Leefbaarheid Ulicoten TICHT1NG REGIONAAL AATSCHAPPELIJK 1IS1 Trli ENTRUNI - RIJEN ft I Positie van de Gemeenschapshuizen in Alphen en Riel financieel nergens meer! Oplossing via aankoop door gemeente? Akties 2 voor 12 Ulicoten - vrydag 6 mei 1977 e en hoorzitting en zwarte vlaggen uit E.H.B.O. Alphen Akties naar voorlopig hoogtepunt: tentoonstelling Zonnebloem Welfare Baarle Gemeente Baarle-Hertog Videocursus: Parlement en Politiek" blad ”Ons Weekblad” I TL K. Kerk. ULICOTEN. Elk half jaar f 3000, méér schuld. 1 „.o. half 10 tot half 12 handenarbeidmorgen in 't Kloster Past, de Het bestuur. A.s. dinsdag 10 mei van Katerstraat 7. Tot dinsdag. Itl s c i Bi? BH Aanstaande maandag (9 mei) zullen de vol gende onderwerpen behandeld worden: de taak van de Tweede Kamer, het bestaan van de Eerste Kamer naast de Tweede Kamer en de Tweede Kamer in debat. Er zullen dus drie video-banden afgedraaid worden. Dit in ver band met het niet doorgaan van de vorige avond en het besluit van de groep kursisten om de twee opeenvolgende avonden (9 en 16 mei) 3 video-banden te draaien. Na het draaien hiervan blijft de mogelijkheid bestaan om met elkaar over het vertoonde van gedachten te wisselen (dit geldt alleen voor Alphen). Op donderdag 12 mei zal in Baarle-Nassau naast de Tweede Kamer in debat, ook het vertrouwen tussen de Tweede Kamer en de regering behandeld worden. Hier wordt dus niets aan de kursus-opzet veranderd (2 video banden plus nabespreking). het ministerie van C.R.M. de Bemiddelings- hulp invoeren. Bemiddelingshulp bestaat al lang. Bij voorbeeld als mensen jaren lang hulp nodig hebben helt de Gezinszorg zoeken naar partikuliere hulp en bemiddelt daarin. Dat betekent dat zo'n gezin zelf iemand in dienst neemt en dan komt de hulp die de Gezinszorg daar gaf vrij voor een ander gezin. Op die manier verruimt bemiddelingshulp de hulpmo gelijkheden van de Gezinszorg zelf. Met de Bemiddelingshulp die het ministerie nu wil invoeren, ligt dat anders. Daar zijn twee dingen mee aan de hand. Ten eerste is deze Bemiddelingshulp niet bedoeld als aanvulling op de hulp van de Gezinszorg maar als VERVANGING van de Gezinszorghulp. De gezinszorg, wordt dan óók een soort uitzend- buro voor huishoudelijke hulpen. Die hulpen komen niet in dienst van de Gezinszorg, maar in dienst van het gezin zelf. Het gezin betaalt die hulp dan ook rechtstreeks. En dat is goedkoper voor het ministerie, dat wel. De Gezinszorg biedt in vele gevallen echt wel wat méér dan alleen het doen van het huishoude lijk werk en dat is dan ook echt nodig en 2. De inspraak Hoewel een gebruikersraad of een vergelijk bare instelling ontbreekt, zijn hierover voorzo ver bekend weinig klachten, omdat de be heerder een grote vrijheid van handelen heeft om in overleg met de betrokkenen mogelijke problemen op te lossen. Toch is het noodza kelijk, dat de gebruikersraad gaat werken, omdat daardoor de belangstelling voor het goed gebruiken van het gebouw toeneemt en de beheerder een klankbord voor zijn beleid en problemen heeft. 3. de financiële positie a. het gebouw Het gebouw munt niet uit door gezelligheid. De grote zaal is ideaal voor grote feesten en bijeenkomsten (carnaval, boerengezinsdag, sjoelkampioenschappen enz., maar is voor andere aktiviteiten peuterspeelzaal, toneel, vergaderingen) veel te groot. Uit het gestelde onder 3c zal blijken, dat het stichtingsbestuur eventuele verbeteringen aan het gebouw niet zal kunne bekostigen. b. het beheer Het gebouw wordt beheerd en onderhouden door een beheerder, die full-time in dienst is en die wordt bijgestaan door twee werksters, die ieder ongeveer 40 uur per maand werkzaam zijn. Voor evenementen wordt een beroep gedaan op (meest jeugdige) losse krachten. De vraag rijst of de personeelskosten niet een te zware druk op de exploitatie leggen. Door het stichtingsbestuur zal nagegaan moeten worden, welke