Kind en geloven
rle
CHEM. WASSERIJ JASPADO
15 KORTING
OP STOOMPRUZEN
GEDURENDE DE MAAND OKTOBER.
fredesweek 197 2
Plus-filmclub
ER KAN EEN
Vertegenwoordiger: L de Jong - Alphen
Bonenpikkers
nieuws
Jeugdwerkrubriek
Baarle
drukkerij
de jong
1
DAG KOMEN..
HELPWIJ ZITTEN IN DE KOU
GAARSHOF
CRUYSHOF
lis
ed
BEKENDMAKING
BAARLE-HERTOG
Begrafenisfonds
voor Chaam en
Omstreken
Volledige verzekering
tegen alle begrafeniskosten
begrafenisverzorging.
EXCLUSIEF
„HENRIËTTE"
UWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ALPHEN EN RIEL - E IASSAU - BAARLE-HERTOG EN CHAAM
ff
Raadhuisstraat 14 - Telefoon 234
voor al uw
handelsdrukwerk
1 RANKERING I
KANTOOR B.
MENT
AU
Oecumenische
vredesdienst in
Chaam
telefoon 04257 - 9231
I
x
u
'V'-l
Mj
tties.1
ze hl
jaat]
rbonl
als]
P. M. v. OERS
Wereldwinkel
in Chaam
voor alphen
,,de nieuwe
magneet”
telefoon 04258 - 255
Uitgave van Fa. Drukkerij Em. de Jong
ekelAö
DE JEUGDBEWEGING ALPHEN.
Er zijn dus twee manieren van denken
en o
en
itrale
zullen
voor
woensdagmiddag van 2
Nassau;
PLUS
laaaii"1
Naam:
Straat:
nog tot
(naast
Sjef van Tilburg.
FORMULIEREN
KWITANTIES
BRIEFKAARTEN
BAARLE-NASSAU
ZES EN ZESTIGSTE JAARGANG
vrienden ineens
Ze zagen dat hij
/loedl
onvl
e wi
it pij
ran (j
Ui
m rel
eer
llseiil
1 op
BreJ
Vred
nieii
Zon]
ns tel
de ml
iet O-l
liet a
ens si
P' 'UM
Baarll
J-ff
<L>
o
o
y.
s
<D
E
O
O
e kei
ber
;e pJ
wend
andai
denkt
r infoj
net M
menkoj
waart
kbonil
1S M
:t’s
-eJ.
vul het
een van de
de brieven-
Géén levenslange betaling.
Géén premieverhoging.
Voor vrijblijvende inlichtingen
en het verzorgen van
begrafenissen
(ook van niet-verzekerden)
Baarleseweg 15 - Chaam
01619-483 - b.g.g. 01600-32079
(dag en nacht bereikbaar)
BRIEFHOOFDEN STATEN
ENVELOPPES
REKENINGEN
NOTABLOCS
VRIJDAG 29 SEPT. 1972 - NUMMER 3278
Adv. 12 ct. p. mm Abonn. f 6,p. halfjr.
Kleine advertenties uitsluitend contant
Copy en advertenties uiterlijk
woensdagmorgen in ons bezit s.v.p.
(Mocht je je al eens opgegeven
ben, dan hoef je cZ
meer in te vullen.)
le-Nassau.
Voor eventuele vragen,
opmerkingen houden wij
volen.
-1 heb-
dit natuurlijk niet
Vrijdagavond a.s. 29 september wordt
in de Hervormde Kerk in Chaam een
oecumenische vredesdienst gehouden in
het kader van de Vredesweek. Ds. Dij-
kerman en pastor Backx zullen in de
ze dienst voorgaan en de liederen zul
len worden verzorgd door het zang
koor ’Euterpe’Aanvang 8 uur in de
Hervormde Kerk te Chaam.
1972
de Wereld-
Sluiting Gemeentesecretariaat
Ter gelegenheid van de kermis zal het
gemeentesecretariaat op 2 en 3 oktober
1972 gesloten zijn.
