Leefbaarheid Ulicoten
TICHT1NG REGIONAAL
AATSCHAPPELIJK
1IS1
Trli
ENTRUNI - RIJEN
ft
I
Positie van de Gemeenschapshuizen
in Alphen en Riel financieel nergens meer!
Oplossing via aankoop door gemeente?
Akties 2 voor 12
Ulicoten
- vrydag 6 mei 1977
e
en
hoorzitting
en zwarte
vlaggen uit
E.H.B.O. Alphen
Akties naar
voorlopig
hoogtepunt:
tentoonstelling
Zonnebloem Welfare
Baarle
Gemeente
Baarle-Hertog
Videocursus:
Parlement en
Politiek"
blad ”Ons Weekblad”
I
TL K. Kerk. ULICOTEN.
Elk half jaar f 3000, méér schuld.
1
„.o. half 10 tot half 12
handenarbeidmorgen in 't Kloster Past, de
Het bestuur.
A.s. dinsdag 10 mei van
Katerstraat 7. Tot dinsdag.
Itl
s c i
Bi? BH
Aanstaande maandag (9 mei) zullen de vol
gende onderwerpen behandeld worden: de
taak van de Tweede Kamer, het bestaan van
de Eerste Kamer naast de Tweede Kamer en
de Tweede Kamer in debat. Er zullen dus drie
video-banden afgedraaid worden. Dit in ver
band met het niet doorgaan van de vorige
avond en het besluit van de groep kursisten
om de twee opeenvolgende avonden (9 en 16
mei) 3 video-banden te draaien. Na het draaien
hiervan blijft de mogelijkheid bestaan om met
elkaar over het vertoonde van gedachten te
wisselen (dit geldt alleen voor Alphen).
Op donderdag 12 mei zal in Baarle-Nassau
naast de Tweede Kamer in debat, ook het
vertrouwen tussen de Tweede Kamer en de
regering behandeld worden. Hier wordt dus
niets aan de kursus-opzet veranderd (2 video
banden plus nabespreking).
het ministerie van C.R.M. de Bemiddelings-
hulp invoeren. Bemiddelingshulp bestaat al
lang. Bij voorbeeld als mensen jaren lang hulp
nodig hebben helt de Gezinszorg zoeken naar
partikuliere hulp en bemiddelt daarin. Dat
betekent dat zo'n gezin zelf iemand in dienst
neemt en dan komt de hulp die de Gezinszorg
daar gaf vrij voor een ander gezin. Op die
manier verruimt bemiddelingshulp de hulpmo
gelijkheden van de Gezinszorg zelf. Met de
Bemiddelingshulp die het ministerie nu wil
invoeren, ligt dat anders. Daar zijn twee
dingen mee aan de hand. Ten eerste is deze
Bemiddelingshulp niet bedoeld als aanvulling
op de hulp van de Gezinszorg maar als
VERVANGING van de Gezinszorghulp. De
gezinszorg, wordt dan óók een soort uitzend-
buro voor huishoudelijke hulpen. Die hulpen
komen niet in dienst van de Gezinszorg, maar
in dienst van het gezin zelf. Het gezin betaalt
die hulp dan ook rechtstreeks. En dat is
goedkoper voor het ministerie, dat wel. De
Gezinszorg biedt in vele gevallen echt wel wat
méér dan alleen het doen van het huishoude
lijk werk en dat is dan ook echt nodig en
2. De inspraak
Hoewel een gebruikersraad of een vergelijk
bare instelling ontbreekt, zijn hierover voorzo
ver bekend weinig klachten, omdat de be
heerder een grote vrijheid van handelen heeft
om in overleg met de betrokkenen mogelijke
problemen op te lossen. Toch is het noodza
kelijk, dat de gebruikersraad gaat werken,
omdat daardoor de belangstelling voor het
goed gebruiken van het gebouw toeneemt en
de beheerder een klankbord voor zijn beleid en
problemen heeft.
