5 I D O I 70 Jaar harmonie "St. REMI Baarle w 6 Rabobank Q De zomerreis programma's liggen voor u klaar Plaatsen van Hoop de Komende was '5 I5 I5 '5 I5 I5 I5 5 5 BAR „TT1MPKE" er ARDANTA VERZEKERT ÉN VERZORGT DE UITVAART BEGRAFENISFONDS VOOR BAARLE-NASSAU-HERTOG, CHAAM, ULICOTEN EN OMSTREKEN - luws- en ff - Café iet uw g- pra ui- lat de zij r gel a- ot 7? ijdag 23 dec. 1977 - nr. 3548 B| M Advertentieblad voor Alphen en Riel - Baarle-Nassau - Baarle-Hertog en Chaam Alphense jongedames lieten A.L.T.A. in de steek z t v, J/. O 1 J 1977 1907 huidige harmonie "St. Remi", u allen zeer prettige Kerstdagen toewensen. ■ad I Den Bonten Os' FRANKERING BIJ ABONNEMENT BAARLE-NASSAU J. Verhoeven P. v. Oers A. Oomen Oud Directeur (dirigent) Emiel Veremans. Telefoon 04257-9834 Telefoon 01619-1483 Telefoon 04249-402 .ii- in- k Wij verzorgen ook - RECEPTIES - FEESTDINERS EN - VERGADERINGEN! P. v. E. Kerstmis 1977. geld en goede raad zodat de musicerende leden weer naar - hartelust konden repeteren. De twee pastoors, die voor het zieleheil van alle leden verantwoordelijk waren, duldden echter niet dat in een café werd gerepeteerd. Daar er geen andere gelegenheid in de beide Baarle's was als in café's besloot men de repetities te houden in het Hollands Patronaat. Als eerste vaste dirigent werd de Heer Veremans Emiel uit Turnhout benoemd. Er werd met zoveel ambitie gerepeteerd dat de harmonie "ST. REMI" in hetzelfde jaar reeds Belgische en Hollandse processies kon opluis teren alsmede enkele andere aktiviteiten. Dat een harmonie in Baarle recht van bestaan had, zal u in de volgende afleveringen duidelijk worden. Bij deze willen wij, bestuur er. leden van de de altijd voornamere Kerstgroep. Hij moet in alles mééspreken van Kerstmis. Oók, en dat is zeer belangrijk, in zijn versiersels. Waarom geen échte appels, échte noten, in plaats van die kitsch-ballen! Denk motieven symbolen uit, die zelf weer iets te denken geven! Bazuinen van engelen en vooral de engelen zefl, ja véél engelen vooral! Wij zijn zo gewoon aan één engel boven de kribbe, maar in het oude Evangelie staat dat het een wolk van engelen geweest moet zijn, die de herders hoorden zingen. Welnu, hang heel die wolk engelen in de Kerstboom met brokstukjes tekst uit het Gloria, kijk, dan komt er muziek in de boom, dan komt er zin en leven in. En dan boven in de boom geen nietszeggende "piek", nee, een grote glanzende ster, want "stella duce", onder geleide van een ster kwamen de koningen naar de stal en vonden er het Kerstkind! Zo kan -en dat is mijn laatste overpeinzing- de Kerstboom meehelpen om het Kerstkind te vinden. En dat e Het vindt en zijn boodschap bewaart, dat wens ik jullie! os en ezel in. En uit de wijde omtrek kwamen zijn minderbroeders en het vrome volk met lantaarns en brandende fakkels aangestroomd tegen middernacht. Vóór de stal werd een plechtige Mis gezongen en Sint Frans was er diaken en zong er het evangelie van de kerstnacht. En toen hij de woorden zong: "en legden Hem neder in de kribbe", knielde hij enkele ogenblikken neer om het mysterie van de Menswording te overwegen en in zijn armen verscheen een stralend KindjeZo getuigt de overlevering! Sindsdien deed de Kerstgroep overal haar intrede en elke Kerstkribbe is in elke straak een stuk volkspoëzie geworden. De herders zijn mensen uit het eigen volk, met grote hoeden en kleurige kielen, en hier komt een vrouw met een mand met eieren, elders een jongen met een pan vol pap ijlings toelopen. In de Franse Kerstgroepen lopen de herderinnen met de herders stalwaarts en de kippen komen hen nagetrippeld. In