WERKGROEP MILIEU BAARLE 1 Grote Hell-Drivers Kleine Rielse in Baarle! Kaaikes Oud-papier Harmonie Alphen Bejaarden van Alphen belangstelling voor avondvier daagse in Riel HAMERTJE TIK IN BAARLESE RAAD! VAKANTIE lieuws- en Advertentieblad voor Alphen en Riel - Baarie-Nassau - Baaiie-Hertog en Chaam ige Begrafenisfonds voor Baarie-Nassau- Hertog - Chaam - Ulicoten en Alphen en Riel B" „APHRODITE" 28 juni tot 15 juli. Kontaktadres: Margrietstraat 10 - Baarie-Nassau - Telefoon 04257-9838 N V. ALG. NED. BEGR. VERZ. EN VERZ. MIJ A.N.B.V. „APHRODITE” In de rondvraag vestigde de heer Olieslagers de Hen 830,00 en Jeugdwerk Baarle 2.286,00) i wir in Harmonie Alphen J. VERHOEVEN Telefoon 04257-9834 P. VAN OERS Telefoon 01619-483 A. OOMEN Telefoon 04249-218 J. VEROUDEN Telefoon 04258-553 M. VAN SEETERS T ?lefoon 04248-389 Bejaardenraad. ’t zaag wir te kregen ’t vort! FRANKERING BIJ ABONNEMENT BAARLE-NASSAU Copy en advertenties urterlijk woensdagmorgen in ons bezit s.v.p. Voor Baarle: Roosakkerstraat7. Voor Alphen: "De Nieuwe Magneet", Raadhuisstraat 20 - Alphen - Telefoon 721 Voor Riel: A. v. d. Hout, Dorpsstraat 2, Riel. Voor Chaam: J. Deckers, Kapelweg 9, Tel. 706. Voor België: PVBA de Jong, Hoogbraak 2, Baarle-Hertog. Uitgave van drukkerij Emiel de Jong Tel. 04257-9236* - Postbus 8 - Baarie-Nassau NEGEN EN ZESTIGSTE JAARGANG band- nemen, heuren Alphen >ben en nachte- ijk wel s da tie ’n plak en da’s Schoonheidssalon Nassaulaan 38 Baarie-Nassau urdeet r zaten i meter en den 'n huis. :n, aan' van Mevrouw Annie Kools-v. Tilburg Tel. 04257-9209 toch zo eul meer ons ooit ons weekblad tsen. >ond, oR geniete11 lietenlH Bestuur Volledige verzekering tegen alle begrafeniskosten en begrafenisverzorging. Geen levenslange betaling. Geen premieverhoging. Op dinsdag 8 juli a.s. om 20.00 uur zullen de wereldberoemde hoge-draad akrobaten, de Hell-Drivers, hun kapriolen in Baarle ver tonen. Dan zullen ze n.l. op het terrein van de Gemeentewerken aan de Oordeelsestraat. een voorstelling geven, verlicht door schijnwerpers, waarbij John Traber op een 40 meter hoge swingende mast toert. Ook al is het vakantie, toch gaan we door met onze oud-papier aktie. Op zaterdag 12 juli a.s. vanaf 9.00 uur ’s morgens rijden we weer rond in de kom van de gemeente en in het Zand. Zet u alles zoveel mogelijk aan de straat op deze dag, want zoals u wellicht begrepen heeft, is het niet de bedoeling om tijdens de leverings periode gebruik te maken van de veilingloods. Als u het zelf enigszins bundelt moet het toch mogelijk zijn om het papier een week langer te bewaren. Wanneer de volgende aktie zal worden gehouden ligt op dit moment nog niet vast i.v.m. de festiviteiten, die de harmonie begin augustus op haar programma heeft staan. Mocht u onverhoopt toch eerder dan omstreeks half augustus van uw oud-papier verlost worden, bericht u dat dan even aan een van de harmonieleden. Tot zaterdag 12 juli. ok veull i kulderl ood meel w huis, en mee helpen, da 't ok de vrije! dikkelsl Komt 'n 't beten schoon! ider hier Met een motor wordt er op een schuin gespannen kabel gereden. Vijf mannen en drie vrouwen brengen een adembenemende sensati onele show tussen hemel en aarde. Er wordt op draad en op de grond gewerkt. Op de grond rijdt men met een auto op twee wielen en springt men met motors door een brandende koepel en over 25 personen. Ongetwijfeld zullen de Hell-Drivers met hun facinerende show de harten stelen van talloze bezoekers uit Baarle en omgeving. Aanvang om 8 uur. De grote verknoeier (108) Bij de