3. de financiële positie
a. het gebouw
Het gebouw munt niet uit door gezelligheid.
De grote zaal is ideaal voor grote feesten en
bijeenkomsten (carnaval, boerengezinsdag,
sjoelkampioenschappen enz., maar is voor
andere aktiviteiten peuterspeelzaal, toneel,
vergaderingen) veel te groot. Uit het gestelde
onder 3c zal blijken, dat het stichtingsbestuur
eventuele verbeteringen aan het gebouw niet
zal kunne bekostigen.
b. het beheer
Het gebouw wordt beheerd en onderhouden
door een beheerder, die full-time in dienst is en
die wordt bijgestaan door twee werksters, die
ieder ongeveer 40 uur per maand werkzaam
zijn. Voor evenementen wordt een beroep
gedaan op (meest jeugdige) losse krachten.
De vraag rijst of de personeelskosten niet een
te zware druk op de exploitatie leggen. Door
het stichtingsbestuur zal nagegaan moeten
worden, welke besparingen daarop mogelijk
zijn.
c. de geldmiddelen
De voornaamste bron van inkomsten van de
stichting is de huur door de SSO en de
opbrengst van de bar. Door de bank genomen
is de positie van de stichting financieel
gesproken zwak. Dat de raad hierover niet
vaak benaderd wordt is te danken aan de grote
welwillenheid, die de gemeente als schuldeiser
inneemt. Bij raadsbesluit van 27 februari 1970
heeft de raad aan de stichting f 60.000,-
geleend met de verplichting van halfjaarlijkse
aflossing en rentbepaling. Deze verplichting is
de stichting slechts nagekomen in 1970 en
1971. Momenteel bedraagdt de opeisbare
I vordering ruim f 32.000,—. Elk half jaar komt
er ongeveer f 3.000,- bij. Zodra het gemeen
tebestuur zou besluiten betaling van dit
bedrag de bijbehorende boete wegens te
late betaling) te vorderen, is de stichting in
financieel opzicht nergens meer.
I Volgende week de positie van "De Zwade" te
Riel.
belangrijk voor het gezin. Op dat méér hoeft
niemand te rekenen bij Bemiddelingshulpen,
die daar niet voor zijn opgeleid. Zo gaat
bezuiniging betekenen beperking niet alleen
van de omvang van Gezinszorg maar ook van
de kwaliteit ervan.
Ten tweede: er is ook iets heel raars aan de
hand met de rechtpositie van de dames die in
de bemiddelingshulp zouden willen werken. Zij
krijgen namelijk geen vast dienstverband, er
worden geen sociale premies betaald en zo
krijgen ze dus geen recht op ziekengeld, geen
uitkering als ze werkloos worden, kortom: de
normale rechten van werknemers in Nederland
zullen haar onthouden worden. Dat is een
merkwaardige diskriminatie van een groep
vrouwen en dat komt dan van de regering af.
Aan de andere kant dreigt een vakaturestop
voor de Gezinszorg. Dat zou inhouden dat bij
vertrek uit onze dienst van een hulpkracht
deze niet vervangen mag worden.En dat
betekent dan een onmiddellijke verdere beper
king van hulpmogelijkheden van de Gezins
zorg.
En er kan nog meer gebeuren. De retributie,
het bedrag dus dat mensen die hulp van de
Gezinszorg krijgen, zelf moeten betalen, is
vorig jaar verhoogd, maar gelukkig zo, dat de
retributie wordt berekend naar draagkracht.
Zo krijgen de mensen met de laagste inkomens
nog gratis hulp. Nu denkt het ministerie van
C.R.M. aan weer een verhoging van de
retributie en dan zouden zelfs de minst
draagkrachtigen, zoals mensen met alleen
AOW, voor de hulp moeten betalen.
we hopen met het bovenstaande begrijpelijk
te hebben gemaakt, dat de Nederlandse
Gezinszorg het tijd vindt voor een massaal
protest niet tegen bezuiniging, maar wel tegen
het bezuinigingsbeleid, dat de belangen van
hen die hulp nodig hebben en de belangen van
een deel van de hulpverleners ernstig dreigt te
schaden.