de Beierse groepen dragen de herder de groene hoed met veer, slaan de gitaar en roken hun pijp, wanneer zij elkaar met gezichten waar de vreugde vanaf straalt, de blijde boodschap vertellen. Kijk, dat is de betekenis van de Kerstgroepen in onze huizen. Het is eigenlijk geen stuk sieraad. Het is een levend tafereel waarin wij meeleven. Als de Kerstgroep gezet wordt, dan zetten wij niet alleen de beelden bij de kribbe, neen, dat is het, of wij er ook zelf bij gesleept worden en of wij aan de hand van de beelden bij de kribbe gebracht worden. - Daarom steken wij er de kaarsjes bij aan en baden wij als kinderen ons avondgebed bij de kribbe, want dan voelen wij ons als herders die nog weer even om het hoekje komen kijken. DORPSSTRAAT 79 ULICOTEN TELEFOON 04249-431 Zoals u vorige week heeft kunnen lezen werd op 20 december 1907 de harmonie St. Remi officieel opgericht en van naam voorzien. Het toenmalige bestuur bestond uit een zestal geestelijke en wereldlijke overheden van de twee gemeenten Baarle-Hertog en Nassau, n.l. de twee pastoors Ghijsels en Rombouts, de twee burgemeesters van Gilse en Erzey en de twee gemeentensecretarissen Dirven en Schurmans. Drie en dertig jongelieden hadden zich inmid dels als lid opgegeven. De intstumenten werden aangekocht bij van Sas te Turnhout, zodat 1 februari de eerste repetitie gehouden kon worden. De muzikale leiding stond voor lopig onder de cafébaas Louis van Moreau. Ook in zijn café "De Bonten Os" werden de repetities gehouden. Enige weken later kwam de leverancier van de muziekinstrumenten, de heer van Sas. Deze kwam tijden een repetitie de rekening brengen van al die blaas- en trommeldingen. Er was nog geen kas, dus ook geen frankskens en guldentjes. De insttumenten waren goed, zeer goed zelfs, doch niet zo goed dat er na het zien van de rekening nog enig herkenbaar geluik uit kwam. De repetitie werd abrupt afgebroken, zelfs het pintje smaakte niet meer. Maar deze ondernemende lieden lieten zich niet zo maar uit het veld slaan, en gingen met de twee gemeentesekretarissen praten. Deze beide heren, Dirven en Schurmans zegden toe, dat zij de Baarlenaren zouden aanspreken voor steun. Binnen afzienbare tijd konden zij 6 beschermleden, 59 ereleden, 52 donateurs en 104 begunstigers inschrijven. Dit was een zeer goed resultaat en het bracht voor die tijd een behoorlijk bedrag op, n.l. 330 frank en 132 gulden. Hiermee kon nog maar slechts één derde van de totale kosten van het instrumentarium worden betaald. Dank zij de vrijgevigheid van burgemeester van Gilse werd het resterende bedrag door hem aangevuld. Wat ik er het liefst wél van zou zien maken, is een zinrijke achtergrond voor den Kerststal. Want de Kerstboom kén in ieder geval enkele grondgedachten van Kerstmis prachtig tot uitdrukking brengen. Hij kan ons herinneren aan het eeuwige leven, maar dan moet men hem zo versieren dat hij toch altijd een groene boom blijft, en hem niet volstoppen met sneeuw en watten. Hij kén voor ons een beeld worden van het licht van de Kerstboodschap vol hoop en beloften. Verder zegt mijn peinzende geest, dat hij betekenis moet houden als achtergrond voor In Rijen, Oosterhout en Dongen, kreeg in enkel huizen de advent jaar een ongekende diepte. In het kader van het Taizé-weekend in Breda ontmoetten ook hier mensen elkaar. Op "plaatsen van hoop", zomaar plekken waar nederlanders leven en werken. Die mensen, fransen, duitsers en engelsen en nederlanders spraken met elkaar. Welbe - spraakt, met handen en voeten, zwijgend. Over de hoop die in ons is. Over hoe je rechtop blijft lopen