besparingen daarop mogelijk zijn. c. de geldmiddelen De voornaamste bron van inkomsten van de stichting is de huur door de SSO en de opbrengst van de bar. Door de bank genomen is de positie van de stichting financieel gesproken zwak. Dat de raad hierover niet vaak benaderd wordt is te danken aan de grote welwillenheid, die de gemeente als schuldeiser inneemt. Bij raadsbesluit van 27 februari 1970 heeft de raad aan de stichting f 60.000,- geleend met de verplichting van halfjaarlijkse aflossing en rentbepaling. Deze verplichting is de stichting slechts nagekomen in 1970 en 1971. Momenteel bedraagdt de opeisbare I vordering ruim f 32.000,—. Elk half jaar komt er ongeveer f 3.000,- bij. Zodra het gemeen tebestuur zou besluiten betaling van dit bedrag de bijbehorende boete wegens te late betaling) te vorderen, is de stichting in financieel opzicht nergens meer. I Volgende week de positie van "De Zwade" te Riel. belangrijk voor het gezin. Op dat méér hoeft niemand te rekenen bij Bemiddelingshulpen, die daar niet voor zijn opgeleid. Zo gaat bezuiniging betekenen beperking niet alleen van de omvang van Gezinszorg maar ook van de kwaliteit ervan. Ten tweede: er is ook iets heel raars aan de hand met de rechtpositie van de dames die in de bemiddelingshulp zouden willen werken. Zij krijgen namelijk geen vast dienstverband, er worden geen sociale premies betaald en zo krijgen ze dus geen recht op ziekengeld, geen uitkering als ze werkloos worden, kortom: de normale rechten van werknemers in Nederland zullen haar onthouden worden. Dat is een merkwaardige diskriminatie van een groep vrouwen en dat komt dan van de regering af. Aan de andere kant dreigt een vakaturestop voor de Gezinszorg. Dat zou inhouden dat bij vertrek uit onze dienst van een hulpkracht deze niet vervangen mag worden.En dat betekent dan een onmiddellijke verdere beper king van hulpmogelijkheden van de Gezins zorg. En er kan nog meer gebeuren. De retributie, het bedrag dus dat mensen die hulp van de Gezinszorg krijgen, zelf moeten betalen, is vorig jaar verhoogd, maar gelukkig zo, dat de retributie wordt berekend naar draagkracht. Zo krijgen de mensen met de laagste inkomens nog gratis hulp. Nu denkt het ministerie van C.R.M. aan weer een verhoging van de retributie en dan zouden zelfs de minst draagkrachtigen, zoals mensen met alleen AOW, voor de hulp moeten betalen. we hopen met het bovenstaande begrijpelijk te hebben gemaakt, dat de Nederlandse Gezinszorg het tijd vindt voor een massaal protest niet tegen bezuiniging, maar wel tegen het bezuinigingsbeleid, dat de belangen van hen die hulp nodig hebben en de belangen van een deel van de hulpverleners ernstig dreigt te schaden. Rijen, 29 april 1977 Stichting Katholieke Gezinszorg, Alphen en Riel, Raadhuisstraat 2, Alphen. Stichting Regionaal Maatschappelijk Centrum Stationsplein 5, Rijen. SOCIAAL-ECONOMISCH ONDERZOEK 1977 De enquêteformulieren voor dit sociaal-eco- nomisch onderzoek werden thuis bezorgd bij de personen en de gezinnen die voor dit onderzoek werden aangeduid. In de loop van de maand mei zal een gemeentebeambte deze dokumenten terug inzamelen. Om dit onder zoek tot een goed einde te brengen verzoeken wij de belanghebbenden de formulieren volle dig en nauwkeurig te willen invullen. Vergrijzing: In de vorige artikelen zijn we aan de hand van enkele cijfers over het bevolkingsverloop en de huizenbouw nader ingegaan op de vergrijzing. Bij de hoorzittingen in verband met het structuurplan heeft de gemeenschap eens gezind voor meer leefbaarheid en voor meer bebouwing gekozen en niet voor vergrijzing. Als de gemeenschap voor dit laatste gekozen had, zou ze daarvan ook alle nadelen moeten nemen. Dan zouden er nu ook geen acties gevoerd worden. Voor wie bouwmogelijkheden geven? Bouw mogelijkheden voor eigen mensen, econo misch en sociaal gebondenen en de "spijtop