Rijen, 29 april 1977
Stichting Katholieke Gezinszorg, Alphen en
Riel, Raadhuisstraat 2, Alphen.
Stichting Regionaal Maatschappelijk Centrum
Stationsplein 5, Rijen.
SOCIAAL-ECONOMISCH ONDERZOEK 1977
De enquêteformulieren voor dit sociaal-eco-
nomisch onderzoek werden thuis bezorgd bij
de personen en de gezinnen die voor dit
onderzoek werden aangeduid. In de loop van
de maand mei zal een gemeentebeambte deze
dokumenten terug inzamelen. Om dit onder
zoek tot een goed einde te brengen verzoeken
wij de belanghebbenden de formulieren volle
dig en nauwkeurig te willen invullen.
Vergrijzing:
In de vorige artikelen zijn we aan de hand van
enkele cijfers over het bevolkingsverloop en de
huizenbouw nader ingegaan op de vergrijzing.
Bij de hoorzittingen in verband met het
structuurplan heeft de gemeenschap eens
gezind voor meer leefbaarheid en voor meer
bebouwing gekozen en niet voor vergrijzing.
Als de gemeenschap voor dit laatste gekozen
had, zou ze daarvan ook alle nadelen moeten
nemen. Dan zouden er nu ook geen acties
gevoerd worden.
Voor wie bouwmogelijkheden geven? Bouw
mogelijkheden voor eigen mensen, econo
misch en sociaal gebondenen en de "spijtop
tanten".
De bejaarden hebben tot nu in het geheel geen
kansen gekregen voor een eigen aangepaste
woning. Deze groep is immers in zeer veel
gevallen geboren en getogen in Ulicoten. Hun
moet de mogelijkheid geboden worden om
nog wat langer in Ulicoten te kunnen blijven
wonen.
Tot nu toe zijn voor hen geen woningen
voorhanden.
Geen mogelijkheid tot bouwen gaat ten koste
van veel menselijk geluk.
Vanwege het huizentekort trokken vooral vele
jonge mensen vaak tegen hun zin weg.
Sommigen willen graag terugkeren. Verschil
lenden zijn nog lid van een vereniging, vooral
van de sportvereniging.
Gevolgen voor parochie en kerk
Als men de kerkelijke bijdragen van de ver
schillende parochies in het bisdom vergelijkt,
dan valt op dat er in Ulicoten een vrij hoge
bijdrage wordt gegeven. Dit is ook nodig om
de parochie draaiende te kunnen houden en
de pastoor te kunnen behouden.
Kan dit zo blijven, nu er steeds minder mensen
komen? De gezinnen worden kleiner, doordat
er steeds minder kinderen worden geboren.
Vele jongeren vertrekken noodgedwongen
naar elders.
Ulicoten heeft 261 woningen op een inwoner
tal van 1078. De gemiddelde woningbezetting
bedraagt dus 4. De gemiddelde leeftijd van
een inwoner van de parochie was op 1 januari
1974 ruim 31 jaar en op 1 januari 1977 reeds
ruim 32 jaar.
De vergrijzing gaat dus snel. Dit blijkt ook uit
de cijfers van het vertrek en de vestigings
overschotten als gevolg van huwelijk.
1973 gehuwd 25
(7 gevestigd en 18 vertrokken)
1974 gehuwd 31
(11 gevestigd en 20 vertrokken)
1975 gehuwd 16
(2 gevestigd en 14 vertrokken)
1976 gehuwd 13
(5 gevestigd en 8 vertrokken)
In de laatste jaren is het aantal inwoners sterk
gedaald, van 1153 in 1970 naar 1078 op 1
januari 1977. In 1975 was er zelfs geen ge-
boorte-overschot. Er waren 14 mensen over
leden en slechts 10 geboortes. Geen ge-
boorte-overschot was niet meer voorgekomen
sinds 1803.
