w AAN DE BAARLE WERKGROEP MILIEU WERKGROEP MILIEU BAARLE s CHAAMSE GEMEENTERAAD VERGADERDE K.V.O. Alphen staat weer voor de deur! K.P.J. Nieuws Alphen Neerlands grootste wielerspektakel de „8 van Chaam" Nassaulaan 38 „Aphrodite" Nieuws- en Advertentieblad voor Alphen en Riel - Baarle-Nassau - Baaiie-Hertog en Chaam fr 04257-9209 N.V. ALG. NED. BEGR. VERZ. EN VERZ. MIJ A.N.B.V. BEGRAFENISONDERNEMING VOOR -BAARLE-NASSAU-HERTOG CHAAM - ÜLICOTEN - ALPHEN ENRIEL Kontaktadres: Margrietstraat 10 - Baarle-Nassau - Telefoon 04257-9838 „APHRODITE” /ANCASTEK b I 4, tel. Markt g, tel. weer tel. !6, tel. erdijk. 540- IC’ stak zijl d uithals" De sportleiding. .SSW Stads meen- FRANKERING BIJ ABONNEMENT BAARLE-NASSAU Mevr. Annie Kools-van Tilburg BAARLE-NASSAU Copy en advertenties urterlijk woensdagmorgen in ons bezit s.v.p. Voor Baarle: Roosakkerstraat 7. Voor Alphen: "De Nieuwe Magneet", Raadhuisstraat 20 - Alphen - Telefoon 721 Voor Riel: A. v. d. Hout. Dorpsstraat 2, Riel. Voor Chaam: J. Deckers, Kapelweg 9, Tel. 708. Voor België: PVBA de Jong. Hoogbraak 2, Baarla-Hartog. Volledige verzorging van begrafe nissen en crematies. Vervoer in binnen- en buitenland. Dag en nacht bereikbaar. Verzorging en regeling van begrafenis sen en crematies bij: J. VERHOEVEN - Voske 6 - Baarle- Nassau - Tel. 04257-9834 b.g.g. 01600-32079 [dag en nacht]. P. VAN OERS - Baarleseweg 15 Chaam - Tel. 01619-483 b.g.g. 01600-32079 [dag en nacht]. A. OOMEN - Wllhelminastraat 6 - Ülicoten - Tel. 04249-218 b.g.g. 01600-32079 [dag en nacht]. J. VEROUDEN - Zandstraat 8B - Alphen - Tel. 04258-553 b.g.g. 01600-32079 [dag en nacht]. M. VAN SEETERS - Dorpsstraat 29 - Riel - Tel. 04248-359 b.g.g. 01600-32079 [dag en nacht]. les 3, 13. Vee- d. Schoonheidssalon Baarle Nassau, juli 1975. Verheyen Ad.H.M. Dit commentaar op Werkgroep Milieu Baarle is geschreven alléén op die artikelen waardoor zij het bedrijfsleven direct of indirect trachten te benadelen én met de wetenschap dat er in Baarle-Noord ook veel sympathieke mensen wonen, aan wie wij graag onze Baarlese gast vrijheid tonen. koers een prijzenbedrag weggelegd van 4.000,00 zodat 1975 zeker veel strijd zal bieden. Op deze manier valt er voor iedere coureur een goed belegde boterham te verdienen. Om de strijd binnen de ’’Acht” nog meer te verlevendigen zullen de grote merk enploegen slechts met minder renners dan gebruikelijk was, in één van de twee profkoer- sen mogen starten. Hierdoor zal het niet mogelijk zijn dat de grote Nederlandse merken FRisol en Raleigh de strijd volledig zullen kunnen domineren. Op 13 juli na een rustdag in de Tour zal het komitee pas weten wie er zoal aan de start verschijnen. Het belooft in ieder geval weer zeer interessant te worden in het 3200 inwoners tellend Chaam. Uitgave van drukkerij Emiel de Jong Tel. M2S7-923S* - Postbus 8 - Baarle-Naasau NEGEN EN ZESTIGSTE JAARGANG - Jullie kleine groep, hoofdzakelijk bestaande uit in Baarle-Noord wonenden, voelt zich ge roepen jullie wil aan heel Baarle op te dringen. - Jullie schrijven in ”Ons Weekblad” is een rechtstreeks indoctrineren, om zodoende te trachten iedereen negatief ten opzichte van toerisme en middenstand om te scholen. Wij spreken dan van Geestelijke milieu Vervuiling. Jullie dienen toch goed te weten dat indoc trinatie bij mensen met een laag intelligentie quotiënt snel werkt. Daarom juist hebben jullie slechts een geringe aanhang! - Het vieze woord ’’winst” gunnen jullie het bedrijfsleven niet, wél willen jullie op alle manieren profiteren van de faciliteiten welke door het bedrijfsleven t.b.v. de toeristen tot stand zijn