WERKGROEP MILIEU BAARLE TONEEL TE ALPHEN GESLAAGDE GEZINSDAG TE CHAAM Kind en geloven I Per begin van rekening CHAAM 1 loEDTRANSFUSIEDIENST iN BAARLE I MOET TOCH MOGELIJK ZIJN Instuif gehandicapte kinderen te Baarle LEVENSSCHADUWEN KRUISVERENIGINGEN 1 KINDERSPEELMIDDAG ALPHEN VOORUIT 4IEUWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ALPHEN EN RIEL - BAARLE-NASSAU - BAARLE-HERTOG EN CHAAM Aphrodite" I I AKTIVITEITEN WIJKGEBOUW /AN^ASTEI^ 04257-9209 5 Hélène van Zuidam Nassaulaan 38 GELOOFSOPVOEDING IN HET GEZIN I Begrafenisfonds voor Baarle-Nassau-Hertog - Chaam - Ulicoten en Alphen en Riel „APHRODITE” ----- .en- Marjrietstraat 10, Baarle-Nassau. Telefoon 98J8. Kontaktadres: DE KRAAIENFAMILIE (84). Bis- AANMELDINGSFORMULIER. Ondergetekende, NAAM: VOORNAMEN M/V GEB. DATUM: ADRES: 1975. Baarle-Nassau, Handtekening Bungalowpark 18A I. i Schoonheidssalon I I Boekhoudkursus KVO. Op P. VAN OERS J. VEROUDEN Alphen Vooruit. De voorzitter, Dré Wouters. voor keuring i of Alphen. minimaal 50 donors Indien bloedgroep bekend: geeft zich op als donor voor de Bloed transfusiedienst. FRANKERING BIJ ABONNEMENT BAARLE-NASSAU Halrstyllste - Estheticlènne Een goede coupe met een parmanent is de basis van uw krullenkapsel Lou Verhaegen, distriktskatecheet, Gilze. of niet zorgwekkende Mevr. Annie Koois-van Tilburg aan gei zal die Sans Soucis L’Oréal. Baarle-Nassau Tel. 04257-9095 Uitgave van drukkerij Emiei de Jong Tel. 04257-9235* - Postbus 8 - Baarle-Nassau NEGEN EN ZESTIGSTE JAARGANG VRIJDAG 17 JAN. 1975 - NUMMER 3398 Copy en advertenties uiterlijk woensdagmorgen in ons bezit s.v.p. Voor Baarle: Roosakkerstraat 7. Voor Alphen: „De Nieuwe Magneet", Raadhuisstraat 20 - Alphen - Tel. 721. Voor Chaam: J. Deckers, Kapelweg 9, Tel. 708. Voor België PVBA de Jong, Hoogbraak 2 - Baarle-Hertog P.S. Naar aanleding van het kraaien-artikel van vorige week hebben wij op de redaktie een interessant ingezonden stuk gekregen over dit onderwerp. Wij zullen dit volgende week afdrukken, daar wij er deze week geen ruimte voor hebben. Het was me de drukte wel vorige week woensdagmiddag in het gemeenschaps huis. Ruim 250 kinderen waren aan- wezg om de uitgestelde speelmiddag van Alphen Vooruit mee te maken. In totaal waren er vijftien spelletjes, af gewisseld met limonade en wat snoep, terwijl er bij de uitgang voor iedere deelnemer de grabbelton klaarstond. kwam te vervallen. In de avond om 19.00 uur was er opnieuw een bijeen komst in hotel Bellevue. De toeloop was weer overweldigend en van 19.00 tot 21.00 uur stond er een bingo op het program. Mede door de prachtige prij zen welke hierop te verdienen waren was de gezelligheid en sfeer weer vol op aanwezig. Na afloop van dit pret tig bingo-genoegen, volgde de muziek. Deze werd verzorgd door de 'Amu- zanten’. Tot in de late, oftewel vroege uurtjes werd deze gezinsdag voortge zet. Het bestuur van KVO en NCB konden op een zeer geslaagde dag te rugzien, welke zeer zeker om een her haling vraagt. Bent u bereid te helpen en ligt uw leeftijd tussen de 18 en 65 jaar, weest u dan zo vriendelijk onderstaand for mulier in te vullen en af te geven bij, respektievelijk op te sturen naar A. van Tilburg, Alphenseweg 31, tl. 9844, of M. Hurks, C. v.d. Bockstraat 10, tel. 9339, Baarle-Nassau. Eventuele nadere informatie kunt u verkrijgen op boven staande adressen. Het spreekwoord in dachtig: ’Stel niet uit tot morgen wat gij heden nog kunt doen!’ Op 19 en 26 januari a.s. komt ALTA voor het voetlicht met dit grandioze levensspel. ALTA koos dit stuk op verzoek van zeer veel Alphenaren en inderdaad, u kunt genieten van het N.V. ALG. NED. BEGR. VERZ. EN VERZ. MIJ A.N.B.V. Volledige verzekering tegen alle begrafeniskosten en begrafenis verzorging. Geen levenslange betaling. Geen premieverhoging. OTIS W66kBl<XÖ BAARLE-NASSAU Het bestuur van de KVO, in overleg met haar leden, is voornemens op dinsdag 21 januari 1975 te starten met een boekhoudkursus. Deze bestaat uit vijf lessen, waarbij het de bedoeling is de grondbeginselen bij te brengen. Aanvang dezer kursus is om 13.30 uur en duurt tot 15.30 uur. Plaats van han deling is hotel Bellevue. De leden die zich voor deze kursus reeds aanmeld den krijgen nog nader bericht. Moch ten er nog andere niet aangemelde belangstellenden zijn dan zijn ook de ze welkom. is het nog een uitslag te publice- wordt nog volop werkt. Zodra deze bekend is, in dit blad en op de scholen bekend gemaakt worden. Al met al wederom een evenement om met genoegen op terug te zien. Wel vragen wij ons af of de ouders die hun kinderen aansporen om de evenementen van Alphen Vooruit te bezoeken, maar zelf géén donateur zijn, zich niet bezwaard voelen. Uiteinde lijk profiteren zij van de mensen die wél hun bijdrage jaarlijks leveren. Denk er eens over na! (ƒ3,50 Rabo bank Alphen). Op dinsdag 21 januari om 14.30 uur zal Zuster Kleyn uit Breda de ge spreksgroep voor jonge moeders weer leiden. Voor deze groep wordt het de tweede bijeenkomst. Op woensdag 22 januari om 12.15 uur zullen op het wijkgebouw de kinde ren worden verwacht welke in 1966 geboren zijn, voor de DDT-inenting. Op dinsdag 28 januari van 16.00 tot 16.45 uur komt mevr, van Beijnen uit Goirle voor de zwangerschapsbegelei- ding (gym). Deze kursus omvat vijf lessen en is bedoeld voor dames die in verwachting zijn, en die voorgaande jaren reeds een kursus gevolgd heb ben. Voor deze zwangerschapsgym zijn nog enkele plaatsen vrij. Gegadigden kunnen zich voor inlichtingen wenden tot Zuster Pelkmans, Beckershagen 28, Chaam, telefoon 789. dinsdag 7 januari werd er een gezinsdag gehouden voor de leden van de NCB en KVO en hun echtgenoten Om 10.30 uur ’s morgens begon deze gezinsdag met een H. Mis in de paro chiekerk. Hierbij werd pastor Backx geassisteerd door de voorzitter van de NCB en de voorzitster van de KVO. Na deze eucharistieviering werd aan de leden in hotel Bellevue een kop koffie met traktatie aangeboden tij dens een gezellig samenzijn. Hierna, om 12.00 uur, hield de heer dr. C.M. van Tichel, direkteur van het Lucia- gesticht uit Breda een spreekbeurt met als onderwerp 'Gezond ouder worden’ Deze lezing viel bij de vele aanwezigen zeer goed in de smaak, zoals bleek uit de diskussie welke na de uiteen zetting volgde. Om 13.00 uur des middags kregen de ruim 240 deelnemende leden een luch- pakket aangeboden. De oorzaak hier van lag in de geweldig grote opkomst de geplande koffietafel gewoonlijk hannebroek genoemd wordt. gestoken. Als laatste noemen we de notenkraker. Die komt slechts af en toe massaal naar ons land als voedselgebrek in het broedgebied daartoe aanleiding geeft. Vanwege hun onverwachte trek worden ze invasiegasten genoemd. De laatste grote invasie beleefden we in 1968. Een beetje aandacht voor al deze wintervogels kan ekstra genot opleveren bij onze wandeling of fietstocht. In het najaar 1974 werden in het bis dom Den Bosch onder leiding van bis- schop J. Bluijssen op zes plaatsen in het bisdom katechesegesprekken ge houden met vertegenwoordigers van ouder, schoolbesturen, leerkrachten en pastores over de geloofsopvoeding van kinderen tot 12 jaar. Speciale aan dacht kregen daarbij de sakramentele vieringen en onderscheiden verant woordelijkheden en de noodzakelijke samenwerking van ouders, school en pastores. Als inleiding voor die kon- taktdagen gaf bisschop Bluijssen een brief uit over de ’geloofsopvoeding van kinderen’ die als start diende voor de besprekingen in de subgroepen. In dit artikel wil ik ingaan op het begin van genoemde brief over de geloofs opvoeding