tanten". De bejaarden hebben tot nu in het geheel geen kansen gekregen voor een eigen aangepaste woning. Deze groep is immers in zeer veel gevallen geboren en getogen in Ulicoten. Hun moet de mogelijkheid geboden worden om nog wat langer in Ulicoten te kunnen blijven wonen. Tot nu toe zijn voor hen geen woningen voorhanden. Geen mogelijkheid tot bouwen gaat ten koste van veel menselijk geluk. Vanwege het huizentekort trokken vooral vele jonge mensen vaak tegen hun zin weg. Sommigen willen graag terugkeren. Verschil lenden zijn nog lid van een vereniging, vooral van de sportvereniging. Gevolgen voor parochie en kerk Als men de kerkelijke bijdragen van de ver schillende parochies in het bisdom vergelijkt, dan valt op dat er in Ulicoten een vrij hoge bijdrage wordt gegeven. Dit is ook nodig om de parochie draaiende te kunnen houden en de pastoor te kunnen behouden. Kan dit zo blijven, nu er steeds minder mensen komen? De gezinnen worden kleiner, doordat er steeds minder kinderen worden geboren. Vele jongeren vertrekken noodgedwongen naar elders. Ulicoten heeft 261 woningen op een inwoner tal van 1078. De gemiddelde woningbezetting bedraagt dus 4. De gemiddelde leeftijd van een inwoner van de parochie was op 1 januari 1974 ruim 31 jaar en op 1 januari 1977 reeds ruim 32 jaar. De vergrijzing gaat dus snel. Dit blijkt ook uit de cijfers van het vertrek en de vestigings overschotten als gevolg van huwelijk. 1973 gehuwd 25 (7 gevestigd en 18 vertrokken) 1974 gehuwd 31 (11 gevestigd en 20 vertrokken) 1975 gehuwd 16 (2 gevestigd en 14 vertrokken) 1976 gehuwd 13 (5 gevestigd en 8 vertrokken) In de laatste jaren is het aantal inwoners sterk gedaald, van 1153 in 1970 naar 1078 op 1 januari 1977. In 1975 was er zelfs geen ge- boorte-overschot. Er waren 14 mensen over leden en slechts 10 geboortes. Geen ge- boorte-overschot was niet meer voorgekomen sinds 1803. De vergrijzing valt tevens duidelijk op bij een vergelijkend overzicht van de leeftijdsopbouw van de bevolking per 10 jaar. De vraag is of Ulicoten zijn eigen pastoor zal kunnen handhaven? Wat stelt de gemeen- schap nog voor zonder een eigen vaste pastor? Winkels, verenigingen, scholen en de kerk geven een belangrijke binding in een gemeen schap, vooral in de kleinere gemeenschap. Zij hebben naast hun normale functie een veel bredere sociale functie. Door de vergrijzing wordt de gemeenschap gedwongen zelf nog meer financiën op tafel te leggen voor haar eigen behoud en om allerlei voorzieningen te kunnen behouden, die er nu nog zijn. Ulicoten heeft tot heden steeds laten blijken hiertoe bereid te zijn. Het dorp wil niet in alles afhankelijk zijn en wil ook zijn parochiezelf- standigheid behouden. Na het openingswoord van de voorzitter van Ulicoten Vooruit zal door de heer Veen, secretaris van de landelijke vereniging van kleine kernen, in het kort worden ingegaan op de problematiek van de kleine kernen. Bur gemeester Hogenbosch zal het beleid van de gemeente t.a.v. Ulicoten nader toelichten en de moeilijkheden die de gemeente daarbij ondervindt. De heer De Loor van het Provinciaal Opbouw- orgaan Noord-Brabant zal een korte inleiding houden over "leefbaarheid en leefbaar hou den". Na deze korte inleidingen zullen alle aanwezi gen ruim de kans krijgen tot het stellen van allerlei vragen; deze zullen aan een forum worden voorgelegd. Tevens zullen vijf statenleden van de provincie aanwezig zijn en nog een paar vertegenwoor digers van de grootste politieke partij in onze provincie, het CDA. We hopen dat de zaal bij Kusters te klein zal zijn. Ulicoten zal laten blijken dat er op dit moment weinig reden tot vreugde is rond de woning bouw. Daarom is aan de gehele gemeenschap gevraagd om op zondag 8 mei en donderdag 12 mei een zwarte vlag uit te steken. We rekenen op de gemeenschap, op jong en oud. leder die belangstelling heeft, wordt gaarne uitgenodigd tot het bijwonen van deze hoor zitting. Uw mening stellen we erg op prijs. (wordt vervolg) Werkgroep Leefbaarheid Ulicoten (tel.nrs. 04249-270; 04257-9557) )e gezinszorg van het hele land gaat op 7 mei 'aar Amsterdam, om te protesteren. 