5
I
D
O
I
70 Jaar harmonie "St. REMI
Baarle
w
6
Rabobank Q
De zomerreis
programma's
liggen voor u
klaar
Plaatsen van
Hoop
de Komende was
'5
I5
I5
'5
I5
I5
I5
5
5
BAR
„TT1MPKE"
er
ARDANTA VERZEKERT ÉN
VERZORGT DE UITVAART
BEGRAFENISFONDS VOOR BAARLE-NASSAU-HERTOG, CHAAM,
ULICOTEN EN OMSTREKEN
-
luws- en
ff
-
Café
iet
uw
g-
pra
ui-
lat
de
zij
r
gel
a-
ot
7?
ijdag 23 dec. 1977 - nr. 3548 B| M
Advertentieblad voor Alphen en Riel - Baarle-Nassau - Baarle-Hertog en Chaam
Alphense jongedames
lieten A.L.T.A.
in de steek
z t v, J/.
O 1
J
1977
1907
huidige harmonie "St. Remi", u allen zeer
prettige Kerstdagen toewensen.
■ad
I
Den Bonten Os'
FRANKERING BIJ ABONNEMENT
BAARLE-NASSAU
J. Verhoeven
P. v. Oers
A. Oomen
Oud Directeur (dirigent)
Emiel Veremans.
Telefoon 04257-9834
Telefoon 01619-1483
Telefoon 04249-402
.ii-
in-
k
Wij verzorgen ook
- RECEPTIES
- FEESTDINERS EN
- VERGADERINGEN!
P. v. E.
Kerstmis 1977.
geld en goede raad
zodat de musicerende leden weer naar -
hartelust konden repeteren.
De twee pastoors, die voor het zieleheil van
alle leden verantwoordelijk waren, duldden
echter niet dat in een café werd gerepeteerd.
Daar er geen andere gelegenheid in de beide
Baarle's was als in café's besloot men de
repetities te houden in het Hollands Patronaat.
Als eerste vaste dirigent werd de Heer
Veremans Emiel uit Turnhout benoemd. Er
werd met zoveel ambitie gerepeteerd dat de
harmonie "ST. REMI" in hetzelfde jaar reeds
Belgische en Hollandse processies kon opluis
teren alsmede enkele andere aktiviteiten. Dat
een harmonie in Baarle recht van bestaan had,
zal u in de volgende afleveringen duidelijk
worden.
Bij deze willen wij, bestuur er. leden van de
de altijd voornamere Kerstgroep. Hij moet in
alles mééspreken van Kerstmis. Oók, en dat is
zeer belangrijk, in zijn versiersels. Waarom
geen échte appels, échte noten, in plaats van
die kitsch-ballen! Denk motieven symbolen
uit, die zelf weer iets te denken geven!
Bazuinen van engelen en vooral de engelen
zefl, ja véél engelen vooral! Wij zijn zo gewoon
aan één engel boven de kribbe, maar in het
oude Evangelie staat dat het een wolk van
engelen geweest moet zijn, die de herders
hoorden zingen. Welnu, hang heel die wolk
engelen in de Kerstboom met brokstukjes
tekst uit het Gloria, kijk, dan komt er muziek in
de boom, dan komt er zin en leven in. En dan
boven in de boom geen nietszeggende "piek",
nee, een grote glanzende ster, want "stella
duce", onder geleide van een ster kwamen de
koningen naar de stal en vonden er het
Kerstkind!
Zo kan -en dat is mijn laatste overpeinzing- de
Kerstboom meehelpen om het Kerstkind te
vinden. En dat e Het vindt en zijn boodschap
bewaart, dat wens ik jullie!
os en ezel in. En uit de wijde omtrek kwamen
zijn minderbroeders en het vrome volk met
lantaarns en brandende fakkels aangestroomd
tegen middernacht. Vóór de stal werd een
plechtige Mis gezongen en Sint Frans was er
diaken en zong er het evangelie van de
kerstnacht. En toen hij de woorden zong: "en
legden Hem neder in de kribbe", knielde hij
enkele ogenblikken neer om het mysterie van
de Menswording te overwegen en in zijn
armen verscheen een stralend KindjeZo
getuigt de overlevering!