opkomst van de auto - eind vorige eeuw - zullen maar weinig mensen vermoed hebben hoeveel diensten deze nieuwe vinding de mens heid zou bewijzen. Niemand zal toen hebben kunnen voorzien welke nadelen en gevaren het automobiel- tijdperk zou brengen. Begrijpelijk, want nie mand kon toen weten dat de auto in plaats van een curiositeit een massa-artikel zou worden en j.iist daardoor voor een berg problemen zou zorgen. In het maandblad "Natuur en Techniek", jaargang 41. no. 12, vonden we over deze zaken een uitgebreid artikel van J.D. Fast. Bij het volgende overzicht van enkele verwoes tende gevolgen, die het groeiende autobezit met zich meebrengt, laten wij ons door hem leiden. - Vernieling van natuurgebieden. Tot nu toe werd bij de aanleg van wegen bijna alleen rekening gehouden met "een vlotte doorstroming” van het verkeer. Gezellige oude stadswijken, waardevolle landbouwgronden, gave landschappen en belangrijke natuur- en stiltegebieden werden daar als vanzelfsprekend aan opgeofferd. Gelukkig is er een verandering van mentaliteit merkbaar. Maar als het over natuurgebieden gaat, dan wordt de ecologische schade nog steeds te veel buiten beschouwing gelaten. In Nederland liggen plannen klaar voor nog 4600 km. autoweg. Fast noemt dit waanzin en een ramp voor ons dicht bevolkte land. De mens is een onderdeeltje van de keten, die gevormd wordt door alle levende wezens samen. Als die keten voortdurend wordt aangevreten, dan graven we met ontstellende voortvarendheid ons eigen graf. Iedere weg die een natuurgebied doorsnijdt, werkt vernietigend door lawaai, stank, nacht- verlichting, gassen, olie, wegenzout, wegge gooid afval enz.enz. De aftakeling van het natuurgebied verloopt lawine-achtig. - Massamoord. In 1971 kwamen in totaal 250.000 mensen om in het verkeer. Meerdere miljoenen werden blijvend verminkt. Vergelijkend kan men stellen dat de totale bevolking van Noorwegen verkeersslachtoffer werd. We kunnen ons onmogelijk een voorstelling maken van de rouw en het verdriet die onze blikken afgod jaarlijks veroorzaakt. Ook onder de dieren worden enorme slachtin gen aangericht. De natuurontwrichting die daar het gevolg van is, zullen we nog wel eens aan den lijve ondervinden, want we kunnen niet ongestraft doorgaan allerlei nuttige dieren uit te roeien. Luchtvervuiling. Waar het verkeer sterk gekoncentreerd voor komt, daar is de lucht zo sterk vervuild dat de longen van veel mensen, vooral van kinderen, ernstige schade lijden. De particuliere auto spant de kroon in vervuiling van de lucht (57%). In 1971 brachten de Nederlandse auto's twee miljard kilo vuil in de lucht. Dat is drié maal het lichaamsgewicht van iedere Nederlander. Ademhalen in de direkte omgeving van een drukke verkeersweg maakt roken overbodig, want het staat gelijk met veertig sigaretten per dag. Alle vervuilende aktiviteiten van de industrieën die auto's en benzine produceren, zijn hier buiten beschouwing gelaten. Verkwisting. Er zijn onvoorstelbare hoeveelheden grond stoffen en energie nodig om auto's te produce ren. Daar komen even onvoorstelbare hoeveel heden bij om ze te laten rijden. We noemen: boortorens, pompinstallaties. tankschepen, pijpleidingen, raffinaderijen, tankauto's, ben zinestations. asfaltfabrieken, wegenbouwma- chines en allerhande voorzieningen langs de wegen. Fast berekent dat de gemiddelde auto tijdens zijn levensduur een hoeveelheid energie verbruikt die gelijk staat met 135.000 kWh elektriciteit. Tellen we daar de energie bij die opgeslokt wordt door bovenstaande opsom