3ok de Gezinszorg die u kent in uw woon- >laats, de vrouwen en meisjes die er zijn om iw gezin te helpen, de Leidsters die u kent, zij lullen in Amsterdan vertegenwoordigd zijn. Zij jaan protesteren omdat zij menen dat uw )elangen worden geschaad. Eigenlijk gaan zij laar die demonstratieve bijeenkomst in de hoofdstad namens u en dan moet u, dachten We, toch weten waar het om gaat. Pe Gezinszorg valt onder het ministerie van Cultuur, Rekreatie en Maatschappelijk werk. P°k op dat departement moet bezuinigd porden en zo moet bezuinigd worden op de pezinszorg. Daartoe is in het nabij e verleden hl een aantal maatregelen getroffen, waarvan pet de vraag is of ze zoveel bezuinigd hebben, paar waarvan vast staat, dat ze de mogelijk heden van de Gezinszorg om mensen te helpen hebben verminderd. Er is namelijk voor Mere instelling van Gezinszorg een aantal pen per jaar vastgesteld, hulpuren. Meer dan dat aantal uren mag aan hulp niet Begeven worden. Het is dus al niet meer zo, pat de Gezinszorg kan helpen waar behoefte is pan hulp, want niet die behoefte is bepalend |naar het aantal ons toegewezen uren. Dit beeft al tot gevolg gehad, dat b.v. bejaarden Pie hulp vragen, op een wachtlijst komen en Paar soms een hele tijd op blijven staan voor ze pindelijk worden geholpen. Op welke accute hulpvraag ook, kan de Gezinszorg maar zelden Meteen ingaan. Dat vraagt een eindeloos Passen en meten van de leidsters en veel extra pspanning van de gezinsverzorgsters die vaak fwee gezinnen per dag moeten helpen. pu verwacht de Gezinszorg, dat de behoefte lan hulp zal toenemen, met name van fejaarden. Het ministerie van Volksgezond- |eid wil namelijk het aantal opnamen in Bejaardentehuizen en in ziekenhuizen ver hinderen. En het is natuurlijk prachtig, dat Mensen langer in hun eigen huis en hun eigen pmgeving kunne blijven wonen, maar in veel Bevallen hangt dat kunnen af van de hulp die F dan -al of niet- krijgen van met name r'Jkverpleging en Gezinszorg. r deze toestand -gerantsoeneerde hulp en n verwachte toename van hulpbehoefte- wil Op maandag 9 mei a.s. om 8 uur zal onze maandelijkse oefenavond worden gehouden in café Schuttershof. Indien u een geldig EHBO-diploma wilt be houden moet u de nodige oefenavonden bijwonen. Wij rekenen op een goede opkomst. Woningen zijn niet de enige voorwaarde voor leefbaarheid, maar wel een zeer belangrijk onderdeelDaar de afrem van de woningbouw niet langer meer te dulden is, zijn er door de werkgroep "Leefbaarheid Ulicoten" allerlei activiteiten voorbereid. Het rapport over de leefbaarheid wordt in de komende week aangeboden en heeft als titel "ULICOTEN 2 voor 12". Met een video-recorder worden opnamen gemaakt. Op zaterdag 7 en zondag 8 mei wordt er in het parochiehuis een tentoonstelling gehouden over Ulicoten. Deze is zaterdagavond open vanaf acht uur tot ongeveer half tien en zondag vanaf 11 uur 's morgens tot 5 uur in de namiddag. Op donderdag 12 mei wordt er in café Kusters een grootse hoorzitting belegd. De bedoeling is vooral de provinciale overheid onder druk te zetten, dat deze toestand niet langer meer te dulden is. Dat er tevens een einde moet komen aan alle tegenwerking bij de woning bouw. I He is met de gemeenschapshuizen in Alphen Pn W is aan de raad zelfs al toestemming gevraagd om de mogelijkheid na te gaan 1 op korte termijn tot aankoop van de dorpshuizen over te gaan. Er is een nota opge- 1 jte d, die moet leiden tot een opl I De afgelopen jaren heeft de gemeenteraad I ioqal eens aandacht moeten besteden aan het en wee van de gemeenschapshuizen in gemeente. Daarbij ging het met name de financiële positie en de