Sindsdien deed de Kerstgroep overal haar
intrede en elke Kerstkribbe is in elke straak een
stuk volkspoëzie geworden. De herders zijn
mensen uit het eigen volk, met grote hoeden
en kleurige kielen, en hier komt een vrouw met
een mand met eieren, elders een jongen met
een pan vol pap ijlings toelopen. In de Franse
Kerstgroepen lopen de herderinnen met de
herders stalwaarts en de kippen komen hen
nagetrippeld. In de Beierse groepen dragen de
herder de groene hoed met veer, slaan de
gitaar en roken hun pijp, wanneer zij elkaar
met gezichten waar de vreugde vanaf straalt,
de blijde boodschap vertellen. Kijk, dat is de
betekenis van de Kerstgroepen in onze huizen.
Het is eigenlijk geen stuk sieraad. Het is een
levend tafereel waarin wij meeleven. Als de
Kerstgroep gezet wordt, dan zetten wij niet
alleen de beelden bij de kribbe, neen, dat is
het, of wij er ook zelf bij gesleept worden en
of wij aan de hand van de beelden bij de kribbe
gebracht worden. - Daarom steken wij er de
kaarsjes bij aan en baden wij als kinderen ons
avondgebed bij de kribbe, want dan voelen wij
ons als herders die nog weer even om het
hoekje komen kijken.
DORPSSTRAAT 79
ULICOTEN
TELEFOON 04249-431
Zoals u vorige week heeft kunnen lezen werd
op 20 december 1907 de harmonie St. Remi
officieel opgericht en van naam voorzien. Het
toenmalige bestuur bestond uit een zestal
geestelijke en wereldlijke overheden van de
twee gemeenten Baarle-Hertog en Nassau,
n.l. de twee pastoors Ghijsels en Rombouts,
de twee burgemeesters van Gilse en Erzey en
de twee gemeentensecretarissen Dirven en
Schurmans.
Drie en dertig jongelieden hadden zich inmid
dels als lid opgegeven. De intstumenten
werden aangekocht bij van Sas te Turnhout,
zodat 1 februari de eerste repetitie gehouden
kon worden. De muzikale leiding stond voor
lopig onder de cafébaas Louis van Moreau.
Ook in zijn café "De Bonten Os" werden de
repetities gehouden. Enige weken later kwam
de leverancier van de muziekinstrumenten, de
heer van Sas. Deze kwam tijden een repetitie
de rekening brengen van al die blaas- en
trommeldingen. Er was nog geen kas, dus ook
geen frankskens en guldentjes.
De insttumenten waren goed, zeer goed zelfs,
doch niet zo goed dat er na het zien van de
rekening nog enig herkenbaar geluik uit
kwam. De repetitie werd abrupt afgebroken,
zelfs het pintje smaakte niet meer.
Maar deze ondernemende lieden lieten zich
niet zo maar uit het veld slaan, en gingen met
de twee gemeentesekretarissen praten. Deze
beide heren, Dirven en Schurmans zegden
toe, dat zij de Baarlenaren zouden aanspreken
voor steun. Binnen afzienbare tijd konden zij 6
beschermleden, 59 ereleden, 52 donateurs en
104 begunstigers inschrijven.
Dit was een zeer goed resultaat en het bracht
voor die tijd een behoorlijk bedrag op, n.l. 330
frank en 132 gulden. Hiermee kon nog maar
slechts één derde van de totale kosten van het
instrumentarium worden betaald. Dank zij de
vrijgevigheid van burgemeester van Gilse werd
het resterende bedrag door hem aangevuld.
Wat ik er het liefst wél van zou zien maken, is
een zinrijke achtergrond voor den Kerststal.
Want de Kerstboom kén in ieder geval enkele
grondgedachten van Kerstmis prachtig tot
uitdrukking brengen. Hij kan ons herinneren
aan het eeuwige leven, maar dan moet men
hem zo versieren dat hij toch altijd een groene
boom blijft, en hem niet volstoppen met
sneeuw en watten. Hij kén voor ons een beeld
worden van het licht van de Kerstboodschap
vol hoop en beloften.
Verder zegt mijn peinzende geest, dat hij
betekenis moet houden als achtergrond voor
In Rijen, Oosterhout en Dongen, kreeg in
enkel huizen de advent jaar een ongekende
diepte.
In het kader van het Taizé-weekend in Breda
ontmoetten ook hier mensen elkaar. Op
"plaatsen van hoop", zomaar plekken waar
nederlanders leven en werken.
Die mensen, fransen, duitsers en engelsen en
nederlanders spraken met elkaar. Welbe -
spraakt, met handen en voeten, zwijgend.
Over de hoop die in ons is.