Aangiften voor de burgerlijke stand
kunnen op deze beide dagen gebeuren
tussen 11.00 en 11.30 uur.
en vol
e wel
en brij
e wer|
'n nie]
e opl]
ni«]
ie br]
ongeij
idragl
erk. 1
in bri|
;ing,
1. col
van
mat
de nid
jaren laat echter duidelijk zien dat ge
loven niet hetzelfde hoeft te zijn als
kerk-lid zijn; a-kerkelijkheid (veel bij
jongeren voorkomend) behoeft daar
om nog geen ongelovigheid te zijn.
Dit alles betekent dat geloofsopvoeding
niet over een eigen werkelijkheid gaat;
het doel van de geloofsopvoeding is
naast het kind gaan staan en samen
de werkelijkheid waarin men leeft on
der ogen nemen en deze voorzover mo
gelijk te verklaren (geloven immers is
een bepaalde manier van tegen het le
ven aankijken).
Hieruit volgt verder - het is reeds ge
zegd - dat opvoeding geloofsopvoeding
wordt door de mensen die het doen.
Het is niet allereerst een kwestie van
praten en uitleggen, maar van zijn en
doen. Dit alles betekent voor de ge-
loofsopvoeder dat hij gelovig naast het
kind gaat staan en vooral dat hij in ’t
kind zelf gelooft.
In een paar volgende artikelen willen
wij graag terugkomen op dit boek van
J. Nieuwenhuis: ’Terwijl de boer slaapt’
en wel op de vraag: hoe kan een kind
tot zijn eigen religeuze groei komen?
Wanneer, hoe en wat gelooft het kind
en hoe kan dat eigen geloof zich ont
wikkelen- Bij dit alles zal ter sprake
komen: het kind en de bijbel; de kate-
chese, bidden met kinderen, het kind
in de kerk.
zit M
ed. De
in 31
gekeur;
idag 1
.00 u«
te 31
A. Verhaegen.
districtskatecheet, Gilze.
Ge wit na wel detter den elfden van
den elfden iets gao gebeuren, mar nog
nie wè en toch vertellen we nog nie
alles, mar ge hoeft na nie naor ’n aan-
der durp of stad om dè ’ns goed te vie
ren, want dè zo sund zen.
IN
BONT'en DAMESMODES
SINGEL 10 BAARLE-NASSAU
In het kader van de Vredesweek
zal op zondag 8 oktober
winkel van Breda naar Chaam komen
en wel naar de tentoonstal, Vogelen
zang 10, die voor deze gelegenheid be
reidwillig beschikbaar is gesteld door
de eigenaars. Een aantal mensen van de
Wereldwinkel uit Breda zal de bezoe
kers de nodige informatie en achter
gronden van de Wereldwinkel geven.
De Wereldwinkel is geopend van 10
tot 5 uur. Maandag zullen de zesde
klassen van de drie Chaamse basisscho
len met hun leraren een bezoek bren
gen aan de Wereldwinkel.
in de eerste plaats ge-
een perfekte uitvoering,
ligt de nadruk meer op de ont
spanning van het dansen zelf.
We hebben voor dit jaar weer wat
plannen. Als alles goed gaat en het le
dental groeit nog wat,
nieuwe bandrekorder
waardoor de kwaliteit
zullen we een
aanschaffen,
van de volks-
dansmuziek verbeterd zal worden. Ver
der zullen we onze verjaardagsaktie
starten, zoals we die enkele jaren ge
leden ook gehad hebben. Daarnaast
zullen de vaste aktiviteiten dit jaar
weer deel uitmaken van ons program
ma, zoals: karnavalsbal, Sint Nicolaas-
bezoek, oudermiddag en reisje.
U ziet, we zitten niet stil en het zou
alles bij elkaar ook dit jaar weer wel
eens een leuke club kunnen worden.
U weet het. Lid worden kan altijd,
elke week. Kom eens langs, we dansen
nog steeds in de Remigiuszaal
de Belgische kerk).
iet kader van de Vredesweek 1972
en er de afgelopen week verschil-
u bijeenkomsten georganiseerd in
[lande. In de meeste plaatsen werd
je een of andere manier het thema
[de Vredesweek 1972
1. In Baarle-Nassau
de afgelopen zondag
e zondagsviering i“
l terwijl op veel plaatsen
Roeger,
’t woonhuis, ’Cruyshof’,
j der Broe-
derscongregatie van het H. Kruis (die
de Gaarshof oprichtte in 1931) en is
ontleend aan een oude Baarlese ’topo-
ns
onze speciale aan-
l voor de vrede.