in deze wereld, in onze samenleving. Over hoe je je menswaardigheid bevecht voor jezelf en voor anderen, dichtbij en verweg.... Dankzij mensen-met-elkaar was de Komende er.... Als Christen-mens voelde je de geest die spreekt uit de Schriften, in je midden. In het gevecht van de mens met de mens; in het gevecht van god met de mens; in het zoeken naar zin en richting. Als mens ervaarde je rust, vertrouwen in toekomst, hoop. Een droom die toch werkelijkheid wordt.... Een stukje adventeen stukje kerstmis Tot inspiratie, tot zin in leven, tot kracht en bemoediging. Door hardheid, verharding en onrecht heen. Ik wens u een goede kerstmis. Een zinzoeken- de-zingend-zinvol 1978. Ad Mol, Pastoraal werker "kerk en samenleving", van Bosshof 9, Rijen. Tel. 01612-3522. Uitgave van Drukkerij Emiel de Jong B V. Tel. 04257 9235* Postbus8 Baarle Nassau eenenzeventigste jaargang Copy en advertenties uiterlijk woensdagmorgen in ons bezit s vp. Voor Baarle: Roosakkerstraat 7. Voor Alphen: 'De Nieuwe Magneet”, Raadhuisstraat 20 Alphen Telefoon 1721 Voor Chaam. A de Jong Wolfsdonk 7, Chaam Telefoon 1767 Voor Riel: A v.d. Hout Dorpsstraat 2 - Riel, Telefoon 04248 296 Voor Belgie: PVBA de Jong, Hoogbraak 2, Baarle-Hertog. eigenlijk het best kunt beschouwen als een echt gezellig huiselijk ding, waarover een volksschrijver als Dickens in zijn Kerstvertel lingen dan ook echt gezellige vertelt. Maar waarom zou ik, zo peins ik verder, al die theorieën niet in het midden laten een Kerstboom in mijn huiskamer neerzetten, als ik daar zin in heb! Is de oude legende geloof waardig en is hij inderdaad naar zijn oorsprong uit het Aards Paradijs afkomstig, dat is dan mooi meegenomen, want dan hebben wij tenslotte toch iets daarvan overgehouden! n zijn wij de mannekes en vrouwtjes van tlehem, die een nieuw nummertje op de fluit “ben geleerd, of een aardig liedje kennen en nu komen blazen of zingen, tot wij door iria huis gestuurd worden met een :ht: "Komt morgen maar weer terug!" -En n vinden wij het niet gek, als onze kinderen 0 1 Kerstgedicht hebben geleerd en dit in de iselijke kring voordragen rond de kribbe.... int waarom zouden wij verlegener zijn dan herders en herderinnetjes? tie Kersttijd speelt heel ons gezinsleven zich rond de kribbe, rond de Kerstgroep, want 1 Kerstkindje is een der onzen. Wij willen horen tot de velen, die in de Kerstnacht tziek hebben gehoord in de lucht en hebben ten zingen dat het Kind geboren is en waar twel is te vinden, Want yvie in zijn huis een >oie Kerstgroep heeft geplaatst als middel- ftvan zijn gezin gedurende de Kersttijd, die Bft blijk dat hij ijverig heeft gezocht en dat inderdééd het Kind en zijn Moeder heeft ronden.... zo'n Kerststalletje roept emoties op, Sroeid als deze traditie is uit onze menselijke hoefte om God zo dicht mogelijk bij ons te en zijn. Heel wat moeilijker ligt dat, en heel rt meer is er te doen geweest met de [st-boom. De meest uiteenlopende theo- “n zijn er over verkondigd. Volgent, de een hij een overblijfsel van een heidens feest Jroest zijn. Volgens de ander zou hij, als W groene boom, een symbool geweest zijn 1 de eeuwig levende Christus als de boom Levens. his, dat de Kerstboom veel jonger is dan de fstkribbe, want wij krijgen pas de eerste Sevens uit de 15e eeuw. En feit is ook, dat Kerstboom tot voor kort geen plaatsje kon iden in de kerk, en toch zeker niet in het “er van de kerkelijke plechtigheden, wat van kribbe wel gezegd kan worden. En al ■den wij er hem nu wél, dan toch nog alleen ■ar als een stuk aankleding van de kerk, om I huidige gelovige volk in stemming