De vergrijzing valt tevens duidelijk op bij een
vergelijkend overzicht van de leeftijdsopbouw
van de bevolking per 10 jaar.
De vraag is of Ulicoten zijn eigen pastoor zal
kunnen handhaven? Wat stelt de gemeen-
schap nog voor zonder een eigen vaste
pastor?
Winkels, verenigingen, scholen en de kerk
geven een belangrijke binding in een gemeen
schap, vooral in de kleinere gemeenschap. Zij
hebben naast hun normale functie een veel
bredere sociale functie.
Door de vergrijzing wordt de gemeenschap
gedwongen zelf nog meer financiën op tafel te
leggen voor haar eigen behoud en om allerlei
voorzieningen te kunnen behouden, die er nu
nog zijn.
Ulicoten heeft tot heden steeds laten blijken
hiertoe bereid te zijn. Het dorp wil niet in alles
afhankelijk zijn en wil ook zijn parochiezelf-
standigheid behouden.
Na het openingswoord van de voorzitter van
Ulicoten Vooruit zal door de heer Veen,
secretaris van de landelijke vereniging van
kleine kernen, in het kort worden ingegaan op
de problematiek van de kleine kernen. Bur
gemeester Hogenbosch zal het beleid van de
gemeente t.a.v. Ulicoten nader toelichten en
de moeilijkheden die de gemeente daarbij
ondervindt.
De heer De Loor van het Provinciaal Opbouw-
orgaan Noord-Brabant zal een korte inleiding
houden over "leefbaarheid en leefbaar hou
den".
Na deze korte inleidingen zullen alle aanwezi
gen ruim de kans krijgen tot het stellen van
allerlei vragen; deze zullen aan een forum
worden voorgelegd.
Tevens zullen vijf statenleden van de provincie
aanwezig zijn en nog een paar vertegenwoor
digers van de grootste politieke partij in onze
provincie, het CDA.
We hopen dat de zaal bij Kusters te klein zal
zijn.
Ulicoten zal laten blijken dat er op dit moment
weinig reden tot vreugde is rond de woning
bouw. Daarom is aan de gehele gemeenschap
gevraagd om op zondag 8 mei en donderdag
12 mei een zwarte vlag uit te steken.
We rekenen op de gemeenschap, op jong en
oud.
leder die belangstelling heeft, wordt gaarne
uitgenodigd tot het bijwonen van deze hoor
zitting. Uw mening stellen we erg op prijs.
(wordt vervolg)
Werkgroep Leefbaarheid Ulicoten
(tel.nrs. 04249-270; 04257-9557)
)e gezinszorg van het hele land gaat op 7 mei
'aar Amsterdam, om te protesteren.
3ok de Gezinszorg die u kent in uw woon-
>laats, de vrouwen en meisjes die er zijn om
iw gezin te helpen, de Leidsters die u kent, zij
lullen in Amsterdan vertegenwoordigd zijn. Zij
jaan protesteren omdat zij menen dat uw
)elangen worden geschaad. Eigenlijk gaan zij
laar die demonstratieve bijeenkomst in de
hoofdstad namens u en dan moet u, dachten
We, toch weten waar het om gaat.
Pe Gezinszorg valt onder het ministerie van
Cultuur, Rekreatie en Maatschappelijk werk.
P°k op dat departement moet bezuinigd
porden en zo moet bezuinigd worden op de
pezinszorg. Daartoe is in het nabij e verleden
hl een aantal maatregelen getroffen, waarvan
pet de vraag is of ze zoveel bezuinigd hebben,
paar waarvan vast staat, dat ze de mogelijk
heden van de Gezinszorg om mensen te
helpen hebben verminderd. Er is namelijk voor
Mere instelling van Gezinszorg een aantal
pen per jaar vastgesteld, hulpuren.