Over hoe je rechtop blijft lopen in deze wereld,
in onze samenleving.
Over hoe je je menswaardigheid bevecht voor
jezelf en voor anderen, dichtbij en verweg....
Dankzij mensen-met-elkaar was de Komende
er....
Als Christen-mens voelde je de geest die
spreekt uit de Schriften, in je midden. In het
gevecht van de mens met de mens; in het
gevecht van god met de mens; in het zoeken
naar zin en richting.
Als mens ervaarde je rust, vertrouwen in
toekomst, hoop.
Een droom die toch werkelijkheid wordt....
Een stukje adventeen stukje kerstmis
Tot inspiratie, tot zin in leven, tot kracht en
bemoediging. Door hardheid, verharding en
onrecht heen.
Ik wens u een goede kerstmis. Een zinzoeken-
de-zingend-zinvol 1978.
Ad Mol,
Pastoraal werker "kerk en samenleving",
van Bosshof 9,
Rijen. Tel. 01612-3522.
Uitgave van Drukkerij Emiel de Jong B V.
Tel. 04257 9235* Postbus8 Baarle Nassau
eenenzeventigste jaargang
Copy en advertenties uiterlijk woensdagmorgen
in ons bezit s vp.
Voor Baarle: Roosakkerstraat 7.
Voor Alphen: 'De Nieuwe Magneet”,
Raadhuisstraat 20 Alphen Telefoon 1721
Voor Chaam. A de Jong Wolfsdonk 7,
Chaam Telefoon 1767
Voor Riel: A v.d. Hout Dorpsstraat 2 - Riel,
Telefoon 04248 296
Voor Belgie: PVBA de Jong, Hoogbraak 2,
Baarle-Hertog.
eigenlijk het best kunt beschouwen als een
echt gezellig huiselijk ding, waarover een
volksschrijver als Dickens in zijn Kerstvertel
lingen dan ook echt gezellige vertelt.
Maar waarom zou ik, zo peins ik verder, al die
theorieën niet in het midden laten een
Kerstboom in mijn huiskamer neerzetten, als ik
daar zin in heb! Is de oude legende geloof
waardig en is hij inderdaad naar zijn oorsprong
uit het Aards Paradijs afkomstig, dat is dan
mooi meegenomen, want dan hebben wij
tenslotte toch iets daarvan overgehouden!
n zijn wij de mannekes en vrouwtjes van
tlehem, die een nieuw nummertje op de fluit
“ben geleerd, of een aardig liedje kennen en
nu komen blazen of zingen, tot wij door
iria huis gestuurd worden met een
:ht: "Komt morgen maar weer terug!" -En
n vinden wij het niet gek, als onze kinderen
0 1 Kerstgedicht hebben geleerd en dit in de
iselijke kring voordragen rond de kribbe....
int waarom zouden wij verlegener zijn dan
herders en herderinnetjes?
tie Kersttijd speelt heel ons gezinsleven zich
rond de kribbe, rond de Kerstgroep, want
1 Kerstkindje is een der onzen. Wij willen
horen tot de velen, die in de Kerstnacht
tziek hebben gehoord in de lucht en hebben
ten zingen dat het Kind geboren is en waar
twel is te vinden, Want yvie in zijn huis een
>oie Kerstgroep heeft geplaatst als middel-
ftvan zijn gezin gedurende de Kersttijd, die
Bft blijk dat hij ijverig heeft gezocht en dat
inderdééd het Kind en zijn Moeder heeft
ronden....
zo'n Kerststalletje roept emoties op,
Sroeid als deze traditie is uit onze menselijke
hoefte om God zo dicht mogelijk bij ons te
en zijn. Heel wat moeilijker ligt dat, en heel
rt meer is er te doen geweest met de
[st-boom. De meest uiteenlopende theo-
“n zijn er over verkondigd. Volgent, de een
hij een overblijfsel van een heidens feest
Jroest zijn. Volgens de ander zou hij, als
W groene boom, een symbool geweest zijn
1 de eeuwig levende Christus als de boom
Levens.
his, dat de Kerstboom veel jonger is dan de
fstkribbe, want wij krijgen pas de eerste
Sevens uit de 15e eeuw. En feit is ook, dat
Kerstboom tot voor kort geen plaatsje kon
iden in de kerk, en toch zeker niet in het
“er van de kerkelijke plechtigheden, wat van
kribbe wel gezegd kan worden. En al
■den wij er hem nu wél, dan toch nog alleen
■ar als een stuk aankleding van de kerk, om
I huidige gelovige volk in stemming te
■'pen brengen, maar niet als object van
■/°tie. En tenslotte staat er in het Evangelie
■ts- dat ook maar zinspeelt op deze boom.
dis je dan zo over de Kerstboom nadenkt,
■n kom je tot de ontdekking, dat je hem
paar jaar geleden vertelde ik op een
tavond aan vrienden het een en ander over
itmis en kerstgebruiken, vroeger en nu.