gekomen. - Werkgroep Milieu Baarle zal zelf jullie woongenot moeten garanderen door jullie eigen auto’s af te schaffen. (Uw progressieve geest verwanten zijn toch zo'n voorstanders van openbaar vervoer). - Dan mogen jullie de Gemeente voorstellen om al jullie straten tot een bos om te toveren. Alle klinkers en plavuizen eruit en maar planten. Jullie onnozel manneke van ”er was eens... II” hoeft dan op de Singel en St.Anna- plein geen bomen te planten op de plaats waar wij onze auto’s parkeren. - Natuurlijk mogen jullie ook een positief voorstel aan de Gemeenten doen. Als vervan ging van de oppervlakte van Baarle-Noord, gronden rond Baarle aankopen voor park c.q. bosaanleg (altijd nog beter dan kinderboerde rijen, want gastvrije boeren zijn er hier volop, bij wie ieder fatsoenlijk mens welkom is). - Alle ontevreden Milieu-mensen, gij die hier niet móest komen wonen, die rust en de natuur wilt zien, probeert in Ülicoten of Castelree te gaan wonen. Voor zo'n klein groepje is overal plaats. - Jullie groep van ontevredenen gelieve in Baarle-Noord eens om zich heen te zien naar forenzen die 't wél goed doen door: 1 dusdanig veel grond te kopen dat ze groen en privacy genoeg hebben, 2 zich aan te passen aan de plaatselijke bevol king door niet dag en nacht te kankeren en door hun vingers van het bedrijfsleven af te houden. Deze bewoners gedragen zich als gast en zijn binnen de korst mogelijke tijd als geres pecteerde Baarlenaren door de autochtone bevolking opgenomen. - En tot slot, Werkgroep Milieu Baarle, ’n vriendelijk verzoek van die Baarlenaren die door hun gastvrijheid u de gelegenheid gaven hier tussen ons te komen wonen: 1 In ’t vervolg niet meer het gekanker over die boeren met hun stinkende stallen. Zij zullen zélf wel t.z.t. dit euvel oplossen; jullie steeds egoïstische commentaar werkt natuurlijk ave rechts. 2 Het bedrijfsleven met rust laten en niet meer negatief schrijven over onze toeristen (jullie vunzig artikel vorig jaar over die condooms!) 3 Geen misbruik meer maken van de gastvrij heid middels de plaatsruimte in ”Óns Week blad”. 4 Jezelf bemoeien met jullie eigen métier, op dusdanige wijze dat jullie zich aan ons proberen aan te passen en wij ons niet aan jullie. Op woensdag 23 juli vindt te Chaam wederom een groots wielerevenement plaats. Een wieler- gebeuren dat als één der grootsten van Nederland bestempeld kan worden. Massa’s wielersupporters zullen ook dan hun weg naar Chaam weer weten te vinden om getuige te zijn van een interessante koers alsmede het kermis- gebeuren eromheen waarbij het bier, de frisdrank, ijs, paling en worstebrood weer zwaar favoriet zijn naast het uitgelezen deel nemersveld dat elk jaar in Chaam weer aan de start verschijnt. Dit jaart is de formule voor de te rijden ’’Acht van Chaam” enigszins gewij zigd. Zo zullen dit jaar de nieuwelingen -vroeger adspiranten- niet aan de start ver schijnen. Wel zal er een koers zijn voor junioren en amateurs. Om het spektakel van 1975 voor het talrijke publiek méér interessant te maken zullen er twee profkoersen gereden worden. Daarnaast speelt ook het feit dat het komitee ’’Acht van Chaam” in andere jaren dikwijls veel profs moest weigeren, omdat men vastgebonden is aan een bepaald maximum te vertrekken renners in een profronde. Vandaar ook dat er om 12.15 uur een profkoers op inschrijving plaatsvindt, zodat iedereen die wil starten ook kan starten. Om 14.45 uur zal de elite onder de profs in Chaam van start gaan. Hierin treffen we zoals in andere jaren het geval was het neusje van de zalm n.l. de Tourve- detten. Wie er allemaal naar Chaam