te ■'pen brengen, maar niet als object van ■/°tie. En tenslotte staat er in het Evangelie ■ts- dat ook maar zinspeelt op deze boom. dis je dan zo over de Kerstboom nadenkt, ■n kom je tot de ontdekking, dat je hem paar jaar geleden vertelde ik op een tavond aan vrienden het een en ander over itmis en kerstgebruiken, vroeger en nu. «maal los daarvan wil ik u nu enkele losse ichten, gebaseerd op historische achter ben, voorleggen over het ontstaan en de ikenis van de kerststal en de kerstboom. zelfsprekend zonder de pretentie te - ben om ook maar enigszins volledig te zijn, ■n maar om te proberen ieder van ons wat iter bij het kerst-gebeuren te brengen. we er over nadenken waaraan wij deze e "kerst-artikelen" te danken hebben, is met de kerstboom een moeilijk geval, maar zo met de kerst-sta/. Onze kerstkribbe ben we dooreenvoudig te danken aan de e verering, die grot en kribbe van - ilehem stromen, om daar bij de kribbe te len, niettegenstaande bloedige vervol - ien. En die konden bloedig zijn! n Keizer Constantijn, na de kerkvervol- jen, rond de Geboorte-grot een prachtige liek liet bouwen, bleven de christenen in e drommen aanstromen. En de grootste erde van de toenmalige Kerk, de oude elvorser Hieronymus, betrok een cel, niet van de plaats der Geboorte gelegen, waar heel de bijbel in het latijn vertaalde en eipoosd de ketters bestreed. e zevende eeuw heeft men een brok van vare Kribbe naar Rome vervoerd, en die in reliekschrijn van zilver en kristal ter «ring uitgestald in de grote Maria-kerk, de ia-Magiore. «eeuwen later liet Paus Gregorius IV voor deine Maria-kerk aan de overzijde van de >r een namaaksel vervaardigen, en allengs d men dit meer, doch het bleef de Bvoudige voorstelling van het Kind in de ■be tussen os en ezel, met Maria en Joseph -oogstens twee herders. ar onze grote Kerstgroepen, een kribbe in stal met een menigte vroom volk herders, elen en schapen erbij, hebben wij te ken aan Sint Franciscus -Assisië. Hij vroeg 233 aan Paus Honorius III toestemming om geboorte van de Zaligmaker door levende sonen voor te stellen. De Paus stemde toe. op Kerstavond kwam Franciscus te - Bccio, bouwde met behulp van zijn vriend Bvanni Veiita een stal en een kribbe, plaatste ■aria en Joseph en een eveneens levende D11S WOeKDlal ver ’Kerststal’ en ’Kerstboom Twee weken geleden vroeg ALTA aan alle dames van 18 tot 25 jaar in Alphen om zich op te geven voor de miss ALTA verkiezing. Een vijftal lieftallige dames zeiden wel ik wil het best doen maar officieel durfde het blijkbaar niemand aan. Maar ALTA zou ALTA niet zijn als ze niet hneteen een andere oplossing hadden gevonden, en misschien nog wel een veel betere. Met nog meer energie en inzet zijn ze nu bezig de laatste kantjes recht te schaven om u een paar toneelavonden te kunnen bieden waar je u tegen kunt zeggen. De speeldata zijn nu bekend en wel 8 en 15 januari. Houd hier nu al rekening mee want u krijgt maar twee avonden de kans om ALTA bezig te zien in hun geweldig top nummer 'NMISS.... P.S. Op 18 december hebben zich gemeld voor de Miss ALTA verkiezing twee lieve jonge dames. Helaas, erg jammer, maar te laat. Volledige verzorging van begrafenissen en crematies. Vervoer binnen- en buitenland. Dag en nacht bereikbaar. Volledige verzekering tegen alle begrafenis- en crematiekosten. - Ook opneming in de verzekering van bejaarden, zieken en invaliden. Voor inlichtingen: Voske 6 - Baarle-Nassau - Baarleseweg 15 - Chaam Wilhelminastraat 6 - Ulicoten - b.g.g. 076-132079 (dag en nacht). -

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1977 | | pagina 1