Kind en geloven rle CHEM. WASSERIJ JASPADO 15 KORTING OP STOOMPRUZEN GEDURENDE DE MAAND OKTOBER. fredesweek 197 2 Plus-filmclub ER KAN EEN Vertegenwoordiger: L de Jong - Alphen Bonenpikkers nieuws Jeugdwerkrubriek Baarle drukkerij de jong 1 DAG KOMEN.. HELPWIJ ZITTEN IN DE KOU GAARSHOF CRUYSHOF lis ed BEKENDMAKING BAARLE-HERTOG Begrafenisfonds voor Chaam en Omstreken Volledige verzekering tegen alle begrafeniskosten begrafenisverzorging. EXCLUSIEF „HENRIËTTE" UWS- EN ADVERTENTIEBLAD VOOR ALPHEN EN RIEL - E IASSAU - BAARLE-HERTOG EN CHAAM ff Raadhuisstraat 14 - Telefoon 234 voor al uw handelsdrukwerk 1 RANKERING I KANTOOR B. MENT AU Oecumenische vredesdienst in Chaam telefoon 04257 - 9231 I x u 'V'-l Mj tties.1 ze hl jaat] rbonl als] P. M. v. OERS Wereldwinkel in Chaam voor alphen ,,de nieuwe magneet” telefoon 04258 - 255 Uitgave van Fa. Drukkerij Em. de Jong ekelAö DE JEUGDBEWEGING ALPHEN. Er zijn dus twee manieren van denken en o en itrale zullen voor woensdagmiddag van 2 Nassau; PLUS laaaii"1 Naam: Straat: nog tot (naast Sjef van Tilburg. FORMULIEREN KWITANTIES BRIEFKAARTEN BAARLE-NASSAU ZES EN ZESTIGSTE JAARGANG vrienden ineens Ze zagen dat hij /loedl onvl e wi it pij ran (j Ui m rel eer llseiil 1 op BreJ Vred nieii Zon] ns tel de ml iet O-l liet a ens si P' 'UM Baarll J-ff <L> o o y. s <D E O O e kei ber ;e pJ wend andai denkt r infoj net M menkoj waart kbonil 1S M :t’s -eJ. vul het een van de de brieven- Géén levenslange betaling. Géén premieverhoging. Voor vrijblijvende inlichtingen en het verzorgen van begrafenissen (ook van niet-verzekerden) Baarleseweg 15 - Chaam 01619-483 - b.g.g. 01600-32079 (dag en nacht bereikbaar) BRIEFHOOFDEN STATEN ENVELOPPES REKENINGEN NOTABLOCS VRIJDAG 29 SEPT. 1972 - NUMMER 3278 Adv. 12 ct. p. mm Abonn. f 6,p. halfjr. Kleine advertenties uitsluitend contant Copy en advertenties uiterlijk woensdagmorgen in ons bezit s.v.p. (Mocht je je al eens opgegeven ben, dan hoef je cZ meer in te vullen.) le-Nassau. Voor eventuele vragen, opmerkingen houden wij volen. -1 heb- dit natuurlijk niet Vrijdagavond a.s. 29 september wordt in de Hervormde Kerk in Chaam een oecumenische vredesdienst gehouden in het kader van de Vredesweek. Ds. Dij- kerman en pastor Backx zullen in de ze dienst voorgaan en de liederen zul len worden verzorgd door het zang koor ’Euterpe’Aanvang 8 uur in de Hervormde Kerk te Chaam. 1972 de Wereld- Sluiting Gemeentesecretariaat Ter gelegenheid van de kermis zal het gemeentesecretariaat op 2 en 3 oktober 1972 gesloten zijn. Aangiften voor de burgerlijke stand kunnen op deze beide dagen gebeuren tussen 11.00 en 11.30 uur. en vol e wel en brij e wer| 'n nie] e opl] ni«] ie br] ongeij idragl erk. 1 in bri| ;ing, 1. col van mat de nid jaren laat echter duidelijk zien dat ge loven niet hetzelfde hoeft te zijn als kerk-lid zijn; a-kerkelijkheid (veel bij jongeren voorkomend) behoeft daar om nog geen ongelovigheid te zijn. Dit alles betekent dat geloofsopvoeding niet over een eigen werkelijkheid gaat; het doel van de geloofsopvoeding is naast het kind gaan staan en samen de werkelijkheid waarin men leeft on der ogen nemen en deze voorzover mo gelijk te verklaren (geloven immers is een bepaalde manier van tegen het le ven