zullen komen is nog niet te zeggen. Manager Theo Balemans en Jan Derksen zijn dan ook druk doende met het contracteren van renners voor deelname in de befaamde "Acht”. Naast twee interessante profkoersen is er voor elke prof- Hikjes uill nog aan:| Zeeland was ietwat getergd over een in het kranteartikel genoemde opmerking van de heer de Roy, waarbij deze insinueerde dat de mensen uit Wolfsdonk m.b.t. de inspraak bij rekonstruktie van wegen bevoordeeld waren boven de mensen die direct betrokken waren bij de komende rekonstruktie van de Ulicoten- seweg. M.b.t. diens persoonlijke benadering van de mensen die grondverkopen moesten doen zei de heer van Zeeland dat hij door de betrokken grondbezitters steeds zeer joviaal was ontvangen, en goede resultaten geboekt had bij zijn toenaderingspogingen. Ook zei hij dat hij niet verwachtte dat hij vanuit de raad hiervoor schouderklopjes zou ontvangen. Volgens de heer dc Roy zouden bepaalde mensen langs de UlicotcAseweg onheus zijn behandeld. De heer van Zeeland eiste hierop van de heer de Roy dat hij namen zou noemen, en getuigen van mensen die onjuist bejegend zouden zijn. De heer de Roy noemde hierop enkele namen waarop de heer van Zeeland fel reageerde over de wijze waarop bepaalde mensen van te voren reeds stelling genomen hadden tégen de voorgenomen plannen. Voorts hade de heer van Zeeland weinig lof voor diégene die direkt wanneer sommige mensen bezocht en verlaten waren, na hem binnen stapte om te informeren wat betrokkene zoal met deze mensen besproken had. Na al deze felle bewoordingen werd de vergadering be sloten met de gebruikelijke Christelijke groet. Interkring sportdag. Zondag j.l. zijn onze sportleden naar de interkring sportdag te Oirschot geweest om ook de laatste maal hun inzet te leveren tegenover vele andere afd. uit Brabant, Gelderland en Zeeland. Deze sportdag, die we als één van de hoogte punten uit het sportseizoen kunnen zien,’ is mede het geweldige weer, goed verlopen en ’t talrijke publiek heeft ongetwijfeld ogen te kort gekomen om het vele prachtige werk allemaal te kunnen zien. De sportafd. Alphen vond ’t dan ook ’n hele eer om aan deze sportdag te mogen deelnemen. De jongens behaalde een 9e plaats bij de KPJ oefening in de kampioensklasse (alle afd. die le werden in hun kring) Verder behaalden zij met hun pyramide eveneens ’n 9e plaats. Dè meisjes die voor de eerste keer deelnamen, behaalden bij de KPJ oefening, vrije inschrij ving (alle afd. die 2e en 3e werden in hun kring) een 15e plaats. Deze spprtdag vormde 'n mooie afsluiting van dit sportseizoen. Jongens en meisjes, allemaal hartstikke bedankt voor jullie fijne inzet. Wij hopen ’t vólgende jaar weer op jullie te kunnen tekenen. Tot slot iedereen een prettige vakan tie. Op donderdag 26 juni kwam te Chaam de gemeenteraad in vergadering bijeen. De ver zamelde perslieden van ”Ons Weekblad” en De Stem kwamen volgens convocatie, even voor achten de vergaderzaal binnen en kregen daar van de raadsvoorzitter te horen dat deze vergadering echter al om 19.00 uur aangevang en was, waarvan blijkbaar alleen de raadsleden en de publieke tribune van op de hoogte waren. Namens het Kollege van B W bood de heer van Zeeland zijn ekskuses aan, n.a.v. de administratieve fout welke begaan was. Vernomen werd dat goedgekeurd waren: Een verzoek om een éénmalige subsidie voor de inrichting van een peuterklas. Het betrof hier een bedrag van in totaal 4.576,03 voor de aanschaf van geschikt en verantwoord materi aal, waaraan behoefte bestond om de betrok ken peuters een juiste begeleiding te geven en tot een juiste ontwikkeling