w
AAN DE
BAARLE
WERKGROEP
MILIEU
WERKGROEP MILIEU BAARLE
s
CHAAMSE
GEMEENTERAAD
VERGADERDE
K.V.O. Alphen
staat weer voor
de deur!
K.P.J. Nieuws Alphen
Neerlands grootste
wielerspektakel
de „8 van Chaam"
Nassaulaan 38
„Aphrodite"
Nieuws- en Advertentieblad voor Alphen en Riel - Baarle-Nassau - Baaiie-Hertog en Chaam
fr
04257-9209
N.V. ALG. NED. BEGR. VERZ. EN
VERZ. MIJ A.N.B.V.
BEGRAFENISONDERNEMING
VOOR
-BAARLE-NASSAU-HERTOG
CHAAM - ÜLICOTEN -
ALPHEN ENRIEL
Kontaktadres: Margrietstraat 10 - Baarle-Nassau - Telefoon 04257-9838
„APHRODITE”
/ANCASTEK
b I
4, tel.
Markt
g, tel.
weer
tel.
!6, tel.
erdijk.
540-
IC’
stak zijl
d uithals"
De sportleiding.
.SSW
Stads
meen-
FRANKERING BIJ ABONNEMENT
BAARLE-NASSAU
Mevr.
Annie Kools-van Tilburg
BAARLE-NASSAU
Copy en advertenties urterlijk woensdagmorgen
in ons bezit s.v.p.
Voor Baarle: Roosakkerstraat 7.
Voor Alphen: "De Nieuwe Magneet",
Raadhuisstraat 20 - Alphen - Telefoon 721
Voor Riel: A. v. d. Hout. Dorpsstraat 2, Riel.
Voor Chaam: J. Deckers, Kapelweg 9, Tel. 708.
Voor België: PVBA de Jong. Hoogbraak 2,
Baarla-Hartog.
Volledige verzorging van begrafe
nissen en crematies.
Vervoer in binnen- en buitenland.
Dag en nacht bereikbaar.
Verzorging en regeling van begrafenis
sen en crematies bij:
J. VERHOEVEN - Voske 6 - Baarle-
Nassau - Tel. 04257-9834
b.g.g. 01600-32079 [dag en nacht].
P. VAN OERS - Baarleseweg 15
Chaam - Tel. 01619-483
b.g.g. 01600-32079 [dag en nacht].
A. OOMEN - Wllhelminastraat 6 -
Ülicoten - Tel. 04249-218
b.g.g. 01600-32079 [dag en nacht].
J. VEROUDEN - Zandstraat 8B -
Alphen - Tel. 04258-553
b.g.g. 01600-32079 [dag en nacht].
M. VAN SEETERS - Dorpsstraat 29 -
Riel - Tel. 04248-359
b.g.g. 01600-32079 [dag en nacht].
les 3,
13.
Vee-
d.
Schoonheidssalon
Baarle Nassau, juli 1975.
Verheyen Ad.H.M.
Dit commentaar op Werkgroep Milieu Baarle
is geschreven alléén op die artikelen waardoor
zij het bedrijfsleven direct of indirect trachten
te benadelen én met de wetenschap dat er in
Baarle-Noord ook veel sympathieke mensen
wonen, aan wie wij graag onze Baarlese gast
vrijheid tonen.
koers een prijzenbedrag weggelegd van
4.000,00 zodat 1975 zeker veel strijd zal
bieden. Op deze manier valt er voor iedere
coureur een goed belegde boterham te
verdienen. Om de strijd binnen de ’’Acht” nog
meer te verlevendigen zullen de grote merk
enploegen slechts met minder renners dan
gebruikelijk was, in één van de twee profkoer-
sen mogen starten. Hierdoor zal het niet
mogelijk zijn dat de grote Nederlandse merken
FRisol en Raleigh de strijd volledig zullen
kunnen domineren. Op 13 juli na een rustdag
in de Tour zal het komitee pas weten wie er zoal
aan de start verschijnen. Het belooft in ieder
geval weer zeer interessant te worden in het
3200 inwoners tellend Chaam.
Uitgave van drukkerij Emiel de Jong
Tel. M2S7-923S* - Postbus 8 - Baarle-Naasau
NEGEN EN ZESTIGSTE JAARGANG
- Jullie kleine groep, hoofdzakelijk bestaande
uit in Baarle-Noord wonenden, voelt zich ge
roepen jullie wil aan heel Baarle op te dringen.