inspraakmoge- ■kheden van de gebruikers. Kp 10 november 1976 zijn in een bijeenkomst, ^Baarbij de besturen van de stichting Samenle- ^^■ngsopbouw, den Heuvel en Dorpshuis Riel, ^■smede de gemeenteraad vertegewoordigd ^Haren, afspraken gemaakt, die de goede gang Kan zaken in de toekomst moeten waarbor- ^En. Vanuit de raad is gevraagd of de gekozen -^Krmule voor verbetering vatbaar is en of het .I^Emeentebestuur daaraan iets kan doen. m deze vraag te kunnen beantwoorden, leeft men een concept nota gemaakt, waarbij an een afwijkende oplossing werd uitgegaan, beze nota is om commentaar gezonden naar Ie drie stichtingsbesturen. Het bestuur van et dorpshuis de Zwade heeft desgevraagd Lq een gesprek gevoerd met de raadsleden lie ook aan het beraad op 10 november 1976 hebben deelgenomen. Al met al heeft de beantwoording meer tijd in beslag genomen L is daar door langer uitgebleven. por een goed inzicht in de problemen is het bdig de mogelijke knelpunten aan te geven, eze zijn: het bestuur de inspraak de financiële positie, onder te verdelen in: a. het gebouw b. het beheer c. de geldmiddelen Degenen die op 9 mei en/of 16 mei in Alphen niet kunnen deelnemen, moeten er dus reke ning mee houden, dat zij, als zij ervoor kiezen naar Baarle-Nassau te gaan, in Baarle-Nassau nog de volgende onderwerpen behandeld worden: 12 mei: de Tweede Kamer in debat en het vertrouwen tussen de Tweede Kamer en de regering; mei: de ministers en de regering. Degenen die op 12 mei en/of mei in Baarle-Nassau niet kunnen deelnemen, moe ten er dus rekening mee houden, dat zij, als zij ervoor kiezen om naar Alphen te gaan, in Alphen nog de volgende onderwerpen behan deld worden: 9 mei: de taak van de Tweede Kamer, het bestaan van de Eerste Kamer naast de Tweede Kamer en de Tweede Kamer in debat; 16 mei: het vertrouwen tussen de Tweede Kamer en de regering, de ministers en de regering. Voor alle duidelijkheid: in Alphen wordt de kursus gegeven in het Gemeenschapshuis Den Heuvel, Heuvelstraat 5; in Baarle-Nassau in het Kultureel Sentrum 't Kloster, Past, de Katerstraat 7. De avonden beginnen om 20.00 uur. Met is met de gemeenschapshuizen in Alphen en Riel niet rooskleurig gesteld en door B pn W is aan de raad zelfs al toestemming gevraagd om de mogelijkheid na te gaan om 1-n de dorpshuizen over te gaan. Er is een nota opge- oplossing. In die nota lezen wij o.m. Bezien we nu beide dorpshuizen apart op bovengenoemde punten: A. Stichting den Heuvel. 1het bestuur. Van de aanvang af hebben in dit bestuur een gemeentebestuurder (de burgemeester) en een gemeenteanbtenaar (de heer Kanters) zitting gehad resp. als voorzitter en secretaris /penningmeester. Deze situatie is verklaarbaar uit de wordingsgeschiedenis van de stichting en heeft aanvankelijk -zeker in het contact met mogelijke subsidiegevers- goede gewerkt. Dat neemt niet weg, dat een dergelijke funktie- vermenging thans niet meer past. Door hun twee petten is de positie van de "gemeente- mensen" halfslachtig. Enerzijds zijn zij be stuurder van de stichting en moeten dus het belang van de stichting vooropstellen. Ander zijds zullen zij hun gemeentelijke afkomst niet kunnen verloochenen. Aangezien zij niet door of vanwege het gemeentebestuur zijn aangesteld mogen zij echter het gemeentebelang als stichtingsbe- stuurder niet laten prelaveren. In de toekomst zou dit tot onzuivere verhoudingen kunnen leiden. Genoemde situatie is te voorkomen: a door de funktievermenging uit te sluiten b door het gemeentebestuur het recht te geven zijnerzijds een bestuurslid van de stichting aan te wijzen. De voorkeur gaat uit naar de onder a genoemde mogelijkheid en het is bekend dat beide "gemeentelijke" stichtingsbestuurders bereid zijn zich terug te trekken. Het standpunt ter zake wordt door de SSO en "den Heuvel" gedeeld.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1977 | | pagina 9