«maal los daarvan wil ik u nu enkele losse
ichten, gebaseerd op historische achter
ben, voorleggen over het ontstaan en de
ikenis van de kerststal en de kerstboom.
zelfsprekend zonder de pretentie te -
ben om ook maar enigszins volledig te zijn,
■n maar om te proberen ieder van ons wat
iter bij het kerst-gebeuren te brengen.
we er over nadenken waaraan wij deze
e "kerst-artikelen" te danken hebben, is
met de kerstboom een moeilijk geval, maar
zo met de kerst-sta/. Onze kerstkribbe
ben we dooreenvoudig te danken aan de
e verering, die grot en kribbe van -
ilehem stromen, om daar bij de kribbe te
len, niettegenstaande bloedige vervol -
ien. En die konden bloedig zijn!
n Keizer Constantijn, na de kerkvervol-
jen, rond de Geboorte-grot een prachtige
liek liet bouwen, bleven de christenen in
e drommen aanstromen. En de grootste
erde van de toenmalige Kerk, de oude
elvorser Hieronymus, betrok een cel, niet
van de plaats der Geboorte gelegen, waar
heel de bijbel in het latijn vertaalde en
eipoosd de ketters bestreed.
e zevende eeuw heeft men een brok van
vare Kribbe naar Rome vervoerd, en die in
reliekschrijn van zilver en kristal ter
«ring uitgestald in de grote Maria-kerk, de
ia-Magiore.
«eeuwen later liet Paus Gregorius IV voor
deine Maria-kerk aan de overzijde van de
>r een namaaksel vervaardigen, en allengs
d men dit meer, doch het bleef de
Bvoudige voorstelling van het Kind in de
■be tussen os en ezel, met Maria en Joseph
-oogstens twee herders.
ar onze grote Kerstgroepen, een kribbe in
stal met een menigte vroom volk herders,
elen en schapen erbij, hebben wij te
ken aan Sint Franciscus -Assisië. Hij vroeg
233 aan Paus Honorius III toestemming om
geboorte van de Zaligmaker door levende
sonen voor te stellen. De Paus stemde toe.
op Kerstavond kwam Franciscus te -
Bccio, bouwde met behulp van zijn vriend
Bvanni Veiita een stal en een kribbe, plaatste
■aria en Joseph en een eveneens levende
D11S WOeKDlal
ver ’Kerststal’ en ’Kerstboom
Twee weken geleden vroeg ALTA aan alle
dames van 18 tot 25 jaar in Alphen om zich op
te geven voor de miss ALTA verkiezing. Een
vijftal lieftallige dames zeiden wel ik wil het
best doen maar officieel durfde het blijkbaar
niemand aan. Maar ALTA zou ALTA niet zijn
als ze niet hneteen een andere oplossing
hadden gevonden, en misschien nog wel een
veel betere. Met nog meer energie en inzet zijn
ze nu bezig de laatste kantjes recht te schaven
om u een paar toneelavonden te kunnen
bieden waar je u tegen kunt zeggen. De
speeldata zijn nu bekend en wel 8 en 15
januari. Houd hier nu al rekening mee want u
krijgt maar twee avonden de kans om ALTA
bezig te zien in hun geweldig top nummer
'NMISS....
P.S.
Op 18 december hebben zich gemeld voor de
Miss ALTA verkiezing twee lieve jonge dames.
Helaas, erg jammer, maar te laat.
Volledige verzorging van begrafenissen en crematies.
Vervoer binnen- en buitenland.
Dag en nacht bereikbaar.
Volledige verzekering tegen alle begrafenis- en
crematiekosten.
- Ook opneming in de verzekering van bejaarden,
zieken en invaliden.
Voor inlichtingen:
Voske 6 - Baarle-Nassau -
Baarleseweg 15 - Chaam
Wilhelminastraat 6 - Ulicoten -
b.g.g. 076-132079 (dag en nacht).
-