- Jullie schrijven in ”Ons Weekblad” is een
rechtstreeks indoctrineren, om zodoende te
trachten iedereen negatief ten opzichte van
toerisme en middenstand om te scholen. Wij
spreken dan van Geestelijke milieu Vervuiling.
Jullie dienen toch goed te weten dat indoc
trinatie bij mensen met een laag intelligentie
quotiënt snel werkt. Daarom juist hebben jullie
slechts een geringe aanhang!
- Het vieze woord ’’winst” gunnen jullie het
bedrijfsleven niet, wél willen jullie op alle
manieren profiteren van de faciliteiten welke
door het bedrijfsleven t.b.v. de toeristen tot
stand zijn gekomen.
- Werkgroep Milieu Baarle zal zelf jullie
woongenot moeten garanderen door jullie eigen
auto’s af te schaffen. (Uw progressieve geest
verwanten zijn toch zo'n voorstanders van
openbaar vervoer).
- Dan mogen jullie de Gemeente voorstellen
om al jullie straten tot een bos om te toveren.
Alle klinkers en plavuizen eruit en maar
planten. Jullie onnozel manneke van ”er was
eens... II” hoeft dan op de Singel en St.Anna-
plein geen bomen te planten op de plaats waar
wij onze auto’s parkeren.
- Natuurlijk mogen jullie ook een positief
voorstel aan de Gemeenten doen. Als vervan
ging van de oppervlakte van Baarle-Noord,
gronden rond Baarle aankopen voor park c.q.
bosaanleg (altijd nog beter dan kinderboerde
rijen, want gastvrije boeren zijn er hier volop,
bij wie ieder fatsoenlijk mens welkom is).
- Alle ontevreden Milieu-mensen, gij die hier
niet móest komen wonen, die rust en de natuur
wilt zien, probeert in Ülicoten of Castelree te
gaan wonen. Voor zo'n klein groepje is overal
plaats.
- Jullie groep van ontevredenen gelieve in
Baarle-Noord eens om zich heen te zien naar
forenzen die 't wél goed doen door:
1 dusdanig veel grond te kopen dat ze groen en
privacy genoeg hebben,
2 zich aan te passen aan de plaatselijke bevol
king door niet dag en nacht te kankeren en
door hun vingers van het bedrijfsleven af te
houden. Deze bewoners gedragen zich als gast
en zijn binnen de korst mogelijke tijd als geres
pecteerde Baarlenaren door de autochtone
bevolking opgenomen.
- En tot slot, Werkgroep Milieu Baarle, ’n
vriendelijk verzoek van die Baarlenaren die
door hun gastvrijheid u de gelegenheid gaven
hier tussen ons te komen wonen:
1 In ’t vervolg niet meer het gekanker over die
boeren met hun stinkende stallen. Zij zullen
zélf wel t.z.t. dit euvel oplossen; jullie steeds
egoïstische commentaar werkt natuurlijk ave
rechts.
2 Het bedrijfsleven met rust laten en niet meer
negatief schrijven over onze toeristen (jullie
vunzig artikel vorig jaar over die condooms!)
3 Geen misbruik meer maken van de gastvrij
heid middels de plaatsruimte in ”Óns Week
blad”.
4 Jezelf bemoeien met jullie eigen métier, op
dusdanige wijze dat jullie zich aan ons
proberen aan te passen en wij ons niet aan
jullie.
Op woensdag 23 juli vindt te Chaam wederom
een groots wielerevenement plaats. Een wieler-
gebeuren dat als één der grootsten van
Nederland bestempeld kan worden. Massa’s
wielersupporters zullen ook dan hun weg naar
Chaam weer weten te vinden om getuige te zijn
van een interessante koers alsmede het kermis-
gebeuren eromheen waarbij het bier, de
frisdrank, ijs, paling en worstebrood weer
zwaar favoriet zijn naast het uitgelezen deel
nemersveld dat elk jaar in Chaam weer aan de
start verschijnt. Dit jaart is de formule voor de
te rijden ’’Acht van Chaam” enigszins gewij
zigd. Zo zullen dit jaar de nieuwelingen
-vroeger adspiranten- niet aan de start ver
schijnen. Wel zal er een koers zijn voor
junioren en amateurs. Om het spektakel van
1975 voor het talrijke publiek méér interessant
te maken zullen er twee profkoersen gereden
worden. Daarnaast speelt ook het feit dat het
komitee ’’Acht van Chaam” in andere jaren
dikwijls veel profs moest weigeren, omdat men
vastgebonden is aan een bepaald maximum te
vertrekken renners in een profronde. Vandaar
ook dat er om 12.15 uur een profkoers op
inschrijving plaatsvindt, zodat iedereen die wil
starten ook kan starten. Om 14.45 uur zal de
elite onder de profs in Chaam van start gaan.