Meer dan dat aantal uren mag aan hulp niet
Begeven worden. Het is dus al niet meer zo,
pat de Gezinszorg kan helpen waar behoefte is
pan hulp, want niet die behoefte is bepalend
|naar het aantal ons toegewezen uren. Dit
beeft al tot gevolg gehad, dat b.v. bejaarden
Pie hulp vragen, op een wachtlijst komen en
Paar soms een hele tijd op blijven staan voor ze
pindelijk worden geholpen. Op welke accute
hulpvraag ook, kan de Gezinszorg maar zelden
Meteen ingaan. Dat vraagt een eindeloos
Passen en meten van de leidsters en veel extra
pspanning van de gezinsverzorgsters die vaak
fwee gezinnen per dag moeten helpen.
pu verwacht de Gezinszorg, dat de behoefte
lan hulp zal toenemen, met name van
fejaarden. Het ministerie van Volksgezond-
|eid wil namelijk het aantal opnamen in
Bejaardentehuizen en in ziekenhuizen ver
hinderen. En het is natuurlijk prachtig, dat
Mensen langer in hun eigen huis en hun eigen
pmgeving kunne blijven wonen, maar in veel
Bevallen hangt dat kunnen af van de hulp die
F dan -al of niet- krijgen van met name
r'Jkverpleging en Gezinszorg.
r deze toestand -gerantsoeneerde hulp en
n verwachte toename van hulpbehoefte- wil
Op maandag 9 mei a.s. om 8 uur zal onze
maandelijkse oefenavond worden gehouden in
café Schuttershof.
Indien u een geldig EHBO-diploma wilt be
houden moet u de nodige oefenavonden
bijwonen.
Wij rekenen op een goede opkomst.
Woningen zijn niet de enige voorwaarde voor
leefbaarheid, maar wel een zeer belangrijk
onderdeelDaar de afrem van de woningbouw
niet langer meer te dulden is, zijn er door de
werkgroep "Leefbaarheid Ulicoten" allerlei
activiteiten voorbereid.
Het rapport over de leefbaarheid wordt in de
komende week aangeboden en heeft als titel
"ULICOTEN 2 voor 12".
Met een video-recorder worden opnamen
gemaakt.
Op zaterdag 7 en zondag 8 mei wordt er in het
parochiehuis een tentoonstelling gehouden
over Ulicoten. Deze is zaterdagavond open
vanaf acht uur tot ongeveer half tien en
zondag vanaf 11 uur 's morgens tot 5 uur in de
namiddag.
Op donderdag 12 mei wordt er in café Kusters
een grootse hoorzitting belegd. De bedoeling
is vooral de provinciale overheid onder druk te
zetten, dat deze toestand niet langer meer te
dulden is. Dat er tevens een einde moet
komen aan alle tegenwerking bij de woning
bouw.
I He is met de gemeenschapshuizen in Alphen
Pn W is aan de raad zelfs al toestemming gevraagd om de mogelijkheid na te gaan
1 op korte termijn tot aankoop van de dorpshuizen over te gaan. Er is een nota opge-
1 jte d, die moet leiden tot een opl
I De afgelopen jaren heeft de gemeenteraad
I ioqal eens aandacht moeten besteden aan het
en wee van de gemeenschapshuizen in
gemeente. Daarbij ging het met name
de financiële positie en de inspraakmoge-
■kheden van de gebruikers.
Kp 10 november 1976 zijn in een bijeenkomst,
^Baarbij de besturen van de stichting Samenle-
^^■ngsopbouw, den Heuvel en Dorpshuis Riel,
^■smede de gemeenteraad vertegewoordigd
^Haren, afspraken gemaakt, die de goede gang
Kan zaken in de toekomst moeten waarbor-
^En. Vanuit de raad is gevraagd of de gekozen
-^Krmule voor verbetering vatbaar is en of het
.I^Emeentebestuur daaraan iets kan doen.