in het gezin. Later wil ik ingaan op de diskussie van deze kon- taktdagen over deze brief. Geloofsopvoeding in het gezin, schop Bluijssen schrijft in zijn brief over wat is geloven eigenlijk? ’Gelo ven is vertrouwen in het leven, ver trouwen op mensen, vertrouwen in je zelf’. Het is ’een algemene houding van vertrouwen ten opzichte van alles wat een mens in het leven meemaakt. Geloven is een bepaalde wijze van in het leven staan’. De basis van dit ver trouwen noemt de bijbel ’verbond’, verbond van God met de mensen. ’De basis van elk vertrouwen ligt in het gevoel zich verbonden te weten. Ver bonden met alles wat ons omringt, met heel het mysterie van de werkelijk heid’. Jezus heeft deze verbondenheid en dit vertrouwen beleefd als geen andere. Zo zullen mensen van elkaar dit ver trouwen moeten ervaren, van elkaar moeten leren. Dit vertrouwen van men sen in elkaar en in God zullen kinde ren allereerst van hun ouders moeten leren. Daarom s het gezin zo enorm belangrijk voor de geloofsopvoeding van de kinderen. ’Wil ’t kind opgroei en in het vertrouwen en geloof, dan zal het in het gezin veiligheid en ge borgenheid moeten ervaren, het zal moeten ervaren dat de wereld niet al leen pijn en koude is, maar ook zacht heid en warmte. In het gezin zal het kind moeten ervaren dat het meetelt, dat zijn leven erg waardevol is’. Bo vendien stelt bisschop Bluijssen dat het kind moet ervaren dat ook de mensen, waarmee het leeft, leven in vertrouwen. Maar is dat alles wel voldoende in het geloof? Slaan wij zo wel uitdrukkelijk genoeg de brug naar God? Dit blijkt vöor velen het moeilijke punt als het over katechese en geloofsopvoeding gaat. Ik zou een tegenvraag willen stellen. Moeten we uitdrukkelijk een brug slaan om God te bereiken? Zit God wel aan de ’andere kant’? ’Moeten we God niet allereerst hier zoeken, hier ervaren’? ’Hier waar wij leven, in de ze wereld, in onze wereld’. Bisschop Bluijssen zegt dan dat opvoe den betekent het boek van ons leven leren lezen en leren schrijven en dat geloofsopvoeding betekent kinderen in vertrouwen en verbondenheid en o- penheid voor heel de werkelijkheid op een gelovige wijze dit boek laten le zen en schrijven. Maar waar vinden we dan God ’in het boek van het le ven’? En zegt de bisschop ’zouden we niet mogen zeggen dat God in ’t boek van het leven vooral gezocht mag worden in het wit van het boek? Het wit van het blad in een boek blijft meestal ongezien, de lezer realiseert zich niet eens dat het er is, maar niet temin is het reëel aanwezig. Volko men onontbeerlijk zelfs. Is God niet altijd aanwezig in het le ven als zeer reële maar meestal on vermoede ondergrond die alles draagt en alles mogelijk maakt? Al schrijven wij mensen zelf het boek van het le ven, zouden wij dit wel kunnen als wij niet gedragen werden door het grote mysterie van de Goddelijke Werkelijkheid, die alles bindt en ver bindt?’ Voor bisschop Bluijssen bete kent dit alles dat het spreken over God bij de geloofsopvoeding tot 12 jaar gebeurt vanuit de ervaringen die het Waardoor eerste tot het laatste moment. Levensschaduwen bezorgt u een lach en een traan. Toepasselijk ook voor deze tijd hard, spontaan, met mense lijke fouten en spanning tot het laatst. Geen enkele Alphenaar mag dit gran dioze spel missen. ALTA gaat nog steeds door met hetgeen 40 jaar gele den bij de bouw van ons patronaat 1932-1933 werd opgericht namelijk a- mateurtoneel. Weet u het nog? De zaal was dan te klein. In stilte hoopt ALTA dat ons gemeenschapshuis met Levensschadu wen nu ook te klein zal zijn en dat, nogmaals, geheel Alphen mee komt proeven van deze voor allen zo’n fij ne avonden amateurtoneel. Speelsters en spelers van ALTA staan borg en garanderen zoals altijd een paar en nu vooral fijne avonden. Namens