In mooi, maar onwerkelijk ideaal,
looi ja, want diep in zijn hart ver-
ngt ieder mens naar vrede. Maar on-
trkelijk want er zullen wel altijd men-
p blijven die naar de wapens grijpen
p hun moeilijkheden op te lossen,
t dan heb je het gedonder al. Als
pine man sta je daar machteloos te-
pover.
t zou het toch zin hebben om een
[desweek te houden? Zou je er toch
|s aan kunnen doen? Zou je toch ’n
kin steentje aan de vrede kunnen bij
lagen? We hebben net al gevonden dat
[log onvermijdelijk is. Maar op
rond waarvan? We onderzochten din-
|n, zaken, politiek, economie, saam-
[righeidsgevoel, wetenschap. We heb-
dus zaken voorop gezet. En onder
lede verstonden we geen-oorlog. Vre-
I is dan iets wat je mist, een gat.
Ie hebben ons daarbij niet afgevraagd
dat uitgangspunt wel goed is, of er
let een andere mogelijkheid is?
er is wel degelijk een andefe moge-
Ikheid. Je kunt ook proberen een
lens tot middelpunt te maken. Vrede
bekent dan heel iets anders. Ie komt
[n uit bij wat de mensen in het Oude
testament ’Sjaloom noemen’. Ze bedoe-
ln daarmee, dat het een mens goed
bat naar ziel en lichaam. Dat hij ge-
bkkig en blij kan zijn, dat hij gezond
en dat aan al zijn behoeften vol
kan wordt. Dat hij een grote kring
kn vrienden heeft waarop hij kan
>uwen. Dat iedereen er aan meewerkt
n dit te verwezenlijken. Kortom, het
tekent dat iedereen kan en mag zijn,
e hij is.
en zekere Jezus van Nazareth heeft
is die mogelijkheid nog eens heel uit-
cukkelijk duidelijk gemaakt. Niet in
eerste plaats door er over te praten
laar door te leven alsof die ’Sjaloom’,
ie vrede er al werkelijk was. Hij be-
andelde iedere mens als een goede
lend. Hij was niet uit op eigen recht,
Woonplaats:
Leeftijd:
heeft belangstelling voor de Plus-Film
club en zou voor een lidmaatschap
eventueel 17,50 per jaar willen beta
len om verder kosteloos minimaal tien
lims te zien.
Dit briefje verplicht verder
niets.
wordt het voor de le-
omee te be-
welke films er gedraaid
Een manier die zaken voorop stelt en
die daarom de oorlog nodig heeft. Een
andere manier die de mens het middel
punt maakt en die uiteindelijk de vre
de brengt. Daartussen moeten we kie
zen. En als we kiezen voor de laatste
mogelijkheid, als we mensen echt laten
tellen, is er dan nog één man in staat
om ons zover te krijgen, dat we in
mensen alleen nog maar een mikpunt
zien? Als wij mensen recht verschaffen
zal dan nog iemand het in zijn hoofd
halen, om met geweld zijn recht af te
dwingen. Als we er nu eens in slaagden
om te vechten voor dié vrede die Je
zus ons voorhoudt, zou er dan niet al
een hele hoop gewonnen zijn? Maar
daarvoor kunnen we de verantwoorde
lijkheid op niemand afschuiven. We
moeten zelf kiezen, u en ik. Dat is on
ze macht.
Zoals U vorige week naar wij hopen gelezen zult hebben, zit de jeugdbewe
ging van Alphen in de kou. U kunt zich al lekker warmen bij de kachel,
maar voordat wij dat kunnen, moeten er eerst nog een paar duizend gulden
op tafel komen. A.s. zaterdag 30 september brengen de kabouters, gidsen,
welpen en verkenners een enveloppe persoonlijk bij U aan huis. Deze en
veloppe wordt volgende week zaterdag 7 oktober om ongeveer elf uur door
dezelfde kinderen, in uniform, bij U opgehaald. Wij hopen dat U uw kin
deren niet in de kou laat zitten en rekenen op een royale gift. Bij voorbaat
dank.