m deze vraag te kunnen beantwoorden,
leeft men een concept nota gemaakt, waarbij
an een afwijkende oplossing werd uitgegaan,
beze nota is om commentaar gezonden naar
Ie drie stichtingsbesturen. Het bestuur van
et dorpshuis de Zwade heeft desgevraagd
Lq een gesprek gevoerd met de raadsleden
lie ook aan het beraad op 10 november 1976
hebben deelgenomen. Al met al heeft de
beantwoording meer tijd in beslag genomen
L is daar door langer uitgebleven.
por een goed inzicht in de problemen is het
bdig de mogelijke knelpunten aan te geven,
eze zijn:
het bestuur
de inspraak
de financiële positie, onder te verdelen in:
a. het gebouw
b. het beheer
c. de geldmiddelen
Degenen die op 9 mei en/of 16 mei in Alphen
niet kunnen deelnemen, moeten er dus reke
ning mee houden, dat zij, als zij ervoor kiezen
naar Baarle-Nassau te gaan, in Baarle-Nassau
nog de volgende onderwerpen behandeld
worden: 12 mei: de Tweede Kamer in debat en
het vertrouwen tussen de Tweede Kamer en
de regering; mei: de ministers en de
regering.
Degenen die op 12 mei en/of mei in
Baarle-Nassau niet kunnen deelnemen, moe
ten er dus rekening mee houden, dat zij, als zij
ervoor kiezen om naar Alphen te gaan, in
Alphen nog de volgende onderwerpen behan
deld worden: 9 mei: de taak van de Tweede
Kamer, het bestaan van de Eerste Kamer naast
de Tweede Kamer en de Tweede Kamer in
debat; 16 mei: het vertrouwen tussen de
Tweede Kamer en de regering, de ministers en
de regering.
Voor alle duidelijkheid: in Alphen wordt de
kursus gegeven in het Gemeenschapshuis Den
Heuvel, Heuvelstraat 5; in Baarle-Nassau in
het Kultureel Sentrum 't Kloster, Past, de
Katerstraat 7. De avonden beginnen om 20.00
uur.
Met is met de gemeenschapshuizen in Alphen en Riel niet rooskleurig gesteld en door B
pn W is aan de raad zelfs al toestemming gevraagd om de mogelijkheid na te gaan om
1-n de dorpshuizen over te gaan. Er is een nota opge-
oplossing. In die nota lezen wij o.m.
Bezien we nu beide dorpshuizen apart op
bovengenoemde punten:
A. Stichting den Heuvel.
1het bestuur.
Van de aanvang af hebben in dit bestuur een
gemeentebestuurder (de burgemeester) en
een gemeenteanbtenaar (de heer Kanters)
zitting gehad resp. als voorzitter en secretaris
/penningmeester. Deze situatie is verklaarbaar
uit de wordingsgeschiedenis van de stichting
en heeft aanvankelijk -zeker in het contact met
mogelijke subsidiegevers- goede gewerkt. Dat
neemt niet weg, dat een dergelijke funktie-
vermenging thans niet meer past. Door hun
twee petten is de positie van de "gemeente-
mensen" halfslachtig. Enerzijds zijn zij be
stuurder van de stichting en moeten dus het
belang van de stichting vooropstellen. Ander
zijds zullen zij hun gemeentelijke afkomst niet
kunnen verloochenen.
Aangezien zij niet door of vanwege het
gemeentebestuur zijn aangesteld mogen zij
echter het gemeentebelang als stichtingsbe-
stuurder niet laten prelaveren. In de toekomst
zou dit tot onzuivere verhoudingen kunnen
leiden.
Genoemde situatie is te voorkomen:
a door de funktievermenging uit te sluiten
b door het gemeentebestuur het recht te
geven zijnerzijds een bestuurslid van de
stichting aan te wijzen.
De voorkeur gaat uit naar de onder a
genoemde mogelijkheid en het is bekend dat
beide "gemeentelijke" stichtingsbestuurders
bereid zijn zich terug te trekken.
Het standpunt ter zake wordt door de SSO en
"den Heuvel" gedeeld.