aankijken). Hieruit volgt verder - het is reeds ge zegd - dat opvoeding geloofsopvoeding wordt door de mensen die het doen. Het is niet allereerst een kwestie van praten en uitleggen, maar van zijn en doen. Dit alles betekent voor de ge- loofsopvoeder dat hij gelovig naast het kind gaat staan en vooral dat hij in ’t kind zelf gelooft. In een paar volgende artikelen willen wij graag terugkomen op dit boek van J. Nieuwenhuis: ’Terwijl de boer slaapt’ en wel op de vraag: hoe kan een kind tot zijn eigen religeuze groei komen? Wanneer, hoe en wat gelooft het kind en hoe kan dat eigen geloof zich ont wikkelen- Bij dit alles zal ter sprake komen: het kind en de bijbel; de kate- chese, bidden met kinderen, het kind in de kerk. zit M ed. De in 31 gekeur; idag 1 .00 u« te 31 A. Verhaegen. districtskatecheet, Gilze. Ge wit na wel detter den elfden van den elfden iets gao gebeuren, mar nog nie wè en toch vertellen we nog nie alles, mar ge hoeft na nie naor ’n aan- der durp of stad om dè ’ns goed te vie ren, want dè zo sund zen. IN BONT'en DAMESMODES SINGEL 10 BAARLE-NASSAU In het kader van de Vredesweek zal op zondag 8 oktober winkel van Breda naar Chaam komen en wel naar de tentoonstal, Vogelen zang 10, die voor deze gelegenheid be reidwillig beschikbaar is gesteld door de eigenaars. Een aantal mensen van de Wereldwinkel uit Breda zal de bezoe kers de nodige informatie en achter gronden van de Wereldwinkel geven. De Wereldwinkel is geopend van 10 tot 5 uur. Maandag zullen de zesde klassen van de drie Chaamse basisscho len met hun leraren een bezoek bren gen aan de Wereldwinkel. in de eerste plaats ge- een perfekte uitvoering, ligt de nadruk meer op de ont spanning van het dansen zelf. We hebben voor dit jaar weer wat plannen. Als alles goed gaat en het le dental groeit nog wat, nieuwe bandrekorder waardoor de kwaliteit zullen we een aanschaffen, van de volks- dansmuziek verbeterd zal worden. Ver der zullen we onze verjaardagsaktie starten, zoals we die enkele jaren ge leden ook gehad hebben. Daarnaast zullen de vaste aktiviteiten dit jaar weer deel uitmaken van ons program ma, zoals: karnavalsbal, Sint Nicolaas- bezoek, oudermiddag en reisje. U ziet, we zitten niet stil en het zou alles bij elkaar ook dit jaar weer wel eens een leuke club kunnen worden. U weet het. Lid worden kan altijd, elke week. Kom eens langs, we dansen nog steeds in de Remigiuszaal de Belgische kerk). iet kader van de Vredesweek 1972 en er de afgelopen week verschil- u bijeenkomsten georganiseerd in [lande. In de meeste plaatsen werd je een of andere manier het thema [de Vredesweek 1972 1. In Baarle-Nassau de afgelopen zondag e zondagsviering i“ l terwijl op veel plaatsen Roeger, ’t woonhuis, ’Cruyshof’, j der Broe- derscongregatie van het H. Kruis (die de Gaarshof oprichtte in 1931) en is ontleend aan een oude Baarlese ’topo- ns onze speciale aan- l voor de vrede. In mooi, maar onwerkelijk ideaal, looi ja, want diep in zijn hart ver- ngt ieder mens naar vrede. Maar on- trkelijk want er zullen wel altijd men- p blijven die naar de wapens grijpen p hun moeilijkheden op te lossen, t dan heb je het gedonder al. Als pine man sta je daar machteloos te- pover. t zou het toch zin hebben om een [desweek te houden? Zou