Heb je er zin in, knip dan onverwijld
onderstaand formuliertje uit, 1
korrekt in en duw het bij
onderstaande personen in
bus.
P. Theeuwes, Nieuwstraat 30, Baarle-
ss au*
J.A. Luyben, Enclave Grens 10, Baar-
suggesties en
ons aanbe-
In het artikel van vorige week hebben 1
we aandacht geschonken aan het boek 1
van J. Nieuwenhuis: Terwijl de boer j
slaapt’, opvoeding van klein-gelovigen.
Zoals reeds gezegd probeert J. Nieu- j
wenhuis in zijn boek een synthese te
geven van de vele vernieuwingsideeën
die er de laatste tijd in de katechese
naar voren zijn gekomen. In een eerste
hoofdstuk wordt over de basis van dit
alles nagedacht: wat is geloven? Gelo
ven is niet iets wat ik zelf heb uitge
vonden of bedacht, het is iets werke
lijks, iets echts, dat van buiten naar me
toekomt, het gaat over de werkelijk
heid waarin ik nu hier leef, die ik tas
ten en voelen kan. Achter, in deze wer
kelijkheid ervaar ik Iemand, God, die
liefdevol met mij bezig is; en daarmee
verandert voor mij plots het hele ge
beuren. Geloven is de ontdekking dat
ons bestaan een mysterie-vol gebeuren
is waarin God een plaats heeft. Je ziet
het of ziet het niet. Het is genade zegt
de bijbel.
Geloven is veel meer dan het aanne
men van een aantal leerstellingen en
voorschriften. Daarop lag in het ver
leden teveel de nadruk. In God gelo
ven, zegt dit boek, kan ik alleen als ik
in mensen kan geloven. Immers er be
staat maar één werkelijkheid waar God
te vinden is: en dat is de mens, zijn
wereld, zijn ervaringen en zijn geschie
denis. Ik kan Hem alleen vinden door
naar mensen te luisteren, door mensen
te vertrouwen.
Geloven in God betekent de bereidheid
om mensen te vertrouwen, mensen die
hetzelfde ervaren als ik, iets van dat
mysterieuze, da,t ojnzegbare, die lief-,
devolle, van God. Die mysterieuze, die
onzegbare God is tot ons gekomen in
Jezus van Nazareth. Zijn optreden
maakte bij de leerlingen zo’n geweldige
indruk dat ze Hem noemden: Woord
van God zelf, Gods stem in levende
lijve. Juist in de dienst die Jezus zijn
medemensen bewees herkenden ze God,
die in heel de geschiedenis vanaf het
begin, zoals de bijbel zegt, niets anders
gedaan had dan dienen, beloven, ver
lossen, bevrijden, trouw-zijn. Tussen
God en Jezus zagen ze een gelijkenis:
Hij en God waren één. Geloven in God
is geloven in Jezus, je helemaal aan
Hem toevertrouwen, doen wat Hij ge
daan heeft.
Het tweede onderdeel van het boek
draagt als titel: ’Wie wijst dé weg?’
Niemand is van nature gelovig of re
ligieus, het gebeurt onder invloed van
mensen die zelf geloving zijn. De ont
vankelijkheid van een mens en ook van
een kind voor het geloof krijgt pas
vorm, wordt pas geloven door de op
voeding. ’Enquêtes hebben laten zien
dat jonge volwassenen hun geloof
meestal in eerste instantie zeggen te
ontlenen aan de invloed van hun ou
ders; de school blijkt in dit opzicht bij
na geen invloed te hebben. Het geloof
van het kind ligt in het verlengstuk van
Barla goed gestart
Inderdaad ook dit jaar is de start van
de Barla goed. We hebben tot nu toe
reeds zestig leden. Alle groepen hebben
voldoende deelnemers. Het wordt weer
een gezellig dansseizoen.
Er bestaat nog steeds gelegenheid om
lid te worden van de Barla volksdans
groep. Hier volgen enkele belangrijke
gegevens:
Kleuterschool:
tot 3 uur.