Hierin treffen we zoals in andere jaren het geval
was het neusje van de zalm n.l. de Tourve-
detten. Wie er allemaal naar Chaam zullen
komen is nog niet te zeggen. Manager Theo
Balemans en Jan Derksen zijn dan ook druk
doende met het contracteren van renners voor
deelname in de befaamde "Acht”. Naast twee
interessante profkoersen is er voor elke prof-
Hikjes uill
nog aan:|
Zeeland was ietwat getergd over een in het
kranteartikel genoemde opmerking van de heer
de Roy, waarbij deze insinueerde dat de
mensen uit Wolfsdonk m.b.t. de inspraak bij
rekonstruktie van wegen bevoordeeld waren
boven de mensen die direct betrokken waren
bij de komende rekonstruktie van de Ulicoten-
seweg. M.b.t. diens persoonlijke benadering
van de mensen die grondverkopen moesten
doen zei de heer van Zeeland dat hij door de
betrokken grondbezitters steeds zeer joviaal
was ontvangen, en goede resultaten geboekt
had bij zijn toenaderingspogingen. Ook zei hij
dat hij niet verwachtte dat hij vanuit de raad
hiervoor schouderklopjes zou ontvangen.
Volgens de heer dc Roy zouden bepaalde
mensen langs de UlicotcAseweg onheus zijn
behandeld. De heer van Zeeland eiste hierop
van de heer de Roy dat hij namen zou noemen,
en getuigen van mensen die onjuist bejegend
zouden zijn. De heer de Roy noemde hierop
enkele namen waarop de heer van Zeeland fel
reageerde over de wijze waarop bepaalde
mensen van te voren reeds stelling genomen
hadden tégen de voorgenomen plannen. Voorts
hade de heer van Zeeland weinig lof voor
diégene die direkt wanneer sommige mensen
bezocht en verlaten waren, na hem binnen
stapte om te informeren wat betrokkene zoal
met deze mensen besproken had. Na al deze
felle bewoordingen werd de vergadering be
sloten met de gebruikelijke Christelijke groet.
Interkring sportdag.
Zondag j.l. zijn onze sportleden naar de
interkring sportdag te Oirschot geweest om ook
de laatste maal hun inzet te leveren tegenover
vele andere afd. uit Brabant, Gelderland en
Zeeland.
Deze sportdag, die we als één van de hoogte
punten uit het sportseizoen kunnen zien,’ is
mede het geweldige weer, goed verlopen en ’t
talrijke publiek heeft ongetwijfeld ogen te kort
gekomen om het vele prachtige werk allemaal
te kunnen zien. De sportafd. Alphen vond ’t
dan ook ’n hele eer om aan deze sportdag te
mogen deelnemen.
De jongens behaalde een 9e plaats bij de KPJ
oefening in de kampioensklasse (alle afd. die le
werden in hun kring) Verder behaalden zij met
hun pyramide eveneens ’n 9e plaats.
Dè meisjes die voor de eerste keer deelnamen,
behaalden bij de KPJ oefening, vrije inschrij
ving (alle afd. die 2e en 3e werden in hun kring)
een 15e plaats.
Deze spprtdag vormde 'n mooie afsluiting van
dit sportseizoen. Jongens en meisjes, allemaal
hartstikke bedankt voor jullie fijne inzet. Wij
hopen ’t vólgende jaar weer op jullie te kunnen
tekenen. Tot slot iedereen een prettige vakan
tie.
Op donderdag 26 juni kwam te Chaam de
gemeenteraad in vergadering bijeen. De ver
zamelde perslieden van ”Ons Weekblad” en
De Stem kwamen volgens convocatie, even voor
achten de vergaderzaal binnen en kregen daar
van de raadsvoorzitter te horen dat deze
vergadering echter al om 19.00 uur aangevang
en was, waarvan blijkbaar alleen de raadsleden
en de publieke tribune van op de hoogte waren.