je er toch |s aan kunnen doen? Zou je toch ’n kin steentje aan de vrede kunnen bij lagen? We hebben net al gevonden dat [log onvermijdelijk is. Maar op rond waarvan? We onderzochten din- |n, zaken, politiek, economie, saam- [righeidsgevoel, wetenschap. We heb- dus zaken voorop gezet. En onder lede verstonden we geen-oorlog. Vre- I is dan iets wat je mist, een gat. Ie hebben ons daarbij niet afgevraagd dat uitgangspunt wel goed is, of er let een andere mogelijkheid is? er is wel degelijk een andefe moge- Ikheid. Je kunt ook proberen een lens tot middelpunt te maken. Vrede bekent dan heel iets anders. Ie komt [n uit bij wat de mensen in het Oude testament ’Sjaloom noemen’. Ze bedoe- ln daarmee, dat het een mens goed bat naar ziel en lichaam. Dat hij ge- bkkig en blij kan zijn, dat hij gezond en dat aan al zijn behoeften vol kan wordt. Dat hij een grote kring kn vrienden heeft waarop hij kan >uwen. Dat iedereen er aan meewerkt n dit te verwezenlijken. Kortom, het tekent dat iedereen kan en mag zijn, e hij is. en zekere Jezus van Nazareth heeft is die mogelijkheid nog eens heel uit- cukkelijk duidelijk gemaakt. Niet in eerste plaats door er over te praten laar door te leven alsof die ’Sjaloom’, ie vrede er al werkelijk was. Hij be- andelde iedere mens als een goede lend. Hij was niet uit op eigen recht, Woonplaats: Leeftijd: heeft belangstelling voor de Plus-Film club en zou voor een lidmaatschap eventueel 17,50 per jaar willen beta len om verder kosteloos minimaal tien lims te zien. Dit briefje verplicht verder niets. wordt het voor de le- omee te be- welke films er gedraaid Een manier die zaken voorop stelt en die daarom de oorlog nodig heeft. Een andere manier die de mens het middel punt maakt en die uiteindelijk de vre de brengt. Daartussen moeten we kie zen. En als we kiezen voor de laatste mogelijkheid, als we mensen echt laten tellen, is er dan nog één man in staat om ons zover te krijgen, dat we in mensen alleen nog maar een mikpunt zien? Als wij mensen recht verschaffen zal dan nog iemand het in zijn hoofd halen, om met geweld zijn recht af te dwingen. Als we er nu eens in slaagden om te vechten voor dié vrede die Je zus ons voorhoudt, zou er dan niet al een hele hoop gewonnen zijn? Maar daarvoor kunnen we de verantwoorde lijkheid op niemand afschuiven. We moeten zelf kiezen, u en ik. Dat is on ze macht. Zoals U vorige week naar wij hopen gelezen zult hebben, zit de jeugdbewe ging van Alphen in de kou. U kunt zich al lekker warmen bij de kachel, maar voordat wij dat kunnen, moeten er eerst nog een paar duizend gulden op tafel komen. A.s. zaterdag 30 september brengen de kabouters, gidsen, welpen en verkenners een enveloppe persoonlijk bij U aan huis. Deze en veloppe wordt volgende week zaterdag 7 oktober om ongeveer elf uur door dezelfde kinderen, in uniform, bij U opgehaald. Wij hopen dat U uw kin deren niet in de kou laat zitten en rekenen op een royale gift. Bij voorbaat dank. Heb je er zin in, knip dan onverwijld onderstaand formuliertje uit, 1 korrekt in en duw het bij onderstaande personen in bus. P. Theeuwes, Nieuwstraat 30, Baarle- ss au* J.A. Luyben, Enclave Grens 10, Baar- suggesties en ons aanbe- In het artikel van vorige week hebben 1 we aandacht