ALTA allen hartelijk, zeer hartelijk welkom op 19 en 26 januari bij Levensschaduwen om acht uur in het gemeenschapshuis. Gelukkig hadden we de hulp van on ze kleuterleidsters en een vijftiental moeders, want zonder hen had dit al les nooit plaats kunnen vinden. On danks enkele schoonheidsfoutjes kun nen we toch zeggen dat het geheel Vlot en zonder al te veel strubbelin gen is verlopen. Door de grote deelname biet mogelijk ren, daar Wij 'willen in Baarle-Nassau een in stuif organiseren voor gehandicapte Kinderen. Daarvoor zouden wij 'gaarne Aud speelgoed hebben. Mensen, kijk •iw zolder eens na, er ligt misschien log wel iets, we denken o.a. aan een ’joelbak, voetbalspel e.d., ook zouden we heel blij zijn met een oude pick- ip. Wie kan ons helpen? Kis u belt naar 9357 in Baarle-Nassau Jan komen we het bij u thuis ophalen. ‘Jl kunt het ook bezorgen bij onder staande adressen: A. van Trier, Burg. Je Grauwstraat 26; A. Verhoeven, Hei kant 6; C. Vermeer, Chaamseweg 3‘, van Raak, Stationsstraat 31; M. van gavel. Reth 1; P. Bayens, Turnhoutse- veg 21A. Bij voorbaat onze hartelijke Mochten er nog ouders van gehandi capte kinderen boven de 14 jaar in Baarle-Nassau of Hertog zijn die nog jeen' bezoek aan huis gehad hebben, Sunnen hun kinderen alsnog opgeven *>ij een der bovenstaande adressen. Het organiserend komitee. a Voor vrijblijvende inlichtingen en het verzorgen van begrafenissen (ook voor niet-verzekerden) 1 J. VERHOEVEN - Voske 6 - Baarle-Nassau - Telefoon 04257 - 9834 b.g.g. 01600 - 32079 (dag en nacht). - Baarleseweg 15 - Chaam - Telefoon 01619 - 483 b.g.g. 01600 - 32079 (dag en nacht). A. OOMEN - Wilhelmlnastraat 6 - Ulicoten - Telefoon 04249 - 218 b.g.g. 01600 - 32079 (dag en nacht). - Zandstraat 8b - Alphen - Telefoon 04258 - 553 b.g.g. 01600 - 32079 (dag en nacht). M. VAN SEETERS - Dorpsstraat 29 - Riel - Telefoon 04248 - 359 b.g.g. 01600 - 32079 (dag en nacht). leven zelf aanreikt. Het gaat om het voorleven en hij waarschuwt met Fort- mann voor een al te uitdrukkelijke en te gemakkelijk God overal bijhalen. ’Zij die geloven haasten niet.’ God en Jezus mogen niet een werkelijkheid naast de werkelijkheid worden. Maar ook de keerzijde wordt aan de orde gesteld. ’In nogal wat gezinnen speelt God nauwelijks of niet meer mee. En dat is een zaak.’ We stellen dat het gezin bij de geloofsopvoeding een eerste rol speelt maar gelijkertijd zien we daar een ’n generatiekonflikt; wil een kind niet mee haar de kerk! is de schoolkate- chese een vreemde zaak; blijken de waarden die ouders aan hun kinderen willen ovedragen niet meer aan te slaan bij de jeugd’. Bisschop Bluijs sen signaleert dat ruzie die hierdoor bij de geloofsopvoeding in vele geval len ontstaat wel en kon liggen in ons eigen ongeloof. ’Leven wij zelf wel als gelovigen? Leven wij in vertrou wen? Vertrouwen wij op onze kinde ren, geven wij ze krediet, geven wij ze ruimte? Of voeden wij ze op in angst voor de toekomst en in wantrouwen voor elkaar?’ Uit nogal wat intensieve gesprekken met ouders in Gilze en el ders moet ik helaas konkluderen dat deze angst levensgroot is en dat het voor vele ouders te moeilijk is om het nieuwe, ook kerkelijke, levensritme van hun kinderen zijn kans te geven. Toch zullen we in alle eerlijkheid moeten stellen dat angst voor de toe komst, voor het nieuwe en andere, nooit een goede leermeester kan zijn, ook niet voor het geloof, want dit is het tegendeel van ’gelovig vertrou wen.’ Als en soort vervolg op ons vorige artikeltje over een bepaald gedragspatroon van kraaien willen we het vandaag nog eens hebben over deze dieren en hun naaste verwanten. Onderzoekers van het diergedrag nemen algemeen aan, dat de kraaienfami- lie als de hoogstontwikkelde vogelgroep beschouwd moet worden. Hun gedra gingen vertonen dan ook en opmerkelijke intelligentie en vaak is er sprake van een zeer groot leervermogen en een sterk geheugen. Kraaien en raven komen veelvuldig voor in het oude volksgeloof en het bij geloof. Wodan werd al geflankeerd door twee raven. Men zag blijkbaar vroe ger in hen al bijzondere eigenschappen. De geluiden die ze maken doen het niet vermoeden, maar toch behoort de kraaienfamilie tot de groep van zang vogels. Het zijn allemaal stevig gebouwde dieren met een min of meer zware snavel en forse poten. In hun voedselkeuze zijn de meeste soorten niet erg kieskeurig. Ze ruimen allerlei soorten afval op, maar vangen ook muizen en zelfs grotere dieren, roven eieren en jonge vogels of snoepen van kiemende zaden en veldgewassen. Nut en schade gaan hand in hand. In ’Leven der Dieren II’ van Brehun (een uitgave van ongeveer 1900) lezen we: ’Ongetwijfeld verdienen zij een plaats onder de belangrijkste vogels van ons land. Zonder haar zouden de overal menigvuldige gewervelde dieren en de verderfelijke insekten op zeer bedenkelijke wijze de overhand nemen. Wel is waar plunderen zij ook vogelnesten en overvallen hazen en patrijzen. Ook kunnen zij op de akker last veroorzaken door aan het rijpende graan een belangrijke schade toe te brengen. Wat betekent echter het nadeel dat zij te- weg brengen tegenover het voordeel dat de mens trekt uit haar werkzaam heid’. Brehm kan voor zijn tijd gelijk gehad hebben. Tegenwoordig ontbreken echter de natuurlijke vijanden zoals vos, slechtvalk en havik, waardoor de kraaienfamilie zich sterk uitgebreid heeft. Het roven van vogelnesten en jonge dieren betekent dan ook vaak een ernstige aanslag op de dierenbevol king van het landschap, terwijl de schade aan akkers aanzienlijk kan zijn. Voorzichtig ingrijpen van de mens kan hier meer evenwicht brengen. Een opvallend verschijnsel in de kraaienfamilie is de huwelijkstrouw. Een eenmaal gevormd paar blijft voor het leven bij elkaar. Het leven in groeps verband gedurende de wintermaanden is vooraal voor de jonge vogels belang rijk, omdat ze daarmee en ideale kans krijgen een levenspartner te kiezen. De sociale leefwijze blijkt bij enkele soorten ook doordat ze zelfs in groeps verband broeden. Er is dan sprake van kolonievorming. De sterke neiging tot onderling kontakt is er oorzaak van dat kraaien ge makkelijk tam gemaakt kunnen worden. Hun leervermogen zorgt ervoor dat we ze zonder veel moeite bepaalde handelingen kunnen bijbrengen. Het is heel goed mogelijk dat zo’n getemde vogel bovendien aardig leert praten. Ze hebben namelijk een aangeboren talent om allerlei geluiden na te bootsen. De familie is groot. Over heel de wereld komen ze voor. Er zijn 102 soorten bekend, waarvan er acht tot onze vogelbevolking gerekend mogen worden. De grootste is de raaf. Een enorme zwarte vogel die van snavelpunt tot staartrand ruim 60 cm meet. We moeten er echter niet op rekenen, dat we hem in onze omgeving zullen ontmoeten, want reeds in de vorige eeuw wer den de raven nagenoeg uitgeroeid. Dat is geen wonder, want we lezen weer bij Brehm: ’Er valt niet aan te twijfelen, dat de raaf door zijn roofzucht zeer schadelijk is en niet geduld mag worden.’ Het kwam inderdaad voor, dat een troepje raven kippen en zelfs lammeren doodde en verslond. Minder zeldzaam is de bonte kraai, die herkenbaar is aan zijn grijze ’vest’. Hij bewoont noordelijke gebieden, maar komt bij strenge koude naar onze streken afzakken en trekt dan op roef de zwarte kraaien die hier zeer tal rijk zijn. Zwarte kraai en bónte neef zijn gemakkelijk van elkaar te onder scheiden. Moeilijker wordt het als we tussen de grote groepen zwarte vogels kraaien en roeken uit elkaar willen houden. Bij goede waarneming zijn de roeken herkenbaar aan hun slankere