Namens het Kollege van B W bood de heer
van Zeeland zijn ekskuses aan, n.a.v. de
administratieve fout welke begaan was.
Vernomen werd dat goedgekeurd waren: Een
verzoek om een éénmalige subsidie voor de
inrichting van een peuterklas. Het betrof hier
een bedrag van in totaal 4.576,03 voor de
aanschaf van geschikt en verantwoord materi
aal, waaraan behoefte bestond om de betrok
ken peuters een juiste begeleiding te geven en
tot een juiste ontwikkeling te stimuleren. De
Commissie Financiën had reeds haar fiat
gegeven zodat de verdere raadsleden weinig
moeite kenden met het onderhavige verzoek, zij
het dat de heer van Eupen verzocht van
betrokken instelling een Stichting te maken
met rechtspersoonlijkheid.
Vlot onder de hamer door ging ook het voorstel
tot wijziging van de Legesverordening i.v.m.
bejaardenpasjes. Het betrof hier een voorstel
voor de invoering van een landelijk paspoort
voor bejaarden. De leges hiervan werden
bepaald op 6,50. Voorts was aan de orde
gekomen een voorstel tot subsidiëring van de
Personeelsvereniging Chaam. Hiervoor werd
een bedrag genoteerd van 850,00, hetgeen
neerkomt op 50,00 per lid per jaar. De
personeelsvereniging van de gemeente Chaam
telt 17 leden.
Als volgend agendapunt was aan de orde
gekomen een voorstel tot intrekking van het
delegatiebesluit d.d. 4-2-64 betreffende ver
koop van woningwetwoningen. Sedert de da
tum van invoering der delegatie werd in 22
gevallen gebruik gemaakt van deze bevoegd
heid, wat geen aanleiding gaf tot bezwaren of
[moeilijkheden. De laatste tijd waren er echter
enkele aanvragen binnnengekomen waarmede
het Kollege van B W meer moeite had. Dit
was aanleiding om de mening van de Raad te
kragen, welk standpunt hij in deze door het
[Kollege ingenomen wenst te zien. Door de
[Raad werd dir vraagpunt in handen gesteld van
|de Kommissie Financiën en Openbare Werken
|Deze had het moeilijk gevonden terzake een
[algemene lijn te trekken, behoudens de alge
meen aanvaarde uitzondering, dat woningwet
woningen, die in gevallen zoals economische
[gebondenheid, toegewezen waren, niet voor
Eerkoop konden worden vrijgegeven. Besloten
werd om genoemd delegatiebesluit met on-
[middellijke ingang in te trekken, en ieder
kerzoek tot aankoop, behoudens de hiervoor
[gesignaleerde uitzonderingen aan de Raad ter
beslissing voor te leggen. De Chaamse woning-
wetwoningenvoorraad bedraagt een totaal van
f7 woningen, waarvan 26 bejaarden woningen
welke uit dien hoofde niet voor verkoop in
fanmerking komen.
i
v»r-
Dinsdag 15 juli a.s. gaan we weer fietsen.
Degene die mee willen fietsen moeten om half 2
bij het gemeentehuis aanwezig zijn, en om
kwart voor 2 in Alphen Oosterwijk.
Het Bestuur.
Rondvraag: De heer van Eupen stelde hierin
'ragen over het Bevolkingsrapport uitgegeven
ioor de Sociografische Dienst te Breda. Ook
froeg hij een duidelijke uitspraak m.b.t.
pogelijke temporisering van het plan Elsakker,
levens verzocht hij tegemoet te komen aan
iroonruimtevoorziening voor de Chaamse be
reiking.De heer van Zeeland antwoordde hier
op dat het plan Elsakker in vooroverleg
lebracht werd in de Planologische Kommissie.
N a. hiervan werd een rapport afgewacht over
Jifferentiatie en fasering. MLb.t. temporisering
ei'hij dat de Chaamse mensen al bij voorbaat
v.m. evt. verkoop bezwaren hebben. Dit zou
[Mus de heer van Zeeland, wethouder Schram
reeds ondervonden hebben. Het raadslid van
[er Steen had een slagboom ontdekt in een
fuidelijke tak van de Sluisstraat, terwijl het
pier openbare weg betreft. De heer van
Mand, die hiervan niet op de hoogte was
Jankte de heer van der Steen voor deze
jiededeling en zei erop toe te zullen zien dat de
^treffende slagboom gaat verdwijnen.