Eerste klassen van de lagere school:
woensdag van 3 tot 4 uur.
Laatste klassen van de lagere school:
dinsdagavond van half 7 tot half 8.
De kontributie bedraagt voor iedereen
slechts 2,50 per maand. De lessen
worden gegeven door Mijk van Haeren.
Er worden allerlei binnenlandse en
buitenlandse volksdansen geleerd. Hier
bij wordt niet
streefd naar i
maar
U opeens begrijpt waarom Eerste Hulp
Bij Ongelukken zo belangrijk is. Bij
voorbeeld als uw kind een ongeluk
krijgt, en er is geen dokter in de buurt.
Wat moet u dan doen? Bent u hulpe
loos? Nee, u kunt ontzaggelijk veel
doen. Misschien kunt u uw kind het le
ven redden. Maar dan moet u wél we
ten wat u kunt doen, wat u mag doen,
wat u moet doen en wat u heel beslist
nooit mag doen. Dit alles leert u in
een paar weken tijds op een EHBO-
kursus. Leer helpen, want er kan een
dag komen dat
Een EHBO-er is geen arts, hij of zij
zal ook nooit doen alsof. Het enige
waartoe iemand van de EHBO bevoegd
is, is tijdelijke noodhulp verschaffen
in afwachting van een echte dokter.
De meeste mensen kunnen dat niet. Die
zijn hulpeloos- Ze bellen de dokter, of
de GGD, of het ziekenhuis, politie of
brandweer. Zo dom is dat niet, inte
gendeel, maar het kost wel tijd. En
héél vaak is juist de tijdskwestie van
levensbelang. Het leven kan in enkele
seconden wegstromen. Lucht en bloed
kunnen we geen minuut missen. Wat
moeten we doen?
Kijk. In een EHBO-kursus kunt u le
ren hoe u moet kijken. Is er veel
bloedverlies? Zo ja, welke kleur heeft
het bloed? Rilt het slachtoffer? Is het
bewusteloos? Wordt het koud? Is het
verbrand, gestikt, bijna verdronken?
Moeten de nieuwsgierige omstanders
op een afstandje gehouden worden? Is
er een huis in de buurt? Moet iemand
het verkeer tegenhouden? Moet iemand
passen op het kindje van die bewuste
loze moeder?
En dan de noodbehandeling zelf. Iedere
EHBO-er zelf weet, dat hij of zij niet
meer is dan een amateur. Maar elke
arts weet ook, dat diezelfde amateur
zijn taak kan verlichten, en het ver
schil kan betekenen tussen leven en
dood.
Heeft u interesse voor het volgen van
een EHBO-kursus. Geef u dan spoedig
op bij een van onderstaande adressen:
C. Segers, Burg, de Grauwstraat 12,
Mevr. Kusters-Leuris, Past. Vekemans-
hof 9, tel. 9753,
Liza Koyen, Stationsstraat 1, tel. 9461,
Baarle-Nassau.
In de rectorale kapel van Sint Francis-
cus van Assisi, Baarle-Noord (op De
Gaarshof’), van de Franciscanerbroe-
ders van het H. Kruis, wordt woensdag
4 oktober a.s. het feest gevierd van St.
Franciscus.
Een geconcelebreerde eucharistievie
ring wordt om 10.00 uur gehouden
door Dr. Ed. Loffeld C.S.Sp., rector;
Chr. van Beek, pastoor van O.L.Vr. v.
Bijsand, Baarle-Centrum; J. Vanmeche-
len, pastoor van St. Rumoldus, Baarle-
Zuid (Zondereigen); A- Mertens, pas
toor van St. Remigius, Baarle-Centrum;
H. Arends C.S.Sp., rector van het rec
toraat ’H. Hart van Maria’, Baarle-
Zuid (Grens). J. Corstiaensen, pastoor
van St. Bernardus, Baarle-Noord (Uh-
coten) heeft bericht van verhindering
gegeven-
Kapelaan G. de Winter C.S.Sp., van de
parochie van O.L.Vr. van Bijstand,
houdt de predikatie.
De gezangen worden verzorgd door het
koor ’Sint Cecilia’ van de Remigius-pa-
rochie, dat o.a. de mis ’Te Deum lau-
damus van Perosi zal uitvoeren.