geschonken aan het boek 1 van J. Nieuwenhuis: Terwijl de boer j slaapt’, opvoeding van klein-gelovigen. Zoals reeds gezegd probeert J. Nieu- j wenhuis in zijn boek een synthese te geven van de vele vernieuwingsideeën die er de laatste tijd in de katechese naar voren zijn gekomen. In een eerste hoofdstuk wordt over de basis van dit alles nagedacht: wat is geloven? Gelo ven is niet iets wat ik zelf heb uitge vonden of bedacht, het is iets werke lijks, iets echts, dat van buiten naar me toekomt, het gaat over de werkelijk heid waarin ik nu hier leef, die ik tas ten en voelen kan. Achter, in deze wer kelijkheid ervaar ik Iemand, God, die liefdevol met mij bezig is; en daarmee verandert voor mij plots het hele ge beuren. Geloven is de ontdekking dat ons bestaan een mysterie-vol gebeuren is waarin God een plaats heeft. Je ziet het of ziet het niet. Het is genade zegt de bijbel. Geloven is veel meer dan het aanne men van een aantal leerstellingen en voorschriften. Daarop lag in het ver leden teveel de nadruk. In God gelo ven, zegt dit boek, kan ik alleen als ik in mensen kan geloven. Immers er be staat maar één werkelijkheid waar God te vinden is: en dat is de mens, zijn wereld, zijn ervaringen en zijn geschie denis. Ik kan Hem alleen vinden door naar mensen te luisteren, door mensen te vertrouwen. Geloven in God betekent de bereidheid om mensen te vertrouwen, mensen die hetzelfde ervaren als ik, iets van dat mysterieuze, da,t ojnzegbare, die lief-, devolle, van God. Die mysterieuze, die onzegbare God is tot ons gekomen in Jezus van Nazareth. Zijn optreden maakte bij de leerlingen zo’n geweldige indruk dat ze Hem noemden: Woord van God zelf, Gods stem in levende lijve. Juist in de dienst die Jezus zijn medemensen bewees herkenden ze God, die in heel de geschiedenis vanaf het begin, zoals de bijbel zegt, niets anders gedaan had dan dienen, beloven, ver lossen, bevrijden, trouw-zijn. Tussen God en Jezus zagen ze een gelijkenis: Hij en God waren één. Geloven in God is geloven in Jezus, je helemaal aan Hem toevertrouwen, doen wat Hij ge daan heeft. Het tweede onderdeel van het boek draagt als titel: ’Wie wijst dé weg?’ Niemand is van nature gelovig of re ligieus, het gebeurt onder invloed van mensen die zelf geloving zijn. De ont vankelijkheid van een mens en ook van een kind voor het geloof krijgt pas vorm, wordt pas geloven door de op voeding. ’Enquêtes hebben laten zien dat jonge volwassenen hun geloof meestal in eerste instantie zeggen te ontlenen aan de invloed van hun ou ders; de school blijkt in dit opzicht bij na geen invloed te hebben. Het geloof van het kind ligt in het verlengstuk van Barla goed gestart Inderdaad ook dit jaar is de start van de Barla goed. We hebben tot nu toe reeds zestig leden. Alle groepen hebben voldoende deelnemers. Het wordt weer een gezellig dansseizoen. Er bestaat nog steeds gelegenheid om lid te worden van de Barla volksdans groep. Hier volgen enkele belangrijke gegevens: Kleuterschool: tot 3 uur. Eerste klassen van de lagere school: woensdag van 3 tot 4 uur. Laatste klassen van de lagere school: dinsdagavond van half 7 tot half 8. De kontributie bedraagt voor iedereen slechts 2,50 per maand. De lessen worden gegeven door Mijk van