pet raadslid de Roy stelde vragen n.a.v. de
hteroverlast waarmede men te kampen heeft
fcnad in de wijk Hoefakker. De heer de Roy
perkte op dat uit gesprekken met betrokken
hwoners niet vast was komen te staan
har door genoemde overlast veroorzaakt werd,
levens vroeg hij zich af of de mensen niet altijd
fst hiervan zullen blijven ondervinden. De
|eer van Zeeland antwoordde dat er reeds
lontakt was geweest men mensen van de
peideniij en van Bouwtoezicht om de pro-
ptnen te bekijken. Daarnaast betrof het een
fer ongelukkige samenloop van omstandig-
|eden, n.a. waarvan de riolering de watergolf
Pt voldoende kon verwerken.
pt raadslid Peeters zat in de maag met de
bestand van de fietspad langs de Oude
Iredasebaan te Chaam. Langs de ene kant
ft)c8 hij zich af waar het fietspad nu eigenlijk
fecies lag, en langs de andere kant zat hij in
|jn maag met de borden welke een verplicht
rtspad aan moesten duiden, ”En als men dan
Ur,<Je verharde weg rijdt is men nog strafbaar
f*’ merkte hij op. De heer van Zeeland
^r<J "(.,ordde hierop dat over de toestand van
ln vin® KtZe letsPad reeds gesproken was in de kring
baronie van Breda”. Voorts merkte hij op dat
mensen sowieso al geen gebruik maken van
”.7a ThilBü’ letsPad, doch dat men over de weg rijdt,
r, zei '■herop stelde de heer Peeters voor om de
”verPicht rijwielpad” maar te laten
1 hi dw,Jnen-
het b ■an het slot van de vergadering kwam de heer
Zeeland terug op een kranteartikel n.a.v.
voorgaande vergadering, waarin het kre-
t voor verbreding van de Ulicotenseweg door
Kaad af gehouden werd. De heer van
Met ”Er was eens....”I II is voor de zoveel
ste keer getracht het bedrijfsleven een hak te
zetten en negatieve stemming te kweken. Zodra
jullie wisten, dat een groep van 100 zakenmen
sen ten behoeve van verkeersveiligheid en vèr-
koopservice met de gemeenten contact had
opgenomen inzake parkeerterrein, begonnen
jullie al met ”er was eens”.
Singel en St.Annaplein moesten het
ontgelden.
Waarom schreven jullie niet het volgende
sprookje: ”er was eens géén Oranje-Nassau-
laan.
In die tijd waren daar prachtige boomgaarden
en landerijen, heel veel groen en vogels. De
Burgemeester (F.M.A. de Grauw) wilde, dat
iedereen van deze mooie natuur zou genieten,
en animeerde een V.V.V., reisde ontelbare
keren op en neer naar Den Haag om alle nodige
vergunningen te verkrijgen. In tegenstelling
met ’’vooroorlogse jaren” bereikte hij: zowel
tevreden toeristen als een florerende midden
stand.
Naargelang de eisen van het toerisme, paste het
bedrijfsleven zich aan, middels enorme inves
teringen. Omstreeks die tijd ontdekten de
toeristen, dat Baarle mede door zijn gastvrij
heid en gemoedelijkheid ’n heerlijke plaats was
om te wonen (als forens). Burgemeester
F.M.A. de Grauw begon, mede voor de
forensen, Baarle-Noord bouwrijp te maken.
Zijn uitspraak: Baarle géén arbeidsintensieve
industrieplaats maar wél een toeristen(indrus-
trie)plaats, kwam hiermede niet in het ge
drang.
Zijn opvolger Burgemeester A.Hogenbosch
voelde de bedoelingen van zijn voorganger zeer
goed aan en ook dank zij zijn grote inzet werd
Baarle zoals het nu is: in vergelijking met ’n
Bijlmermeer en vele andere oorden is Baarle
een zaligheid om te mogen wonen.
'n Nog niet opgelost euvel: het parkeerpro
bleem zal nog opgelost dienen te worden, niet
door jullie betweterij, die bij ons steeds als 'n
bêtise overkomt. Waar ligt nu de oorzaak dat
een zgn. Werkgroep Milieu Baarle geregeld
negatief schrijft over het doen en laten van het
bedrijfsleven en toerisme?
Onze geliefde vijand (109).
In onze vorige aflevering ontdekten we aan de
hand van J.D.Fast, dat we het groeiende aantal
auto’s om verschillende redenen als een be
langrijke vijand moeten beschouwen.