ming, dan moet er nog een nul bij. Op deze wijze ondermijnen we met recordsnel- heid een der bases van ons bestaan door ons potverteren van de beschikbare grondstoffen en energievoorraden. Het nageslacht moet maar zien! Leefbaarheid. Het moderene autoverkeer heeft het mogelijk gemaakt dat de plaats van wonen en de plaats van werken op aanzienlijke afstand van elkaar liggen. Dat heen en weer zeulen heeft ingrij pende gevolgen gehad voor de leefbaarheid van onze woonplaatsen. Oude stadskernen kwamen vol kantoren e.d.. Ze zijn overdag ontoegan kelijk door de geparkeerde auto's en stromen 's avonds leeg. Er ontstonden zogenaamde slaap steden. Daar eist de auto zoveel ruimte dat de huizen worden opgestapeld tot hoogbouw. Het platteland verstedelijkt. Kijk maar naar onze dorpen. Ze hebben allemaal dezelfde nieuw bouwwijken en bungalowparken, terwijl het buitengebied ook niet vrij blijft van burger- bouw. Miljoenen auto’s sjouwen op en neer. Een van de gevolgen: alle wegen en straten zijn onveilig. Zelfs op plaatsen waar mensen bijeen wonen, raast verkeer. Op kinderspel kan de "doodstraf" staan, met executie ter plaatse! De beknopte weergave van wat Fast presen teerde in "Natuur en Techniek” moet voldoen de zijn om te besluiten tot een zo beperkt mogelijk gebruik van de particuliere auto. Ook lieden die uit eigen belang alles doen om verkeersstromen op gang te houden of te brengen, kunnen er een stukje verantwoorde lijkheidsbesef uit puren. De auto is in veel opzichten de grote ver knoeier. Toch oefent hij een enorme aantrek kingskracht op ons uit. Daar moeten we het dan volgende week maar eens over hebben. al - irninste.l goed of i. Maal •t advies! rij zullen! e stijl tel teggeltjel vakantie! inste dat! :s misse»! L'.jhienl mens oil zomerj lan is dj er van M teggeltjel »t make»! goed all enkotnstj nd in M sten juli'] i te doel maken! it aloud! ■en warel midden! ravend isj tje oproe! ereiken I Steggel'.’ T komeq voensdaa u. Dustol De avondvierdaagse in Riel is dit jaar een groot succes geworden, het aantal deelnemers was dit jaar ruim honderd meer dan vorig jaar. Ook het weer werkte uitstekend mee. De Rielse E.H.B.O. was iedere avond present om de mensen die last van hun voeten hadden vakkundig te verzorgen, maar zeer weinig wandelaars hoefden van deze gelegenheid gebruik te maken. De wandelaars werden iedere avond naar verschillende richtingen gestuurd. Heel de mooie omgeving kwam aan de beurt. De intocht werd met medewerking van harmonie en drumband een mooi schouw spel. Op het sportpark de Krim kwamen alle deelnemers bijeen waar hen de medailles werden opgespeld. Daar kreeg iedereen een verfrissing aangeboden. Vervolgens gingen de wandelaars begeleid door harmonie en drum band naar het terrein achter het gemeen schapshuis de Zwade. Hier werden de oudste deelnemers door de voorzitter van Riels Jeugd- belang (de burgemeester moest wegens de raadsvergadering verstek laten gaan) gehul digd. De oudste dame bij de 5 km was Mevr. Lucassen (68 jaar) en bij de 10 km was dit mevr. v.d. Camp (58 jaar). Bij de heren was dit voor de 5 km de heer J. Timmermans (49 jaaar) en voor de 10 km de heer F. de Kok (40 jaar). De heer de Kok hoopte dat het volgend jaar veel meer oudere Rielenaren zullen meelopen. Het comité Riels Jeugdbelang dankt bij deze de E.H.B.O. en harmonie en drumband, en alle medewerkers achter de schermen voor hun spontane bijdrage die ze geleverd hebben om de avondvierdaagse in Riel te doen slagen. lar den! jn er okl aren okl is nou tl ns "heil neke da