Haeren. Er worden allerlei binnenlandse en buitenlandse volksdansen geleerd. Hier bij wordt niet streefd naar i maar U opeens begrijpt waarom Eerste Hulp Bij Ongelukken zo belangrijk is. Bij voorbeeld als uw kind een ongeluk krijgt, en er is geen dokter in de buurt. Wat moet u dan doen? Bent u hulpe loos? Nee, u kunt ontzaggelijk veel doen. Misschien kunt u uw kind het le ven redden. Maar dan moet u wél we ten wat u kunt doen, wat u mag doen, wat u moet doen en wat u heel beslist nooit mag doen. Dit alles leert u in een paar weken tijds op een EHBO- kursus. Leer helpen, want er kan een dag komen dat Een EHBO-er is geen arts, hij of zij zal ook nooit doen alsof. Het enige waartoe iemand van de EHBO bevoegd is, is tijdelijke noodhulp verschaffen in afwachting van een echte dokter. De meeste mensen kunnen dat niet. Die zijn hulpeloos- Ze bellen de dokter, of de GGD, of het ziekenhuis, politie of brandweer. Zo dom is dat niet, inte gendeel, maar het kost wel tijd. En héél vaak is juist de tijdskwestie van levensbelang. Het leven kan in enkele seconden wegstromen. Lucht en bloed kunnen we geen minuut missen. Wat moeten we doen? Kijk. In een EHBO-kursus kunt u le ren hoe u moet kijken. Is er veel bloedverlies? Zo ja, welke kleur heeft het bloed? Rilt het slachtoffer? Is het bewusteloos? Wordt het koud? Is het verbrand, gestikt, bijna verdronken? Moeten de nieuwsgierige omstanders op een afstandje gehouden worden? Is er een huis in de buurt? Moet iemand het verkeer tegenhouden? Moet iemand passen op het kindje van die bewuste loze moeder? En dan de noodbehandeling zelf. Iedere EHBO-er zelf weet, dat hij of zij niet meer is dan een amateur. Maar elke arts weet ook, dat diezelfde amateur zijn taak kan verlichten, en het ver schil kan betekenen tussen leven en dood. Heeft u interesse voor het volgen van een EHBO-kursus. Geef u dan spoedig op bij een van onderstaande adressen: C. Segers, Burg, de Grauwstraat 12, Mevr. Kusters-Leuris, Past. Vekemans- hof 9, tel. 9753, Liza Koyen, Stationsstraat 1, tel. 9461, Baarle-Nassau. In de rectorale kapel van Sint Francis- cus van Assisi, Baarle-Noord (op De Gaarshof’), van de Franciscanerbroe- ders van het H. Kruis, wordt woensdag 4 oktober a.s. het feest gevierd van St. Franciscus. Een geconcelebreerde eucharistievie ring wordt om 10.00 uur gehouden door Dr. Ed. Loffeld C.S.Sp., rector; Chr. van Beek, pastoor van O.L.Vr. v. Bijsand, Baarle-Centrum; J. Vanmeche- len, pastoor van St. Rumoldus, Baarle- Zuid (Zondereigen); A- Mertens, pas toor van St. Remigius, Baarle-Centrum; H. Arends C.S.Sp., rector van het rec toraat ’H. Hart van Maria’, Baarle- Zuid (Grens). J. Corstiaensen, pastoor van St. Bernardus, Baarle-Noord (Uh- coten) heeft bericht van verhindering gegeven- Kapelaan G. de Winter C.S.Sp., van de parochie van O.L.Vr. van Bijstand, houdt de predikatie. De gezangen worden verzorgd door het koor ’Sint Cecilia’ van de Remigius-pa- rochie, dat o.a. de mis ’Te Deum lau- damus van Perosi zal uitvoeren. Met de Gaarshofbewoners zullen de Zusters Franciscanessen van ’Mater Dei’, uit de Grens, aan de celebratie deelnemen, terwijl ook de Francisca nessen van Maria ter Engelen (zuster congregatie van de Franciscanerbroe- ders), die in Breda