De auto eist steeds meer ruimte, grondstoffen
en energie en verbruikt daarmee waarden en
goederen, die we het nageslacht niet mogen
ontnemen.
De auto is sterk vervuilend, al wordt er dan
naarstig gezocht naar een schone motor.
Gezondheid van mens, dier en plant worden er
nu en in de toekomst mee beschadigd en
bedreigd.
De auto eist een zware tol aan mensenlevens en
menselijk geluk.
De verhouding tussen voor- en nadelen wordt
ongunstiger naarmate het aantal auto’s groeit.
Toch gaat er een bijna magische aantrekkings
kracht uit van het bezit en het gebruik van een
auto. Vandaar de titel: onze geliefde vijand!
ER zijn nu twee vragen te beantwoorden.
Waarom wil de mens zich zo graag snel ver
plaatsen en waarom is de mens niet bereid
rekening te houden met de gevolgen voor later?
Fast ontwikkelt hierover originele gedachten.
Hij gaat terug naar het oerverleden van de
mens. De vroegste mensen moesten het doen
met instincten, die ze vanuit hun dierlijke
afkomst geërfd hadden.
Toen ze onderling kontakten gingen leggen
door middel van taal, ontstond de mogelijkheid
ervaringen van generatie op generatie door te
geven. De tegenwoordige mens is dus het pro-
dukt van twee ontwikkelingen.
Een erfelijke evolutie, die er op gericht is het
instinct steeds beter aan te passen aan de
levensomstandigheden. En een culturele evolu
tie. die slechts zeer langzaam verliep. Pas in de
laatste eeuwen kreeg die een stormachtig
karakter, waardoor wel eens van een technische
en wetenschappelijke (R) evolutie gesproken
wordt.
Misschien vergeten we te gemakkelijk dat de
erfelijke evolutie erg diep geworteld zit door
een geschiedenis van miljoenen jaren, terwijl de
culturele verworvenheden slechts als een dunne
vernislaag over het oude instinct liggen.
Gedurende het overgrote deel van zijn bestaan
was de mens een jagend en gejaagd wezen.
Zowel prooi als natuurlijke vijand konden zich
sneller voortbewegen. Kan daaruit niet de
hunkering ontstaan zijn naar grotere snelheid,
om het hert in te kunnen halen en de leeuw
voor te kunnen blijven?
De moderne techniek heeft eindelijk voldaan
aan deze instinctmatige drang. De huidige
welvaart heeft de snelheidsbevrediging binnen
ieders bereik gebracht.
Misschien overheerst hierdoor bij de doorsnee-
mens het instinct als hij achter het stuur
kruipt... Sneller, sneller... inhalen dat ’’hert'.’
en zorgen dat die "leeuw” niet dichterbij
komt...
Waarschuwingen van de cultureel geëvolueer
de, denkende mens, die zegt, "niet in die auto”
of "kalm aan" vallen maar al te vaak weg tegen
het overheersende instinct.
De tweede vraag had te maken met gezond
heid. veiligheid, grondstoffen en energie, die de
tegenwoordige mens in de waagschaal stelt
zonder rekening te houden met eigen overle
vingskansen en die van zijn nakomelingen. Een
verklaring voor dit onlogisch gedrag stoelt ook
op de oerinstincten.
Dit vondsten van primitieve mensen heeft men
kunnen afleiden, dat ze niet oud werden...
dertig jaar was wel het maximum.
Instinctmatig gedrag, gericht op direkte over
levingskans was voor hen belangrijker dan
gedrag dat nut zou hebben op lange termijn.
Ook dit instinct speelt bij ons nog een rol. Wij
ondernemen zaken, die we nu voor onszelf als
"goed" of prettig of direkt noodzakelijk”
ervaren, terwijl eigenlijk iedereen met zijn
verstand kan nagaan dat ze op langere termijn
verderfelijk zijn. Deze oermensentrek mani
festeert zich niet alleen bij het potverterend
autogebruik, maar ook bij het roken, de bouw
van kerncentrales, de ontoelaatbare vervuiling
van ons water enz. enz.
We kunnen de auto niet missen, menen we.
Toch is het goed onszelf af te vragen in
hoeverre daarbij de oermens baas speelt. Mis
schien zegt dan de gecultiveerde Adam wat
vaker: "dank u, ik loop (of fiets) dat stukje
wel!”
ons weekblad