st sinds den mir dr drie kvorsenl x ijong JOiBntvangt 1.200,00, Scouting Nederland Uli- er stuk, fcten 830,00 en Jeugdwerk Baarle/ 2.286,00) 'n paarBWijziging algemeen ambtenarenreglement Na een bliksemvergadering op 12 juni j.l. tevolgd door een excursie, wachtte de Baarlese laad op donderdag 26 juni een meer lijvige ■senda van zo’n 21 punten. Men wist er zich met bekwame spoed doorheen te werken, zodat 1L uur later het merendeel van de raadsleden dt straat kon oversteken om zich meer ktspannen te wijden aan politieke nabeschou wingen. Lgekomen stukken en lozingsverordening. Bij de Ingekomen Stukken zat een financieel fcerzicht van het structuurplan. Voor de heren Boeren en van Gils was dit aanleiding om te [formeren of de raadsleden ieder hiervan 'n Ktaaloverzicht zouden kunnen ontvangen. De Burgemeester zei toe dat dit medio augustus fcou gebeuren. Biet algemene stemmen werd vervolgens een fczingsverordening vastgesteld, maar niet zon- Mer bedenkelijke opmerkingen over de uitvoe- |ng ervan. |De heer van Gils vroeg zich af wie de zaak zou fcaan kontroleren. Als het 'n zaak voor de poli ce wordt, zei hij, dan zal het korps toch wel Ktgebreid moeten worden. Dit laatste zag de Burgemeester niet zitten, te meer daar de «leidingen dun bezet zijn. Misschien kunnen Iwe via het stadsgewest komen tot 'n milieu-po- Ke, zei hij, maar voorlopig blijft het 'n (aanvullende taak voor de politie en is het in Eoofdzaak 'n kwestie van Openbare Werken. lOp 'n vraag van Hr. Boeren, deelde de burge meester mee dat de verordening van kracht was Kwel voor hen die op de riolering zijn aan gesloten als voor anderen. De heer Severijns Blde weten of hierover kontakt geweest was net Baarle-Hertog. ■Er zijn twee besprekingen geweest, zei de Burgemeester, maar tot 'n gelijktijdige invoe- Bng is het niet gekomen; in België zijn de ■oorschriften nu eenmaal anders, het is daar Koral 'n zaak voor het Ministerie. Bverige punten. Be volgende punten gingen vlot onder de Bmer door: ■Het ongegrond verklaren van een bezwaar- Bhrift ■Goedkeuring aan het verlenen van subsidies het kader van de Interim Rijksbijdrage- Bgeling voor plaatselijke vrijwilligers jeugd- en Boerenwerk over het 4e kwartaal 1974 (Plus aandacht op een gevaarlijke verkeerssituatie bij de uitrit van camping "Rustoord”. Het uitzicht op de weg wordt er belemmerd door de bomen. De burgemeester zei dat men een brief naar de Provincie zou sturen om te vragen hoe deze situatie het best kon worden opgelost. Op vragen van de heer van Gils, beaamde de burgemeester dat B en W in Brussel waren geweest om de kwestie bibliotheek te bespre ken. Deze zaak zal met subsidies van hoger hand moeten worden gerealiseerd, met vereni gingen die eventueel plaats zullen moeten ruimen voor de bibliotheek, was nog geen kontakt opgenomen. Wat de nog te realiseren woningen in de Oranjelaan betreft, werd er nog druk over de prijs onderhandeld. Wel staat vast dat er 11 WW-woningen zullen komen en 9 andere woningen, al dan niet premie- of vrije sector-woningen. De derde vraag van de heer van Gils betrof het tuintje van de kleuterschool. Hierover was men met de kleuterschool tot een akkoord gekomen. Om dit tuintje bij te houden zou de gemeente gedeeltelijk bijspringen. De heer Severijns vroeg of de Markgravenstraat duidelijker kon worden aangegeven, en of men net als voor het bouwen ook voor het afbreken een vergunning nodig had. Op beide vragen antwoordde de burgemeester bevestigend. Hekkesluiter was de heer Boeren. Hij sprak nogmaals zijn bezorgdheid