef- j- T-, moest bijdragen. Men moet verder - bedenken, dat de inwoners van Chaam het gebouw zelf met vereende krachten bouwden. -,• ----- - I De bakstenen werden ter plaatse gebakken, (van Ghiels) hebben inkomsten samengebracht I Eikenhout kon men in de bossen rondom in de kapel in het gehucht Chaam onder I Chaam volop vinden. Alleen een architect Alphen. Zij treden op uit naam van de I moest men aantrekken. Dit is waarschijnlijk inwoners van Chaam, die godvruchtig zijn en I een lid van de familie Keldermans geweest, die altijd bedacht op zielen en die van hi kapel zal iedere week op vrijdag en zaterdag brordus, de grote missionaris van die tijd in ons land. Deze schonk ze weer aan de abdij van Echternach, van waaruit het missiewerk geor ganiseerd werd. Toen het gebied hier geen missiegebied meer was, nam de invloed van Echternach geleidelijk af en werd overgenomen door de lokale geestelijkheid, die nog wel door Echternach werd aangesteld, maar daar weinig contacten meer mee onderhield. Oorzaak was mogelijk ook het taalverschil. Rond 1100 was het godsdienstig leven hier nogal achteruitge gaan. Ook de parochie Alphen, waaronder het gehucht Chaam viel, was sterk verwaarloosd. In 1130 was de abdij van Tongerlo opgericht door Norbertus van Santen, die was opgestaan in de zuidelijke nederlanden om te strijden voor de vorming van een meer toegewijde gees telijkheid. Deze abdij kreeg van het moeder klooster Echternach vele bezittingen in beheer, waaronder die in Alphen. Logisch gevolg hiervan was, dat ook de parochie Alphen aan Tongerlo werd overgedragen. Protesten van de van de~ N.H. kerk in Chaam, dat het opschrift toenmalige plaatselijke geestelijkheid mochten I draagt: ’’Ledevaert es miine name, miin luut si niet baten. Zo kwam ook Chaam in 1135 onder I gode bequame. MCCCXCII”. Aan dit klokje het kerkelijk gezag van de Norbertijnen uit I dat dus uit 1392 dateert, ontleent de heemkun- Tongerlo. Chaam bestond in die tijd uit enkele dekring zijn naam. De juiste betekenis van de gehuchten, waar een klein aantal onvrije I naam Ledevaert is niet meer te achterhalen boeren woonden (lijfeigenen). Voor hun kerk- Met behulp van een middeleeuws-Nederlands gang waren zij aangewezen op Alphen. woordenboek kan men komen tot de volgende De 15e eeuw wordt wel de gouden eeuw van I gissing: vaert kan betekenen gang of loop, lede Brabant genoemd. Ook aan de ontwikkeling I is verwant met lieden, mensen. Dus: het klokje van het gehucht Chaam is dit te merken. ïn I dat de mensen oproept ter kerkgang of dat de 1409 werd er in Alphen een nieuw altaar mensen op hun levensloop begeleidt. gesticht ter ere van Onze Lieve Vrouwe en van I In deze kapel heeft ook al het fraaie houten Sint Barbara. Dit was mede mogelijk gemaakt I beeld gestaan van Sint-Antonius abt, de heilige door schenkingen van parochianen, waaronder I uit de woestijn. Door de tand des tijds er enige waren uit Chaam. Deze schenkingen I aangetast en weer gerestaureerd is dit gotische bestonden meestal uit lopen rogge, genoemd I kunstwerk nog in het bezit van onze parochie, wordt hier o.a. 1 loop rogge te Came ter plaatse Rondom dit beeld ontwikkelde zich een ere- van Wolfsdonk. Uit de inkomsten van deze 1 J:x schenkingen werd de geestelijke betaald, die het altaar bediende. De afstand tot Alphen was voor de Chaamse I over de gehuchten Kerk of drop?’ Snijders' parochianen wel een groot bezwaar. Men moet I Dassemus, Ginderdoor, Houtgoor en Leg. zich indenken, dat men te voet de gevaarlijke I een gemiddelde van 5 per woning, telde Ch; tocht moest ondernemen over vooral in de I toen dus een 500 inwoners. Genoeg cm aan winter bijna onbegaanbare wegen. Men wilde I eigen kerk te gaan denken. Hun wens was het voorbeeld volgen van Riel, ook een gehucht 1 --x in de buurt van Alphen. Daar had men zich een eigen kapel gebouwd! In Chaam bouwde men de Sint-Antoniuskapel. Toen in 1422 weer schenkingen werden gedaan aan het altaar in Alphen, gewijd aan o.a. werd daarbij bedongen, dat voortaan de rector van dat altaar 2 heilige missen per week zou opdragen in de kapel in Chaam. De bisschop van Luik gaf hier zijn goedkeuring aan. Er is hierover een bisschoppelijk dokument, waarin staant: Gerardus (van der Rijt) en Henricus x in de kapel in het gehucht Chaam onder op uit naam van de I moest men aantrekken. Dit is waarschijnlij„ die godvruchtig zijn en I een lid van de familie Keldermans geweest, du i het welzijn van hun eigen ook de kerken van Mechelen, Rijckevorsel en lun telgen... De rector van de Hoogstraten geboud heeft. Vele jaren werkte mis moeten lezen, behalve wanneer dit kerke lijke hoogtijdagen zijn. Ook wanneer er in Alphen een processie gehouden wordt, mag er in Chaam geen mis gedaan worden. Voor het vervullen van de zondagsplicht, voor dopen, huwelijken en begrafenissen blijft men op Alphen aangewezen. In deze primitieve kapel heeft het klokje gehangen dat nu nog hangt in een Mi

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1978 | | pagina 1