Met de Gaarshofbewoners zullen de
Zusters Franciscanessen van ’Mater
Dei’, uit de Grens, aan de celebratie
deelnemen, terwijl ook de Francisca
nessen van Maria ter Engelen (zuster
congregatie van de Franciscanerbroe-
ders), die in Breda het Instituut ’De
Blauwe Kamer’ voor gehandicapte kin
deren verzorgen, verwacht worden.
het geloof van hun ouders’ (Terwijl de
boer slaapt, blz. 54).
Eigenlijk is het woord geloofsopvoe
ding een verkeerd woord, ’t kan er im
mers op wijzen dat het over een aparte
sektor gaat in de opvoeding. Geloven
gaat echter niet over aparte werkelijk
heid, geloven is een manier van het le
ven zelf, je kunt het niet isoleren. Er
is dan ook maar één opvoeding, en
dat is de opvoeding van het kind tot
een zelfstandige en gelukkige volwas
senheid. Er is geen aparte godsdiensti
ge opvoeding daar boven-op, als iets
extra’s.
Vroeger betekende geloofsopvoeding
heel duidelijk kinderen opvoeden tot de
kerk waar je zelf bijhoorde. Het eige
ne van je kerk moest kost wat kost
naar buiten, het bouwen
Zaterdag 7 oktober a.s. wordt met ’n
eucharistieviering in besloten kring de
privé-woning in gebruik genomen van
de Baarlese Franciscanerbroeders van
het Heilig Kruis- Hun werkmilieu blijft
het instituut ’De Gaarshof’ (vroeger
Hooghuis) aan de Bredaseweg.
Deze woning (gebouwd door de firma
Koks), waarin met vijf broeders ook de
rector Pater Dr. Ed. Loffeld, zijn in
trek neemt, is gelegen op de plaats van
de vorig jaar afgebrande boerderij,
achter het gebouwencomplex van de
Gaarshof.
Het Hoofdbestuur van de Congregatie
zal met de zes nieuwe broeders en eni
ge oversten uit Duitsland aan de plech
tigheid deelnemen, tijdens welke de
Generaal, de hoogeerwaarde broeder
van eigen Hieronymus Roeger, een toespraak
hokjes. De ontwikkeling in de laatste houdt.
jaren laat echter duidelijk zien dat ge- De naam van
verwijst naar de benaming
centraal ge-
gebeurde dat
j een aange-
in de parochie-
i in het
t affiches van de Vredesweek een
lisje kregen.
heer De Leeuw van Pax Chnsti
Ierland sprak de aanwezigen tijdens
Eucharistievieringen toe. Deze toe
lak staat hieronder af gedrukt.
t op de scholen werd de nodige
Macht besteed aan de thematiek van
[vredesweek, terwijl de stand van
vredeswinkel’ uit Breda op de week-
Ikt een grote belangstelling genoot,
[spraak van de heer De Leeuw:
Lugustus 1963 riep de Amerikaanse
[ring een groep van 15 geleerden
[elkaar. Ze kregen als opdracht uit
[oeken wat de gevolgen zouden zijn
een blijvende vrede. In het diepste
[eim gingen zij aan het werk.
[hielden hun bijeenkomsten in een
[ar bewaakte ondergrondse bunker
[ze kregen de beschikking over alle
levens, zelfs de meest geheime. Ge
lende drie jaar kwamen ze regelma-
bij elkaar. In 1966 was hun onder-
|k klaar en stuurden ze het resul-
naar de regering.
|t resultaat loog er niet om. Op we-
[schappelijke gronden toonden die
leerden aan, dat tijden van oorlog
[r veel zaken gunstiger zijn dan tij-
van vrede. Ze noemen onder an
te de economie, de politiek, het
Imhorigheidsgevoel van een volk en
[vooruitgang van de wetenschap.‘Eén
n die geleerden vond dat hij het re-
[taat niet verborgen mocht houden
[speelde het door naar de pers.
[dat resultaat dan zo opzienbarend?