uit over het druk- verlies op de waterleiding te Ulicoten. De burgemeester deelde die bezorgdheid, maar een noodoplossing zag hij vooralsnog niet. De druk was nu op zijn maximum gebracht. Drukverhoging zou verzwaring van de lei dingen vergen, 'n Heel werk dus, en wie ging dat betalen? Tenslotte vestige de heer Boeren er de aandacht op dat bij de Hoogstratensebaan het naambord Ulicoten ontbrak. De heer Oliesla gers vóór met beantwoording en merkte op: Och, da’s toch niet nodig: zo’n grote stad vinden ze wel! En in deze stemming werd de vergadering besloten. Volledige verzekering tegen alle begrafeniskosten en begrafenisverzorging. Geen levenslange betaling. Geen premieverhoging. Voor vrijblijvende inlichtingen en het verzorgen van begrafenissen (ook voor niet-verzekerden): Voske6 Baarie-Nassau b.g.g. 01600-32079 (dag en nacht). Baarleseweg 15 - Chaam b.g.g. 01600-32079 (dag en nacht). Wilhelminastraat6 Ulicoten b.g.g. 01600-32079 (dag en nacht). Zandstraat 8b Alphen b.g.g. 01600-32079 (dag en nacht). Dorpsstraat’29 Riel b.g.g. 01600-32079 (dag en nacht). Zoals te verwachten viel, was de heer van Gils het hier niet mee eens. De ABGB heeft zich al meerdere malen tegen deze aankopen verzet, zei hij, we hebben om ’n duidelijk inzicht in deze zaak verzocht, maar daaraan is niet voldaan. Zonder deugdelijk bestemmingsplan zijn wij tegen de aankoop van gronden, op deze manier wordt het paard weer es achter de wagen gespannen. Hij vroeg waarom er geen behoeftepeiling onder de bevolking had plaats gevonden en of hieromtrent kontakt geweest was met B.Hertog. De burgemeester meende dat er wel degelijk iets veranderd was. We hebben 'n ontwerp- bestemmingsplan en 'n kostprijsberekening, dus het paard wordt heus niet achter de wagen gespannen, zei hij. Aangaande de behoeftepeiling merkte hij op dat het college wel bekend was met de behoefte s van de bevolking. Hij besloot dit punt met de mededeling dat de komende week met B.Hertog overleg gepleegd zou worden over mogelijke kombinaties. Hoofdzaak hierbij zal zijn het voorkomen van doublures. Betreffende de meisjesschool te Ulicoten, stel den B en W voor de zaak af te breken en er 'n parkeerterrein van te maken. Het vrijkomend terrein zou plaats bieden aan zo’n 20 auto’s. De totale kosten hiervan werden geraamd op 24.620,00. De afbraak vormde voor niemand ’n bezwaar; bij de nieuwe bestemming van het terrein wenste de heer van Gils toch enige kantteke ningen te plaatsen. Hij vroeg zich af of Ulicoten wel zo’n behoefte had aan ’n parkeerterrein en of dat dan wel ’n zaak voor de gemeente was. Hij toonde zich verder bezorgd over mogelijke overlast voor de aanpalende kleuterschool en opperde de moge lijkheid, als het parkeerterrein er zou komen, om er wat groen op aan te brengen. De burgemeester merkte op, gesteund door de heer Boeren, dat Ulicoten wel behoefte had aan verhard gemeentelijk terrein. Tot nu toe heeft steeds ’n particulier zijn terrein afgestaan voor allerlei publieke evenementen en door ’n gemeentelijk terrein kan mogelijke overlast nu voorkomen worden. Bij aanleg zou men er voorts op toezien dat de kleuterschool er geen hinder van zou ondervinden, en in de mate dat de kosten het toelaten, zal er voorzien worden in groene aanplant. Overige punten. - Het beschikbaar stellen van een krediet voor het in orde brengen van 3 voormalige MAVO- noodlokalen aan de Molenbaan t.b.v. de Stichting Katholieke Onderwijsbelangen. - Een krediet van 500.000,00 voor de gymzaal te Ulicoten; dit projekt was, in ant woord op ’n vraag