te stimuleren. De Commissie Financiën had reeds haar fiat gegeven zodat de verdere raadsleden weinig moeite kenden met het onderhavige verzoek, zij het dat de heer van Eupen verzocht van betrokken instelling een Stichting te maken met rechtspersoonlijkheid. Vlot onder de hamer door ging ook het voorstel tot wijziging van de Legesverordening i.v.m. bejaardenpasjes. Het betrof hier een voorstel voor de invoering van een landelijk paspoort voor bejaarden. De leges hiervan werden bepaald op 6,50. Voorts was aan de orde gekomen een voorstel tot subsidiëring van de Personeelsvereniging Chaam. Hiervoor werd een bedrag genoteerd van 850,00, hetgeen neerkomt op 50,00 per lid per jaar. De personeelsvereniging van de gemeente Chaam telt 17 leden. Als volgend agendapunt was aan de orde gekomen een voorstel tot intrekking van het delegatiebesluit d.d. 4-2-64 betreffende ver koop van woningwetwoningen. Sedert de da tum van invoering der delegatie werd in 22 gevallen gebruik gemaakt van deze bevoegd heid, wat geen aanleiding gaf tot bezwaren of [moeilijkheden. De laatste tijd waren er echter enkele aanvragen binnnengekomen waarmede het Kollege van B W meer moeite had. Dit was aanleiding om de mening van de Raad te kragen, welk standpunt hij in deze door het [Kollege ingenomen wenst te zien. Door de [Raad werd dir vraagpunt in handen gesteld van |de Kommissie Financiën en Openbare Werken |Deze had het moeilijk gevonden terzake een [algemene lijn te trekken, behoudens de alge meen aanvaarde uitzondering, dat woningwet woningen, die in gevallen zoals economische [gebondenheid, toegewezen waren, niet voor Eerkoop konden worden vrijgegeven. Besloten werd om genoemd delegatiebesluit met on- [middellijke ingang in te trekken, en ieder kerzoek tot aankoop, behoudens de hiervoor [gesignaleerde uitzonderingen aan de Raad ter beslissing voor te leggen. De Chaamse woning- wetwoningenvoorraad bedraagt een totaal van f7 woningen, waarvan 26 bejaarden woningen welke uit dien hoofde niet voor verkoop in fanmerking komen. i v»r- Dinsdag 15 juli a.s. gaan we weer fietsen. Degene die mee willen fietsen moeten om half 2 bij het gemeentehuis aanwezig zijn, en om kwart voor 2 in Alphen Oosterwijk. Het Bestuur. Rondvraag: De heer van Eupen stelde hierin 'ragen over het Bevolkingsrapport uitgegeven ioor de Sociografische Dienst te Breda. Ook froeg hij een duidelijke uitspraak m.b.t. pogelijke temporisering van het plan Elsakker, levens verzocht hij tegemoet te komen aan iroonruimtevoorziening voor de Chaamse be reiking.De heer van Zeeland antwoordde hier op dat het plan Elsakker in vooroverleg lebracht werd in de Planologische Kommissie. N a. hiervan werd een rapport afgewacht over Jifferentiatie en fasering. MLb.t. temporisering ei'hij dat de Chaamse mensen al bij voorbaat v.m. evt. verkoop bezwaren hebben. Dit zou [Mus de heer van Zeeland, wethouder Schram reeds ondervonden hebben. Het raadslid van [er Steen had een slagboom ontdekt in een fuidelijke tak van de Sluisstraat, terwijl het pier openbare weg betreft. De heer van Mand, die hiervan niet op de hoogte was Jankte de heer van der Steen voor deze jiededeling en zei erop toe te zullen zien dat de ^treffende slagboom gaat verdwijnen. pet raadslid de Roy stelde vragen n.a.v. de hteroverlast waarmede men te kampen heeft fcnad in de wijk Hoefakker. De heer de Roy perkte op dat uit gesprekken met betrokken hwoners niet vast was komen te staan har door genoemde overlast veroorzaakt werd, levens vroeg hij zich af of de mensen niet altijd fst hiervan zullen blijven ondervinden. De |eer van Zeeland