■ereen wist dat toch al lang. Je kunt
met je klompen aanvoelen. Kijk
[ar in de krant, of op de t.v.: Viet-
p, Noord-Ierland en het Midden-
[sten springen eruit. Maar niet alleen
Lr, overal ter wereld wordt er ge-
Lhten. Heel de geschiedenis bestaat
oorlogen. Trouwens, een mens moet
L hebben om voor te vechten in zijn
[en. Anders wordt het zo’n saaie be-
Lning. Oorlog is er altijd geweest en
i er ook wel altijd blijven.
[ch begint vandaag de vredesweek.
In week waarin
f heMcht wordt gevraagd
te lal|
ran pl
it inf]
iets a|
over 1
werva
ha
irle d
voer»
dat J
roet
werk!
ider 4
ereenI
•e we»
maar hij probeerde mensen recht te
verschaffen. Hij was ook niet bang
om te zeggen waar het op stond, maar
hij deed het op zo’n manier dat hij
nooit mensen kwetste. Hij verzamelde
ook een stel vrienden om zich heen en
spoorde hen aan op dezelfde manier
te gaan leven als hij. Maar ze begre
pen hem niet altijd. Als hij over vrede
sprak, dachten zijn vrienden ook aan
zaken in plaats van aan mensen. Ze
dachten aan de politiek, aan macht en
aan hun portemonnee. Maar Jezus
liet zich daardoor niet van de wijs
brengen, hij ging door, zelfs toen ze
hem vermoordden- Toen begrepen zijn
wat hij bedoeld had-
voor hen gestorven
was. Ên ze merkten dat hij een godde
lijke vrede gebracht had.
Sinds die tijd probeerden zijn vrienden
ook te leven als Jezus. Ze benaderden
mensen op dezelfde manier als hij en
ze praatten en schreven over hem. Ze
bereikten ermee dat steeds meer men
sen met hen meededen. Zelfs mensen,
die eerst felle tegenstander van hen wa
ren geweest. En ze vergaten elkaar als
het door de menselijke zwakheid niet
altijd even goed lukte.
Dinsdag 1.1. werden in een vergadering
van de Bonenpikkers de plannen op
gesteld voor Karnaval 1973. Dank zij
de geweldig goede bijdragen van de
kasteleins kon het tekort van de Karna-
valsvereniging over het boekjaar 1972
beperkt worden tot 169,05. i'
In het tweede weekend van januari
wordt weer een zeskamp georganiseerd.
Op zaterdag 11 november wordt het
traditionele 11-11 bal gehouden in ho
tel Keizershof. Tijdens dit bal zal de
nieuwe Raad van Elf met Prins Karna
val bekend gemaakt worden. Zij zullen
dan waarschijnlijk in een geheel nieuw
tenue gestoken zijn. Ook worden op
deze avond het nieuwe motto en de in
signes bekend gemaakt.
De data van de diverse andere aktivitei
ten worden pas vastgesteld na overleg
met de kasteleins.
Op zaterdag 4 november zullen steun-
kaarten worden verkocht, die tevens als
toegangsbewijs voor het 11-11 bal zul
len dienen.
de Gaarshof oprichtte in 1931)
niem’ (plaatsaanduiding), zoals ook de
naam Gaarshof van oorsprong Baarles
is (uit de buurt ’Hoogbraak’; blijkens
de historische registers was er vroeger
een plaats ’aen ’t Cruys’ is in ’Bosch-
ovense akker neven de Heerbane
(waar nu de Franse Baan de Bredase-
weg kruist?). Eveneens was er een
plaatsaanduiding ’by ’t Cruys’ zowel in
Zondereigen als in Ulicoten.
Het adres van de Cruyshof is: Breda
seweg 25, telefoon 9843.
Op veler verzoek nogmaals wat uitleg
over dit grootse buitengebeuren. Het
zit zó in eklaar: personen van 16 jaar
en ouder in Baarle en omgeving kunnen
zich opgeven voor de Plus-Filmclub.
Dat grapje gaat hen dan 17,50 kos
ten. Wat krijg je dervoor? Niets minder
dan 10 bioskoopfilms per jaar. Je be
taalt dus 1,75 per film, terwijl niet-
leden er uiteraard meer
moeten betalen.
Via een enquête
den mogelijk gemaakt zelf
slissen over
worden.