het Instituut ’De Blauwe Kamer’ voor gehandicapte kin deren verzorgen, verwacht worden. het geloof van hun ouders’ (Terwijl de boer slaapt, blz. 54). Eigenlijk is het woord geloofsopvoe ding een verkeerd woord, ’t kan er im mers op wijzen dat het over een aparte sektor gaat in de opvoeding. Geloven gaat echter niet over aparte werkelijk heid, geloven is een manier van het le ven zelf, je kunt het niet isoleren. Er is dan ook maar één opvoeding, en dat is de opvoeding van het kind tot een zelfstandige en gelukkige volwas senheid. Er is geen aparte godsdiensti ge opvoeding daar boven-op, als iets extra’s. Vroeger betekende geloofsopvoeding heel duidelijk kinderen opvoeden tot de kerk waar je zelf bijhoorde. Het eige ne van je kerk moest kost wat kost naar buiten, het bouwen Zaterdag 7 oktober a.s. wordt met ’n eucharistieviering in besloten kring de privé-woning in gebruik genomen van de Baarlese Franciscanerbroeders van het Heilig Kruis- Hun werkmilieu blijft het instituut ’De Gaarshof’ (vroeger Hooghuis) aan de Bredaseweg. Deze woning (gebouwd door de firma Koks), waarin met vijf broeders ook de rector Pater Dr. Ed. Loffeld, zijn in trek neemt, is gelegen op de plaats van de vorig jaar afgebrande boerderij, achter het gebouwencomplex van de Gaarshof. Het Hoofdbestuur van de Congregatie zal met de zes nieuwe broeders en eni ge oversten uit Duitsland aan de plech tigheid deelnemen, tijdens welke de Generaal, de hoogeerwaarde broeder van eigen Hieronymus Roeger, een toespraak hokjes. De ontwikkeling in de laatste houdt. jaren laat echter duidelijk zien dat ge- De naam van verwijst naar de benaming centraal ge- gebeurde dat j een aange- in de parochie- i in het t affiches van de Vredesweek een lisje kregen. heer De Leeuw van Pax Chnsti Ierland sprak de aanwezigen tijdens Eucharistievieringen toe. Deze toe lak staat hieronder af gedrukt. t op de scholen werd de nodige Macht besteed aan de thematiek van [vredesweek, terwijl de stand van vredeswinkel’ uit Breda op de week- Ikt een grote belangstelling genoot, [spraak van de heer De Leeuw: Lugustus 1963 riep de Amerikaanse [ring een groep van 15 geleerden [elkaar. Ze kregen als opdracht uit [oeken wat de gevolgen zouden zijn een blijvende vrede. In het diepste [eim gingen zij aan het werk. [hielden hun bijeenkomsten in een [ar bewaakte ondergrondse bunker [ze kregen de beschikking over alle levens, zelfs de meest geheime. Ge lende drie jaar kwamen ze regelma- bij elkaar. In 1966 was hun onder- |k klaar en stuurden ze het resul- naar de regering. |t resultaat loog er niet om. Op we- [schappelijke gronden toonden die leerden aan, dat tijden van oorlog [r veel zaken gunstiger zijn dan tij- van vrede. Ze noemen onder an te de economie, de politiek, het Imhorigheidsgevoel van een volk en [vooruitgang van de wetenschap.