antwoordde dat er reeds lontakt was geweest men mensen van de peideniij en van Bouwtoezicht om de pro- ptnen te bekijken. Daarnaast betrof het een fer ongelukkige samenloop van omstandig- |eden, n.a. waarvan de riolering de watergolf Pt voldoende kon verwerken. pt raadslid Peeters zat in de maag met de bestand van de fietspad langs de Oude Iredasebaan te Chaam. Langs de ene kant ft)c8 hij zich af waar het fietspad nu eigenlijk fecies lag, en langs de andere kant zat hij in |jn maag met de borden welke een verplicht rtspad aan moesten duiden, ”En als men dan Ur,<Je verharde weg rijdt is men nog strafbaar f*’ merkte hij op. De heer van Zeeland ^r<J "(.,ordde hierop dat over de toestand van ln vin® KtZe letsPad reeds gesproken was in de kring baronie van Breda”. Voorts merkte hij op dat mensen sowieso al geen gebruik maken van ”.7a ThilBü’ letsPad, doch dat men over de weg rijdt, r, zei '■herop stelde de heer Peeters voor om de ”verPicht rijwielpad” maar te laten 1 hi dw,Jnen- het b ■an het slot van de vergadering kwam de heer Zeeland terug op een kranteartikel n.a.v. voorgaande vergadering, waarin het kre- t voor verbreding van de Ulicotenseweg door Kaad af gehouden werd. De heer van Met ”Er was eens....”I II is voor de zoveel ste keer getracht het bedrijfsleven een hak te zetten en negatieve stemming te kweken. Zodra jullie wisten, dat een groep van 100 zakenmen sen ten behoeve van verkeersveiligheid en vèr- koopservice met de gemeenten contact had opgenomen inzake parkeerterrein, begonnen jullie al met ”er was eens”. Singel en St.Annaplein moesten het ontgelden. Waarom schreven jullie niet het volgende sprookje: ”er was eens géén Oranje-Nassau- laan. In die tijd waren daar prachtige boomgaarden en landerijen, heel veel groen en vogels. De Burgemeester (F.M.A. de Grauw) wilde, dat iedereen van deze mooie natuur zou genieten, en animeerde een V.V.V., reisde ontelbare keren op en neer naar Den Haag om alle nodige vergunningen te verkrijgen. In tegenstelling met ’’vooroorlogse jaren” bereikte hij: zowel tevreden toeristen als een florerende midden stand. Naargelang de eisen van het toerisme, paste het bedrijfsleven zich aan, middels enorme inves teringen. Omstreeks die tijd ontdekten de toeristen, dat Baarle mede door zijn gastvrij heid en gemoedelijkheid ’n heerlijke plaats was om te wonen (als forens). Burgemeester F.M.A. de Grauw begon, mede voor de forensen, Baarle-Noord bouwrijp te maken. Zijn uitspraak: Baarle géén arbeidsintensieve industrieplaats maar wél een toeristen(indrus- trie)plaats, kwam hiermede niet in het ge drang. Zijn opvolger Burgemeester A.Hogenbosch voelde de bedoelingen van zijn voorganger zeer goed aan en ook dank zij zijn grote inzet werd Baarle zoals het nu is: in vergelijking met ’n Bijlmermeer en vele andere oorden is Baarle een zaligheid om te mogen wonen. 'n Nog niet opgelost euvel: het parkeerpro bleem zal nog opgelost dienen te worden, niet door jullie betweterij, die bij ons steeds als 'n bêtise overkomt. Waar ligt nu de oorzaak dat een zgn. Werkgroep Milieu Baarle geregeld negatief schrijft over het doen en laten van het bedrijfsleven en toerisme? Onze geliefde vijand (109). In onze vorige aflevering ontdekten we aan de hand van J.D.Fast, dat we het groeiende aantal auto’s om verschillende redenen als een be langrijke vijand moeten beschouwen. De auto eist steeds meer ruimte, grondstoffen en energie en verbruikt daarmee waarden en goederen, die we het nageslacht niet mogen ontnemen. De auto is sterk vervuilend, al wordt er dan naarstig gezocht naar een schone motor. Gezondheid van mens, dier