van de heer van Gils, niet aangemeld voor DACW-subsidie maar wordt gerealiseerd middels artikel 72 van de L.O. wet. De heer Boeren wilde weten of de zaal nog voor andere doeleinden gebruikt zou kunnen worden. De burgemeester antwoordde dat dat in eerste instantie niet mogelijk zou zijn. - Wijziging reglement commissievergaderin gen; hierdoor is het mogelijk dat commissies, naast ambtenaren, ook derden uitnodigen om informatie te verstrekken indien dat nodig is. De heer van Gils vroeg of de commissieverga deringen niet openbaar konden zijn. Het college vond dit niet nodig. Dit is in ieder geval een stap in de goede richting, merkte de heer van Helvert op. - Krediet voor de verbouw gemeentehuis 1.200.000,00), waarin 950.000,00 in de vorm van subsidie. - Krediet van 8.000,00 voor de inrichting van 2 lokalen van het basisonderwijs. - Verkoop van de boerderij aan de Boschoven- seweg. - Een voorbereidingsbesluit. Mededelingen en rondvraag. De kosten van het wegenplan bleken aanzien lijk groter dan begroot. De gemeente moet hiervoor P/a miljoen opbrengen, tweemaal zo veel als was geraamd. Door de werken uit te voeren in het kader van de werkverschaffing, hoopt men aanvullende subsidies te verkrijgen. Dit project was wel aangemeld voor D.A.C.W. subsidie. Als tweede mededeling kon de burgemeester vertellen dat de bouw van het gemeentehuis was aanbesteed aan Gebr.van Bergen te Alphen. |n gevolge van een arbeidstijdverkorting. Stadsgewestelijke aanpak van de brandweer; larle-Nassau zelf valt hier buiten omdat het is idergebracht in de Regionale Brandweer Ïdden-Brabant. Een aanvullende subsidie over 1974 voor de iiziekschool 5.874,88). Het beschikbaar stellen van een krediet ad 15,00 voor de Maria Regina school voor de hschaf van een T.V. toestel. inkoop gronden en afbraak meisjesschool licoten. i het kader van de bestemmingsplannen Sportpark” en ’’Hoogbraak” stelden B en W e Raad voor opnieuw tot aankoop van pnden te besluiten. Ditzelfde besluit was al ns genomen in november 1974, maar Gede- bteerde Staten had er zijn goedkeuring aan bthouden omdat men nadere informatie lenste over de aankoopprijzen en omdat er kr betreffende gebieden nog geen bestem- ingsplannen met kostprijsberekeningen wa ll ingediend. Hieraan was, thans voldaan, Idus het voorstel, en daarom het verzoek tot pieuwing van het besluit. Bij goed weer gaan we weer fietsen en wel op dinsdag 8 juli. De gene die graag mee willen moeten om half twee bij het gemeenschapshuis aanwezig zijn. Zijn er geen Rielse jongens of meisjes meer, die een of ander examen met goed gevolg afgelegd hebben? Dan is het een bedroefd klein beetje. Dat er gestraald zijn weten we, maar toch niet iedereen!! Wilt u een advertentie plaatsen in ”Ons Weekblad” dan s.v.p. niet opbellen of aan bellen! Een envelopje in brievenbus Dorpstraat 2, Riel met bijvoeging van 3,00 voor een kleine advertentie. Voor grotere advertenties opgeven de tekst en hoe groot dat het ongeveer moet worden. Geen geld, want hiervan krijgt u een nota thuisge stuurd. Oud-papier inleveren voor de missieclub gaat onder de vacantie gewoon door, dus dinsdags en donderdags van 4-6 uur. Alleen op deze tijden wordt het papier ook gewogen.... en uitbetaald, als het tenminste goed ingepakt is! Daar ontbreekt nog al eens wat aan. Deze week is er weer ruim 100 kg zo maar weer over de afrastering gezet bij onze opslagplaats. Hartelijk dank, want die komt geheel ten bate van onze missie aktiviteiten.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1975 | | pagina 1