‘Eén n die geleerden vond dat hij het re- [taat niet verborgen mocht houden [speelde het door naar de pers. [dat resultaat dan zo opzienbarend? ■ereen wist dat toch al lang. Je kunt met je klompen aanvoelen. Kijk [ar in de krant, of op de t.v.: Viet- p, Noord-Ierland en het Midden- [sten springen eruit. Maar niet alleen Lr, overal ter wereld wordt er ge- Lhten. Heel de geschiedenis bestaat oorlogen. Trouwens, een mens moet L hebben om voor te vechten in zijn [en. Anders wordt het zo’n saaie be- Lning. Oorlog is er altijd geweest en i er ook wel altijd blijven. [ch begint vandaag de vredesweek. In week waarin f heMcht wordt gevraagd te lal| ran pl it inf] iets a| over 1 werva ha irle d voer» dat J roet werk! ider 4 ereenI •e we» maar hij probeerde mensen recht te verschaffen. Hij was ook niet bang om te zeggen waar het op stond, maar hij deed het op zo’n manier dat hij nooit mensen kwetste. Hij verzamelde ook een stel vrienden om zich heen en spoorde hen aan op dezelfde manier te gaan leven als hij. Maar ze begre pen hem niet altijd. Als hij over vrede sprak, dachten zijn vrienden ook aan zaken in plaats van aan mensen. Ze dachten aan de politiek, aan macht en aan hun portemonnee. Maar Jezus liet zich daardoor niet van de wijs brengen, hij ging door, zelfs toen ze hem vermoordden- Toen begrepen zijn wat hij bedoeld had- voor hen gestorven was. Ên ze merkten dat hij een godde lijke vrede gebracht had. Sinds die tijd probeerden zijn vrienden ook te leven als Jezus. Ze benaderden mensen op dezelfde manier als hij en ze praatten en schreven over hem. Ze bereikten ermee dat steeds meer men sen met hen meededen. Zelfs mensen, die eerst felle tegenstander van hen wa ren geweest. En ze vergaten elkaar als het door de menselijke zwakheid niet altijd even goed lukte. Dinsdag 1.1. werden in een vergadering van de Bonenpikkers de plannen op gesteld voor Karnaval 1973. Dank zij de geweldig goede bijdragen van de kasteleins kon het tekort van de Karna- valsvereniging over het boekjaar 1972 beperkt worden tot 169,05. i' In het tweede weekend van januari wordt weer een zeskamp georganiseerd. Op zaterdag 11 november wordt het traditionele 11-11 bal gehouden in ho tel Keizershof. Tijdens dit bal zal de nieuwe Raad van Elf met Prins Karna val bekend gemaakt worden. Zij zullen dan waarschijnlijk in een geheel nieuw tenue gestoken zijn. Ook worden op deze avond het nieuwe motto en de in signes bekend gemaakt. De data van de diverse andere aktivitei ten worden pas vastgesteld na overleg met de kasteleins. Op zaterdag 4 november zullen steun- kaarten worden verkocht, die tevens als toegangsbewijs voor het 11-11 bal zul len dienen. de Gaarshof oprichtte in 1931) niem’ (plaatsaanduiding), zoals ook de naam Gaarshof van oorsprong Baarles is (uit de buurt ’Hoogbraak’; blijkens de historische registers was er vroeger een plaats ’aen ’t Cruys’ is in ’Bosch- ovense akker neven de Heerbane (waar nu de Franse Baan de Bredase- weg kruist?). Eveneens was er een plaatsaanduiding ’by ’t Cruys’ zowel in Zondereigen als in Ulicoten. Het adres van de Cruyshof is: Breda seweg 25, telefoon 9843. Op veler verzoek nogmaals wat uitleg over dit grootse buitengebeuren. Het zit zó in eklaar: personen van 16 jaar en ouder in Baarle en omgeving kunnen zich opgeven voor de Plus-Filmclub. Dat grapje gaat hen dan 17,50 kos ten. Wat krijg je dervoor? Niets minder dan 10 bioskoopfilms per jaar. Je be taalt dus 1,75 per film, terwijl niet- leden er uiteraard meer moeten betalen. Via een enquête den mogelijk gemaakt zelf slissen over worden.

Kranten Regionaal Archief Tilburg

Baarle-Nassau - Ons Weekblad | 1972 | | pagina 1