en plant worden er nu en in de toekomst mee beschadigd en bedreigd. De auto eist een zware tol aan mensenlevens en menselijk geluk. De verhouding tussen voor- en nadelen wordt ongunstiger naarmate het aantal auto’s groeit. Toch gaat er een bijna magische aantrekkings kracht uit van het bezit en het gebruik van een auto. Vandaar de titel: onze geliefde vijand! ER zijn nu twee vragen te beantwoorden. Waarom wil de mens zich zo graag snel ver plaatsen en waarom is de mens niet bereid rekening te houden met de gevolgen voor later? Fast ontwikkelt hierover originele gedachten. Hij gaat terug naar het oerverleden van de mens. De vroegste mensen moesten het doen met instincten, die ze vanuit hun dierlijke afkomst geërfd hadden. Toen ze onderling kontakten gingen leggen door middel van taal, ontstond de mogelijkheid ervaringen van generatie op generatie door te geven. De tegenwoordige mens is dus het pro- dukt van twee ontwikkelingen. Een erfelijke evolutie, die er op gericht is het instinct steeds beter aan te passen aan de levensomstandigheden. En een culturele evolu tie. die slechts zeer langzaam verliep. Pas in de laatste eeuwen kreeg die een stormachtig karakter, waardoor wel eens van een technische en wetenschappelijke (R) evolutie gesproken wordt. Misschien vergeten we te gemakkelijk dat de erfelijke evolutie erg diep geworteld zit door een geschiedenis van miljoenen jaren, terwijl de culturele verworvenheden slechts als een dunne vernislaag over het oude instinct liggen. Gedurende het overgrote deel van zijn bestaan was de mens een jagend en gejaagd wezen. Zowel prooi als natuurlijke vijand konden zich sneller voortbewegen. Kan daaruit niet de hunkering ontstaan zijn naar grotere snelheid, om het hert in te kunnen halen en de leeuw voor te kunnen blijven? De moderne techniek heeft eindelijk voldaan aan deze instinctmatige drang. De huidige welvaart heeft de snelheidsbevrediging binnen ieders bereik gebracht. Misschien overheerst hierdoor bij de doorsnee- mens het instinct als hij achter het stuur kruipt... Sneller, sneller... inhalen dat ’’hert'.’ en zorgen dat die "leeuw” niet dichterbij komt... Waarschuwingen van de cultureel geëvolueer de, denkende mens, die zegt, "niet in die auto” of "kalm aan" vallen maar al te vaak weg tegen het overheersende instinct. De tweede vraag had te maken met gezond heid. veiligheid, grondstoffen en energie, die de tegenwoordige mens in de waagschaal stelt zonder rekening te houden met eigen overle vingskansen en die van zijn nakomelingen. Een verklaring voor dit onlogisch gedrag stoelt ook op de oerinstincten. Dit vondsten van primitieve mensen heeft men kunnen afleiden, dat ze niet oud werden... dertig jaar was wel het maximum. Instinctmatig gedrag, gericht op direkte over levingskans was voor hen belangrijker dan gedrag dat nut zou hebben op lange termijn. Ook dit instinct speelt bij ons nog een rol. Wij ondernemen zaken, die we nu voor onszelf als "goed" of prettig of direkt noodzakelijk” ervaren, terwijl eigenlijk iedereen met zijn verstand kan nagaan dat ze op langere termijn verderfelijk zijn. Deze oermensentrek mani festeert zich niet alleen bij het potverterend autogebruik, maar ook bij het roken, de bouw van kerncentrales, de ontoelaatbare vervuiling van ons water enz. enz. We kunnen de auto niet missen, menen we. Toch is het goed onszelf af te vragen in hoeverre daarbij de oermens baas speelt. Mis schien zegt dan de gecultiveerde Adam wat vaker: "dank u, ik loop (of fiets) dat stukje wel!” ons weekblad

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1975 | | pagina 1