snavel en kale, gelige mondhoeken. Ze broeden in kolonies waarbij vier of vijf nesten per boom heel normaal is. Iedereen kent de gezellige kauwtjes. Nu zwerven ze graag mee met de troe pen kraaien en roeken, maar we treffen ze ook vaak aan rond de kerktorens, waar ze behendig spelen met de wind. Dan is de eerder genoemde huwelijks trouw goed te zien, want hoe groot de groep ook is; toch zijn steeds de pa ren te onderscheiden. Nog een bekend lid van de familie is de ekster. Eksters hebben door hun die prachtige eigenschappen en hun sluwheid niet altijd onze sympathie, maar het zijn prachtige vogels. Dat geldt evenzeer voor de Vlaamse gaai, die hier Hij is in een veelkleurig verenpak Het sprookje van ’de rijke kerk ’is wel achterhaald. Of liever: het I is echt een sprookje geworden. Overal hebben de kerken met te- I korten te kampen. Geldgebrek is er niet alleen in de Zuidameri- I kaanse of Afrikaanse kerken; het is er ook, zij het vaak in min- dere mate, in de Europese, de Nederlandse kerk, evengoed in onze parochie. Over het dalend aantal priesters, in de hele wereld, wordt door- lopend geschreven. Over het geldtekort van de kerk horen we eigenlijk slechts éénmaal per jaar: in de eerste weken van het B jaar, tijdens de Aktie Kerkbalans, wanneer alle katholieke en niet- 1 katholieke christenen gevraagd wordt hun kerkbijdrage voor het komende jaar vast te stellen. Nu wil de kerk allerminst de indruk wekken een kerk van geld te zijn, ze wil dat ook per se niet zijn. Maar een feit blijft, dat in een kerk- en parochiegemeenschap (en dat zijn wij allemaal) gewerkt moet worden. En waar gehakt wordt vallen spaanders, oftewel: waar gewerkt wordt zijn kosten, f Zou het geltekort van de kerk ooit opgeheven worden? Waar- 1 schijnlijk niet. En wel om deze reden: het geld dat aan een kerk wordt bijgedragen, wordt terstond weer gebruikt voor het geluk i van de mens. De zieke, hulpbehoevende, vertwijfelde medemens. Hoe meer geld er is, des te meer mensen gelukkig gemaakt kun- H nen worden. Een bodemloos vat? Misschien wel, maar onder in 1 dat vat zitten de talloze ongelukkigen, die om hulp vragen. Dat geldt overal, ook in onze parochie en in onze -woonplaats. Ieder die het ernstig meent met de levende kerk, zal met het voorgaan- 8 de akkoord gaan. Eerst de zorg voor de mens en pas op de twee- I de plaats de ’stenen kerk’, gebouwen en andere voorzieningen. Maar ook degenen die ’aan de mens’ werken, moeten leven. En ook dat kost geld. Kortom, een rijke kerk is onbestaanbaar. Een sprookje. Daarom vraagt Kerkbalans dit jaar aan u: is uw kerk bijdrage een sluitpost? Wat u per slot van rekening doet? Denkt u er eens over? En dan liefst: per begin van rekening! ket is velen van u misschien niet he lend, dat een kleine dertig inwoners 'anlfeaarle-Nassau en Ulicoten twee- |naal per jaar bloed af staan ten behoe- re van de Bloedtransfusiedienst in 'ilburg en Breda. Met dit bloed - en iat »an vele anderen - kan deze in stantie levensreddend werk verrich- ffot nu toe moest men Bn afname naar Breda VaiBieer echter tevönden kunnen worden, wil de hloadtransfusiedienst Tilburg naar laalle komen, zodat hier ter plaatse B^Heigen centrum kan worden opge dicht. Jisgchien hebt u wel eens met de ge jachte gespeeld donor te worden, maar rond u het bezwaarlijk buiten uw woonplaats te moeten gaan. Een lang - pleidooi moet niet nodig zijn en wan- leer u zich op wilt geven als donor aeuftst u uw medemens die in levens gevaar verkeert, een geweldige dienst. Voor wie het nog niet weet, de gang •anzaken is als volgt: Wanneer u zich 'lebt opgegeven krijgt u eens per half aaari een oproep tot keuring en meest- il binnen 14 dagen daarna een oproep oor afname.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1975 | | pagina 1